Poznań, dnia _____ września 2010 r.
Pracownicy Urzędu Skarbowego
Poznań – Śródmieście
(lista podpisów w załączeniu)
Szanowny Pan
Jan Vincent- Rostowski
Minister Finansów RP
Ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
Szanowny Panie Ministrze.
W związku z opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów (http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?const=6&dzial=634&id=218509&typ=news) projektem z dnia 03 sierpnia 2010r. Rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych, wprowadzającym zmiany do Załącznika nr 1 w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych (Dz. U. Nr 209, poz. 2027, z 2004 r. Nr 283, poz. 2822, z 2005 r. Nr 231, poz. 1963 oraz z 2006r. Nr 8, poz. 48), zgodnie, z którym terytorialny zasięg działania Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście (lp.331) „uchyla się”, jako pracownicy mającego ulec „uchyleniu” Urzędu, pragniemy zwrócić uwagę Pana Ministra na następujące kwestie.
Obowiązujące rozporządzenie z dnia 19 listopada 2003r. zostało wydane na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 5 ust. 9c ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1214), którego treść brzmi „Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określa, w drodze rozporządzenia, terytorialny zasięg działania oraz siedziby naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych, uwzględniając zasady określone w ust. 9a i 9b oraz potrzeby właściwego zorganizowania wykonywania zadań, zwłaszcza z zakresu poboru podatków oraz sprawnej obsługi podatnika.” Treść zacytowanego przepisu zawiera zatem jedynie upoważnienie dla Ministra Finansów do dokonywania zmian w zakresie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych. W żadnej mierze nie daje jednak kompetencji do „uchylania” istniejących już urzędów.
Można wprawdzie wyobrazić sobie sytuację, że istnieje naczelnik urzędu skarbowego (jako organ podatkowy, oraz kierownik jednostki), czy też urząd skarbowy (jako finansowy organ postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe), który nie ma żadnego terytorialnego zasięgu działania, a tak wynika z opublikowanego projektu rozporządzenia, jednak… nie o to chyba chodziło?
Tym bardziej, że już w uzasadnieniu do projektu wyraźnie mówi się, że „Nowelizacja załącznika nr 1 w części dotyczącej województwa wielkopolskiego ma na celu skupienie struktury organizacyjnej jednostek administracji podatkowej na terenie miasta Poznania w drodze objęcia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań– Wilda terytorialnego zasięgu działania Naczelnika dotychczasowego Urzędu Skarbowego Poznań– Śródmieście. Urząd Skarbowy Poznań– Wilda przejmie pracowników likwidowanego Urzędu Poznań– Śródmieście, jego bazę lokalową i zasoby.”
Skoro więc Urząd Skarbowy Poznań- Śródmieście ulec ma likwidacji, to kategorycznie należy stwierdzić, że zarówno przepis art. 5, ust. 9c ustawy o urzędach i izbach skarbowych, jak i żaden inny istniejący przepis rangi ustawowej nie daje Ministrowi Finansów upoważnienia do uchylania, znoszenia, czy likwidacji urzędów skarbowych.
Opublikowany projekt z dnia 03 sierpnia 2010r. w części dotyczącej „uchylenia” Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście, stanowi więc przekroczenie granic upoważnienia ustawowego, a tym samym naruszenie art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącego, że „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym”, art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącego, że „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”, a także art. 92 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącego, że „Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.”
„Takie upoważnienie do wydania rozporządzenia musi być przy tym bardzo konkretne, musi wskazywać organ właściwy do jego wydania, zakres spraw przekazanych do uregulowania w tym akcie, poza który nie można wykraczać, gdyż Trybunał Konstytucyjny badając zgodność aktów wykonawczych z ustawą kontroluje także, czy podmiot wydając go miał do tego uprawnienie i czy działał w zakreślonych granicach.” (Komentarz do art. 92 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.97.78.483), [w:] W. Skrzydło, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Zakamycze, 2002, wyd. IV.)
W związku z tym, jako że Minister Finansów jest „organem władzy publicznej”, obowiązany jest do działania w granicach i na podstawie prawa, dokonanie likwidacji Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście w projektowanej formie, stanowić będzie jaskrawe naruszenie przez organ władzy publicznej, obowiązującego prawa.
Wydaje się więc, że jedyną prawnie dopuszczalną, formą likwidacji Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście, jest dokonanie tego w drodze ustawowej.
Pamiętać również należy, że likwidacja Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście polegać ma nie tylko na zlikwidowaniu urzędu, jako jednostki organizacyjnej obsługującej Naczelnika Urzędu, a na faktycznym zlikwidowaniu, co najmniej dwóch organów państwowych, tj. Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście, jako organu podatkowego pierwszej instancji, oraz organu egzekucyjnego, a także Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście, jako finansowego organu postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe.
Planowana likwidacja Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście, wymaga także szczegółowego uregulowania kwestii związanych z przejęciem dotychczasowego majątku likwidowanej jednostki, spraw pracowniczych związanych ze zmianą dotychczasowego pracodawcy, oraz przede wszystkim określenia trybu i sposobu oraz sukcesji praw i obowiązków związanych z prowadzonymi przez likwidowany urząd sprawami, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240), ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (jt. Dz.U. z 1998r. Nr 21, poz. 94, z późn.zm.), ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 227, poz. 1505, z późn.zm.)
Odnośnie spraw pracowniczych i stosunków pracy, dotychczasowych pracowników Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście, pracownicy tego urzędu, w piśmie z dnia 20 sierpnia 2010r. adresowanym do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu i przekazanym do wiadomości m.in. Ministrowi Finansów, sformułowali szereg pytań i wątpliwości, które wymagają jasnego rozstrzygnięcia, przede wszystkim w kwestii prawnych uregulowań związanych ze zmianą pracodawcy.
Z punktu widzenia prawidłowego wykonywania ustawowych zadań Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście, szczegółowego i konkretnego uregulowania wymagają kwestie związane z prawną podstawą zmiany organów dotychczas prowadzących poszczególne rodzaje spraw i postępowań, i przekazanie ich organom przejmującym.
Biorąc pod uwagę podstawowe zadania urzędów skarbowych, w tym zakresie, należy uregulować kwestię zmiany organów, przede wszystkim w rozpoczętych, a niezakończonych na dzień zmiany właściwości organu, postępowań podatkowych, kontrolnych, egzekucyjnych, czy karnych skarbowych.
W związku z przedstawionymi powyżej uwagami, a także w nawiązaniu do wcześniejszych pism- z dnia 20 sierpnia 2010r. adresowanego do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, oraz z dnia 26 sierpnia 2010r. adresowanego do Ministra Finansów, zdając sobie sprawę, że decyzja o likwidacji Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście została już podjęta, zwracamy się o pilne podjęcie prac nad szczegółowym i zgodnym z prawem uregulowaniem wszelkich zagadnień związanych ze sposobem, trybem i konsekwencjami projektowanej likwidacji naszego urzędu.
Prosimy również o przedstawienie przez Pana Ministra wiążących, pisemnych wyjaśnień, odnośnie wszystkich poruszonych w niniejszym i poprzednich naszych pismach, zagadnień wraz z ich uzasadnieniem.
Osoba reprezentująca pracowników
Urzędu Skarbowego Poznań – Śródmieście
Piotr Pawłowski
Otrzymują:
1. Adresat
2. Aa
Do wiadomości:
1. Prezes Rady Ministrów RP
2. Szef Służby Cywilnej
3. Rzecznik Praw Obywatelskich RP
4. Departament Administracji Podatkowej MF
5. Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań –Śródmieście
6. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
7. Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych
8. Klub Poselski Platformy Obywatelskiej
9. Klub Poselski Prawa i Sprawiedliwości
10. Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego
11. Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej
12. Dziennik Gazeta Prawna
13. Rzeczpospolita
Dodatkowa informacja:
Lista podpisów pracowników Urzędu Skarbowego Poznań – Śródmieście została dołączona do wiadomości:
1. adresata
2. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3. Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań –Śródmieście
4. Przewodniczącego Rady Sekcji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych
Adresy mailowe osób reprezentujących pracowników:
zofia.swierczynska@wp.mofnet.gov.pl
katarzyna.stodolna@wp.mofnet.gov.pl
maciej.wojtkowiak@wp.mofnet.gov.pl
piotr.pawlowski@wp.mofnet.gov.pl
Zbychu będzie wdzięczny za takie "uchylenie"
Pewnie niewielu spośród innych US miałby tyle odwagi co Wy! Gratuluję! Trzymam za Was kciuki !!!