Sejm przyjął propozycję zmiany Ustawy o drogach publicznych autorstwa posłów Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy. Cała zmiana ogranicza się do nowego brzmienia art. 13b ust 2a.
W jego nowej, przyjętej właśnie przez posłów treści czytamy, że:
Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust., 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.
Oznacza to, że z dotychczasowej ustawy zniknie warunek mówiący, że śródmiejską strefę płatnego parkowania ustanowić można wyłącznie w miastach o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców.
Koniec parkowania za darmo w weekendy
O zmiany w tym zakresie upraszały się zwłaszcza władze miejscowości turystycznych argumentując, że - zwłaszcza w weekendy - przeżywają natłok turystów, a obowiązujące przepisy nie pozwalają im na pobieranie opłat za parkowanie.
Dla nas to bardzo ważne, bo są to obszary w pobliżu atrakcji turystycznych – na przykład w uzdrowiskach są tężnie, parki zdrojowe, pijalnie wód mineralnych, a w miejscowościach turystycznych inne atrakcje, jak szlaki górskie, baseny czy deptaki. Jeżeli parkingi są bezpłatne w weekendy, to wiadomo, że panuje na nich oblężenie. Samochody są parkowane na całe dnie lub nawet weekendy, co blokuje rotację miejsc, a przecież właśnie o tę rotację chodzi, zarówno z perspektywy komfortu turystów, jak i dodatkowych dochodów dla gmin
(...)
