GIKS a KAS


W odpowiedzi na pismo Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 17 lutego 2016 r., nr SK/130/2016, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uprzejmie wyjaśnia, że aktualnie trwają prace koncepcyjne oraz analizy, zmierzające do przygotowania projektu ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania postawione w piśmie z dnia 17 lutego br., opracowane zostały w oparciu o wstępne założenia.

=================

RZECZPOSPOLITA POLSKA MINISTERSTWO FINANSÓW GENERALNY INSPEKTOR KONTROLI SKARBOWEJ

KS8.0723.2.2016

Pan

Tomasz Ludwiński Rada Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” w Warszawie

adres do korespondencji: ul. Traugutta 52 26-600 Radom

W odpowiedzi na pismo Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” z dnia 17 lutego 2016 r., nr SK/130/2016, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej uprzejmie wyjaśnia, że aktualnie trwają prace koncepcyjne oraz analizy, zmierzające do przygotowania projektu ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania postawione w piśmie z dnia 17 lutego br., opracowane zostały w oparciu o wstępne założenia.

Ad. 1

Prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) oraz ustawy wprowadzającej KAS są w toku.

Aktualnie przeanalizowano uwagi zgłoszone przez jednostki podległe Ministrowi Finansów do projektu ustawy o KAS z dnia 17 lutego 2016 r.

Przepisy wprowadzające KAS zredagowane zostaną w ostatecznym kształcie po przyjęciu końcowych rozwiązań w ustawie o KAS. Obecnie jest przygotowywany wstępny projekt ustawy wprowadzającej KAS, który nie był jeszcze poddawany konsultacjom.

Przewiduje się, że część dotychczas obowiązujących aktów wykonawczych zostanie utrzymana w mocy do czasu wydania nowych.

Ad. 2

Ocena Skutków Regulacji ustawy o KAS jest w trakcie opracowywania.

Ad. 3,4, 5

W związku z wprowadzeniem KAS planuje się zmniejszenie w 2017 r. zatrudnienia w pionach administracji podatkowej, skarbowej i celnej o około 10%. Przewiduje się, co do zasady, że osiągnięcie redukcji zatrudnienia będzie możliwe poprzez przejście osób, które osiągnęły wiek emerytalny oraz w drodze redukcji wakatów.

Wedle wstępnych założeń dotyczących ustawy wprowadzającej KAS, pisemna propozycja pracy lub pełnienia służby, złożona przez kierownika jednostki KAS, będzie uwzględniała posiadane kwalifikacje, przebieg pracy i dotychczasowe miejsce zamieszkania.

Ad. 6

Przewiduje się, co do zasady, że inspektorzy kontroli skarbowej wykonujący kontrole podatkowe, otrzymają propozycję realizacji zadań w urzędach celno-skarbowych. Natomiast inspektorzy kontroli skarbowej wykonujący kontrole środków publicznych zostaną zatrudnieni w urzędzie kierowanym przez dyrektora izby administracji skarbowej. Podobnie pracownicy wywiadu skarbowego, a także pracownicy tzw. komórek realizacyjnych. Jednakże kwestie te jeszcze mogą ulec zmianie.

Z aktualnych założeń wynika również, iż propozycję pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej może otrzymać nie tylko inspektor kontroli skarbowej, lecz także inny pracownik urzędu kontroli skarbowej.

Ponieważ procesy pomocnicze będą realizowane przez izbę administracji skarbowej, stąd pracownicy dotychczas wykonujący te zadania uzyskają, co do zasady, propozycję zatrudnienia w tych jednostkach. Należy jednak zastrzec, iż pewne procesy pomocnicze mogą okazać się niezbędne do wykonania w ramach działania odpowiednio urzędów administracji skarbowej oraz urzędów celno-skarbowych.

Ad. 7, 8, 9

Jak już wyżej wskazano, aktualnie trwają prace nad oceną skutków finansowych proponowanych regulacji. Ich wyliczenie może nastąpić dopiero po skonstruowaniu ostatecznych rozwiązań w ustawie o KAS, w tym założeń dotyczących aktów wykonawczych do tej ustawy.

Ad. 10

Spotkanie ze „wszystkimi pracownikami” będzie realizowane w ramach cyklu wizyt GIKS w poszczególnych urzędach kontroli skarbowej w trakcie, których pracownicy będą mogli zgłaszać ewentualne pytania, czy uwagi dot. KAS. Spotkania takie odbyły się w UKS: Białystok, Kielce, Łódź, a także w UKS w Warszawie. Następne spotkania planowane są z pracownikami zatrudnionymi w UKS w Bydgoszczy i w UKS w Gdańsku.

Informacje o przebiegu prac nad ustawą o KAS będą na bieżąco, w miarę ich postępu, konsultowane ze związkami zawodowymi. Jedno z takich spotkań odbyło się w dniu 4 marca br. w siedzibie Ministerstwa Finansów, na którym zadeklarowałem wolę zorganizowania kolejnego spotkania ze stroną związkową, w celu omówienia projektu ustawy o KAS oraz projektu przepisów wprowadzających ustawę o KAS, po przekazaniu projektów do konsultacji ze związkami zawodowymi, a przed upływem terminu na zgłaszanie uwag.

Na spotkaniu przedstawicieli Ministerstwa Finansów z reprezentantami związków zawodowych, które odbyło się w dniu 18 lutego 2016 r., poinformowano, że przedstawiciele związków zawodowych zostaną zaproszeni do udziału w pracach zespołów prowadzących pracę nad projektem ustawy o KAS, zanim projekt ustawy zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych, co ma nastąpić pod koniec marca br.

Ad. 9 (powtórzona numeracja)

Kierownik jednostki organizacyjnej KAS będzie decydował, jaką propozycję przedłoży pracownikowi lub funkcjonariuszowi. Przejście pracowników do poszczególnych jednostek organizacyjnych KAS uzależnione będzie przede wszystkim od tego, gdzie przypisane zostanie dotychczasowe zadanie, odpowiednio do urzędu celno-skarbowego albo izby administracji skarbowej. Zgodnie z projektowanymi postanowieniami ustawy wprowadzającej KAS, w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 31 maja 2017 r. przebiegać ma proces przedkładania propozycji pracy. Propozycja pracy będzie składana w formie pisemnej. W redagowanych przepisach wprowadzających ustawę o KAS nie przewiduje się szczególnego trybu konsultowania zamiarów pracodawcy ze związkami zawodowymi. Należy zauważyć, iż projektowane przepisy ustawy wprowadzającej KAS nie regulują w inny sposób, niż wynika to z aktualnie obowiązujących przepisów prawa pracy, zasad odwoływania się od decyzji pracodawcy.

Z propozycji przyjętych w ustawie wprowadzającej KAS wynika, iż pisemna propozycja pracy złożona przez kierownika jednostki KAS będzie uwzględniała posiadane kwalifikacje, przebieg pracy i dotychczasowe miejsce zamieszkania.

W ramach uzgodnień, stosownie do postanowień ustawy o związkach zawodowych, w terminie tam przewidzianym, projekty ustaw zostaną przesłane do konsultacji związkom zawodowym.

Ad. 10 (powtórzona numeracja).

Na takich samych zasadach propozycje pracy w urzędach celno-skarbowych mają otrzymywać zarówno funkcjonariusze celni, jak i inspektorzy kontroli skarbowej. Zasady ogólne zostaną określone w ustawie wprowadzającej KAS. Zgodnie z informacją przedstawioną w pkt 6 przyjęcie do urzędu celno-skarbowego będzie związane z rodzajem wykonywanego zadania. Natomiast szczegółowe procedury rekrutacji dotyczące pracowników kontroli skarbowej, które zapewnią możliwość kontroli i przejrzystość procesu przechodzenia do urzędów celno- skarbowych, będą opracowywane w terminie późniejszym.

Ad. 11 i 12

Minister Finansów w drodze zarządzenia powoła i określi zakres zadań oraz zasięg terytorialny pełnomocników do spraw likwidacji i organizacji.

Ad. 13 i 14

Kierownik jednostki KAS, a nie pełnomocnik, już po 1 stycznia 2017 r., w terminie do 31 maja 2017 r., będzie przedkładał pracownikom oraz funkcjonariuszom pisemną propozycję pracy określającą nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby; według potrzeb jednostek zdeterminowanych rodzajem zadań. Rozważa się, aby propozycja pełnienia służby w służbie celno-skarbowej stanowić będzie decyzję ustalającą warunki pełnienia służby, od której, w terminie 14 dni od dnia doręczenia, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, następnie ew. skarga do sądu.

Ad. 15

Na ten moment można jedynie wskazać, iż wstępnie zakłada się, że pracownicy będą przenoszeni do tych jednostek, które przejmą wykonywanie zadań konsolidowanych jednostek. Szczegółowe kryteria przyjmowania pracowników kontroli skarbowej do urzędów celno-skarbowych będą opracowane po etapie przygotowywania projektu ustawy wprowadzającej KAS.

Ad. 16, 17 i 36

Projektowane rozwiązania uwzględnią szczególne kompetencje inspektorów kontroli skarbowej. Uznaje się, iż osoby te powinny otrzymać, co do zasady, propozycję pełnienia służby w urzędach celno-skarbowych.

W przepisach przejściowych zostaną utrzymane w mocy uprawnienia dot. zdanego egzaminu na inspektora kontroli skarbowej, m.in. uprawnienia związane z egzaminem na doradcę podatkowego.

Ad. 18

Z założenia zmiana formy organizacyjno-prawnej nie powinna doprowadzić do obniżenia wynagrodzeń pracowników. W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy, w związku z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia, pracownikowi przysługują świadczenia należne w związku z likwidacją pracodawcy, w tym także odprawy.

Ad. 19

Z projektowanych przepisów wynika, że wszystkie urzędy są likwidowane lub znoszone.

Ad. 20

Z aktualnych założeń przepisów wprowadzających KAS wynika, że pracownikowi, jak i funkcjonariuszowi, przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż dotychczasowe obejmujące także dodatkowe składniki tego wynagrodzenia np. dodatek skarbowy. Wobec pracowników kontroli skarbowej, którzy będą nadal w nowych jednostkach wykonywali kontrole nie przewiduje się przeprowadzania, w związku z przejściem do urzędu celno-skarbowego, dodatkowych testów sprawnościowych albo testów wiedzy.

Ad. 21

Kwestie w trakcie opracowywania. W obecnym kształcie projektowanych przepisów zakłada się, że w przypadku otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej:

-                    pracownikowi - przysługuje stopień służbowy odpowiadający posiadanym kwalifikacjom, doświadczeniu i przebiegowi dotychczasowej pracy,

-                    inspektorowi kontroli skarbowej oraz pracownikowi wywiadu skarbowego i pracownikowi wyodrębnionej komórki organizacyjnej kontroli skarbowej, o której mowa w art. 11 g ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej posiadającemu, co najmniej 5-letni staż pracy w tej komórce lub w wywiadzie skarbowym - przysługuje stopień służbowy w korpusie oficerskim.

Ad. 22

W pracach na projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono alby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byliby do zdawania egzaminu specjalistycznego.

Ad. 23, 32 i 55

Z propozycji przyjętych w ustawie wprowadzającej KAS wynika, że pracownikom będzie przysługiwać wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkami do wynagrodzenia nie niższe od dotychczas otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkami do wynagrodzenia.

Ad. 24,47 i 48

W projekcie ustawy o KAS zostały uregulowane jedynie zasady ogólne struktury organizacyjnej jednostek KAS. Natomiast szczegóły dot. organizacji nowych struktur zostaną uregulowane w aktach wykonawczych, zgodnie z wprowadzoną delegacją ustawową dla Ministra Finansów do określenia, w drodze:

-                    rozporządzenia, wydanego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, terytorialnego zasięgu działania oraz siedziby dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów administracji skarbowej, naczelników

urzędów celno-skarbowych, z uwzględnieniem potrzeby właściwej organizacji wykonywania zadań wykonywanych przez ww. organy zadań;

-                   rozporządzenia, terytorialnego zasięgu działania oraz    siedziby naczelników urzędów

administracji skarbowej właściwych do obsługi podatników;

-                   zarządzenia, organizacji izby administracji skarbowej,   urzędu administracji skarbowej

oraz urzędu celno-skarbowego oraz nadania im statutu.

Ad. 25

W projektowanych przepisach brak jest zapisu, że kierownikiem urzędu celno-skarbowego może być wyłącznie funkcjonariusz celny.

Ad. 26

Przewiduje się, że w przypadku otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno- Skarbowej - inspektorowi kontroli skarbowej przysługuje stopień służbowy w korpusie oficerskim.

Ad. 27

Obecni funkcjonariusze celni przechodzili już analogiczne procedury, jakie będą przechodzili funkcjonariusze celno-skarbowi. W pracach na projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono aby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byli do zdawania egzaminu specj alistycznego.

Ad. 28

Jak już wcześniej wskazano posiadanie statusu inspektora kontroli skarbowej zostanie uwzględnione w kształcie przyszłych regulacji.

Ad. 29 i 51

Z aktualnych propozycji przyjętych w przepisach wprowadzających ustawę o KAS wynika, że do okresu służby w Służbie Celno-Skarbowej oraz pracy w jednostkach organizacyjnych KAS, od którego zależą należne uprawnienia i świadczenia, wlicza się okres pracy w urzędach kontroli skarbowej (np. przy wyliczeniu nagród jubileuszowych). Odnosząc się do kwestii związanej z uprawnieniami emerytalnymi należy wskazać, iż materia ta nie będzie przedmiotem regulacji ustawy wprowadzającej KAS. Należy zaznaczyć, iż kwestie przyznania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom celnym reguluje odrębny projekt ustawy. Rozwiązanie to związane jest z wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że zróżnicowanie sytuacji prawnej funkcjonariuszy Służby Celnej w stosunku do innych służb mundurowych jest dyskryminujące. Trybunał uznał, że funkcjonariusze Służby Celnej mają węższe uprawnienia emerytalne niż funkcjonariusze Straży Granicznej mimo wielu cech wspólnych tych służb.

Ad. 30, 31, 33 i 35

Pracownicy kontroli skarbowej uzyskają propozycję pełnienia służby lub pracy w jednostkach organizacyjnych utworzonych na mocy ustawy o KAS. Co do zasady, przenoszenie pracowników do poszczególnych organów będzie podyktowane przede wszystkim rodzajem wykonywanych zadań, posiadanym stopniem służbowym, kwalifikacjami, a także dotychczasowym miejscem zamieszkania.

Ad. 34

Z przyjętych regulacji projektu ustawy wprowadzającej KAS wynika, że mienie Skarbu Państwa będące w dyspozycji izb skarbowych, izb celnych i urzędów kontroli skarbowej oraz nieruchomości znajdujące się w trwałym zarządzie izb skarbowych, izb celnych i urzędów kontroli skarbowej, stanie się mieniem będącym odpowiednio w dyspozycji lub w trwałym zarządzie właściwych miejscowo izb administracji skarbowej.

Ad. 37

Planuje się, że urzędnik służby cywilnej, który przyjął propozycję pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej zachowuje prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego za 2017 r. Zakłada się, iż przyjęcie propozycji pełnienia służby w urzędzie celno-skarbowym nie może prowadzić do obniżenia wysokości wynagrodzenia łącznie z przysługującym urzędnikowi dodatkiem z tytułu posiadanego stopnia.

Ad. 38

W obecnym kształcie projektowanych przepisów przewiduje się, że kierownik jednostki KAS, w terminie do dnia 31 maja 2017 r., będzie przedkładał wszystkim pracownikom oraz funkcjonariuszom (a nie tylko pracownikom kontroli skarbowej), zatrudnionym w likwidowanych i znoszonych urzędach, pisemną propozycję pracy określającą nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby, według potrzeb jednostek, zdeterminowanych rodzajem zadań.

Ad. 39

Na aktualnym etapie prac nad ustawą o KAS nie zostało określone minimalne wynagrodzenie dla pracowników KAS.

Ad. 40

Projekt ustawy o KAS przewiduje, że w jednostkach organizacyjnych KAS może być zatrudniona albo pełnić służbę osoba, która nie pełniła służby zawodowej, nie pracowała i nie była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa, wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388).

Ad. 41 i 42

Przedstawione wątpliwości nie należą do zakresu spraw, które powinny zostać rozstrzygnięte w ustawie. Decyzja dotycząca złożenia propozycji zatrudnienia w nowych urzędach, będzie decyzją podjętą w indywidualnej sprawie przez powołanych do tego piastunów nowych organów KAS.

Ad. 43

Według aktualnej wersji projektu ustawy o KAS zadanie polegające na przestrzeganiu prawa podatkowego powierzono urzędom celno-skarbowym i urzędom administracji skarbowej. Natomiast zwalczanie przestępstw skarbowych, w tym eliminowanie z obiegu zorganizowanych grup przestępczych, będzie stanowiło zadanie urzędów celno-skarbowych. Jednocześnie w projekcie ustawy wprowadzającej planuje się zawrzeć propozycję przyznania dodatkowych kompetencji w zakresie zwalczania przestępstw skarbowych, naczelnikowi urzędu-celno- skarbowego, aktualnie przysługujących prokuratorowi.

Ad. 44

Przewiduje się, że audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będzie wykonywał Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Natomiast pozostałe czynności audytowe będą należały do zakresu zadań dyrektora izby administracji skarbowej. Przy czym organami uprawnionymi do prowadzenia czynności audytowych będą naczelnicy urzędów celno-skarbowych.

Ad. 45

Propozycję pracy w urzędach celno-skarbowych mogą otrzymać również pracownicy cywilni, którzy będą wykonywali zadania administracyjne, niezastrzeżone dla funkcjonariuszy.

Ad. 46

Ustawa o służbie cywilnej będzie nadal stosowana wobec pracowników jednostek KAS. Natomiast w projekcie ustawy o KAS reguluje się w sposób wyczerpujący status funkcjonariuszy.

Ad. 49

W projekcie ustawy o KAS zniesiono właściwość terytorialną urzędów celno-skarbowych w zakresie wykonywania kontroli. Odnoszą się do obecnej sytuacji, należy zauważyć, iż wykonywanie kontroli poza zasięgiem terytorialnym dyrektora UKS, wynika w dużej mierze z faktu, iż dany urząd prowadzi działania wobec określonej grupy podmiotów, uczestniczących w tzw. karuzeli podatkowej, której podmioty zlokalizowane są często w obszarze działania kilku urzędów.

Ad. 52

Na dotychczasowym etapie prac nad ustawą o KAS oraz przepisami wprowadzającymi ustawę o KAS nie była rozważana kwestia poruszona w tym pytaniu. Jednakże kwestia ta będzie jeszcze przedmiotem uwagi na kolejnych etapach wdrażania ustawy o KAS.

Ad. 56

Zgodnie z rozwiązaniem przyjętym w projekcie ustawy o KAS - dyrektorem izby administracji skarbowej, naczelnikiem urzędu administracji skarbowej oraz naczelnikiem urzędu celno- skarbowego, w tej samej jednostce organizacyjnej KAS, można być nie dłużej niż pięć lat. Przewiduje się również, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, może przedłużyć termin, o którym mowa powyżej, nie dłużej jednak niż o kolejne pięć lat.

 

 ============




(45)
  • Warto przytoczyć ciekawą wypowiedź dyrektora Tomasza Strąka (szef Departamentu Administracji Podatkowej) "A co do zmniejszenia zatrudnienia: to będą przede wszystkim odejścia naturalne i rozłożone w czasie. No i… musi być opcja zerowa. Żeby się pozbyć z resortu TW."

    Pozbycie się TW jako cel wprowadzenia KAS? Ciekawe...
  • avatar
    Tym bardziej, że wszystkie archiwa są sfałszowane przez SB...
  • "Ad. 3,4, 5
    W związku z wprowadzeniem KAS planuje się zmniejszenie w 2017 r. zatrudnienia w pionach administracji podatkowej, skarbowej i celnej o około 10%. Przewiduje się, co do zasady, że osiągnięcie redukcji zatrudnienia będzie możliwe poprzez przejście osób, które osiągnęły wiek emerytalny oraz w drodze redukcji wakatów."

    Pozostaje "cierpliwie" czekać...
  • Jakoś nie specjalnie zauważyłem troskę o obecnych pracowników IS zatrudnionych w US? no cóż przykre ale widać to jest trzeci sort zatrudnionych przez MF
  • W ad. 41 i 42 wskazano, że powołany zostanie piastun. A więc mamy powrót do czasów wczesnopiastowskich, gdyż w owych w czasach był to wysoki urzędnik dworski wychowujący synów królewskich lub książęcych. Wspaniałe naprawdę wspaniałe.

  • Pytania dotyczyły UKS i zostały skierowane do GIKS. Autorem pytań są pracownicy UKS-ów. Nic nie stoi na przeszkodzie skierować do DAP pytań nurtujących pracowników IS i US. Same się jednak nie napiszą, potrzebna jest wasza pomoc - do dzieła!
  • Część pytań dotyczy wszystkich pracowników. Nie będzie odrębnych zasad czy odrębnych przepisów do poszczególnych grup pracowniczych z nielicznymi wyjątkami). Pracownicy UKS poczuli się szczególnie zagrożeni - stąd przesłali wiele pytań do KAS.
  • Ciągle tylko mowa inspektorach. Czyżby w UKS nie było już innych pracowników wykonujących czynności kontrolne? Czy inspektorzy myślą, że pracownicy z miłą chęcią zaakceptują fakt, że NIGDY nie zostaną oficerami? Że do końca swojego życia będą pastować buty inspektorom, bo już NIGDY nie będzie szansy awansu?
  • Na spotkaniu z pracownikami UKS w Łodzi w ubiegłym tygodniu fakt przejścia wszystkich pracowników realizujących kontrole podatkowe do UCS został przedstawiony niemal jako pewnik, tymczasem tutaj GIKS mówi już, że propozycję pełnienia służby w UCS MOŻE otrzymać także pracownik UKS (poza iks), co zaczyna już rodzić jakieś wątpliwości co do ich miejsca w UCS. Poza tym szkoda, że GIKS zapomniał już o pracownikach UKS posiadających zdany egzamin na iksa, bo w tych odpowiedziach nie ma o nich mowy. Pewnie do czasu uchwalenia ustawy o KAS i przepisów wprowadzających tą ustawę nie ma co się napalać ani panikować, jednak do wszystkich "zapewnień" trzeba podchodzić z rezerwą.
  • @ winko75 10-03-2016 (21:31) - W tym roku ponownie będzie egzamin inspektorski, więc każdy może zdawać. Jak zdasz, to zgodnie z obietnicami też będziesz traktowany jak iks.
  • Wg zapowiedzi GIKS z 4.03.2016, do UCS przechodzą zarowno Xy jak i asystenci z UKS jeżeli wykonują kontrole. Osoby ze zdanym egzaminem będą traktowane jak Xy.
  • Gyokuro, skąd informacje, że egzamin na inspektora jeszcze kiedykolwiek się odbędzie? MF nic na temat nie mówi. W tamtym roku zdało tylko 0,5% podchodzących, co jest jasną oznaką, że ministerstwo miało w dupie osoby podchodzące do tego egzaminu. Sądząc po tym, że GIKS i inni wypowiadają się tylko o inspektorach myślę, że oni również mają gdzieś pracowników.

    Jeśli do UCS przejdą iksy, to pracownicy też tam muszą przejść, bo inspektorzy bez doświadczonych pomocników byliby zupełnie nieskuteczni i nieefektywni, a wtedy całe UCSy trafiłby szlag. To jest oczywista oczywistość.
  • A co z pracownikami US, którzy mają zdany egzamin na IKSa?
  • gyokuro ma rację. Egzamin będzie i z tego co wiem to podobno we wrześniu, więc bierta się do roboty Z mojego UKS jedzie sporo osób, które w poprzednich latach nawet nie podchodziły. Wyścig do KAS czas zacząć
  • a co z pracownikami urzędów skarbowych? czy ten temat ktoś poruszy?
  • U nas w uks też chodzą plotki, że będzie egzamin na iks, ale ja bym się nie ekscytował bo komisja po raz kolejny testami pokaże, że pracownicy nie potrafią zdac egzaminu.
    No oczywiście, ci co mają zdać to zdadzą - znam to z własnego podwórka. Jadą takie puste łby i zdają za pierwszym razem, a po pół roku już powołany na iks. Inne iksy gdyby mieli teraz podejść do egzaminu to 99 % by poległa.
  • Co oznacza skrót "Żeby się pozbyć z resortu TW" ?
  • Dajcie spokój, ja rozumiem, że każdy się boi o swój stołek, ale to jest naprawdę już szczyt chamstwa, żeby dbać tylko o interesy iksów, a co do reszty pracowników to niech idą w diabły, bo co tam kogo obchodzi, że księgowa czy kadrowa przepracowała kilkanaście lat w urzędzie, zna się na swojej pracy, wykonuje ją dobrze i pracuje równie ciężko jak iksy.
    Wiadomo, że jak zlikwidują UKS, Izby celne i duże urzędy to tych wszystkich ludzi nowe twory nie wchłoną i to jest właśnie skur... syństwo. Zamiast stopniowo prowadzić reorganizacje, to wszystko na hura. Początkowo GIKS jeszcze ściemniał, ale teraz to już wali prosto z mostu. Myślę, że urzędnicy odwdzięcza się rządowi za 3 lata i to z nawiązką. ale wtedy to i dla jednych i dla drugich bedzie za późno.
  • avatar
    Można poprosić o podanie linka do pytań, na które odpowiada GIKS?
  • avatar
    Czy ktoś wie, co to znaczy - dot. 10% redukcji - "... poprzez przejście osób, które osiągnęły wiek emerytalny..." - czy "przejść" będą mieli przymusowo wszyscy, którzy mają lub zbliżają się do wieku emerytalnego - tzn.: będą wytyczne, że nie wolno złożyć im propozycji do KAS ?
  • Tak ispec. Mają mieć delikatnie powiedziane, że mają odejść. U mnie już zgłaszają zapotrzebowania zanim uchwalą ustawę, bo o uchwaleniu ma być zakaz zatrudniania. Blokada etatów. W UKS-ach mówił, że już jest. Ale na razie cicho. Może o przyjęciu projektu będzie już blokada etatów.
    Koniec marca blisko to zaraz poznamy projekt.
  • avatar
    Taż to byłaby ewidentna dyskryminacja ze względu na wiek ! Prawnie zabroniona ! I to w czasach, gdy sam Pan Prezes skończył 66 lat, a i wiele innych osób w rządzie lub obecnie obsadzanych na różnych ważnych stanowiskach osiągnęło wiek emerytalny lub się do niego zbliża ! No, ewentualnie zobaczymy co na to powiedzą sądy pracy.
  • inspec: Żadnej dyskryminacji nie będzie. Po prostu zaproponują zaawansowanym wiekowo, że ich doświadczenie przyda się przede wszystkim w komórkach kontrolno-informatycznych (ekspercko alc, excel itp.) z położeniem nowego miejsca pracy >100km od miejsca zatrudnienia. Jeszcze raz informujemy, że nikogo siłą na emerytury nie wysyłamy. Ogólnie nic nie mam do starszych (sam kiedyś będę) ale ludzie siedzieć do 80 w pracy... Mam przykład z własnego podwórka. Nie będę się wypowiadał...
  • Jeśli ktoś nabył prawa emerytalne, to ma źródło utrzymania, natomiast młodzi ludzie, którzy pracują np. 5 - 7 lat, zwłaszcza z małych miast, nie znajdą go od razu w razie zwolnienia.
    Zdarzają się sytuacje, gdy emeryt i pobiera emeryturę, i jednocześnie wynagrodzenie, a pracą obciążany jest w mniejszym stopniu niż młodszy kolega czy koleżanka. Emeryta nie można obciążać pracą, bo "idzie" na emeryturę, a ofiarami nierównego podziału obowiązków są wtedy młodsze osoby, które w dodatku pobierają za to niższe wynagrodzenie, niż "emeryci", którzy na te emerytury jakoś "dojść" nie mogą.

    Czy to jest sprawiedliwe, to niech każdy sam oceni.

    Zaznaczam, że wypowiadam się na temat osób, które nabyły prawa emerytalne, a nie o tych, którzy dopiero zbliżają się do wieku emerytalnego i muszą dopracować do nabycia praw emerytalnych.
  • @ poniedzialek222 11-03-2016 (12:56) - A kto ci broni przenieść się do kontroli i wykorzystać swoje doświadczenie w księgowości czy w kadrach do pracy w terenie? Wtedy będziesz także traktowany jako kontrolujący. Do zdawania egzaminu na iksa również miałeś prawo począwszy od 1999 roku, kiedy mógł zdawać każdy kto tylko chciał, bo nie było już żadnych limitów. Możesz do niego podejść jeszcze w tym roku, bo będzie organizowany. Masz czas na naukę. Nie wyżywaj się na iksach i pracownikach z kontroli, to czynią podatnicy i ich adwokaci.
  • Nie każdy mógł iść na egzamin na IKS, jak dyrektor nie dał zgody to nie jechałeś.
  • Obecnie w UKS dużą grupę stanowią iks którzy nabyli praw emerytalnych ale przez tzw. zasiedzenie nie opuszcza swoich stolkow. Przecież jest do wzięcia, a to premia, a to oszczędności, a to kolejny jubileusz. A pracy w pracy jest tyle samo ile cukru w cukrze. 😋

  • @pankracy7788 11-03-2016 (21:37) - do 1999 r. tak było, ale od 1999 roku każdy mógł zdawać. Jeśli w Twoim UKS-ie było inaczej, to miałeś jakiegoś dziwnego dyrektora. U nas od 1999 r. warunek był - przepracowane 3 lata i zaliczone praktyki u inspektorów, inna sprawa to wykształcenie, od jednych było wymagane, ale od innych niekoniecznie. Co do praktyk to przecież zdają ludzie z izb skarbowych i celnych, a oni nie mają gdzie ich odbywać.
  • avatar
    A nas w uksie, co najmniej, od 2010 wręcz namawiali aby jechac na egzaminy na iksa.
  • W moim UKS również namawiali a w zasadzie kazali jechać na egzamin. Powód był prosty. Przez lata tylko ,,najlepsi" mogli jechać i miał być to rodzaj nagrody/wyróżnienia. Skutek był taki, że w jednym roku po odejściu sporej liczby IKS na emerytury nie miał kto prowadzić postępowań. I tak oto przywilej stał się obowiązkiem
  • Jak to różnie bywa... Ja pracuję w małym US i zdałam egzamin na iks- a w 2014 r. (wtedy stosunkowo dużo osób zdało). Tylko co z tego? Mój macierzysty UKS że tak powiem nie poszukiwał chętnych do pracy niestety...
  • Co do egzaminu - u nas GIKS powiedział, że w tym roku będzie ostatni raz, żeby dać ludziom szanse, pytania mają być do podobnych z ostatniego egz, czyli kazusy...
    Nie wiadomo co z czasem, bo nikt nie zapytał, czy dodadzą chociaż 20 minut, co moim zdaniem jest konieczne, z drugiej strony liczba chętnych, łącznie z celnikami może być na tyle duża, że wyboru MiFin nie będzie miało jak tylko zrobić ekstremalnie trudny, żeby tylko wyjątki przecisnęły się przez sito i nabyły uprawnienia w KAS
  • I pewnie tak będzie. Dużo chętnych w tym roku będzie, a kto ma zdać ten zda... Jak ostatnio z 400 zdających tylko 2 Panie i o dziwo z tą samą ilością punktów haha
  • kto ma zdać ten zda nawet z kazusami:)
  • Ja miałem zdać ale nie zdałem...
  • avatar
    gyokuro - "...Emeryta nie można obciążać pracą, bo "idzie" na emeryturę, a ofiarami nierównego podziału obowiązków są wtedy młodsze osoby..." - u nas akurat osoby już w wieku emerytalnym lub tuż przed - należą do najlepszych fachowców, dostają najcięższe zadania i pracują po godzinach (bo zależy im na tym co robią no i mogą sobie pozwolić, dzieci odchowane). A młodym pomagają - doświadczeniem i latami nabywaną wiedzą. Szkoda byłoby się ich pozbywać. A większość z nich nie pobiera emerytury, czyli zarabiają na siebie - a emeryt już na siebie nie zarobi.

    brother1 - cukru w cukrze jest 100%, nie ? Chyba nie to miałeś na myśli ?
  • Co by Pan Minister nie powiedział, to co się tyczy KAS, ja osobiście mam jak najgorsze obawy, zwłaszcza, że jak słyszałem GIKS stwierdził na spotkaniu w W-wie, że czerpią pełnymi garściami z doświadczeń włoskich i hiszpańskich, a wiec "słynna Guardia di Finanza". Co do funkcjonowania tej organizacji, to powtórzę jedynie to co wielokrotnie słyszałem na własne uszy od przedstawicieli rożnych "zachodnich" administracji podatkowych tj. Niemców, Brytyjczyków, Francuzów. Irlandczyków czy Holendrów - nie ma w Europie większych mistrzów autokreacji i public relations (czyli na nasze pozoracji pola walki) niż właśnie Guardia di Finanza. Koszty funkcjonowania tej organizacji też są na poziomie tych przeznaczanych przez niektóre mniejsze państwa NATO. Można jedynie przypuszczać że właśnie dlatego ta organizacja zrobiła na Kimś ważnym wrażenie i w konsekwencji od stała się "ojcem chrzestnym" krajowych urzędów celno-skarbnowych.
    My tu gadu gadu a to widzieliście?:

    Związek Zawodowy Celnicy PL
    Nysa, dnia 07.03.2016r.
    ZZ Celnicy PL-47/16

    Pan Jarosław Kaczyński Prezes Prawa i Sprawiedliwości

    Przesyłamy w załączeniu pismo Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej do Ministra Finansów z uprzejmą prośbą o spotkanie z Panem Prezesem.

    Środowisko zawodowe Służby Celnej oczekiwało, że wraz ze zmianą władzy niezwłocznie nastąpi zmiana liberalnej polityki korzystnej dla oszustów i przestępców oraz uszczelnienie naszych granic i podniesienie efektywności kontroli. Tymczasem od miesięcy jesteśmy świadkami jedynie kosmetycznych zmian na stanowiskach kierowniczych spośród osób wywodzących się z kadry, która w ostatnich ośmiu latach nieskutecznie podejmowała działania na rzecz zwiększenia wpływów budżetowych i marginalizacji szarej strefy. Zaangażowanie Ministrów odpowiedzialnych za Służbę Celną i Podatkową oraz urzędników Ministerstwa Finansów sprowadza się głównie do prac nad koncepcją reformy administracyjno-strukturalnej organów celnych i skarbowych, która w naszej ocenie zminimalizuje wzrost wpływów budżetowych w roku bieżącym i następnym, o ile w ogóle nie spowoduje spadku tych podstawowych dla budżetu państwa danin publicznych. Rola S.C. sprowadzana jest do kwestii fiskalnych z pominięciem całej sfery zadań dot. bezpieczeństwa publicznego i zwalczania przestępczości. Naszym zdaniem, w sferze działalności Służby Celnej, wróci sytuacja sprzed 2003 roku, kiedy to podatek akcyzowy był w administracji podatkowej i był zmarginalizowany, co przekładało się na wpływy z tego tytułu. Po przejęciu tego podatku przez Służbę Celną - co od tysięcy lat jest w gestii niemal wszystkich służb celnych - wzrosła skokowo liczba postępowań i rokrocznie dynamicznie rosną wpływy z akcyzy do budżetu. W ostatnich latach Służba Celna wnosi do budżetu tylko z podatków ok. 90 mld. złotych tj. ok. 33% dochodów budżetowych naszego Kraju.
    Na podstawie posiadanych przez nas analiz pochodzących od funkcjonariuszy - praktyków, tylko w ramach wyrobów akcyzowych, hazardu i granicy można wygenerowaćok.l5mld zł, które z dumą prezentuje w wywiadach prasowych Ministerstwo Finansów, jako uszczelnienie całego systemu podatkowego (Puls Biznesu 04.02.2016r. - „Naprawimy system podatkowy”). Wspomniane 15 mld zł to jednak zaledwie 10% luki podatkowej i kwota ta może być, w naszej ocenie, wyższa.
    Planowana w ramach przewidywanej ministerialnej reformy faktyczna likwidacja Służby Celnej, nawet pod pozorem formalnej konsolidacji z administracją skarbową, jest bezprecedensowym posunięciem w skali świata. W obecnej niestabilnej sytuacji międzynarodowej decyzja ta zaskakuje zwłaszcza w kontekście wzmacniania Straży Granicznej i odtwarzania jej jednostek. Z całą pewnością spowoduje nieopisany chaos i koszty na kilka lat. Reforma jest przedstawiana przez Ministra Finansów jako tendencja ogólnoświatowa, przy czym zwolennicy tej koncepcji potrafią wymienić zaledwie kilka małych państw członkowskich UE oraz Meksyk, Izrael, niektóre kraje w Ameryce Południowej i Afryce, które wprowadziły takie rozwiązania pod naciskiem biurokratów Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego pod pozorem oszczędności wydatków administracyjnych, logistycznych czy kadrowych. W naszych analizach koszt takiej operacji jest nieproporcjonalnie wysoki i nie przynosi oczekiwanych skutków. Dodatkowo zwracamy uwagę, że państwa które zdecydowały się - przecież nie zawsze na pełną konsolidację, taką jaką zamierza w projekcie z 18 lutego b.r. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wprowadzić Minister Finansów, nie są przekonane o słuszności tych decyzji i ich skuteczności oraz poprawie wpływów budżetowych.
    Faktem natomiast jest, że wszystkie wymieniane przez Ministerstwo Finansów cele reformy zmierzające w kierunku usprawnienia podległych organów, co oczywiście popieramy, można osiągnąć konsolidując funkcjonalnie systemy informatyczne oraz ewentualnie organy administracyjne (dyrekcje czy wydziały) na szczeblu centralnym, ujednolicając tam nadzór nad poborem wszystkich należności, umożliwiając wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi pionami i Służbą Celną. Chodzi o to, aby na szczeblu centralnym istniała „Komenda Główna - KAS” odpowiedzialna za wszystkie związane z nią sprawy, tak jak to było np. w okresie międzywojennym, kiedy istniał Naczelny Zarząd Ceł. To jest w zasadzie kwestia organizacyjno-techniczna i winę za brak jej wprowadzenia do dnia dzisiejszego ponosi Ministerstwo Finansów. Nie jest potrzebna przygotowywana rewolucja administracyjno- organizacyjna, aby to wszystko osiągnąć.
    Najistotniejsze jest to, że w wielu państwach członkowskich UE, które wprowadziły konsolidację służb fiskalnych, dość szybko przekonywano się o tym, że decyzje te okazywały
    się najczęściej nieskutecznymi w realizacji założonych celów i nie zwiększały wpływów do budżetu. Ministerstwo Finansów podaje przykłady kilku małych państw członkowskich Unii Europejskiej, które demograficznie, geograficznie i ekonomicznie nie odpowiadają specyfice Polski, chociażby z tego względu, że Polska posiada najdłuższą i najliczniej uczęszczaną zewnętrzną granicę UE.
    Nawet jeśli można wskazać pojedyncze przykłady państw, które po takiej reformie odnotowały wzrost wpływów budżetowych, to nie ma jednak dowodów na to, że wynikało to z owej reformy, a nie sytuacji makroekonomicznej w danym okresie czy zastosowania funkcjonalnych powiązań systemów elektronicznych pomiędzy poszczególnymi organami administracji publicznej, nie tylko fiskalnej.
    W rezultacie już dokonanych zmian - przede wszystkim kadrowych, w służbach celnych i skarbowych - nasze Ministerstwo Finansów nie przyczyniło się w żaden sposób do wzrostu wpływów z VAT w miesiącu styczniu br. Proponowane zmiany nie wydają się wnosić cokolwiek innego.
    Powtórzmy to raz jeszcze, że nacisk na konsolidację, choć nie wprost organizacyjno- administracyjną służb fiskalnych w naszym kraju jest realizowany przez niektórych urzędników z Międzynarodowego Funduszu Walutowego czy OECD.
    Stabilnie funkcjonujące państwa postępują jednak zupełnie odwrotnie i wzmacniając organizacyjno-administracyjną odrębność swoich służb celnych konsolidują wszystkie możliwe systemy komputerowe. Państwa te nie zamierzają stosować sugerowanych przez międzynarodowych technokratów rozwiązań administracyjno-organizacyjnych, a jeśli już, to ograniczają się do konsolidacji na szczeblu centralnym. Przykłady takich państw można mnożyć, ale wystarczy wymienić Francję czy USA.Związek nasz od kilku lat prowadzi rozmowy z Klubem Parlamentarnym PiS na temat koniecznej reformy Służby Celnej, jej pełnej profesjonalizacji i jej wzmacniania, która pozwoli na pozyskiwanie do budżetu z samej sfery naszego działania dodatkowych, znaczących kwot do budżetu oraz podniesie poziom bezpieczeństwa naszych granic i obrotu towarowego.
    Nie rozumiemy dlaczego Ministerstwo Finansów odrzuca nie tylko dialog na ten temat, ale i nie uwzględnia naszych, przecież wynikających z samej praktyki a nie rozważań teoretycznych, sugestii zwiększenia niemal bezkosztowego, wpływów budżetowych.
    Planowana obecnie przez Ministra Finansów reforma narusza także normy Konstytucji, generuje niepotrzebne koszty, ogranicza prawa podatników zmuszając ich jednocześnie do ponoszenia kosztów dostosowawczych i jest wobec nich represyjna, jak również spowoduje paraliż w sądach administracyjnych.
    Jesteśmy propaństwowi, za dobrą, ale i mądrą, przemyślaną również punktu widzenia interesów społecznych zmianą mającą zwiększyć bezpieczeństwo ekonomiczne naszej Ojczyzny oraz poczucie dobrze wykonywanych obowiązków funkcjonariuszy celnych, mimo, że jako jedyna służba mundurowa nie mamy na dzień dzisiejszy rekompensaty obostrzeń i rygorów służby przysługujących pozostałym służbom mundurowym, ale zdecydowanie jesteśmy przeciwni działaniom prowadzonym przez Ministerstwo Finansów.
    Dlatego prosimy o 45-minutowe spotkanie z Panem Prezesem, by bezpośrednio, bardziej dokładnie przedstawić nasze propozycje i sugestie sprzyjające dobrej zmianie w polskich służbach fiskalnych dla dobra Polski i naszego społeczeństwa. Wyrażamy nadzieję na możliwe szybkie wskazanie terminu i miejsca spotkania z Panem Prezesem.
    Do wiadomości:
    ł. Pan Andrzej Duda - Prezydent RP
    2. Pan Marek Kuchciński - Marszałek Sejmu RP
    3. Pan Stanisław Karczewski - marszałek Senatu RP
    4. Pani Beata Szydło - Prezes Rady Ministrów
    5. Pani Elżbieta Witek - Szef owa Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów
    6. Pani Beata Kempa - Szefowa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
    7. Pan Mateusz Morawicki - Wicepremier Minister Rozwoju
    8. Pan Henryk Kowalczyk - Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów
    9. Pan Krzysztof Tchorzewski - Minister Energii
    10. Pan Krzysztof Jurgiel - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
    11. Pan Andrzej Adamczyk - Minister Infrastruktury i Budownictwa
    12. Pan Paweł Szałamacha - Minister Finansów i Wiceministrowie Finansów
    13. Pan Jarosław Zieliński - Wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji
    14. Parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości
    Przewodniczący Starszy Rachmistrz Celny Sławomir Siwy
  • I jeszcze jedno:


    W dniu 11 marca 2016r. odbyło się spotkanie Szefa Służby Celnej zfunkcjonariuszami Izby Celnej w Białej Podlaskiej oraz pracownikami Aparatu Skarbowego.
    Tematem spotkania było wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej.
    W spotkaniu uczestniczyli m. in. Szef SC Marian Banaś, z-ca Szefa SC Jerzy Chrobak, p. Wojciech Baranowski i p. Maria Wójtowicz z DSC MF, kadra kierownicza Izby Celnej w Białej Podlaskiej na czele z gospodarzem Dyrektorem W. Chabą, kadra kierownicza Aparatu Skarbowego oraz szerokie grono funkcjonariuszy celnych i pracowników administracji skarbowej. Szef SC zreferował koncepcję oraz korzyści płynące z wprowadzenia KAS. Stwierdził, że program pilotażowy wprowadzony w Opolu dał oszczędności rzędu 10 mln zł. Zadeklarował też, że leży mu na sercu dobro funkcjonariuszy celnych i pracowników przyszłej administracji skarbowej oraz że wszyscy obecnie zatrudnieni funkcjonariusze celni i pracownicy A.S. znajdą zatrudnienie w przyszłym KAS. Kryteriów naborów, czy przyszłych propozycji, gdzie i na jakich zasadach będą zatrudniani przyszli urzędnicy nowej administracji nie podano. Poinformowano jedynie, że redukcja ok. 10% będzie odbywać się drogą naturalnych odejść na emeryturę wg obecnie obowiązujących zasadach przyznawania.
    Informacje dotyczące przyszłej KAS były bardzo lakoniczne i ogólnikowe na zasadzie trwają prace, analizy, konsultacje itp itd. Do końca marca prawdopodobnie gotowy będzie projekt ustawy o KAS wraz z przepisami przejściowymi, taką przynajmniej nadzieję wyrazili przedstawiciele MF. W sprawie emerytur Minister Banaś stwierdził, że uprawnienia takie nabędą w przyszłej strukturze funkcjonariusze pełniący służbę na granicy, na lotniskach i WZP. Na pytanie, a co z oddziałami wewnętrznymi, które też wykonują zadania kontrolne p. W. Baranowski powiedział, że zatrudnienie w przyszłych Urzędach Celno-Skarbowych, w których służbę pełnić będą funkcjonariusze determinować będą zadania, a nie to gdzie jest dana jednostka. Powiedział również, że do zadań kontrolnych przesunięci zostaną najlepsi, obecni funkcjonariusze z komórek orzecznictwa. Komórka podatku akcyzowego i gier wg zapowiedzi ma być ucywilniona. Pan W. Baranowski powiedział również, żeby mieć świadomość, iż rozwiązania te dotyczą przyszłej struktury.
    Zwypowiedzi przedstawicieli MF obecnych na spotkaniu można wysnuć wniosek, że emerytury mundurowe przewiduje się wprowadzić dopiero dla przyszłych funkcjonariuszy Urzędów Celno-Skarbowych. Nie było przedstawione stanowisko MF dotyczące emerytur dla funkcjonariuszy SC. Poinformowano jedynie, że projekt obywatelski jest obecnie procedowany w komisjach.
    Ponadto Min. Banaś oznajmił, że jego dążeniem jest by najniższa płaca w KAS wynosiła min. 3000 zł. oraz by praca w przyszłej administracji sprawiała satysfakcję zawodową i finansową. Min.zakomunikował też, że planowane są podwyżki dla f.c. średnio po150 zł dla funkcjonariusza w służbie stałej i po ok.270 zł dla funkcjonariusza aplikanta celnego. Intencją MF jest by wyrównywać najmniej zarabiającym.
    Ocena spotkania przez uczestników jest jednoznaczna, że poza wizją czysto teoretyczną i rozdmuchaną brak jest tak naprawdę pomysłu MF jak tą wizję wprowadzić w praktyce.
    Dowodem na to jest brak jasnych i konkretnych odpowiedzi na zadawane pytania.
  • Czyli jedna wielka improwizacja. Opole przyniosło 10 mln oszczędności? Z czego, nie nadążam. Z tym wyrównywaniem wynagrodzeń to jakaś paranoja. Niedługo ci że stopniem st. Komisarza i stażem 20 lat będą zarabiać tyle co początkujący stażem inspektor. Oni nie mają przy czym majstrować to najlepiej kombinować przy pensjach. Zgadzam się z celnikami w 100% co do kosmetycznych zmian kadrowych. Nic się nie zmieniło w urzędach dalej rządzą sieroty po PO.
  • marus007 Jako starszy komisarz skarbowy z 12 letnim stażem w UKS zarabiam na rękę 2400 z dodatkiem skarbowym. Więcej to maja przydupasy. Reszta nagina za podobne pieniądze. Myślę, że do inspektora jest mi daleko, ale wiem, że komisarze, nie starsi zarabiają jednak więcej. Strasznie mnie ta moja wiedz motywuje do pracy
  • do wikawesolka - pisałem o urzędach skarbowych, UKS a US to są dwa różne światy.
  • avatar
    Ja w sprawie odpowiedzi GIKS na zadane przez Radę Krajową Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ "Solidarnośc" pytania z 17.02.2016 r.
    W Ad. 10 GIKS odpowiedział, że cyt.: "w dniu 4 marca br. w siedzibie Ministerstwa Finansów, na którym zadeklarowałem wolę zorganizowania kolejnego spotkania ze stroną związkową, w celu omówienia projektu ustawy o KAS oraz projektu przepisów wprowadzających ustawę o KAS, po przekazaniu projektów do konsultacji ze związkami zawodowymi, a przed upływem terminu na zgłaszanie uwag.
    Na spotkaniu przedstawicieli Ministerstwa Finansów z reprezentantami związków zawodowych, które odbyło się w dniu 18 lutego 2016 r., poinformowano, że przedstawiciele związków zawodowych zostaną zaproszeni do udziału w pracach zespołów prowadzących pracę nad projektem ustawy o KAS, zanim projekt ustawy zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych, co ma nastąpić pod koniec marca br."
    Czy ktoś otrzymał takie zaproszenie i może podzielic się swoją wiedzą?

    Druga rzecz to egzaminy. W odpowiedziach GIKS stwierdził w:
    Ad. 20 "Wobec pracowników kontroli skarbowej, którzy będą nadal w nowych jednostkach wykonywali kontrole nie przewiduje się przeprowadzania, w związku z przejściem do urzędu celno-skarbowego, dodatkowych testów sprawnościowych albo testów wiedzy."
    Ad. 22 "W pracach nad projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono aby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byliby do zdawania egzaminu specjalistycznego."
    Ad. 27 "Obecni funkcjonariusze celni przechodzili już analogiczne procedury, jakie będą przechodzili funkcjonariusze celno-skarbowi. W pracach na projektem ustawy wprowadzającej nie przesądzono aby pracownicy kontroli skarbowej zobligowani byli do zdawania egzaminu specjalistycznego."
    Czy to oznacza, że zawarty w projekcie z dnia 15.02.2016 r. ustawy wprowadzającej KAS przepis art. 110 ust. 3 o szkoleniu specjalistycznym i egzaminie w terminie 3 lat już nie jest aktualny?
  • avatar
    A tutaj (str 247 i dalsze) można przeczytac co o KAS-ach i o naszym tj. skarbowcach przeniesieniu do funkcjonariuszy służby celno-skarbowej myślą celnicy
    http://celnicy.pl/showthread.php/12574-Hipotetyczna-konsolidacja-AP-i-SC/page247

  • Nowy, nie skłócaj nas z celnikami, bo może rzeczywiście będzie trzeba z nimi pracować, a wtedy nikomu nie będzie łatwo, ani im, ani nam.
    Połowę z celników chcą obedrzeć z mundurów, które nosili od 1999 roku, a w to miejsce chcą wstawić część skarbowców z UKS-u, to co oni mają o tym myśleć?
    Ani to nie był nasz pomysł, ani tym bardziej ich.
    Oni wiedzą, że tutaj jest realizowany pomysł MFW. My też to już wiemy.
    Jeśliby obecne władze tego nie wprowadziły, to prędzej czy później zrobiłaby to Platforma.
    Zauważ, że ten projekt opracowują ludzie z ministerstwa, ci sami, którzy byli całe lata w nim zatrudnieni.
    Natomiast pomysł zmniejszenia o 10-15% ilości urzędników skarbowych jest pomysłem również Platformy, tylko w 2010 r. TK się temu sprzeciwił i dlatego to wtedy nie weszło. Oni chcieli wtedy nawet 20% z nas wysłać na zieloną trawkę.

    Dobrze byłoby, gdyby pomyśleli o słowach Ignacego Krasickiego:
    "Chłopcy, przestańcie, bo się źle bawicie! Dla was to jest igraszką, nam idzie o życie."

    Nie wiadomo, czy wszyscy otrzymamy pracę i gdzie, czy w miarę blisko miejsca zamieszkania.
    Im, z Warszafki, to zwisa, a my będziemy ponosili konsekwencje ich zabawy.

    Najgorsze, że nie wiemy nic na temat architektury czyli gdzie jaki urząd ma powstać i czy będzie miał jakieś ośrodki czy oddziały zamiejscowe.
  • avatar
    Żadne skłócanie. To tylko informacja.

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.