Kary za przestępstwa skarbowe będą niższe o połowę


Kary za niektóre przestępstwa skarbowe, które uszczuplają podatki, mają zostać zmniejszone z 720 do 360 stawek dziennych.

Ministerstwo Gospodarki w projekcie ustawy o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zaplanowało też zmiany w kodeksie karnym skarbowym (główne zmiany dotyczą przestępstw z art.: 54, 55, 56, 60, 70).

Przestępstwem skarbowym jest czyn zabroniony pod groźbą kary grzywny, jeżeli kwota uszczuplonego lub narażonego na uszczuplenie podatku przekracza pięciokrotną wysokość minimalnego wynagrodzenia.

Od 2011 roku niektóre sankcje za przestępstwa skarbowe mają być mniejsze o połowę. Dotyczy to kar za: uchylanie się od opodatkowania; nieujawnianie fiskusowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania; nieskładanie deklaracji; zatajanie działalności gospodarczej lub jej rozmiarów; posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu (firmanctwo); podawanie w urzędzie skarbowym lub innym uprawnionym organie nieprawdy lub zatajanie prawdy.(...)

 Ewa Matyszewska

OPINIA

Arkadiusz Michaliszyn

prawnik, partner w CMS Cameron McKenna

Kara 720 stawek dziennych liczonych według maksymalnych wskaźników daje kwotę ok. 12,2 mln zł. Jak łatwo policzyć maksymalna wysokość 360 stawek dziennych da kwotę ok. 6,1 mln zł. Nie wiem, czy sąd kiedykolwiek wymierzył sankcję przekraczającą 6 mln zł. Jeżeli miało to miejsce, były to przypadki jednostkowe. Czy zmiana ta będzie miała jakieś znaczenie? Wydaje się, że nie, poza zwiększeniem liczby pozycji na liście dokonań rządu w walce o lepszą Polskę.

 

 

 

Ustawa dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm.

Nowelizowany przepis

Proponowane brzmienie

Aktualne brzmienie

Uzasadnienie zmian według projektu

art. 54 § 2

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 360 stawek dziennych.

Art. 54. § 1. Podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

 

Zmniejszono górną granicę zagrożenia karą grzywny z obecnych 720 stawek dziennych do 360 stawek za przestępstwa skarbowe, jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości (przestępstwa z art. 54, 55 i 56 kks).

 

Zmiany zawarte w art. 60 (naruszenie obowiązku prowadzenia księgi) i 77 (odpowiedzialność płatnika lub inkasenta za nieterminowe uiszczenie pobranego podatku) mają na celu zmniejszenie górnych granic zagrożeń, szczególnie w przypadku przestępstw bezskutkowych i o mniejszej społecznie szkodliwości. Na podkreślenie zasługują propozycje innego podejścia do instytucji płatnika. Niezrozumiałe jest wysokie penalizowanie pomyłek dokonywanych przez płatników, które nie wynikają z ich złej woli.

 

55 § 2

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 360 stawek dziennych.

 

Art. 55. § 1. Podatnik, który w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności, posługuje się imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu i przez to naraża podatek na uszczuplenie,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

 

art. 56 § 2

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 360 stawek dziennych.

 

Art. 56. § 1. Podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie, podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

 

 

art. 56§4

„§ 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa umyślnie w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia.

§ 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia.

 

 

art. 60 § 2

„§ 2. Kto wbrew obowiązkowi nie przechowuje księgi w miejscu wykonywania działalności lub w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, przedstawicielstwo lub oddział, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu lub innemu uprawnionemu podmiotowi - w miejscu określonym w umowie z biurem rachunkowym lub w miejscu wskazanym przez kierownika jednostki, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

Art. 60. § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie prowadzi księgi, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.

§ 2. Kto wbrew obowiązkowi nie przechowuje księgi w miejscu wykonywania działalności lub w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, przedstawicielstwo lub oddział, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu lub innemu uprawnionemu podmiotowi - w miejscu określonym w umowie z biurem rachunkowym lub w miejscu wskazanym przez kierownika jednostki,

podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.

 

 

 

Art. 77. § 1

§ 1. Płatnik lub inkasent, który pobranego podatku nie wpłaca z własnej winy w terminie na rzecz właściwego organu, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

§ 1. Płatnik lub inkasent, który pobranego podatku nie wpłaca w terminie na rzecz właściwego organu, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

 

Art. 104

do uchylenia

Art. 104. § 1. Rezydent, który bez wymaganego zezwolenia dewizowego albo wbrew jego warunkom otwiera bądź utrzymuje rachunek w banku lub oddziale banku mającym siedzibę w kraju trzecim,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

§ 2. Jeżeli wartość przedmiotu obrotu, o którym mowa w § 1, nie przekracza ustawowego progu, sprawca podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

 

Uchylenie art. 104 (nakładającego na rezydenta, który bez wymaganego zezwolenia dewizowego albo wbrew jego warunkom otwiera bądź utrzymuje rachunek w banku lub oddziale banku mającym siedzibę w kraju trzecim - karę grzywny) ma charakter dostosowawczy do zmian wprowadzonych w ustawie - Prawo dewizowe, gdzie zlikwidowano ograniczenia w zakresie posiadania kont za granicą.

 




(10)
  • Proszę jak można zadbać o koleżków. Najpierw utrednienia dla kontroli, skrócenie terminów na zwrot podatków, a teraz zmniejszenie kar za ich niepłacenie, już tylko czekać kiedy całkiem zniosą obowiązek rozliczania się z podatków i wpiszą do ustawy, że podatnik jeśli ma chęć to może wpłacić. O zgrozo
  • I to wynika z jakiejś ustawy o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Czym innym jest sytuacja faktycznych barier przez zbyt długie procedury czy niejasne prawo podatkowe, czym innym krętactwa. Faktycznie dobrze, że mniejsze kary dotyczyłyby działąń o małej szkodliwości społecznej itp.
    Ale może by w kolejnej ustawie o ograniczeniu barier zmniejszyć kary za zabójstwo, gwałt, kradzież itd.
  • No właśnie, cóż to za bariera - są to sankcje karne !. Uważam, że proponowane zmiany idą w kierunku polepszenia - czytaj ograniczenia sankcji " grubym i wyrafinowanym krętażom " a nie " zwykłym pospolitym krętażom " - aby żyło im się jeszcze lepiej. Wszak rachunek jest prosty, w przypadku przestępstwa skarbowego - gdzie uszczuplenie w podatku wyniesie 12,2 mln zł., przy zastosowaniu nawet maksymalnej kary tj. 6,1 mln zł. - po zmianie, "prawdziwy krętaż biznesmen " będzie miał na czysto 6,1 mln zł. A więc gratulacje Panie Waldku - chyba, że jst to jeszcze pozostałość po pracowitości Pana Adama !
  • avatar
    Panie waldku ! Pan sie nie boi ! cała Polska za Panem Stoi !
  • Tylko jedno jedyne postawowe pytanie brzmi: Co te zmiany mają mieć na celu? Chyba tylko i wyłącznie mają zachęcić "grubszych biznesmenów" do robienia przekrętów. No i w sumie czymś w tym Ministerstwie Finansów cała ta watacha zatrudnionych dyrektorów, naczelników, sekretarzy itd itp musiała się wykazać, więc wpadli na pomysł żeby wymyślić taką bzdurę, dzięki czemu nikomu się nie narażą a i nikt im nie zarzuci, że nic nie robią.
  • Od 2011 roku niektóre sankcje za przestępstwa skarbowe mają być mniejsze o połowę
  • O, przepraszam Marcinku - ten " wymysł " nie jest dziełem resortu Min. FIN. a Min. Gospodarki.
  • Sam tytuł projektu ustawy wiele mówi. Oprócz obywateli wyróżnia on jeszcze szczególną ich kategorię, tj. przedsiębiorców. Rozumiem, że nie każdy obywatel jest przedsiębiorcą, ale przecież każdy przedsiębiorca jest obywatelem, więc po co to wyróżnienie? Pewnie po to, by dać społeczeństwu do zrozumienia, że przedsiębiorca to obywatel szczególny, któremu ten - pożal się Panie Boże - rząd musi przy każdej okazji włazić w A gdzie konstytucyjna zasada równości?
  • Proponuję iść dalej i o połowę zmniejszyć cenę paliw, gazu i prądu! Czynsze też o połowę w dół i bilety PKP, PKS i MZK!
    My - szaraki - też ludzie i chcemy mieć swoje "lepiej" z tego "żyło" !
  • Magadaskar- chyba gdzieś się zapędziłeś?

    "...Wszak rachunek jest prosty, w przypadku przestępstwa skarbowego - gdzie uszczuplenie w podatku wyniesie 12,2 mln zł., przy zastosowaniu nawet maksymalnej kary tj. 6,1 mln zł. - po zmianie, "prawdziwy krętaż biznesmen " będzie miał na czysto 6,1 mln zł."

    Przecież w takiej sytuacji "biznesmen" zapłąci uszczuplony podatek= 12,2 mln + odsetki + maksymalną karę (nawet 6,1 mln). Czyli jak wydamy decyzję, nie będzie miał na szczęście nic "na czysto", bo podatki musi uregulować, a kara to kara.

Tylko zalogowani użytkowicy mogą dodawać komentarze.