Dotarliśmy do pism Dyrektora UKS Warszawa w obronie pracownika, który po pijanemu spowodował kolizję drogową.
===============
Pani
Urszula Dubejko
Dyrektor
Departamentu Służby Cywilnej
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Al. Ujazdowskie 1/3 00-583 Warszawa
W związku z przesłaniem przez Panią Dyrektor do Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie pisma z dnia 26.04.2016r. znak: DSC.WR. 17.76.2016.PMA wraz z załączonym pismem Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” w Warszawie (z dnia 11.04.2016r. znak; SK/223/2016) - z prośbą o ustosunkowanie się do podniesionych w nim kwestii i zajęcie stanowiska - uprzejmie informuję, że:
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie, po konsultacji z radcami prawnymi Urzędu, uznał, że nie zachodziła konieczność zastosowania wobec Pana Witolda Kwiecińskiego - Naczelnika Wydziału kontroli podatkowej W1P, inspektora kontroli skarbowej trzeciego stopnia, rozwiązania o którym mowa w art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014r. poz. 1111, z późn. zm.) czyli zawieszenia pracownika służby cywilnej w pełnieniu obowiązków. Instytucja zawieszenia w pełnieniu obowiązków, przewidziana w ustawie o służbie cywilnej jest rozwiązaniem fakultatywnym, a nie obligatoryjnym.
W ocenie Dyrektora UKS w Warszawie postawiony przez prokuratora Panu XXX zarzut z art. 178a §1 Kodeksu karnego choć stanowi o czynie nagannym to jednak nie jest związany z wykonywaniem obowiązków służbowych przez podejrzanego.
Zaznaczyć należy, że również prokurator prowadzący postępowanie nie zastosował środka zapobiegawczego w postaci zawieszenia Pana XXX w czynnościach służbowych lub w wykonywaniu zawodu, ani nie nakazał mu powstrzymania się od określonej działalności.
Jednakże powodowany troską o wyjaśnienie sprawy - Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie, zlecił radcom prawnym dodatkową analizę. Po uzyskaniu pisemnej opinii dotyczącej zasadności wszczęcia postępowania wyjaśniającego Dyrektor w dniu 08.04.2016r. polecił Rzecznikowi Dyscyplinarnemu w UKS w Warszawie wszczęcie przedmiotowego postępowania. Postępowanie wyjaśniające zostało wszczęte w terminie przewidzianym w art. 113 ustawy o służbie cywilnej. Upływ terminu trzymiesięcznego na wszczęcie postępowania dyscyplinarnego nastąpiłby w dniu 15.05.2016r. Ze względu na długoterminowe zwolnienie lekarskie Pana XXX ( od 23.11.2015r. do 08.03.2016r., w tym 52 dni leczenia szpitalnego), upływ terminu na wszczęcie postępowania dyscyplinarnego nastąpiłby w dniu 08.06.2016r.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 199 lr. o kontroli skarbowej, (Dz. U. z 2015r. poz. 553, z późn. zm.) inspektor kontroli skarbowej powinien mieć nieposzlakowaną opinię. W celu wyjaśnienia okoliczności sprawy Dyrektor UKS w Warszawie polecił wszczęcie postępowania wyjaśniającego, a w celu zapewnienia prowadzenia tego postępowania w atmosferze wolnej od wszelkich ewentualnych prób oddziaływania na jego przebieg - w dniu 20.04.2016r.odwołał Pana XXX ze stanowiska Naczelnika Wydziału kontroli podatkowej.
Podnieść jednak należy, że zdaniem Dyrektora UKS w Warszawie złożenie wniosku o odwołanie Pana XXX ze stanowiska inspektora kontroli skarbowej jest przedwczesne wobec nie zakończenia postępowania dyscyplinarnego, a przede wszystkim w związku z obowiązującą w polskiej procedurze karnej zasadą domniemania niewinności do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy.
Zgodnie z art. 42 a ust.l pkt 3 i 4 ustawy o kontroli skarbowej Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może odwołać inspektora kontroli skarbowej z zajmowanego stanowiska w razie ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej, jeżeli wina inspektora jest oczywista oraz popełnienia w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa uniemożliwiającego dalsze zatrudnienie jeżeli przestępstwo jest oczywiste.
Decyzja o rozwiązaniu umowy z winy pracownika jest pozostawiona swobodnemu uznaniu pracodawcy, który nawet mając podstawy do jej podjęcia, nie musi rozwiązywać umowy w tym trybie. Dyrektor UKS w Warszawie nie wystąpił do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z wnioskiem o odwołanie Pana XXX ze stanowiska inspektora kontroli skarbowej, kierując się oceną, iż zarzucany mu czyn nie jest związany z wykonywaniem obowiązków służbowych, a także stosując zasadę domniemania niewinności. Podjął natomiast decyzję odwołaniu go ze stanowiska Naczelnika Wydziału.
Ocena dotychczasowej pracy świadczonej przez Pana XXX jest w opinii przełożonych bardzo pozytywna, (załącznik nr 1 do niniejszego pisma - opinia z dnia 12.01.2016r. - znak: UKS14DZ.1110.15.2016.2). Dotyczy ona zarówno jego poziomu wiedzy zawodowej, profesjonalnego wykonywania obowiązków inspektora kontroli skarbowej oraz umiejętności i talentów zarządzania zespołem pracowników, co przynosi Urzędowi Kontroli Skarbowej w Warszawie, a więc budżetowi państwa wymierne środki finansowe. Pan XXX w wymiarze zawodowym jest istotnym i potrzebnym podmiotem, harmonijnie współdziałającym z całością organizacji jaką jest Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie.
Opisany w ww. wystąpieniu z dnia 11.04.2016r. Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” przypadek rozwiązania przez ówczesnego Dyrektora UKS w Warszawie stosunku pracy z dwoma pracownikami Wydziału Zamiejscowego w Siedlcach niezwłocznie po otrzymaniu informacji, że toczy się w stosunku do nich postępowanie karne, stanowi w mojej ocenie inną sytuację prawną. Zarzucany przez prokuratora tym pracownikom czyn dotyczył przestępstwa określonego w art. 228 §1 Kodeksu karnego, czyli przyjęcia korzyści majątkowej o charakterze korupcyjnym popełnionym w związku z pełnieniem funkcji publicznej. Zarzucane im czyny pozostawały w bezpośrednim związku z prowadzonym przez nich postępowaniem kontrolnym. Prokurator zastosował wobec podejrzanych wolnościowe środki zapobiegawcze w postaci poręczenia majątkowego. Obaj pracownicy przyznali się do złożenia obietnicy niepowiadomienia stosownych organów i instytucji o posługiwaniu się przez podatnika fikcyjnymi fakturami i wyłudzenia przez niego kredytu.
Pan Przewodniczący Tomasz Ludwiński, który podpisał wystąpienie RKS Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 11.04.2016r. - został w dniu 02.08.2012r. odwołany przez ówczesnego Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej ze stanowiska inspektora kontroli skarbowej trzeciego stopnia w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Warszawie, w związku z naruszeniem - w opinii GIKS - podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej, polegającym na: formułowaniu ocen i zarzutów względem przełożonych w sposób poniżający, obraźliwy, arogancki - w sposób umyślny kierowany przeciwko pracodawcy, wykonywaniu w godzinach pracy innych czynności niż praca. Podstawą prawną tamtego odwołania był art. 42a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 września 1991r. o kontroli skarbowej. Ww. odwołanie zgodnie z art. 42a ust. 2 pkt 2 ww. ustawy było równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia. Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, VII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie, wyrokiem z dnia 23.10.2013r. podzielił stanowisko Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej i Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie. Sąd Okręgowy w Warszawie, w wyniku apelacji wniesionej przez powoda, w prawomocnym wyroku z dnia 22.12.2014r. m.in. zmienił zaskarżony wyrok Sądu Rejonowego w ten sposób, że przywrócił Pana Tomasza Ludwińskiego do pracy w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Warszawie na dotychczasowych warunkach i zasądził od Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie na rzecz Pana Tomasza Ludwińskiego wynagrodzenie za cały czas pozostawania bez pracy, począwszy od 02.08.2012r.
W dniu 24.02.2016r. Pani XXX, została odwołana ze stanowiska inspektora kontroli skarbowej czwartego stopnia w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Warszawie w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków członka korpusu służby cywilnej, polegającym m.in. na uporczywym odmawianiu wykonywania ponawianych poleceń służbowych wydawanych w formie ustnej jak i pisemnej przez przełożonych, w szczególności na odmowie wszczęcia postępowania kontrolnego.
Opinia autora pisma - Pana Tomasza Ludwińskiego, że obecny Dyrektor UKS w Warszawie „bardzo wybiórczo stosuje prawo”, w związku z naruszającymi prawo czynami byłego Dyrektora Urzędu - nie znajduje potwierdzenia w faktach. Dyrektor UKS w Warszawie przesłał bowiem w dniu 23.03.2016r. do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów kopię pisma RKS Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” (z dnia 05.02.2016r. znak: SK/95/2016), z uwagi na przedstawione w nim podejrzenie popełnienia czynów o opisanych znamionach.
Biorąc pod uwagę treść pisma z dnia 05.02.2016r., w którym wskazano uchybienia w działalności byłego Dyrektora UKS w Warszawie, oraz zawarty w nim wniosek o wyciągnięcie konsekwencji wobec niego, pismo przekazano do wiadomości Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej oraz Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Zielonej Górze, w celu ewentualnego wykorzystania.
===================
Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie
UKS14DZ.il 10.15.2016.2
Adw. Maciej Lenart
Kancelaria Adwokacka 90-721 Łódź
Ul. Więckowskiego 17 lok. 4
W odpowiedzi na wniosek z 7 stycznia 2016r. poniżej przedstawiam opinię z uwzględnieniem opisu zajmowanego stanowiska.
Pan XXX jest zatrudniony w jednostkach administracji skarbowej od 1 lipca 1996r., w tym od 22 grudnia 2008r. do chwili obecnej na stanowisku Naczelnika Wydziału w Pionie W1 zajmującym się zwalczaniem przestępczości podatkowej. Do głównych zadań realizowanych na stanowisku naczelnika wydziału należy:
- kierowanie i nadzorowanie pracy wydziału,
- weryfikacja dokumentacji z kontroli w celu zapewnienia poprawności postępowania pod względem proceduralnym i przestrzegania przepisów prawa podatkowego,
- współpraca z innymi organami i instytucjami w celu skutecznej realizacji zadań kontroli skarbowej, w szczególności zaś z organami ścigania i ochrony państwa,
- przeprowadzenie okresowej oceny pracy podległych pracowników,
- przygotowanie informacji dotyczącej działalności wydziału w celu wykorzystania ich w ramach Urzędu oraz przez inne organy i instytucje.
Pan XXX wykazuje się dużą wiedzą zawodową, zdolnością podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Wiele z realizowanych zadań podejmowanych jest pod presją czasu i związanych jest z wysokim poziomem stresu, charakterystycznym dla zajmowanego stanowiska. W trakcie wykonywania obowiązków nadzoruje postępowania kontrolne prowadzone przede wszystkim na podstawie wniosków Prokuratur, Wydziału Wywiadu Skarbowego oraz Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Prowadzone sprawy charakteryzują się dużym stopniem złożoności i dotyczą oszustw godzących w interes Skarbu Państwa. Realizacja przedmiotowych postępowań ma miejsce w ścisłej współpracy z Prokuratorami oraz funkcjonariuszami organów ścigania i ochrony państwa. Przy nadzorowaniu tych postępowań wykazuje duże zaangażowanie. W nadzorowanej przez Niego komórce pracuje 25 osób, które realizują w ciągu roku kilkadziesiąt postępowań kontrolnych.
Pan XXX oraz nadzorowany przez Niego Wydział przyczynia się w znaczący sposób do realizacji ustawowych zadań Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie, np.:
- wartość stwierdzonych nieprawidłowości/strat Skarbu Państwa (wartość uszczupleń w wydanych decyzjach) w 2015r. stanowiła 267 008 366 zł,
- ilość nałożonych mandatów karnych w 2015r. wynosiła 445 szt.
Dotychczasowy nienaganny przebieg pracy Pana XXX obrazują załączone oceny okresowe członka korpusu służby cywilnej z 15.12.2011 r., 16.12.2013r. oraz ocena inspektora kontroli skarbowej z 17.02.201Or. Ostatnia ze sporządzonych ocen, sporządzona została na poziomie powyżej oczekiwań, z następującym podsumowaniem, cyt. „ W realizacji zadań wykazuje się dużym zaangażowaniem, wnikliwością w rozwiązywaniu problemów. Wysoki poziom wiedzy specjalistycznej podnosi kompetencje podległych pracowników i buduje autorytet przełożonego. Umiejętne kierowanie pracownikami wydziału wprowadza dobrą atmosferę w pracy, co przekłada się również na efektywność nadzorowanego zespołu. ”.
W dniu 17 czerwca 2011r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie złożył wniosek o awansowanie Pana XXX na stanowisko inspektora kontroli skarbowej III stopnia. Złożony wniosek został pozytywne rozpatrzony przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej. Od 1 sierpnia 2011r. został powołany na stanowisko inspektora kontroli skarbowej trzeciego stopnia.
Pan XXX cieszy się dużym autorytetem zarówno wśród przełożonych jak i podwładnych.
"Pan XXX oraz nadzorowany przez Niego Wydział przyczynia się w znaczący sposób do realizacji ustawowych zadań Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie, np.:
- wartość stwierdzonych nieprawidłowości/strat Skarbu Państwa (wartość uszczupleń w wydanych decyzjach) w 2015r. stanowiła 267 008 366 zł,
- ilość nałożonych mandatów karnych w 2015r. wynosiła 445 szt.".
Czyli te setki milionów to on tak sam z siebie wykrył, wykonał wszystkie czynności i jeszcze samodzielnie napisał decyzje. I dodatkowo sam latał po okolicy jak pershing i nałożył 445 szt mandatów.
Jakiś stachanowiec albo Pstrowski czy co?
Czy to uczciwe przypisywać sobie zasługi pracowników?
Wstyd!
To tak samo, jak każdy dyrektor, który gnębi ludzi, aby były jak najszybciej ustalenia, bo od tego zależy jego premia. Nieważne, że kosztem pracowników i poprawności przebiegu postępowania, byle słupki w sprawozdaniach się zgadzały.
Patrzę na sprawę z boku - dla mnie jest jasne, że wzajemnie powinniśmy siebie wspierać, a nie wzajemnie się podkopywać!
"Dyrektor ujmuję się za pracownikiem. To bardzo chwalebne.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Czepialstwo zw. zaw. jest natomiast poniżej poziomu przyzwoitości"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I wężykiem! Wężykiem!
grzmil:
To nie są związki zawodowe izb wytrzeźwień
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Podwójnym wężykiem.
Riposta roku 2016.
Przecież widać, że anbyk pisze o sobie.
Za każdym pracownikiem anbyk się ujmujesz, czy każdym, byle nie związkowcem?
Że też nie zajarzyłem od razu
" wiele z realizowanych zadań podejmowanych jest pod presją czasu i związanych jest z wysokim poziomem stresu, charakterystycznym dla zajmowanego stanowiska" - a jak najlepiej zwalczać stres? Wiadomo, uchlać się w pracy i spowodować wypadek samochodem.
" realizacja przedmiotowych postępowań ma miejsce w ścisłej współpracy z Prokuratorami oraz funkcjonariuszami organów ścigania i ochrony państwa" - no i wszystko jasne... Przynajmniej nie pił sam.
" Przy nadzorowaniu tych postępowań wykazuje duuuże zaangażowanie" - jak ma słabą głowę to może niech trochę odpuści? Albo pije co drugiego.
"... wprowadza dobrą atmosferę w pracy..." - tzn. wesoły chodzi, kawały opowiada, podszczypuje koleżanki, no swój chłop.
"Pan XXX cieszy się dużym autorytetem zarówno wśród przełożonych jak i podwładnych..." - to już niedługo awansuje na stołek Promila, no przecież widać, że się nadaje