Modernizacja KAS


Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”

 

 

Tytuł

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”

Rodzaj dokumentu projekty innych dokumentów rządowych
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie

Reforma administracji podatkowej, jaka została przeprowadzona na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o KAS”, doprowadziła do powstania ujednoliconej administracji skarbowej.
Strategicznym celem, który realizuje Krajowa Administracji Skarbowa, zwana dalej „KAS”,  jest zapewnienie państwu stabilnych, efektywnych i zrównoważonych finansów publicznych (pobór podatków i ceł, działania kontrolne i egzekucyjne), a klientom – wysokiej jakości świadczonych usług (skrócenie czasu obsługi podatników, działania edukacyjne, wdrażanie narzędzi elektronicznych w obsłudze podatnika). Priorytetowym zadaniem  KAS jest skuteczna walka z przestępczością gospodarczą i oszustwami podatkowymi, dalsze ograniczanie szarej strefy i tzw. karuzel podatkowych, zmniejszanie luki VAT jak i eliminowanie z rynku towarów nielegalnych.
Sprostanie nowym wyzwaniom stojącym przed KAS, wymaga nieustannego podnoszenia efektywności działania KAS poprzez jej unowocześnianie (modernizowanie), co wiąże się z poniesieniem niezbędnych kosztów i nakładów inwestycyjnych w dwóch kluczowych obszarach: zasobów ludzkich (wynagrodzenia i uposażenia) oraz majątku (rozszerzenie bazy nieruchomości i jej dostosowanie do wymagań IT, zakupy pojazdów i sprzętu do kontroli celno-skarbowej, doposażenie przejść granicznych).

Istota rozwiązań ujętych w projekcie

Projektowana uchwała ma na celu ustanowienie Programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”, którego głównym celem będzie zapewnienie stabilnego finansowania KAS, w perspektywie średniookresowej (3 lat), służącego rozwojowi tej organizacji zgodnie z założeniami strategii państwa, a także – realizacji zadań KAS określonych w ustawie oraz kierunkach działań i rozwoju KAS.

Powyższe działanie przyczyni się w szczególności do:
- zwiększenia skuteczności i efektywności wykonywania zadań przez pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej odpowiednio zatrudnionych lub pełniących służbę w KAS na skutek zastosowanych motywujących narzędzi regulacji wynagrodzeń i uposażeń obejmujących: wzrost przeciętnego wynagrodzenia/ uposażenia zasadniczego, zmianę modelu dodatków kontrolerskich, finansowanie dodatków zwiększających zaangażowanie zawodowe pracowników i funkcjonariuszy (dodatków za służbę nocną, uposażeń za przedłużony czas służby, dodatków zadaniowych dla pracowników korpusu służby cywilnej oraz dodatków specjalnych dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej),
- wzrostu konkurencyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS,
- zwiększenia skuteczności i efektywności poboru danin na rzecz państwa: podatków, należności niepodatkowych, ceł oraz poprawie skuteczności zwalczania wykroczeń i przestępstw, wykroczeń i przestępstw karnych skarbowych oraz nadużyć podatkowych – na skutek zastosowania nowoczesnego sprzętu do kontroli celno-skarbowej, zwiększenia bazy sprzętowej, transportowej oraz składników indywidualnego wyposażenia pracowników i funkcjonariuszy realizujących zadania kontroli celno-skarbowej,
- poprawy sprawności działania KAS dzięki zapewnieniu właściwych standardów powierzchni biurowej dla każdego zatrudnionego, z uwzględnieniem dostępu do sieci i urządzeń komputerowych, a także – obniżeniu kosztów bieżącej działalności wskutek rezygnacji z najmu biur zlokalizowanych w dużych ośrodkach miejskich.

Planuje się, że skutki finansowe wdrożenia ww. Programu wieloletniego służącego modernizacji KAS (w odpowiednim ujęciu analitycznym i podziale czasowym na lata 2020-2022) obejmie:
1. wzrost wynagrodzeń i uposażeń pracowników KAS i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, oraz zapewnienie finansowania dla składników tych wypłat (głównie dodatków przewidzianych ustawami) niemających dotychczas odpowiedniego zabezpieczenia w planach finansowych jednostek organizacyjnych KAS;
2. nakłady finansowe na zakupy pojazdów, urządzeń, sprzętu, uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego oraz innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, a także szkoleń specjalistycznych w tym zakresie – obejmujących głównie wymianę (budowę lub zakup) stacjonarnych skanerów rtg na przejściach granicznych, zakup środków transportu, urządzeń i sprzętu do: kontroli i łączności, laboratoryjnego, techniki specjalnej,
3. nakłady finansowe na budowę i przebudowę budynków (głównie biurowych) dla kilku jednostek organizacyjnych KAS;
4. nakłady finansowe na budowę centrum przetwarzania danych resortu finansów wraz z zakupem nieruchomości gruntowej;
5. nakłady finansowe na modernizację i rozbudowę sieci lokalnych (LAN) w jednostkach organizacyjnych KAS.

Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu Marian Banaś Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM II kwartał 2019 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny) -

 

 

Projekt z dnia 20 lutego 2019 r.

UCHWAŁA Nr

Rady MINISTRów

z dnia                2019 r.

w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.[1])) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

§ 1. Ustanawia się program wieloletni pod nazwą „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”, zwany dalej „Programem”, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonawcą Programu jest minister właściwy do spraw finansów publicznych we współpracy z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektorami izb administracji skarbowej, dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektorem Krajowej Szkoły Skarbowości oraz dyrektorem Centrum Informatyki Resortu Finansów.

§ 3. Organem koordynującym realizację Programu jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych realizuje i nadzoruje Program.

§ 5. Program jest finansowany z budżetu państwa.

§ 6. Ogólna kwota wydatków na realizację Programu w latach 2020-2022 wyniesie 1.900.000 tys. zł, w tym w poszczególnych latach:

1)     880.689 tys. zł w 2020 r.;

2)     546.137 tys. zł w 2012 r.;

3)     473.174 tys. zł w 2022 r.

§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

PREZES RADY MINISTRÓW

 



[1])      Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 62, 1000, 1366, 1669, 1693, 2245, 2354 i 2500.

 

 

-------------

UZASADNIENIE

Krajowa Administracja Skarbowa, zwana dalej „KAS” powstała na mocy ustawy z dnia
16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. poz. 1947, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2017 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.) i połączyła najlepsze doświadczenia administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Jej utworzenie było odpowiedzią na oczekiwania podatników oraz na zmieniające się otoczenie gospodarcze. Zadaniem nowoczesnej administracji skarbowej jest zapewnienie skutecznego poboru należności podatkowych i celnych, ale też ochronę uczciwego biznesu.

Priorytetem KAS jest skuteczna walka z przestępczością gospodarczą i oszustwami podatkowymi. Kluczowe jest dalsze ograniczanie szarej strefy i tzw. karuzel podatkowych, zmniejszanie luki VAT oraz eliminowanie z rynku towarów nielegalnych.

Sprostanie nowym wyzwaniom stojącym przed KAS, związanym przede wszystkim z dalszym konsekwentnym dbaniem o szczelność systemu poboru podatków, wymaga nieustannego podnoszenia efektywności działania KAS poprzez jej unowocześnianie (modernizowanie), z czym wiąże się poniesienie niezbędnych kosztów i nakładów inwestycyjnych w dwóch kluczowych obszarach: zasobów ludzkich (wynagrodzenia i uposażenia) oraz majątku (rozszerzenie bazy nieruchomości, zakupy pojazdów i sprzętu do kontroli celno-skarbowej, doposażenie przejść granicznych). Stąd też wychodząc na przeciw ww. potrzebom został opracowany projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”, którego założenia, zgodnie z § 1 projektu uchwały zostały szczegółowo opisane w załączniku.

W przedmiotowym załączniku do projektu uchwały m.in. ujęto szczegółowy zakres Programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”, zwanego dalej „Programem” oraz etapy jego realizacji (w odpowiednim ujęciu analitycznym i podziale czasowym na lata 2020-2022) obejmujący realizację przedsięwzięć modernizacyjnych w następujących obszarach:

1)        motywacyjności oraz konkurencyjności systemu wynagrodzeń i uposażeń w jednostkach organizacyjnych KAS oraz trwałego zasilenia systemu środkami przeznaczonymi na finansowanie dodatków (kontrolerskich, zadaniowych, specjalnych i innych) związanych z wykonywaniem zadań wymagających szczególnego zaangażowania i kwalifikacji zawodowych pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

Łącznie – modernizacja systemu wynagrodzeń i uposażeń w KAS w latach 2020-2022 wyniesie według przyjętych założeń 880.000 tys. zł;

2)        zakupów pojazdów, urządzeń, sprzętu, uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego oraz innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, a także szkoleń specjalistycznych w tym zakresie – obejmujących głównie wymianę (budowę lub zakup) stacjonarnych skanerów rtg na przejściach granicznych, zakup środków transportu, urządzeń i sprzętu do: kontroli i łączności, laboratoryjnego, techniki specjalnej, w szczególności:

a)    wymianę (budowę lub zakup) stacjonarnych skanerów rtg na przejściach granicznych,

b)    zakup i wymianę sprzętu transportowego,

c)    zakup urządzeń oraz sprzętu do kontroli i łączności,

d)    zakup urządzeń i sprzętu laboratoryjnego,

e)    zakup sprzętu techniki specjalnej,

f)    zakup uzbrojenia i środków przymusu bezpośredniego oraz sprzętu i oprogramowania służącego wsparciu kontroli celno-skarbowej,

g)    zakup szkoleń specjalistycznych.

Łącznie – zakupy pojazdów, urządzeń, sprzętu, uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego oraz innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, a także szkoleń specjalistycznych w tym zakresie, w latach 2020-2022 wyniosą według przyjętych założeń 643.116 tys. zł;

3)        budowy i przebudowy budynków (głównie biurowych) dla kilku jednostek organizacyjnych KAS na łączną kwotę w ciągu trzech lat – 161.564 tys. zł;

4)        budowy centrum przetwarzania danych resortu finansów wraz z zakupem nieruchomości gruntowej – łącznie na kwotę 120.000 tys. zł;

5)        modernizacji i rozbudowy sieci lokalnych (LAN) w jednostkach organizacyjnych KAS – łącznie na kwotę 95.320 tys. zł.

W myśl postanowień § 2 projektu uchwały, Wykonawcą Programu jest minister właściwy do spraw finansów publicznych we współpracy z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektorami izb administracji skarbowej, dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektorem Krajowej Szkoły Skarbowości oraz dyrektorem Centrum Informatyki Resortu Finansów. Przy czym koordynację nad realizacją ww. Programu będzie sprawował Szef Krajowej Administracji Skarbowej (§ 3 projektu), natomiast Minister Finansów będzie realizował i nadzorował przedmiotowy Program (§ 4 projektu).

Zgodnie z § 5 projektu, źródłem finansowania Programu będzie budżet państwa (ustawy budżetowe w latach 2020 – 2022).

Przepis § 6 projektu zakłada, że ogólna kwota wydatków na realizację Programu w latach 2020-2022 wyniesie 1.900.000 tys. zł, w tym w poszczególnych latach:

–     880.689 tys. zł w 2020 r.,

–     546.137 tys. zł w 2021 r.,

–      473.174 tys. zł w 2022 r.

Zgodnie z postanowieniami § 7 projektu, uchwała wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020r.

 

 ------------------------

 

 

                                                                                                Załącznik do uchwały nr ........ Rady Ministrów  z dnia ........

 

Program wieloletni

___________________________________________________

 

 

Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowejw latach 2020-2022

 

 

 Spis treści

 

  1. 1.     Wstęp………………………………………………………………………  2
  2. 2.     Cele Programu i wskaźniki monitorowania realizacji celów…………..   3
  3. 3.     Szczegółowy zakres Programu i etapy jego realizacji ………………….  6
  4. 4.     Źródła i harmonogram finansowania Programu ………………………  19

 

 

  1. 1.      Wstęp

Krajowa Administracja Skarbowa, zwana dalej „KAS”, powstała na mocy ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2017 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.). KAS połączyła doświadczenia administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, a jej utworzenie było odpowiedzią na oczekiwania podatników oraz zmieniające się otoczenie gospodarcze.

Strategicznym celem KAS jest zapewnienie państwu stabilnych, efektywnych i zrównoważonych finansów publicznych (pobór podatków i ceł, działania kontrolne i egzekucyjne), a klientom – wysokiej jakości świadczonych usług (skrócenie czasu obsługi podatników, działania edukacyjne, wdrażanie narzędzi elektronicznych w obsłudze podatnika). Osiągnięcie tego celu – zgodnie z założeniami formułowanymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na okresy czteroletnie (pierwszy zakończy się w 2020 r.) – jest wyznacznikiem kierunków działania i rozwoju KAS, jako nowoczesnej administracji skarbowej, która ma zapewnić zarówno skuteczny pobór należności podatkowych i celnych, jak i chronić uczciwy biznes.

Z tego względu priorytetem KAS jest skuteczna walka z przestępczością gospodarczą i oszustwami podatkowymi; kluczowe jest dalsze ograniczanie szarej strefy i tzw. karuzel podatkowych, zmniejszanie luki VAT oraz eliminowanie z rynku towarów nielegalnych.

Sprostanie nowym wyzwaniom stojącym przed KAS, związanym przede wszystkim z dalszym konsekwentnym dbaniem o szczelność systemu poboru podatków, wymaga nieustannego podnoszenia efektywności działania KAS poprzez jej unowocześnianie (modernizowanie), z czym wiąże się poniesienie niezbędnych kosztów i nakładów inwestycyjnych w dwóch kluczowych obszarach: zasobów ludzkich (wynagrodzenia i uposażenia) oraz majątku (rozszerzenie bazy nieruchomości i jej dostosowanie do wymagań IT, zakupy pojazdów i sprzętu do kontroli celno-skarbowej, doposażenie przejść granicznych).

Planowanym w perspektywie czteroletniej kierunkom bieżącego działania odpowiadają założenia przyjmowane w rocznych planach finansowych wydatków jednostek organizacyjnych KAS; rozwój KAS jest zależny od planowania wydatków w dłuższej perspektywie. Efektem takiego podejścia jest Program „Modernizacji Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022”, zwany dalej „Programem”.

  1. 2.      Cele Programu i wskaźniki monitorowania realizacji celów

Punktem wyjścia dla sformułowania zasadniczych celów Programu była Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030), która – przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 14 lutego 2017 r. – stanowi kluczowy dokument w obszarze średnio i długofalowej polityki gospodarczej i przewiduje, w ramach realizacji celu III „Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi…”, w obszarze finansów publicznych, projekt strategiczny „Uszczelnienie systemu poboru podatków”, a w ramach tego projektu m.in. utworzenie KAS – jednolitej i wyspecjalizowanej administracji rządowej wykonującej zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającej obsługę i wsparcie w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych i celnych. Z tego względu – głównym celem Programu jest zapewnienie stabilnego finansowania, w perspektywie średniookresowej (trzech lat), służącego rozwojowi tej formacji zgodnie z założeniami strategii państwa, a także – realizacji zadań KAS określonych w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej oraz kierunkach działań i rozwoju KAS, w szczególności:

-   zwiększeniu skuteczności i efektywności wykonywania zadań przez pracowników KAS i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”, na skutek zastosowanych motywujących narzędzi regulacji wynagrodzeń i uposażeń, obejmujących: wzrost przeciętnego wynagrodzenia/ uposażenia zasadniczego, zmianę modelu dodatków kontrolerskich, finansowanie dodatków zwiększających zaangażowanie zawodowe pracowników i funkcjonariuszy (dodatków za służbę w porze nocnej, uposażeń za przedłużony czas służby, dodatków zadaniowych dla pracowników KAS oraz dodatków specjalnych dla funkcjonariuszy),

-   wzrostowi konkurencyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS na skutek zastosowania mechanizmów umożliwiających zwiększenie proponowanych  wynagrodzeń/uposażeń, w tym osobom zatrudnianym lub przyjmowanym do Służby Celno-Skarbowej,

-   zwiększeniu skuteczności i efektywności poboru danin na rzecz państwa w szczególności podatków, należności niepodatkowych, ceł oraz poprawie skuteczności zwalczania przestępstw i nadużyć podatkowych, na skutek zastosowania nowoczesnego sprzętu do kontroli celno-skarbowej, zwiększenia bazy sprzętowej, transportowej oraz składników indywidualnego wyposażenia pracowników i funkcjonariuszy realizujących zadania kontroli celno-skarbowej,

-   poprawie sprawności działania KAS dzięki zapewnieniu właściwych standardów powierzchni biurowej dla każdego zatrudnionego/pełniącego służbę, z uwzględnieniem dostępu do sieci i urządzeń komputerowych, a także obniżeniu kosztów bieżącej działalności wskutek rezygnacji z najmu biur zlokalizowanych w dużych ośrodkach miejskich na rzecz zakupu nieruchomości przez Skarb Państwa.

Cele programu będą realizowane stopniowo, w kolejnych latach: 2020-2022.

Głównymi miernikami realizacji Programu będą:

1)      wzrost przeciętnego poziomu wynagrodzenia/uposażenia brutto pracowników KAS i funkcjonariuszy (liczonego we wszystkich składnikach, tj. w szczególności wynagrodzeniu/uposażeniu zasadniczym, dodatkach do wynagrodzenia/uposażenia, premii, odpisach na fundusze: nagród uznaniowych, dodatkowego wynagrodzenia rocznego/nagrody rocznej, jednorazowych wypłat obligatoryjnych, np. nagród jubileuszowych lub odpraw emerytalnych) odpowiednio o:

a)      11 % w 2020 r. oraz o 2 % w 2021 r. i 2022 r. w grupie pracowników spoza korpusu służby cywilnej (tzw. pozamnożnikowych), tj. na 1 etat – o 515 zł miesięcznie brutto w 2020 r. oraz po 103 zł miesięcznie brutto w każdym z lat 2021 i 2022 (dla 1.195 etatów),

b)      8 % w 2020 r. oraz o 3 % w 2021 r. i 2022 r. w grupie pracowników – członków korpusu służby cywilnej, tj. na 1 etat – o 519 zł miesięcznie brutto w 2020 r. oraz po 198 zł miesięcznie brutto w każdym z lat 2021 i 2022 (dla 50.233 etatów),

c)      7 % w 2020 r. oraz o 2,6 % w 2021 r. i 2022 r. w grupie funkcjonariuszy, tj. na 1 etat – o 445 zł miesięcznie brutto w 2020 r. oraz po 159 zł miesięcznie brutto
w każdym z lat 2021 i 2022 (dla 11.279 etatów),

z uwzględnieniem dodatkowego założenia, że mogą wystąpić przeniesienia etatów pomiędzy ww. grupami zawodowymi albo wzrost/spadek ich liczby, ale nie spowodują one wzrostu łącznej kwoty przeznaczonej na podwyżki wynagrodzeń i uposażeń w każdym roku realizacji Programu,

2)      wprowadzenie od 2020 r. nowego modelu dodatków kontrolerskich eliminującego zróżnicowanie tych dodatków pomiędzy grupami zawodowymi,

3)      wprowadzenie stopniowo (w 2020 r. – 40 %, 2021 r. – 30 %, 2022 r. – 30 %) funduszu przeznaczonego na dodatki zadaniowe w korpusie służby cywilnej (docelowo po trzecim roku – 1.000 zł rocznie przeciętnie na 1 etat) oraz dodatki specjalne w grupie funkcjonariuszy (docelowo po trzecim roku – 887 zł przeciętnie na 1 etat),

4)      uzyskanie, w ramach KAS, jednolitości w zarządzaniu funduszem uposażeń funkcjonariuszy poprzez ujęcie w 2020 r. w planach finansowych jednostek organizacyjnych KAS elementów dotychczas w nich niewystępujących takich jak dodatki za służbę w porze nocnej i uposażeń za przedłużony czas służby w wysokości łącznej 10.555 tys. zł (w kolejnych latach – po 260 tys. zł), nagrody jubileuszowe oraz odprawy emerytalne i rentowe dla funkcjonariuszy w wysokości łącznej 42.543 tys. zł (w kolejnych latach – po 568 tys. zł),

5)      wymiana (budowa lub zakup) minimum sześciu stacjonarnych skanerów rtg na przejściach granicznych,

6)      doposażenie funkcjonariuszy i pracowników realizujących zadania kontroli celno-skarbowej w pojazdy, sprzęt do kontroli (z wyjątkiem skanerów rtg) i inne składniki – docelowo na poziomie przewidzianym w wewnętrznych standardach KAS dotyczących wyposażenia w sprzęt i pojazdy służące kontroli celno-skarbowej,

7)      zrealizowanie zadań inwestycyjnych w zakresie budowy lub przebudowy budynków biurowych dla trzech budynków – siedzib urzędów skarbowych, dwóch – urzędów celno-skarbowych i jednego – budynku magazynowo garażowego oraz zakupu nieruchomości (budynek/i, grunt) w celu rezygnacji z najmu powierzchni biurowych
w śródmiejskich dzielnicach Warszawy,

8)      zrealizowanie zadania inwestycyjnego dla zapasowego ośrodka obliczeniowego – zakup nieruchomości gruntowej ze znaczną dostępnością do zróżnicowanej infrastruktury towarzyszącej oraz budowa budynku o charakterze technicznym,

9)      modernizacja i rozbudowa sieci lokalnych (LAN) w obiektach jednostek organizacyjnych KAS – w zakresie dotyczącym co najmniej 100 obiektów lub większej ich liczby w zależności od kształtowania się cen na rynku usług budowlanych.

3. Szczegółowy zakres programu i etapy jego realizacji

Program obejmuje realizację przedsięwzięć modernizacyjnych w następujących obszarach:

1)      motywacyjności oraz konkurencyjności systemu wynagrodzeń i uposażeń w jednostkach organizacyjnych KAS oraz trwałego zasilenia systemu środkami przeznaczonymi na finansowanie dodatków (kontrolerskich, zadaniowych, specjalnych i innych) związanych z wykonywaniem zadań wymagających szczególnego zaangażowania oraz kwalifikacji zawodowych pracowników i funkcjonariuszy.

Łącznie – modernizacja systemu wynagrodzeń i uposażeń w KAS w latach 2020-2022 wyniesie według przyjętych założeń 880.000 tys. zł, z czego:

a)      w 2020 r. sfinansowane zostaną podwyżki wynagrodzeń dla pracowników korpusu służby cywilnej i pracowników spoza korpusu oraz uposażeń dla funkcjonariuszy, uwzględniające oprócz zwiększenia składników wynagrodzeń i uposażeń (w tym również – odpisów na fundusze nagród za szczególne osiągnięcia, nagrody rocznej dla funkcjonariuszy
i dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników) oraz pochodnych (składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy w odniesieniu do pracowników) – również zmianę modelu dodatków kontrolerskich obejmującą:

- wprowadzenie nowego modelu dodatków kontrolerskich poprzez zmianę  poziomu tych dodatków (związane z włączeniem ich części do wynagrodzenia/uposażenia zasadniczego), a także wyeliminowanie  zróżnicowania stawki procentowej tych dodatków w dwóch głównych grupach zawodowych w KAS – dominującej 2-5 % w grupie funkcjonariuszy oraz 25-40 % w grupie pracowników korpusu służby cywilnej,

b)      w 2021 r. i w 2022 r. - sfinansowane zostaną dalsze podwyżki wynagrodzeń i uposażeń (niższe przeciętnie na 1 etat niż w 2020 r.) oraz związane z tymi podwyżkami skutki wzrostu odpisów na fundusze nagród, nagrody rocznej i dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz pochodnych – składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy,

c)      w latach 2020-2022 sfinansowane zostaną fundusze dodatków zadaniowych (przeciętnie 1.000 zł/1 etat pracownika korpusu służby cywilnej rocznie)
i specjalnych (przeciętnie 887 zł/1 etat funkcjonariusza rocznie), przy czym środki na te fundusze będą uwzględniane w planach finansowych jednostek KAS stopniowo (40 % - w 2020 r. oraz po 30 % w 2021 r. i w 2022 r.),

d)     w 2020 r. sfinansowane zostaną dodatki za służbę w porze nocnej i uposażenia za przedłużony czas służby funkcjonariuszy (środki na ten cel  były dotychczas finansowane z oszczędności z funduszu nagrody rocznej), a w latach 2021 – 2022 finansowanie obejmie dodatki za służbę w porze nocnej i uposażenia za przedłużony czas służby związane z podwyżkami uposażeń,

e)       w 2020 r. sfinansowane zostaną skutki zmiany klasyfikacyjnej, tj. uwzględnienie w funduszu uposażeń środków na nagrody jubileuszowe oraz odprawy emerytalne i rentowe funkcjonariuszy (środki na ten cel nie były zapewnione w planach finansowych jednostek organizacyjnych KAS w ramach funduszy uposażeń), a w roku  2021 i 2022 finansowanie obejmie przyrost nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno-rentowych na skutek podwyżki uposażeń.

Każdy z wymienionych etapów/składowych modernizacji wynagrodzeń i uposażeń w KAS będzie skutkował dla budżetu państwa (także w latach następujących po roku 2022) w sposób skumulowany, tj. jako suma zwiększeń wydatków z lat 2020-2022;

2)      zakupów pojazdów, urządzeń, sprzętu, uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego oraz innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, a także szkoleń specjalistycznych w tym zakresie – obejmujących głównie wymianę (budowę lub zakup) stacjonarnych skanerów rtg na przejściach granicznych, zakup środków transportu, urządzeń i sprzętu do: kontroli i łączności, laboratoryjnego, techniki specjalnej, w szczególności:

a)      wymianę (budowę lub zakup) stacjonarnych skanerów rtg na przejściach granicznych – jednym z priorytetów w zakresie sprzętu do kontroli jest doposażenie przejść granicznych, zlokalizowanych na zewnętrznej granicy UE w urządzenia skanujące rtg. Dzięki kontroli celno-skarbowej prowadzonej za pomocą nowoczesnego sprzętu rentgenowskiego obniżeniu ulegają koszty kontroli, ponieważ prześwietla się całe środki transportu bez potrzeby ich rozładunku, skraca się czas wykonywania kontroli fizycznej towaru i zwiększa się bezpieczeństwo służby funkcjonariuszy. Istotną przesłanką wdrożenia Programu jest szczególne narażenie wschodniej granicy Polski, stanowiącej zewnętrzną granicę UE, na przemyt towarów akcyzowych, w szczególności papierosów (stawka akcyzy w krajach sąsiadujących jest znacząco niższa niż w krajach należących do UE). Polska jest liderem wśród państw UE w zwalczaniu przestępczości tytoniowej. Nielegalne papierosy i tytoń zatrzymane przez KAS stanowią 65 % ujawnień zrealizowanych przez wszystkie służby w kraju. Od 2017 r. do I poł. 2018 r. KAS dokonała ponad 173 tys. ujawnień nielegalnych papierosów i ponad 5 tys. ujawnień nielegalnego tytoniu i suszu tytoniowego. Łącznie zatrzymano ok. 490 mln szt. papierosów pochodzących z przemytu lub nielegalnie wyprodukowanych na czarnym rynku oraz ponad 363 tony nielegalnego suszu tytoniowego.

Dynamiczny wzrost ruchu towarowego z państwami trzecimi oraz sytuacja geopolityczna (zagrożenie terroryzmem) wymuszają potrzebę podejmowania pilnych działań zmierzających do zapewnienia wysokiej skuteczności granicznych kontroli celno-skarbowych oraz uszczelniania systemu obrotu towarowego.

Obecnie KAS dysponuje 42 urządzeniami wielkogabarytowymi rtg. W 2018 r. oddano do likwidacji 7 urządzeń wielkogabarytowych, zużytych technologicznie, kupowanych od 2003 roku. W najbliższym czasie przewiduje się rozpoczęcie użytkowania dwóch nowo zakupionych urządzeń wielkogabarytowych rtg. Mając na uwadze systematyczny wzrost skali obsługiwanego obrotu towarowego z zagranicą, po doposażeniu przejść granicznych w nowe urządzenia, przewidywany jest wzrost liczby kontroli nieinwazyjnych rtg, wzrost skali ujawnień (kontroli pozytywnych) oraz dalsze ograniczanie przemytu.

Szacunkowa skala prześwietleń z użyciem skanerów rtg, w tym prześwietleń pozytywnych:

 

Nazwa wskaźnika

2010 r.

2015 r.

2018 r.

2023 r.*

Liczba prześwietleń ogółem

239.493

374.962

768.664

1.100.000

Liczba prześwietleń pozytywnych

559

1.277

692

3.000

   *po zakończeniu modernizacji (szacunek)

Jednocześnie należy podkreślić, że zastosowanie urządzeń rtg w łańcuchu czynności kontrolnych spełnia – często postulowany przez środowiska gospodarcze – wymóg redukcji czasu niezbędnego dla przeprowadzenia tej kontroli poprzez stworzenie możliwości zastąpienia kontroli fizycznej, kilkuminutową analizą obrazu rtg środka transportowego i w konsekwencji wzrost efektywności obsługi obrotu towarowego pomiędzy krajami Unii Europejskiej a krajami trzecimi, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu świadczonych usług i skrócenia czasu obsługi. Priorytetem jest zmniejszenie liczby przeprowadzanych kontroli fizycznych (kosztownych
i uciążliwych dla podmiotów gospodarczych) na rzecz działań mniej inwazyjnych, z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń rtg,

b)      zakup i wymianę sprzętu transportowego

– KAS dokonała szczegółowej analizy posiadanego parku samochodowego pod kątem możliwie optymalnego wykorzystania środków transportu
w latach 2020-2022. W wyniku dokonanej analizy stwierdzono, że w pierwszej kolejności należy dokonać wymiany samochodów zakupionych w latach 1993-2012, których stopień wyeksploatowania nie pozwala na dalsze ich użytkowanie i zagraża bezpieczeństwu pracowników i funkcjonariuszy w wykonywaniu podstawowych zadań w ramach KAS.
Założono wymianę 1.597 samochodów w latach 2020-2022, przy czym liczba ta może ulegać zmianie w zależności od cen oferowanych w przetargach.

Działania kontrolne KAS, szczególnie w zakresie kontroli podróżnych, towarów oraz środków transportu na przejściach granicznych, jak również zwalczania przestępczości ekonomicznej wewnątrz kraju, wymagają wykorzystania psów służbowych szkolonych do  wykrywania wyuczonych zapachów substancji i towarów, głównie tytoniu, środków odurzających i waluty. Obecnie w KAS służy 151 psów służbowych.
Z przeprowadzonej analizy w obszarze kontroli obrotu towarowego wynika wysoka efektywność kontroli przeprowadzanych przez zespoły kontrolne z udziałem psów służbowych i w związku z tym zasadne jest systematyczne zwiększanie liczby psów służących w Służbie Celno-Skarbowej. Przy wykonywaniu zadań z udziałem psów służbowych należy m.in. przestrzegać zasad transportowania psów zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2018 r. poz. 663).
W tym celu niezbędne jest zapewnienie dodatkowych środków transportu w zakładanej liczbie 59 z przeznaczeniem do przewozu psów służbowych,

c)      zakup pozostałych urządzeń oraz sprzętu do kontroli i łączności – przeznaczenie i wykorzystanie w latach 2020-2022 środków na realizację zakupów pozostałych urządzeń i  sprzętu do kontroli i łączności pozwoli wzmocnić zasoby infrastruktury kontrolnej KAS w celu zapewnienia bezpieczeństwa finansowego i ochrony obszaru Polski i UE,

d)     zakup urządzeń i sprzętu laboratoryjnego oraz sprzętu badawczego

– laboratoria KAS wykonują badania identyfikacyjne, a także towaroznawcze (m.in. towarów akcyzowych) niezbędne do realizacji działań kontrolnych. Obecnie pięć laboratoriów wykorzystuje w znacznej części sprzęt analityczny zakupiony w latach 1996-2011. Zmiany zachodzące na rynku aparatury analitycznej powodują brak wsparcia technicznego ze strony specjalistycznego serwisu dla urządzeń starszych (głównie brakuje odpowiednich części zamiennych). Wszystkie laboratoria funkcjonujące
w strukturach KAS posiadają akredytacje Polskiego Centrum Akredytacji, które przeprowadza audyty stanu technicznego urządzeń; zapewnienie prawidłowego stanu technicznego urządzeń i sprzętu laboratoryjnego jest możliwe tylko w warunkach konsekwentnej wymiany pozycji przestarzałych i wyeksploatowanych.

Wdrożenie Programu umożliwi także zakup sprzętu badawczego, przeznaczonego dla innych komórek organizacyjnych niż laboratoria, niezbędnego do identyfikacji towarów, którymi obrót podlega zakazom i ograniczeniom m.in. ze względu na ochronę życia i zdrowia ludzi, w tym zwalczanie przestępczości narkotykowej. Założono ponadto zakup nowych urządzeń wykorzystujących techniki chromatograficzne (m.in. chromatografy gazowe wyposażone w różne typy detektorów, wysoko sprawne chromatografy cieczowe) oraz urządzenia wykorzystujące techniki spektroskopowe (m.in. spektrometry FT/IR, spektrometry Ramanowskie, spektrometry XRF) a także pozostały niezbędny sprzęt wykorzystujący inne techniki badawcze, 

e)      zakup sprzętu techniki specjalnej

– sprzęt techniki specjalnej przeznaczony zostanie do zwalczania grup przestępczych, które stosują różnorodne i zaawansowane technologicznie środki przeciwdziałania wobec czynności służb ochrony prawa. Wymaga to zwiększenia presji na te środowiska za pomocą nowych taktyk działania, wspartych nowoczesnymi środkami technicznymi. Obecny poziom rozwoju technologicznego pozwala na korzystanie ze specyficznie stosowanych technologii cywilnych i specjalistycznych urządzeń dostosowanych ściśle do zwalczania przestępczości,

f)       zakup uzbrojenia i środków przymusu bezpośredniego oraz sprzętu i oprogramowania służącego zwiększeniu efektywności oraz skuteczności zadań nałożonych na KAS . Zakup uzbrojenia i środków przymusu bezpośredniego wynika z konieczności doposażenia zarówno nowych funkcjonariuszy do realizowania zadań, jak i doposażenia obecnych funkcjonariuszy pełniących służbę w tych jednostkach. W ramach wnioskowanych środków przewidziany jest zakup uzbrojenia i środków przymusu bezpośredniego dla ok. 1.200 funkcjonariuszy w ramach uzupełnienia i koniecznej wymiany tych elementów wyposażenia. Ponadto dla zapewnienia skutecznego działania jednostek operacyjnych konieczne jest wsparcie informatyczne w zakresie agregacji i analizy danych, poprzez  zakup nowoczesnego sprzętu i oprogramowania,

g)      przeprowadzenie  szkoleń specjalistycznych

– jednostki organizacyjne KAS to struktury, w których należy realizować dostosowany do ich potrzeb system szkolenia. Szkolenia polegają też na rozwijaniu u funkcjonariuszy umiejętności i cech osobistych, które pozwalają na sprostanie specyfice wykonywanych obowiązków. Konieczne jest uwzględnienie nie tylko przygotowania funkcjonariuszy wykonujących te zadania do specyficznych obowiązków, ale również wypracowanie między innymi metod niwelowania stresu, który jest związany
z wykonywanymi przez nich zadaniami.

Łącznie – zakupy pojazdów, urządzeń, sprzętu, uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego oraz innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, a także szkoleń specjalistycznych w tym zakresie, w latach 2020-2022 wyniosą według przyjętych założeń 643.116 tys. zł;

3)      budowy i przebudowy budynków (głównie biurowych) dla kilku jednostek organizacyjnych KAS na łączną kwotę w ciągu trzech lat – 204.564 tys. zł (ujęto zadania inwestycyjne, które z uwagi na posiadane uzgodnienia projektowe lub dostępne nieruchomości gruntowe mogą zostać wykonane w latach 2020–2022),
a także – w jednym przypadku zakupu nieruchomości; zadania te stanowią ok. 20 % potrzeb jednostek organizacyjnych KAS w zakresie powierzchni o charakterze biurowym oraz powierzchni przeznaczonych do realizacji podobnych funkcji. Przewidziano realizację następujących projektów budowlanych i zakupów nieruchomości:

IAS w Gdańsku

Urząd Skarbowy w Pucku – przebudowa budynku wraz z infrastrukturą.

Obecnie nie jest wykorzystywany parter budynku z uwagi na fakt, iż posadzki w wyniku osiadania gruntu nie nadają się do użytkowania, ponieważ występują znaczne odchylenia od poziomu i spękania. W celu poprawy warunków obsługi interesantów i warunków pracy oraz z uwagi na konieczność utrzymania budynku we właściwym stanie technicznym, a także w celu zapobieżenia dalszej jego degradacji należy wykonać przebudowę budynku.

IAS w Katowicach

Rozbudowa siedziby Urzędu Skarbowego w Zawierciu.

Sytuacja lokalowa Urzędu jest trudna, budynek nie spełnia wymogów dotyczących powierzchni biurowej i całkowitej na jednego pracownika. Urząd Skarbowy nie posiada sali obsługi podatnika oraz wystarczającej powierzchni magazynu na dokumenty. Sytuacja ta w znacznym stopniu utrudnia prawidłowe funkcjonowanie urzędu oraz właściwą obsługę podatników.

Rozbudowa i nadbudowa budynku magazynowo-garażowego położonego w Katowicach przy ulicy Słonecznej 34 dla pozyskania dodatkowej powierzchni konferencyjno-szkoleniowo-biurowej z zapleczem.

Nadbudowa budynku w celu pozyskania powierzchni z zamiarem wybudowania sali konferencyjno-szkoleniowo-biurowej z zapleczem w znacznym stopniu poprawi efektywność w organizacji szkoleń z przeznaczeniem dla większej liczby osób.

IAS w Lublinie

Odpłatne pozyskanie w trwały zarząd nieruchomości zlokalizowanej przy ul. Diamentowej 4 w Lublinie i jej adaptacja na potrzeby Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej.

Głównym celem zadania jest przeniesienie wszystkich 178 pracowników z trzech najmowanych lokalizacji i wyeliminowanie umów najmu powierzchni biurowych i garażowych na terenie miasta Lublin dla Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej.

Rozbudowa i przebudowa Urzędu Skarbowego w Lubartowie.

Realizacja inwestycji ma na celu:

-   poprawę warunków lokalowych jednostki spowodowanych funkcjonowaniem w dwóch lokalizacjach oraz niedostateczną wielkością powierzchni biurowej i użytkowej;

-   poprawę warunków pracy spowodowanych złym stanem technicznym obiektu;

-   ograniczenie kosztów związanych z najmem powierzchni biurowej;

-   poprawę jakości obsługi podatników;

-   zapewnienie odpowiedniej powierzchni na potrzeby archiwów.

IAS w Łodzi

Nieodpłatne pozyskanie w trwały zarząd i przebudowa nieruchomości położonej w Łodzi przy ul. Żeromskiego 88 z przeznaczeniem na potrzeby Łódzkiego Urzędu Celno-Skarbowego w Łodzi.

Realizacja zadania jest niezbędna w związku z konsolidacją jednostek służby celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej, zwłaszcza wynikającą z tego reorganizacją pracy oraz zmianą miejsc funkcjonowania komórek organizacyjnych.

IAS w Zielonej Górze

Budowa obiektu z przeznaczeniem na siedzibę Urzędu Skarbowego oraz Lubuskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gorzowie Wielkopolskim.

Budowa budynku przyczyni się do poprawy warunków obsługi interesantów i warunków pracy w Urzędzie Skarbowym w Gorzowie Wlkp., który obecnie zlokalizowany jest w budynku znajdującym się w złym stanie technicznym, nieocieplonym, z elementami azbestowymi. IAS jest jednym z siedmiu współwłaścicieli obecnie wykorzystywanego budynku, a niewystarczająca powierzchnia własna powoduje konieczność najmowania dodatkowej powierzchni. Ponadto budynek Urzędu Skarbowego zlokalizowany jest
w centrum miasta z niekorzystnym układem komunikacyjnym i brakiem miejsc parkingowych.

Nowy budynek będzie również posiadał Oddział Celny w Gorzowie Wielkopolskim ulokowany obecnie w najmowanej nieruchomości oraz część komórek organizacyjnych Lubuskiego Urzędu Celno-Skarbowego, które obecnie są rozproszone w całym województwie z powodu braku wystarczającej powierzchni w siedzibie LUC-S w Gorzowie Wlkp. przy ul. Kazimierza Wielkiego.

IAS w Warszawie

Budowa budynku biurowego wraz z zagospodarowaniem terenu i pełną infrastrukturą techniczną na nieruchomości przy ul Kazimierza Dłuskiego 5 na siedzibę Urzędu Skarbowego w Otwocku.

Budowa budynku przyczyni się do poprawy warunków obsługi interesantów i warunków pracy w Urzędzie Skarbowym w Otwocku, który funkcjonuje aktualnie w czterech lokalizacjach.

Zakup nieruchomości na potrzeby Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie i Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

W związku z trudną sytuacją lokalową warszawskich urzędów skarbowych IAS w Warszawie – uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniego standardu obsługi klientów – od kilku lat podejmowane są działania w celu pozyskania dodatkowej powierzchni lokalowej.

Z uwagi na braki lokalowe, wykorzystywane są najmowane powierzchnie; najem generuje znaczące koszty:

Lp.

Nazwa urzędu

Lokalizacja

Roczne koszty najmu (w zł)

Liczba etatów na najmowanej powierzchni

1.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy

ul. Stawki 2

2.720.835

230

2.

Mazowiecki Urząd Celno-Skarbowy

ul. Erazma Ciołka

1.802.660

91

3.

Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście

ul. Lindleya 16

350.520

40

4.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście

ul. Chałbińskiego 8

542.917

 

49

Razem:

5.416.932

410

 

Zakup budynku/-ów przyczyni się do poprawy warunków obsługi interesantów i warunków pracy oraz pozwoli na obniżenie kosztów najmu. Planowany jest zakup nieruchomości na potrzeby Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego (240 etatów, w tym 10 użycza KIS) i Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście (185 etatów). Zgodnie ze standardami resortu finansów istnieje potrzeba przeznaczenia na siedziby wyżej wymienionych jednostek powierzchni 10.250 m²
(25 m² na 1 etat); szacowany koszt 1 m² wynosi 8.000 zł (szacowanych koszt nabycia nieruchomości 82 mln zł).

Zestawienie podstawowych danych dotyczących realizacji zadań w zakresie inwestycji budowlanych:

Lp.

Nazwa zadania  inwestycyjnego

Rodzaj inwestycji budowa

/przebudowa

Liczba etatów dla planowanej inwestycji

Powierzchnia użytkowa (m2)

Program inwestycji - data uzgodnienia

Koszt inwestycji
(zł)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

1.

US w Pucku - przebudowa budynku wraz
z infrastrukturą

Przebudowa

81

2.690

23.02.2017

15.214.000

2.

Rozbudowa US Zawiercie

Rozbudowa

115

1.750

21.07.2009

6.750.000

3.

Rozbudowa
i nadbudowa budynku magazynowo-garażowego
w Katowicach

Nadbudowa

750

19.10.2015

7.100.000

4.

Odpłatne pozyskanie
w trwały zarząd nieruchomości
w Lublinie
i jej adaptacja na potrzeby UCS
w Białej Podlaskiej.

Przebudowa

200

5.000

10.000.000

5.

Rozbudowa
i przebudowa US Lubartów

Przebudowa
i rozbudowa

65

1.625

13.000.000

6.

Nieodpłatne pozyskanie
i przebudowa nieruchomości położonej
w Łodzi na potrzeby UCS

Przebudowa

120

3.200

8.05.2018

10.000.000

7.

Budowa budynku biurowego - siedziba US w Otwocku

Budowa

130

3.200

19.01.2018

16.500.000

8.

Budowa obiektu
z przeznaczeniem na siedzibę Urzędu Skarbowego oraz Lubuskiego Urzędu Celno-Skarbowego
w Gorzowie Wlkp.

Budowa

350

8.750

-

43.000.000

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

9.

Zakup nieruchomości na potrzeby Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego
i Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście

Zakup

415

10.375

83.000.000

Razem:

204.564.000

 

4)      budowy centrum przetwarzania danych resortu finansów wraz z zakupem nieruchomości gruntowej – łącznie na kwotę 77.000 tys. zł.

Eksploatowana obecnie infrastruktura budynkowa IT w ośrodku Centrum Informatyki Resortu Finansów w Radomiu zajmuje około 80 % dostępnej pojemności. Mając na uwadze planowane przedsięwzięcia w zakresie rozwoju systemów informatycznych dla KAS takich jak: ZISAR II, Poltax Plus, Connect czy Kasy Fiskalne Online oraz szereg projektów konsolidujących centralne systemy wsparcia m.in kadry, finanse księgowość i związane z tym znaczne dostawy infrastruktury serwerowej szacuje się, że pozostała pojemność zostanie zagospodarowana w roku 2019. W celu zabezpieczenia możliwości rozwoju i budowy kolejnych usług IT (wspartych narzędziami informatycznymi) – w znacznym stopniu dedykowanych do realizacji zadań ustawowych przez KAS, oraz dalszej centralizacji i konsolidacji systemów wspierających pobór podatków, egzekucję i kontrolę celno-skarbową, a także zarządzanie zasobami w KAS należy podjąć działania inwestycyjne w celu pozyskania zdolności do dalszego lokowania infrastruktury IT. Zaniechanie tych działań poskutkuje w przyszłości brakiem możliwości realizacji przedsięwzięć wymagających wysokodostępnej infrastruktury IT. W takiej sytuacji niezbędne staje się zaprojektowanie, a następnie wybudowanie nowego obiektu o powierzchni około 2.000 m2 (dokładną powierzchnię określą założenia projektowe), na działce
o powierzchni około 2 ha, zlokalizowanego w odległości nie większej niż 30 km od centrum Warszawy z preferencją kierunków południowych i zachodnich, głównie
o charakterze obiektu technicznego, przeznaczonego dla około 30 etatów. Takie działanie umożliwi dalsze niezakłócone zwiększenie mocy obliczeniowej centralnej infrastruktury teleinformatycznej w celu zaspokojenia rosnących potrzeb w obszarze postępującej informatyzacji usług i procesów. Planowana inwestycja pozwoli na co najmniej dwukrotne zwiększenie dostępnej przestrzeni na ulokowanie infrastruktury informatycznej Centrum Informatyki Resortu Finansów. Wartość ujęto w Programie na podstawie danych porównawczych dotyczących nakładów na zakup gruntu i budowę obiektów technicznych o podobnych parametrach.

Budowa centrum pozwoli również na zaprzestanie eksploatacji wielu prowizorycznych pomieszczeń serwerowni, których obecna liczba w resorcie finansów przekracza 700 (w dłuższej perspektywie czasowej zapewni to obniżenie kosztów posiadania infrastruktury informatycznej w resorcie);

 

5)      modernizacji i rozbudowy sieci lokalnych (LAN) w jednostkach organizacyjnych KAS – łącznie na kwotę 95.320 tys. zł.

Obecnie eksploatowane sieci teledacyjne w jednostkach organizacyjnych KAS wymagają znacznego doinwestowania, wymagane jest dokonanie ich przeglądu
i konserwacji, a w licznych lokalizacjach również rozbudowy czy też całościowej modernizacji. Modernizacji wymaga przede wszystkim infrastruktura sieci LAN
w kategoriach niezgodnych z przyjętym przez Ministerstwo Finansów standardem, czyli min. kat. V. Takich jednostek w KAS jest: 105 z siecią LAN kategorii poniżej
V, 102 lokalizacje z siecią LAN kategorii co najmniej V, ale posiadające uszkodzone punkty ZPK do naprawy oraz 114 lokalizacji, w których wymagana jest rozbudowa infrastruktury sieciowej o dodatkowe punkty logiczne sieci. Szacowane koszty to środki na doinwestowanie właśnie tych lokalizacji.

Konieczność modernizacji i rozbudowy sieci lokalnych LAN w jednostkach organizacyjnych KAS wynika z faktu, że coraz więcej aplikacji świadczonych jest centralnie co dobitnie przekłada się na krytyczność medium sieci LAN jako niezbędnego do świadczenia podstawowych usług pracownikom KAS  
i funkcjonariuszom na oczekiwanym poziomie. Wyższy standard sieci komputerowej pozwoli na podniesienie efektywności pracy i służby przez pierwszą linię wsparcia informatycznego oraz wpłynie na jakość świadczonej pracy przez pracowników KAS i funkcjonariuszy użytkujących aplikacje regionalne i centralne. Modernizacja wpłynie także na zmniejszenie i skrócenie do niezbędnego minimum reakcji na awarię stanowiska komputerowego poprzez możliwość rozwiązywania problemów zdalnie zapewniająca znacząco komfort udzielanej pomocy. Podwyższenie standardu sieci teledacyjnej umożliwi wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technicznych związanych m.in. z narzędziami do świadczenia pomocy zdalnej i instalacji nienadzorowanej aplikacji, programów lub narzędzi na stacjach klienckich w czasie udzielania pomocy Umożliwi zdalną administrację urządzeniami aktywnymi z wszystkimi usługami dostępnymi w sieci. Pozwoli to na pełniejsze monitorowanie przepływu informacji
w nadzorowanych sieciach. Pozwoli to również znacząco zwiększyć bezpieczeństwo teleinformatyczne poprzez ograniczenie możliwości fizycznej ingerencji w punkty ZPK przez pracowników KAS,  funkcjonariuszy i osoby nieautoryzowane.

Modernizację sieci LAN, także poprzez zakup nowych switch-y PoE, ocenia się  również jako niezbędny krok do wdrażania nowoczesnych technologii, takich jak telefonia VoIP czy też usługi telekonferencyjne, które z kolei przekładają się na minimalizację kosztów czy też optymalizację pracy i służby.

4. Źródła i harmonogram finansowania Programu

Źródłem finansowania Programu będzie budżet państwa.

Harmonogram finansowania w latach 2020-2022 prezentuje tabela.

Lp.

Obszar wspomagania zasobów KAS objęty Programem

2020 r.

(zł)

2021 r.

(zł)

2022 r.

(zł)

1.

2.

3.

4.

5.

1.

wzrost konkurencyjności
i motywacyjności zatrudnienia
w jednostkach organizacyjnych KAS

485.745.000

207.979.000

186.276.000

2.

zakupy pojazdów, urządzeń, sprzętu, uzbrojenia, środków przymusu bezpośredniego, oprogramowania komputerowego oraz innych elementów wyposażenia mających na celu wsparcie kontroli celno-skarbowej, a także szkoleń specjalistycznych w tym zakresie

214.371.000

214.371.000

214.374.000

1.

2.

3.

4.

5.

3.

inwestycje budowlane
– przebudowa, rozbudowa budynków dla US, UCS oraz zakup nieruchomości

119.800.000

64.514.000

20.250.000

4.

zakup nieruchomości
i budowa centrum przetwarzania danych IT

29.000.000

27.500.000

20.500.000

5.

budowa sieci LAN
w obiektach jednostek organizacyjnych KAS

31.773.000

31.773.000

31.774.000

Razem w poszczególnych latach:

880.689.000

546.137.000

473.174.000

Suma wydatków w latach 2020-2022

1.900.000.000

Środki finansowe mogą być przenoszone pomiędzy obszarami finansowania w poszczególnych latach.

W przypadku gdy na skutek zaistnienia obiektywnych przesłanek realizacja zadania ujętego w Programie nie będzie możliwa, środki przewidziane w Programie mogą być przeznaczone na realizację innego zadania służącego modernizacji KAS.

Szczegółowy plan na każdy rok budżetowy w zakresie realizacji Programu, Szef KAS przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych do dnia 31 lipca roku poprzedzającego.

 

 

 

 

 

 

 

 




(4)
  • Czyli plotki, że jednak celnicy odejdą od KAS to tylko plotki...bo u nas coś chodziły słuchy, że góra się nad tym zastanawia. Przerzucili pracowników do US, a teraz werbują ich na nowo lub zatrudniają nowych pracowników/funkcjonariuszy.
  • Jakie byłoby uzasadnienie dla odejścia celników z KAS?
  • Nie wiem, tylko takie plotki słyszałem. Może im ciężko będzie pogodzić SC pracującą 8h od pn-pt z celnikami pracującymi 12h, w soboty, niedziele i święta - dając sprawiedliwie wynagrodzenia, nagrody itd. Widzisz, że jak na razie są same zgrzyty. Oddali do US swoich pracowników, wyrzucili z mundurów, a teraz rekrutują nowych bo okazało się, że jest ich za mało. Nie chce tu za dużo rozpisywać ale mam do czynienia z paroma osobami ze służby celnej i po prostu takie przynoszą plotki do US. No ale projekt o KAS raczej temu przeczy, są plany do 2020 roku więc może to tylko plotki. Chyba, że po prostu chodzi o to, że akcyza wróci z US do UCS - tak sądzę.
  • Jeżeli zostanie zniesiony limit 55 lat życia dla byłych funkcjonariuszy celnych przy nabyciu emerytury policyjnej, to szukanie nowych funkcjonariuszy będzie jeszcze bardziej intensywne. Do tego twardy brexit i nie będzie miał kto dokonywać odpraw, bo tych ludzi po prostu zabraknie.

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.