Nihil novi - w IAS Warszawa


W związku z sygnałami, które otrzymywałem jako Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy w IAS w Warszawie od pracowników urzędów skarbowych jak również od funkcjonariuszy Mazowieckiego Urzędu Celno - Skarbowego odnośnie problemów związanych z zaopatrzeniem funkcjonariuszy w trakcie wielogodzinnych kontroli przeprowadzanych w lokalizacjach poza stałymi miejscami pracy - na drogach województwa mazowieckiego w napoje chłodzące oraz braku pewności pracowników co do prawidłowości i częstotliwości wymiany filtrów w podajnikach wody w urzędach zwróciłem się do Dyrektora IAS z następującym pismem:

Pozwolę sobie przypomnieć, że kilka lat temu podajniki wody zostały wprowadzone w celu uzyskania oszczędności - w zamian za wodę butelkowaną, która była dostarczana wcześniej. Podajniki wody mają to do siebie, że w przypadku braku zachowania terminów wymiany filtrów woda pochodząca z nich jest gorsza niż woda bezpośrednio z sieci wodociągowej. Tym ważniejsze jest aby pracownicy/funkcjonariusze mieli pewność, że piją wodę nadającą się do tego a nie zawierającą dodatkowe bakterie.

Z kolei od funkcjonariuszy otrzymywałem informacje, że w punktach kontroli mobilnej często nie są zaopatrzeni w wodę ani inne napoje - przy wysokich temperaturach. Na szczęście otrzymałem uspokajającą odpowiedź sygnowaną przez kierownika działu BHP IAS w Warszawie o następującej treści:

Jak wynika z powyższego pisma pracownicy działu BHP wnikliwie skontrolowali wszystkie urzędy skarbowe oraz mobilne punkty kontroli i nie stwierdzili tam braku wymaganych prawem napojów. Ponieważ nie chciałbym zakładać, że w takim razie funkcjonariusze służby celno - skarbowej okłamali mnie w tym zakresie będę musiał dokładnie przyjrzeć się protokołom kontroli tych wszystkich miejsc, ilości przekazanej wody do oddziałów MUCS poza Warszawą, ilości przekazanej wody średnio na każdą z kontroli, terminom w jakich pracownicy działu BHP przeprowadzali kontrole na drogach województwa mazowieckiego oraz czy wszystkie miejsca zostały poprawnie skontrolowane.

Tak na marginesie - Pan kierownik pyta mnie o podstawę prawną, z której wynika moja uwaga o tym, że "data wymiany filtra i konserwacji urządzenia oraz data kolejnej obsługi serwisowej powinny być czytelnie umieszczone na każdym dozowniku wody".

Po pierwsze - jest to nieprawda ponieważ nie powoływałem się na żadną podstawę prawną tym samym nie rozumiem pytania.

Po drugie - jeżeli już koniecznie żąda się ode mnie podstawy prawnej w zakresie oznaczenia podajników wody - taką niepodważalną podstawą prawną jest zdrowy rozsądek. Każda butelka wody pitnej dostarczona pracownikowi czy funkcjonariuszowi ma na etykiecie datę przydatności do spożycie. Skoro kierując się wyłącznie oszczędnością napoje butelkowane zostały zamienione na podajniki wody to w jaki sposób przekona Pan kierownik pracowników/finkcjonariuszy, że mogą korzystać z tej wody w sposób zdrowy i bezpieczny - nie umieszczając na nich każdorazowo informacji o wymianie filtra? Kierując się zasadą efektywności taniej i skuteczniej jest zamieścić każdorazowo naklejkę z tymi danymi niż przedstawiać pracownikom protokoły kontroli/serwisu/wymiany filtra. No chyba, że chodzi o zniechęcenie pracowników do korzystania z należnych im praw i aby podobnie jak w wielu przypadkach, kiedy kupują materiały biurowe za własne pieniądze -również w przypadku dostaw wody kupowali ją prywatnie. Ponieważ wykonując zadania ZSIP mam do tego prawo - w nieodległym czasie przeprowadzę na koszt pracodawcy analizę próbek wody z podajników, które są przez pracowników i funkcjonariuszy najbardziej "podejrzane".

Taka ciekawostka - tak wyglądają naklejki jakie do końca 2022 r były wypełniane przez serwis wymieniający filtry itp - kto pozwolił na rezygnację z nich i w jakim celu?

Jak widać naklejane były na poprzednie - ale przynajmniej wiadomo było od razu czego się spodziewać. Ale u nas jak zwykle TAJEMNICA.

Po trzecie - ZSIP wydaje dwa rodzaje dokumentów - są to uwagi i zalecenia. Zalecenia mają charakter stanowiący i bez unieważnienia ich przez Państwową Inspekcję Pracy MUSZĄ zostać zrealizowane. Natomiast uwagi są to wskazówki na temat tego co POWINNO się zrobić w celu poprawy warunków pracy i służby. Z całą pewnością Dyrektor IAS w Warszawie byłby dokładnie poinformowany, gdybym w tej sprawie wydał zalecenie. 

A naszych kolegów i koleżanki -  funkcjonariuszy służby celno - skarbowej informuję, że w dniach, kiedy temperatura będzie przekraczała wymagane prawem 25 stopni - będę zatrzymywał się przy napotkanych mobilnych kontrolach i sprawdzał, czy zostaliście wyposażeni w zapas napojów zgodnie z przepisami. 

W przypadku potrzeby kontaktu proszę pisać do mnie ZSIP.IAS.WWA@GMAIL.COM 

Spokojnej pracy/służby dla wszystkich!

 


Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.