A orkiestra gra dalej...


Na podłodze jest Lentex przykryty wykładziną dywanową w rogach przy oknie jest wilgotna i czuć zapach stęchlizny, odchylenie wykładziny wskazuje na obecność pleśni, listwy przypodłogowe odklejone i braki. Otwory wentylacji grawitacyjnej zakryte.Okna aluminiowe szklone szkłem zespolonym uchylne ze świetlikami. Ubytki uszczelek przy ościeżnicy okna około 20cm, przerwy miedzy uszczelkami szyb w skrzydle, uszczelki ramy i ościeżnicy sparciałe-zbutwiałe i kruche, rama skrzydła zwichrowana przez co okno się nie domyka ( po zamknięciu widoczne prześwity). Okucia i zamki okna zużyte mają nadmierny luz i nie posiadają zabezpieczenia ustalającego położenie skrzydła okna w stałej pozycji podczas wietrzenia.Terakota na podłodze popękana są znaczne ubytki, cokół popękany.(Instalacja kanalizacyjna z rur PCV posiada liczne ślady wycieków, w sanitariatach wyczuwalny nieprzyjemny zapach spowodowany zmuleniem rur i nieskutecznym ich odpowietrzeniem....)

Państwowa Inspekcja Pracy

Inspektorat Łódź

 

Przewodniczący RSK P.Tomasz Ludwiński Rada Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „SOLIDARNOŚĆ" 26-600 Radom ul.Struga 60 lok.407

 

W nawiązaniu do pisma przesłanego przez Pana e-mailem do Głównego Inspektora Pracy w Warszawie w dniu 01.04.2011r, dotyczącego naruszeń przepisów bezpieczeństwa pracy w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach ul. Nowobielańska 61B związanych z niewłaściwym stanem technicznym budynku Urzędu informuję :

W dniach 15,18,20,21.04.2011r inspektorzy pracy przeprowadzili kontrole przestrzegania przepisów prawa pracy w tym bezpieczeństwa pracy, która potwierdziła nieprawidłowości wskazane w przesłanych pismach z wyjątkiem wskaźników dla wielkości powierzchni. Zgodnie z postanowieniami Zarządzenia nr.24 /FR/2011 Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2011 r w sprawie standardów obiektów budowlanych oraz trybu postępowania przy finansowaniu inwestycji ze środków budżetu państwa w jednostkach resortu finansów wskaźniki dla wielkości powierzchni netto winny wynosić-maksymalnie do 25m2 na jeden etat, powierzchnia użytkowa podstawowa -średnio 10m2 na jeden etat. W Urzędzie Skarbowym zatrudnionych jest 99 pracowników, a powierzchnia budynku wynosi 1650m2

W trakcie kontroli ustalono:

Budynek Urzędu Skarbowego składa się z dwóch kondygnacji nadziemnych, jest niepodpiwniczony, przykryty stropodachem pełnym.

Budynek ma kształt litery „l_" , krótszym skrzydłem przylega do sąsiedniego budynku byłej przychodni lekarskiej.

Pierwsze piętro dłuższego skrzydła ma szerokość i długość większa po 6m od parteru, tworząc wokół podcienie o szerokości 3m każdy. Łączna powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1650m3, zaś kubatura 9362m3. Wysokość budynku nad terenem wynosi 10,20m Konstrukcje nośna budynku stanowią szkielet stalowy słupowo-ryglowy oparty na fundamentach (stopach)żelbetowych Obudowa lekka typu ZLS a mianowicie ;

-ściany osłonowe zewnętrzne z elementów z płyt PW8/B, z ociepleniem o grubości 7cm z pianki poliuretanowej, pełnych i z wbudowanymi oknami aluminiowymi

- strop podwieszany nad podcieniem z blachy stalowej fałdowanej, z ociepleniem grubości 8cm z płyt z wełny mineralnej

-stropodach z blachy fałdowanej stalowej, ocieplony płytami z wełny mineralnej o grubości 10cm pokryty trzema warstwami papy asfaltowej na lepiku.

Podłoga parteru na gruncie posadzka z Lentexu, w pokojach częściowo wykładzina dywanowa częściowo Lentex. Budynki Urzędu posiadają system centralnego ogrzewania wodnego. Instalacja co wykonana z rur stalowych w technologii tradycyjnej, poziomy i piony co łączone są poprzez spawanie natomiast połączenia gałązek z grzejnikami z użyciem łączników gwintowanych. Instalacja pracuje w układzie zamkniętym w systemie pompowym. Ciepło dla potrzeb co i c.w.u jest dostarczane z ciepłowni miejskiej poprzez węzeł cieplny zlokalizowany w budynku. Do ogrzewania pomieszczeń zastosowano grzejniki żeliwne typ S-l zawory grzejnikowe DN25. Instalacja została wykonana w latach 1983-1985 i od tego czasu nie były prowadzone żadne prace konserwacyjno -remontowe.

Ocena okresowa stanu technicznego budynku z dnia 25.10.201 Or sporządzona przez Krzysztofa Zychowicza zm. Rawa Mazowiecka ul. Polna 18 posiadającego uprawnienia budowlane 15/86 oraz Marka Malińskiego zm. Rawa Mazowiecka ul. K.Wielkiego 38/4 posiadającego upr. bud 33/92S-kce zawiera następujące zalecenia:

a) wykonać audyt energetyczny przedstawiający sposób docieplenia ścian i wykonać termomodernizację budynku

b) wykonać nowe pokrycie dachu z likwidacją zastoin i nierówności

c)zlikwidować nieszczelności na styku połączenia l-biegu ze spocznikiem

d) zlikwidować nieszczelności na styku połączenia wywietrzaków z powierzchnią dachu

e)wymienić okładziny ścian glazurę w pomieszczeniach sanitarnych

f)dokonać wymiany całej stolarki okiennej

g)naprawić lub wymienić wypaczone skrzydła drzwi, wymienić okucia, zamki, klamki i szyldy h)poprawić połączenia płyt k/g na sufitach w korytarzach i)naprawić lub wymienić Lentex w pokojach biurowych

j)wykonać audyt energetyczny przedstawiający sposób docieplenia stropu i wykonać prawidłowe docieplenie

k)stopniowo wymienić całą instalacje ciepłej i zimnej wody l)stopniowo wymienić całą instalacje kanalizacyjną

ł)całkowicie wymienić instalacje centralnego ogrzewania-minimalny zakres prac do wykonania to;

-inwentaryzacja istniejącej instalacji co.

-sporządzenie dokumentacji technicznej na regulacje hydrauliczna grzejników wraz z instalacją

-wymiana zaworów grzejnikowych

Dobór i montaż zaworów podpionowych stabilizujących przepływ

-płukanie istniejącej instalacji co i wykonanie stosownych nastaw przepływu zgodnie z zaleceniami projektanta

-niezwłoczna wymiana okien na nowe oraz ocieplenie budynku.

Kontrola losowo wytypowanych pomieszczeń stałej pracy pokoje nr.6,22,23,105,106 wykazała:

Ściana podokienna z płyty gipsowo -kartonowej zamoczona i widać wyraźne ubytki materiału.

Sufit podwieszony z płyt kartonowo gipsowych - popękany, połączenia płyt i ich mocowanie nierówne i popękane.

Na podłodze jest Lentex przykryty wykładziną dywanową w rogach przy oknie jest wilgotna i czuć zapach stęchlizny, odchylenie wykładziny wskazuje na obecność pleśni, listwy przypodłogowe odklejone i braki. Otwory wentylacji grawitacyjnej zakryte.

Okna aluminiowe szklone szkłem zespolonym uchylne ze świetlikami. Ubytki uszczelek przy ościeżnicy okna około 20cm, przerwy miedzy uszczelkami szyb w skrzydle, uszczelki ramy i ościeżnicy sparciałe-zbutwiałe i kruche, rama skrzydła zwichrowana przez co okno się nie domyka( po zamknięciu widoczne prześwity). Okucia i zamki okna zużyte mają nadmierny luz i nie posiadają zabezpieczenia ustalającego położenie skrzydła okna w stałej pozycji podczas wietrzenia.

Brak jest możliwości regulacji hydraulicznej instalacji ze względu na braki zaworów grzejnikowych w części instalacji lub niesprawne zawory grzejnikowe. Pomieszczenia higieniczno sanitarne na parterze - okładzina ścian odparzona płytki na powierzchni około 50%, spoiny wymyte. Terakota na podłodze popękana są znaczne ubytki, cokół popękany.

Instalacja kanalizacyjna z rur PCV posiada liczne ślady wycieków, w sanitariatach wyczuwalny nieprzyjemny zapach spowodowany zmuleniem rur i nieskutecznym ich odpowietrzeniem.

Nie przystosowano pomieszczeń higieniczno sanitarnych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nie zlikwidowano barier architektonicznych przy wejściu do budynku Urzędu. Brak jest okresowych pomiarów parametrów oświetlenia stanowisk pracy.

Naczelnik Urzędu przedstawił korespondencję o podejmowanych działaniach celem wybudowania nowej siedziby Urzędu Skarbowego w Skierniewicach:

Departament Finansów Resortu Ministerstwa finansów pismem z dnia 19.06.2008r FR/203/73/AQC/08/1307 poinformował Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi o wprowadzeniu do planu inwestycyjnego w 2008 pn. budowa nowej siedziby Urzędu Skarbowego w Skierniewicach.

POSEŁ NA Sejm RP Dariusz Seliga w dniu 23.02.2009r poinformował Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skierniewicach na podstawie pisma AP7/0602/3/MRB/09/BMI9-1060 z dniał 0 lutego 2009r Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, że budowa nowej siedziby Urzędu Skarbowego w Skierniewicach zakwalifikowano jako najpilniejsze do realizacji w latach 2009-2011.

Pismem z dnia 23.07.2010r nr.lX.201/2/2010 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach wystąpił do Prezydenta Miasta Skierniewice o wydanie oświadczenia potwierdzającego brak możliwości pozyskania nieruchomości niezbędnej dla tutejszego Urzędu.

W odpowiedzi Prezydent Miasta Skierniewic przesłał pismo nr. GG.0717/20/2010 z dnia 02.08.201 Or informujące, że w zasobach nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje Prezydent miasta na terenie Skierniewic nie znajdują się obecnie oraz w perspektywie kilku lat nieruchomości spełniające wymogi dla urzędu skarbowego. Pismem z dnia 05.08.2010r (nr. IX.201/3/201/3/2010/ 53139 z dnia 05.08.201 OJNaczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach wystąpił do Ministra Skarbu Państwa o wyrażenie zgody na budowę nieruchomości (budynku). Umożliwi to spełnienie norm dotyczących powierzchni użytkowej przypadającej na liczbę pracowników, umożliwi stworzenie Sali operacyjnej, co poprawi obsługę klientów.

Minister Skarbu Państwa wyraził zgodę na realizacje zadania inwestycyjnego polegającego na budowie nowej siedziby na potrzeby Urzędu Skarbowego( pismoDMSP-KB-557-57/10 z dnia 2010r) oraz w 201 Or podjął działania w ramach poprawy warunków pracy polegające na :

-odnowieniu powłok malarskich(malowanie) klatek schodowych

-remoncie pomieszczenia (pokój biurowy) nr 112

-częściowej wymianie zaworów na grzejnikach i odpowietrzenie grzejników -umycie tapet na korytarzach US. i niektórych pokojach biurowych

-zakupie 5 grzejników celem dogrzania pokoi biurowych w okresie zimowym, 3 wentylatorów do wentylacji pomieszczeń latem, oraz zakup klimatyzatora,

-adaptacji części korytarza (45m 2) na dwa pomieszczenia biurowe,

-zakupie i montażu żaluzji w pokojach biurowych celem m. in. obniżenia temperatury w okresie letnim,

-remoncie pomieszczeń 12, 13, 14, 15 celem przystosowania do obsługi bezpośredniej podatników,

-odgrzybianiu części pomieszczeń pod oknami oraz ocieplanie ścian styropianem i panelami w pokojach 107, 108, 124

-rozszerzenie badań profilaktycznych dla pracowników o RTG płuc, morfologie krwi i badanie moczu,

-zakupie nowoczesnych ergonomicznych mebli w tym 10 szt. biurek,

-zakupie nowego sprzętu komputerowego w ilości 31 monitorów i 15 szt. komputerów.

W 2010r w upalne dni skrócono czas pracy do 7godzin, pracownicy mieli możliwość rozpoczynania pracy o godzinie 600.

Inspektor pracy w związku z stwierdzonymi w Urzędzie Skarbowym naruszeniami przepisów bezpieczeństwa pracy zastosował środki prawne przewidziane w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007r o Państwowej Inspekcji Pracy ( Dzu. Nr.89.poz.589)

 

Starszy Inspektor Pracy

inż. Stanisław Sobczak

 

Do wiadomości:

Główny Inspektorat Pracy Sekcja Kontroli Wewnętrznej ( pismo GKW-198-461-107/11 z dnia 04.04.2011r)

 

================

SK/100/2011                                                 Radom, 2011-03-31

 

Główny Inspektor Pracy

00-926 Warszawa

ul. Krucza 38/42

           

Na podstawie art. 4, 6, 7 i 23 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 roku Nr 79, poz. 854 ze zmianami) oraz art. 1, 8 i 14 ustawy z dnia 6 marca 1981 roku o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 roku Nr 124, poz. 1362 ze zmianami) Rada Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” wnosi o podjęcie Kontroli w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach (96-100 Skierniewice, ul. Nowobielańska 61B).

 

UZASADNIENIE

 

Poniżej przedstawiamy treść interpelacji parlamentarnej nr 20589 Posła Dariusza Seligi do Ministra Finansów w sprawie naruszania przepisów bezpieczeństwa pracy w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach oraz odpowiedź Wiceministra Finansów na tę interpelację.

Jak wynika z tych dokumentów, stan budynku, w którym funkcjonuje Urząd Skarbowy w Skierniewicach, jeżeli nie powoduje wprost zagrożenia dla życia przebywających w nim osób, to na pewno nie spełnia wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Co więcej, na taki stan godzą się – jak wynika z odpowiedzi na interpelację – osoby  odpowiedzialne za stosowanie prawa, w tym osoby nadzorujące ten urząd, gdyż wprost zapowiadają, że poprawa warunków pracy oraz doprowadzenie do stanu zgodnego z prawem nastąpi w bliżej nieokresowej dacie i to po wypełnieniu warunków wstępnych w postaci poprawy sytuacji gospodarczej kraju.

Mając na uwadze powyższe oraz konieczność natychmiastowej reakcji na stan zagrożenia zdrowia pracowników i naruszanie prawa pracy wnosimy o podjęcie pilnej kontroli PIP w Urzędzie Skarbowym w Skierniewicach pod kątem przestrzegania prawa pracy w zakresie warunków BHP oraz przestrzegania norm pomieszczeń biurowych.

Sprawę prosimy potraktować jako pilną.





(4)
  • avatar
    Horror.. Czy to aby rok 2011? Czy inna stara era??.Góra czaruje nowoczesnymi systemami jakości, zarządzania, a na dole ...zapach stęchlizny,obecność pleśni, ościeżnice sparciałe-zbutwiałe i kruche, rama skrzydła zwichrowana,w sanitariatach wyczuwalny nieprzyjemny zapach...
  • trzymam kciuki, że coś się zmieni...teraz czas na kolejne urzędy!
  • Trzeba tam do pracy wysłać pracowników MF z JVR na czele. Tak trzy miesiące by chyba wystarczyły.
  • Ciekawe czemu PIP zbadał jakieś normy MF, a całkowicie olał prawo wynikające z przepisów BHP? - może dopytać
    Powołane Zarządzenie MF jest albo fatamorganą albo jet tak tajne, że nie zostało nawet opublikowane na stronach MF - ciekawe czy inne TAJNE przepisy też tak działają?


    Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia w tym co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.)

    Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza nić 3 m. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia, wtedy dopuszcza się wysokość 2,5 m.

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.