Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów.
1 lipca 2014 r. ruszy Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów w zakresie obsługi podatków: od spadków i darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz karty podatkowej. Natomiast 31 marca 2015 r. uruchomiona zostanie usługa wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) w zakresie PIT-37.
Jednym z najważniejszych zmian w podatkach będzie w najbliższym czasie utworzenie przez Ministerstwo Finansów Portalu Podatkowego . Ma on służyć upowszechnieniu aktualnych i bieżących informacji podatkowych, dotyczących zmian w przepisach, obowiązujących wykładni przepisów i innych informacji o charakterze ogólnym oraz informacji dedykowanej konkretnemu podatnikowi.
Portal podatkowy, to system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Portal podatkowy jest instytucją przewidzianą przez ordynację podatkową. Wprowadziła go nowelizacja ordynacji podatkowej zawarta w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 183).
Portal składać się będzie z dwóch bloków: ogólnodostępnego (bez uwierzytelnienia) oraz zindywidualizowanego (po zalogowaniu się do Konta Podatnika). Za jego pośrednictwem dostępne będą następujące usługi:
- Udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych.
- Dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych.
- Wstępnie wypełniane zeznania roczne (PIT 37).
Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku.Daty:
- 11 maja 2014 r. -wejście w życie ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw,
- 1 lipca 2014 r. - uruchomienie Portalu Podatkowego w zakresie obsługi podatków: od spadków i darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz karty podatkowej,
- 1 października 2014 r. - automatyczne nadawanie podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego identyfikatora podatkowego NIP,
- 31 marca 2015 r. - uruchomienie usługi wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR).
Informatyzacja gromadzenia i wymiany informacji podatkowych m.in. w celu uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych w PIT (pre-filed tax return w skrócie PFR).
Cele:
a) usprawnienie procesów wymiany informacji między administracją podatkową, a płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotami niepełniącymi funkcji płatnika, obowiązanymi do składania deklaracji o dochodach (przychodach) osób fizycznych, a także podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Przyczyni się to do budowy elektronicznej administracji podatkowej, a pośrednio do poprawy poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych przez interesariuszy administracji podatkowej oraz ograniczenia najczęściej popełnianych błędów podczas rozliczeń podatkowych. Dodatkowo przyczyni się do zapewnienia sprawnej automatycznej wymiany informacji podatkowych na podstawie art. 8 dyrektywy Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r.
b) ułatwienie rozliczenia dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym przez podatnika poprzez udostępnienie przez administrację podatkową usługi PFR. Administracja podatkowa w oparciu o dane zawarte w imiennych informacjach o wysokości dochodów, na wniosek podatnika sporządzać będzie wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe.
c) natychmiastowe gromadzenie w systemach informatycznych administracji podatkowej danych niezbędnych do uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych.
d) ograniczenie nadmiernej liczby dokumentów papierowych, jakie w chwili obecnej wpływają do administracji podatkowej i są przez nią przetwarzane. Dotyczy to deklaracji sporządzanych na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Aby możliwe stało się uruchomienie usługi PFR w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla płatników tego podatku oraz podmiotów niepełniących funkcji płatnika wprowadzony zostanie obowiązek przekazywania administracji podatkowej informacji podatkowych, wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Z obowiązku tego zwolnieni jednak będą płatnicy, których obowiązek przekazania informacji lub rocznego obliczenia podatku za rok podatkowy istnieje w stosunku do nie więcej niż pięciu podatników, chyba że w ich imieniu i na ich rzecz obowiązek ten wykonuje biuro rachunkowe (w takim przypadku, ww. dokumenty podatkowe byłyby składane wyłącznie w formie elektronicznej).
Dokumenty te będą mogli składać w formie papierowej, z tym że skrócony zostanie termin do ich składania z końca lutego na koniec stycznia roku następującego po roku podatkowym.
Źródło:
http://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/1 ... ansow.htmlProjekty aktów prawnych dotyczące Portalu Podatkowego Ministerstwo Finansów przygotowało Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw oraz cztery projekty rozporządzeń dotyczące Portalu Podatkowego, które są na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw reguluje kwestie doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Regulacje te wskazują, że doręczanie takie jest możliwe jeżeli strona spełni jeden z następujących warunków:
1) złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu podatkowego lub portal podatkowy;
2) wniesie o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskaże organowi podatkowemu adres elektroniczny;
3) wyrazi zgodę na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskaże organowi podatkowemu adres elektroniczny.
Proponowane przepisy przewidują, że wystąpienie organu podatkowego o wyrażenie zgody na przesyłanie korespondencji może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej i zostać przesłane stronie na jej adres elektroniczny lub na portal podatkowy. Wskazują również na możliwość rezygnacji przez podatnika z doręczania pism w ten sposób. W takim przypadku pisma doręczane będą w sposób określony dla pisma w formie innej niż forma dokumentu elektronicznego.
Projektowane rozporządzenia regulują m.in. zakres korzystania z Portalu; dostęp do konta osoby fizycznej będącej podatnikiem, płatnikiem lub inkasentem; rodzaje spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem Portalu Podatkowego.
Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce Program e-Podatki / Legislacja
http://archwww.mf.gov.pl/dokument.php?c ... &id=331578Sygnity zbuduje e-Podatki Nowy portal Ministerstwa Finansów zostanie uruchomiony 1 lipca 2014 r. Wykonawcą jest giełdowa spółka Sygnity. W 2015 roku umożliwi on obsługę PIT, w 2016 r. dojdzie do tego CIT, zaś w 2017 będzie można rozliczać przez niego VAT. Jednak w samych urzędach skarbowych na razie niewiele o nim wiadomo.
Nowy portal Ministerstwa Finansów zostanie uruchomiony 1 lipca 2014 roku. Na początku będzie on umożliwiał składanie deklaracji i rozliczanie trzech podatków: podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (karta podatkowa). W 2015 r. portal ten umożliwi składanie deklaracji PIT, w 2016 r. zostanie wdrożone rozliczanie w taki sam sposób podatku CIT, zaś w 2017 r. będzie można rozliczać VAT.
Wykonawcą i firmą wdrażającą cały projekt i portal jest giełdowa spółka Sygnity SA. Firma ta podpisała w lutym 2013 r. kontrakt o wartości 232,1 mln zł obejmujący zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu e-Podatki. W jego ramach ma powstać portal podatkowy i rozwiązania umożliwiające obsługę 25 mln indywidualnych kont podatników oraz 400 urzędów skarbowych. Cały projekt obejmuje lata 2013-2021, a pierwsze testy nowego portalu Ministerstwa Finansów mają zacząć się w II kw. 2014 roku.
Przy wdrożeniu portalu podatkowego Sygnity SA współpracuje z amerykańską firmą software’ową Fast Enterprises, LLC. Ten dostawca oprogramowania dla sektora publicznego w USA stworzył system informatyczny GenTax umożliwiający jednoczesne rozliczanie wielu typów podatków z obsługą wielu typów baz danych, znajdujących się w różnych miejscach oraz rozwiązanie punktu dostępowego - Taxpayer Access Point (TAP) - które umożliwia każdemu podatnikowi dostęp do własnego konta podatkowego i obsługę rozliczeń online.
Według informacji uzyskanych przez Biznes.pl, technologia zastosowana nowym portalu będzie odmienna niż używana obecnie w rozwiązaniu do rozliczania podatków online e-Deklaracja i e-Deklaracja Desktop, przy czym nie wyklucza się, że na początku portal podatkowy oraz e-Deklaracja będą działały równolegle.
Według resortu finansów konstrukcja nowego portalu przewiduje, iż każdy podatnik będzie miał na nim swoje konto, które zawierać będzie m.in. historię rozliczeń oraz podatkowe naliczenia bieżące. Dostęp do konta będzie możliwy na dwa sposoby - przez zastosowanie profilu zaufanego ePUAP lub poprzez zastosowanie certyfikatu kwalifikowanego PKI. Dostęp przez certyfikat kwalifikowany dotyczyć będzie raczej firm i przedsiębiorstw, choć nie ma przeszkód, aby tego sposobu dostępu używał też zwykły podatnik rozliczający PIT.
Na koncie podatnika znajdować się będzie wstępnie wypełniona jego deklaracja podatkowa. Zostanie ona wygenerowana przez Centralny System Administracji Podatkowej na podstawie wcześniejszych danych zawartych w złożonych w poprzednich latach PIT-ów oraz zawartych w PIT-ach cząstkowych jak PIT-11, które napłyną do urzędów skarbowych.
Jak powiedział Biznes.pl Dariusz Śliwowski, wiceprezes ds. sprzedaży Public Sygnity S.A., podstawowe dane zawarte we wstępnie wypełnionej deklaracji podatkowej będą edytowalne. Ale nie wszystkie - aktualizacja danych osoby fizycznej legitymującej się w zeznaniu podatkowym numerem PESEL będzie mogła dotyczyć jedynie adresu zamieszkania. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, dla których identyfikatorem podatkowym jest NIP, aktualizacji adresu będą mogły dokonać wyłącznie drogą urzędową tj. na wniosku CEIDG-1 lub odpowiednio formularzu NIP-7 lub NIP-2. Inne ich dane w razie konieczności będą mogły być zmienione jedynie poprzez zmiany w tzw. rejestrach referencyjnych (PESEL, CEiDG, KRS) lub poprzez formularz ZAP-3.
Automat policzy, ale nie do końca W wypełnionej deklaracji podatkowej PIT-37 i PIT-38 część obliczeń będzie wykonywana przez system np. automatyczna kontrola górnej granicy 50 proc. kosztów uzyskania przychodów. Jednak do podatnika będzie należała zmiana w deklaracji, jeśli w trakcie roku uzyskiwał przychody z wielu źródeł. Będzie musiał także samodzielnie wypełnić takie informacje jak np. przekazanie 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego lub wpisanie należnej ulgi podatkowej. Po dokonaniu zmian w zeznaniu podatkowym, podatnik podpisze je kwalifikowanym podpisem elektronicznym, bądź podpisem spod zaufanego profilu ePUAP.
Jak stwierdził resort finansów, "nie przewiduje się zwiększenia zatrudnienia w administracji podatkowej w związku z uruchomieniem nowych usług dla podatników". Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe zostaną bowiem wygenerowane na podstawie danych zawartych w Centralnym Systemie Administracji Podatkowej przez oprogramowanie. Docelowo przewiduje się możliwość przekazania korekty zeznania przez portal podatkowy, "jednak to rozwiązanie nie będzie aktywne od 1 lipca 2014." - poinformowało Biuro Prasowe Ministerstwa Finansów.
Groźny Zaufany Profil Tymczasem eksperci informatyczni zwracają uwagę na jeszcze inne problemy, jakie tworzy taka konstrukcja portalu do rozliczeń podatkowych.
- Wypełnienie zeznania przez resort nie jest rozliczeniem podatkowym, podatnik musi je jeszcze w sposób bezpieczny podpisać. Po takim podpisaniu online i po wysłaniu powinno być generowane urzędowe poświadczenie odbioru, bo przecież plik może zginąć, nie dotrzeć do adresata, nie otwierać się, a podatnik musi mieć dowód, że dokonał czynności rozliczenia się z podatku. Konieczne jest także przesłanie kopii, aby podatnik miał własny PIT i w jego postaci także dowód wobec służb Ministra Finansów, że czynność rozliczenia została dokonana prawidłowo. Nie ma się też co oszukiwać - w tym systemie to do podatnika będzie należała kontrola, czy wszyscy jego pracodawcy rozliczyli się z urzędem skarbowym, przesyłając odpowiednie PIT-y-11. - twierdzi Wiesław Paluszyński, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Zdaniem ekspertów IT jest niemal pewne, iż podatnicy nie będą używali certyfikatu kwalifikowanego do identyfikacji. Jest to bowiem opcja bezpieczna, ale droga. Jest więc niemal pewne, że podatnicy będą używali Zaufanego Profilu w ramach usługi ePUAP do podpisywania swoich zeznań. Ponieważ obecnie Zaufanego Profilu używa może 2-3 proc. spośród podatników wypełniających PIT-y, łatwo można przewidzieć run na serwery ePUAP w 2014 r. i właściwie byłoby najlepiej dla podatników założyć konto jeszcze w drugiej połowie obecnego roku, po uruchomieniu portalu podatkowego. Warto przypomnieć też ostrzeżenie znajdujące się w instrukcji obsługi systemu ePUAP autorstwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego: "Zagrożenie wynikające z posiadania Profilu Zaufanego jest związane z niewielkim poziomem zabezpieczeń. W wielu przypadkach wystarczy przechwycić dostęp do konta e-mail osoby posiadającej Profil Zaufany, by móc składać w jej imieniu szereg dokumentów ze skutkiem prawnym."
Osobnym problemem jest też obsługa całego systemu przez pracowników administracji skarbowej.
- Jest styczeń, portal ma być uruchomiony w lipcu, a my wiemy o nim tyle, ile powiedział minister na konferencji prasowej. Nic nam nie wiadomo, kto ma to robić, co, jak i kiedy. Wiemy, że szykuje się jakaś diametralna zmiana, ale ponieważ nikt nas nie poinformował, na czym ma ona polegać, a w systemy informatyczne które robią wszystko same, nikt u nas w skarbówce nie wierzy, zamiast zmiany może być totalny Armageddon - powiedział Biznes.pl jeden pracowników warszawskiej Izby Skarbowej.
Źródło:
http://m.onet.pl/biznes/branze/informatyka,449dj