Dotarliśmy do projektu zmian rozporządzenia stanowiskowego.
RZECZPOSPOLITA POLSKA MINISTER ROZWOJU I FINANSÓW
RS6.0723.5.2016
Pan
Dobrosław Dowiat-Urbański
Szef Służby Cywilnej
W związku z uchwaleniem przez Sejm w dniu 16 listopada br. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, które wchodzą w życie w dniu 1 marca 2017 r., Ministerstwo Finansów przekazuje w załączeniu roboczy projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 125), wraz z propozycją uzasadnienia oraz oceny skutków regulacji z uprzejmą prośba o pilne rozpoczęcie procesu legislacyjnego.
Jednocześnie Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że proponowana zmiana jest wynikiem planowanego połączenia z dniem 1 marca 2017 r. izb skarbowych, urzędów kontroli skarbowej i izb celnych oraz powołania w ich miejsce Krajowej Administracji Skarbowej, w skład której będą wchodziły m.in. izby administracji skarbowej, urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe oraz Krajowa Informacja Skarbowa.
Proponowana zmiana rozporządzenia obejmuje dostosowanie załącznika nr 1 do rozporządzenia w zakresie:
- Tabeli I w części III dotyczącej Ministerstwa Finansów w której uchyla się grupę stanowisk „Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej” oraz grupę stanowisk „Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej”.
- Tabeli III, w której część V otrzymuje brzmienie „Izby administracji skarbowej”, część VI otrzymuje brzmienie „Urzędy skarbowe i urzędy celno-skarbowe” oraz dodaje się część Via „Krajowa Informacja Skarbowa”. Ponadto uchyla się część VII „Urzędy kontroli skarbowej” i część XIV „Izby Celne i urzędy celne”.
Dodatkowo zmiana obejmuje rezygnację ze stanowisk mających w nazwie słowo „inspektor” lub „komisarz” i powołanie nowych stanowisk np. młodszy referendarz, młodszy ekspert skarbowy, ekspert skarbowy czy starszy ekspert skarbowy, mając na uwadze aby nazwy stanowisk służbowych w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej nie były tożsame z nazwami stopni służbowych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Dodano także stanowisko radcy skarbowego, o którym mowa w art. 148 ust. 1 pkt 3 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz zaproponowano nowe stanowiska dla pracowników Krajowej
Informacji Skarbowej, wynikające ze specyfiki zadań wykonywanych przez KIS. Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje rezygnację ze stanowiska likwidatora oraz stanowiska komornika skarbowego.
--------------------------------------------------------
projekt z dnia 17 listopada 2016 r. ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia..... 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej
Na podstawie art. 99 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1345 z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 125) wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli I „Tabela grup stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk w poszczególnych grupach oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, w urzędach centralnych organów administracji rządowej, w jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są organy administracji rządowej, oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów” w części III „Ministerstwo Finansów” uchyla się grupę stanowisk „Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej” oraz grupę stanowisk „Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej”;
2) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli III „Tabela grup stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk w poszczególnych grupach oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej”:
a) część V „Izby skarbowe” otrzymuje brzmienie:
V. Izby administracji skarbowej |
||
Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej |
dyrektor, zastępca dyrektora |
według odrębnych przepisów |
Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej |
naczelnik wydziału |
wykształcenie wyższe |
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, główny księgowy |
według odrębnych przepisów |
|
Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej |
kierownik samodzielnego oddziału, kierownik oddziału, kierownik samodzielnego referatu, kierownik referatu, kierownik sekcji, główny specjalista, radca skarbowy |
wykształcenie wyższe |
radca prawny, audytor wewnętrzny |
według odrębnych przepisów |
|
kierownik kancelarii tajnej |
wykształcenie średnie ' |
|
Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej |
starszy specjalista, starszy informatyk, |
wykształcenie wyższe |
psycholog |
według odrębnych przepisów |
|
specjalista, starszy referendarz, referendarz, starszy kontroler rozliczeń, kontroler rozliczeń, informatyk |
wykształcenie średnie |
|
Stanowiska wspomagające w służbie cywilnej |
starszy księgowy, księgowy, młodszy księgowy, samodzielny referent, starszy referent, referent, młodszy referendarz, młodszy informatyk |
wykształcenie średnie |
b) część VI „Urzędy skarbowe” otrzymuje brzmienie: |
VI. Urzędy skarbowe i urzędy celno-skarbowe |
||
Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej |
naczelnik, zastępca naczelnika |
według odrębnych przepisów |
Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej |
kierownik działu, kierownik samodzielnego referatu, |
wykształcenie wyższe |
Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej |
kierownik referatu, główny specjalista, |
wykształcenie wyższe |
|
radca skarbowy, starszy ekspert skarbowy |
|
oskarżyciel skarbowy |
wykształcenie wyższe prawnicze |
|
Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej |
starszy specjalista, |
wykształcenie wyższe |
specjalista, starszy kontroler rozliczeń, kontroler rozliczeń, starszy poborca skarbowy, ekspert skarbowy, młodszy ekspert skarbowy, starszy referendarz, referendarz |
wykształcenie średnie |
|
Stanowiska wspomagające w służbie cywilnej |
starszy referent, referent, młodszy referendarz, poborca skarbowy |
wykształcenie średnie |
c) po części VI „Urzęc „Krajowa Informacj |
y skarbowe i urzędy celno-skarbowe” dodaje się część Via a Skarbowa” w brzmieniu: |
|
Via. Krajowa Informacja Skarbowa |
||
Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej |
dyrektor, zastępca dyrektora |
według odrębnych przepisów |
Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej |
naczelnik wydziału, główny ekspert |
wykształcenie wyższe |
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, główny księgowy |
według odrębnych przepisów |
|
Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej |
kierownik samodzielnego działu, kierownik działu, kierownik samodzielnego referatu, kierownik referatu, główny specjalista |
wykształcenie wyższe |
radca prawny, audytor wewnętrzny |
według odrębnych przepisów |
|
kierownik kancelarii tajnej |
wykształcenie średnie |
|
Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej |
starszy specjalista, starszy informatyk, starszy ekspert, ekspert, starszy konsultant, konsultant |
wykształcenie wyższe |
|
specjalista, starszy referendarz, referendarz, starszy kontroler rozliczeń, kontroler rozliczeń, młodszy konsultant, informatyk, |
wykształcenie średnie |
Stanowiska wspomagające w służbie cywilnej |
starszy księgowy, księgowy, młodszy księgowy, starszy referent, referent, młodszy referendarz, młodszy informatyk |
wykształcenie średnie |
d) uchyla się część VII „Urzędy kontroli skarbowej” i część XIV „Izby celne i urzędy celne”; |
3) w załączniku nr 2 do rozporządzenia tytuł tabeli II „Tabela mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej w izbach skarbowych, urzędach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz w izbach celnych i urzędach celnych” otrzymuje brzmienie: „II. TABELA MNOŻNIKÓW KWOTY BAZOWEJ SŁUŻĄCYCH DO USTALENIA WYSOKOŚCI WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO CZŁONKÓW KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ W IZBACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDACH SKARBOWYCH, URZĘDACH CELNO-SKARBOWYCH ORAZ KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2017 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
Uzasadnienie
Z uwagi na wejście w życie z dniem 1 marca 2017 r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 poz. 1947) zmianie ulega rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 125).
... Mając na uwadze dążenie do ujednolicenia wymagań kwalifikacyjnych i wysokości mnożników dla stanowisk w służbie cywilnej poprzez wykorzystanie istniejącego obecnie katalogu stanowisk przewidzianych dla poszczególnych kategorii urzędów w ww. rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych (...), proponuje się wprowadzić zmianę w załączniku nr 1 dó rozporządzenia w tabeli I "TABELA GRUP STANOWISK URZĘDNICZYCH, WYKAZÓW STANOWISK W POSZCZEGÓLNYCH GRUPACH ORAZ KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH WYMAGANYCH DO WYKONYWANIA PRACY NA STANOWISKACH URZĘDNICZYCH W URZĘDACH MINISTRÓW I PRZEWODNICZĄCYCH KOMITETÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD RADY MINISTRÓW, W URZĘDACH CENTRALNYCH ORGANÓW ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, W JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH OBSŁUGUJĄCYCH PAŃSTWOWE FUNDUSZE CELOWE, KTÓRYCH DYSPONENTAMI SĄ ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, ORAZ W KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW": uchyla się w części III "Ministerstwo Finansów" grupę stanowisk:
- "Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej": inspektor kontroli skarbowej I stopnia,
inspektor kontroli skarbowej II stopnia, inspektor kontroli skarbowej III stopnia, inspektor kontroli skarbowej IV stopnia;
- „Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej”: starszy komisarz skarbowy,
komisarz skarbowy.
Proponuje się ponadto w tabeli III "TABELA GRUP STANOWISK URZĘDNICZYCH, WYKAZÓW STANOWISK W POSZCZEGÓLNYCH GRUPACH ORAZ KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH WYMAGANYCH DO WYKONYWANIA PRACY NA STANOWISKACH URZĘDNICZYCH W URZĘDACH PODLEGŁYCH MINISTROM LUB CENTRALNYM ORGANOM ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ" zniesienie części:
- Izby skarbowe,
- Urzędy skarbowe,
VII. Urzędy kontroli skarbowej,
XIV. Izby celne i urzędy celne
i dodanie części:
- Izby administracji skarbowej,
- Urzędy skarbowe i urzędy celno-skarbowe,
Via. Krajowa Informacja Skarbowa.
Zmiana jest wynikiem połączenia z dniem 1 marca 2017 r. izb skarbowych, urzędów skarbowych, urzędów kontroli skarbowej, izb celnych i urzędów celnych oraz powołania w ich miejsce: izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych, urzędów celno-skarbowyćh oraz Krajowej Informacji Skarbowej.
Na mocy art. 37 ww. ustawy o KAS w sprawach organizacyjno-finansowych izba administracji skarbowej wraz z podległymi urzędami skarbowymi oraz urzędami celno- skarbowymi, stanowi jednostkę organizacyjną, której kierownikiem jest dyrektor izby administracji skarbowej. Izba wraz z podległymi urzędami skarbowymi oraz urzędami celno- skarbowymi stanowi zatem urząd w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (regulacja ta nie dotyczy funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, pełniących służbę w urzędach celno-skarbowych), przy zachowaniu odrębności urzędu skarbowego oraz urzędu celno-skarbowego jako organu. Urzędy skarbowe oraz urzędy celno-skarbowe nie są odrębnymi jednostkami organizacyjnymi, ale mają własną strukturę organizacyjną oraz są dla członków korpusu służby cywilnej miejscem świadczenia pracy na stanowiskach urzędniczych przewidzianych w urzędach skarbowych oraz urzędach celno-skarbowych, wspomagających naczelnika urzędu w realizacji jego zadań. Natomiast izba administracji skarbowej jest pracodawcą dla pracowników wykonujących pracę na stanowiskach urzędniczych w urzędach skarbowych oraz urzędach celno-skarbowych.
W związku z powyższym w tabeli III, w zmienianych częściach, zniesiono stanowiska mające w nazwie słowo „inspektor” lub „komisarz” i powołano nowe stanowiska np. młodszy referendarz, ekspert skarbowy, młodszy ekspert skarbowy czy starszy ekspert skarbowy, mając na uwadze aby nazwy stanowisk służbowych nie były tożsame z nazwami stopni służbowych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Dodano także stanowisko radcy skarbowego, o którym mowa w art. 148 ust. 1 pkt 3 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Ponadto projektowana zmiana brzmienia części urzędy skarbowe i urzędy celno- skarbowe wynika również z tego, iż izby administracji skarbowej będą realizowały wszystkie procesy pomocnicze, w tym m.in. w zakresie obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówieniami publicznymi, obsługą informatyczną, audytem, kontrolą zarządczą, zarządzaniem jakością i komunikacją.
Na mocy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej powołana zostanie Krajowa Informacja Skarbowa jako urząd, przy pomocy którego dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wykonuje swoje zadania. Projekt rozporządzenia przewiduje zatem dodanie w tabeli grup stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk w poszczególnych grupach oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej części przewidzianej dla Krajowej Informacji Skarbowej. W znacznej mierze stanowiska zaprojektowane w tej części stanowią powtórzenie stanowisk, które będą funkcjonowały w ramach izb administracji skarbowej. Nowo zaprojektowane stanowiska wynikają ze specyfiki zadań wykonywanych przez KIS, w szczególności w zakresie wydziałów „contact center”, których zadania odbiegają od zadań innych komórek Krajowej Informacji Skarbowej. Są to następujące stanowiska urzędnicze:
1) w grupie „Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej” stanowiska dyrektora i zastępcy dyrektora, kwalifikacje wymagane dla tych stanowisk określone zostały w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej,
2) w grupie „Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej” stanowisko głównego eksperta, którego celem jest w szczególności wypracowywanie jednolitych stanowisk w sprawach wątpliwych, dotyczących udzielanych informacji podatkowych i celnych, wydawanych interpretacji podatkowych i celnych, w tym współpraca z Ministerstwem Finansów, podejmowanie ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru stanowiska w spornej bądź wątpliwej kwestii, przyjętego do stosowania przez pozostałe komórki organizacyjne urzędu, czuwanie nad spójnością między wydanymi interpretacjami indywidualnymi a udzielanymi informacjami,
3) w grupie „Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej”:
starszy ekspert - celem stanowiska jest w szczególności wspieranie konsultantów w udzielaniu telefonicznych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego oraz udzielanie odpowiedzi na skomplikowane zagadnienia podatkowe i celne, a także zatwierdzanie odpowiedzi e-mailowych, jak również uzgadnianie i przekazywanie do stosowania pracownikom urzędu stanowisk w zakresie problemów podatkowych budzących wątpliwości interpretacyjne,
ekspert - celem stanowiska jest w szczególności wspieranie konsultantów w udzielaniu telefonicznych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego oraz udzielanie odpowiedzi na skomplikowane zagadnienia podatkowe i celne, a także zatwierdzanie odpowiedzi e-mailowych,
„starszy konsultant - celem stanowiska jest w szczególności udzielanie telefonicznych oraz e-mailowych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego w celu pomocy podatnikom w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków wobec budżetu państwa oraz zapewnienia jednolitej informacji podatkowej i celnej z więcej niż jednego zakresu podatkowego,
konsultant - celem stanowiska jest w szczególności udzielanie telefonicznych oraz e-mailowych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego w celu pomocy podatnikom w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków wobec budżetu państwa oraz zapewnienia jednolitej informacji podatkowej i celnej,
młodszy konsultant - celem stanowiska jest w szczególności udzielanie telefonicznych oraz e-mailowych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego w celu pomocy podatnikom w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków wobec budżetu państwa oraz zapewnienia jednolitej informacji podatkowej i celnej.
Projektowana zmiana rozporządzenia przewiduje również rezygnację ze stanowiska komornika skarbowego. Zmiana podyktowana jest tym, iż w świetle art. 111 c ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.), komornikiem skarbowym jest kierownik komórki organizacyjnej urzędu skarbowego, prowadzącej egzekucję administracyjną, tj. kierownik działu lub kierownik samodzielnego referatu. Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje rezygnację ze stanowiska likwidatora.
Dodatkowo w załączniku nr 2 proponuje się zmianę nazwy Tabeli II „Tabela mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej w izbach skarbowych, urzędach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz w izbach celnych i urzędach celnych” i nadanie jej brzmienia: „Tabela mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej w izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych, urzędach celno-skarbowych oraz Krajowej Informacji Skarbowej”.
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Jaki problem jest rozwiązywany?
Na mocy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej z dniem 1 marca 2017 r. konsolidacji podlegają izby skarbowe, urzędy skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, izby celne i urzędy celne oraz powołuje się w ich miejsce: izby administracji skarbowej, urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe oraz Krajową Informację Skarbową.
Powyższe rozwiązania determinują konieczność uregulowania kwestii dotyczących określenia wymaganych kwalifikacji i stanowisk urzędniczych dla pracowników zatrudnionych w nowo powstałych jednostkach.
Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt___________________________________________________________________
W projekcie rozporządzenia proponuje się wprowadzić zmianę w tabeli dot. grup stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk w poszczególnych grupach oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład rady ministrów, w urzędach centralnych organów administracji rządowej, w jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są organy administracji rządowej, oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:
a) uchylić w części III tabeli "Ministerstwo Finansów" grupę stanowisk:
- "Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej": inspektor kontroli skarbowej I stopnia, inspektor kontroli skarbowej II stopnia, inspektor kontroli skarbowej III stopnia, inspektor kontroli skarbowej IV stopnia;
- „Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej”: starszy komisarz skarbowy, komisarz skarbowy.
b) znieść w tabeli tabela grup stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk w poszczególnych grupach oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowe, części:
V. Izby skarbowe,
- Urzędy skarbowe,
- Urzędy kontroli skarbowej,
XIV. Izby celne i urzędy celne
c) dodać części:
- Izby administracji skarbowej,
VI.Urzędy skarbowe i urzędy celno-skarbowe,
Via. Krajowa Informacja Skarbowa.
Zmiana jest wynikiem połączenia z dniem 1 marca 2017 r. izb skarbowych, urzędów skarbowych, urzędów kontroli skarbowej, izb celnych i urzędów celnych oraz powołania
w ich miejsce: izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych, urzędów celno-skarbowych oraz Krajowej Informacji Skarbowej.
Na mocy art. 37 ww. ustawy o KAS w sprawach organizacyjno-finansowych izba administracji skarbowej wraz z podległymi urzędami skarbowymi oraz urzędami celno-skarbowymi, stanowi jednostkę organizacyjną, której kierownikiem jest dyrektor izby administracji skarbowej. Izba wraz z podległymi urzędami skarbowymi oraz urzędami celno-skarbowymi stanowi zatem urząd w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (regulacja ta nie dotyczy funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, pełniących służbę w urzędach celno-skarbowych), przy zachowaniu odrębności urzędu skarbowego oraz urzędu celno-skarbowego jako organu. Urzędy skarbowe oraz urzędy celno-skarbowe nie są odrębnymi jednostkami organizacyjnymi, ale mają własną strukturę organizacyjną oraz są dla członków korpusu służby cywilnej miejscem świadczenia pracy na stanowiskach urzędniczych przewidzianych w urzędach skarbowych oraz urzędach celno- skarbowych, wspomagających naczelnika urzędu w realizacji jego zadań. Natomiast izba administracji skarbowej jest pracodawcą dla pracowników wykonujących pracę na stanowiskach urzędniczych w urzędach skarbowych oraz urzędach celno-skarbowych.
W związku z powyższym w tabeli III, w zmienianych częściach, zniesiono stanowiska mające w nazwie słowo „inspektor” lub „komisarz” i powołano nowe stanowiska np. młodszy referendarz, ekspert skarbowy, młodszy ekspert skarbowy czy starszy ekspert skarbowy, mając na uwadze aby nazwy stanowisk służbowych nie były tożsame z nazwami stopni służbowych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Dodano także stanowisko radcy skarbowego, o którym mowa w art. 148 ust. 1 pkt 3 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Ponadto projektowana zmiana brzmienia części urzędy skarbowe i urzędy celno-skarbowe wynika również z realizacji przez izby administracji skarbowej wszystkich procesów pomocniczych, w tym m.in. w zakresie obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówieniami publicznymi, obsługą informatyczną, audytem, kontrolą zarządczą, zarządzaniem jakością i komunikacją.
Na mocy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej powołana zostanie Krajowa Informacja Skarbowa jako urząd, przy pomocy którego dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wykonuje swoje zadania. Projekt rozporządzenia przewiduje zatem dodanie w tabeli grup stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk w poszczególnych grupach oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej części przewidzianej dla Krajowej Informacji Skarbowej. W znacznej mierze stanowiska zaprojektowane w tej części stanowią powtórzenie stanowisk, które będą funkcjonowały w ramach izb administracji skarbowej. Nowo zaprojektowane stanowiska wynikają ze specyfiki zadań wykonywanych przez KIS,
w szczególności w zakresie wydziałów „contact center”, których zadania odbiegają od zadań innych komórek Krajowej Informacji Skarbowej. Są to następujące stanowiska urzędnicze:
1) w grupie „Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej” stanowiska dyrektora i zastępcy dyrektora, kwalifikacje wymagane dla tych stanowisk określone zostały w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej,
2) w grupie „Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej” stanowisko głównego eksperta, którego celem jest
w szczególności wypracowywanie jednolitych stanowisk w sprawach wątpliwych, dotyczących udzielanych informacji podatkowych i celnych, wydawanych interpretacji podatkowych i celnych, w tym współpraca z Ministerstwem Finansów, podejmowanie ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru stanowiska w spornej bądź wątpliwej kwestii, przyjętego do stosowania przez pozostałe komórki organizacyjne urzędu, czuwanie nad spójnością między wydanymi interpretacjami indywidualnymi a udzielanymi informacjami,
3) w grupie „Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej”:
starszy ekspert - celem stanowiska jest w szczególności wspieranie konsultantów
w udzielaniu telefonicznych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego oraz udzielanie odpowiedzi na skomplikowane zagadnienia podatkowe i celne, a także zatwierdzanie odpowiedzi e-mailowych, jak również uzgadnianie i przekazywanie do stosowania pracownikom urzędu stanowisk w zakresie problemów podatkowych budzących wątpliwości interpretacyjne,
ekspert - celem stanowiska jest w szczególności wspieranie konsultantów w udzielaniu telefonicznych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego oraz udzielanie odpowiedzi na skomplikowane zagadnienia podatkowe i celne, a także zatwierdzanie odpowiedzi e-mailowych,
starszy konsultant - celem stanowiska jest w szczególności udzielanie telefonicznych oraz e-mailowych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego w celu pomocy podatnikom w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków wobec budżetu państwa oraz zapewnienia jednolitej informacji podatkowej i celnej z więcej niż jednego zakresu podatkowego,
konsultant - celem stanowiska jest w szczególności udzielanie telefonicznych oraz
e-mailowych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego w celu pomocy podatnikom w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków wobec budżetu państwa oraz zapewnienia jednolitej informacji podatkowej i celnej,
młodszy konsultant - celem stanowiska jest w szczególności udzielanie telefonicznych oraz e-mailowych informacji w zakresie prawa podatkowego i celnego w celu pomocy podatnikom w wywiązywaniu się przez nich z obowiązków wobec budżetu państwa oraz zapewnienia jednolitej informacji podatkowej i celnej.
Projektowana zmiana rozporządzenia przewiduje również rezygnację ze stanowiska komornika skarbowego. Zmiana podyktowana jest tym, iż w świetle art. 111 c ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.), komornikiem skarbowym jest kierownik komórki organizacyjnej urzędu skarbowego, prowadzącej egzekucję administracyjną, tj. kierownik działu lub kierownik samodzielnego referatu. Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje rezygnację ze stanowiska likwidatora.
Dodatkowo w załączniku nr 2 proponuje się zmianę nazwy Tabeli II „Tabela mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej w izbach skarbowych, urzędach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz w izbach celnych i urzędach celnych” i nadanie jej brzmienia: „Tabela mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej w izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych, urzędach celno-skarbowych oraz Krajowej informacji skarbowej”.
Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE? Kwestia stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej oraz wymaganych kwalifikacji wynika z przepisów
krajowych. Nie istnieje więc potrzeba odwoływania się do rozwiązań przyjętych za granicą._________
Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa_____________ Wielkość________ Źródło danych__________ Oddziaływanie
Członkowie korpusu służby cywilnej zatrudnieni w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej |
Ok. 53 tys. osób |
Dane własne |
Bezpośrednie |
||||||||||||
Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji |
|||||||||||||||
Stosownie do postanowień art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167, z późn. zm.), projekt rozporządzenia wymaga konsultacji reprezentatywnych organizacji związków zawodowych. Ponadto, w związku z art. 19 ust. ust. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz.l 111, z późn. zm.), projekt rozporządzenia powinien zostać skierowany także do opinii Rady Służby Cywilnej. |
|||||||||||||||
Wpływ na. sektor finansów publicznych |
|||||||||||||||
(ceny stałe z r.) |
Skut |
d w okresie 10 la |
od wejścia w życie zmian [min zł] |
||||||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Łącznie (0- 10) |
||||
Dochody ogółem |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
|||
budżet państwa |
- |
|
|
|
|
|
-~Ł |
|
|
|
|
|
|||
JST |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|||
pozostałe jednostki (oddzielnie) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Wydatki ogółem |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
|||
budżet państwa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
JST |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
pozostałe jednostki (oddzielnie) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Saldo ogółem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
budżet państwa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
JST |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
pozostałe jednostki (oddzielnie) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Źródła finansowania |
nd |
||||||||||||||
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń |
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych |
||||||||||||||
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na |
|||||||||||||||
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe |
||||||||||
Skutki |
||||||||||
Czas w latach od wejścia w życie zmian |
0 |
1 |
2 |
3 |
5 |
10 |
Łącznie (0- 10) |
|||
W ujęciu pieniężnym (w min zł, ceny stałe z ....... r.) |
duże przedsiębiorstwa |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
||
sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
|||
rodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowe |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
nd |
|||
(dodaj/usuń) |
|
|
|
|
|
|
|
|||
W ujęciu niepieniężny m |
duże przedsiębiorstwa |
nd |
||||||||
sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw |
nd |
|||||||||
rodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowe |
nd |
|||||||||
(dodaj/usuń) |
|
|||||||||
Niemierzalne |
(dodaj/usuń) |
- |
||||||||
(dodaj/usuń) |
„ v |
|||||||||
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń |
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. |
|||||||||
Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu |
||||||||||
1X1 nie dotyczy |
||||||||||
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności). |
□ tak H nie 1 1 nie dotyczy |
|||||||||
|_ | zmniejszenie liczby dokumentów ; U zmniejszenie liczby procedur i D skrócenie czasu na załatwienie sprawy 1 1 inne: |
i H zwiększenie liczby dokumentów i H zwiększenie liczby procedur ' H wydłużenie czasu na załatwienie sprawy 1 1 inne: konieczność odnotowywania informacji w zakresie określonym przez niniejsze rozporządzenie w celu ich zbiorczego przekazania w ramach realizowanych zadań |
|||||||||
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich |
□tak |
|
||
elektronizacji. |
|
|
□ nie |
|
|
|
|
|_ | nie dotyczy |
|
|
||||
Wpływ na rynek pracy |
||||
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy. |
||||
Wpływ na pozostałe obszary |
||||
; U środowisko naturalne |
U demografia |
|
U informatyzacja |
|
U sytuacja i rozwój regionalny |
JJ mienie państwowe |
H zdrowie |
||
H inne: |
|
|
|
|
i |
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na w/w obszary. |
|||
Omówienie wpływu |
|
|
|
t' y / |
Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego |
||||
Termin wejścia w życie projektowanego rozporządzenia określono na 1 marca 2017 r. |
||||
W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane? |
||||
Ze względu na przedmiot regulacji nie jest przewidziana ewaluacja projektu. |
||||
Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, a |
nalizy itp.) |
|
||
Brak załącznika. |
Nie wiem, ale chyba nikt nie policzył, ilu jest inspektorów, st. insp., komisarzy i st. komisarzy w AP. Przecież to co najmniej kilka tysięcy ludzi.
Każdemu trzeba będzie zmieniać dokumenty w aktach osobowych, legitymacje. To dla każdego po kilka dokumentów, a każdy dokument po 2-3 egzemplarze. I wszystko musi być podpisane, a niektóre papiery przez disa. Mnóstwo nikomu niepotrzebnej pracy i tony papieru.
Dobrze, dobrze. A akta pracownicze są w formie elektronicznej?
Nadal najważniejszy będzie pełnomocnik ds.niejawnych, naczelnik (ZBĘDNIK) i kierownik np. logistyki w IAS, gł specjalista, st. ekspert w US i USC a nie jacyś śmieszni kontrolujący i orzecznicy, których pełno znaleźć można na ulicy
Celnicy mieli do nazwy dodatek "celny" a my "skarbowy" i już. Postanowili jednak zagarnąć nie tylko nasze miejsca pracy ale nawet nazwy stanowisk - oj jadowicie zamiast jednolicie zapowiada się KAS.
Zawsze mówiłem, że KAS to nic dobrego ale to przebija moje najbardziej pokrętne wizje.
Najważniejsze, że już jest projekt sztandaru. Brak jeszcze dopracowania kroku defiladowego ale zapewne na dniach się ukaże.
Ekspert to brzmi dumnie...
Gdzie można zobaczyć tabele z mnożnikami kwot bazowych na poszczególnych stanowiskach?
Tak na marginesie Starszy Komisarz Skarbowy to nazwa najwyższego stanowiska w IS i US a nie "stosunkowo niskiego".
Proszę cię, uszanuj tych, którzy noszą mundur i nie pisz o stopniach typu "ekspert". Wystarczą już durne nazwy stopni podoficerskich w SC i SCS.
Jeżeli rzeczywiście nie zrozumiałeś, co miałem na myśli, to wyjaśniam - odpowiednikiem stopnia inspektora jest stopień pułkownika (komandora). Nie pisałem o komisarzach.
1.03.2017 wszyscy IKP i IKS mogą swoje papiery spuścić w toalecie. O tym, że to ludzie niegodni tego stanowiska zadecydowało MF - tak ma być i ...
Żadnych inspektorów już nie będzie tak jak i komisarzy - wszystko przejmuje jedynie słuszny kolor miętowy.
Współczuję funkom, których potraktowano jak za przeproszeniem pracowników UKS. Niestety kto będzie równiejszy w UCS widać jak na dłoni.
a starszy komisarz skarbowy to będzie ...? (bo nie widzę np. starszego eksperta)
a starszy komisarz skarbowy to będzie ...? (bo nie widzę np. starszego eksperta)}
starszy specjalista
A komisarz - młodszym ekspertem skarbowym?
młodszy ekspert = inspektor,
specjalista = komisarz itd.
Ciekawe tylko że w IS jest jakoś inaczej? Tylko referendarze i od razu specjalista? Dziwne.
Art. 52. Wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej są stanowiska:
1) dyrektora generalnego urzędu;
2) kierującego departamentem lub komórką równorzędną w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierującego wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim, a także zastępcy tych osób;
3) wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcy;
4) kierującego komórką organizacyjną w Biurze Nasiennictwa Leśnego, a także zastępcy tej osoby.
Z powyższego wynika, że nie.
Art. 52
Wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej są stanowiska:
1) dyrektora generalnego urzędu;
2) kierującego departamentem lub komórką równorzędną w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierującego wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim, a także zastępcy tych osób;
3) wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcy;
3a) powiatowego lekarza weterynarii i jego zastępcy;
4) kierującego komórką organizacyjną w Biurze Nasiennictwa Leśnego, a także zastępcy tej osoby;
5) dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, dyrektora izby administracji skarbowej, naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego, a także zastępcy tych osób.