- Nikt już nie ufa deklaracjom, z których płyną m.in. cukierkowe obietnice, że: a) służba cywilna służy społeczeństwu za pomocą profesjonalnej, zmotywowanej, bezstronnej i politycznie neutralnej kadry; b) będziemy zachęcać do pozostania w służbie cywilnej oraz powrotu do niej wartościowych, doświadczonych i profesjonalnych urzędniczek/urzędników; c) liderzy powinni umieć wydobywać potencjał pracowników, zwalniać blokady oraz wzmacniać ich silne strony, a także dbać o ich rozwój, motywowanie i retencję; d) będziemy dążyć do skutecznego wykonywania zadań w kontekście wyzwań przyszłości takich jak: umiejętność współpracy w zespole, efektywna komunikacja, krytyczne myślenie, otwartość na zmiany i odporność psychiczną, umiejętności cyfrowe i inteligencja emocjonalna oraz chęć uczenia się przez całe życie – uważa dr Ireneusz Nowak.
Jak podkreśla, należy jednak dostrzec gigantyczny progres Kierownictwa SC, które w końcu przyznaje m.in. to, co cały kraj już wie od wielu lat, że: a) sposób, w jaki obsadza się wyższe stanowiska w służbie cywilnej nie jest konkurencyjny i otwarty; b) brak jest przejrzystej ścieżki awansu stanowiskowo-płacowego dla członków korpusu SC; c) mamy niskie wynagrodzenia w służbie cywilnej oraz niewystarczające środki na szkolenia; d) Szef SC ma niewielkie uprawnienia i w obecnym kształcie regulacji prawnych pełni rolę, w której nie ma możliwości bezpośredniego, zarządczego oddziaływania; e) brak jest porozumienia w środowiskach politycznych w kwestii roli służby cywilnej oraz jej pożądanego modelu („polityczny nepotyzm”).
Artykuł autorstwa Grażyny J. Leśniak w całości na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/kadry/strategia-zarzadzania-zasobami-ludzkimi-w-sluzbie-cywilnej-do-2034-r,533647.html