Dzień dobry, jestem pracownikiem US i członkiem ZZ. Pracuję w urzędzie od 2004 od samego początku w wymiarze podatku dochodowego, wysługa lat - 18%, stanowisko przed zmianą - komisarz skarbowy, mnożnik 1,554...(efekt braku jakiekolwiek zarządzania płacami). Zaproponowane warunki pracy w KAS - ekspert skarbowy (jak to dumnie brzmi) z mnożnikiem 1,61 kwoty bazowej czyli najmniejszym z możliwych, jak dla referenta rozpoczynającego pracę...Przyznam szczerze, że nie spodziewałam się że będzie inaczej, jednak iskierka nadziei gdzieś tam się tliła, była to doskonała okazja do zrobienia porządku z wynagrodzeniami - jak widać zmarnowana.
W związku z tym jak się ma ta propozycja do zapisów porozumienia?
2. Podejmując decyzję o zaproponowaniu pracownikowi lub funkcjonariuszowi zatrudnienia lub dalszego pełnienia służby oraz określając warunki, jakie zostaną zaproponowane pracownikowi lub funkcjonariuszowi uwzględnia się, w szczególności zakres powierzonych zadań, przebieg dotychczasowego zatrudnienia lub pełnienia służby, kwalifikacje zawodowe pracownika lub funkcjonariusza, doświadczenie zawodowe pracownika lub funkcjonariusza i miejsce dotychczasowego zamieszkania, z zastrzeżeniem uprawnienia wynikającego z art. 169 ust. 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W miarę możliwości kierownik jednostki organizacyjnej KAS uwzględni także osobiste preferencje pracownika lub funkcjonariusza.
Docierały do nas pracowników informacje o powstałych komisjach mających czuwać nad ustalaniem propozycji, o co chodzi? Co w takiej sytuacji możemy zrobić? Czy możemy się odwołać do takiej komisji? Czy to są już ostateczne propozycje? Zero informacji w tym temacie... Wg informacji w 2018 roku znów zamrożenie płac... Oczywiście ktoś powie - proszę nie przyjmować propozycji jak się nie podoba, ale dlaczego mam tracić coś czemu poświęciłam tyle lat pracy i zaangażowania? Uważam, że propozycja jest urągająca dla wymiarowa z takim stażem, wobec stawianych wymagań, oczekiwań i zakresu pracy. Jeżeli mam pracować za taki mnożnik to proszę mnie zdegradować do referenta i przydzielić adekwatny zakres zadań. Gdzie mogę napisać - do Dyrektora IAS? Do Banasia? Czy ma to w ogóle sens? Czy jest szansa na wprowadzenie minimum normalności w tym cyrku zwanym KAS?
Komentarz: my też nie wiemy, jakie procedury obowiązują w związku z zawartym porozumieniem. Prosiliśmy już prawie 2 miesiące temu Ministra Banasia, aby powiadomił oficjalnie o porozumieniu i powołaniu zespołu zarządzeniem Ministra - do tej pory nie ma takiej adresowanej do poszczególnych DIAS informacji. Nie powiadomiono nawet Komisji Krajowej NSZZ"S" o wydaniu zarządzenia ws. powołania Zespołu. Do tej pory odbyło się jedno posiedzenie Zespołu - bez udziału przedstawicieli NSZZ "S" - nie zwolniono ich nawet ze świadczenia pracy w dniu spotkania zespołu (zwolnienie nie następuje w trybie ustawy o związkach zawodowych). Mamy nadzieję, że w przyszłym tygodniu zapadną decyzje dot. procedur. Na pewno trzeba propozycję przyjąć, ale też skierować protest w trybie porozumienia do organizacji związkowej NSZZ „S”, działającej w IAS, przedstawiając wymagane zgody (na przykład na wgląd w akta). Jak będzie jednak szczegółowo – zobaczymy. O rozwoju sytuacji będziemy informować...
= Porozumienie pomiędzy Szefem KAS a NSZZ Solidarność
Poniżej treść porozumienia podpisanego wczoraj w Gdańsku.
==================
w sprawie zabezpieczenia praw i interesów pracowników oraz funkcjonariuszy oraz zabezpieczenia realizacji zadań organów państwa w związku z wdrażaniem Krajowej Administracji Skarbowej
zawarte w Gdańsku w dniu 1 marca 2017 r. pomiędzy:
Marianem Banasiem Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów,
a
NSZZ „Solidarność" z siedzibą w Gdańsku, przy ul. Wały Piastowskie 24, 80 - 855 Gdańsk reprezentowanym przez:
1) Piotra Dudę Przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność";
2) Tomasza Ludwińskiego Przewodniczącego Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność"
zwanym dalej Związkiem Zawodowym zwanymi dalej Stronami
o następującej treści:
[Preambuła]
W związku z reformą administracji skarbowej nadzorowanej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zwanego dalej „Szefem KAS", wprowadzoną ustawami z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawą Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, w trosce o należyte zabezpieczenie praw i interesów pracowników i funkcjonariuszy konsolidowanej administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej oraz w celu zapewnienia racjonalnego, funkcjonalnego i możliwe bezkonfliktowego wprowadzenia w życie reformy uwzględniając konieczność zabezpieczenia realizacji zadań organów państwa, Strony postanowiły zawrzeć niniejsze Porozumienie.
§ 1
- Strony przyjmują, że wynagrodzenie zasadnicze członków korpusu służby cywilnej, zwanych dalej „pracownikami" i uposażenie funkcjonariuszy w izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych, urzędach celno-skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej, zwanych dalej „jednostkami organizacyjnymi KAS", w roku 2017 nie będzie niższe niż 3000 złotych brutto (słownie: trzy tysiące).
- Szef KAS zaleci kierownikom nadzorowanych jednostek organizacyjnych KAS zatrudniających pracowników i funkcjonariuszy, o których mowa w ust. 1, aby warunki wynagrodzenia lub uposażenia przedstawiane odpowiednio pracownikom i funkcjonariuszom, nie później niż do dnia 31 maja 2017 roku, przewidywały, że ich wynagrodzenia będą miały wysokość nie niższą niż otrzymywana dotychczas, w ramach przyznanych tym jednostkom budżetów na wynagrodzenia, z zastrzeżeniem postanowień ust. 3.
W przypadku pracownika lub funkcjonariusza, którego wysokość wynagrodzenia lub uposażenia jest w sposób nieuzasadniony znacznie wyższa od wynagrodzeń lub uposażeń pracowników albo funkcjonariuszy zatrudnionych lub pełniących służbę na takich samych stanowiskach, warunki wynagrodzenia, przedstawione mu nie później niż do dnia 31 maja 2017 roku, mogą przewidywać wysokość wynagrodzenia lub uposażenia na poziomie niższym niż dotychczasowe. Szef KAS dołoży starań w celu zagwarantowania w 2017 roku i kolejnych latach środków finansowych niezbędnych dla realizacji zobowiązania określonego w ust. 1 i 2.
§2
Szef KAS dołoży starań, aby pracownikom i funkcjonariuszom mu podległym, w wyniku wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, zostało zaproponowane dalsze zatrudnienie lub dalsze pełnienie służby, chyba że spełnione zostaną przesłanki określone w art. 144 ust. 1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, art. 2 pkt 2b ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne albo osoby te pobierają świadczenia emerytalne lub nabyły uprawnienia do tych świadczeń.
Podejmując decyzję o zaproponowaniu pracownikowi lub funkcjonariuszowi zatrudnienia lub dalszego pełnienia służby oraz określając warunki, jakie zostaną zaproponowane pracownikowi lub funkcjonariuszowi uwzględnia się, w szczególności zakres powierzonych zadań, przebieg dotychczasowego zatrudnienia lub pełnienia służby, kwalifikacje zawodowe pracownika lub funkcjonariusza, doświadczenie zawodowe pracownika lub funkcjonariusza i miejsce dotychczasowego zamieszkania, z zastrzeżeniem uprawnienia wynikającego z art. 169 ust. 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W miarę możliwości kierownik jednostki organizacyjnej KAS uwzględni także osobiste preferencje pracownika lub funkcjonariusza.
§3
Szef KAS powoła, w terminie 14 dni od dnia zawarcia niniejszego Porozumienia, w porozumieniu ze Związkiem Zawodowym, będącym Stroną Porozumienia Zespół do monitorowania realizacji niniejszego Porozumienia, zwany dalej „Zespołem". Zadaniem Zespołu jest, w szczególności rozpatrywanie wniosków dotyczących przypadków, gdy pracodawcy'zatrudniający pracowników lub funkcjonariuszy objętych niniejszym Porozumieniem nie wywiązują się z zobowiązań określonych w niniejszym Porozumieniu.
Zespół składa się z 4 członków, po dwóch przedstawicieli każdej ze Stron Porozumienia.
Zespół wybiera Przewodniczącego, który kieruje pracami Zespołu i reprezentuje go na zewnątrz wobec kierowników jednostek organizacyjnych KAS.
§4
Każda zakładowa lub międzyzakładowa organizacja Związku Zawodowego, będącego Stroną Porozumienia, jest uprawniona do przedstawienia Zespołowi przypadku nie wywiązywania się z zobowiązania określonego w niniejszym Porozumieniu.
Przedstawienie sprawy Zespołowi wymaga akceptacji zainteresowanego pracownika lub funkcjonariusza, w tym jego zgody na wgląd w akta osobowe związane z dotychczasowym stosunkiem pracy lub służby.
Przedstawienie sprawy Zespołowi następuje za pośrednictwem kierownika jednostki organizacyjnej KAS, którego pracownika lub funkcjonariusza dotyczy wniosek. Wniosek - jeżeli nie zostanie uwzględniony przez kierownika jednostki organizacyjnej KAS we własnym zakresie - kierownik przekazuje Zespołowi bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 5 dni roboczych. Kierownik jednostki organizacyjnej KAS wraz z wnioskiem przekazuje Zespołowi swoje pisemne stanowisko w przedmiocie wniosku wraz z jego uzasadnieniem.
Pozytywna opinia Zespołu jest rekomendacją dla pracodawcy do zmiany warunków zatrudnienia lub służby określonych w propozycji złożonej pracownikowi lub funkcjonariuszowi.
Zespół może wystąpić o przedstawienie mu akt pracowniczych zainteresowanego pracownika lub funkcjonariusza.
Zespół rozpoznaje zgłoszone wnioski w terminie 14 dni roboczych od dnia ich wpływu do Zespołu. Przewodniczący Zespołu, niezwłocznie po wpłynięciu wniosku, przesyła skan wniosku wraz ze stanowiskiem kierownika jednostki organizacyjnej KAS na adres poczty elektronicznej członków Zespołu. Realizowana transmisja danych musi spełniać wymogi ustawy o ochronie danych osobowych.
Zespół, w przypadku jednomyślnego stwierdzenia, że w danym przypadku doszło do nie wywiązania się ze zobowiązania określonego w niniejszym Porozumieniu, niezwłocznie informuje Strony Porozumienia.
Członkowie Zespołu otrzymają stosowne upoważnienia do przetwarzania danych osobowych.
§5
Zespół jest obsługiwany przez sekretarza wskazanego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Sekretarz Zespołu kieruje obsługą organizacyjno-techniczną Zespołu.
Obsługę organizacyjno-techniczną, w tym wydatki związane z pracą Zespołu, odpowiednie pomieszczenia i wyposażenie, zapewniają wskazane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jednostki organizacyjna KAS.
Do wydatków związanych z działaniem Zespołu zalicza się koszty zakwaterowania i przejazdu jego członków na posiedzenia Zespołu, jeżeli miejscem ich zamieszkania nie jest Warszawa. Delegacje akceptuje sekretarz.
Sekretarz Zespołu nie jest jego członkiem.
§6
Każda ze Stron Porozumienia zobowiązuje się do wykorzystania wszelkich własnych kompetencji i uprawnień w celu zagwarantowania faktycznej realizacji niniejszego Porozumienia oraz poszczególnych jego postanowień.
Szef KAS poleci kierownikom nadzorowanych jednostek organizacyjnych KAS zatrudniających pracowników i funkcjonariuszy objętych niniejszym Porozumieniem stosowanie niniejszego Porozumienia.
- Strony zgodnie oświadczają i zobowiązują się do współdziałania w celu realizacji niniejszego Porozumienia.
§7
- Zespół zakończy prace do dnia 30 września 2017 r.
- Porozumienie wygasa z dniem 1 października 2017 r.
§8
Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§9
Zmiana porozumienia wymaga formy pisemnej.
§ 10
Porozumienie sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron.
Pytam się gdzie są przedstawiciele związków zawodowych?
Jak się zapisywaliśmy była inna gadka.
Już przy opracowywaniu Regulaminu Funduszu Socjalnego dali ciała
No to mamy teraz komunizm w urzędach skarbowych. Wszyscy od referenta do b. komisarza mają po równo po 1.61 i to niezależnie co robią, czy pracują na zastępstwo czy też w skarbowości 20 lat, w jakim dziale pracują, jakie mają umiejętności oraz jaki zakres obowiązków i odpowiedzialności.
Eeee nie wierzę! To chyba nie może być prawda?
Przecież to by się kłóciło nie tylko ze zdrowym rozsądkiem ale w ogóle z rozumem!
Możemy pamiętać o tym - o czym Szef KAS zdaje się zapomniał - że będą następne wybory parlamentarne. A wtedy suweren (w masie tych naszych 60-paru tysięcy głosów) będzie pamiętał jak ta "dobra zmiana" nas dotknęła.
Pamiętajmy!
Chcemy mieć więcej to zacznijmy coś robić nie tylko gadać i siedzieć. Weźmy przykład z celników ilu ich było ilu protestowało cała masa. Ilu mają związkowców a ilu u nas jest, my się boimy wstąpić do związku bo pracodawca źle to odbiera. Zacznijmy od siebie i wtedy inni nas zauważą.
Poza tym chyba jednak jest różnica w wynagrodzeniu pomiędzy obowiązkami. Po pierwsze: stażowe. Po drugie: dodatki kontrolerskie, radcy skarbowego, egzekucyjne, kierownicze, mianowanego urzędnika służby cywilnej. Chyba wraz z ww. dodatkami to nie takie najgorsze pieniądze są, prawda?
Policzmy: 1870zł x 1,61 + 1870x0,2(stażowe) +1870x0,5(kontrolerski)] + 880zł(USC)= 5427,87 zł brutto.
Proponuję zatem formę protestu, którą można by nazwać ,,KLOSZARDOWO,,. przynieśmy do pracy stare wysłużone, potargane, brudne itp. ubiory i przebierzmy się w nie, usiądźmy za biurkami i przyjmujmy strony, zastosujmy taki ,,mundurek,,. Niech pracownicy tej instytucji wyglądają jak kloszardzi /w końcu nasze pensje utknęły na poziomie sprzed 10 lat - tj. dekady/, zrobili z nas dziadów, więc skoro pracujemy dla nich to ,,prezentujmy się,, w pracy tak jak nam płacą.
Czy ktoś z Państwa byłby za takim rodzajem protestu?
Od wiśniówki nie od cytrynówy
Nawet Promilek tak nas nie okłamał jak Jasiński i później Banaś, gdy na spotkaniach z ZZ zarzekali się, że IKS- om pozostawią dotychczasowe wynagrodzenie.
Faktycznie! Partia "Dobrej zmiany" okazała się Partią "Dobrego kłamstwa"