Po krótkiej przerwie odpowiadając Ci Mały Biały Misiu potwierdzam, że jeszcze regulacje unijne nie nakazują wprowadzania do urzędów a w szczególności do UKS paranoi. Choć jak zauważyli koledzy powyżej komisarze unijni zauroczeni dokonaniami DUKS w Bydgoszczy być może wprowadzą takie radosne rozwiązania. Mój zespół pokusił się o sprawdzenie sprawy i oto mamy wyniki. Stadardy kontroli finansowej wynikają z poniższych regulacji.
- art. 47 ustawy o finansach publicznych ustawa z 30.VI.05 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.),
1. Kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych dotyczy procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem.
2. Kontrola finansowa obejmuje:
1) przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków;
2) badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych;
3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur dotyczących procesów, o których mowa w pkt 2.
3. Kierownik jednostki ustala w formie pisemnej procedury, o których mowa w ust. 2, biorąc pod uwagę standardy, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1, oraz zapewnia ich przestrzeganie.
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Co ciekawe na razie NIC O OGRACH!!!<!--sizec--></span><!--/sizec-->- art. 63 ustawy o finansach publicznych
1. Koordynacja kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych obejmuje w szczególności:
1) określanie i upowszechnianie standardów kontroli finansowej, zgodnych z powszechnie uznawanymi standardami;
2. Minister Finansów określi w formie komunikatu oraz ogłosi w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów standardy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
Tutaj też NIC O OGRACH!!!<!--sizec--></span><!--/sizec-->
W wykonaniu tych przepisów MF wydało Komunikat nr 13 z 30.VI.06 r. w sprawie standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych Dz.Urz.MF.06.7.58 i tutaj czytamy:
Standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych /trochę koniecznych powtórek, sorry/
I. Wstęp Charakter standardów
Standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, zwane dalej "Standardami", określają podstawowe wymagania odnoszące się do systemów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, zwanych dalej "jednostkami".
Standardy stanowią zbiór wskazówek, które kierownicy jednostek powinni wykorzystać do tworzenia, oceny i doskonalenia systemów kontroli finansowej w kierowanych przez siebie jednostkach. Celem Standardów jest promowanie wdrażania w jednostkach spójnego i jednolitego modelu kontroli finansowej zgodnego ze współczesnymi standardami i modelami kontroli wewnętrznej, z uwzględnieniem specyficznych zadań, które realizuje dana jednostka i warunków w jakich funkcjonuje.
II. Standardy kontroli finansowej
A. Środowisko wewnętrzne
Właściwe środowisko wewnętrzne jest fundamentem dla pozostałych elementów kontroli finansowej.
Standardy w tym zakresie (pkt 1-5) dotyczą systemu zarządzania jednostką i jej zorganizowania jako
całości. Środowisko wewnętrzne w sposób zasadniczy determinuje jakość kontroli finansowej w
jednostce.
1) Uczciwość i inne wartości etyczne
Kierownik jednostki oraz pracownicy, wykonując powierzone im zadania i obowiązki,
kierują się osobistą i zawodową uczciwością. Kierownik jednostki poprzez przykład i codzienne decyzje wspiera i promuje przyjęte w jednostce wartości etyczne oraz osobistą i zawodową uczciwość pracowników. Pracownicy rozumieją, jakie zachowanie i postępowanie jest uważane w jednostce za etyczne. Kierownik jednostki oraz pracownicy są pozytywnie nastawieni do kontroli finansowej i wspierają jej funkcjonowanie.
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
No i ZNOWU NIC O OGRACH!!!<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego Ministerstwa Finansów opracował Wytyczne do samooceny kontroli finansowej w jednostce sektora finansów publicznych w celu ułatwienia kierownikom jednostek wywiązania się z obowiązków dotyczących monitorowania i oceny kontroli finansowej.
W wytycznych czytamy:
Efektywne korzystanie z niniejszego dokumentu wymaga uprzedniego zapoznania się ze Standardami i zrozumienia roli kontroli finansowej w jednostce. Wytyczne nie stanowią integralnej części Standardów kontroli finansowej – posługiwanie się nimi nie jest obowiązkowe. (!!!!) Stanowią one raczej narzędzie, które może być pomocne w ocenie systemu kontroli w jednostce, w tym w identyfikacji obszarów lub elementów wymagających ulepszeń. Wytyczne powinny być traktowane jako podstawa, którą można i należy modyfikować lub uzupełniać w celu dostosowania ich do specyficznych celów i zadań danej jednostki oraz warunków, w jakich ona działa. (…)
Wytyczne mogą posłużyć jako pomoc w opracowaniu np. list kontrolnych, kwestionariuszy kontroli wewnętrznej czy innych dokumentów roboczych.<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
NA RAZIE NIC O OGRACH!!!<!--sizec--></span><!--/sizec-->
A. Środowisko wewnętrzne
Pierwsza grupa standardów kontroli finansowej opisuje podstawowe warunki, których spełnienie jest istotne dla stworzenia w jednostce właściwego środowiska wewnętrznego. (…)
Kierownik jednostki powinien dążyć do stworzenia, a także zachęcać pracowników do współtworzenia, w jednostce takiej kultury organizacyjnej, która będzie wspierać osiąganie celów przez jednostkę (!!!) oraz buduje pozytywny stosunek kierownictwa każdego szczebla i wszystkich pracowników do systemu kontroli finansowej.
Powinien też, poprzez swoje działania i bieżące decyzje, ukazywać swoje przywiązanie do dobrego zarządzania oraz promować wysokie standardy pracy i uczciwe postępowanie.
Ukształtowanie w jednostce pozytywnego środowiska kontroli wymaga uwzględnienia wielu czynników. Najważniejsze z nich znalazły swoje miejsce w standardach kontroli finansowej oraz w niniejszym dokumencie. Kierownik jednostki powinien rozważyć każdy z tych czynników oceniając, czy pozytywne środowisko kontroli zostało w jednostce wykreowane. (!!!) Czynniki, na które należy zwrócić szczególną uwagę zostały wskazane poniżej, z zastrzeżeniem,
że w przypadku części jednostek niektóre z tych czynników mogą nie mieć zastosowania. Poniższe zestawienie ma na celu zasygnalizowanie najistotniejszych kwestii i nie jest wyczerpujące, tworzy raczej podstawę do dalszej modyfikacji i uzupełnień.
I. Uczciwość i inne wartości etyczne (dalej występują wskazówki, zalecenia rozumiane jako podpowiedzi, przykłady stosowania)
0. W jednostce wprowadzono kodeks etyczny (kodeks postępowania), specyficzny dla tej jednostki, w którym określono zasady postępowania w sytuacjach wątpliwych etycznie.
W szczególności:
- w kodeksie wskazano jakie zachowanie uważane jest za wzorcowe lub jakie zachowanie uważane jest za niewłaściwe w określonych sytuacjach,- zapisy kodeksu odnoszą się na przykład do: właściwego wykorzystania zasobów, przyjmowania prezentów, kontaktów ze stronami postępowania, należytej staranności zawodowej,
- w kodeksie wskazano przypadki konfliktu interesów,
- zapisy kodeksu są sformułowane w sposób, który można uznać za zrozumiały dla ogółu pracowników,
- zapisy kodeksu przyjętego w jednostce nie są sprzeczne z zapisami innych kodeksów etyki obowiązujących w jednostce, np. kodeksu etyki służby cywilnej,
- znajomość kodeksów etyki obowiązujących w jednostce jest okresowo potwierdzana przez pracowników, (…).
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
No w końcu pojawiły się OGRY czy ÓGR <!--sizec--></span><!--/sizec--> w postaci ledwo wzmianki o „ kodeksie etycznym specyficznym dla jednostki ” ale trudno tutaj doszukiwać się:
1) Przepisów unijnych
2) Przymusu i konieczności wprowadzania
3) A jeśli już to taki Kodeks winien być konkretny, jasny i rzeczowy .
>>Standardy kontroli finansowej i standardy audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych nie stanowią przepisów prawa powszechnego. Należy je traktować jak wskazówki Ministra Finansów dotyczące zasad budowania systemów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych. Standardy zostały sformułowane w sposób jak najbardziej ogólny i zwięzły, mają bowiem zastosowanie do wszystkich jednostek sektora finansów publicznych, zróżnicowanych pod względem organizacyjnym, prawnym i funkcjonalnym.
Standardy zawierają szczegółowe zasady, procedury, wytyczne i zalecenia z zakresu zarządzania finansowego. Są one normami typu soft law, nie mają zatem charakteru bezwzględnego. Zważywszy formę prawną, naturę oraz funkcje, nie są one aktami normatywnymi. "Stanowią akty, których stosowanie jest zalecane, aczkolwiek nie narzucane.<<
Lipiec Ludmiła, LEX/el 2008, Komentarz do art.63 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
Komentowane przeze mnie i mój zespół poszczególne zapisy Kodeksu podkreślają jego ( Kodeksu) anormalnośc i amoralność , zawiłość, sprzeczności w codziennym stosowaniu w odniesieniu do np. zadań UKS!!! , dwuznaczność w etycznym postępowaniu i ocenie niektórych czynności z podkreśleniem lojalności rozumianej jako „ morda w kubeł” , poddaństwa pracowników. Moim skromnym zdaniem Kodeks etyki pracowników UKS w Bydgoszczy to przejaw frustracji i niedowartościowania, arogancji , kompensacja braku elementarnych cech przywódczych.
Mały Misiu wierzę że swojej racji i byc może ciężkiej pracy będziesz bronić jak niepodległości ale czy w tym wypadku warto! Po prostu mi i wielu kolegom wokół niepodaoba sie ten Kodeks jego treść i forma, i juszszsz. :piwo: