Uff, może tak po kolei. Piwo to wyrób akcyzowy zharmonizowany, więc zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, jego produkcja może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Skoro mamy skład, to będzie i procedura zawieszenia poboru akcyzy. Tak więc obowiązek podatkowy powstanie w momencie opuszczenia gotowego wyrobu/piwa terenu składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Skonkretyzuje się on w zobowiązanie podatkowe 25 dni po powstaniu obowiązku podatkowego, jako tzw. wpłata dzienna. Deklarację na odpowiednim druku AKC-3 złożysz do 25 następnego miesiąca. Aby prowadzić skład podatkowy potrzebna jest zgoda właściwego naczelnika urzędu celnego w postaci decyzji. Co i jak napisano już wyżej.
Tak na marginesie, piwo można produkować bez składu podatkowego, ale wyłącznie na użytek domowy, bez przeznaczenia na działalność gospodarczą. Wtedy nie trzeba płacić podatku.
I jeszcze jedno. Konradzie jaką stosujesz burzliwą fermentację: górną czy dolną i jak długo leżakujesz gotowy wyrób? Pytam z ciekawości zawodowej. Pozdrowienia.
06 wrz 2007, 17:53
Witam ponownie. Powoli idę do przoduu ale mam jeszcze pytanie dotyczące stowania obniżonej stawki akcyzy na piwo dla małych browarów. Kto to ustala i w jakiej wysokości sie stosuje. Czy procentowo czy kwotowo.Czy reguluje to rozporzadzenie czy ustawa. Słyszałem coś o obnizeniu o 20%. Pozdrawiam
25 wrz 2007, 10:11
Tę sprawę reguluje zwolnienie poprzez zwrot (to chyba tylko u nas jest mozliwe). Szukaj w § 21 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 26 kwietnia 2004 r., w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Dziennik Ustaw z 2006. nr 72. poz. 500
§ 21. 1. Zwalnia się z akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali: 1) do 20.000 hl piwa - w wysokości 25,00 zł/hl; 2) do 70.000 hl piwa - w wysokości 12,50 zł/hl; 3) do 150.000 hl piwa - w wysokości 10,00 zł/hl; 4) do 200.000 hl piwa - w wysokości 7,50 zł/hl. 2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia. 3. Przepis ust. 1 stosuje się do podatników: 1) prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo; 2) posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa; 3) niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców. 4. Podatnicy rozpoczynający działalność mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem że: 1) w dniu złożenia pierwszej deklaracji podatkowej złożą właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące, która w skali roku podatkowego nie przekroczy jednego z limitów ilościowych określonych w ust. 1; 2) spełniają warunki określone w ust. 3. 5. W przypadku gdy w roku podatkowym będącym równocześnie rokiem rozpoczęcia działalności, podatnik przekroczy zadeklarowane w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, limity ilościowe sprzedaży piwa, do całości sprzedaży piwa w danym roku stosuje się stawkę akcyzy dla piwa określoną w ustawie, bez możliwości obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia. 6. Dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia piwa lub importerzy piwa, którzy przedstawią zaświadczenie władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa, że piwo pochodzi od producenta spełniającego warunki określone w ust. 1 i 3, mogą zwrócić się do właściwego naczelnika urzędu celnego o zwrot akcyzy w wysokości stanowiącej iloczyn ilości nabytego lub zaimportowanego piwa oraz: 1) kwoty 25,00 zł/hl - w przypadku, gdy nabywane lub importowane piwo zostało wyprodukowane przez producenta zagranicznego, którego roczna sprzedaż piwa nie przekraczała w roku poprzednim 20.000 hl; 2) kwoty 12,50 zł/hl - w przypadku, gdy nabywane lub importowane piwo zostało wyprodukowane przez producenta zagranicznego, którego roczna sprzedaż piwa nie przekraczała w roku poprzednim 70.000 hl; 3) kwoty 10,00 zł/hl - w przypadku, gdy nabywane lub importowane piwo zostało wyprodukowane przez producenta zagranicznego, którego roczna sprzedaż piwa nie przekraczała w roku poprzednim 150.000 hl; 4) kwoty 7,50 zł/hl - w przypadku, gdy nabywane lub importowane piwo zostało wyprodukowane przez producenta zagranicznego, którego roczna sprzedaż piwa nie przekraczała w roku poprzednim 200.000 hl. 7. Zwrot akcyzy, o którym mowa w ust. 6, następuje na pisemny wniosek podatnika, złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 30 dni od dnia dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu piwa. 8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, dołącza się: 1) dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju; 2) dokument zgłoszenia celnego - w przypadku importu piwa lub administracyjny dokument towarzyszący - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego. 9. Zwrotu akcyzy dokonuje, w drodze decyzji, właściwy naczelnik urzędu celnego, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 7, wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 8.
25 wrz 2007, 11:54
Wracając do tematu kiedy nalezy zapłacic za wyprodukoane piwo, odpowiadam, że jesli piwko jest sprzedawane z tzw. zapłacona akcyza to termin płatności wynosi 25 dni , od daty kiedy wystąpi obowiązek podtkowy ( w tym przypadku moment opuszczenia składu podatkowego)
15 lut 2008, 22:05
Przepraszam, ale sprzedaż piwa z zapłacona akcyzą nie rodzi żadnego obowiązku podatkowego, bo akcyza to podatek ... jednofazowy. Natomiast wyprowadzenie piwa ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i owszem powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Lecz nie jest to produkt z zapłaconą akcyzą. Zapłata następuje w postaci tzw. wpłat dziennych w ciągu 25 dni od dnia wyprowadzenia wyrobów ze składu, a do 25 dnia następnego miesiąca należy złożyć deklarację AKC-3 z odpowiednim dla piwa załącznikiem.
26 lut 2008, 22:25
Bergen> A jeżli wyprodukowałem wyrób w składzie podatkowym i wydaję go z niego (w ramach WDT) poza procedurą zawieszonej akcyzy to wg. Ciebie jaką mam procedurę. Zawieszoną na pewno nie. Moim zdaniem nastąpi przemieszczanie wyrobów w procedurze zapłaconej akcyzy i nie ma tu znaczenia, kiedy fizycznie zapłacę akcyzę (tj. dopiero za 25 dni). Inaczej oznaczałoby to, że wyrób przemieszczaniy jest ani w zawieszonej ani w zapłaconej akcyzie a ustawy tymczasem żadnej innej nie nazywa. Moim zdaniem pojęcie "procedury zapłaconej akcyzy" odnosić należy do faktu, czy wyroby zostały dopuszczone do konsumpecji (rozumianej jako pozostawanie wyrobó poza procedurą zawieszonej akcyzy) - kwestia natomiast, kiedy fizycznie zapłacony zostanie podatek nie ma tu znaczenia. Pozdrawiam, Arek
Ostatnio edytowano 31 sie 2008, 09:25 przez juar_78, łącznie edytowano 1 raz
31 sie 2008, 09:23
Masz rację Arek. W sumie spieramy się o nazewnictwo, ale chodzi nam o to samo. Jednak cała ta operacja byłaby bardzo kosztowna i skomplikowana dla prowadzącego skład. W takiej sytuacji wysyłający musiałby, przed dokonaniem WDT, złożyć wniosek o zwrot akcyzy, choć tę zapłaci dopiero za 25 dni Zamraża dodatkowo pieniądze, choć ma zabezpieczenie. Prościej jest obciążyć zabezpieczenie składu i wysłać wszystko w zawieszeniu, chyba że ma się kontrahenta bez pozwolenia na skład lub zarejestrowanego handlowca. Wtedy trzeba płacić akcyzę w kraju, a potem ją odzyskiwać.
Ostatnio edytowano 05 wrz 2008, 19:09 przez Bergen, łącznie edytowano 1 raz
05 wrz 2008, 19:08
Z tym wnioskiem składanym przed dokonaniem WDT też problemy. Przepis trochę bzdurny, bo jak zanim będę wiedział ile dokładnie wyślę i zanim zapłacę wnioskować o zwrot. Wynika on jednak z samej dyrektywy horyzontalnej, choć nie do końca chyba został dobrze implementowany.
W sumie to spotkałem się z kilkoma wariantami interpretacji (interpretacje organów i wyroki sądów) przepisu rozporządzenia mówiącego o wniosku składanym przed dokonaniem WDT: - wniosek złożony po = odmowa zwrotu. Termin zatem jest terminem zawitym prawa materialnego, - wyrok WSA w Gliwicach: termin ma charakter jedynie instrukcyjnego, bo nie wynika z ustawy a jedynie rozporządzenia a zatem złożenie wniosku po dostawie nie upoważnia do odmowy zwrotu, - złożyć przed dokonaniem WDT to znaczy złożyć przed otrzymaniem wyrobów przez odbiorcę w państwie członkowskim, bo dopiero z chwilą odbiory wyrobów dostawę można uznać za dokonaną, - termin z rozporządzenia można pominąć. Odnosi się on bowiem do instytucji zwrotu podatku a kwestia taka winna być regulowana aktem rangi ustawowej jako element konstrukcji samego podatku. Delegacji ustawowej tymczasem brak do wyznaczenia takiego terminu.
Widać zatem, że dominują jednak (w sądach oczywiście nie w urzędach i izbach) takie podejście, że złożenie wniosku po dokonaniu wysyłki nie upoważnia do odmowy zwroptu podatku, jeśli pozostałe warunki są spełnione.
10 wrz 2008, 06:43
Jest jak jest. Wyroki sądów wojewódzkich są traktowane przez urzędy jako incydentalne i nie mające wpływu na ogólny sposób postępowania. Zatem w każdym przypadku czeka długa droga przez mękę: I instancja, II instancja i dopiero WSA. Kto ma czas i co ważniejsze na takie procedury? Z drugiej strony nie ma chyba wyjścia, by zmusić MF do zmiany przepisów.
Co do treści wniosku, to po jego złożeniu, dopóki trwa postępowanie, strona ma prawo zmieniać jego treść, w tym również ilość wywiezionych produktów i wnioskowaną kwotę o zwrot.
Ostatnio edytowano 17 wrz 2008, 16:59 przez Bergen, łącznie edytowano 1 raz
17 wrz 2008, 16:57
Zgadza się. Co gorsze po I i II instancji i wyroku sądu urzedy zwracają pieniądze (w międzyczasie upływa często i dwa lata) w ............. nominalnej kwocie. Tak jakby pieniądz w czasie na wartości w ogóle nie tracił a finansowanie fiskusa przez podatnika przychodziło mu lekko i darmo. Sam złożyłem własnie skargę do WSA w przedmiocie żądania oprocentowania za nitereminowy zwrot akcyzy. Ciekawe jak się skończy. Jeden wyrok korzystny dla podatnika już była w WSA Warszawa.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników