Myśleliśmy, że sprawę jawności nagród mamy już za sobą - liczne wyroki sądów potwierdziły, że jest to informacja publiczna podlegająca udostępnieniu. Ale tu zaskoczenie - Ministerstwo Finansów coś kombinuje z tym danymi, bo na wniosek o informacje dot. nagród w Ministerstwie Finansów RKS otrzymała wezwanie do uzupełnienia wniosku o upoważnienie wnioskującego do występowania ws. IP i o potwierdzenie sposobu doręczenie odpowiedzi.
Interesujące jest to, że MF udzielało już takich informacji, wielokrotnie przegrało sprawy w NSA dot. jawności nagród, jest w posiadaniu stosownych upoważnień, a wniosek zawierał wyraźne (jednoznaczne) dane dot. sposobu doręczania korespondencji w odpowiedzi.
O co zatem chodzi?
Czy jest to strach przed ujawnieniem, że tylko pracowników KAS w podległych jednostkach organizacyjnych drastycznie dotknęły (finansowo) sprawy związane z wdrażaniem reformy? Że ich nagrody są niższe niż kasjerek i magazynierów w dyskontach, a w Ministerstwie Finansów nagrody są bardzo wysokie?
A może to kwestia niekompetencji osób odpowiedzialnych za udzielenie tej odpowiedzi?
Wcześniej, albo później i tak się o tym dowiemy.
Poniżej korespondencja.
Pan Marian Banaś
Szef Krajowej Administracji
Skarbowej
Warszawa
Na podstawie art. 1 ust. 1, art. 2, art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 i art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej prosimy o przekazanie informacji publicznej:
- kwot nagród przyznanych poszczególnym dyrektorom i wicedyrektorom departamentów oraz biur Ministerstwa Finansów za IV kwartał 2016 roku.
W odpowiedzi prosimy podać w którymi komórkami organizacyjnymi kierowały ww. osoby (nazwy departamentów o raz biur).
Odpowiedź na niniejsze pismo prosimy przekazać drogą elektroniczną z powołaniem na numer pisma.
(podpowiadanie - wicemistrza)
NSZZ powinno rozważyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w trybie art. 23 udip.
WSA w Warszawie i NSA wyraźnie wypowiedziały się na temat nagród dla dyrektorów i zastępców dyrektorów departamentów MF.
Fragm. uzasadnienia wyroku NSA z 30 września 2015 r., I OSK 1854/14:
Naczelny Sąd Administracyjny podziela stanowisko Sądu Wojewódzkiego, że żądana przez skarżącą informacja o wysokości nagród osoby zatrudnionej przez podmiot publiczny, a takimi są niewątpliwie dyrektorzy i wicedyrektorzy Departamentu Administracji Podatkowej oraz Departamentu Kontroli Skarbowej Ministra Finansów, stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p. Zgodnie z tym przepisem informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, również informacja o wydatkowaniu przez organ administracji publicznej środków publicznych. Z tych środków pochodzą m. in. wynagrodzenia osób zatrudnionych w organach administracji publicznej. Informacją publiczną jest zatem informacja o wydatkach podmiotu publicznego na wynagrodzenia pracowników. W tych ramach można żądać szczegółowych danych dotyczących wydatkowania środków publicznych na wynagrodzenia konkretnej grupy pracowników zatrudnionych na określonym stanowisku, a także pracownika, który jako jedyny zajmuje określone stanowisko w ramach struktury organizacyjnej podmiotu publicznego. (...)
W rozpoznawanej sprawie treść wniosku została sformułowana w sposób precyzyjny. Skarżąca domagała się informacji o wysokości nagród przyznanych w latach: 2008, 2009, 2010, 2012 oraz pierwszym półroczu 2013 r. poszczególnym dyrektorom i wicedyrektorom Departamentu Administracji Podatkowej oraz Departamentu Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów, a więc osób pełniących funkcje publiczne, jak prawidłowo przyjął Sąd I instancji.
Zarzut naruszenia [przez WSA] art. 5 ust. 2 u.d.i.p. jest zatem niezasadny. W świetle powyższego nie jest również zasadny zarzut naruszenia art. 47 i art. 51 w zw. z art. 61 ust. 3 Konstytucji RP poprzez ich niezastosowanie i uznanie, że prawo dostępu do informacji publicznej gwarantuje również dostęp do informacji o charakterze prywatnym, jeśli dotyczą osób pełniących funkcje publiczne.
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/29799E1495
We wcześniejszym wyroku WSA wskazał wyraźnie, że wniosek dotyczy osób będących funkcjonariuszami publicznymi, a NSA to potwierdził.
Nie ma podstaw prawnych do nieudostępnienia takiej informacji publicznej.
Pani Anno jedno i drugie nie ma znaczenia w przedmiocie udostępniania informacji publicznej.
W odpowiedzi na wniosek nie ma znaczenia, ale jest to możliwe, tj. takie wezwanie, jeśli podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji zamierza wydać decyzję odmawiającą.
A pracownicy KAS są od tego by premii, czy nagród, nie otrzymywać, oczywiście z powody nie wykonania założonych celów.
Przynajmniej po 01.03.
Przecież po coś to KAS utworzono.
I pomyśleć ile to trzeba zmienić by nic się nie zmieniło.