UKS Warszawa - opinia KAS.
Ministerstwo Finansów Departament Administracji Podatkowej
ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa
Jednym z głównych celów reformy administracji skarbowej i celnej jest m. in. ograniczenie skali oszustw podatkowych. W tym miejscu warto zauważyć, że w ostatnich latach działalność Urzędów Kontroli Skarbowej jest właśnie skoncentrowana na zwalczaniu patologii i przestępczości podatkowej. Działalność urzędów opiera się na pracy wysoko wykwalifikowanej kadry, tj. osób z wyższym wykształceniem (ekonomicznym, prawniczym lub innym przydatnym do kontroli), wykazujących się odpowiednią wiedzą potwierdzoną zdanym egzaminem państwowym oraz wieloletnim doświadczeniem w kontroli dużych podmiotów gospodarczych. W wielu przypadkach osoby te posiadają również uprawnienia doradców podatkowych i biegłych rewidentów. Tylko taka kadra, wspomagana przez Wydział Analiz oraz radców prawnych urzędów, jest w stanie skutecznie prowadzić postępowania kontrolne, gdzie przeciwnikiem są podmioty reprezentowane przez m. in. duże międzynarodowe spółki doradcze, typu: KPMG, E&Y, zatrudniające specjalistów z wielu dziedzin prawa podatkowego oraz gospodarczego.
Tymczasem z analizy projektu ustawy z dnia 18 stycznia 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że proponowane zmiany w efekcie obniżą skuteczność kontroli, a praktycznie skutkują jej likwidacją, co może doprowadzić do rozproszenia lub odejścia z aparatu skarbowego kadry inspektorów kontroli skarbowej i innych pracowników.
W obecnym stanie prawnym w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości kontrola kończy się wydaniem decyzji, która stanowi podstawę do przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego. Natomiast projektowane rozwiązanie art. 84 ust. 3 przewiduje wydanie w takiej sytuacji wyniku kontroli, od którego podatnikowi służy prawo do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania podatkowego do naczelnika urzędu celno-skarbowego. Rozwiązanie podobne było stosowane w przeszłości i od niego odstąpiono. Nowa koncepcja spowoduje, że postępowanie, w tym postępowanie dowodowe, prowadzone będzie ponownie przez inny organ, co znacznie wydłuży czas postępowania, a w skrajnych przypadkach będzie prowadziło do przedawnienia zobowiązania podatkowego. Należy również dodać, że dotychczasowa praktyka wskazuje, że to urzędy skarbowe w sprawach szczególnie skomplikowanych występowały właśnie do Urzędów Kontroli Skarbowej o przeprowadzenie postępowania kontrolnego. Tymczasem projektowane rozwiązanie spowoduje, że to urzędy administracji skarbowej będą prowadziły wszystkie postępowania wymiarowe, w tym te szczególnie skomplikowane bez możliwości przekazania ich innemu wyspecjalizowanemu organowi.
- Istniejące obecnie rozwiązania i ich skuteczność w zakresie kontroli skarbowej.
Urzędy Kontroli Skarbowej są jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej.
Podstawę działania Urzędów stanowią przepisy:
- ustawy o kontroli skarbowej;
- ustawy Ordynacja podatkowa;
- rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie siedzib i organizacji urzędów kontroli skarbowej;
- rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia terytorialnego zasięgu działania dyrektorów urzędów kontroli skarbowej;
- zarządzenia Ministra Finansów w sprawie statutu urzędów kontroli skarbowej.
Celem kontroli skarbowej jest ochrona interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz zapewnienie skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych. Celem kontroli skarbowej jest również badanie zgodności z prawem gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych, przeciwdziałanie i zwalczanie naruszeń prawa obowiązującego w zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy oraz zapobieganie i ujawnianie przestępstw określonych w Kodeksie karnym wśród osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej do zakresu kontroli skarbowej należy m.in.: kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej.
Należy zauważyć, że wpływy budżetowe z tytułu podatków (wg danych pozyskanych z izb celnych i skarbowych) w latach 2012-2014 i w I połowie 2015 r. stanowią odpowiednio:
|
VAT |
CIT |
PIT |
akcyza |
2012 |
120,0 mld zł |
31,9 mld zł |
70,6 mld zł |
60,5 mld zł |
2013 |
113,4 mld zł |
29,4 mld zł |
73,8 mld zł |
60,7 mld zł |
2014 |
124,3 mld zł |
29,7 mld zł |
78,1 mld zł |
61,6 mld zł |
I poł. 2015 |
57,9 mld zł |
17,2 mld zł |
37,3 mld zł |
29,6 mld zł |
Jak wynika z powyższego zestawienia największe wpływy do budżetu stanowią wpływy z tytułu podatku od towarów i usług. Dochody podatkowe stanowią największą część dochodów budżetu państwa ogółem - w tym miejscu również dominują wpływy z tytułu podatku VAT (śmiało można powiedzieć, że stanowią one niemalże połowę wszystkich dochodów podatkowych, a dodając do nich dochody budżetu państwa z tytułu podatków dochodowych to stanowią one już ok. 73,5 % dochodów podatkowych ogółem w 2013 roku i ok. 74,4 % dochodów podatkowych ogółem w 2014 roku; wg projektu na 2015 rok już ok. 75 %).
Postępowania kontrolne prowadzone przez Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej w okresie 2008 - 2014 w znacznej części (64% - 76%) dotyczyły podatków. W powyższym okresie organy kontroli skarbowej przeprowadziły rocznie ok. 10 tys. postępowań kontrolnych (od 9906 do 10574), a roczne ustalenia kontroli ogółem wynosiły od 1,7 mld zł w 2008 roku do 10,6 mld zł w 2014 roku - należy zauważyć tendencję znacznego wzrostu, zwłaszcza w latach 2012 - 2014. Jak wynika z poniższego zestawienia, również kwota ustaleń przypadająca na postępowanie kontrolne uległa znacznemu zwiększeniu - od 161 tys. zł w 2008 roku do 1,1 min zł w 2014 roku.
WYSZCZEGÓLNIENIE |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
liczba kontroli ogółem |
10 574 |
10 168 |
10 075 |
9 906 |
10 158 |
10 177 |
10 105 |
ustalenia kontroli ogółem |
1 701 598 |
2 430 415 |
2 109 869 |
2 525 158 |
3 779 547 |
6 446 730 |
10 602 |
średnia kwota ustaleń na |
160,92 |
239,03 |
209,42 |
254,91 |
372,08 |
633,46 |
1 049,22 |
|
Analizując strukturę ustaaleń wynikających z przeprowadzonych postępowań kontrolnych należy zauważyć, że ustalenia w podatku od towarów i usług stanowią największą część ustaleń, tj. od 735 min zł w 2008 roku (43,2 %) do 9,1 mld zł w 2014 roku (84,1 %) - znaczny wzrost począwszy od 2012 roku. Szczegóły w poniższej tabeli.
STRUKTURA USTALEŃ (TYS. ZŁ) |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014
|
VAT |
734 970 |
981 039 |
1 144 091 |
1 454 763 |
2 745 518 |
4 565 069 |
9 110 841 |
AKCYZA |
418 832 |
479 482 |
267 118 |
426 605 |
278 192 |
292 502 |
440 001 |
PIT |
297 780 |
311 063 |
374 219 |
334 037 |
416 480 |
748 171 |
410 289 |
CIT |
158 479 |
235 211 |
233 411 |
279 108 |
272 647 |
816 486 |
462 092 |
STRUKTURA USTALEŃ |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
VAT |
43,2% |
40,4% |
54,2% |
57,4% |
70,4% |
70,1% |
84,1% |
AKCYZA |
24,6% |
19,7% |
12,7% |
16,8% |
7,1% |
4,5% |
4,1% |
PIT |
17,5% |
12,8% |
17,7% |
13,2% |
10,7% |
11,5% |
3,8% |
CIT |
9,3% |
9,7% |
11,1% |
11,0% |
7,0% |
12,5% |
4,3% |
Poniższe zestawienie przedstawia natomiast dodatkowe wpływy budżetowe w wyniku działań kontroli skarbowej w latach 2008 - 2014, a mianowicie wartość wpłat będących efektem decyzji wydanych przez organy kontroli skarbowej (od 251 min zł do 542 min zł), wartość wpłat będących efektem złożenia korekt deklaracji (od 128 min zł do 358 min zł) oraz zatrzymane wypłaty z budżetu nienależnego zwrotu podatku VAT (od 7,7 min zł do 227 min zł).
WPŁATY |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
wartość wpłat będących efektem decyzji wydanych w I instancji przez UKS /tys. zł/ |
309 487 |
251 343 |
383 119 |
478 413 |
492 026 |
450 894 |
541 937 |
wartość wpłat będących efektem złożenia korekty deklaracji /tys. zł/ |
128 059 |
128 106 |
279 058 |
357 822 |
301 068 |
338 834 |
205 285 |
zatrzymana wypłata z budżetu nienależnego zwrotu podatku VAT /tys. zł/ |
B.D |
B.D |
B.D |
7 688 |
121 460 |
66 767 |
227 055 |
- Priorytety administracji skarbowej.
Z wypowiedzi Ministra Finansów Pana Pawła Szałamachy wynika, że administracji skarbowej zależy na zamknięciu serii patologii w systemie podatkowym (m. in. VAT, CIT zwłaszcza ceny transferowe).
Kontrola skarbowa przyczynia się do wykrycia wyłudzeń VAT - podczas kontroli ujawniane są fikcyjne faktury. Ścigając podmioty wyłudzające VAT kontrola skarbowa skupia się na poszukiwaniu ich pewnych cech zbieżnych, np. siedziby w wirtualnych biurach. Z analiz przeprowadzonych w resorcie finansów wynika, że najwięcej budżet traci właśnie na wyłudzeniach podatku VAT. Skala tzw. luki podatkowej w VAT szacowana w raportach firm konsultingowych wynosi 36,5-58,5 mld zł. Zwalczanie tego typu przestępstw, a właściwie zorganizowanych grup przestępczych wyłudzających podatek VAT (w tym przestępstw karuzelowych w VAT) jest priorytetem organów kontroli skarbowej.
Do zadań Urzędów Kontroli Skarbowej należy również badanie prawidłowości rozliczania się dużych podmiotów gospodarczych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
Duże podmioty gospodarcze, osiągające przychody rzędu kilkuset milionów lub miliardów złotych to przede wszystkim podmioty działające w ramach międzynarodowych grup kapitałowych.
Z kontroli przeprowadzonej w 2014 roku przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz z raportów instytucji europejskich i światowych wynika, że Polska należy do pierwszej 20 - stki (jest w tej grupie jedynym krajem należącym do UE), najbardziej wyzyskiwanych krajów przez zagraniczne korporacje. Z raportu między innymi Global Financial Integrity (międzynarodowej organizacji zajmującej się nielegalnymi przepływami finansowymi ) wynika, że z Polski zagraniczne firmy nielegalnie wyprowadzają corocznie około 9 mld zł. Podobnie wypowiada się Komisja Europejska, z raportu której wynika, że z Polski wypływa więcej pieniędzy z tytułu CIT, niż wpływa z tego tytułu (46 mld wypływa, 28-31 mld wpływa).
Nielegalne operacje finansowe przeprowadzane są przez duże zagraniczne korporacje w postaci tzw. agresywnej optymalizacji oraz nierynkowego stosowania cen transferowych.
Na podstawie przeprowadzonych dotychczas postępowań kontrolnych należy stwierdzić, że tworzenie sztucznych struktur - łańcucha transakcji dotyczy nie tylko operacji na aktywach podmiotów (np. znaki towarowe, grunty i budynki, akcje i udziały), ale również, a może obecnie przede wszystkim na instrumentach finansowych tj. kontraktów takich jak swap, forwad, opcje.
Dodatkowo z kontroli przeprowadzonych przez UKS-y wynika, że agresywna optymalizacja podatkowa dotyczy również krajowych dużych podatników.
Dla przykładu, obrazującego skalę zjawiska należy wskazać kontrolę w dużym podmiocie w wyniku której spółka zaniżyła zobowiązanie z tytułu sprzedaży udziałów o ponad 1 mld zł, w innym podmiocie o 200 mln.
W ocenie wielu ekspertów np. profesora Dominika Gajewskiego ze Szkoły Głównej Handlowej do zwalczania zjawiska nielegalnego wypływowi pieniędzy z Polski niezbędny jest wyspecjalizowany aparat urzędników skarbowych, którzy mogliby skutecznie kwestionować takie praktyki oraz stanowić swojego rodzaju przeciwwagę dla sztabu pełnomocników z dużych spółek doradczych np. PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, KPMG czy Deloitte zatrudnianych przez korporacje.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na Wystąpienie Pokontrolne NIK Nr KBF-4101- 004-0/2014, P/14/013 z dnia 09 grudnia 2014 r. dotyczące kontrolowania przez UKS w Warszawie problematyki cen transferowych i optymalizacji podatkowej. W przedmiotowym wystąpieniu stwierdzono, że postępowania kontrolne prowadzone były rzetelnie od strony proceduralnej a przy tym efektywnie, gdyż w ich toku stwierdzono nieprawidłowości w znacznych kwotach.
Kontrola dużych podmiotów gospodarczych polega główcie na dogłębnym badaniu ksiąg rachunkowych, dokumentacji z podmiotami powiązanymi, prowadzeniu analiz ekonomicznych rynkowości transakcji oraz szeroko pojętego tzw. białego wywiadu.
Do kontroli cen transferowych oraz optymalizacji podatkowej niezbędna jest wiedza, którą zdobywa się przez wiele lat nauki rachunkowości, wytycznych i konwencji OECD. umów o unikaniu podwójnego opodatkowania itp. We wszystkich krajach UE taki wyspecjalizowany aparat funkcjonuje, ponieważ każdy kraj wie dokładnie jak trudne i skomplikowane są takie zagadnienia. Warto zwrócić uwagę, że opracowane w jednym kraju konstrukcje zmierzające do nadużyć podatkowych są następnie wykorzystywane w innym kraju UE. Wymusza to konieczność współpracy wyspecjalizowanych organów kontroli różnych krajów. W tym miejscu należy wskazać, że w ramach struktury organizacyjnej Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie w 2014 roku zostało utworzone i zorganizowane centrum kompetencyjne w zakresie cen transferowych oraz przenoszenia dochodów - optymalizacji podatkowej.
Ponadto należy zauważyć, że we wszystkich krajach UE takie kontrole są prowadzone i trwają 2-3 lata. Złożoność problematyki z którą mają do czynienia organy kontroli skarbowej dostrzega również orzecznictwo sądowe. W wyrokach z 12 stycznia 2016 r. sygn. akt I FSK 1110/15 oraz I FSK 1111/15 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że rzeczywistość w tym skala wyłudzeń VAT stawia przed organami podatkowymi nowe zadania, wnikliwa, a zatem czasochłonna kontrola jest więc w pełni uzasadniona.
Podkreślam jednakże, iż projektowane rozwiązanie przewiduje istnienie kontroli zarówno w ramach administracji skarbowej, jak i administracji celno-skarbowej, natomiast w mojej ocenie - z przyczyn wskazanych powyższej - zasadnym jest stworzenie w ramach administracji celno-skarbowej oddzielnego pionu kontrolnego. W zakresie działania tego pionu leżałoby prowadzenie postępowań kontrolnych od ich wszczęcia do władczego zakończenia decyzją w trybie art. 54 ust 1 pkt 1 (kontroli podatkowej) projektowanej ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zasadnym jest aby postępowania te prowadzone były przy wykorzystaniu istniejącej w strukturach UKS wysoko wykwalifikowanej kadry inspektorów kontroli skarbowej oraz pozostałych pracowników przy wsparciu Wydziału Analiz, Wydziału Informatyki, Wydziału Radców Prawnych. Istotnym elementem wyodrębnionego pionu kontroli byłby też Wydział Postępowań Przygotowawczych, który odgrywa ważną rolę w skutecznym prowadzeniu kontroli.
Niezależnie od powyższego w załączeniu przekazuję uwagi do projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej wg szablonu. Z uwagi na krótki czas na wniesienie zastrzeżeń odnoszę się przede wszystkim do proponowanych zapisów dotyczących kontroli.
=================
"A wyobraź sobie, że u nas nikogo taka perspektywa nie przeraża..." - dziś byłem w jednym z US (w mieście wojewódzkim) - no i jakoś nikt tego nie chce (ani starsi pracownicy, którzy wiedzą jak to było, ani młodzi).
No chyba że ty jesteś ten "lepszy sort", który będzie mówił "weźmy się i zróbcie" - no jak trafiłem. Jak nie to możemy się testować dalej chyba, że nas administrator usadzi ?
Chciałbym, żeby tak koledzy z uks potrafili dostrzec jak ważną rolę dla budżetu odgrywają też pozostałe instytucje kryjące się pod pojęciem skarbowości. Widać obecny stan rzeczy nie sprawdził się i należy się do tego przyznać i proponować coś nowego, a nie powtarzać jak mantrę ciągle to samo.
Widać nie wszędzie myślą tak samo a każdy ma prawo do wyrażania swojej swojej oceny.
Natomiast jeżeli obecny stan rzeczy według Ciebie się nie sprawdził co przyznałeś, to mógłbyś wskazać te mankamenty by innych do siebie przekonać a nie eksponować swoją niechęć do UKSów.
ps. krowa, która dużo ryczy, mało mleka daje. Amen.
ps. ileż tutaj jest zakompleksionych i niedowartościowanych osób, które całym sobą oddają się skarbowej robocie. Ci co wychwalacie robotę u us-ach i mówicie że w uks-ach jest lepiej, szukajcie tam pracy i zobaczycie jak jest słodko, a ci z uks-ów twierdzący że w us-ach jest raj także mogą zmienić robotę. Nic nie stoi na przeszkodzie. A może zacznijcie wymieniać swoje mega zasługi a inni zaczną Was wychwalać pod niebiosa jacy to jesteście super. Tragedia.
Nie ma co mówić, gdzie praca trudniejsza, bo i US-y zawalone robotą, i UKS-y także.
Ludzie z US, którzy zazdroszczą miodu pracy w UKS, powinni starać się przejść do UKS-ów, przecież to zawsze było możliwe w ramach rekrutacji wewnętrznej.
Ten, co pisze, że PIS zlikwiduje twór, który utworzyła PO, powinien zapytać starszych, jak naprawdę było, bo UKS-y powstały w 1992 roku, kiedy nikt jeszcze nie wiedział, że będzie taka formacja polityczna.
Gdy powstawały urzędy kontroli skarbowej, premierem był Jan Olszewski z Porozumienia Centrum.
Co do dyskusji o wyższości US nad UKS i na odwrót, to w niektórych opiniach pojawił się pomysł wzmocnienia kontroli (obecnego UKS) o pracowników kontroli i PP z US (oraz część IC). Tym samym zadanie US to przyjęcie deklaracji ew. czynności sprawdzające, przyjęcie wpłaty, zaświadczenia, ewidencje egzekucja, a kontrola w wyodrębnionej instytucji o znacznie większym potencjale niż obecny UKS - jednym słowem superkontrola.
Podejrzewam, że znaczna część pracowników US cieszy się z likwidacji UKS, licząc na to, że z tych pieniędzy dostaną jakieś podwyżki (faktem jest niewątpliwym, że zarobki w US są skandalicznie niskie). Nic jednak na to dziś nie wskazuje, a wiodąca rola funkcjonariuszy szczegółowo opisana w projekcie KAS sugeruje, że to oni będą beneficjentami ew. "oszczędności" - rzecz jasna jeżeli coś pozostanie po obsadzeniu nowych stołków przez znajomych królika.
W MinFin nikt pewnie nie wie, że kontrola w jednoosobowych firmach nie istnieje, że walka z karuzelami obija się o mega kancelarie, które w odwołaniach piszą banialuki a my bijemy ścianą w mur. Przepisy są tak kuriozalne, że osoba rozpatrując jeden artykuł ma minimum 5 różnych interpretacji do wyboru. Nikt tego badziewia nie upraszcza. Nikt się nie przejmuje, że skarbówka nie jest od lat dofinansowana. Zarabiamy mniej niż na kasie w Biedronce. Kierownictwo w USach, czy UKSach dba o własną
A tak na poważnie - twoje przemyślenia są tak oczywiste, że MF wraz z doradcami musi się nieźle nakombinować aby wymyślić coś zgoła przeciwnego i jeszcze uzasadnić to poprawą efektywności poboru podatków. Szkoda, że w szkołach (i na większości kierunków studiów) nie uczą dziś logiki.
MF popełniło jeden błąd w założeniach - podatki płaci się dobrowolnie. Jeszcze 20-30 lat temu każdy maturzysta wiedział, że gdy choćby jedno założenie zdania (twierdzenia) jest błędne, to całe zdanie traci sens bo może być zarówno prawdziwe jak i fałszywe. Prawdziwe winno być założenie: podatek jest świadczeniem przymusowym - zgodnie zresztą z samą definicją podatku. Na tej podstawie dopiero można budować system podatkowy. Dobrowolność wpłat też będzie istniała ale nie na zasadzie "płać ile chcesz" tylko "wpłać sam ile powinieneś albo sami zabierzemy z nawiązką". - oj ja chyba też już zmęczony jestem...
Jednostronność podatku oznacza, że jest on określany wyłącznie przez państwo, wysokość świadczenia podatkowego wynika z obowiązujących ustaw i nie podlega negocjacji.
Podatki są przymusowe, albowiem w razie oporu przed płaceniem podatków przez państwo może zastosować liczne normy przymuszające, zawarte zarówno w prawie podatkowym jak i karnym. Jednakże zauważyć należy, że państwo ma prawny obowiązek zgromadzenia odpowiednich środków wynikających z budżetu w celu dokonania odpowiednich wydatków.
Podatki są bezzwrotne, albowiem po wpływie do budżetu zasilają zasób środków budżetowych, natomiast zwroty wpłaconych kwot wynikają z nadpłat czyli podatków wpłaconych nienależnie.
Ogólny charakter podatków wyraża się tym, że podatki nakładane są w drodze wydawania aktów normatywnych o charakterze ogólnym dotyczących określonych kategorii podmiotów
Nieodpłatność podatku polega na tym, że podmiot ponoszący jego ciężar nie otrzymuje w zamian żadnej bezpośredniej korzyści (świadczenia). Państwo dokonując redystrybucji wpływów z podatków przyjmuje kryteria rozdziału nie mające związku z wielkością kwot wpłaconych przez poszczególnych podatników.
Myślę, że wszyscy to wiemy, tylko czy ministerstwo o tym wie?
Zwłaszcza o tej przymusowości podatku z samego założenia.
- jakie uprawnienia ma mieć ta policja skarbowa? - to jest podstawa jej działania.
- i następne: - jakie wymagania powinni spełniać kandydaci do tej policji skarbowej - wg ciebie,
- czym ma zajmować się ta policja skarbowa?
- jakie służby ma ona zastąpić?
Obecnie przestępstwami skarbowymi zajmuje się przecież CBŚP, wydziały postępowań przygotowawczych w UKS - po zakończeniu postępowań kontrolnych przez DUKS-a wydaniem decyzji oraz w US - po wydaniu decyzji przez NUS-a.
Jeżeli faktycznie będziesz ją tworzył.
Te uprawnienia posiadają prokuratorzy, funkcjonariusze CBŚP, ale pod nadzorem prokuratora, wywiad w UKS, ale z nich nie korzysta, a jeśli już, to nigdy nie przekazuje materiałów operacyjnych inspektorom, więc jest tak, jakby ich wcale nie było.
Wydruki z baz danych nie są materiałami operacyjnymi.
Podaje się natomiast informację o zwolnieniu 15 procent służb skarbowych.
To nie jest uczciwe wobec ludzi, którzy poświęcili dla tej niewdzięcznej pracy większą część życia.
Główny Inspektorat Celny przestanie istnieć 30 czerwca
Środa, 20 lutego 2002 (16:10)
Główny Inspektorat Celny - nazywany "policją celną" - 30 czerwca przestanie istnieć. Zlikwidowany zostanie też Główny Urząd Celny, wraz z 20 innymi państwowymi urzędami i agencjami. Prezes GIC Andrzej Anklewicz przyznaje, że formacja te są nieefektywne i nie spełniają wyznaczonych zadań. Na ich miejsce zostanie powołana tzw. policja finansowa.
Główny Inspektorat Celny został powołany 4 lata temu do walki z przemytem i korupcją wśród celników. Dziś okazało się, że jego praca była dość kosztowna i mało skuteczna. Na GIC wydano z budżetu państwa prawie 90 mln złotych, tymczasem inspektorzy wykryli przestępstwa, dzięki którym do budżetu trafiło jedynie 19 mln złotych. Większość wniosków kierowanych do urzędów celnych i skarbowych przez inspektorów GIC-u jest odrzucana. Stąd pomysł likwidacji inspektoratu.
Służby celne pozostaną jednak nie zmienione, zlikwidowane zostaną za to urzędy centralne. Zamiast nich powstanie policja finansowa, składająca się prawdopodobnie z urzędów kontroli skarbowej oraz inspekcji celnej. Policja ma prowadzić kontrole celne i podatkowe w dużych firmach. Ma zajmować się obrotem towarów objętych akcyzą - np. alkoholem, papierosami oraz walczyć z praniem brudnych pieniędzy.
Choć zajmuje się tym już Generalny Inspektorat Inspekcji Finansowej, to Andrzej Anklewicz uważa, że ci urzędnicy potrzebują wsparcia. - Inspektorat inspekcji finansowej nie pójdzie np. w teren pod Sieradzem i nie zapyta pana, skąd wziął pieniądze na tę okazałą posesję o powierzchni 600 m2. Wiemy, że dostał ją od mamusi - emerytki - mówi szef GIC-u. Pracownicy policji sprawdzą skąd pochodzą pieniądze na ów dom - będą prowadzić własne śledztwa i działania operacyjne. Czym dokładnie będzie zajmować się ta nowa struktura, tego jeszcze nie wiadomo. Stosowne decyzje mają zapaść.
Czytaj więcej na http://fakty.interia.pl/polska/news-glowny-inspektorat-celny-przestanie-istniec-30-czerwca,nId,789296#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Tych planów nigdy nie zrealizowano.
Te "stosowne decyzje nigdy nie zapadły".
Kontrola prania brudnych pieniędzy mogła być realizowana dopiero od 2010 r., bo wcześniej nie było przepisów wykonawczych do ustawy, na podstawie można byłoby nią objąć przedsiębiorców.
Nic nie wiem, aby kiedykolwiek były jakieś spektakularne sukcesy na tym polu.
Wpłat podatkowych do budżetu też nie ma z tego tytułu, więc mierników to nie poprawia. Może celnicy tym się zajmują?
A taka była ich realizacja- USTAWA z dnia 7 czerwca 2002 r. o zniesieniu Generalnego Inspektora Celnego, o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw- Dz.U. z 2002 r. Nr 89, poz. 804
Porównaj - grupy realizacyjne w 6 urzędach, a urzędów ogółem 16, więc w dziesięciu urzędach kontroli skarbowej brak jakiejkolwiek grupy operacyjnej.
A do tego są jeszcze ośrodki zamiejscowe, w których jedynie słyszało się o tym, że takowe grupy gdzieś są, ale nikt nie korzysta z ich pomocy.
Więc dla całej reszty - czyli dla pozostałych 10 urzędów kontroli skarbowej - jest tak, jakby tych grup wcale nie było.
Uprawnień grup policyjnych nie posiadają ani inspektorzy ani pracownicy żadnego z 10 urzędów, w których nie ma tych grup, a i w tych urzędach ma je tylko te kilka osób. "Środki przymusu stosują tylko i wyłącznie pracownicy i inspektorzy skarbowi zatrudnieni w wyodrębnionych komórkach kontroli skarbowej zwanych grupami realizacyjnymi. Osoby te przechodzą specjalne badania i sprawdziany wiedzy podczas rekrutacji, a w okresie zatrudnienia przechodzą specjalistyczne szkolenia z zakresu umiejętności stosowania środków bezpośredniego przymusu." Więc mają je tylko osoby wymienione w art. 11 ustawy o kontroli skarbowej, a nie wszyscy zatrudnieni. I to nie są te uprawnienia, o które chodzi w policji, aby można było wygrywać w sądach sprawy podatkowe.
Najbardziej chodzi o uprawnienia proceduralne takie jakie mają prokuratorzy, a nie o broń w pracy.
Nikt z inspektorów kontroli skarbowej ani pracowników nie idzie z bronią do przedsiębiorcy. Niczego takiego nie było w moim UKS-e. Mogła być asysta Policji (w wyjątkowych przypadkach), ale pracownicy US też mogą z tego korzystać).
Żadnego sprzętu z GIC też nie widziałam na oczy, a pracuję prawie od początku istnienia UKS. I o jaki właściwie sprzęt chodzi? Co oni takiego mieli poza bronią? Może się czegoś tutaj dowiem?
Lekturę art. 122 kks w korelacji z przepisami kpk sam sobie przeczytaj, jeśli jesteś z postępowań przygotowawczych, zawsze się przyda takie przypomnienie.
Art. 122 kks w korelacji z kpk stosuje się dopiero w postępowaniu przygotowawczym, gdy już inspektor kontroli skarbowej razem z pracownikiem z zespołu zbiorą dowody w postępowaniu kontrolnym i podadzą je na tacy do wydziału post. przygot.
To właśnie w postępowaniu kontrolnym brakuje uprawnień prokuratorskich, a więc wtedy, gdy wszystko dopiero się ustala i zbiera dowody.
Podanych przez ciebie przepisów nie można ich stosować w postępowaniu kontrolnym.
Zapytaj kolegów, jeśli jeszcze o tym nie wiesz, oni Ci wszystko wytłumaczą.
Widziałeś jakiegokolwiek inspektora z pałką? Bo ja jakoś nie.
Przepisy wykonawcze do tych przysłowiowych pałek weszły w życie w 7.01.2011 r., a mogą je stosować tylko i wyłącznie grupy realizacyjne, które są tylko w 6 uks-ach, o czym już pisałam.
Wywiad skarbowy też był zapisany już w ustawie z 1992 roku, ale go wcale nie powołano przez kilka następnych lat, mimo tego zapisu w ustawie, więc ten zapis też długo był martwy jak ten o pałkach i innych środkach przymusu.
Ja nie mam na wyposażeniu żadnej pałki ani broni, i nigdy nie miałam, w moim uks-ie też nikt tego nie posiada, więc przepisy ustawy o zniesieniu GIC i innych zmianach, te o stosowaniu środków przymusu, są martwymi przepisami dla dwóch trzecich pracowników kontroli skarbowej.
Ty chyba nie jesteś skarbowcem, prawda?
Inaczej wiedziałbyś, jak to wygląda naprawdę.
Nie jesteś z aparatu skarbowego. Teraz to widać już bardzo jasno.
Chodzi o uprawnienia dotyczące przesłuchań, a nie zatrzymań.
Prokurator nie zawiadamia podejrzanego o przesłuchaniu świadka. O ten zapis chodzi najbardziej. Wtedy świadek nie może ustalić zeznań z podejrzanym lub z kontrolowanym, aby potem mataczyć w zeznaniach.
Nie zawiadamianie podejrzanego o przesłuchaniu świadka jest powiadasz szczególnym uprawnieniem prokuratorskim. A co sytuacją kiedy podejrzany i jego obrońca zechcą uczestniczyć na wszystkich etapach postępowania przygotowawczego? Czy przypadkiem nie uczestniczą też przy przesłuchaniach świadków i nie są o tym zawiadamiani? Jak się o czymś mówi, to czasami trzeba sięgnąć po wiedzę innych.
Naprawdę doczytaj.
"Szanowny ucoc i inni forumowicze. Nie znam wciąż treści przepisów przejściowych tzn. ustawy wprowadzającej KAS. Wnioskujemy o możliwość ewolucyjnego ucywilnienia dla tych, którzy mieliby znaleźć się w KAS na stanowiskach cywilnych tzn. mieliby prawo pozostać funkcjonariuszami. To kluczowy przepis. Co do opcji zerowej, nie mam także wiedzy. Wiem, że prace zakończyła grupa robocza ds. projektu obywatelskiego, który ma wejść w życie przed KAS wg deklaracji i komunikatów
Do projektu ustawy o KAS będziemy zgłaszać uwagi. Będzie to nowy projekt niż ten z 18 stycznia. Dostaniemy na to zapewne 30 dni"
ciekawe to ostatnie zdanie!
"Na razie zgłosiliśmy kilka głównych tez mianowicie:
- więcej f-szy w KAS
- nazwa Służba Celna
- odrębna ustawa o SC.Zasadne wydaje się wpisanie przepisu do ustawy o KAS, że tworzy się w ramach KAS jednolitą, umundurowaną i uzbrojoną formację o nazwie Służba Celna, której status, organizację, itd. określa odrębna ustawa pragmatyczna.
- odstąpić od wartościowania jako najbardziej szkodliwej decyzja w całej historii SC
- ZPC groźne w sytuacji nieodpowiedzialnego Szefa KAS - vide SC i sprawa politycznych celów przy hazardzie, co prowadzi do dysfunkcji administracji
- ww. przepis przejściowy
Wiadomym jest, że tak jak wyżej pisałem projekt obywatelski wchodzi wcześniej."