tak właśnie myślę że trzeba jeszcze przyjrzeć się metrykom spraw wprowadzonym w tym roku do stosowania (KPA) oraz zasadom etyki służby cywilnej (też wprowadzonym w 2012 r.)
04 cze 2012, 23:19
Re: Gimnastyka umysłu
Byłoby dobrze ale w moim przypadku chyba największym sukcesem będzie jak dobrnę do końca drugiego czytania ustaw i ogarnę jako tako wskaźniki ekonomiczne w stosunku do których, mam wrażenie, że można zapytać niemalże o wszystko
Ps: Justynajan tknęło mnie coś po Twoim poście i okazało się, że zgubiłam gdzieś po drodze metryki oto co znalazłam na szybko w tym temacie: Przepis art. 66a Kodeksu postępowania administracyjnego, który wprowadził obowiązek zakładania metryk sprawy obowiązuje od 7 marca 2012 r. Oznacza to, że zgodnie z jego brzmieniem do wszystkich spraw załatwianych na podstawie przepisów Kpa należy od tego dnia zakładać metryki, wg. wzoru określonego w rozporządzeniu wykonawczym.
Kluczem do wyjaśnienia gdzie i kiedy zakładać taką metrykę jest przepis art. 1 kpa, który określa zakres przedmiotowy ustawy. W świetle przepisów art. 1 ust. 1) i ust. 4) kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawa indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej oraz w sprawach wydawania zaświadczeń.
Wszystko zależy więc od tego jaką praktykę stosujecie w przypadku dokonywania sprostowania, uzupełnienia, odtworzenia, sporządzenia aktu z art. 70 oraz transkrypcji art. 73 ust. 1. Jeśli stosujecie dotychczasową praktykę polegającą na wydawaniu w tych sprawach decyzji administracyjnych, niestety, musicie zakładać metryki sprawy (chyba, że Wasze oprogramowanie „tworzy” za Was metrykę w formie elektronicznej). Jeśli natomiast (tak jak część urzędów stanu cywilnego w kraju) zaprzestałyście/zaprzestaliście załatwiania powyższych spraw decyzją administracyjną, nie musicie zakładać metryk spraw, ponieważ Kpa nie ma do tych czynności zastosowania. Metrykę dla sprawy trzeba założyć dopiero gdy „wkracza” kpa, tzn. gdy wydajecie decyzję odmowną dokonania czynności lub gdy wydajecie zaświadczenia z art. 79 ust. 2) i 3) – do nich stosuje się przepisy działu VII kodeksu postępowania administracyjnego, a tym samym odmowy wydania zaświadczenia dokonuje się postanowieniem, na które przysługuje zażalenie (patrz: komentarz do art. 79 Prawa o aktach stanu cywilnego w: „Prawo o aktach stanu cywilnego; Komentarz, Orzecznictwo, Wzory dokumentów i pism, A. Czajkowska, E. Pachniewska, Lexis Nexis, Warszawa 2004 oraz nowsze komentarze autorek). Metryk nie stosuje się przy wydawaniu odpisów aktów stanu cywilnego, ponieważ - stosując wykładnię literalną – odpisy nie są zaświadczeniami, więc tym samym do procedury ich wydawania nie ma zastosowania Kpa. Zgodnie z przepisem art. 80 pasc odpis zupełny stanowi dosłowne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego, a odpis skrócony (art. 81) podaje treść aktu stanu cywilnego z uwzględnieniem treści wzmianek dodatkowych oraz z pominięciem wyrazów, ustępów i zdań skreślonych. Oba rodzaje odpisów – nie są więc zaświadczeniami. Ich wydanie jest jedną z czynności kierownika (odmowa dokonania tej czynności następuje w drodze decyzji administracyjnej – patrz także Prawo o aktach... Komentarz..., w odniesieniu do art. 83).
Ostatnio edytowano 04 cze 2012, 23:31 przez kasienka1268, łącznie edytowano 1 raz
04 cze 2012, 23:24
Re: Gimnastyka umysłu
polecam jeszcze zainteresować się związkiem Polaków na Białorusi. co roku jest pytanie z tym związane na którym zresztą w zeszłym roku poległam trzeba by jeszcze poczytać o pakcie fiskalnym unii, a z prawa konstytucyjnego polecam "ustrój polityczny RP w świetle konstytucji z 1997 roku" Wiesława Skrzydło fajne kompedium wiedzy o konstytucji
a co do metryk Prowadzenie metryki sprawy dotyczy nie tylko tych spraw, które kończą się wydaniem decyzji administracyjnej. Organ będzie zobowiązany do prowadzenia metryki w przypadku postepowań prowadzonych na podstawie art. 106 KPA, kończących się wydaniem postanowienia - jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ wyrażenia opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie, chyba że dana sprawa została wymieniona w wykazie spraw, w których prowadzenie metryki zostało wyłączone. Wypełnienie delegacji ustawowej stanowi rozporządzenie z dnia 9 marca 2012 r. w sprawie rodzaju spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony. W rozporządzeniu wskazano:
wykaz ustaw stanowiących podstawę rozstrzygnięcia spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony (załącznik nr 1); wykaz aktów stanowionych przez organy Unii Europejskiej stanowiących podstawę rozstrzygnięcia spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony (załącznik nr 2); wykaz rozporządzeń stanowiących podstawę rozstrzygnięcia spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony (załącznik nr 2);
Na pierwszy rzut oka brzmienie rozporządzenia mogłoby sugerować, że ustawodawca wyłączył z obowiązku prowadzenia metryki wszystkie postępowania prowadzone na podstawie aktów prawnych wymienionych w załącznikach. Tak jednak nie jest. Kluczowe znaczenie ma tutaj kolumna trzecia każdego załączników określając wskazująca konkretną podstawę prawną załatwienia sprawy w ramach danego aktu prawnego. W przypadku spraw wskazanych w kolumnie trzeciej wyłącznie obowiązku prowadzenia metryki obejmuje również akta postępowań odwoławczych, zażaleniowych oraz postępowań w sprawie wznowienia postępowania, uchylenia, zamiany decyzji, stwierdzania nieważności decyzji oraz stwierdzenia jej wygaśnięcia, które dotyczą spraw rozpatrywanych przez organ pierwszej instancji na podstawie przepisów zawartych w wykazach stanowiących załączniki do rozporządzenia.
Przepisy dotyczące metryki zostały zamieszczone w dziale II KPA „Postępowanie”. Oznacza to, że nie mają zastosowania do spraw o wydanie zaświadczenia, składanych skarg, wniosków.
04 cze 2012, 23:29
Re: Gimnastyka umysłu
No proszę do jakich konstruktywnych wniosków przy pomocy sieci można dojść wspólnymi siłami Co do paktu fiskalnego idealne byłoby np. pytanie: co oznacza tzw. "złota reguła"?
Odp:
tzw. „złota reguła” zakłada, że roczny deficyt strukturalny nie ma prawa przekroczyć 0,5% PKB
ja mam pół godziny więcej a jutro rano będzie trochę spokojniej, bo jedno dziecko wyprawiłam dzisiaj na wycieczkę pozostaje nam spać szybko i mocno
04 cze 2012, 23:54
Re: Gimnastyka umysłu
Dokładnie po przeczytaniu, że deficyt strukturalny to deficyt budżetowy skorygowany o wahania cykliczne, hipotetyczny deficyt, który wystąpiłby gdyby nie było zjawisk tworzących cykl koniunkturalny, wymiękłam
życzę kolorowych snów i też uciekam do słodkiej krainy Morfeusza
widzę że wieczory na skarbowcach są bardzo intensywne:)
ja też się pochyliłam trochę nad paktem fiskalnym i znalazłam takie informacje:
budżet strukturalny to budżet teoretyczny - w warunkach pełnego zatrudnienia i na poziomie produkcji potencjalnej (czyli właśnie po wyeliminowaniu wahań koniunkturalnych), natomiast deficyt strukturalny to inaczej wydatki bieżące minus dochody bieżące. z tego co wyczytałam (może ktoś potwierdzi albo skoryguje), założenia paktu fiskalnego sprowadzają się do tego, żeby wszelkie bieżące wydatki pokrywać z bieżących dochodów, a deficyt pokrywałby jedynie wydatki inwestycyjne. pakt fiskalny został podpisany, bo państwa UE nie przestrzegały postanowień traktatu stabilności i wzrostu z 1997 r, który mówił, że kryteria z maastricht obowiązują nie tylko państwa wstępujące do strefy euro, ale wszystkie państwa unii (w lutym 23 z 27 państw było objętych procedurą nadmiernego deficytu). dla przypomnienia - kryteria z maastricht przewidują m. in. że deficyt nie przekroczy 3 % PKB. czyli: ponieważ państwa nie są w stanie zbić deficytu poniżej 3%, nakazano im obniżenie deficytu do 0,5% o ile dobrze pamiętam (znowu - niech ktoś mnie poprawi, bo nie jestem pewna czy dobrze zrozumiałam), karą za niedotrzymanie paktu będzie nie tylko grzywna, ale cofnięcie środków z Funduszu Spójności. dodatkowa zmiana - kara nie będzie nakładana przez Radę Europejską (co było przyczyną fiaska poprzedniego paktu) tylko przez ETS.
z innych, wyczytanych przeze mnie informacji: Polska jest objęta procedurą nadmiernego deficytu od 2009 r. i w ramach programu konwergencji i zacieśniania polityki fiskalnej narzuciła już stosowanie wyżej opisanej reguły stabilizującej samorządom. jest to jedna z przyczyn, dla których deficyt budżetowy spadł z 7,8% PKB w 2010 r do 5,1% w 2011.
05 cze 2012, 07:47
Re: Gimnastyka umysłu
Rodzaje deficytu budżetowego: - rzeczywisty – to taki, jaki faktycznie wynika z porównania dochodów bieżących i , wydatków bieżących; - strukturalny – występuje w sytuacji gdy nie istnieje bezrobocie, jest to deficyt potencjalny-gdyby wszyscy mieli pracę; - cykliczny – to deficyt rzeczywisty-deficyt strukturalny, uważa się iż powstał on na skutek wahań w gospodarce - ekonomiczny – deficyt sektora finansów publicznych powiększony o rekompensaty dla emerytów, rencistów a pomniejszający o transfery rządowe do funduszy emerytalnych.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników