Dyrektor IAS we Wrocławiu uznał, że informacja publiczna w zakresie liczby funkcjonariuszy służących w IAS, a także inne informacje dotyczące liczby funkcjonariuszy w IAS we Wrocławiu, to informacja przetworzona, bo takich informacji nie ma od ręki (!). Nie wiadomo, czy DIAS nie wie, że w systemie kadrowo-płacowym takie informacje są "od ręki", czy po prostu uznał, że ich wyszukiwanie to przetwarzanie informacji (czego nie potwierdza orzecznictwo) - być może sprawa znajdzie finał w WSA i wtedy się tego dowiemy.
Inna sprawa, że dziwnie wygląda zarządzanie tą IAS, skoro DIAS nie ma takich informacji. Nie interesują go, czy jak?
Dyrektor
Izby Administracji Skarbowej
we Wrocławiu
W związku z wezwaniem do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego w sprawie informacji publicznej, o którą wnieśliśmy w piśmie z 11 kwietnia 2024 roku znak SK/24/2024, uprzejmie informujemy, co następuje.
Z ubolewaniem i zaskoczeniem zauważamy, że w Izbie Administracji Skarbowej we Wrocławiu nie ma na bieżąco danych, które powinny być dostępne natychmiast w każdym zakładzie pracy – jeżeli zarządzanie kadrami miałoby być prowadzone prawidłowo.
Ocena stanowiska DIAS w tej sprawie nie może być inna, skoro Dyrektor musi dokonywać jakichś nadzwyczajnych działań, aby przekazać informacje:
- Ilu funkcjonariuszy SCS pełniło służbę 1 marca 2024 roku?
- Ilu funkcjonariuszy 1 marca 2024 roku otrzymywało dodatki wypłacane z Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej (tzw. "brexitowe")?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymywało w marcu 2024 roku dodatek funkcyjny na stanowisku kierowniczym, o którym mowa w art. 226 pkt. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymywało w marcu 2024 roku dodatek uzasadniony szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami i umiejętnościami, o którym mowa w art. 226 pkt. 4 ustawy KAS?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymywało w marcu 2024 roku dodatek uzasadniony szczególnymi warunkami pełnienia służby, o którym mowa w art. 226 pkt. 5 ustawy KAS?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymywało w marcu 2024 roku świadczenie za długoletnią służbę po osiągnięciu 15 lat służby, o którym mowa w art. 226a ustawy KAS?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymywało w marcu 2024 roku dodatek za wieloletnią służbę, o którym mowa w art. 240 ustawy KAS?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymało w marcu 2024 roku świadczenie motywacyjne, o którym mowa w art. 226b ust. 1 pkt. 1 ustawy o KAS (1500 złotych miesięcznie przy stażu służby 25-28,5 lat)?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymało w marcu 2024 roku świadczenie motywacyjne, o którym mowa w art. 226b ust. 1 pkt. 2 ustawy o KAS (2500 złotych miesięcznie przy stażu służby powyżej 28,5 lat)?
- Ilu funkcjonariuszy SCS otrzymywało w marcu 2024 roku równoważnik z tytułu dojazdu do miejsca pełnienia służby, o którym mowa w art. 244 ustawy o KAS? Prosimy podać wysokość najniższą, najwyższą i średnią tego równoważnika.
- Od których wymienionych wyżej składników uposażenia nie potrąca się składek na ubezpieczenie zdrowotne?
- Jaka była średnia łączna wysokość brutto uposażenia funkcjonariuszy SCS w 2023 roku?
- Jaka była średnia łączna wysokość brutto uposażenia funkcjonariuszy SCS pełniących funkcje kierownicze w 2023 roku?
- Jaka była średnia łączna wysokość brutto uposażenia funkcjonariuszy SCS niepełniących funkcji kierowniczych w 2023 roku? Prosimy podać średnią obejmującą wszystkie składniki uposażenia.
- Ilu funkcjonariuszy SCS osiągnęło na 1 marca br. maksymalne mnożniki stanowiskowe wynikające z „docelowej siatki płac” w KAS?
- Informacje te są dostępne natychmiast w systemie kadrowo-płacowym każdej IAS – jak się okazuje, z wyłączeniem IAS we Wrocławiu.
Niezależnie od tego informujemy z ostrożności procesowej, że związki zawodowe, jak stanowi ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (dalej UOZZ), mają możliwość występowania z inicjatywami ustawodawczymi dotyczącymi na przykład racjonalizacji wydatków budżetowych Państwa, jak i usprawnienia działania jego organów czy poprawy wykonywania zadań publicznych. Przesądza o tym treść rozdziału III UOZZ („Uprawnienia związków zawodowych”), jak i niektóre przepisy rozdziału IV UOZZ („Zakładowa organizacja związkowa”).
Dla przypomnienia RKS wskazuje, że związki zawodowe mogą (w szczególności):
- opiniować założenia i projekty aktów prawnych, w tym ustawy budżetowej (art. 19 ust. 1 UOZZ),
- wyrażać publicznie opinie na temat założeń lub projektów aktów prawnych w środkach masowego przekazu, w tym także w radio i telewizji (art. 19 ust. 4 UOZZ),
- opiniować dokumenty konsultacyjne Unii Europejskiej, w szczególności białych ksiąg, zielonych ksiąg i komunikatów, oraz projektów aktów prawnych Unii Europejskiej (art. 191 UOZZ),
- występować z wnioskami o wydanie lub zmianę ustawy albo innego aktu prawnego (art. 20 ust. 1 UOZZ),
- prowadzić rokowania zbiorowe oraz zawierać układy zbiorowe pracy, a także inne porozumienia przewidziane przepisami prawa pracy (art. 21 ust. 1 UOZZ),
- zajmować stanowiska wobec pracodawcy i organu samorządu załogi w sprawach dotyczących zbiorowych interesów i praw pracowników (art. 16 pkt. 2 UOZZ).
Dodatkowo, związki zawodowe mogą podejmować działania w interesie publicznym w ramach Rady Dialogu Społecznego.
Rada Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność”:
- jest organizacją reprezentatywną w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego,
- jest organizacją zrzeszającą zakładowe organizacje związkowe z terenu całej Polski,
- posiada pisemne upoważnienie Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” do reprezentowania tego Związku wobec Ministra Finansów i Szefa Służby Cywilnej.
W ramach prowadzonej działalności RKS podejmuje zarówno różnego rodzaju inicjatywy ustawodawcze, opiniuje akty prawne, prowadzi szeroką korespondencję z różnymi organami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie Państwa – wskazując także na możliwości usprawnienia organów administracji. Korespondencja ta oraz konsultacje prowadzone są także z Szefem KAS – a dane, o które wnosimy, niezbędne są nam dla poprawnego opiniowania różnych przekazywanych nam przez Szefa KAS materiałów i projektów rozwiązań dotyczących Krajowej Administracji Skarbowej.
Uzyskiwane informacje publiczne wykorzystujemy zatem szeroko w pracy związkowej, również poprzez przekazywanie zdobytych informacji o nieprawidłowościach lub możliwościach usprawnienia działania organów administracji do parlamentarzystów, władz Państwa, organów Państwa, mediów czy obywateli, a także do Ministra Finansów (Szefa KAS).
W interesie publicznym, w interesie wszystkich obywateli leży, aby organy administracji oraz osoby pełniące w nich funkcje publiczne nie nadużywały danej im władzy, choćby poprzez niewłaściwe wykorzystywanie przez nich środków publicznych, czy nie dopuszczały się nadużyć lub nieracjonalnych działań w tym zakresie. W tym więc sensie rozumieć należy działanie w istotnym interesie publicznym i nie można negować faktu, że w ten sposób wpływa się na poprawę funkcjonowania Państwa.
Jawność finansów publicznych leży w interesie publicznym, a tego dotyczą w istocie zadane pytania.
Podkreślamy jeszcze raz: informacja dotycząca wydatkowania środków finansowych jest szczególnie istotna dla interesu publicznego – jeżeli ktokolwiek uważa inaczej, nie rozumie zasad, jakie winny obowiązywać przy wydatkowaniu środków publicznych i gospodarowaniu środkami budżetowymi. Jak widać jednak, są nadal osoby, które muszą pytać o istnienie istotnego interesu publicznego nawet wtedy, gdy jest on oczywisty dla każdego nawet średnio znającego temat informacji publicznej pracownika budżetówki, a nawet prostego związkowca.
Nadmieniamy jednocześnie, że nie stanowi przetworzenia danych ich wyszukiwanie, a z tym – i to jedynie w kilku przypadkach wyszczególnionych w piśmie – mamy do czynienia.
Korespondencję prosimy prowadzić drogą elektroniczną z powołaniem się na numer niniejszego pisma.
No - jeśli faktycznie jest tak jak piszecie - to może nie wiedzą ilu ludzi mają pod sobą i w jakich trybach (funki, członkowie korpusu sc, ewentualnie emerytowani mundurowi i inni zatrudniani bez otwartych konkursów - zgodnych z ustawą o sc - jako "eksperci", o których pisała ostatnio Szefowa SC w sprawozdaniu za 2023 r.)? Może tak ciężko to ogarnąć? Nie wie lewica, co czyni prawica...
Cóż, w zasadzie to pewnie jednak wie jak jest z tym podziałem ( udziałem) osobowym. Jednak raczej problem tkwi w określeniu kto i w jakim zakresie/celu piastuje określone stanowiska
DIAS nie ma czasu na wyszukiwanie odpowiedzi na pismo, bo trwa w sporze z ZZ nt. podziału 5%puli dyrektorskiej z modernizacji, tj. kwoty p.c. 28 zl dla korpusu SC i 25 zl dla funkcjonariuszy, brutto z dodatkiem stażowym.