(...) przepis ten wymaga uzgodnienia zasad podziału środków na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w państwowej jednostce sfery budżetowej z zakładową organizacją związkową, więc przyznaje jej w tych sprawach kompetencje o charakterze stanowczym, zatem pracodawca nie może ustalić zasad podziału środków na wynagrodzenia bez osiągnięcia w tej sprawie porozumienia z zakładowymi organizacjami związkowymi.
---------------------------------------
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY
GŁÓWNY INSPEKTORAT PRACY
----------
Pan Tomasz LUDWIŃSKI
Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” ul. Traugutta 52 26-600 Radom
Odpowiadając na Pana pismo znak: SK/196/2015 Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy uprzejmie informuje:
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 578) pracownikom podległym ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, wykonującym kontrolę podatkową oraz kontrolę, o której mowa w art. 5 ust. 1c ww. ustawy, przysługuje miesięczny dodatek kontrolerski do wynagrodzenia, w wysokości do 50% wynagrodzenia. Przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, zasad, warunków i trybu przyznawania, stawki, zmiany wysokości albo utraty dodatku, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając potrzebę zwiększenia skuteczności kontroli przez zapewnienie motywacji pracowników do jej sprawnego wykonywania.
Realizując powyższą delegację Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie dodatku kontrolerskiego dla pracowników podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. z 2011 r. Nr 9, poz. 42 z późn. zm.). Analiza Procedury przyznawania dodatków kontrolerskich w urzędach skarbowych województwa mazowieckiego wskazuje, iż rozdział I działu II zatytułowany „Zasady ogólne przyznawania dodatków kontrolerskich" zawiera postanowienia nie przewidziane w ww. rozporządzeniu (§ 6 ust. 3-6, § 11 ust. 2-3). Tym samym Procedura nie stanowi jedynie powielenia zasad z rozporządzenia, lecz kreuje nowe.
02-315 Warszawa, ul. Barska 28/30, kancelaria tel. (22) 39 18 215, fax (22) 39 18 214, e-mail: kancelaria@gip.pip.gov pi, www.pipgov.pl
Z przedstawionego w Pana piśmie stanu faktycznego wynika, że pracodawca wydał ww. Procedurę bez udziału związków zawodowych. Tymczasem zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1881) zasady podziału środków na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w państwowej jednostce sfery budżetowej są ustalane i zmieniane w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.
W literaturze podkreśla się, iż stosownie do art. 27 ust. 3 podział środków przyznanych globalnie przez właściwy organ na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w określonej państwowej jednostce sfery budżetowej następuje w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową lub wspólną reprezentacją zakładowych organizacji związkowych działających w tej jednostce. Podział tych środków, nawet gdy zostały przyznane ze wskazaniem ogólnych zasad ich podziału, wymaga bowiem bardziej szczegółowej konkretyzacji ich składników w stosunku do poszczególnych grup zawodowych (por. Z. Salwa: Komentarz do ustawy o związkach zawodowych: Prawo pracy pod red. naukową Z. Salwy, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis 2008, lll/E/44). Należy jednocześnie dodać, iż obowiązkiem uzgadniania jest określenie zasad podziału środków na wynagrodzenie dla pracowników, a nie określenie wysokości wynagrodzeń poszczególnych pracowników.
W art. 30 ust. 4 ustawy o związkach zawodowych została zawarta ogólna zasada, że w sprawach wymagających zawarcia porozumienia lub uzgodnienia stanowiska z zakładowymi organizacjami związkowymi, organizacje te przedstawiają wspólnie uzgodnione stanowisko. Nieprzedstawienie przez zakładowe organizacje związkowe uzgodnionego stanowiska ma różny skutek prawny w zależności od rodzaju sprawy, w której jest wymagane osiągnięcie porozumienia lub uzgodnienia stanowiska z zakładowymi organizacjami związkowymi. Jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania, regulaminów nagród i premiowania, regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, planu urlopów lub regulaminu pracy, okresu rozliczeniowego, o którym mowa w art. 135 § 2 i 3 Kodeksu pracy, wykazu prac, o którym mowa w art. 1517 § 4 Kodeksu pracy lub indywidualnego rozkładu czasu pracy, o którym mowa w art. 8 ust. 2- 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych.
Należy jednak zauważyć, że art. 30 ust. 5, określając sposób postępowania pracodawcy w razie nieprzedstawienia przez organizacje związkowe wspólnie uzgodnionego stanowiska, ogranicza możliwość podjęcia przez niego samodzielnej decyzji tylko do spraw wymienionych w tym przepisie. Pracodawca nie może zatem zastosować tego trybu postępowania w sprawach wymienionych w art. 27 ust. 3 zdanie drugie ustawy o związkach zawodowych. Zważywszy, że przepis ten wymaga uzgodnienia zasad podziału środków na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w państwowej jednostce sfery budżetowej z zakładową organizacją związkową, więc przyznaje jej w tych sprawach kompetencje o charakterze stanowczym, zatem pracodawca nie może ustalić zasad podziału środków na wynagrodzenia bez osiągnięcia w tej sprawie porozumienia z zakładowymi organizacjami związkowymi.
DYREKTOR D e p a r t a nh e Rtu-Pra w n e g o
|
To też warto było podkreślić, żeby wyprowadzić ludzi z błędu, że każdą podwyżkę trzeba uzgodnić ze związkami zawodowymi ...
podzielić środki inaczej?
Wystąpienie o stanowisko do GIP było super pomysłem. Publikacja tej opinii rozwiewa wszystkie wątpliwości.
Jawność i przejrzystość przyznawania wynagrodzeń i podwyżek powinna być podstawą zarządzania personelem! I związki nie musiałyby się tematem wcale interesować. Natomiast obecna sytuacja jest głęboko kryminogenna i utrwalająca kolesiostwo i układy.
Wydatkowanie publicznych pieniędzy nie powinno podlegać utajnieniu bez względu na osobiste interesy pracowników i innych zainteresowanych.
U mnie tak jest i właśnie dlatego wypisałem się ze ZZ. Oni tylko dbali o własne interesy.