a skąd na nową formę wynagrodzenia tzn. wynagrodzenie ryczałtowe i nagrody...? z pisma RSK... Z analizy przesłanego załącznika nr 3 pt „kwoty wypłaconych wynagrodzeń w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych w latach 2009 - 2010” wynika, iż na przykładzie dwóch lat 2009 i 2010 jest tendencja wzrostowa wypłaconych wynagrodzeń prowizyjnych ponieważ w 2009 r wypłacono kwotę wynagrodzeń prowizyjnych 121.659 tys zł a w 2010 r. - 129.722 tys zł. Natomiast w piśmie Departamentu Administracji Podatkowej z dnia 17 grudnia 2011 r nr AP7/0201/91/3/TM/10/12803 o uruchomienie rezerwy celowej na 2011 r. w rozdziale 75014 egzekucja administracyjna należności pieniężnych w paragrafie 4020(wynagrodzenia) zaplanowano kwotę 112.004 tys zł czyli o 17.718 mniejszą niż kwota wypłaconych wynagrodzeń prowizyjnych w 2010 r. Pomimo, iż na przykładzie dwóch lat widać tendencję wzrostową wypłaconych wynagrodzeń to dziwnym wydaje się zaplanowanie kwoty wydatków na wynagrodzenia prowizyjne na poziomie niższym niż w roku 2010 r.
18 kwi 2011, 18:32
Re: Co z prowizjami?
czyli teraz: i wynagrodzenia ryczałtowe i nagrody a stawki wynagrodzenia prowizyjnego dalej na takim samym poziomie jak były....
18 kwi 2011, 20:32
Re: Co z prowizjami?
Egzekucja administracyjna będzie nagradzana
Mają się zmienić stawki prowizji dla naczelnika urzędu skarbowego i komornika skarbowego kierującego komórką egzekucyjną Do konsultacji trafił właśnie projekt rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej
Za prawidłowe i skuteczne wykonywanie funkcji organu egzekucyjnego oraz kierowanie komórką egzekucyjną urzędu skarbowego przyznawane ma być ryczałtowe wynagrodzenie. Zmienią się też stawki wynagrodzeń prowizyjnych. Na przykład z 3,08 proc. do 4 proc. ma wzrosnąć prowizja od ściągniętych należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami egzekucyjnymi, a nawet kosztami upomnienia (co będzie nowością), jeżeli zostały uzyskane z egzekucji z weksla czy z autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych. Przede wszystkim jednak rozporządzenie rozszerza krąg uprawnionych do otrzymania wynagrodzenia prowizyjnego na wszystkich członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych. Wynagrodzenie ryczałtowe i prowizyjne nie będzie mogło przekroczyć dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego dla stanowisk urzędniczych.
Źródło: Rzeczpospolita
Krzysztof Sobczak 2011-05-24
31 maja 2011, 17:30
Re: Co z prowizjami?
MINISTERSTWO FINANSÓW DEPARTAMENT ADMINISTRACJI PODATKOWEJ AP7/066/40/MRB/2011/8410
Warszawa, dnia 17 czerwca 2011
Pan Tomasz Ludwiński Przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność" w Warszawie
ul. Struga 60 lok. 407 26-600 Radom
W związku z pismem z dnia 2 czerwca 2011 r., znak: SK/147a/2011 dotyczącym uwag do projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej z dnia 10 maja 2011 r, Ministerstwo Finansów przekazuje następujące stanowisko.
1. Uwaga do §2 pkt 1 Propozycja zwiększenia wynagrodzenia z 1,85% do 3% kwoty ściągniętej w wyniku zastosowania czynności, o których mowa w § 2 pkt 1 projektu rozporządzenia jest nieuzasadniona. Należy podkreślić, że zwiększenie wynagrodzenia prowizyjnego nie wpłynie na zwiększenie efektywności egzekucji, gdyż jest ono limitowane do czterokrotności wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Postulowane zwiększenie wynagrodzenia spowodowałoby zatem, że pracownik uzyska w szybszym czasie kwotę potrzebną do uzyskania prowizji w maksymalnym wymiarze. W związku z tym proponowany zapis nie skłania do zintensyfikowania działań pracownika, co w konsekwencji nie spełni podstawowej funkcji motywacyjnej.
2. Uwaga dotycząca § 2 pkt 2 nie może zostać uwzględniona. Przepis § 2 pkt 2 projektu przedmiotowego rozporządzenia przewiduje, że członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, zwanemu dalej "egzekutorem", za osobiste wykonanie czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 6,15% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały pobrane na miejscu u zobowiązanego. Propozycja zmiany § 2 pkt 2 w brzmieniu: „6,15% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały pobrane przez egzekutora na kwitariusz przychodowy lub za pomocą karty płatniczej na podstawie przydzielonych tytułów wykonawczych" wydaje się nie do zaakceptowania w obecnym stanie prawnym. Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.) organ egzekucyjny stosuje środki egzekucyjne przewidziane w ustawie. Jak wynika z art. 64 § 1 pkt 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, z zastrzeżeniem § 2, w egzekucji należności pieniężnych organ egzekucyjny pobiera za dokonane czynności egzekucyjne opłatę w przewidzianej w tym przepisie wysokości, z zastrzeżeniem art. 64d (m.in. za pobranie pieniędzy na miejscu u zobowiązanego - 5% kwoty pobranej należności, nie mniej jednak niż 2 zł 50 groszy). Ustawodawca uzależnił zatem powstanie kosztów egzekucyjnych za czynność pobrania w wysokości 5% pobranej należności, nie mniej niż 2 zł 50 gr za pobranie tej kwoty na miejscu u zobowiązanego, co oznacza, że pobranie pieniędzy w urzędzie skarbowym nie spełnia tego warunku. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. nr 76, poz. 506 ze zm.) nie przyznaje prawa do naliczenia i wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego od kwot pobranych w innym miejscu niż u zobowiązanego. Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji co prawda nie definiuje pojęcia „na miejscu u zobowiązanego", niemniej jednak nie można z tego faktu wywodzić, że może to nastąpić w każdym miejscu. Podkreślenia wymaga fakt, że trwają prace związane z przygotowaniem nowej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w ramach których zostanie szczegółowo przeanalizowany zgłaszany przez związki zawodowe postulat dotyczący przyjęcia innego rozwiązania w tym zakresie.
3. Propozycja dot. § 2 pkt 3 nie jest zasadna. Ministerstwo Finansów nie neguje faktu, iż egzekucja z nieruchomości jest trudna, pracochłonna i wymaga wiedzy nie tylko z zakresu przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Jednak intencją projektowanego rozporządzenia było zapewnienie transparentności systemu wynagrodzeń prowizyjnych i ograniczenie liczby stawek przyjętych do określenia przysługujących egzekutorom wynagrodzeń prowizyjnych. Z tego względu zaproponowano zrównanie stawki wynagrodzenia prowizyjnego za ściągnięcie należności pieniężnych w wyniku przeprowadzenia egzekucji z ruchomości i nieruchomości. Natomiast zrekompensowanie egzekutorom złożoności i pracochłonności oraz nakładu pracy związanego z zastosowaniem środka egzekucyjnego w postaci egzekucji z nieruchomości może zostać dokonane przez naczelnika urzędu skarbowego w formie kwartalnej nagrody - §8 pkt 1 i 4 projektowanego rozporządzenia.
4. Uwaga dotycząca § 2 pkt 4 Przedłużenie okresu, o którym mowa w § 2 pkt 4 projektu rozporządzenia nie wydaje się uzasadnione. W § 2 pkt 4 projektu rozporządzenia zakłada się, że egzekutorowi przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości „1,5% ściągniętych kwot należności pieniężnych wraz z pobranymi od nich odsetkami za zwłokę, kosztami upomnienia i kosztami egzekucyjnymi, jeżeli kwoty te zostały wpłacone przez zobowiązanego na zaspokojenie egzekwowanych należności na rachunek lub w kasie organu egzekucyjnego lub wierzyciela w ciągu 14 dni po wykonaniu czynności egzekucyjnych w zakresie egzekucji ze składników majątkowych wymienionych w pkt 1 i 3". Taki sam okres przewiduje obecnie obowiązujące rozporządzenie. Przewidziany 14-dniowy termin ma na celu motywowanie egzekutorów do szybkiego przeprowadzania egzekucji ze składników majątkowych wymienionych w pkt 1-3 § 2 projektu rozporządzenia, tak aby nie poprzestawali na dokonywaniu czynności egzekucyjnych, po osiągnięciu - w danym okresie rozliczeniowym - czterokrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Zaproponowany zapis mógłby zostać odczytany jako przyzwolenie na niedokonywanie zwózek i sprzedaży zajętych ruchomości przez 30 dni od daty zajęcia i sygnał do spowolnienia procesów windykacji długów. Wydłużenie okresu mogłoby spowodować wydłużenie postępowania egzekucyjnego w zakresie egzekucji ze składników majątkowych wymienionych w pkt 1-3 cytowanego paragrafu. Egzekutor, po przydzieleniu mu tytułu wykonawczego będzie oczekiwał na wpłatę w tym, przewidzianym w rozporządzeniu terminie i nie będzie zmotywowany ani zainteresowany dokonywaniem innych czynności egzekucyjnych bądź też przeprowadzaniem innych czynności w terenie. W kontekście przysługującej uczestnikowi postępowania egzekucyjnego, na podstawie na podstawie art. 54 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji skargi na przewlekłość postępowania, zjawisko to jest niepożądane. Nie przyczyni się to zatem do zwiększenia efektywności egzekucji.
5. Uwaga dotycząca § 5 pkt 1 Zdaniem Ministerstwa Finansów zapis § 5 oznacza, że wynagrodzenie prowizyjne za czynności egzekucyjne w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych będzie przysługiwać bez względu na to ilu egzekutorów będzie prowadziło pracę nad jednym tytułem wykonawczym.
6. Uwaga dotycząca § 5 ust. 2 nie może zostać uwzględniona. Przepis § 5 projektu rozporządzenia jest odzwierciedleniem praktyki stosowanej w urzędach skarbowych. Generalnie w urzędach skarbowych egzekucje z nieruchomości w całości prowadzi samodzielnie komornik skarbowy. Wątpliwości zgłoszone przez Pana Przewodniczącego nie są uzasadnione, gdyż regulacja nie będzie dotyczyć więcej niż jednego egzekutora albo więcej niż jednego komornika skarbowego. Nie wystąpi również sytuacja, w której egzekutor współpracuje z komornikiem skarbowym. Nie wystąpi więc problem podziału wynagrodzenia prowizyjnego.
7. Uwaga dotycząca § 6 ust 1, 2, 3, 4 Propozycja wykreślenia zapisów § 6 dotyczących możliwości przyznania naczelnikowi urzędu skarbowego/zastępcy naczelnika i komornikowi skarbowemu wynagrodzenia ryczałtowego, nie zasługuje na uwzględnienie. Nie można zgodzić się z twierdzeniem, że wystarczy tylko pełnienie funkcji -naczelnika, zastępcy naczelnika i komornika skarbowy do otrzymania wynagrodzenia prowizyjnego Zgodnie z § 6 projektowanego rozporządzenia, uprawnienie do wynagrodzenia ryczałtowego dla naczelnika/zastępcy naczelnika związane jest z zapewnieniem prawidłowego i skutecznego wykonywania funkcji organu egzekucyjnego, a dla komornika skarbowego wiąże się z prawidłowym i skutecznym kierowaniem komórką egzekucyjną. Z kolei, skuteczne kierowanie komórką egzekucyjną, a także właściwe wykonywanie funkcji organu egzekucyjnego ma decydujący wpływ na skuteczne odzyskiwanie zaległości. Na naczelniku urzędu skarbowego ciąży także ostateczna odpowiedzialność za przymusową windykację należności. Intencją projektowanego zapisu jest konieczność zwiększenia skuteczności działań naczelnika urzędu skarbowego jako organu egzekucyjnego oraz zwiększenie możliwości jego oddziaływania na pracowników egzekucji, za których działania ponosi odpowiedzialność. Jednocześnie należy podkreślić, że uprawnienie wymienionych wyżej osób do wynagrodzenia ryczałtowego jest fakultatywne, zależy od oceny pracy dokonanej przez przełożonego. Przewidziano również ograniczenia wysokości tego wynagrodzenia do dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
8. Uwaga dotycząca § 8 ust. 1. Propozycja wykreślenia zapisu dotyczącego możliwości przyznania nagrody dla pracownika zatrudnionego w komórce rachunkowości podatkowej, nie może zostać uwzględniona. Zgodnie z zarządzeniem nr 39 Ministra Finansów z dnia 21 września 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, jedynie pracownicy komórki rachunkowości podatkowej wykonują stale, często istotne czynności na rzecz egzekucji administracyjnej. W szczególności pracownicy rachunkowości podatkowej na bieżąco podejmują czynności zmierzające do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak wysyłanie upomnień, wystawianie tytułów wykonawczych, a także dokonują monitorowania zaległości. Należy zauważyć, że nagroda ta ma charakter fakultatywny i będzie przyznawana w zależności od posiadanych środków na jej wypłatę oraz wielkości dochodów z tytułu pobranych opłat za czynności egzekucyjne.
9. Uwaga dotycząca możliwości przyznania wynagrodzenia prowizyjnego za czynność przeprowadzenia kontroli u dłużnika zajętej wierzytelności. Propozycja dodania w projekcie rozporządzenia zapisów dotyczących przyznania wynagrodzenia prowizyjnego za czynność przeprowadzenia kontroli u zobowiązanego lub dłużnika zajętej wierzytelności nie zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z przyjętymi założeniami do projektu rozporządzenia, proponowane zapisy mają na celu uproszczenie określenia stawek wynagrodzenia prowizyjnego, ograniczając je do czynności, których efektem jest ściągnięcie należności. Zgodnie z art. 71 a ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, organ egzekucyjny uprawniony jest do przeprowadzenia u dłużników zajętej wierzytelności kontroli prawidłowości realizacji zastosowanego środka egzekucyjnego. Jeżeli w wyniku kontroli, stwierdzono, że dłużnik zajętej wierzytelności bezpodstawnie uchyla się od przekazania zajętej wierzytelności organowi egzekucyjnemu, zajęta wierzytelność może być ściągnięta od dłużnika w trybie egzekucji administracyjnej. Podstawą wystawienia tytułu wykonawczego są wyniki przeprowadzonej kontroli u dłużnika. Tak więc, przeprowadzone czynności kontrolne u dłużnika zajętej wierzytelności nie warunkują w sposób bezpośredni uzyskania należności pieniężnych od zobowiązanego, a nie każda czynność egzekucyjna stanowi uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego. Jednocześnie należy podkreślić, że niezasadne jest porównywanie kontroli prowadzonej przez pracowników egzekucji z kontrolami podatkowymi. Dla pracowników komórki egzekucyjnej przeprowadzenie kontroli u zobowiązanego lub dłużnika zajętej wierzytelności ma charakter incydentalny. Jednocześnie pracownicy tych komórek otrzymują poza wynagrodzeniem prowizyjnym uzależnionym od efektów pracy, także wynagrodzenie wynikające z ich osobistych angaży, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. Natomiast dla pracownika zatrudnionego w komórce kontroli podatkowej urzędu skarbowego, kontrola podatkowa jest zadaniem o charakterze ciągłym, prowadzonym przede wszystkim poza siedzibą urzędu skarbowego, za którą otrzymuje dodatek kontrolerski.
Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej Maciej Młodzikowski
08 lip 2011, 07:43
Re: Co z prowizjami?
Ręce opadają, śmiać się czy płakać? Np.: dla egzekutora większa kasa nie działa motywacyjnie ale dla NUSa już tak. Itak można by długo wymieniać...
08 lip 2011, 11:35
Re: Co z prowizjami?
Warto aby w MF zrozumiało, że wśród skarbowców nie ma osób z IQ w skali Wechslera: 50 – 69. Cóż każdy sądzi wg siebie
____________________________________ Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę. C.T.
08 lip 2011, 11:50
Re: Co z prowizjami?
Czy wiadomo coś o nowym rozporządzeniu? miało obowiązywać od 1 lipca 2011 ...
21 lip 2011, 18:58
Re: Co z prowizjami?
Ze względu na trudne warunki atmosferyczne cisza...
22 lip 2011, 07:30
Re: Co z prowizjami?
Informacja o stanie prac nad rozporządzeniem
Załącznik:
uprawnienia szczególne.zip
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
____________________________________ Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...
27 wrz 2011, 17:25
Re: Co z prowizjami?
Efekty i ewentualne ryzyka związane z wprowadzeniem nowych zasad prowizji i nieprzychylnym przyjęciem go przez zainteresowanych pracowników egzekucji jest znikome!!!!!!!!!!! I tu mają rację. Kto z egzekucji w USach był na akcjach protestacyjnych??? Ktoś powie pokorne ciele dwie matki ssie. Być może, ale zawsze jednak będzie traktowany jak ciele. Szersza akcja informacyjna? I owszem - wszyscy się dowiedzą, że dostali po kieszeni z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia w dniu wejścia w życie tegoż. I ta wszech obecna staruszka EZ
27 wrz 2011, 18:31
Re: Co z prowizjami?
melon
Kto z egzekucji w USach był na akcjach protestacyjnych???
Obecności ZZ PEA na akcji protestacyjnej jak i jej działań w MF nie będę komentować. Nie miejsce i nie pora na to.
28 wrz 2011, 11:59
Re: Co z prowizjami?
Czy to prawda, że nowe rozporządzenie prowizyjne na wejść w życie od 01.01.2012 r.? Jak wyczytałem na stronie związków egzekucji administracyjnej są już nawet prowadzone prace nad systemem egapoltax tym zakresie. Może ktoś to potwierdzić?
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników