W związku z tym, że od tego roku mamy nowe "procedury oceny ryzyka" w odniesieniu do podatników rejestrujących się do UE oraz nową aplikację AR-VATUE do obsługi , mam pytanie czy w Waszych urzędach już wiadomo jak to będzie wyglądać, tzn. które komórki i w jakim zakresie będą się tym zajmować?
05 sty 2012, 08:05
Re: VIES
novi
W związku z tym, że od tego roku mamy nowe "procedury oceny ryzyka" w odniesieniu do podatników rejestrujących się do UE oraz nową aplikację AR-VATUE do obsługi , mam pytanie czy w Waszych urzędach już wiadomo jak to będzie wyglądać, tzn. które komórki i w jakim zakresie będą się tym zajmować?
Rejestracja wypełnia arkusz ocen (przy pewnej pomocy rachunkowości i egzekucji) i w przypadku otrzymania wyniku "ryzykownego" przekazuje osobom zajmującym się "vatem unijnym". Oni analizują i przekazują ewentualnie do AP (ten ostatni etap jest jeszcze dopracowywany). Jeszcze nie korzystamy z programu tylko papierowo wszystko idzie.
05 sty 2012, 08:14
Re: VIES
Ja natomiast słyszałam o koncepcji: Rejestracja (+ RP) wypełnia arkusz, na tej podstawie AP robi analizę w aplikacji AR-VATUE, a osoba kontaktowa (VIES) gromadzi informacje i robi zestawienia podmiotów "ryzykownych" oraz przesyła kwartalne informacje do izby.
I ja bym była za takim rozwiązaniem Tylko nie wiem czy u mnie to przejdzie, bo znając życie to wszystko może być zrzucone na osobę kontaktową
05 sty 2012, 08:40
Re: VIES
U nas od początku do końca AP
05 sty 2012, 16:15
Re: VIES
Kto jak kto, ale jak Pamiętam jak wchodziła analiza zwrotów VAT, też rzucili nam to do roboty na piechotę. Potem niektóre urzędu opracowały jakieś skrypty i automatem na niektóre pytania odpowiedzi szły. Teraz jest to dostępne w podsystemie kontrola. Ciekaw jestem dlaczego zanim się wprowadzi takie cudo, nikt nie aktualizuje oprogramowania. Na piechotę to się można pociąć.
05 sty 2012, 17:26
Re: VIES
trochę dziwi oderwanie tej "aplikacji" od systemu kontrola. Przecież większość przestępstw w VIES i VAT ma swoje podłoże w rejestracji. To jest dziwne. Logicznym byłoby wyjście, aby analizy dokonywały komórki rejestracji i analizy i planowania. Osoba kontaktowa jest odpowiedzialna za gromadzenie tych informacji, a nie ich analizowanie.
05 sty 2012, 20:12
Re: VIES
Analiza jednak to zadanie AP. Na dodatek zajmują się też ryzykiem zewnętrznym. Też uważam, że to nie zadanie osoby kontaktowej.
07 sty 2012, 15:45
Re: VIES
A kto u Was tworzy (jako pierwszy wypełnia) "arkusz informacyjny - ocena ryzyka". Czy jest to osoba, która jako pierwsza sprawdza VAT-R i z jakiej jest komórki?
09 sty 2012, 11:11
Re: VIES
U mnie wszystko jest w obsłudze, chociaź się z tym nie zgadzam bo ryzykiem zajmuje się inna osoba i ona w tej kwesti nic nie robi.
10 sty 2012, 10:07
Re: VIES
novi
A kto u Was tworzy (jako pierwszy wypełnia) "arkusz informacyjny - ocena ryzyka". Czy jest to osoba, która jako pierwsza sprawdza VAT-R i z jakiej jest komórki?
tak jest to ta osoba i jest z OB
10 sty 2012, 21:58
Re: VIES
U nas pewnie też tak będzie, z tym że osoba od sprawdzania vat-r jest z referatu czynności sprawdzających a pytania w arkuszu dotyczą spraw raczej ewidencyjnych, a to już inny referat. Jeżeli analizę będzie robić osoba z viesu to też referat czynności, ale jak AP to dochodzi kolejna komórka. Żeby nie robić zamieszania to może skończyć się tak, że wszystko dostaną czynności sprawdzające
11 sty 2012, 08:15
Re: VIES
nanren
to wcale nie jest oczywista oczywistość. Wręcz przeciwnie. Ustawa mówi wyraźnie, że konsekwencją niezłożenia deklaracji przez 6 m-cy jest wykreślenie z rejestru UE. W ustawie nie ma wyjątków od tej zasady. Ten komunikat MF nie ma podstawy prawnej.
Zamiast bić pianę, zwróciliśmy się z prośbą do naszej Izby o zajęcie stanowiska. I to fragment odpowiedzi: „z literalnego brzmienia art. 97 ust. 15 ustawy, mogłoby wynikać, iż brak składania przez podatnika zarejestrowanego jako podatnika VAT UE deklaracji podatkowych za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały, skutkuje automatycznym wykreśleniem z rejestru podatników VAT UE. Podatnik VAT UE, który chciałaby pozostać w rejestrze VAT UE byłby zatem zobowiązany składać deklaracje podatkowe VAT -7 / VAT -7K, także w okresie zawieszenia działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy o swobodzie gospodarczej. Powyższa interpretacja przepisów art. 97 ust. 15, art. 99 ust. 7a i 7b pkt 1 ustawy o podatku i usług w związku z art. 1 pkt 22 lit b ustawy o zmianie ustawy o podatku i usług oraz ustawy Prawo o miarach, pozbawiłaby sensu dokonanej przez ustawodawcę z dniem 01.04.2011r. Zmiany art. 99 ust. 7b pkt 1 ustawy, tj. wprowadzenia zwolnienia podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE ze składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których zwiesił działalność gospodarczą. W ocenie Dyrektora Izby (…) przepisy art. 97 ust. 15, art. 99 ust. 7a ustawy o podatku i usług należy interpretować zgodnie z celem, jakiemu służyła zmiana wprowadzona do art. 99 ust. 7b pkt 7 ustawy. Z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku i usług oraz ustawy – Prawo o miarach wynika, iż uchylenie art. 99 ust. 7b pkt 1 ustawy o podatku i usług, zwolnić miało podatników VAT UE od obowiązku składania deklaracji w okresie zawieszenia działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Celem tego rozwiązania było odciążenie podatników od konieczności składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych, w sytuacji gdy nie dokonali żadnych transakcji wewnątrzwspólnotowych, a urzędy skarbowe z obowiązków związanych z przyjęciem i przechowywaniem takich deklaracji „zerowych”. Reasumując w sytuacji, gdy podatnik zawiesił działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej, brak jest podstaw, aby został on wykreślony w okresie zawieszenia z rejestru jako podatnik VAT UE, dlatego że nie złoży przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracji podatkowych. Uznać należy, że art. 97 ust. 15 ustawy o podatku i usług, przewidujący obowiązek wykreślenia z rejestru VAT UE podatnika, który nie złoży za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracji podatkowych powinien znaleźć zastosowanie w przypadku, gdy konkretny przepis ustawy nakłada na dany podmiot obowiązek składania stosownych deklaracji podatkowych. Zdaniem Dyrektora Izby (…) podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji prawnych i materialnych w sytuacji, gdy przepis ustawy jednoznacznie wskazuje na brak obowiązku określonego zachowania, tj. brak obowiązku składania deklaracji podatkowych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej – art. 99 ust. 7a ustawy. Dopiero po upływie okresu, na który została zawieszona działalność gospodarcza, brak składania deklaracji podatkowych przez okres 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejnych kwartałów skutkować będzie obowiązkiem wykreślenia przez naczelnika urzędu skarbowego podatnika z rejestru jako podatnika VAT UE i powiadomienia go o powyższym.
12 sty 2012, 12:04
Re: VIES
czym różni się wzór informacji VAT-UE wprowadzony rozporządzeniem z 18 lipca 2011r. od poprzedniego wzoru określonego rozporządzeniem z 21 grudnia 2009r.?
19 sty 2012, 10:38
Re: VIES
nanren
czym różni się wzór informacji VAT-UE wprowadzony rozporządzeniem z 18 lipca 2011r. od poprzedniego wzoru określonego rozporządzeniem z 21 grudnia 2009r.?
Tylko poprawką techniczną w związku ze zmianą definicji siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników