Uzgodnienie zasad podwyżek UKS Warszawa


Poniżej informacja otrzymana od DUKS Warszawa ws. wynagrodzeń i podwyżek.

 

Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie

UKS14.DK.0134.8.2016.1

Organizacja Wydziałowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych w Urzędzie Kontroli Skarbowej

w Warszawie

 

Odpowiadając na pismo Organizacji Wydziałowej NSZZ „Solidarność" Pracowników Skarbowych w Warszawie w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Warszawie nr KW/20/16 z 12.05.2016 r. przekazuję symulację obliczeniową podwyżek wynagrodzeń dokonaną w oparciu o propozycje przekazane przez organizację związkową.

Jednocześnie informuję, że spośród propozycji podwyżek przedstawionych przez organizację związkową, odmiennych od zaproponowanych wstępnie przez Dyrektora Urzędu i przedstawionych w załączniku do pisma UKS14DZ.07.il.2016.1. akceptuję następujące:

1)    Iks mnożniki 1,66 i pow. - 1 % podwyżki zamiast 2 % (dotyczy to 5 osób),

2)    Iks mnożniki 1,3-11 % podwyżki zamiast 13,1 % (dotyczy to 2 osób),

3)    Radcowie prawni mnożniki 3,00 - 3,2 - 5,5 % podwyżki zamiast 5 % (dotyczy to 2 osób),

4)    Radcowie prawni mnożniki pow. 3,21 - 3% podwyżki zamiast 5 % (dotyczy to 6 osób).

Proponuję również, zgodnie z oczekiwaniami organizacji związkowej, podwyżkę w grupie starszych komisarzy skarbowych mających mnożniki 1,69-1,80, w wysokości 7,5 % (o 1 % więcej niż w pierwszej propozycji Dyrektora Urzędu, ale o 1,5 % mniej niż proponuje organizacja związkowa; dotyczy to 113 osób).

Nie akceptuję natomiast:

-w odniesieniu do części podstawowej:

1)    Zmniejszenia podwyżki wynagrodzeń w grupie „naczelnicy i główny księgowy"

o  1 % (z 4 % do 3 % zaproponowanych przez organizację związkową) ze względu na następujące okoliczności: 3%-owa podwyżka powodowałaby, że kwoty brutto podwyżki dla kadry zarządzającej i nadzorującej byłyby równe lub niższe niż kwoty podwyżek dla inspektorów kontroli skarbowej oraz naczelnicy i główny księgowy byli jedyną grupą, która nie otrzymywała podwyżek wynagrodzeń w ostatnich latach w przeciwieństwie do innych grup pracowników. Przy utrzymaniu 4 %-owej podwyżki w grupie „naczelnicy i główny księgowy" - grupa ta mogłaby nie partycypować w dalszym podziale tzw. dodatkowych podwyżek.

2)    Różnicowania podwyżek wynagrodzeń w zależności od mnożników w grupach: starszych komisarzy skarbowych (poza wyżej przedstawionym zróżnicowaniem:

 

7,5 % dla starszych komisarzy skarbowych z mnożnikami 1,69 - 1,8 oraz 6,5 % dla pozostałych), starszych specjalistów, starszych informatyków, komisarzy skarbowych (z wyjątkiem 3 osób z mnożnikami 1,95 i 2,0) oraz specjalistów. Pracownicy w tym grupach mają zróżnicowane kwoty wynagrodzeń, m.in. na skutek awansów wynagrodzeniowych udzielanych w latach poprzednich dla pracowników mających liczne i powtarzalne osiągnięcia zawodowe (zwłaszcza w grupie starszych komisarzy skarbowych i komisarzy skarbowych), podejmujących się zadań szczególnych (zwłaszcza w grupie informatyków), podejmujących się trwale zadań dodatkowych w związku z likwidacją etatów (kadry, księgowość). Osoby wyróżniające się w pracy, które otrzymywały podwyżki w poprzednich latach, obecnie otrzymałyby kwoty podwyżek rzędu 60-90 zł, tj. o 200-250 zł mniej aniżeli inni pracownicy z tych samych grup pracowniczych, co spowodowałoby automatyczne wyrównanie wynagrodzeń w poszczególnych grupach pracowniczych i miałoby ewidentnie demotywujący charakter, niezgodny z celami działania Urzędu i oczekiwaniami dotyczącymi jakości pracy w Urzędzie.

Ponadto propozycja związków zawodowych dotycząca ww. grup zawodowych, zwłaszcza 9 %-owy wzrost wynagrodzeń w grupie starszych komisarzy skarbowych mających mnożniki 1,69-1,8, silnie wpływa na proporcję i hierarchię wynagrodzeń w systemie wynagrodzeń w Urzędzie. Zmniejsza (a nie zachowuje, jak twierdzą przedstawiciele związków zadowodych) dysproporcję wynagrodzeń w poszczególnych grupach stanowisk spowodowaną m.in. awansami wynagrodzeniowymi w poprzednich latach. Można wskazać nawet przypadki, w których starszy komisarz skarbowy mający dotychczas wyższy mnożnik (np. 1,83), po przyznaniu podwyżek dla komisarzy mających mnożnik 1,80, uzyska po podwyżce mnożnik niższy niż pracownik z mnożnikiem 1,80. Ponadto rozpatrując zagadnienie na poziomie całego systemu wynagrodzeń obowiązującego w Urzędzie należy podkreślić, że kwotowo wyższe podwyżki otrzymają starsi komisarze skarbowi z grupy mających mnożniki 1,69-1,80 aniżeli inspektorzy kontroli skarbowej, czy naczelnicy; powoduje to spłaszczenie wynagrodzeń w systemie, czego w pierwotnej propozycji podwyżek starano się uniknąć.

3) Nieprzyznawania podwyżek pracownikom zatrudnionym w Urzędzie po 1.01. 2016 r., co oznaczałoby, że w 2016 r. pozostanie w Urzędzie grupa ok. 20 nowych pracowników mających znacznie niższe wynagrodzenia niż pozostali pracownicy w tej samej grupie stanowiskowej. Jest to niezgodne z celami Dyrektora Urzędu, który pragnie pozyskać dla Urzędu wartościowych pracowników, pokazać im szanse i  możliwości rozwoju, zachęcić do kontynuowania kariery zawodowej w Urzędzie. Kolejni pracownicy do komórek kontrolnych byliby już przyjmowani na warunkach mnożników zapewniających poziom wynagrodzenia nie niższy niż ok. 3 tys. zł.

- w odniesieniu do części dodatkowej:

Nie akceptuję:

1)  Zaproponowanej przez organizację związkową zasady, że „podwyżka obejmuje wyłącznie pracowników merytorycznych zatrudnionych w komórkach organizacyjnych realizujących czynności kontrolne/audytowe”, bowiem Dyrektor Urzędu nie może przyjąć zasady ewidentnie wyłączającej z systemu podwyżek całych grup stanowiskowych pracowników; zasada ta ma charakter

dyskryminujący pracowników i rodzi - w ocenie Dyrektora - obawy o naruszenie obowiązującego prawa. Ponadto - wśród pracowników takich komórek
organizacyjnych, jak np. W1Y, W1A1, W1A2, DOI, W1M, DK, DZ, DI i innych - jest wielu wyróżniających się pracowników i pominięcie ich w podziale dodatkowej kwoty na podwyżki będzie nie tylko niesprawiedliwe, ale również zniechęcające do podejmowania wyzwań zawodowych, rozwoju, realizacji dodatkowych zadań.

2)  Wyłączenia co do zasady z podwyżek dodatkowych: kadry kierowniczej, pracowników zatrudnionych po 31.08.2015  r., pracowników mających maksymalne mnożniki określone w zarządzeniu Dyrektora Urzędu regulujących politykę wynagradzania - ze względu na argumenty przedstawione w pkt 1). Należy przy tym podkreślić, że w odniesieniu do tych grup pracowniczych Dyrektor może uznać, że poza wyjątkowymi przypadkami, podwyżki przyznane takim pracownikom w ramach tzw. części podstawowej są wystarczające (np. wzrost wynagrodzeń dla pracowników w grupie „naczelnicy i główny księgowy" o 4 %); nie znajduję jednak podstaw do uzgadniania z przedstawicielami związków zawodowych kwot podwyżek w takich indywidualnych przypadkach. Ponadto - należy podkreślić, że po przyznaniu podwyżek pracownikom, mnożniki dla poszczególnych grup stanowiskowych zmienią się i ww. zarządzenie dyrektora nie będzie miało zastosowania; nastąpi przekroczenie maksymalnych mnożników we wszystkich grupach stanowiskowych.

3)  Przydzielania limitów na podwyżki dodatkowe dla poszczególnych komórek organizacyjnych; podwyżki dodatkowe są adresowane do pracowników wyróżniających się, a nie do określonej liczby pracowników w każdej komórce. Uważam, że wszyscy kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo przedłożyć wnioski o dodatkowe podwyżki wynagrodzeń dla pracowników; uzasadnienia wniosków powinny być decydujące dla przyznania indywidualnych podwyżek dodatkowych (i wysokości tych podwyżek). Jednocześnie podkreślam, że nie znajduję podstaw do uczestniczenia przedstawicieli związków zawodowych w przydzielaniu indywidualnych podwyżek pracownikom, gdyż zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, uzgodnieniu ze związkami zawodowymi podlegają zasady podziału środków na wynagrodzenia. Przekażę natomiast organizacji związkowej informację o liczbie osób, nazwach stanowisk w komórkach organizacyjnych i kwotach przyznanych dodatkowo pracownikom podwyżek.

W załączeniu przekazuję również symulację obliczeniową tzw. podstawowych podwyżek wynagrodzeń dokonaną w oparciu o propozycje związków zawodowych zaakceptowane przez Dyrektora Urzędu (w tym - w części w odniesieniu do grupy starszych komisarzy skarbowych) oraz - w pozostałej części uwzględniającą dotychczasowe propozycje Dyrektora Urzędu.

 

p.o. Dyrektora Zbigniew Witczak

 

==============

 

      Załącznik nr 2 do pisma UKS14.DK.0124.8.2016.1  
Analiza wzrostu wynagrodzeń w grupach stanowisk pracowników UKS  W-wa    
na podstawie założeń dotyczących zasad podziału środków na podwyżki zaproponowanych  
przez Dyrektora Urzędu po propozycjach Organizacji Wydz. NSZZ "Solidarność" Prac. Skarb.  
               
Lp.  Nazwa stanowiska Liczba pracowników grupie % wzrostu wynagrodzenia brutto Przeciętna kwota podwyżki w grupie Najniższa kwota podwyżki
w grupie
Najwyższa kwota podwyżki w grupie  
1.  dyrektor, wicedyrektorzy 5 4,0% 419 388 499  
2. naczelnicy, gł.księgowy 17 4,0% 337 304 371  
3. kierownik 10 3,0% 220 139 256  
4. pełn.,stan.samodz. 4 3,0% 177 121 201  
5. iks, mnożniki:            
a) 1,40-1,45 102 5,0% 312 262 324  
b) 1,46-1,50 44 4,0% 266 254 270  
c) 1,51-1,60 39 3,0% 207 196 216  
d1) 1,61-1,65 10 2,0% 148 143 149  
d2) 1,66 i pow. 5 1,0% 79 72 86  
e) 1,3 2 11,0% 616 600 632  
5. starszy komisarz skarbowy, mnożniki:  
a) 1,69-1,8 113 7,5% 285 236 303  
b) 1,81 i pow. 29 6,5% 281 249 306  
6. st.specjaliści, st.informatycy 32 6% 254 204 337  
8. radca prawny, mnożniki:  
a) 3-3,2 2 5,5% 344 307 380  
b) 3,21 i pow. 6 3,0% 207 225 232  
9. komisarz skarb., mnożniki z wyj.1,95 i 2,0: 58 7,10% 241 215 270  
10. komisarz skarb.mnożniki 1,95 i 2,0 3 5,0% 219 212 225  
11. specjalista 10 6,50% 245 209 338  
12. starszy referendarz 33 7,3% 209 193 241  
13. starszy referent 3 7,0% 184 178 187  
14. referendarz 18 10,3% 253 262 302  
15. referent 3 8,3% 202 187 223  
               
Pozostała do podziału kwota: 207.000; przy zał. 187 zł/mies./1 et.dla 92 pracowników  

 

      Załącznik nr 1 do pisma UKS14.DK.0124.8.2016.1    
Analiza wzrostu wynagrodzeń w grupach stanowisk pracowników UKS  W-wa      
na podstawie założeń dotyczących zasad podziału środków na podwyżki zaproponowanych    
przez Organizację Wydziałową NSZZ "Solidarność" Pracowników Skarbowych      
                 
Lp.  Nazwa stanowiska Liczba pracowników grupie % wzrostu wynagrodzenia brutto Przeciętna kwota podwyżki w grupie Najniższa kwota podwyżki
w grupie
Najwyższa kwota podwyżki w grupie    
1.  dyrektor, wicedyrektorzy 5 4% 419 388 499    
2. naczelnicy, gł.księgowy 17 3% 252 230 279    
3. kierownicy 10 3% 220 139 256    
4. pełn.,stan.samodz., mnożniki:    
a) 1,80-2,50 2 3% 145 121 169    
b) 2,51-3,3 2 2% 138 132 144    
5. iks, mnożniki:              
a) 1,40-1,45 102 5% 312 262 324    
b) 1,46-1,50 44 4% 266 254 270    
c) 1,51-1,60 39 3% 207 196 216    
d1) 1,61-1,65 10 2% 148 143 149    
d2) 1,66 i pow. 5 1% 79 72 86    
e) 1,3 2 11% 616 600 632    
5. starszy komisarz skarbowy, mnożniki:    
a) 1,69-1,8 113 9% 342 302 364    
b) 1,81-1,90 17 7% 292 266 371    
c) 1,91-2,50 11 1,50% 68 60 74    
d) 2,51 i pow. 1 1% 58 58 58    
6. starsi specjaliści, mnożniki:    
a) 1,69-1,8 7 7% 266 241 274    
b) 1,81-2,3 11 3% 134 121 152    
c) 2,31-2,50 4 1,50% 73 79 85    
7. starsi informatycy, mnożniki:    
a) 2,00-2,3 5 7% 304 262 348    
b) 2,31-2,60 4 3% 162 150 164    
c) 2,61 1 1,50% 91 91 91    
8. radcowie prawni, mnożniki:    
a) 3-3,2 2 5,50% 344 307 380    
b) 3,21 i pow. 6 3% 207 225 232    
                 
9. komisarze skarb., mnożniki z wyj.1,95 i 2,0:    
a) 1,6-1,69 55 8% 269 242 304    
b) 1,7-1,94 3 4% 148 138 153    
10. komisarz skarb.mnożniki 1,95 i 2,0 3 1,50% 66 64 67    
11. specjaliści, mnożniki:    
a) 1,52-1,6 4 7% 229 210 247    
b) 1,61-1,9 4 3% 238 224 279    
c) 1,91-2,3 2 1,50% 74 72 76    
12. starsi referendarze 33 7,30% 209 193 241    
13. starsi referenci 3 7% 184 178 187    
14. referendarze 18 10,30% 253 262 302    
15. referenci 3 8,30% 202 187 223    
                 
Pozostała do podziału kwota: 206.840; przy zał. 187 zł/mies./1 et.dla 92 pracowników    

===

-------------

 

Ad 1

Aktualne mnożniki kwoty bazowej na podanych poniżej stanowiskach:

Stanowisko*

Mnożnik

Liczba podległych pracowników

Dyrektor

2,79 wyznacza GIKS

-

Wicedyrektor

2,251 wyznacza GIKS

-

Naczelnik Wydziałul

1,9

24

Naczelnik Wydziału2

1,9

27

Naczelnik Wydziału3

1,9

21

Naczelnik Wydziału4

1,9

28

Naczelnik Wydziału5

1,9

27

Naczelnik Wydziałuó

1,9

25

Naczelnik Wydziału7

1,9

24

Naczelnik Wydziału8

1,9

34

Naczelnik Wydziału9

1,9

21

Naczelnik Wydziału10

1,9

27

Naczelnik Wydziału1

1,9

31

Naczelnik Wydziałul2

1,9

31

Naczelnik Wydziałul3

1,8

23

Naczelnik Wydziałul4

3,5

19

Naczelnik Wydziałul5

1,8

25

Naczelnik Wydziałul6

1,5

25

Kierownik Oddziału1

3,4

10

Kierownik 0ddziału2

2,9

21

Kierownik Oddziału3

1,9

16

Kierownik Oddziału4

1,9

15

Kierownik Oddziału5

1,8

12

Kierownik Oddziału6

1,5

18

Kierownik 0ddziału7

1,5

14

 

  

Kierownik Referatu1

3,49

6

Kierownik Referatu2

3,6

4

Kierownik Referatu3

2,1

9

Samodzielnel

1,9

-

Samodzielne2

2,5

-

Samodzielne3

3,2

-

Samodzielne4

3,3

-

Samodzielne5

4,1

-

 

Ad 2

Aktualne najniższe i najwyższe mnożniki kwoty bazowej na podanych poniżej stanowiskach:

Stanowisko*

Mnożnik najniższy

Mnożnik najwyższy

Naczelnik Wydziału

1,5

3,5

Kierownik Oddziału

1,5

3,4

Kierownik Referatu

2,1

3,6

IKS III

1,46

1,75

IKS IV

1,3

1,68

radcowie prawni

3

3,4

starszy komisarz skarbowy

1,69

2,53

komisarz skarbowy

1,6

2

starszy referendarz

1,41

1,5

referendarz

1,36

1,4

starszy informatyk

2

2,936

starszy specjalista

1,69

2,5

specjalista

1,52

2,3

starszy referent

1,32

1,35

referent

1,2

1.3

 

*w wykazie uwzględniono również stanowiska p.o. Naczelnika Wydziału, p.o. Kierownika Referatu.

 




(4)
  • "... naczelnicy i główny księgowy byli jedyną grupą, która nie otrzymywała podwyżek wynagrodzeń w ostatnich latach w przeciwieństwie do innych grup pracowników..."
    To były grupy pracowników które (jako grupa) dostawały podwyżki?
  • Jak widać z danych były takie grupy: Referat księgowości, referat kancelaryjno-sekretarski, planowanie, analizy, informacje niejawne. Tam wszyscy lub większość załapała się na podwyżki.
  • avatar
    Po co są te całe stanowiska skoro np. są komisarze skarbowi, którzy maja wyższe mnożniki od starszych komisarzy skarbowych?
    I to zaróno wsród starych pracowników, jak i wśród nowoprzyjętych (w tym roku).
  • Z powyższej tabeli wynika, że najniżej zarabiający dostaną najniższe podwyżki, a najwyżej zarabiający najwyższe - tak miało być, czy inaczej?

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.