Teraz jest 06 wrz 2025, 15:10



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 866 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 62  Następna strona
Nowości w informatyzacji MinFin 
Autor Treść postu
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA18 maja 2009, 13:35

 POSTY        66
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
tranqilo                    



Szkolenia pilotażowe się rozpoczęły.

Wszystkich z pewnością zaciekawi blog uczestników. To pewnie będzie obowiązkowa lektura w US i zapewniam , że będzie trzymać w napięciu do końca  ( do 21 maja 2014) nawet jak jest lekko podretuszowany przez autocenzurę.

Blog jest dostępny w intranecie MF -naprawdę ciekawy ale i ryzykowny pomysł.

Już po pierwszy dniu można zwątpić , czy planowane 4 godzinne szkolenia z e- Kancelarii będą wystarczające do nabycia potrzebnych umiejętności.


Blog bez sensu, lukrowa1ty i najwyraźniej sterowany. Zresztą ostatni wpis 30 kwietnia i zapadła cisza.
Sam pomysł dobry, ale może nie na stronie IT.

____________________________________
małe miasteczko powiatowe


09 maja 2014, 13:46
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA24 paź 2006, 19:15

 POSTY        570
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly ... zekac.html

____________________________________
------------------------------------------------------------------------------------------------
" (...) i ujrzał Pan pracę naszą i był zadowolony, a potem zapytawszy o zarobki nasze, usiadł i zapłakał (...)"


09 maja 2014, 19:39
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
BLOG wprawdzie wpadł w sidła autocenzury (cenzury?)  ale uważam, że to krok w dobrym kierunku - nie chodzi mi o cenzurę ale o blog.
Tak wysyłane komunikaty pozwalają uniknąć zbędnych plotek i powoli przygotować się do ZMIAN, które niewątpliwie następują.

Oczywiście przyjemniej by było pisać o samych sukcesach ale też powinno się napisać dlaczego mamy teraz CISZĘ. Prawda nas wyzwoli.

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


10 maja 2014, 10:06
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA27 kwi 2010, 11:57

 POSTY        481
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Qrcze o jakim blogu piszecie? Nie mogę go znaleźć  :blink:


10 maja 2014, 14:57
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA24 cze 2009, 15:36

 POSTY        69
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Bo to jest na intranecie, musisz się uzbroić w cierpliwość do poniedziałku...
Ale wg mnie to tylko hucpa, w końcu byli co poniektórzy na szkoleniach z zarządzania zmianą i komunikacji, no to zrobili ten blog, żeby nie było, że zero komunikacji... Jeszcze by się ktoś przy rozliczaniu $ z UE przyku... zdziwił.
Z całą pewnością nie ma znaczenia jak Ty, czy jakikolwiek szeregowy pracownik ten blog odbiera...


10 maja 2014, 17:10
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA27 kwi 2010, 11:57

 POSTY        481
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
OK, dzięki za info i czekam do poniedziałku w takim razie  :)


10 maja 2014, 17:49
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów.

1 lipca 2014 r. ruszy Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów w zakresie obsługi podatków: od spadków i darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz karty podatkowej. Natomiast 31 marca 2015 r. uruchomiona zostanie usługa wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) w zakresie PIT-37.

Jednym z najważniejszych zmian w podatkach będzie w najbliższym czasie utworzenie przez Ministerstwo Finansów Portalu Podatkowego . Ma on służyć upowszechnieniu aktualnych i bieżących informacji podatkowych, dotyczących zmian w przepisach, obowiązujących wykładni przepisów i innych informacji o charakterze ogólnym oraz informacji dedykowanej konkretnemu podatnikowi.

Portal podatkowy, to system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Portal podatkowy jest instytucją przewidzianą przez ordynację podatkową. Wprowadziła go nowelizacja ordynacji podatkowej zawarta w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 183).

Portal składać się będzie z dwóch bloków: ogólnodostępnego (bez uwierzytelnienia) oraz zindywidualizowanego (po zalogowaniu się do Konta Podatnika). Za jego pośrednictwem dostępne będą następujące usługi:

- Udostępnianie informacji ułatwiających prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych.

- Dostęp do aktualnej informacji o rozliczeniach i prowadzonych sprawach podatkowych.

- Wstępnie wypełniane zeznania roczne (PIT 37).

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku.

Daty:

- 11 maja 2014 r. -wejście w życie ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw,

- 1 lipca 2014 r. - uruchomienie Portalu Podatkowego w zakresie obsługi podatków: od spadków i darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz karty podatkowej,

- 1 października 2014 r. - automatyczne nadawanie podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego identyfikatora podatkowego NIP,

- 31 marca 2015 r. - uruchomienie usługi wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR).

Informatyzacja gromadzenia i wymiany informacji podatkowych m.in. w celu uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych w PIT (pre-filed tax return w skrócie PFR).

Cele:

a) usprawnienie procesów wymiany informacji między administracją podatkową, a płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotami niepełniącymi funkcji płatnika, obowiązanymi do składania deklaracji o dochodach (przychodach) osób fizycznych, a także podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Przyczyni się to do budowy elektronicznej administracji podatkowej, a pośrednio do poprawy poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych przez interesariuszy administracji podatkowej oraz ograniczenia najczęściej popełnianych błędów podczas rozliczeń podatkowych. Dodatkowo przyczyni się do zapewnienia sprawnej automatycznej wymiany informacji podatkowych na podstawie art. 8 dyrektywy Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r.

b) ułatwienie rozliczenia dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym przez podatnika poprzez udostępnienie przez administrację podatkową usługi PFR. Administracja podatkowa w oparciu o dane zawarte w imiennych informacjach o wysokości dochodów, na wniosek podatnika sporządzać będzie wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe.

c) natychmiastowe gromadzenie w systemach informatycznych administracji podatkowej danych niezbędnych do uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych.

d) ograniczenie nadmiernej liczby dokumentów papierowych, jakie w chwili obecnej wpływają do administracji podatkowej i są przez nią przetwarzane. Dotyczy to deklaracji sporządzanych na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Aby możliwe stało się uruchomienie usługi PFR w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla płatników tego podatku oraz podmiotów niepełniących funkcji płatnika wprowadzony zostanie obowiązek przekazywania administracji podatkowej informacji podatkowych, wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Z obowiązku tego zwolnieni jednak będą płatnicy, których obowiązek przekazania informacji lub rocznego obliczenia podatku za rok podatkowy istnieje w stosunku do nie więcej niż pięciu podatników, chyba że w ich imieniu i na ich rzecz obowiązek ten wykonuje biuro rachunkowe (w takim przypadku, ww. dokumenty podatkowe byłyby składane wyłącznie w formie elektronicznej).

Dokumenty te będą mogli składać w formie papierowej, z tym że skrócony zostanie termin do ich składania z końca lutego na koniec stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Źródło: http://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/1 ... ansow.html



Projekty aktów prawnych dotyczące Portalu Podatkowego

Ministerstwo Finansów przygotowało Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw oraz cztery projekty rozporządzeń dotyczące Portalu Podatkowego, które są na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw reguluje kwestie doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Regulacje te wskazują, że doręczanie takie jest możliwe jeżeli strona spełni jeden z następujących warunków:

1) złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu podatkowego lub portal podatkowy;

2) wniesie o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskaże organowi podatkowemu adres elektroniczny;

3) wyrazi zgodę na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskaże organowi podatkowemu adres elektroniczny.

Proponowane przepisy przewidują, że wystąpienie organu podatkowego o wyrażenie zgody na przesyłanie korespondencji może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej i zostać przesłane stronie na jej adres elektroniczny lub na portal podatkowy. Wskazują również na możliwość rezygnacji przez podatnika z doręczania pism w ten sposób. W takim przypadku pisma doręczane będą w sposób określony dla pisma w formie innej niż forma dokumentu elektronicznego.

Projektowane rozporządzenia regulują m.in. zakres korzystania z Portalu; dostęp do konta osoby fizycznej będącej podatnikiem, płatnikiem lub inkasentem; rodzaje spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem Portalu Podatkowego.

Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce Program e-Podatki / Legislacja

http://archwww.mf.gov.pl/dokument.php?c ... &id=331578



Sygnity zbuduje e-Podatki

Nowy portal Ministerstwa Finansów zostanie uruchomiony 1 lipca 2014 r. Wykonawcą jest giełdowa spółka Sygnity. W 2015 roku umożliwi on obsługę PIT, w 2016 r. dojdzie do tego CIT, zaś w 2017 będzie można rozliczać przez niego VAT. Jednak w samych urzędach skarbowych na razie niewiele o nim wiadomo.

Nowy portal Ministerstwa Finansów zostanie uruchomiony 1 lipca 2014 roku. Na początku będzie on umożliwiał składanie deklaracji i rozliczanie trzech podatków: podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (karta podatkowa). W 2015 r. portal ten umożliwi składanie deklaracji PIT, w 2016 r. zostanie wdrożone rozliczanie w taki sam sposób podatku CIT, zaś w 2017 r. będzie można rozliczać VAT.

Wykonawcą i firmą wdrażającą cały projekt i portal jest giełdowa spółka Sygnity SA. Firma ta podpisała w lutym 2013 r. kontrakt o wartości 232,1 mln zł obejmujący zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu e-Podatki. W jego ramach ma powstać portal podatkowy i rozwiązania umożliwiające obsługę 25 mln indywidualnych kont podatników oraz 400 urzędów skarbowych. Cały projekt obejmuje lata 2013-2021, a pierwsze testy nowego portalu Ministerstwa Finansów mają zacząć się w II kw. 2014 roku.

Przy wdrożeniu portalu podatkowego Sygnity SA współpracuje z amerykańską firmą software’ową Fast Enterprises, LLC. Ten dostawca oprogramowania dla sektora publicznego w USA stworzył system informatyczny GenTax umożliwiający jednoczesne rozliczanie wielu typów podatków z obsługą wielu typów baz danych, znajdujących się w różnych miejscach oraz rozwiązanie punktu dostępowego - Taxpayer Access Point (TAP) - które umożliwia każdemu podatnikowi dostęp do własnego konta podatkowego i obsługę rozliczeń online.

Według informacji uzyskanych przez Biznes.pl, technologia zastosowana nowym portalu będzie odmienna niż używana obecnie w rozwiązaniu do rozliczania podatków online e-Deklaracja i e-Deklaracja Desktop, przy czym nie wyklucza się, że na początku portal podatkowy oraz e-Deklaracja będą działały równolegle.

Według resortu finansów konstrukcja nowego portalu przewiduje, iż każdy podatnik będzie miał na nim swoje konto, które zawierać będzie m.in. historię rozliczeń oraz podatkowe naliczenia bieżące. Dostęp do konta będzie możliwy na dwa sposoby - przez zastosowanie profilu zaufanego ePUAP lub poprzez zastosowanie certyfikatu kwalifikowanego PKI. Dostęp przez certyfikat kwalifikowany dotyczyć będzie raczej firm i przedsiębiorstw, choć nie ma przeszkód, aby tego sposobu dostępu używał też zwykły podatnik rozliczający PIT.

Na koncie podatnika znajdować się będzie wstępnie wypełniona jego deklaracja podatkowa. Zostanie ona wygenerowana przez Centralny System Administracji Podatkowej na podstawie wcześniejszych danych zawartych w złożonych w poprzednich latach PIT-ów oraz zawartych w PIT-ach cząstkowych jak PIT-11, które napłyną do urzędów skarbowych.

Jak powiedział Biznes.pl Dariusz Śliwowski, wiceprezes ds. sprzedaży Public Sygnity S.A., podstawowe dane zawarte we wstępnie wypełnionej deklaracji podatkowej będą edytowalne. Ale nie wszystkie - aktualizacja danych osoby fizycznej legitymującej się w zeznaniu podatkowym numerem PESEL będzie mogła dotyczyć jedynie adresu zamieszkania. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, dla których identyfikatorem podatkowym jest NIP, aktualizacji adresu będą mogły dokonać wyłącznie drogą urzędową tj. na wniosku CEIDG-1 lub odpowiednio formularzu NIP-7 lub NIP-2. Inne ich dane w razie konieczności będą mogły być zmienione jedynie poprzez zmiany w tzw. rejestrach referencyjnych (PESEL, CEiDG, KRS) lub poprzez formularz ZAP-3.

Automat policzy, ale nie do końca

W wypełnionej deklaracji podatkowej PIT-37 i PIT-38 część obliczeń będzie wykonywana przez system np. automatyczna kontrola górnej granicy 50 proc. kosztów uzyskania przychodów. Jednak do podatnika będzie należała zmiana w deklaracji, jeśli w trakcie roku uzyskiwał przychody z wielu źródeł. Będzie musiał także samodzielnie wypełnić takie informacje jak np. przekazanie 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego lub wpisanie należnej ulgi podatkowej. Po dokonaniu zmian w zeznaniu podatkowym, podatnik podpisze je kwalifikowanym podpisem elektronicznym, bądź podpisem spod zaufanego profilu ePUAP.

Jak stwierdził resort finansów, "nie przewiduje się zwiększenia zatrudnienia w administracji podatkowej w związku z uruchomieniem nowych usług dla podatników". Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe zostaną bowiem wygenerowane na podstawie danych zawartych w Centralnym Systemie Administracji Podatkowej przez oprogramowanie. Docelowo przewiduje się możliwość przekazania korekty zeznania przez portal podatkowy, "jednak to rozwiązanie nie będzie aktywne od 1 lipca 2014." - poinformowało Biuro Prasowe Ministerstwa Finansów.

Groźny Zaufany Profil

Tymczasem eksperci informatyczni zwracają uwagę na jeszcze inne problemy, jakie tworzy taka konstrukcja portalu do rozliczeń podatkowych.

- Wypełnienie zeznania przez resort nie jest rozliczeniem podatkowym, podatnik musi je jeszcze w sposób bezpieczny podpisać. Po takim podpisaniu online i po wysłaniu powinno być generowane urzędowe poświadczenie odbioru, bo przecież plik może zginąć, nie dotrzeć do adresata, nie otwierać się, a podatnik musi mieć dowód, że dokonał czynności rozliczenia się z podatku. Konieczne jest także przesłanie kopii, aby podatnik miał własny PIT i w jego postaci także dowód wobec służb Ministra Finansów, że czynność rozliczenia została dokonana prawidłowo. Nie ma się też co oszukiwać - w tym systemie to do podatnika będzie należała kontrola, czy wszyscy jego pracodawcy rozliczyli się z urzędem skarbowym, przesyłając odpowiednie PIT-y-11. - twierdzi Wiesław Paluszyński, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Zdaniem ekspertów IT jest niemal pewne, iż podatnicy nie będą używali certyfikatu kwalifikowanego do identyfikacji. Jest to bowiem opcja bezpieczna, ale droga. Jest więc niemal pewne, że podatnicy będą używali Zaufanego Profilu w ramach usługi ePUAP do podpisywania swoich zeznań. Ponieważ obecnie Zaufanego Profilu używa może 2-3 proc. spośród podatników wypełniających PIT-y, łatwo można przewidzieć run na serwery ePUAP w 2014 r. i właściwie byłoby najlepiej dla podatników założyć konto jeszcze w drugiej połowie obecnego roku, po uruchomieniu portalu podatkowego. Warto przypomnieć też ostrzeżenie znajdujące się w instrukcji obsługi systemu ePUAP autorstwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego: "Zagrożenie wynikające z posiadania Profilu Zaufanego jest związane z niewielkim poziomem zabezpieczeń. W wielu przypadkach wystarczy przechwycić dostęp do konta e-mail osoby posiadającej Profil Zaufany, by móc składać w jej imieniu szereg dokumentów ze skutkiem prawnym."

Osobnym problemem jest też obsługa całego systemu przez pracowników administracji skarbowej.

- Jest styczeń, portal ma być uruchomiony w lipcu, a my wiemy o nim tyle, ile powiedział minister na konferencji prasowej. Nic nam nie wiadomo, kto ma to robić, co, jak i kiedy. Wiemy, że szykuje się jakaś diametralna zmiana, ale ponieważ nikt nas nie poinformował, na czym ma ona polegać, a w systemy informatyczne które robią wszystko same, nikt u nas w skarbówce nie wierzy, zamiast zmiany może być totalny Armageddon - powiedział Biznes.pl jeden pracowników warszawskiej Izby Skarbowej.

Źródło: http://m.onet.pl/biznes/branze/informatyka,449dj

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


13 maja 2014, 18:29
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Cytat z wywiadu min Kapicy z Rzeczpospolitej z dnia 2014.04.28.



Już latem 2014 będzie oddany do użytku portal podatkowy.
Co prawda ta część systemu miała być gotowa na 1 lipca , a teraz wykonawca (SYGNITY) poinformował o dacie 18 sierpnia 2014


A kiedy testy pilotażowe ?

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


14 maja 2014, 09:52
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA22 paź 2006, 15:04

 POSTY        3146

 LOKALIZACJAsamo centrum (no prawie)
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
tranqilo                    



Cytat z wywiadu min Kapicy z Rzeczpospolitej z dnia 2014.04.28.


Już latem 2014 będzie oddany do użytku portal podatkowy.
Co prawda ta część systemu miała być gotowa na 1 lipca , a teraz wykonawca (SYGNITY) poinformował o dacie 18 sierpnia 2014

A kiedy testy pilotażowe ?

To oczywiste - na początku września  :D

____________________________________
Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę.  C.T.


14 maja 2014, 16:37
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Portal Podatkowy w pytaniach i odpowiedziach
 
Ministerstwo Finansów realizuje 3 projekty: e-Deklaracje 2, e-Podatki i e-Rejestracja. Wszystkie stanowią element kompleksowego przedsięwzięcia o nazwie „Program e-Podatki"., którego celem jest zwiększenie efektywności realizacji zadań publicznych.
Jedną z głównych korzyści i usługi dla obywateli i przedsiębiorców jest utworzenie i udostępnienie Portalu Podatkowego. Portal ten umożliwi podatnikom dostęp do indywidualnych danych podatkowych (podatkowego konta użytkownika), obejmujących wszystkie dane podatkowe, finansowe, operacyjne i marketingowe.

Jakie korzyści przyniesie podatnikom Portal Podatkowy?

Portal Podatkowy będzie umożliwiał dostęp zarówno do materiałów edukacyjnych i informacyjnych w części ogólnodostępnej, co nie będzie wymagało zalogowania się, jak i dostęp do swoich indywidualnych danych w systemie podatkowym GenTax, które będzie można przeglądać dopiero po zalogowaniu się na swoje konto.

Wśród danych dostępnych bez logowania podatnicy znajdą przede wszystkim informacje podatkowe, a w nich kursy online i prezentacje o podstawowych zasadach systemu podatkowego, zmiany w przepisach i ich wykładnia, prawa i obowiązki podatników, informacje o ulgach i zwolnieniach. W tej części Portalu umieszczone będą też wszelkiego rodzaju formularze, zarówno te interaktywne do składania drogą elektroniczną, jak i te tradycyjne do wydruku, wraz z instrukcjami ich wypełniania. Tu podatnik będzie mógł znaleźć dane kontaktowe jednostek administracji podatkowej, organizacji pożytku publicznego oraz interpretacji prawa podatkowego. Ta część Portalu umożliwi składanie i wysyłanie deklaracji oraz wniosków z należną opłatą.

W części dostępnej po zalogowaniu, podatnik znajdzie m.in. informacje dotyczące swoich rozliczeń i płatności, zgłoszonych kas fiskalnych, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej. Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych. Część Portalu dostępna po zalogowaniu umożliwi podatnikowi dokonanie zapłaty zobowiązania oraz wniesienie opłaty poprzez przekierowanie do systemu płatności online.

Portal umożliwi mu również odbiór korespondencji z administracji podatkowej np. decyzji, wezwań, postanowień o wszczęciu postępowania, upomnień, tytułów wykonawczych, zawiadomień o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. W tym miejscu będzie mógł odebrać wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe, wysłać korespondencję do swojego urzędu skarbowego oraz sprawdzić stan sprawy. Będzie to również miejsce, gdzie będzie mógł składać wnioski i automatycznie generować zaświadczenia i wypisy.


Czy wstępnie wypełniane zeznania podatkowe będą dostępne dla wszystkich podatników?

W bloku zindywidualizowanym Portalu udostępnione zostanie także podatnikowi wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR). Propozycję taką otrzymają podatnicy, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Aby przygotować taką wstępnie wypełnioną wersję ,administracja podatkowa będzie musiała posiadać informacje od płatników. Pracodawcy zatrudniający powyżej 5 osób będą mieli obowiązek elektronicznego przekazania informacji o pobranych zaliczkach PIT-11 (PIT-INF), w terminie do 28 lutego. Natomiast pozostali pracodawcy nadal będą mieli możliwość przekazywania informacji w formie papierowej, jednak termin na ich przekazanie fiskusowi ulegnie skróceniu do 31 stycznia. Płatnicy, podatnicy będą również zobowiązani do przesyłania drogą elektroniczną innych formularzy np. PIT-8C, PIT-R, formularzy CIT.
Podatnik, który otrzyma wstępnie wypełnione zeznanie będzie mógł je zaakceptować lub uzupełnić o informacje dotyczące chęci skorzystania z ulg podatkowych, darowizn, czy też przekazania 1 % na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Rozwiązanie to dotyczyć będzie tylko formularza PIT-37 i ma zostać wdrożone z dniem 1 stycznia 2015 roku, a dla podatników dostępne na przełomie marca/kwietnia 2015 roku.

Jak utworzyć konto na Portalu Podatkowym?

Podatnik będzie mógł utworzyć swój profil użytkownika na Portalu Podatkowym korzystając z profilu zaufanego e-PUAP lub wykorzystując bezpieczny podpis kwalifikowany. Uwierzytelnienie, na portalu podatkowym następować będzie poprzez podanie loginu i hasła. Profil do konta założyć może jedynie osoba fizyczna. Do założenia profilu niezbędne będą następujące dane:
• Pierwsze imię
• Nazwisko
• Identyfikator podatkowy
• Adres e-mail

W jaki sposób podatnik będzie się logował na swoje indywidualne konto w portalu podatkowym?

Po utworzeniu profilu użytkownika w Portalu Podatkowym podatnik będzie mógł się zalogować wykorzystując nazwę użytkownika i hasło.

Jakie informacje znajdą się na koncie podatnika?

W bloku profilowanym podatnik znajdzie m.in. informacje dotyczące swoich rozliczeń i płatności, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej. Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych, złożonych dokumentów.

Czy do danych znajdujących się na koncie podatnika będą miały wgląd inne osoby?

Podatnik będzie mógł upoważnić osoby fizyczne do wglądu w jego dane podatkowe w Portalu Podatkowym. Nadanie upoważnienia do wglądu w konto podatnika dla osoby trzeciej oraz zarządzanie tymi upoważnieniami będzie możliwe z poziomu po zalogowaniu w Portalu Podatkowym.

Czy podatnik będzie mógł otrzymywać korespondencję za pośrednictwem Portalu Podatkowego?

Portal Podatkowy daje możliwość prowadzenia korespondencji z Administracją Podatkową drogą elektroniczną.
Urząd skarbowy będzie mógł zwrócić się do podatnika o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich załatwianych sprawach podatkowych np. decyzji, wezwań, postanowień o wszczęciu postępowania, upomnień, tytułów wykonawczych, zawiadomień o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Wystąpienie urzędu o wyrażenie zgody będzie mogło nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej i zostać przesłane stronie na jej adres elektroniczny lub na Portal Podatkowy. Portal Podatkowy umożliwi również wnoszenie podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń, wniosków) za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

* Podstawą prawną utworzenia Portalu Podatkowego jest ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza stosowne regulacje do Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tymi zmianami Portal Podatkowy to system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Ponadto przygotowywane zostały projekty rozporządzeń:

• w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego;

• w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego;

• w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zakresu i warunków korzystania z Portalu Podatkowego (obecnie w uzgodnieniach wewnątrzresortowych) przewiduje, że rozporządzenie wejdzie w życie 18 sierpnia br.

Utworzono: wtorek, 13, maj 2014 14:33
Marcin Andrzejak
Źródło: http://www.epodatki.mf.gov.pl/newsy-art ... owiedziach

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


15 maja 2014, 19:22
Zobacz profil
Nowicjusz
Własny awatar

 REJESTRACJA15 maja 2014, 21:50

 POSTY        2
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Chciałbym zapytać czy jak wejdzie ten nowy system e-podatki to żeby przekazać 1 % na OPP nadal będę musiał wypełniać PIT 37 czy tylko podać numer OPP a PIT będzie już wypełniony przez Urząd Skarbowy.


17 maja 2014, 12:10
Zobacz profil
Specjalista
Własny awatar

 REJESTRACJA11 lis 2006, 20:46

 POSTY        450

 LOKALIZACJAU-S-A
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Grzegorz tego chyba nikt nie wie :), obawiam się że jeszcze wykonawca nie jest tego pewien...


17 maja 2014, 13:10
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA24 cze 2009, 15:36

 POSTY        69
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Nadir 13.05.2014: "Zagrożenie wynikające z posiadania Profilu Zaufanego jest związane z niewielkim poziomem zabezpieczeń. W wielu przypadkach wystarczy przechwycić dostęp do konta e-mail osoby posiadającej Profil Zaufany, by móc składać w jej imieniu szereg dokumentów ze skutkiem prawnym."
"Wiemy, że szykuje się jakaś diametralna zmiana, ale ponieważ nikt nas nie poinformował, na czym ma ona polegać, a w systemy informatyczne które robią wszystko same, nikt u nas w skarbówce nie wierzy, zamiast zmiany może być totalny Armageddon"

O pierwszym było na tym forum i w innych miejscach wiele razy... W wielu krajach funkcjonują analogiczne portale, ale też w wielu krajach funkcjonują niezłe metody e-identyfikacji... A u nas? Zabezpieczenie na e-mailu? Już widzę te ofiary, w przeważającej części średnie pokolenie - dzieci Neostrady.
Młodsi pomalutku odchodzą od e-maili. System identyfikacji do wdrażanego portalu jest anachroniczny i na wstępie przestarzały. Lepiej by było dla wszystkich (za wyjątkiem osób portal wdrażających...) kasę z UE olać, a poczekać na ogólnopolskie nowe metody e-identyfikacji (np. dowód osobisty z chipem...) i dopiero wtedy pomalutku brać się za tworzenie usług (w tym usług resortu finansów, ale nie tylko) korzystających z nowych form e-identyfikacji.
To co się robi teraz to jest malowanie trawnika na zielono! :zly1:


18 maja 2014, 07:41
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA27 kwi 2010, 11:57

 POSTY        481
Post Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Coś więcej wiadomo o wdrożeniu Gentax w pilotażowych US? Jak poszło?


21 maja 2014, 06:51
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 866 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 62  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron