Współczuję radcy prawnego , ale oni tak mają . A temat odsetek to w ogóle terra incognita , dla wielu radców i doradców .
O PP nie wspominając - także w ujęciu szefostwa, i to nie tylko tego najwyższego czy średniego szczebla...
22 paź 2008, 14:39
Hej! Droga Fiko, widzę, że zostałaś już przekonana. To dobrze, bo wszyscy co zabrali głos w Twojej sprawie mieli całkowitą rację. Zastanawiam się tylko, na jakie przepisy powoływał się Twój radca prawny, aby Cię tak przekonać, że odsetki będą biegły od terminu z decyzji odroczeniowej, mimo, że upadła, a nie od ustawowego terminu - terminu pierwotnego? Ja natomiast zwracam się do Was o pomoc innego kalibru, cięższego. Chodzi mi o nowy przepis art. 5 ust. 3a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - przepis ten obowiązuje od 14.06.2008 r., więc coś może już czyniliście w tym kierunku. Mianowicie wydaję decyzję o odroczeniu zapłaty zaległości podatkowej z odsetkami w ramach pomocy de minimis. Dodatkowo wydaję zaświadczenie o pomocy de minimis, które stanowi integralną część wydanej decyzji. Tak to czynimy od października, czyli decyzja + zaświadczenie, aby łatwiej w przypadku upadku raty zmienić wartość pomocy wydając nowe zaświadczenie i unieważniając poprzednie bez konieczności zmiany decyzji. Ale szkopuł powstaje wtedy, gdy upada cała decyzja odroczeniowa - podatnik nie dochował terminu odroczenia ( albo upadły już wszystkie raty ). Przepis przecież nic nie mówi, że wydaję zaświadczenie o nieudzieleniu pomocy de minimis Wydam nowe zaświadczenie wskazując wartość pomocy de minimis "0"? Czy tak możnaby? Jak myślicie ?
26 paź 2008, 18:39
Na sobotnim szkoleniu z pomocy publicznej była mowa, iż w takim przypadku faktycznie wydajemy korektę zaświadczenia, w którym wskazujemy, że aktualna wartość pomocy, po uwzględnieniu niezapłaconych rat (tudzież nie dochowania terminu odroczenia) wynosi 0.
27 paź 2008, 08:27
Myślę, że podejście zaprezentowane na sobotnim szkoleniu, na którym była Reszka, jest prawidłowe. Zastanawia mnie jednak, czy było ono prowadzone w ramach szkoleń przez MF/IS, czy przez UOKiK ? Chodzi mi o to, że ... w sobotę... , no i że czasami w normalny dzień roboczy nie ma chętnych.... ? Jeżeli możesz, napisz proszę gdzie jest tak dobrze ?!.
27 paź 2008, 08:55
Szkolenie to było prowadzone przez samo Szefostwo z Departamentu MPP w MF i rzecz miała miejsce w rejonie Śląska. Było to szkolenie opłacane przez Urzędy. I w przeciwieństwie do tego co piszesz Madagaskar i pomimo tego, że to była sobota, to okazało się, że na głód wiedzy w zakresie pp cierpi spora grupa osób, bo zebrało się ok. 60 -70 osób. Tylko czy z tego powodu jest nam tak dobrze? W końcu to pierwsze szkolenie z pp chyba od 1,5 roku, a na pewno jedyne w 2008r., stąd też pewnie taka frekwencja.
27 paź 2008, 09:26
Komplikuje się rozpatrywanie spraw dot. pomocy publicznej m.in. poprzez badanie ratingu i niektórzy przedsiębiorcy wpadają na pomysł aby złożyć oświadczenie, że uzyskanej pomocy nie przenaczą na potrzeby przedsiębiorstwa lecz na potrzeby związane np. z leczeniem czy doraźnymi potrzebami dzieci itp. Oczywiście chodzi wyłącznie o osoby fizyczne.
Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Czy można wykluczyć wtedy stosowanie przepisów dot. pomocy publicznej???
02 lis 2008, 14:47
Departament Gospodarki Narodowej pismem nr GN5/4435/7/JPR/MHJ/KBV/60/2008 z dnia 1 lipca 2008 roku poinfomował, że należy stosować nową metodę ustalania wysokości stopy referencyjnej i stopy dyskontowej niezbędnych do wyliczenia wartości pomocy publicznej.
Czy ktoś próbował już rozgryźć to zagadnienie i nie połamał sobie na tym zębów? Czy ktoś może coś napisać odnośnie praktycznego stosowania podanej informacji w tym piśmie?
Pytam tak trochę enigmatycznie, bo akurat nie zajmuję się tym zagadnieniem i nie tkwię w temacie. Ale ktoś, kto się tym zajmuje chyba "skuma bazę"
Co od samej teorii, to znalazłem co-nie-co tutaj: <a href="http://www.psfp.org.pl/aktualnosci/aktualnosci.html" target="_blank">http://www.psfp.org.pl/aktualnosci/aktualnosci.html</a> <a href="http://uokik.gov.pl/pl/pomoc_publiczna/stopa_referencyjna/" target="_blank">http://uokik.gov.pl/pl/pomoc_publiczna/stopa_referencyjna/</a> <a href="http://ec.europa/comm/competition/state_aid/others/reference_rates.html" target="_blank">http://ec.europa/comm/competition/state_ai...ence_rates.html</a>
____________________________________ Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.
05 lis 2008, 13:31
witam Wszystkich mam taki problem, wpłynął do mnie wniosek podatnika który prowadzi małe (bardzo) gospodarstwo rolne z prośba o umorzenie odsetek i rozłożenie na raty kwóty głownej zaległości z tyt. VAT. Podatnik juz nie prowadzi działalności gospodarczej ale wcześniej ja prowadził, dlatego zaległość w VAT - podpowiedzcie proszę czy powinienem zastosować tu pomoc w rolnictwie czy potraktować taki wniosek jako zwykłego podatnika o ulgę tylko z art. 67a OP. Sytuacja finansowa podatnika jest nieciekawa i ewentualna pomoc z pewnościa nie będzie przeznaczona na cele gospodarstwa rolnego lecz na poprawę sytuacji finansowej rodziny. Dodatkowo podatnika dotknęła w tym roku klęska suszy - na co ma protokół.
jeżeli ktos miał podbną sprawę lub wie jak ją rozwiązać proszę o podpowiedź.
19 lis 2008, 14:02
Czym prościej, tym lepiej. Ja bym uznał, iż nie jest to pomoc publiczna i zastosował art. 67b par. 1 pkt 1 OP. Przekonuje mnie pogląd prof. Etela na temat zakresu pojęcia "pomoc publiczna".
Ostatnio edytowano 19 lis 2008, 14:19 przez Pawel1ek, łącznie edytowano 1 raz
19 lis 2008, 14:18
Pawełek
Czym prościej, tym lepiej. Ja bym uznał, iż nie jest to pomoc publiczna i zastosował art. 67b par. 1 pkt 1 OP. Przekonuje mnie pogląd prof. Etela na temat zakresu pojęcia "pomoc publiczna".
Zgadzam się z przedmówcą . Ponadto , to nie rodzaj podatku czy też zaległości podatkowej decyduje czy mamy do czynienia z pomocą lecz status prawny wnioskodawcy. Skoro nie prowadzi działalności to nie jest przedsiębiorcą i żadna ulga nie będzie pomocą publiczną.
19 lis 2008, 15:19
Mam znów problem odsetkowy....., na wniosek podatnika uchylimy decyzję która odraczała termin zapłaty podatku,( uchylenie w trybie art253a), no i znów problem odsetek, wg. mojej oceny odsetki naliczyć należy od pierwotnego terminu od którego robiliśmy odroczenie, bo zrobi się nam z tego zaległość podatkowa na dzień uchylenia, a mój mecenas znów twierdzi co innego, może ktoś ma jakiekolwiek wyjaśnienie czy interpretację bo mi już ręce opadają....
27 lis 2008, 13:56
Masz całkowitą rację. Uchylenie decyzji powoduje powrót do stanu na dzień złożenia wniosku, zatem i odsetki należy liczyć od dnia złożenia wniosku - tego pierwotnego. Taki tryb jest sprawdzony i stosowany z powodzeniem. Konieczne działania - zmienić radcę
27 lis 2008, 15:25
Skoro - jak piszesz - Fika ma całkowitą rację, to dlaczego ... odsetki naliczać od terminu złożenia pierwotnego wniosku w tej sprawie, a nie od dnia po upływie terminu płatności danego podatku ?.
28 lis 2008, 07:54
fika
Mam znów problem odsetkowy....., na wniosek podatnika uchylimy decyzję która odraczała termin zapłaty podatku,( uchylenie w trybie art253a), no i znów problem odsetek, wg. mojej oceny odsetki naliczyć należy od pierwotnego terminu od którego robiliśmy odroczenie, bo zrobi się nam z tego zaległość podatkowa na dzień uchylenia, a mój mecenas znów twierdzi co innego, może ktoś ma jakiekolwiek wyjaśnienie czy interpretację bo mi już ręce opadają....
Masz rację , odsetki liczymy na dzień złożenia pierwotnego wniosku , w końcu tryb z art. 253a O. p. mówi o zmianie lub uchyleniu decyzji ostatecznej . Nie ma tam słowa o zmianie trybu naliczania odsetek za zwłokę . Rób swoje i nie przejmuj sie mecenasem. A swoja drogą , to ten radca nie jest szczególnie kompetentny. Pozdrawiam
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników