Jesteśmy bardzo ciekawi, jak będą głosowali w tej sprawie tzw. posłowie wywodzący się z "Solidarności". Przy zabieraniu nam 3% funduszu nagród głosowali za zabraniem funduszu nagród...
Krzysztof Gawkowski
Przewodniczący Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy (Nowa Lewica, PPS, Razem, Wiosna Roberta Biedronia)
Szanowna Pani
Elżbieta Witek
Marszałek Sejmu RP
Szanowna Pani Marszałek,
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 32 ust 2 Regulaminu Sejmu RP niżej podpisani posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy upoważniamy posłankę Wandę Nowicką.
Krzysztof GAWKOWSKI
Przewodniczący KKP Lewicy
Uzasadnienie
- Cel i potrzeba wydania ustawy, rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma zostać unormowana
Rada Ministrów w dniu 8 czerwca 2021 roku przyjęła Propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2022 oraz informacja o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2022. Zgodnie z nią Rada Ministrów proponuje średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2022 r. - w wysokości 100,0% w ujęciu nominalnym, tzn. wynagrodzenia w roku 2022, ustalone zgodnie z art. 6 ww. ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, nie będą waloryzowane automatycznie jednym wskaźnikiem. Zgodnie z art. 6 cytowanej ustawy, podstawę do określenia wynagrodzeń w roku budżetowym dla pracowników, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a i d oraz pkt 2, stanowią wynagrodzenia z roku poprzedniego, zwaloryzowane średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń ustalonym w ustawie budżetowej, oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne, wypłacane na podstawie odrębnych przepisów. W tej grupie znajdują się m.in.:
- członkowie korpusu służby cywilnej,
- etatowi członkowie samorządowych kolegiów odwoławczych i kolegiów regionalnych izb obrachunkowych,
- pracownicy Rządowego Centrum Legislacji,
- eksperci, asesorzy i aplikanci eksperccy Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej,
- funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej,
- członkowie służby zagranicznej niebędący członkami korpusu służby cywilnej,
- członkowie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych,
- żołnierze zawodowi i funkcjonariusze.
Proponowany wskaźnik stanowi realizację postulatów strony społecznej. Epizodyczność przepisu odpowiada strukturze zmienianej ustawy i jest rozwiązaniem analogicznym do innych przepisów (por. art. 26o).
Zgodnie z art. 2 proponowanej ustawy Rada Ministrów przedłoży Radzie Dialogu Społecznego, a także ogólnokrajowym organizacjom związków zawodowych zrzeszających pracowników państwowej sfery budżetowej w celu wyrażenia opinii, nową propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok następny w brzmieniu ustalonym na podstawie przepisu dodanego przepisu ustawy zmienianej, w terminie 30 dni od dnia wejścia ustawy w życie.
Ze względu na pilną potrzebę przyjęcia ustawy, projektodawca proponuje skrócić vacatio legis do dnia następującego po dniu ogłoszenia.
- Przewidywane skutki społeczne, finansowe, gospodarcze i prawne
Ustawa wywoła pożądane skutki społeczne, finansowe i gospodarcze. W wyniku wejścia ustawy w życie Rada Ministrów zaproponuje nowe średnioroczne wskaźniki wynagrodzeń na poziomie nie niższym niż 112%. Następnie odpowiednie kwoty zostaną wpisane do projektu ustawy budżetowej na rok 2022.
W wyniku zwiększenia się przedmiotowego wskaźnika wzrosną wynagrodzenia grupy przynajmniej 700 tysięcy pracowników sfery budżetowej. Dzięki temu jakość życia we wskazanej grupie ulegnie poprawie, co pobudzi konsumpcję i zwiększy oszczędności gospodarstw domowych. Wpłynie to pozytywnie na nastroje społeczne, sytuację gospodarczą i rynek pracy.
- Finansowanie
Projektodawca szacuje koszt wprowadzanych zmian na około 5,8 mld zł. Wskazane wydatki zostaną sfinansowane z budżetu państwa we właściwych częściach działu 750 Administracja publiczna.
- Wpływ na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców
Projektowane przepisy pozytywnie nie wpływają na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców poprzez zwiększenie popytu wewnętrznego.
- Założenia aktów wykonawczych
W wyniku wejścia w życie proponowanej ustawy Rada Ministrów przyjmie zmianę Propozycji średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2022 oraz informacja o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2022. W poprawce do wskazanego dokumentu wysokość średniorocznego wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2022 r. zostanie ustalona na poziomie przynajmniej 112%.
- Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot regulacji nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
- Konsultacje społeczne
Projekt nie był poddany konsultacjom społecznym, ale wyraża oczekiwania strony społecznej oraz pracowników sfery budżetowej.
Czyli teraz lewica jak za komuny Solidarność ( przynajmniej w części).
Tak trzymać - konkretny projekt i kwoty. Zobaczymy tylko co na to rządzący - moze być dla zasady NIE bo NIE. Ale trzeba walczyć o swoje. Jak będziemy siedzieć cicho to nic z tego nie będzie. Do boju
ZA MAŁO!!! :
"Jak dodał, w przyjętym we wtorek przez rząd projekcie budżetu zaplanowana została także podwyżka fundusz płac w państwowej sferze budżetowej.
„Zaplanowany został wzrost funduszu płac o 4,4 proc. O podwyżkach będą decydować urzędy , my tylko zapewniamy środki na ten cel. Dodatkowo przywracamy fundusz nagród, tzw. 3-procentówkę” – powiedział Sebastian Skuza."
Co do Lewicy - z jednej strony jest to początek cynicznej gry o wyborców; z drugiej strony jednak chyba dobrze, że ktokolwiek dostrzega w nas potencjalny elektorat o który warto zawalczyć...
Co do projektu ustawy budżetowej - moim zdaniem będą to podwyżki "uznaniowe", rozdysponowane pomiędzy "szczególnie zapracowanymi"... Chyba powinniśmy walczyć o kwotę bazową jako taką oraz powiązanie jej corocznej waloryzacji z jakimś wymiernym wskaznikiem ekonomicznym (inflacja, wzrost wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw lub inne)...
O tym, czy posłowie zajmą się ustawą decyduje Marszałek Sejmu.
Urzędujący??? Może pójdzie na urlop i jakoś "budżetówkę" wcisną pomiędzy pandemię a uchodźców