Poruszyliście bardzo ciekawy temat
Współczuję Marikajsowi, ale takich przypadków w US-ach i innych urzędach jest bez liku. Wszyscy wiedzą, że tak jest, ale nikt niczego nie robi, żeby to zmienić. Tak więc
dyskryminacja w urzędach kwitnie, a kierujący tymi jednostkami przymykają oczy, bo co ich obchodzą pracownicy, oni dbają tylko o swoje interesy.
Gdyby dyrektorzy takich jednostek byli poddawani ocenie przez pracowników i te oceny byłyby brane przy ocenie tych dyrektorów przez zwierzchników, to by się coś może zmieniło, bo jak na razie łatwo im przychodzi oceniać kogoś, a na siebie złego słowa nie powiedzą.
Rozkoszna, a co powiesz, jeżeli pracownicy tego samego referatu mają bardzo zróżnicowane podstawy wynagrodzenia zasadniczego (róznice sięgają np. 1.000 zł brutto), a staż pracy jest taki sam i wykonują jednakową pracę (zakres czynności jest "toczka w toczkę" i stanowiska pracy zostały jednakowo zwartościowane).
W każdym urzędzie jest dokładnie określony mnożnik kwoty bazowej dla danego stanowiska, ale mało który pracownik o tym wie. Dlatego niejednokrotnie osoba zajmująca dane stanowisko zarabia mniej niż wynosi ten mnożnik, ponieważ ten, który ona otrzymała mieści się w tabeli mnożników kwot bazowych (ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej - Dz. U. z dnia 14 grudnia 2009 r.) i jest to najczęściej bardzo niski poziom tego mnożnika. Zdarza się, że "stary" pracownik (z dłuższym stażem pracy) zarabia mniej niż "nowy" pracownik (wiedza i umiejętności nowego pracownika nie zostały jeszcze zweryfikowane w nowej pracy). "Stary" pracownik od czasu do czasu ma zmianę tego mnożnika np. przy awansie (widełki mnożnika brane są z Rozporządzenia), a "nowy" pracownik zostaje przyjęty do pracy i otrzymuje wyższy mnożnik (ustalony dla danego stanowiska w urzędzie).
Co ZZ mogą w takich przypadkach zrobić? Czy są jakieś przepisy, regulaminy, etc., które określają, co mogą zrobić ZZ w takich sprawach?