Zmiany na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej odbywają się bez procedury konkursowej. MF twierdzi, że ustawa o KAS nie daje obecnie możliwości wyłonienia kandydata na stanowiska kierownicze w drodze konkursu. I zapewnia, że przy nowelizacji ustawy będzie rozważana możliwość wprowadzenia procedury konkursowej. Sytuację analizuje też Kancelaria Premiera. Zmiana prawa jest konieczna, bo problem występuje także w urzędach państwowych, sądach i prokuraturze - wskazują prawnicy.
Grażyna J. Leśniak Patrycja Rojek-Socha
Pierwsza fala „porządków” w ministerstwach i podległych im jednostkach organizacyjnych jest już chyba za nami. W samej tylko Krajowej Administracji Skarbowej, jak poinformowało serwis Prawo.pl Ministerstwo Finansów, ze stanowiska dyrektora izby administracji skarbowej zostali już odwołani dyrektorzy IAS w Łodzi, Warszawie, resort stwierdził, że trudno jest się odnieść do ewentualnych zdarzeń przyszłych.
Powołany – może zostać odwołany
Zapytaliśmy Ministerstwo Finansów o to, dlaczego wymieniani są dyrektorzy izb administracji skarbowej oraz czy były prowadzone audyty i oceny ich pracy, które uzasadniałyby zwolnienie. W odpowiedzi ministerstwo wskazało: - Zgodnie z art. 70 Kodeksu pracy pracownik zatrudniony na podstawie powołania może być w każdym czasie - niezwłocznie lub w określonym terminie - odwołany ze stanowiska przez organ, który go powołał.
Jak zapewnia MF, przy doborze kandydata (na nowego dyrektora IAS – przyp. red.) bierze się po uwagę przede wszystkim wiedzę merytoryczną, duże doświadczenie zawodowe oraz posiadanie kompetencji kierowniczych. Kryteria powołania dyrektora izby administracji skarbowej zostały jasno określone w art. 24 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
- Bez wątpienia pracownik zatrudniony na podstawie powołania może być w każdym czasie odwołany ze stanowiska przez organ, który go powołał, nie jest to jednak żadne uzasadnienie gremialnych odwołań dyrektorów IAS, a jedynie wskazanie formalnej podstawy prawnej tych działań. Jak widać nic się nie zmieniło - gdyby było inaczej, przeprowadzony byłby audyt w jednostkach kierowanych przez dotychczasowych dyrektorów w celu oceny ich dotychczasowych działań – mówi Tomasz Ludwiński, b. wieloletni przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność”. I dodaje: - Jeżeli w taki sposób buduje się czy naprawia administrację rządową, to niczemu dobremu to nie służy. Inną kwestią pozostaje, że do tej pory w oficjalnych komunikatach wskazywano na znakomite wyniki działań KAS - co w tym zakresie się zatem zmieniło i dlaczego - w zasadzie z dnia na dzień - odwołuje się ludzi, którzy za te dobre wyniki odpowiadali? Całkowity brak logiki…
Jak zaznacza Ludwiński, jeżeli w istocie podstawą powołań nowych dyrektorów jest ich wysoka wiedza merytoryczna i posiadanie kompetencji kierowniczych, to dlaczego - dla dobra organizacji - nie weryfikuje się tych predyspozycji w żaden sposób? - Samo CV to za mało, zwłaszcza że kilku nowych dyrektorów już kiedyś było dyrektorami w administracji skarbowej i z jakichś przyczyn z tych stanowisk zostali zdjęci – zauważa.
Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/kadry/czy-wroca-konkursy-na-wyzsze-stanowiska-w-sluzbie-cywilnej,525946.html