Poniżej informacja otrzymana od DUKS Warszawa ws. wynagrodzeń i podwyżek.
Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie
UKS14.DK.0134.8.2016.1
Organizacja Wydziałowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych w Urzędzie Kontroli Skarbowej
w Warszawie
Odpowiadając na pismo Organizacji Wydziałowej NSZZ „Solidarność" Pracowników Skarbowych w Warszawie w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Warszawie nr KW/20/16 z 12.05.2016 r. przekazuję symulację obliczeniową podwyżek wynagrodzeń dokonaną w oparciu o propozycje przekazane przez organizację związkową.
Jednocześnie informuję, że spośród propozycji podwyżek przedstawionych przez organizację związkową, odmiennych od zaproponowanych wstępnie przez Dyrektora Urzędu i przedstawionych w załączniku do pisma UKS14DZ.07.il.2016.1. akceptuję następujące:
1) Iks mnożniki 1,66 i pow. - 1 % podwyżki zamiast 2 % (dotyczy to 5 osób),
2) Iks mnożniki 1,3-11 % podwyżki zamiast 13,1 % (dotyczy to 2 osób),
3) Radcowie prawni mnożniki 3,00 - 3,2 - 5,5 % podwyżki zamiast 5 % (dotyczy to 2 osób),
4) Radcowie prawni mnożniki pow. 3,21 - 3% podwyżki zamiast 5 % (dotyczy to 6 osób).
Proponuję również, zgodnie z oczekiwaniami organizacji związkowej, podwyżkę w grupie starszych komisarzy skarbowych mających mnożniki 1,69-1,80, w wysokości 7,5 % (o 1 % więcej niż w pierwszej propozycji Dyrektora Urzędu, ale o 1,5 % mniej niż proponuje organizacja związkowa; dotyczy to 113 osób).
Nie akceptuję natomiast:
-w odniesieniu do części podstawowej:
1) Zmniejszenia podwyżki wynagrodzeń w grupie „naczelnicy i główny księgowy"
o 1 % (z 4 % do 3 % zaproponowanych przez organizację związkową) ze względu na następujące okoliczności: 3%-owa podwyżka powodowałaby, że kwoty brutto podwyżki dla kadry zarządzającej i nadzorującej byłyby równe lub niższe niż kwoty podwyżek dla inspektorów kontroli skarbowej oraz naczelnicy i główny księgowy byli jedyną grupą, która nie otrzymywała podwyżek wynagrodzeń w ostatnich latach w przeciwieństwie do innych grup pracowników. Przy utrzymaniu 4 %-owej podwyżki w grupie „naczelnicy i główny księgowy" - grupa ta mogłaby nie partycypować w dalszym podziale tzw. dodatkowych podwyżek.
2) Różnicowania podwyżek wynagrodzeń w zależności od mnożników w grupach: starszych komisarzy skarbowych (poza wyżej przedstawionym zróżnicowaniem:
7,5 % dla starszych komisarzy skarbowych z mnożnikami 1,69 - 1,8 oraz 6,5 % dla pozostałych), starszych specjalistów, starszych informatyków, komisarzy skarbowych (z wyjątkiem 3 osób z mnożnikami 1,95 i 2,0) oraz specjalistów. Pracownicy w tym grupach mają zróżnicowane kwoty wynagrodzeń, m.in. na skutek awansów wynagrodzeniowych udzielanych w latach poprzednich dla pracowników mających liczne i powtarzalne osiągnięcia zawodowe (zwłaszcza w grupie starszych komisarzy skarbowych i komisarzy skarbowych), podejmujących się zadań szczególnych (zwłaszcza w grupie informatyków), podejmujących się trwale zadań dodatkowych w związku z likwidacją etatów (kadry, księgowość). Osoby wyróżniające się w pracy, które otrzymywały podwyżki w poprzednich latach, obecnie otrzymałyby kwoty podwyżek rzędu 60-90 zł, tj. o 200-250 zł mniej aniżeli inni pracownicy z tych samych grup pracowniczych, co spowodowałoby automatyczne wyrównanie wynagrodzeń w poszczególnych grupach pracowniczych i miałoby ewidentnie demotywujący charakter, niezgodny z celami działania Urzędu i oczekiwaniami dotyczącymi jakości pracy w Urzędzie.
Ponadto propozycja związków zawodowych dotycząca ww. grup zawodowych, zwłaszcza 9 %-owy wzrost wynagrodzeń w grupie starszych komisarzy skarbowych mających mnożniki 1,69-1,8, silnie wpływa na proporcję i hierarchię wynagrodzeń w systemie wynagrodzeń w Urzędzie. Zmniejsza (a nie zachowuje, jak twierdzą przedstawiciele związków zadowodych) dysproporcję wynagrodzeń w poszczególnych grupach stanowisk spowodowaną m.in. awansami wynagrodzeniowymi w poprzednich latach. Można wskazać nawet przypadki, w których starszy komisarz skarbowy mający dotychczas wyższy mnożnik (np. 1,83), po przyznaniu podwyżek dla komisarzy mających mnożnik 1,80, uzyska po podwyżce mnożnik niższy niż pracownik z mnożnikiem 1,80. Ponadto rozpatrując zagadnienie na poziomie całego systemu wynagrodzeń obowiązującego w Urzędzie należy podkreślić, że kwotowo wyższe podwyżki otrzymają starsi komisarze skarbowi z grupy mających mnożniki 1,69-1,80 aniżeli inspektorzy kontroli skarbowej, czy naczelnicy; powoduje to spłaszczenie wynagrodzeń w systemie, czego w pierwotnej propozycji podwyżek starano się uniknąć.
3) Nieprzyznawania podwyżek pracownikom zatrudnionym w Urzędzie po 1.01. 2016 r., co oznaczałoby, że w 2016 r. pozostanie w Urzędzie grupa ok. 20 nowych pracowników mających znacznie niższe wynagrodzenia niż pozostali pracownicy w tej samej grupie stanowiskowej. Jest to niezgodne z celami Dyrektora Urzędu, który pragnie pozyskać dla Urzędu wartościowych pracowników, pokazać im szanse i możliwości rozwoju, zachęcić do kontynuowania kariery zawodowej w Urzędzie. Kolejni pracownicy do komórek kontrolnych byliby już przyjmowani na warunkach mnożników zapewniających poziom wynagrodzenia nie niższy niż ok. 3 tys. zł.
- w odniesieniu do części dodatkowej:
Nie akceptuję:
1) Zaproponowanej przez organizację związkową zasady, że „podwyżka obejmuje wyłącznie pracowników merytorycznych zatrudnionych w komórkach organizacyjnych realizujących czynności kontrolne/audytowe”, bowiem Dyrektor Urzędu nie może przyjąć zasady ewidentnie wyłączającej z systemu podwyżek całych grup stanowiskowych pracowników; zasada ta ma charakter
dyskryminujący pracowników i rodzi - w ocenie Dyrektora - obawy o naruszenie obowiązującego prawa. Ponadto - wśród pracowników takich komórek
organizacyjnych, jak np. W1Y, W1A1, W1A2, DOI, W1M, DK, DZ, DI i innych - jest wielu wyróżniających się pracowników i pominięcie ich w podziale dodatkowej kwoty na podwyżki będzie nie tylko niesprawiedliwe, ale również zniechęcające do podejmowania wyzwań zawodowych, rozwoju, realizacji dodatkowych zadań.
2) Wyłączenia co do zasady z podwyżek dodatkowych: kadry kierowniczej, pracowników zatrudnionych po 31.08.2015 r., pracowników mających maksymalne mnożniki określone w zarządzeniu Dyrektora Urzędu regulujących politykę wynagradzania - ze względu na argumenty przedstawione w pkt 1). Należy przy tym podkreślić, że w odniesieniu do tych grup pracowniczych Dyrektor może uznać, że poza wyjątkowymi przypadkami, podwyżki przyznane takim pracownikom w ramach tzw. części podstawowej są wystarczające (np. wzrost wynagrodzeń dla pracowników w grupie „naczelnicy i główny księgowy" o 4 %); nie znajduję jednak podstaw do uzgadniania z przedstawicielami związków zawodowych kwot podwyżek w takich indywidualnych przypadkach. Ponadto - należy podkreślić, że po przyznaniu podwyżek pracownikom, mnożniki dla poszczególnych grup stanowiskowych zmienią się i ww. zarządzenie dyrektora nie będzie miało zastosowania; nastąpi przekroczenie maksymalnych mnożników we wszystkich grupach stanowiskowych.
3) Przydzielania limitów na podwyżki dodatkowe dla poszczególnych komórek organizacyjnych; podwyżki dodatkowe są adresowane do pracowników wyróżniających się, a nie do określonej liczby pracowników w każdej komórce. Uważam, że wszyscy kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo przedłożyć wnioski o dodatkowe podwyżki wynagrodzeń dla pracowników; uzasadnienia wniosków powinny być decydujące dla przyznania indywidualnych podwyżek dodatkowych (i wysokości tych podwyżek). Jednocześnie podkreślam, że nie znajduję podstaw do uczestniczenia przedstawicieli związków zawodowych w przydzielaniu indywidualnych podwyżek pracownikom, gdyż zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, uzgodnieniu ze związkami zawodowymi podlegają zasady podziału środków na wynagrodzenia. Przekażę natomiast organizacji związkowej informację o liczbie osób, nazwach stanowisk w komórkach organizacyjnych i kwotach przyznanych dodatkowo pracownikom podwyżek.
W załączeniu przekazuję również symulację obliczeniową tzw. podstawowych podwyżek wynagrodzeń dokonaną w oparciu o propozycje związków zawodowych zaakceptowane przez Dyrektora Urzędu (w tym - w części w odniesieniu do grupy starszych komisarzy skarbowych) oraz - w pozostałej części uwzględniającą dotychczasowe propozycje Dyrektora Urzędu.
p.o. Dyrektora Zbigniew Witczak
==============
Załącznik nr 2 do pisma UKS14.DK.0124.8.2016.1 | |||||||
Analiza wzrostu wynagrodzeń w grupach stanowisk pracowników UKS W-wa | |||||||
na podstawie założeń dotyczących zasad podziału środków na podwyżki zaproponowanych | |||||||
przez Dyrektora Urzędu po propozycjach Organizacji Wydz. NSZZ "Solidarność" Prac. Skarb. | |||||||
Lp. | Nazwa stanowiska | Liczba pracowników grupie | % wzrostu wynagrodzenia brutto | Przeciętna kwota podwyżki w grupie | Najniższa kwota podwyżki w grupie |
Najwyższa kwota podwyżki w grupie | |
1. | dyrektor, wicedyrektorzy | 5 | 4,0% | 419 | 388 | 499 | |
2. | naczelnicy, gł.księgowy | 17 | 4,0% | 337 | 304 | 371 | |
3. | kierownik | 10 | 3,0% | 220 | 139 | 256 | |
4. | pełn.,stan.samodz. | 4 | 3,0% | 177 | 121 | 201 | |
5. | iks, mnożniki: | ||||||
a) | 1,40-1,45 | 102 | 5,0% | 312 | 262 | 324 | |
b) | 1,46-1,50 | 44 | 4,0% | 266 | 254 | 270 | |
c) | 1,51-1,60 | 39 | 3,0% | 207 | 196 | 216 | |
d1) | 1,61-1,65 | 10 | 2,0% | 148 | 143 | 149 | |
d2) | 1,66 i pow. | 5 | 1,0% | 79 | 72 | 86 | |
e) | 1,3 | 2 | 11,0% | 616 | 600 | 632 | |
5. | starszy komisarz skarbowy, mnożniki: | ||||||
a) | 1,69-1,8 | 113 | 7,5% | 285 | 236 | 303 | |
b) | 1,81 i pow. | 29 | 6,5% | 281 | 249 | 306 | |
6. | st.specjaliści, st.informatycy | 32 | 6% | 254 | 204 | 337 | |
8. | radca prawny, mnożniki: | ||||||
a) | 3-3,2 | 2 | 5,5% | 344 | 307 | 380 | |
b) | 3,21 i pow. | 6 | 3,0% | 207 | 225 | 232 | |
9. | komisarz skarb., mnożniki z wyj.1,95 i 2,0: | 58 | 7,10% | 241 | 215 | 270 | |
10. | komisarz skarb.mnożniki 1,95 i 2,0 | 3 | 5,0% | 219 | 212 | 225 | |
11. | specjalista | 10 | 6,50% | 245 | 209 | 338 | |
12. | starszy referendarz | 33 | 7,3% | 209 | 193 | 241 | |
13. | starszy referent | 3 | 7,0% | 184 | 178 | 187 | |
14. | referendarz | 18 | 10,3% | 253 | 262 | 302 | |
15. | referent | 3 | 8,3% | 202 | 187 | 223 | |
Pozostała do podziału kwota: 207.000; przy zał. 187 zł/mies./1 et.dla 92 pracowników |
Załącznik nr 1 do pisma UKS14.DK.0124.8.2016.1 | ||||||||
Analiza wzrostu wynagrodzeń w grupach stanowisk pracowników UKS W-wa | ||||||||
na podstawie założeń dotyczących zasad podziału środków na podwyżki zaproponowanych | ||||||||
przez Organizację Wydziałową NSZZ "Solidarność" Pracowników Skarbowych | ||||||||
Lp. | Nazwa stanowiska | Liczba pracowników grupie | % wzrostu wynagrodzenia brutto | Przeciętna kwota podwyżki w grupie | Najniższa kwota podwyżki w grupie |
Najwyższa kwota podwyżki w grupie | ||
1. | dyrektor, wicedyrektorzy | 5 | 4% | 419 | 388 | 499 | ||
2. | naczelnicy, gł.księgowy | 17 | 3% | 252 | 230 | 279 | ||
3. | kierownicy | 10 | 3% | 220 | 139 | 256 | ||
4. | pełn.,stan.samodz., mnożniki: | |||||||
a) | 1,80-2,50 | 2 | 3% | 145 | 121 | 169 | ||
b) | 2,51-3,3 | 2 | 2% | 138 | 132 | 144 | ||
5. | iks, mnożniki: | |||||||
a) | 1,40-1,45 | 102 | 5% | 312 | 262 | 324 | ||
b) | 1,46-1,50 | 44 | 4% | 266 | 254 | 270 | ||
c) | 1,51-1,60 | 39 | 3% | 207 | 196 | 216 | ||
d1) | 1,61-1,65 | 10 | 2% | 148 | 143 | 149 | ||
d2) | 1,66 i pow. | 5 | 1% | 79 | 72 | 86 | ||
e) | 1,3 | 2 | 11% | 616 | 600 | 632 | ||
5. | starszy komisarz skarbowy, mnożniki: | |||||||
a) | 1,69-1,8 | 113 | 9% | 342 | 302 | 364 | ||
b) | 1,81-1,90 | 17 | 7% | 292 | 266 | 371 | ||
c) | 1,91-2,50 | 11 | 1,50% | 68 | 60 | 74 | ||
d) | 2,51 i pow. | 1 | 1% | 58 | 58 | 58 | ||
6. | starsi specjaliści, mnożniki: | |||||||
a) | 1,69-1,8 | 7 | 7% | 266 | 241 | 274 | ||
b) | 1,81-2,3 | 11 | 3% | 134 | 121 | 152 | ||
c) | 2,31-2,50 | 4 | 1,50% | 73 | 79 | 85 | ||
7. | starsi informatycy, mnożniki: | |||||||
a) | 2,00-2,3 | 5 | 7% | 304 | 262 | 348 | ||
b) | 2,31-2,60 | 4 | 3% | 162 | 150 | 164 | ||
c) | 2,61 | 1 | 1,50% | 91 | 91 | 91 | ||
8. | radcowie prawni, mnożniki: | |||||||
a) | 3-3,2 | 2 | 5,50% | 344 | 307 | 380 | ||
b) | 3,21 i pow. | 6 | 3% | 207 | 225 | 232 | ||
9. | komisarze skarb., mnożniki z wyj.1,95 i 2,0: | |||||||
a) | 1,6-1,69 | 55 | 8% | 269 | 242 | 304 | ||
b) | 1,7-1,94 | 3 | 4% | 148 | 138 | 153 | ||
10. | komisarz skarb.mnożniki 1,95 i 2,0 | 3 | 1,50% | 66 | 64 | 67 | ||
11. | specjaliści, mnożniki: | |||||||
a) | 1,52-1,6 | 4 | 7% | 229 | 210 | 247 | ||
b) | 1,61-1,9 | 4 | 3% | 238 | 224 | 279 | ||
c) | 1,91-2,3 | 2 | 1,50% | 74 | 72 | 76 | ||
12. | starsi referendarze | 33 | 7,30% | 209 | 193 | 241 | ||
13. | starsi referenci | 3 | 7% | 184 | 178 | 187 | ||
14. | referendarze | 18 | 10,30% | 253 | 262 | 302 | ||
15. | referenci | 3 | 8,30% | 202 | 187 | 223 | ||
Pozostała do podziału kwota: 206.840; przy zał. 187 zł/mies./1 et.dla 92 pracowników |
===
-------------
Ad 1
Aktualne mnożniki kwoty bazowej na podanych poniżej stanowiskach:
Stanowisko* |
Mnożnik |
Liczba podległych pracowników |
Dyrektor |
2,79 wyznacza GIKS |
- |
Wicedyrektor |
2,251 wyznacza GIKS |
- |
Naczelnik Wydziałul |
1,9 |
24 |
Naczelnik Wydziału2 |
1,9 |
27 |
Naczelnik Wydziału3 |
1,9 |
21 |
Naczelnik Wydziału4 |
1,9 |
28 |
Naczelnik Wydziału5 |
1,9 |
27 |
Naczelnik Wydziałuó |
1,9 |
25 |
Naczelnik Wydziału7 |
1,9 |
24 |
Naczelnik Wydziału8 |
1,9 |
34 |
Naczelnik Wydziału9 |
1,9 |
21 |
Naczelnik Wydziału10 |
1,9 |
27 |
Naczelnik Wydziału1 |
1,9 |
31 |
Naczelnik Wydziałul2 |
1,9 |
31 |
Naczelnik Wydziałul3 |
1,8 |
23 |
Naczelnik Wydziałul4 |
3,5 |
19 |
Naczelnik Wydziałul5 |
1,8 |
25 |
Naczelnik Wydziałul6 |
1,5 |
25 |
Kierownik Oddziału1 |
3,4 |
10 |
Kierownik 0ddziału2 |
2,9 |
21 |
Kierownik Oddziału3 |
1,9 |
16 |
Kierownik Oddziału4 |
1,9 |
15 |
Kierownik Oddziału5 |
1,8 |
12 |
Kierownik Oddziału6 |
1,5 |
18 |
Kierownik 0ddziału7 |
1,5 |
14 |
Kierownik Referatu1 |
3,49 |
6 |
Kierownik Referatu2 |
3,6 |
4 |
Kierownik Referatu3 |
2,1 |
9 |
Samodzielnel |
1,9 |
- |
Samodzielne2 |
2,5 |
- |
Samodzielne3 |
3,2 |
- |
Samodzielne4 |
3,3 |
- |
Samodzielne5 |
4,1 |
- |
Ad 2
Aktualne najniższe i najwyższe mnożniki kwoty bazowej na podanych poniżej stanowiskach:
|
*w wykazie uwzględniono również stanowiska p.o. Naczelnika Wydziału, p.o. Kierownika Referatu.
To były grupy pracowników które (jako grupa) dostawały podwyżki?
I to zaróno wsród starych pracowników, jak i wśród nowoprzyjętych (w tym roku).