Informacja o działaiach NSZZ


Ponieważ w ostatnich dniach wysyłaliśmy informacje/sprawozdania z działalności naszej organizacji w różnych izbach - do wiadomości wszystkich pracowników to poniżej zamieszczam taką informację dotyczącą Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. Ponieważ w takich sytuacjach nie tylko zgłaszają się do nas chętni do członkostwa w związku ale również zdarzają się osoby nie życzące sobie otrzymywania takiej korespondencji na końcu jest fragment takiej wiadomości wraz z odpowiedzią - która być może wszystkich zadowoli.


Szanowni Państwo!

Koleżanki i Koledzy!

Jako przedstawiciele Związkowej Organizacji Zakładowej NSZZ Solidarność w IAS w Warszawie pragniemy poinformować o działaniach podejmowanych przez nas w 2023 r.:

Nasze starania o poprawę warunków pracy i płacy w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie skupiały się między innymi na następujących obszarach:

  • Regulamin pracy/służby - bardzo dużo uwagi poświęciliśmy nowemu regulaminowi. Ze względu na (w naszej ocenie) likwidację ochrony oraz zminimalizowanie usług sprzątania obiektów, co może doprowadzić do różnego rodzaju niebezpieczeństw dla pracowników i odwiedzających urzędy podatników - skierowaliśmy do pracodawcy dużą ilość uwag i pism w tym zakresie. Wobec wprowadzania nas w błąd i praktycznie odrzucania wszelkich argumentów - nie zaakceptowaliśmy nowego regulaminu. Pomimo tego były Dyrektor IAS wprowadził regulamin w życie. Obecnie widzimy, że nasze uwagi były w pełni uzasadnione i sytuacje jakie przedstawialiśmy Dyrektorowi maja miejsce i mają wpływ na realizację zapisów regulaminu. M.In. pracownicy są angażowani do otwierania i zamykania obiektów, ostatni pracownicy na piętrze mają obowiązek sprawdzenia czy wszystko jest powyłączane, pozamykane i czy nikogo nie ma w łazienkach itp. - przy tym nikt nie określił skąd mają wiedzieć czy są ostatnimi pracownikami i czy każdy pracownik opuszczający urząd musi sprawdzić czy ktoś jeszcze jest? Ograniczono również elastyczny rozkład czasu pracy - w różnych urzędach do godziny 16 lub 16.30. Tym samym czas pracy nie rozpoczyna się zgodnie z regulaminem od 7.00 do 9.00 tylko od 7.00 do 8.00 lub 8.30. Problemów zresztą powstało mnóstwo zarówno jeśli chodzi o ochronę jak i poziom czystości w pomieszczeniach - gdyż są dni, kiedy na terenie urzędów nie ma wcale sprzątania. Będziemy nadal monitorowali te problemy i zgłaszali aktualnym władzom w IAS i KAS.
  • W zakresie Funduszu Świadczeń Socjalnych:wielokrotnie występowaliśmy w obronie praw emerytów do świadczeń socjalnych. Świadczenia te zostały drastycznie ograniczone w porównaniu do świadczeń emerytowanych funkcjonariuszy.,
    dzięki propozycji naszego przedstawiciela w komisji socjalnej wysokość świadczenia świątecznego dla grup o najniższych dochodach została znacząco podwyższona w stosunku do pierwotnej propozycji Dyrektora IAS,
    dzięki naszym uwagom udało się przywrócić do stosowania prawidłową definicję dochodu - dla celów ZFŚS i zrezygnować z definicji "dochód=przychód", co w zdecydowany sposób wpłynęło na przyporządkowanie pracowników do właściwych grup dochodowych i tym samym na wysokość ich świadczeń,
    staliśmy i stoimy na stanowisku, że wszystkie wypowiedzi działaczy związkowych i uczestników posiedzeń komisji (socjalne, BHP czy innych), spotkań uzgodnieniowych czy negocjacji powinny być rejestrowane w celu ich późniejszej weryfikacji. Oczywiście powinno to odbywać się z zachowaniem poufności danych osób, którym np przyznawane są świadczenia. Żaden z przedstawicieli pozostałych związków zawodowych nie zgodził się aby jego wypowiedzi podlegały późniejszej weryfikacji i ewentualnemu upublicznieniu dla wiadomości członków związków czy po prostu pracowników. Naszym zdaniem pracownicy mają prawo wiedzieć jak reprezentują ich interesy przedstawiciele - którymi są związki zawodowe. Brak możliwości weryfikacji powoduje powstawanie informacji stricte nieprawdziwych i przypisywanie sobie lub innym działań, które nie miały miejsca.
  • Przekazywaliśmy uwagi w sprawie zasad pracy zdalnej w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie (m.in. dotyczyły osób niepełnosprawnych, zaniżonych kosztów, bezsensowności zapisów o zakazie palenia czy spożywania posiłków przy pracy zdalnej)
  • Występowaliśmy w sprawie niekorzystnej dla kadry kierowniczej interpretacji prawa do dodatków kontrolerskich poprzez nieuprawnione ich zawężenie.
  • W związku z falą upałów i niekorzystnymi warunkami pracy wnioskowaliśmy o skontrolowanie warunków pracy i służby w poszczególnych podległych IAS w Warszawie urzędach. Kilkukrotnie przypominaliśmy również o stosowaniu komunikatu Dyrektora w sprawie organizacji pracy/służby w okresie upałów - ze względu na brak stosowania się do niego w niektórych urzędach.
  • Występowaliśmy o informacje publiczne w zakresie szczegółowego podziału nagród za poszczególne kwartały - i udostępniliśmy je naszym członkom.
  • Informowaliśmy Dyrektora o nieprawidłowościach dotyczących prowadzenia ewidencji czasu pracy/służby w systemie MARS w celu przyznania dodatku kontrolerskiego.
  • Informowaliśmy Dyrektora o braku realizacji umowy na sprzątanie obiektów podległych IAS w Warszawie. W efekcie tych zawiadomień zostały podpisane tymczasowe awaryjne umowy dotyczące usług sprzątania obiektów.
  • Skierowaliśmy do Dyrektora informację awaryjną o odłączeniu systemu centralnego ogrzewania w US w Łosicach i braku możliwości podłączenia przed zbliżającym się sezonem zimowym. Po interwencji otrzymaliśmy informację, że dokonano odpowiednich zakupów i problem został rozwiązany.
  • Zwracaliśmy się z wnioskiem o dokonywanie przez pracodawcę dodatkowej wpłaty na Pracownicze Plany Kapitałowe. Ze względu na brak środków nie zostało to zrealizowane.
  • Informowaliśmy także Dyrektora o problemach pracowników w zakresie realizacji poniedziałkowych dyżurów (do godz.18.00). Nasze uwagi dotyczyły głównie faktu, że w niektórych urzędach naczelnicy nakazywali pozostawanie w każdym pokoju pracownika w czasie dyżuru podczas gdy naszym zdaniem zdecydowanie wystarczająca jest jedna osoba z działu aby obsłużyć incydentalnie pojawiających się podatników. Podnosiliśmy również temat działów, w których nie ma obsługi podatników bez uprzedniego wezwania - a co za tym idzie brak celowości zobowiązywania pracowników do stałego uczestnictwa w dyżurach. Istotnym problemem była również sprawa osób, które z różnych przyczyn korzystają z indywidualnego rozkładu czasu pracy. Zmuszanie ich do uczestnictwa w dyżurach ingeruje w ich ustalony czas pracy i utrudnia realizację zadań czy przyczyn tak ustalonego czasu pracy. Zauważamy również poważny problem z obsadą dyżurów w mniejszych urzędach.
  • Wnosiliśmy o zwiększenie kwoty refundacji kosztów zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok do kwoty 1.000,00 zł. Na razie brak na to środków.
  • Sukcesem zakończyły się nasze działania o zwiększenie stawki zwrotu za używanie samochodów prywatnych do celów służbowych. Dzięki naszym staraniom stawka zwrotu za używanie samochodów prywatnych do celów służbowych wzrosła dla silnika powyżej 900 cm3 do wartości – 1,00 zł.

W zakresie naszej aktywności w strukturach krajowych niezaprzeczalnie zauważyć należy:

  • Podpisane przez nasz związek Porozumienie przyniosło wymierne korzyści dla wszystkich pracowników poprzez odmrożenie odpisu na ZFŚS. Zwiększony został limit odliczenia składek członkowskich na związki zawodowe (z 500,00 zł do 840,00 zł).
  • Dzięki w/w Porozumieniu osoby szczególnie chronione (jak kobiety w ciąży, społeczni inspektorzy pracy, osoby w wieku przedemerytalnym czy działacze związkowi) uzyskały faktyczną ochronę i są przywracane do pracy na czas niezbędny do uzyskania prawomocnego wyroku sądu. Jak widzimy przynosi to już pozytywne efekty.
  • W zakresie kwoty jednorazowego dodatku w wysokości 1.411,05 zł (KSC), 1.390,58 zł (FSCS) i 1.106,38 zł (POZ) podjęliśmy natychmiastowe działania, aby dodatek został w równej wysokości przyznany wszystkim pracownikom i funkcjonariuszom.
  • Efektem wszczętego w 2021 roku sporu zbiorowego - który jako jedyny związek zawodowy doprowadziliśmy do końca - są złożone przez liczną grupę naszych członków pozwy sądowe w zakresie zaległej (niewypłaconej) części modernizacji za 2020 rok. Osoby będące członkami naszego związku mogą liczyć na bezpłatną pomoc w przygotowaniu pozwu oraz reprezentowanie przed sądem.
  • Dzięki naszej aktywności negocjowana z Szefem KAS kwota podwyżek z projektu Modernizacji KAS na lata 2023-2025 wyniosła w 2023 roku - 759,60 zł/etat (pierwotnie zaproponowana była kwota 559,60 zł/etat).

Kolejny rok aktywnie wspieraliśmy naszych członków w ich indywidualnych sprawach pracowniczych.

Zapraszamy do wstąpienia do naszego związku! Gwarantujemy pomoc, wsparcie, przyjacielską atmosferę, bezpłatną pomoc prawną oraz szereg benefitów.

W imieniu ZOZ NSZZ „Solidarność”

Czupryński Ryszard - przewodniczący ZOZ w IAS w Warszawie (kz.ias.warszawa@gmail.com)

Tomasz Ludwiński - z-ca przewodniczącego ZOZ (inspektor@hot.pl)

Małgorzata Pacocha - skarbnik ZOZ (malgorzata.pacocha@mf.gov.pl)

-----------

Jeżeli są wśród Państwa osoby, które nie życzą sobie otrzymywania informacji o działaniach związku zawodowego NSZZ Solidarność na rzecz pracowników proszone są o zablokowanie wiadomości o temacie zawierającym "Solidarność" w aplikacji pocztowej (ustawienia-opcje-skrzynka odbiorcza i reguły oczyszczania).


------------------

Fragment wiadomości z żądaniem zaprzestania komunikacji mailowej:

"Nie jest członkiem Państwa organizacji związkowej w związku z czym uprzejmie proszę o zaniechanie wysyłania na mój adres służbowy materiałów informacyjno-marketingowych, dotyczących działalności Państwa organizacji - do tego celu, moim zdaniem, z powodzeniem służy utworzona zakładka w intranecie IAS, dot. organizacji związkowych.

Rozumiem działanie filtra wiadomości, omówionego w ostatnim akapicie Państwa wiadomości, jednakże po pierwsze: to nie adresat niechcianych wiadomości powinien podejmować jakiekolwiek działania chroniące jego służbową pocztę elektroniczną a po drugie: stosowanie proponowanego filtra jest działaniem bardzo ułomnym a wręcz niebezpiecznym, blokuje bowiem wszystkie wiadomości zawierające w tytule słowo "solidarność", mające wieloznaczne znaczenie frazeologiczne (nie każda wiadomość zawierająca to słowo, pochodzi od Państwa organizacji)."

I akceptacja powyższego zgłoszenia:

"Rozumiem Pana wniosek i oczywiście uwzględnię to przy ewentualnej kolejnej wysyłce informacji związkowych. Ubolewam, że nie mogę pomóc Panu również w rezygnacji z korzyści jakie, wbrew sobie, odnosi Pan dzięki naszej działalności. Ale oczywiście wynika to wyłącznie z przepisów dotyczących działalności związkowej w Polsce - gdzie korzyści odnoszą nie członkowie związku ale wszyscy pracownicy zakładu pracy.

Dodam jeszcze, że ostatnia wiadomość omyłkowo została wysłana z adresu służbowego a kolejne będą wysyłane z adresu zewnętrznego kz.ias.warszawa@gmail.com, jeżeli nie obciąży to Pana nadmiernie to prosiłbym o zablokowanie tego adresu aby nawet omyłkowo nasza korespondencja nie trafiła niepotrzebnie do Pana. A w sytuacji blokady konkretnego adresu nie będzie chyba żadnego zagrożenia utraty wiadomości wartościowych dla Pana."

Oczywiście akceptacja ta i prośba w niej zawarta dotyczy wszystkich, którzy nie życzą sobie otrzymywać wiadomości od KZ NSZZ Solidarność w IAS w Warszawie.

Ryszard Czupryński - Przewodniczący KZ NSZZ Solidarność w IAS w Warszawie


Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.