- Członkowie korpusu S.C. mają mieć rekompensatę w postaci odbioru godzin w zwiększonym wymiarze o 25%, a w przypadku pracy w święta, niedziele lub porze nocnej o 50%,
- Nie przewiduje się rekompensaty w postaci zwiększonego wynagrodzenia.
- Dla osób zatrudnionych na wyższych stanowiskach w S.C. i kierowników jednostek organizacyjnych nie przewiduje się co do zasady rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych, chyba, że pracują święta, niedziele lub porze nocnej – wtedy rekompensata w takim samym wymiarze, jak w przypadku pozostałych członków korpusu służby cywilnej.
- Analizy i konsultacje jeszcze trwają – ostateczny kształt propozycji może się zmieniać.
- Zdaniem KPRM wydaje się, że można zapobiec sytuacjom, w których pracownicy nie będą mogli odebrać godzin nadlinowych z uwagi na duże obciążenie pracą poprzez wykorzystanie dodatkowych środków pochodzących z rezerwy na usprawnienie pracy urzędów (przez co zmniejszy się pracochłonność) oraz wydłużenie okresu rozliczenia czasu pracy w nadgodzinach do maksymalnie 4 miesięcy (w przypadku wyższych stanowisk do 6 m-cy). W sprawie trwają konsultacje.
- W czerwcu projekt ma być skierowany do MPIPS oraz UKIE, na jesieni mogą być już realizowane uzgodnienia międzyresortowe i społeczne.
Propozycja zmian w systemie wynagrodzeń w służbie cywilnej (wstępna propozycja):
- Zmiany mają mieć charakter ewolucyjny nie rewolucyjny,
- Ma pozostać system mnożnikowy, ale uproszczony , bardziej elastyczny i przystosowany do trudnej sytuacji budżetowej.
- Powołany zostanie zespół złożony z praktyków administracji w celu realizacji funkcji opiniodawczej.
- Ze wstępnych analiz KPRM wynika, że cele motywacyjne obecnego sytemu wynagrodzeń w S.C. nie są aktualnie w pełni realizowane.
- Ma być zwiększone uzależnienie poziomu wynagrodzeń od rodzaju wykonywanej pracy.
- Trzeba będzie wprowadzić pewne mankamenty wskazane w systemie wartościowania stanowisk pracy.
- Trwają prace nad wypracowaniem metody wartościowania wyższych stanowisk w S.C. oraz wzorcowych stanowisk pracy oraz przełożenia wartościowania na wysokość wynagrodzeń.
- Trwają prace nad nowym rozporządzeniem płacowym. Musi wejść w życie od 1 stycznia 2010 roku. Analizy trwają. Zmiany idą w kierunku zmniejszenia liczby nazw stanowisk pracy (obecnie 20 stron) ujednolicenie i standaryzacja, zmniejszenie rozpiętości widełek mnożników (zbierane są dane dot. wynagrodzeń), przedefiniowanie grup stanowisk pracy (aktualnie odzwierciedlają hierarchię, a mają odpowiadać obszarom działalności – księgowość, obsługa klienta, itd.).
- W przyszłości ma nastąpić uelastycznienie systemu wynagrodzeń (zniesieni e limitów zatrudnienia od 1 stycznia 2010 co jest fikcją), zmienić zasady kształtowania wynagrodzeń (zachowanie systemu mnożnikowego, ale zmian logiki waloryzacji, tj. waloryzowanie środków na waloryzację i zwiększanie kwoty bazowej w innej wysokości), likwidacja dodatku specjalnego (bo jest krytykowany, niski, koszty jego dystrybucji wysokie, jest obligatoryjny nie uznaniowy - przez co nie można różnicować), likwidacja dodatku zadaniowego (bo jest rzadko używany, nieracjonalnie wykorzystywany, jego funkcje mogą przejąć zestandaryzowane nagrody i premie)
- Rozważa się wprowadzenie delegacji do wydani wytycznych dla SSC do wydania wytycznych ws. nagród i premii (aktualnie 10 procent średnio to nagrody, ale MRR to 25%).
- Dodatki służby cywilnej – propozycja ograniczenia jego wysokości (nie więcej niż 50% wynagrodzenia i tylko do określonej kwoty poprzez ograniczenie progresji).
- Trwają prace nad porównaniem wynagrodzeń w S.C. i na rynku pracy ogólnym (poza S.C. samorządy, pracodawcy prywatni).
- Eliminacja automatyzmu przyznawania wyższego stopnia urzędników S.C. po dwóch pozytywnych ocenach (kto inny decyduje o awansie, kto inny odpowiada za wypłatę dodatku).
(...)
Dyskusja:
- dlaczego nie można przenieść do ustawy o służbie cywilnej wprost zapisów dot. nadgodzin (wybór między odbiorem i wyższym wynagrodzeniem, odbiór o 50% więcej), a zamiast tego wprowadza się rozwiązania korzystniejsze niż teraz, ale mniej korzystne niż w kodeksie pracy (odpowiedź: rozwiązania mniej korzystne, bo SC to jest „służba” jest więc uzasadnienie dla odmienności regulacji – na przykład żeby przywileje były „inne” a obowiązki „silniej zarysowane”; w przedsiębiorstwach dodatkowa praca przekłada się na wyższy dochód firmy i są środki na większe wynagrodzenia, a w administracji państwowej nie ma z tego tytułu dodatkowych środków na wynagrodzenia zwiększone z tytułu wynagrodzeń; sytuacja gospodarcza nie pozwala na dodatkowe wydatki z tytułu nadgodzin w służbie cywilnej;
- Skarbowcy nie widzą szczególnych profitów dla służby cywilnej, stąd nie bardzo widzą także powody dla których rekompensata miałaby być mniejsza,
- o ile można jeszcze zrozumieć brak środków w budżecie jako powód braku rekompensat finansowych, to już zmniejszony odbiór godzin nie ma uzasadnienia,
- rola związków zawodowych w S.C. nie dookreślona w ustawie o SC powoduje problemy.
- Lewiatan ocenia propozycje zmian w sprawie nadgodzin i systemu wynagrodzeń pozytywnie.
- Skarbowcy podnieśli, że Europejska Karta Społeczna nakazuje uznać prawo do „zwiększonej stawki wynagrodzenia” za pracę w godzinach nadliczbowych,
- Skarbowcy podnieśli, że wartościowanie w obecnej formie nie uwzględnia specyfiki stanowisk w służbach skarbowych z niekorzyścią dla tych służb, a wartościowanie. dokonane w służbach skarbowych oraz celnych spowodowało olbrzymie rozbieżności zwartościowania takich samych stanowisk pracy. Zdaniem SSC do spraw wartościowani a należy wrócić bo nie wszystko było dobrze. Powrót jednak będzie możliwy i zasadny jeżeli jednak będą na to środki.
- Dodatki kontrolerskie w służbach skarbowych nie leżą na razie w kręgu zainteresowania reformatorów systemu wynagrodzeń z KPRM.
- Na pytanie RSK do przedstawicieli MF w sprawie sytemu płac w skarbowości odpowiedziano, że dodatki obowiązujące w skarbówce nie leżą w kręgu zainteresowania KPRM.
- Pytanie RSK w związku z likwidacją limitów etatów: czy przewidywane są jakieś wstępne prace z tym związane z uwagi na brak vacatów w skarbówce i bardzo wysokie wskaźniki vacatów w innych służbach (odpowiedź przedstawiciela KPRM odniosła się nie do wskaźnika vacatów, lecz do liczby nadgodzin, co świadczy o niezrozumieniu problemu; propozycja MF jest podstawą budowania budżetu, stąd duże pole do popisu dla MF nie KPRM; wg. SSC sprawa jest bezprzedmiotowa bo limity zostały już zniesione z datą przyszłą i dlatego nie ma co rozmawiać o zaszłościach). Dalsza dyskusja i wnioski RSK o rozmowę na ten temat nadgodzin i vacatów została przez SSC przeniesiona na następne spotkanie Zespołu (sierpień 2009 roku).
- RSK wyraziła zaniepokojenie, że nie będzie racjonalizacji zatrudnienia w SC przed zniesieniem limitu etatów ( zdaniem KPRM nadrzędnym jest zniesienie limitu etatów co pozwoli na rekompensatę zaniżonych etatów kalkulacyjnych w innych służbach niż skarbowe.
Umundurowanie służb egzekucyjnych:
- MF nie dysponuje wykazem urzędów skarbowych, które ni e wypłaciły ekwiwalentów z tytułu likwidacji ekwiwalentów za umundurowanie w służbach skarbowych w styczniu 2007 roku (około 40 złotych do wynagrodzenia), ale około 45% urzędów skorzystało z tego prawa. W woj. śląskim żaden urząd nie skorzystał z tego prawa, a w pomorskim skorzystały wszystkie urzędy.
- Zdaniem MF prawo do umundurowania nie było wykorzystywane przez pracowników egzekucji gremialnie. Stąd MF uważa, że nie ma sensu zbieranie informacji, które urzędy skorzystały z uprawnienia do wypłaty ekwiwalentu, a które nie.
- RSK przypomniała w tej sytuacji całą sprawę w rysie historycznym oraz wskazała, że MF nakazało wręcz wypłatę tych rekompensat, ale większość urzędów nie wykonało po prostu tych zaleceń (wskazano konkretne pisma), a skutkiem tego jest wypłacanie jednym pracownikom ekwiwalentu, a innym nie. MF wskazało jednak, że wypłata rekompensat nie było obligatoryjna, stąd nie ma roszczenia wobec MF, a brak środków nie pozwala na wypłaty (które mogą być dokonane wyłącznie na zasadach dobrej woli). RSK wskazał, że wszyscy powinni być traktowani równo i rekompensatę powinni otrzymać wszyscy (MF podtrzymało swoje stanowisko w tej sprawie, wskazując także, że pracownicy egzekucji „nie powinni narzekać na wysokość wynagrodzeń, chociaż pracy też im nikt nie zazdrości”.).
Funkcjonowanie izb i urzędów skarbowych
- Wyzwania wobec administracji skarbowej znacznie wzrosły i teraz doszły czynności związane z akcesją do UE (narodowa strategia spójności i inne, w tym innowacyjna gospodarka). Oznacza to konieczność upraszczania sytemu i zapewnienie informatyzacji systemu podatkowego dla ułatwienia działań podatników.
- Wg, MF istnieje szereg problemów, tj. niska ściągalność podatków oraz niezadowalająca skuteczność wykrywania oszustw podatkowych, skomplikowany i powolny proces rozliczania podatników, brak dostępu podatników do spraw prowadzonych przez administracje podatkową, długi i kosztowny proces zbierania informacji podatkowych, niewystarczający stopień dobrowolnie płaconych podatków, niepełnie i niesprawne formy wymiany informacji wewnątrz administracji podatkowej, duże obciążenie podatników związane z wywiązywaniem się podatników z obowiązków podatkowych, długotrwały i nieefektywny proces prowadzenia spraw podatkowych w związku z brakiem dostępu do zintegrowanego systemu informacji o podatniku, pracochłonne w obsłudze rozproszone systemy informatyczne, brak informacji umożliwiających sprawne zarządzanie administracja podatkową, trudności w określeniu efektywności urzędów, niejednolite i niejednolite procesy w jednostkach administracji podatkowej, zbyt wysokie koszty poboru podatków, niezadowalająca efektywność wykorzystania zasobów ludzkich i sprzętowych wynikająca z dominacji papierowych systemów obiegu formalnego dokumentów. Jest szansa na korzystne zmiany z uwagi na priorytet 7 Innowacyjna gospodarka (E-deklaracje 2, E-podatki, rejestracja) na które przeznaczono wstępnie 200 mln złotych. Planuje się połączenie tych 3 projektów z uwagi na efektywniejsze wykorzystanie środków w celu skierowani ich na strategiczne cele administracji skarbowej: a mianowicie: maksymalizacja należnych wpływów podatkowych, maksymalizacja dobrowolnego stopnia wypełniania obowiązków podatkowych (budowanie świadomości, dążenie do prostoty realizacji obowiązków i prostota działań administracji podatkowej, maksymalizacja celów na podatnika, dostosowanie usług ułatwiających realizację zadań do ich specyfiki ), minimalizacja podatkowych obciążeń podatkowych (związana z konkurencyjnością gospodarki i koniecznością maksymalnym obniżaniem kosztów realizacji zobowiązań podatkowych), wzrost efektywności administracji podatkowej (taniość poboru).
- Prace będą koncentrować się na: scentralizowanej rejestracji, elektroniczna wymiana danych z otoczeniem podatkowym (na przykład wypłata świadczeń społecznych wymagająca obecnie uzyskania zaświadczeń o wysokości dochodu z urzędu skarbowego), uproszenie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (składanie zeznań przez Internet), udostępnienie usług droga elektroniczną (automatyczne serwisy), wyeliminowanie błędów systemów rozliczeń (rozliczenie samorządów, 1% darowizny, itp.), systemowe wsparcie prowadzonych spraw, wymiar i zarządzanie ryzykiem (system obecny pochodzi z lat 90-tych i wymaga pilnych zmian, niedobory etatowe wymuszają pilne zmiany), zarządzanie zaległościami podatkowymi i zmiany egzekucji administracyjnej (procesy poszukiwania majątków zobowiązanych obecnie nie korzystają ze scentralizowanych systemów danych).
(...)