Ministerstwo Gospodarki w projekcie ustawy o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zaplanowało też zmiany w kodeksie karnym skarbowym (główne zmiany dotyczą przestępstw z art.: 54, 55, 56, 60, 70).
Przestępstwem skarbowym jest czyn zabroniony pod groźbą kary grzywny, jeżeli kwota uszczuplonego lub narażonego na uszczuplenie podatku przekracza pięciokrotną wysokość minimalnego wynagrodzenia.
Od 2011 roku niektóre sankcje za przestępstwa skarbowe mają być mniejsze o połowę. Dotyczy to kar za: uchylanie się od opodatkowania; nieujawnianie fiskusowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania; nieskładanie deklaracji; zatajanie działalności gospodarczej lub jej rozmiarów; posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu (firmanctwo); podawanie w urzędzie skarbowym lub innym uprawnionym organie nieprawdy lub zatajanie prawdy.(...)
Ewa Matyszewska
OPINIA
Arkadiusz Michaliszyn
prawnik, partner w CMS Cameron McKenna
Kara 720 stawek dziennych liczonych według maksymalnych wskaźników daje kwotę ok. 12,2 mln zł. Jak łatwo policzyć maksymalna wysokość 360 stawek dziennych da kwotę ok. 6,1 mln zł. Nie wiem, czy sąd kiedykolwiek wymierzył sankcję przekraczającą 6 mln zł. Jeżeli miało to miejsce, były to przypadki jednostkowe. Czy zmiana ta będzie miała jakieś znaczenie? Wydaje się, że nie, poza zwiększeniem liczby pozycji na liście dokonań rządu w walce o lepszą Polskę.
Ustawa dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm. | |||
Nowelizowany przepis | Proponowane brzmienie | Aktualne brzmienie | Uzasadnienie zmian według projektu |
art. 54 § 2 | § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 360 stawek dziennych. | Art. 54. § 1. Podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
| Zmniejszono górną granicę zagrożenia karą grzywny z obecnych 720 stawek dziennych do 360 stawek za przestępstwa skarbowe, jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości (przestępstwa z art. 54, 55 i 56 kks).
Zmiany zawarte w art. 60 (naruszenie obowiązku prowadzenia księgi) i 77 (odpowiedzialność płatnika lub inkasenta za nieterminowe uiszczenie pobranego podatku) mają na celu zmniejszenie górnych granic zagrożeń, szczególnie w przypadku przestępstw bezskutkowych i o mniejszej społecznie szkodliwości. Na podkreślenie zasługują propozycje innego podejścia do instytucji płatnika. Niezrozumiałe jest wysokie penalizowanie pomyłek dokonywanych przez płatników, które nie wynikają z ich złej woli.
|
55 § 2 | § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 360 stawek dziennych.
| Art. 55. § 1. Podatnik, który w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności, posługuje się imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu i przez to naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie. § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
| |
art. 56 § 2 | § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 360 stawek dziennych.
| Art. 56. § 1. Podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie, podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. § 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
|
|
art. 56§4 | „§ 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa umyślnie w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia. | § 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia.
|
|
art. 60 § 2 | „§ 2. Kto wbrew obowiązkowi nie przechowuje księgi w miejscu wykonywania działalności lub w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, przedstawicielstwo lub oddział, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu lub innemu uprawnionemu podmiotowi - w miejscu określonym w umowie z biurem rachunkowym lub w miejscu wskazanym przez kierownika jednostki, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. | Art. 60. § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie prowadzi księgi, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. § 2. Kto wbrew obowiązkowi nie przechowuje księgi w miejscu wykonywania działalności lub w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, przedstawicielstwo lub oddział, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu lub innemu uprawnionemu podmiotowi - w miejscu określonym w umowie z biurem rachunkowym lub w miejscu wskazanym przez kierownika jednostki, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.
|
|
Art. 77. § 1 | § 1. Płatnik lub inkasent, który pobranego podatku nie wpłaca z własnej winy w terminie na rzecz właściwego organu, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie. | § 1. Płatnik lub inkasent, który pobranego podatku nie wpłaca w terminie na rzecz właściwego organu, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie. |
|
Art. 104 | do uchylenia | Art. 104. § 1. Rezydent, który bez wymaganego zezwolenia dewizowego albo wbrew jego warunkom otwiera bądź utrzymuje rachunek w banku lub oddziale banku mającym siedzibę w kraju trzecim, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. § 2. Jeżeli wartość przedmiotu obrotu, o którym mowa w § 1, nie przekracza ustawowego progu, sprawca podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
| Uchylenie art. 104 (nakładającego na rezydenta, który bez wymaganego zezwolenia dewizowego albo wbrew jego warunkom otwiera bądź utrzymuje rachunek w banku lub oddziale banku mającym siedzibę w kraju trzecim - karę grzywny) ma charakter dostosowawczy do zmian wprowadzonych w ustawie - Prawo dewizowe, gdzie zlikwidowano ograniczenia w zakresie posiadania kont za granicą. |
Ale może by w kolejnej ustawie o ograniczeniu barier zmniejszyć kary za zabójstwo, gwałt, kradzież itd.
My - szaraki - też ludzie i chcemy mieć swoje "lepiej" z tego "żyło" !
"...Wszak rachunek jest prosty, w przypadku przestępstwa skarbowego - gdzie uszczuplenie w podatku wyniesie 12,2 mln zł., przy zastosowaniu nawet maksymalnej kary tj. 6,1 mln zł. - po zmianie, "prawdziwy krętaż biznesmen " będzie miał na czysto 6,1 mln zł."
Przecież w takiej sytuacji "biznesmen" zapłąci uszczuplony podatek= 12,2 mln + odsetki + maksymalną karę (nawet 6,1 mln). Czyli jak wydamy decyzję, nie będzie miał na szczęście nic "na czysto", bo podatki musi uregulować, a kara to kara.