Mł. inspektor Piotr Walczak: "zaangażowanie urzędów celno-skarbowych w realizację kontroli celno-skarbowych jest niewystarczające". Pewnie po obniżeniu wynagrodzeń IKS o 30-50% (jak dochodzi z przecieków) sytuacja się znacznie poprawi. Na razie zachwyceni mogą być natomiast przestępcy podatkowi. A mówili, że będzie lepiej? I jest lepiej! A że akurat tylko niektórym i to niekoniecznie tym, którym powinno?
============
IZBA ADMINISTRACJI SKARBOWEJ W WARSZAWIE
UNP: 1401-17-046255
Znak sprawy: 1401-ICK.4022.46.2017
NACZELNIK
MAZOWIECKIEGO URZĘDU CELNO-SKARBOWEGO
W WARSZAWIE
W nawiązaniu do pisma z dnia 11.04.2017 r. znak 1401-ICK.4022.46.2017, Izba Administracji Skarbowej w Warszawie przekazuje w załączeniu pismo Zastępcy Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 04.04.2017 r., w celu niezwłocznego podjęcia wskazanych działań.
Jednocześnie, mając na uwadze pismo z dnia 13.04.2017 r. znak 448000-CWS.033.1.2017.2, Izba Administracji Skarbowej w Warszawie zwraca się z prośbą o udzielenie informacji na temat:
1) przypisania konkretnej kontroli do osób kontrolujących,
2) podjętych działań w poszczególnych kontrolach od dnia 01.03.2017 r.
3) podjętych działań w celu zakończenia kontroli, w związku z pismem Zastępcy Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 24.03.2017 r. znak KS10.8750.1.2017.
Odpowiedź proszę przesłać w formie pliku Excel przekazanego przy piśmie z dnia 13.04.2017 r. znak 448000-CWS.033.1.2017.2, uzupełnionego o kolumny wskazane w załączonej tabeli, w terminie do dnia 28.04.2017 r. na adres: iskp@mz.mofnet.gov.pl.
Ponadto, Izba Administracji Skarbowej w Warszawie zobowiązuje do cotygodniowego przesyłania informacji o podjętych działaniach, tj.:
- w okresie od 04.05.2017 r. do 11.05.2017 r. – w terminie do dnia 12.05.2017 r.,
- w okresie od 12.05.2017 r. do 18.05.2017 r. – w terminie do dnia 19.05.2017 r.,
- w okresie od 19.05.2017 r. do 25.05.2017 r. – w terminie do dnia 26.05.2017 r.
Odpowiedzi proszę przesyłać na adres: iskp@mz.mofnet.gov.pl w formie ww. pliku Excel, przekazując w kolumnach K i L wyłącznie nowe informacje (nienarastająco).
Zastępca Dyrektora
Izby Administracji Skarbowej
w Warszawie
Krzysztof Pilzak
/podpis na oryginale/
=====================================
MINISTERSTWO FINANSÓW
Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
Podsekretarz Stanu
mł. insp. Piotr Walczak
KS10.8750.1.2017
Dyrektorzy Izb Administracji Skarbowej
Naczelnicy Urzędów Celno-Skarbowych
wszyscy
Z uwagi na dużą liczbę wszczętych a nie zakończonych postępowań kontrolnych, polecam zachowanie szczególnej staranności w celu szybkiego ich przeprowadzenia i zakończenia w możliwie najwcześniejszym momencie.
Proszę o wypracowanie metodyki wykonania niezbędnych w postępowaniach czynności w sposób, który zapewni realizację ww. celu. Należy w szczególności zwrócić uwagę na sposób realizacji zasady szybkości działania, np. działania związane ze sposobem doręczania korespondencji, planowaniem wykonania czynności związanych z przesłuchiwaniem świadków, zintensyfikowaniem wzajemnej pomocy prawnej przy realizacji działań. Ww. cel proszę zrealizować w terminie do końca maja 2017 roku.
Jednocześnie polecam, aby w przypadku przedłużenia czasu trwania postępowania kontrolnego na okres po 31 maja br., o każdym zamiarze podjęcia takiego działania informować z tygodniowym wyprzedzeniem zastępcę dyrektora izby administracji skarbowej nadzorującego pracę pionu kontroli celno-skarbowej.
Niezależnie od powyższego należy także zwrócić uwagę, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, w toku prowadzonych kontroli w zakresie podatku od towarów i usług należy odmówić prawa do odliczenia, w przypadku udowodnienia, na podstawie obiektywnych przesłanek, że skorzystanie z tego prawa wiązałoby się z przestępstwem lub nadużyciem (wyroki w sprawach połączonych C-180/11 i C-142/11 Mahageben, pkt 42, C-277/14 PPUH Stechcemp, pkt 47 itp.). Powyższe ma zastosowanie również w sytuacji, gdy podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć, że przez nabycie towaru uczestniczył w transakcji związanej z przestępstwem w zakresie podatku VAT.
Za nieprawidłową należy uznać odmowę skorzystania z prawa do odliczenia przez podatnika, który nie wiedział i nie mógł wiedzieć, że w ramach danej transakcji dostawca dopuścił się przestępstwa lub że inna transakcja w łańcuchu dostaw, dokonana przed transakcją przeprowadzoną przez owego podatnika lub po niej, miała miejsce z naruszeniem przepisów o podatku VAT. Podkreślenia wymaga, że ciężar przeprowadzenia dowodu na istnienie świadomości podatnika udziału w oszustwie spoczywa na organie, który powinien wykazać istnienie obiektywnych przesłanek prowadzących do wniosku, iż podatnik nie dołożył należytej staranności by upewnić się, iż transakcja stanowiąca podstawę do odliczenia podatku nie wiązała się z przestępstwem popełnionym przez dostawcę lub inny podmiot działający na wcześniejszym lub dalszym odcinku łańcucha dostaw.
Określenie działań jakich w konkretnym przypadku należałoby w sposób uzasadniony oczekiwać od podatnika w ramach tzw. ,,należytej staranności” zależy od szeregu okoliczności każdego rozpatrywanego indywidualnie przypadku. Nie zawsze będą istniały obiektywne dowody na jej brak, a przynajmniej w toku racjonalnie prowadzonego postępowania niemożliwe będzie ich zidentyfikowanie.
Prawidłowe stosowanie powyższych uwag pozwoli zracjonalizować zakres podejmowanych czynności kontrolnych oraz wpłynąć pozytywnie na czas trwania prowadzonych postępowań.
Może po 2018 roku będziemy nazywać się KASZUS?
Śmiech na sali. Treść pism z potem na czole wypracowana. Czy piszący te bzdurne pisma naprawdę myślą, że to przyspieszy zakończenie kontroli?, ze wypracowanie kolejnej bzdurnej procedury wpłynie na poprawę pracy? Opis terminów w piśmie jest rewelacyjny, dla ułomnych a nie ludzi, którzy rozwiązują zawiłości prawa podatkowego. A poza tym piszący miał bardzo dużo czasu, za dużo.
Szanowni Dyrektorzy nie utrudniajcie ludziom pracy, my naprawdę ciężko pracujemy a Wasze pisma świadczą o tym, że na "Górze" jest dużo za dużo ludzi. Oni nie mają co robić tylko wymyślają utrudniające nam pracę tematy.
Szanowni Dyrektorzy przeczytajcie jeszcze raz te pisma tak z perspektywy i oceńcie je.
Tylko dlaczego oni wszyscy mają czarne okulary?
A ten pierwszy nawet laskę?
Po co taka informacja IAS?
Zapewne brak przypisanych stanowisk, brak pewności co do własnych losów, brak propozycji pracy, niepewność wynagrodzenia (a właściwie pewność obniżki), brak bezpośrednich przełożonych, brak rzetelnych informacji od dyrektorów IAS i naczelników UCS, brak szkoleń merytorycznych i bardzo liczne luki i błędy w obydwu ustawach powinny choćby częściowo stanowić odpowiedź na troski pana podsekretarza stanu.
Wystarczy spytać ludzi na dole, nie dyrekotrów i naczelników. Wystarczy uruchomić anonimową skrzynkę mailową (jak dla whistleblowerów) i chętny usłyszy odpowiedź. Obawiam się jednak, że jesli fakty nie przystają do założeń (reformy KAS) to tym gorzej dla faktów!
Póki co - miłej majówki!
Szkoda nawet komentować takie pozorne usprawnianie poprzez dokładanie pracy ponad miarę. Może za kilka dni, dla poprawy efektywności ktoś wyda polecenie przesyłania co godzinę sprawozdania według różnych tabelek? Obstawiam, że do takich działań większe kwalifikacje mają jednak osoby wcześniej pracujący w służbie celnej nie skarbowej, co ww potwierdza
Ma za to uprawnienia, aby co tydzień robić tabelki do sprawozdań i tłumaczyć się z tego co zrobił w tygodniu w sześciu aktualnie prowadzonych postępowaniach kontrolnych, bo mu je narzucono przed wejściem KAS, a będzie miał ich jeszcze więcej, jak trafią mu się spady po emerytach i tych co odejdą lub odeszli na funkcjonariuszy. Bo jakoś spoza kontroli nikogo nie przenoszą do US, ani nie zwalniają, jedynie ilość kontrolujących spada, a ilość wszystkich pozostałych rośnie, ale już od nich nikt niczego nie wymaga. Jedynie zostali kontrolujący jako stały pies do bicia. Pies niedługo zdechnie, jak tak dalej będzie.
Korupcja w Polsce. "To ciągle wyzwanie dla służb mundurowych"
"Janusz Makarowski z Ministerstwa Finansów przyznał, że notowano w Polsce przypadki, w których legalne przedsiębiorstwa (np. PKS) czy urzędy kupowały w przetargach paliwo od grup przestępczych. Zamawiający paliwo przy wyborze jego dostarczyciela kierowali się ceną, a najniższą oferowały grupy przestępcze, które stwarzały pozory legalnej działalności."
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/korupcja-w-polsce,76,0,2200908.html
Wojna ruszyła na całego walczą ze sobą i ścierają była IS, US, UKS i dodano kolejnego rywala UC. A przecież jest jeszcze służba cywilna.
Spokojnej majówki życzę, lepiej po niej nie będzie.
gyokuro - szczerze współczuję Tobie i wszystkim UKSom, którzy zostali w kontrolach c-s
Kochany Panie mł. inspektorze kontrola prowadzona jest na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa która wyraźnie wskazuje jak doręczać pisma.
I jeszcze jeden mały kamyczek - obieg dokumentów pomiędzy UCS i IAS - no comments - może ktoś się pochwali ...
Cały system się dopiero tworzy, ludzie są zagubieni we wszystkim co się dzieje i mam może jeszcze taką jedyną nadzieję że jak oni się w końcu nie zbuntują to już nam nikt nie pomoże.
I jeszcze jedno kierownikiem się bywa, człowiekiem się jest!
Nie wiem czemu MF ciśnie na wszczynaniem nowych spraw w myśl zasady im więcej tym lepiej... Jak rozumiałem (tak mi się wówczas wydawało) sens reformy KAS i powołania USC miał być taki, że:
- wywiad miał gromadzić informacje i co ważniejsze dowody! na nieuczciwe działania podatników które to dowody mogłyby być wykorzystane w kontrolach celno-skarbowych. Czy obecnie są w USC ludzie posiadający umiejętności i środki na wykonywanie tych zadań - nie wiem, mam nadzieje że są;
- działy analizy ryzyka miały typować konkretne podmioty ze wskazaniem jakie nieprawidłowości, w jakich obszarach, z jakim prawdopodobieństwem wystąpiły i jakie w związku z tymi nieprawidłowościami budżet państwa poniósł stratę. Działy takie powinny być doposażone w sprzęt, oprogramowanie+szkolenia umożliwiające prowadzenie analiz ogromnych baz danych- czy to już się stało - nie wiem, ale mam nadzieję że tak.
Dopiero na tej podstawie miały być prowadzone kontrole celno-skarbowe tak aby skupić się na prawdziwych "oszustach" i aby nie stosować procedur celo-skarbowych wobec "normalnych" podmiotów.
Aby to zafunkcjonowało w praktyce to te dwie komórki powinny zacząć faktycznie działać...
Chciałem tylko przypomnieć pewnego generała z PO który nakazał 80% skuteczność kontroli podatkowych. Przygadał kocił garnkowi.
Traktujcie pracowników dalej jak śmieci, wyeliminujcie wszystkie nagrody i dodatkowe świadczenia pieniężne a kres tej wędrówki (włącznie z wyspecjalizowanymi i doświadczonymi pracownikami) niedaleki będzie i rychły.
Oczy mi się szklą kiedy uświadomię sobie ile życia i serca poświęciłem tej instytucji. A oni tak się odpłacają...
Ponadto, szefowie wszystkich szefów, stare polskie przysłowie głosi, że "gdy człek się spieszy to się diabeł cieszy".