Teraz jest 06 wrz 2025, 00:42



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 939 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 68  Następna strona
"Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników 
Autor Treść postu
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA26 sty 2008, 11:44

 POSTY        55
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
Adaneta - "Pewnie, że nie dostałeś, bo muszą na nas zaoszczędzić, w grudniu nam dadzą z łaski dodatek, a w styczniu nam go zabiorą albo pozwalniają, zaiste kraj prawa i sprawiedliwości, a przy okazji dobrobytu".

Otóz szanowne Koleżanki i Koledzy! Zaiste JEST to kraj DOBROBYTU, jednak nie dla wszystkich..! Będą zwalniać, ale tylko "wybranych", a jak wybiorą TYCH do zwolnienia, to wystarczy uruchomić wyobraźnię... Osobiscie nie mam wątpliwości co do kryteriów, którymi większość zarządzających potencjałem ludzkim będzie się kierowało... Wyp....olą (na polityczne zamówienie) tych przyjętych kilkanaście lub kilka lat temu, tak gdzieś ok. 10%, aby umożliwić karierę tym 10% przyjętym w ciągu ostatnich 2 - 3 lat... i tyle w temacie!!!


29 wrz 2010, 15:30
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
Jak już pozwalniają to będą przyjmować.
Kandydatki do pracy czekają pod adresem http://fidointelligence.pl/.

Już dziś można je przepytać ze znajomości podatków. Trochę oporne w nauce ale widać takich trzeba naszym władcom z MF.

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


29 wrz 2010, 18:01
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA27 paź 2009, 20:32

 POSTY        202
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
pafcio666                    



A czy ktoś może już wie na jakim etapie jest praca nad tą ustawą o "racjonalizacji" ?
Na stronie KPRM jest tylko projekt i uwagi ministerstw, związków zawodowych itd. Na stronie sejmu nic nie moge znaleźć w procesach legislacyjnych.

P.S. Dziś w poranku radia rynszTOK FM gościem byl rzecznik Rządu Paweł Graś podaję kilka cytatów z jego wypowiedzi  (wywiadu można odsłuchac na stronie radia):
"zwolnienie urzędnika mianowanego nieefektownego, złego jest właściwie niemożliwe"......
"znamy takie przypadki gdy przewinienia urzędnika są ewidentne a i tak nie można go zwolnić -procesy ciągną się latami bo urzędnicy sie odwołują do sądu"
"jest ogromny problem ze zwalnianiem urzędników więc musi być to uregulowane ustawowo.....". Zapowiedział, że te 10% do zwolnienia to tylko początek. Planowane jest odebranie tak dużych przywilejów urzędnikom.
W tym roku zdałem egzamin na urzędnika mianowanego, mianowania oczywiście jeszczenie dostałem, ale już rzecznik rządu zapowiada, że coś mi odbierze  :(

Jedynym "przywilejem" jest zakaz podejmowania jakiejkolwiek dodatkowej pracy.
Jestem za zniesieniem tego "przywileju" chyba jedynego jaki jest w US-ach. Chcemy po prostu mieć identyczne prawa jak inni pracownicy.


29 wrz 2010, 18:26
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA19 maja 2009, 11:35

 POSTY        11
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
Jest jeszcze kilka "przywilejów" - nie można łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego, odbieramy nadgodziny w stosunku 1:1 itp...

I cały departament w KPRM bierze grube miliony rocznie, żeby nam uprzykrzyć życie - niech spieprzają na szczaw będą oszczędności.


29 wrz 2010, 19:08
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA22 paź 2006, 15:04

 POSTY        3146

 LOKALIZACJAsamo centrum (no prawie)
Post powróćmy do stanu sprzed trzech lat
Nadir                    



...
W urzędach skarbowych nie muszą zwalniać, bo tam nic nie przybyło, a przybyło głównie w samorządach. Czyli rozwiązanie bardzo proste: zwolnić tych, którzy zostali zatrudnieni w ciągu tych 3 lat i stan zatrudnienia wróci do stanu sprzed trzech lat.

"Taki stary a taki ... " - jak mówi przysłowie.
Przez ostatnie lata zatrudniali wyłącznie "swoich" więc ich nie zwolnią.
Prędzej "zracjonalizują" pozostałe 90%  :mur:

____________________________________
Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę.  C.T.


29 wrz 2010, 19:21
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA05 wrz 2009, 19:22

 POSTY        21
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
Pojawiła się kolejna wrsja ustawy o racjonalizacji: http://bip.kprm.gov.pl/g2/2010_10/3404_fileot.pdf
Ciekawe są dane zamieszczone w uzasadnieniu dotyczące przeciętnego wynagrodenia w latach 2007 i 2009, zgodnie z którymi średnie zatrudnienie w 2009 r. w stosunku do średniego zatrudnienia w 2007 r. w służbach skarbowych spadło w UKS, IS i US odpowiednio o 5,86%, 3,66% i 1,27%. W tym samym czasie w całym korpusie służby cywilnej wzrosło o 10,17%, w tym w ministerstwach o 11,36%, w urzędach centralnych o 33,80%, agencjach państwowych o 10,12%, służbach zespolonych o 10,84%, służbach niezespolonych o 12,99% i w powiatowych służbach zespolonych o 25,91%.
Przychodzi mi na myśl przysłowie: kowal zawinił a Cygana powiesili.


15 paź 2010, 18:34
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA25 cze 2009, 12:10

 POSTY        3598
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
"KGHM: zarząd zarobi prawie dwa razy więcej"

Zakończona właśnie rada nadzorcza KGHM głosami pięciu przedstawicieli Skarbu Państwa podniosła zarządowi Polskiej Miedzi pensje o 90 proc.

Rada nadzorcza głosami pięciu przedstawicieli Skarbu Państwa (ma 32 proc. akcji) przegłosowała podwyżkę podstawowego wynagrodzenia zarządu KGHM o 90 proc.
Przeciwko było trzech przedstawicieli zasiadających w radzie z ramienia pracowników.


Szef komitetu wynagrodzeń wnioskował o 100-proc. podniesienie pensji argumentując to, że w innych spółkach prezesi zarabiają więcej. W KGHM zarobków nie ogranicza ustawa kominowa.

Członkowie zarządu KGHM zarabiają ponad 40 tys. zł miesięcznie, co kwartał rada nadzorcza decyduje też o przyznaniu kilkunastu tysięcy złotych premii za pracę.

http://www.rp.pl/artykul/5,549899-KGHM- ... iecej.html


15 paź 2010, 18:48
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
maro                    



Pojawiła się kolejna wrsja ustawy o racjonalizacji: http://bip.kprm.gov.pl/g2/2010_10/3404_fileot.pdf
....średnie zatrudnienie w 2009 r. w stosunku do średniego zatrudnienia w 2007 r. w służbach skarbowych spadło w UKS, IS i US odpowiednio o 5,86%, 3,66% i 1,27%.
W tym samym czasie w całym korpusie służby cywilnej wzrosło o 10,17%, w tym w ministerstwach o 11,36%, w urzędach centralnych o 33,80%, agencjach państwowych o 10,12%, służbach zespolonych o 10,84%, służbach niezespolonych o 12,99% i w powiatowych służbach zespolonych o 25,91%.
Przychodzi mi na myśl przysłowie: kowal zawinił a Cygana powiesili.
silniczek                    



"KGHM: zarząd zarobi prawie dwa razy więcej"
Rada nadzorcza głosami pięciu przedstawicieli Skarbu Państwa (ma 32 proc. akcji) przegłosowała podwyżkę podstawowego wynagrodzenia zarządu KGHM o 90 proc.
Szef komitetu wynagrodzeń wnioskował o 100-proc. podniesienie pensji argumentując to, że w innych spółkach prezesi zarabiają więcej.

Członkowie zarządu KGHM zarabiają ponad 40 tys. zł miesięcznie, co kwartał rada nadzorcza decyduje też o przyznaniu kilkunastu tysięcy złotych premii za pracę.


PROWOKATORZY  :excl:  :zly1:

:nonono:

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


15 paź 2010, 19:00
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA25 cze 2009, 12:10

 POSTY        3598
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
nadir
Nie machaj rączkami, tylko daj ten artykuł o KGHM na stronę główną, podniesie trochę ciśnienie :D


15 paź 2010, 19:17
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA29 wrz 2010, 07:52

 POSTY        75

 LOKALIZACJAwarszawskie podwórko
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
silniczek                    



nadir
Nie machaj rączkami, tylko daj ten artykuł o KGHM na stronę główną, podniesie trochę ciśnienie :D


Dorzuć jeszcze ile zarabiają tam związkowcy oddelegowani do pracy związkowej.  :zeby:

____________________________________
"Charakter człowieka najlepiej określa się przez to, co uznaje on za śmieszne."
Johann Wolfgang von Goethe


15 paź 2010, 19:49
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA25 cze 2009, 12:10

 POSTY        3598
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
palikot
Takich danych nie podali, jak masz to dorzuć  ;)


15 paź 2010, 19:52
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 gru 2007, 12:19

 POSTY        1667
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
silniczek                    



palikot
Takich danych nie podali, jak masz to dorzuć  ;)


Może być pasek z wypłaty, albo PIT-11  ;)

____________________________________
Polak ,katolik,hetero,szczęśliwy.Wszystkie błędy stylistyczne i ortograficzne są zamierzone jakiekolwiek powielanie ich i rozpowszechnianie bez zgody jest zabronione!
טדאוש


15 paź 2010, 19:59
Zobacz profil
Site Admin
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA09 maja 2006, 21:23

 POSTY        2059

 LOKALIZACJARada Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej
Post "Racjonalizacja" zatrudnienia - drugie podejście...dziesiątkowanie urzędników
projekt z dnia 14.10.2010 r.

USTAWA z dnia o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011 i 2012

Rozdział 1 Przepisy ogólne

Art. 1.1. Ustawa określa zasady, sposób i tryb przeprowadzenia racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych.
2. Celem ustawy jest:
1)        ograniczenie zatrudnienia w części jednostek wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej;
2)        stworzenie warunków do zwiększenia efektywności wykonywania zadań poprzez zmiany w strukturze zatrudnienia;
3)        stworzenie możliwości obniżenia kosztów funkcjonowania administracji publicznej.

Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się do osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w:
1)        państwowych jednostkach budżetowych,
2)        Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
3)        Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych,
4)        Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
5)        Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
6)        Narodowym Funduszu Zdrowia,
7)        Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
8)        Agencji Mienia Wojskowego,
9)        Agencji Nieruchomości Rolnych,
10)        Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
11)        Agencji Rezerw Materiałowych,
12)        Agencji Rynku Rolnego,
13)        Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
14)        Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - zwanych dalej Jednostkami".


Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do będących państwowymi jednostkami budżetowymi:
1)        szkół i placówek, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.1'), prowadzonych przez organy administracji rządowej;
2)        podmiotów, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm. ), z zastrzeżeniem art. 4;
3)        jednostek zatrudniających w dniu wejścia w życie ustawy poniżej  20 pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4.

Art. 4. 1. Podmiot, o którym mowa w art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, może przeprowadzić racjonalizację zatrudnienia na zasadach określonych w ustawie, mając na względzie realizację celu określonego w art. 1 ust. 2.
1)        Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz.
2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz.
2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr
115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr
216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219,
poz. 1705 oraz z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991.
2.        Do racjonalizacji zatrudnienia, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów rozdziałów 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.        W przypadku przeprowadzenia racjonalizacji zatrudnienia przez podmiot, o którym mowa w art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, kierownik tego podmiotu przedstawia Prezesowi Rady Ministrów informację o wynikach przeprowadzonej racjonalizacji zatrudnienia według stanu zatrudnienia pracowników na dzień 1 stycznia 2013 r., w podziale na grupylub nazwy stanowisk, zgodnie z wzorem raportu końcowego określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 21. Informacje niejawne przekazuje się z zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.

Art. 5. Racjonalizację zatrudnienia jest obowiązana przeprowadzić osoba właściwa w zakresie dokonywania za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 31 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.3)) wobec pracowników zatrudnionych w jednostce, zwana dalej ?kierownikiem jednostki".

Art. 6. 1. Racjonalizacja zatrudnienia polega na zmniejszeniu zatrudnienia w jednostce co najmniej o 10% liczby etatów ustalonej zgodnie z ust. 2 i 3.
2.        Kierownik jednostki ustala przeciętną liczbę etatów w jednostce biorąc za podstawę liczbę etatów na dzień 30 czerwca 2010 r. i liczbę etatów na dzień wejścia w życie ustawy.
3.        Przeciętną liczbę etatów ustaloną w sposób określony w ust. 2 pomniejsza się o etat lub część etatu:

1)        osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe;
2)        kierownika jednostki niebędącego osobą zajmującą kierownicze stanowisko państwowe;
3)        głównego księgowego jednostki;
4)        audytora wewnętrznego jednostki;
5)        pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych jednostki;
6)        pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz pracownika zatrudnionego w jednostce przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań tej służby, o których mowa w art. 237  § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy;
7)        pracownika objętego szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy wynikającą z art. 39 oraz przepisów działu ósmego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -Kodeks pracy, pod warunkiem, że ochroną tą był objęty w dniu wejścia w życie ustawy;
8)        pracownika, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm. );
9)        pracownika będącego społecznym inspektorem pracy.

Art. 7. Racjonalizacja zatrudnienia może nastąpić w szczególności przez:
1)        rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy, w tym z pracownikiem posiadającym prawo do emerytury lub renty;
2)        niezawarcie z pracownikiem kolejnej umowy o pracę, w przypadku umowy zawartej na okres próbny, umowy zawartej na czas określony lub umowy zawartej na czas wykonania określonej pracy;
3)        obniżenie wymiaru czasu pracy pracownika z jednoczesnym proporcjonalnym zmniejszeniem wynagrodzenia za pracę;
4)        inne niż określone w pkt 1 i 2 przypadki ustania stosunku pracy.

Art. 8. Do racjonalizacji zatrudnienia nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z późn. zm. ).
Rozdział 2 Szczególne warunki rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy

Art. 9. 1. Kierownik jednostki opracowuje kryteria wyboru pracowników, które mają zastosowanie do zmniejszenia zatrudnienia w ramach racjonalizacji zatrudnienia w tej jednostce.
2.        Kierownik jednostki zawiadamia na piśmie zakładowe organizacje związkowe działające w tej jednostce o proponowanym sposobie przeprowadzenia racjonalizacji zatrudnienia, w szczególności przekazuje informację o liczbie pracowników, z którymi zamierza rozwiązać stosunek pracy, oraz o kryteriach, o których mowa w ust. 1.
3.        Zakładowa organizacja związkowa może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, przekazać kierownikowi jednostki opinię dotyczącą proponowanego sposobu przeprowadzenia racjonalizacji zatrudnienia.
4.        Jeżeli w jednostce nie działają zakładowe organizacje związkowe, uprawnienia tych organizacji, w zakresie wynikającym z ust. 2 i 3, przysługują przedstawicielom pracowników wyłonionym w trybie przyjętym w tej jednostce.
5.        Przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia nie stosuje się art. 38 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Art. 10. 1. Przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia stosuje się przepisy art. 39, 41 i działu ósmego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -Kodeks pracy dotyczące ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.        Wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy w sytuacjach, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, jest dopuszczalne w czasie urlopu udzielonego na co najmniej 3 miesiące, a jeżeli upłynął już okres uprawniający pracodawcę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia - także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy.
3.        Wypowiedzenie pracownikowi warunków pracy i płacy w sytuacjach, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, jest dopuszczalne niezależnie od okresu, na który urlop jest udzielony, lub okresu trwania innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy.
Art. 11. 1. Przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia nie stosuje się przepisów odrębnych, dotyczących szczególnej ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy oraz ustalających szczególne przesłanki lub warunki nawiązywania lub rozwiązywania stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Pracownikom powołanym do odbycia czynnej służby wojskowej, służby zastępczej, zasadniczej służby wojskowej albo przeszkolenia wojskowego, pracownikom, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, oraz pracownikom będącym społecznymi inspektorami pracy, w okresie objęcia szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, kierownik jednostki może jedynie wypowiedzieć dotychczasowe warunki pracy i płacy.

Art. 12. 1.Objęcie pracownika racjonalizacją zatrudnienia stanowi samoistną podstawę do rozwiązania z nim stosunku pracy w drodze wypowiedzenia lub obniżenia wymiaru czasu pracy pracownika z jednoczesnym proporcjonalnym zmniejszeniem wynagrodzenia za pracę.
2. Wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia przekazania zawiadomienia, o którym mowa w art. 9 ust. 2.

Art. 13. 1. Pracownikowi, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy za wypowiedzeniem w ramach racjonalizacji zatrudnienia, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości:
1)        jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony w danej jednostce krócej niż 2 lata;
2)        dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony w danej jednostce od 2 do 8 lat;
3)        trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony w danej jednostce ponad 8 lat.

2.        Przy ustalaniu okresu zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 36 § 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
3.        Odprawę pieniężną, o której mowa w ust. 1, ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.
4.        Wysokość odprawy pieniężnej, o której mowa w ust. 1, nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy.
5.        W razie zbiegu prawa do odprawy pieniężnej, o której mowa w ust. 1, z prawem do odprawy przysługującej z innego tytułu uprawnionemu przysługuje jedna odprawa, wyższa albo przez niego wybrana.

Art. 14. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.


Rozdział 3
Obowiązki podmiotów właściwych w sprawach racjonalizacji zatrudnienia

Art. 15. 1. Kierownik jednostki, w terminie do dnia 31 stycznia 2011 r., przedstawia Prezesowi Rady Ministrów informację o stanie zatrudnienia w tej jednostce, ustalonym zgodnie z art. 6, zwaną dalej ?raportem początkowym", z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.        Kierownik jednostki podległej lub nadzorowanej, w terminie do dnia 21 stycznia 2011 r., przekazuje raport początkowy organowi, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana.
3.        Organ, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana, weryfikuje raport początkowy i przekazuje go, w terminie do dnia 31 stycznia 2011 r., Prezesowi Rady Ministrów.
4.        Kierownicy jednostek, o których mowa w art. 3 pkt 3, w terminie do dnia 31 stycznia 2011 r., przekazują Prezesowi Rady Ministrów raport początkowy.
5.        Raport początkowy zawiera w szczególności informacje o:
1) ogólnym stanie zatrudnienia w przeliczeniu na etaty, z uwzględnieniem okresu trzech lat przed dniem wejścia w życie ustawy oraz osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy, z wyłączeniem umów cywilnoprawnych,
2)        liczbie pracowników w przeliczeniu na etaty, w tym pracowników objętych szczególną
ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, o których mowa w art. 10 ust. 1 i
art. 11 ust. 2, oraz pracowników, o których mowa w art. 6 ust. 3,
3)        liczbie pracowników w przeliczeniu na etaty objętych racjonalizacją zatrudnienia,
4)        funduszu wynagrodzeń
- w podziale na grupy lub nazwy stanowisk.
6. Raport początkowy zawierający informacje niejawne przekazuje się z zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.

Art. 16. 1. Kierownik jednostki, w terminie do dnia 30 kwietnia 2011 r., może przekazać informacje dotyczące szczególnego charakteru zadań jednostki, a także efektywności wykonywanych zadań, uzasadniające zwolnienie z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia lub ograniczenie racjonalizacji zatrudnienia do poziomu innego niż ustalony zgodnie z art. 6. Przepisy art. 15 ust. 2, 3 i 6 w zakresie dotyczącym trybu przekazywania stosuje się odpowiednio.
2.        Minister, centralny organ administracji rządowej albo wojewoda może przekazać, w
terminie do dnia 30 kwietnia 2011 r., rekomendacje dotyczące racjonalizacji zatrudnienia w jednostce
podległej lub nadzorowanej przez tego ministra, organ albo wojewodę, uzasadniające zwolnienie tej
jednostki z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia lub ograniczenie racjonalizacji zatrudnienia w tej
jednostce do poziomu innego niż ustalony zgodnie z art. 6.
3.        Informacje, o których mowa w ust. 1, kierownik jednostki może przekazać również w terminie późniejszym, w przypadku gdy zachodzi konieczność zwolnienia z obowiązku utrzymania zatrudnienia na poziomie ustalonym zgodnie z art. 6.
4.        Prezes Rady Ministrów, w terminie do dnia 31 lipca 2011 r., może określić, w drodze rozporządzenia:

1)        jednostki zwolnione z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia;
2)        jednostki uprawnione do ograniczenia racjonalizacji zatrudnienia do poziomu innego niż ustalony zgodnie z art. 6, wraz ze wskazaniem tego poziomu;
3)        jednostki zwolnione z obowiązku utrzymania zatrudnienia na poziomie ustalonym zgodnie z art. 6.
5.        W celu wydania rozporządzenia, o którym mowa w ust. 4, Prezes Rady Ministrów dokonuje
analizy danych zawartych w raportach początkowych.
6.        Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, Prezes Rady Ministrów uwzględnia:
1)        wyniki analizy, o której mowa w ust. 5;
2)        konieczność zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego;
3)        konieczność ochrony zdrowia publicznego,  środowiska lub dóbr kultury i  dziedzictwa narodowego;
4)        szczególne znaczenie wykonywanych przez jednostkę zadań dla funkcjonowania państwa oraz efektywność wykonywanych tych zadań.

Art. 17. Kierownik jednostki jest obowiązany do zakończenia racjonalizacji zatrudnienia w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r., w tym do wypowiedzenia stosunku pracy w takim terminie, aby skutek w postaci jego rozwiązania nastąpił nie później niż do dnia 31 grudnia 2011 r.

Art. 18. 1. Kierownik jednostki, w terminie do dnia 31 stycznia 2012 r., przedstawia Prezesowi Rady Ministrów informację o przeprowadzonej racjonalizacji zatrudnienia w tej jednostce, zwaną dalej ?raportem z realizacji". Przepisy art. 15 ust. 2, 3 i 6 w zakresie dotyczącym trybu przekazywania stosuje się odpowiednio.
2. Raport z realizacji zawiera w szczególności informacje o:
1)        stanie zatrudnienia w przeliczeniu na etaty po przeprowadzonej racjonalizacji zatrudnienia,
2)        liczbie i wysokości odpraw wypłaconych zgodnie z art. 13 - w podziale na grupy lub nazwy stanowisk.

Art. 19. 1.Kierownik jednostki jest obowiązany do utrzymania zatrudnienia na poziomie nie wyższym niż ustalony zgodnie z art. 6 do dnia 31 grudnia 2012 r. lub określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 4.
2. Obowiązek utrzymania zatrudnienia określony w ust. 1 nie dotyczy zwiększenia liczby etatów w związku z zakończeniem okresu, w którym pracownik miał obniżony wymiar czasu pracy na podstawie przepisów działu ósmego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, oraz pracowników, którzy podjęli pracę w wyniku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Art. 20. Kierownik jednostki, w terminie do dnia 31 stycznia 2013 r., przedstawia Prezesowi Rady Ministrów informację o wynikach przeprowadzonej racjonalizacji zatrudnienia według stanu zatrudnienia pracowników na dzień 31 grudnia 2012 r. w podziale na grupy lub nazwy stanowisk, zwaną dalej ?raportem końcowym". Przepisy art. 15 ust. 2, 3 i 6 w zakresie dotyczącym trybu przekazywania stosuje się odpowiednio.

Art. 21. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)        wzór raportu początkowego, raportu z realizacji i raportu końcowego,
2)        sposób i tryb sporządzania, weryfikacji i przekazywania raportów,
3)        okres przechowywania raportów w jednostce
- mając na względzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i jednolitego sposobu przekazywania informacji w formie elektronicznej przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a w przypadku informacji niejawnych - w formie pisemnej z zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, a także przejrzystość postępowania związanego z racjonalizacją zatrudnienia.



Rozdział 4
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy

Art. 22. Kierownik jednostki, który wbrew obowiązkowi:
1)        nie dokonał racjonalizacji zatrudnienia do poziomu ustalonego zgodnie z art. 6 albo w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 4 pkt 2,
2)        nie przekazał raportu początkowego, raportu z realizacji lub raportu końcowego w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2, art. 18 ust. 1 i art. 20,
3)        nie wykonał obowiązku, o którym mowa w art. 19
- podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Art. 23. 1. Za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 22 pkt 1 i 3, wymierza się karę nagany albo karę pieniężną.
2.        Za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 22 pkt 2, wymierza się karę upomnienia, karę nagany albo karę pieniężną.
3.        Karę pieniężną wymierza się w wysokości od trzykrotności do pięciokrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - obliczonegojak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego - należnego w roku, w którym doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
4. Wobec sprawcy naruszenia dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 22, nie stosuje się odstąpienia od wymierzenia kary.

Art. 24. W sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o których mowa w art. 22, orzeka komisja orzekająca przy Szefie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Art. 25. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm. ).

Rozdział 5 Przepis końcowy
Art. 26. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.


UZASADNIENIE

1.        Projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych, określany dalej jako ?projekt", stanowi konsekwencję potrzeby ograniczania wydatków w związku trudną sytuacją finansów publicznych i jest przejawem dążenia do przeciwdziałania tendencji wzrostowej zatrudnienia w jednostkach sektora
finansów publicznych wykonujących zasadniczą część zadań administracji publicznej. Według danych szacunkowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w latach 2007-2010 przyrost zatrudnienia w podmiotach objętych ustawą wynosi 5,5%. W korpusie służby cywilnej w latach 2007-2009 zanotowano faktyczny przyrost w wysokości 10, 1%. W tym stanie rzeczy w aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej konieczne staje się stworzenie podstaw prawnych szczególnych zasad, trybu i sposobu rozwiązywania stosunków pracy oraz wypowiadania warunków pracy i płacy w odniesieniu do pracowników państwowych jednostek budżetowych i niektórych innych podmiotów sektora finansów publicznych, tak aby można było osiągnąć przyjęte w art. 1 ust. 2 cele, których istotą jest
ograniczenie w dłuższej perspektywie czasowej kosztów funkcjonowania części administracji publicznej. Pośrednią konsekwencją przyjęcia proponowanych w projekcie rozwiązań będzie także realne zwiększenie efektywności wykonywania zadań.
Założono, że powyższe cele nie mogą być osiągnięte jedynie drogą zwykłych procedur, w ramach bieżącej polityki kadrowej. Dlatego też zdecydowano się na unormowania stanowiące lex specialis w stosunku do przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), określanej dalej jako ?KP", oraz ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z późn. zm.).

2.        Aby osiągnąć zakładane cele ustawa musi dotyczyć możliwie szerokiej sfery podmiotów wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej, których działalność jest finansowana w całości lub w znacznej części ze środków publicznych. Zgodnie z art. 2 projektu jego przepisy stosuje się do:
1)        państwowych jednostek budżetowych,
2)        Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
3)        Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych,
4)        Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
5)        Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
6)        Narodowym Funduszu Zdrowia,
7)        Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
8)        Agencji Mienia Wojskowego,
9)        Agencji Nieruchomości Rolnych,
10)        Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
11)        Agencji Rezerw Materiałowych,
12)        Agencji Rynku Rolnego,
13)Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, 14) Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - określanych dalej jako Jednostki".

Proponowana ustawa dotyczy więc szeroko rozumianej sfery administracji rządowej. Jej zakres obejmuje podmioty wchodzące w skład zarówno administracji rządowej, jak i jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji rządowej. Projektodawcy wychodzą z założenia, że tylko wobec tych podmiotów można wprowadzić szczególny, obligatoryjny tryb zmniejszania zatrudnienia, zapewniając jednocześnie prawne mechanizmy skuteczności działań podejmowanych w ramach racjonalizacji zatrudnienia.
Zakres podmiotowy projektowanej ustawy nie może dotyczyć wszystkich jednostek tworzących sektor finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Szczególna pozycja ustrojowa lub charakter wykonywanych zadań publicznych powodują, iż należy wyłączyć część jednostek sektora finansów publicznych z tego zakresu. Dotyczy to w szczególności uczelni publicznych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych instytucji kultury, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych. Proponowane regulacje prawne nie dotyczą też jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów przez nie tworzonych, co jest skutkiem zasady, że przysługującą samorządowi terytorialnemu istotną część zadań publicznych wykonuje on w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 16 ust.2 Konstytucji) oraz zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (art. 165 Konstytucji).
Nadto z zakresu podmiotowego ustawy wyłączono także następujące państwowych jednostki budżetowe:
1)        szkoły i placówki, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), prowadzone przez organy administracji rządowej -za wyłączeniem przemawia charakter zadań realizowanych przez te jednostki; zajmują się one edukacją, tak jak całkowicie wyłączone z działania ustawy szkoły samorządowe;
2)        podmioty, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. Kancelarię Sejmu, Kancelarię Senatu, Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższą Izbę Kontroli, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajową Radę Sądownictwa, sądownictwo powszechne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze i Państwową Inspekcję Pracy -wyłączenie tych podmiotów podyktowane jest ich szczególną pozycją wynikającą z tego, iż obsługują organy władzy ustawodawczej lub sądowniczej niezależnej od administracji rządowej lub wykonują szczególne zadania a ingerencja w sposób jaki te zadania wykonują mogłaby naruszać zasadę ich niezależności. W przypadku tych podmiotów projekt zakłada jednak możliwość przeprowadzenia racjonalizacji zatrudnienia na zasadach określonych w ustawie, z wyłączeniem przepisów rozdziału 3 i 4 ustawy, które nie będą miały zastosowania ze względu na ?dobrowolność" podejmowania decyzji w sprawie racjonalizacji zatrudnienia przez wymienione wyżej podmioty
3)        jednostek zatrudniających w dniu wejścia w życie ustawy poniżej 20 pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty - to wyłączenie uwarunkowane jest względami praktycznymi, gdyż w małych jednostkach racjonalizacja zatrudnienia mogłaby doprowadzić do realnego zagrożenia w wykonywaniu zadań.

3. Istotę racjonalizacji zatrudnienia określa przepis art. 6 projektu, w myśl którego polega ona na zmniejszeniu zatrudnienia w jednostkach co najmniej o 10% liczby etatów pracowników zatrudnionych w ramach stosunku pracy, w odniesieniu do liczby etatów tych pracowników, obliczonej jako przeciętna liczba etatów na koniec czerwca 2010 r. i etatów na dzień wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że nie ma ona zastosowania do osób, które łączy z jednostką inny stosunek prawny niż stosunek pracy, dotyczy natomiast wszystkich pracowników jednostki zatrudnionych w ramach stosunku pracy, bez względu na formę jego nawiązania pracy, a więc także pracowników mianowanych i powołanych.
Podkreślić należy, iż racjonalizacja nie będzie dotyczyć osób, które nie są zatrudnione w jednostkach w ramach stosunku pracy w rozumieniu KP. Ustawa nie będzie więc stosowana do sędziów, prokuratorów, a także do funkcjonariuszy, którzy świadczą pracę w ramach stosunku służbowego w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Więziennej, Straży Granicznej, Służbie Celnej, Państwowej Straży Pożarnej, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym i innych służbach mundurowych.
Ustalenie, iż racjonalizacja zatrudnienia odnosić się ma do stanu obliczonego jako przeciętna liczba etatów na koniec trzeciego kwartału 2010 r. i etatów na dzień wejścia w życie ustawy zapewnia obiektywizację ustalenia liczby pracowników, w stosunku do której ma ona nastąpić, w szczególności w związku z faktem możliwości zwiększenia się stanu zatrudnienia w niektórych podmiotach z dniem 1 stycznia 2011 r. w wyniku przejmowania pracowników likwidowanych z tym dniem gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych.

Szczególnego podkreślenia wymaga, że do liczby etatów pracowników, która będzie stanowić podstawę obliczenia ustawowego 10%, nie wlicza się etatów lub części etatów pracowników objętych szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy wynikającą z art. 39 oraz przepisów działu ósmego KP, pod warunkiem, że ochroną tą byli objęci w dniu wejścia w życie ustawy. Z przepisu tego wynika, że m. in. osoby objęte ochroną na podstawie:
1)        art. 39 KP, tj. osoby, którym brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia im uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku,
2)        przepisów działu ósmego KP dotyczącego uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, np. pracownice w okresie ciąży, a także pracownice w okresie urlopu macierzyńskiego (pracownicy - ojcowie korzystający z tzw. ?urlopu ojcowskiego")
- nie zostaną wliczone do przeciętnej liczby etatów pracowników w jednostce. Warunkiem jest podleganie ochronie w dniu 1 stycznia 2011 r. Rozwiązanie to ma swoje uzasadnienie w kontekście stosowanej w projekcie ochrony pracowników. Skoro, na mocy art. 10 projektu ww. pracownicy są objęci kodeksową ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, to nie powinni oni ?zawyżać" przeciętnej liczby etatów w jednostce.
Do liczby etatów stanowiącej podstawę ustalenia zmniejszenia zatrudnienia nie będzie się także wliczać etatów innych osób, których nie obejmuje racjonalizacja lub których stanowiska są w strukturze organizacyjnej jednostki obligatoryjne. Dotyczy to:
1)        osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe;
2)        kierowników  jednostek   niebędących   osobami   zajmującymi   kierownicze   stanowiska państwowe;
3)        głównego księgowego jednostki;
4)        audytora wewnętrznego jednostki;
5)        pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych jednostki;
6)        pracownika służby bhp oraz pracownika zatrudnionego w jednostce przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań tej służby, o których mowa w art. 23711 § 3 KP;
7)        pracownika, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.),
8)        społecznego inspektora pracy.
Skutkiem powyższego będzie, że faktyczny procent zmniejszenia zatrudnienia co do zasady będzie niższy niż 10% pracowników zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Przykładowo, jeżeli w jednostce, w której jest zatrudnionych 100 pracowników, 20 etatów stanowią pracownicy odliczani zgodnie z art. 6 ust. 3, to do przeprowadzenia racjonalizacji wymagane będzie zwolnienie 8 pracowników co stanowi 8% przeciętnego zatrudnienia.
Racjonalizacja może być przeprowadzona w szczególności poprzez:
1)        rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy, w tym z pracownikiem posiadającym prawo do emerytury lub renty,
2)        niezawarcie z pracownikiem kolejnej umowy o pracę, w przypadku umowy zawartej na okres próbny, umowy zawartej na czas określony i umowy zawartej na czas wykonania określonej pracy;
3)        obniżenie wymiaru czasu pracy pracownika z jednoczesnym proporcjonalnym zmniejszeniem wynagrodzenia za pracę.
Użycie sformułowania ?w szczególności" oznacza, że do zmniejszenia zatrudnienia wymaganego w związku źródłem racjonalizacją zalicza się także każde inne zdarzenie, w tym niezależne od pracodawcy, powodujące - w okresie kiedy racjonalizacja ma być przeprowadzona - ustanie stosunku pracy i zmniejszenie zatrudnienia (odejście na emeryturę, przejście na rentę, zwolnienie ?dyscyplinarne" i inne).

4. W obowiązującym stanie prawnym problematyka szczególnych zasad rozwiązywania stosunków pracy w ramach tzw. ?zwolnień grupowych" jest unormowana w przepisach ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Odrębny, w porównaniu ze zwolnieniami grupowymi, charakter racjonalizacji zatrudnienia i specyfika podmiotów nią objętych przesądziły o potrzebie opracowania propozycji odrębnej regulacji normatywnej w tym zakresie. Mając to na uwadze art. 8 projektu stanowi, iż do racjonalizacji zatrudnienia nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Okoliczność ta nie zmienia faktu, iż opracowując projekt wzorowano się na rozwiązaniach prawnych określonych w przedmiotowej ustawie. Przewidziana w projekcie w rozdziale 3 procedura racjonalizacji zatrudnienia przedstawia się zatem następująco:
1)        osoba właściwa w zakresie dokonywania za pracodawcę czynności z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 31 § 1 KP wobec osób zatrudnionych w jednostce, określana dalej jako ?kierownik jednostki", zawiadamia na piśmie zakładowe organizacje związkowe działające w tej jednostce albo - jeżeli w jednostce nie działają zakładowe organizacje związkowe -przedstawicieli pracowników wyłonionych w trybie przyjętym w tej jednostce o proponowanym sposobie prowadzenia racjonalizacji zatrudnienia, w szczególności przekazuje informację o liczbie pracowników, z którymi zamierza rozwiązać stosunek pracy, oraz o proponowanych kryteriach wyboru tych pracowników - prawną konsekwencję powołanego unormowania stanowi art. 9 ust. 5 projektu, stanowiący, iż przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia nie stosuje się art. 38 KP, który ustanawia obowiązek konsultacji pracodawcy z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową zamiaru wypowiedzenia mu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony;
2)        zakładowa organizacja związkowa albo - jeżeli w jednostce nie działają zakładowe organizacje związkowe - przedstawiciele pracowników wyłonieni w trybie przyjętym w tej jednostce mogą, w terminie 7 dni od dnia otrzymania ww. zawiadomienia, przekazać kierownikowi jednostki opinię dotyczącą proponowanego sposobu prowadzenia racjonalizacji zatrudnienia;
3)        wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia przekazania ww. zawiadomienia;
4)        pracownikowi, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy za wypowiedzeniem w ramach racjonalizacji zatrudnienia, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości:
a)        jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony w danej jednostce krócej niż 2 lata,
b)        dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony w danej jednostce od 2 do 8 lat,
c)        trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony w danej jednostce ponad 8 lat
- którą ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, jednakże jej wysokość nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy; przy ustalaniu w/w okresu zatrudnienia stosuje się odpowiednio art. 36 § 11 KP, zgodnie z którym wlicza się do niego okres zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy, jeżeli zmiana pracodawcy nastąpiła na zasadach określonych wart. 231 KP, a także w innych przypadkach, gdy z mocy odrębnych przepisów nowy pracodawca jest następcą prawnym w stosunkach pracy nawiązanych przez pracodawcę poprzednio zatrudniającego tego pracownika. W celu rozstrzygnięcia wątpliwości dotyczących stosowania przepisów innych ustaw, w których są zawarte przepisy ustanawiające szczególną ochronę lub zamknięte katalogi przesłanek umożliwiających rozwiązywanie stosunków pracy określonych kategorii pracowników, art. 10 ust. 1 wyklucza możliwość stosowania tych przepisów. Nadto wyklucza on także przepisy innych ustaw ustalających szczególne warunki lub przesłanki rozwiązywania lub nawiązywania stosunku pracy. Przy racjonalizacji zatrudnienia nie będzie więc miał zastosowania np. przepis art. 66 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) zobowiązujący Szefa Służby Cywilnej do przeniesienia urzędnika służby cywilnej do innego urzędu w przypadku reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie urzędnika.
5. Normatywną konsekwencję szczególnego charakteru projektowanej ustawy stanowi ograniczenie ochrony trwałości stosunku pracy. Tak więc art. 9 ust. 1 projektu stanowi, że przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia stosuje się art. 41 KP, zgodnie z którym pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie urlopu pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, jednakże - w myśl art. 10 ust. 2 projektu - wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy w sytuacjach, o których mowa wart. 41 KP, jest dopuszczalne w czasie urlopu udzielonego na co najmniej 3 miesiące, a-jeżeli upłynął już okres uprawniający pracodawcę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia - także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy;
Rozwiązania przyjęte w projekcie, zapewniają znacznie szerszą ochronę pracowników w porównaniu z regulacjami dotyczącymi zwolnień grupowych. Treść art. 10 ust. 1 projektu oznacza, iż w procesie racjonalizacji zatrudnienia będą miały zastosowanie przepisy KP, ustanawiające szczególną ochronę przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy:
a)        pracownika, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku (art. 39 KP),
b)        w przypadkach określonych w dziale ósmym KP dotyczącym uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem.
Natomiast nie będą miały zastosowania przepisy ustaw innych niż KP, które przewidują szczególną ochronę pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, z tym zastrzeżeniem, iż w okresie objęcia szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy kierownik jednostki może jedynie wypowiedzieć dotychczasowe warunki pracy i płacy pracownikom powołanym do odbycia czynnej służby wojskowej, służby zastępczej, zasadniczej służby wojskowej albo przeszkolenia wojskowego (art. 11 ust. 2 projektu). Przykładowo można tu wymienić następujące regulacje ustanawiające szczególną ochronę stosunku pracy:
-        ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi - z osobą skierowaną do pracy przy zwalczaniu epidemii nie może być rozwiązany dotychczasowy stosunek pracy ani nie może być dokonane wypowiedzenie umowy o pracę,
-        ustawy ustrojowe dotyczące samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego -rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu,
Ponadto art. 10 ust. 3 projektu statuuje zasadę, zgodnie z którą wypowiedzenie pracownikowi warunków pracy i płacy (wypowiedzenie zmieniające) w sytuacjach, o których mowa w art. 41 KP, jest dopuszczalne niezależnie od okresu, na który urlop jest udzielony lub okresu trwania innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy.
W sprawach nieuregulowanych w ustawie w zakresie rozwiązywania stosunku pracy będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu pracy, w tym dotyczące okresów wypowiedzenia oraz przepis art. 30 § 4, z którego wynika, że w przypadku wypowiadania umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub rozwiązywania takiej umowy bez wypowiedzenia, pracodawca wskazuje przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. Przyczyna ta - w świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego - musi mieć charakter rzeczywisty i skonkretyzowany, co pociąga za sobą wymaganie jej faktycznego istnienia i wyrażenia konkretnego (np. likwidacja stanowiska pracy), a nie ogólnego, powodu wypowiedzenia lub rozwiązania stosunku pracy (tak np. wyroki SN z dnia 8 stycznia 2008 r., IPK 177/07, z dnia 12 grudnia 2001 r., I PKN 726/00, z dnia 6 czerwca 2000 r., I PKN 686/99 i z dnia 28 kwietnia 1997 r., I PKN 119/97).

6. Uwzględniając konieczność zapewnienia efektywności i trwałości racjonalizacji zatrudnienia, przepisy rozdziału 3 projektu określają następujące obowiązki podmiotów właściwych w sprawach racjonalizacji zatrudnienia:
1) kierownik jednostki, w terminie do dnia 31 stycznia 2011 r., przedstawia Prezesowi Rady Ministrów informację o stanie zatrudnienia w tej jednostce ustalonym zgodnie z art. 6 ustawy, określaną dalej jako ?raport początkowy". Raport początkowy zawiera w szczególności informacje ogólnym stanie zatrudnienia w przeliczeniu na etaty, z uwzględnieniem okresu trzech lat przed dniem wejścia w życie ustawy oraz osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy, z wyłączeniem umów cywilnoprawnych, liczbie pracowników w przeliczeniu na etaty, w tym pracowników objętych szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, o których mowa w art. 10 ust. 1 i art. 11 ust. 2, oraz pracowników, o których mowa w art. 6 ust. 3, liczbie pracowników w przeliczeniu na etaty objętych racjonalizacją zatrudnienia oraz o funduszu wynagrodzeń. Informacje te mają być podane w podziale na grupy lub nazwy stanowisk.
W przepisach art. 15 ust. 2 i 3 projektu zastrzeżono, że kierownik jednostki podległej lub nadzorowanej przez określony organ przekazuje raport początkowy temu organowi, który weryfikuje raport i przesyła go Prezesowi Rady Ministrów. Raport początkowy zawierający informacje niejawne przekazuje się z zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych;
2)        kierownik jednostki jest obowiązany do zakończenia racjonalizacji zatrudnienia w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r., a następnie do przedstawienia, w terminie do dnia 31 stycznia 2012 r., Prezesowi Rady Ministrów informacji o przeprowadzonej racjonalizacji zatrudnienia w tej jednostce, określanej dalej jako ?raport z realizacji", z uwzględnieniem odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących trybu przekazywania raportu początkowego przez kierownika jednostki podległej lub nadzorowanej; zgodnie z art. 18 ust. 2 projektu raport z realizacji zawierać ma w szczególności informacje o stanie zatrudnienia pracowników po przeprowadzonej racjonalizacji zatrudnienia, w przeliczeniu na etaty oraz o wysokości i liczbie odpraw wypłaconych pracownikom zwolnionym za wypowiedzeniem (w podziale na grupy lub nazwy stanowisk),
3)        kierownik jednostki jest obowiązany do utrzymania zatrudnienia na poziomie, o którym mowa w art. 6 do dnia 31 grudnia 2012 r.;
4)        kierownik jednostki, w terminie do dnia 31 stycznia 2013 r., przedstawia Prezesowi Rady Ministrów informację o wynikach racjonalizacji zatrudnienia według stanu zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2013 r., określaną dalej jako ?raport końcowy", z uwzględnieniem odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących trybu przekazywania raportu początkowego przez kierownika jednostki podległej lub nadzorowanej.
Mając na uwadze konieczność zapewnienia jednolitego sposobu przekazywania informacji oraz przejrzystości postępowania związanego z racjonalizacją zatrudnienia, projekt zawiera upoważnienie dla Prezesa Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru raportu początkowego, raportu z realizacji i raportu końcowego oraz sposobu i trybu ich sporządzania, weryfikacji i przekazywania.

7. Projekt przewiduje również mechanizm pozwalający uwzględnić specyfikę niektórych jednostek i konieczność zapewnienia bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, ochrony zdrowia publicznego lub środowiska bądź szczególne znaczenie wykonywanych przez jednostkę zadań dla funkcjonowania państwa. W myśl projektowanych przepisów kierownik jednostki może przekazać informację dotyczącą szczególnego charakteru zadań jednostki, uzasadniającą zwolnienie z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia lub ograniczenie poziomu racjonalizacji zatrudnienia, o którym mowa w art. 6 projektu. Informacje te kierownik jednostki może przekazać również w terminie późniejszym, w przypadku, gdy zachodzi konieczność zwolnienia z obowiązku utrzymania zatrudnienia na poziomie, o którym mowa w art. 6. Niezależnie od tego minister, centralny organ administracji rządowej i wojewoda będą mogli przedstawić rekomendacje dotyczące zwolnienia z racjonalizacji lub jej ograniczenia w jednostce im podległej lub przez nich nadzorowanej.
W związku z powyższym, projekt przewiduje fakultatywne upoważnienie dla Prezesa Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia:
1)        jednostek zwolnionych z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia;
2)        jednostek uprawnionych do ograniczenia zatrudnienia do poziomu innego niż ustalony zgodnie z art. 6, wraz ze wskazaniem tego poziomu;
3)        jednostek zwolnionych z obowiązku utrzymania zatrudnienia na poziomie, ustalonym zgodnie z art. 6.
Terminy na wykonanie poszczególnych obowiązków wynikających z procesu racjonalizacji pozwolą na analizę danych zawartych w raportach początkowych i opracowanie benchmarkingu w odniesieniu do poszczególnych rodzajów jednostek, co będzie dodatkowym materiałem analitycznym do realizacji upoważnienia do wydania wskazanych wyżej rozporządzeń przez Prezesa Rady Ministrów.

8. W związku z tym, że ustawa ma charakter epizodyczny i wprowadza rozwiązania szczególne, istnieje konieczność wprowadzenia również szczególnych regulacji w zakresie odpowiedzialności za jej naruszenie. Ustalono, że naruszenie ustawy podlegać będzie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm.), ustanawiając jednocześnie szczególne zasady co do określenia katalogu kar możliwych do wymierzenia za poszczególne czyny, w tym podwyższono dolny wymiar kary pieniężnej, oraz w szczególny sposób określono właściwość organów orzekających.
Za prawidłową realizację przepisów ustawy w jednostce odpowiadać ma kierownik tej jednostki. Będzie ponosił on sankcje w przypadku:
1)        niedokonania racjonalizacji zatrudnienia do poziomu, ustalonego zgodnie z art. 6;
2)        nieprzekazania raportu początkowego, raportu z realizacji lub raportu końcowego w terminach określonych w projekcie ustawy;
3)        niewykonania obowiązku utrzymania zatrudnienia na poziomie, ustalonym zgodnie z art. 6, do dnia 31 grudnia 2012 r.
Istotną modyfikacją odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest zrezygnowanie w tym przypadku z możliwości odstąpienia wymierzenia kary przez organ orzekający.

9.        Projekt zakłada, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2011 r., co uwzględnia uwarunkowania związane z funkcjonowaniem podmiotów, których ustawa dotyczy i pozwala zakończyć racjonalizację w tym samym roku budżetowym.
10.        Przedmiot projektu pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej. Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
11.        Projekt został udostępniony na stronie podmiotowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).

Ocena skutków regulacji


1.        Cel
Projekt wprowadza mechanizm racjonalizacji zatrudnienia mający na celu ograniczenie zatrudnienia w części jednostek wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej oraz stworzenie warunków do zwiększenia efektywności wykonywania zadań poprzez zmiany w strukturze zatrudnienia.

2.        Podmioty objęte projektowaną ustawą:
-        Państwowe jednostki budżetowe, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DZ. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.
-        Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
-        Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
-        Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
-        Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
-        Narodowy Fundusz Zdrowia,
-        Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
-        Agencja Mienia Wojskowego,
-        Agencja Nieruchomości Rolnych,
-        Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
-        Agencja Rezerw Materiałowych,
-        Agencja Rynku Rolnego,
-        Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
-        Woj skowa Agencj a Mieszkaniowa,
-        Kierownicy i pracownicy ww. jednostek (wyłączając w szczególności żołnierzy, funkcjonariuszy, prokuratorów, sędziów, asesorów i aplikantów prokuratorskich i sędziowskich),
-        Kancelaria Prezesa Rady Ministrów lub inny podmiot, do którego zadań będzie należało gromadzenie, analiza oraz weryfikacja i kontrola danych dotyczących redukcji zatrudnienia w poszczególnych jednostkach, zgodnie z rozporządzeniem o którym mowa w art. 17 ustawy,
- Wspólna komisja orzekająca, komisja orzekająca przy Szefie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Główna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, które będą rozstrzygać w kwestiach odpowiedzialności za naruszenie ustawy w trybie postępowania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Natomiast przepisów ustawy nie stosuje się do będących państwowymi jednostkami budżetowymi:
4)        szkół i placówek, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. ), prowadzonych przez organy administracji rządowej;
5)        podmiotów, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (jednak podmiot taki może przeprowadzić racjonalizację zatrudnienia na zasadach określonych w ustawie),
6)        jednostek zatrudniających w dniu wejścia w życie ustawy poniżej 20 pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty.

3. Wpływ regulacji na realizację zadań przez podmioty nią objęte a. wpływ na podmioty zobowiązane do racjonalizacji zatrudnienia
Projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku redukcji zatrudnienia o co najmniej 10 proc. w stosunku do liczby zatrudnionych w ramach stosunku pracy, w przeliczeniu na pełne etaty, w odniesieniu do stanu zatrudnienia, obliczonego jako średnia stanu zatrudnienia na koniec drugiego kwartału 2010 r. i stanu zatrudnienia na dzień wejścia w życie ustawy. Do wyżej określonego stanu zatrudnienia nie wlicza się:
1)        osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe;
2)        kierownika jednostki niebędącego osobą zajmującą kierownicze stanowisko państwowe;
3)        głównego księgowego jednostki;
4)        audytora wewnętrznego jednostki;
5)        pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych jednostki;
6)        pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz pracownika zatrudnionego w jednostce przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań tej służby, o których mowa w art. 23711 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy;
7)        pracownika objętego szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy wynikającą z art. 39 oraz przepisów działu ósmego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, pod warunkiem, że ochroną tą był objęty w dniu wejścia w życie ustawy;
8)        pracownika, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm. );
9)        pracownika będącego społecznym inspektorem pracy.

Wpływ regulacji na realizację zadań przez podmioty objęte obowiązkiem racjonalizacji zatrudnienia będzie zależał od sposobu jej przeprowadzenia. Decyzje dotyczące sposobu przeprowadzenia racjonalizacji zatrudnienia będą podejmowane suwerennie przez kierowników jednostek organizacyjnych.
Należy spodziewać się, że, dokonując racjonalizacji zatrudnienia, kierownicy jednostek będą kierowali się przede wszystkim koniecznością zapewnienia optymalnego poziomu realizacji zadań wykonywanych przez jednostkę. Zgodnie z tym założeniem wymagana ustawowo redukcja zatrudnienia lub zmniejszenie wymiaru czasu pracy będzie dotyczyć pracowników o najniższej efektywności z jednoczesnym:
-        zapewnieniem możliwości obsadzania zwalniających się wakatów, a w wyjątkowych przypadkach nawet możliwości ściśle kontrolowanego wzrostu zatrudnienia w komórkach gdzie jest to merytorycznie uzasadnione,
-        zapewnieniem możliwości przedłużenia części umów zawartych na czas określony z pracownikami o ponadprzeciętnie wysokim stosunku osiąganych wyników do otrzymywanego wynagrodzenia.
Przeprowadzenie racjonalizacji zatrudnienia w powyższy sposób wpłynie pozytywnie na efektywność realizacji zadań.
Jednocześnie istnieje znaczne ryzyko, że kierownicy jednostek dokonają racjonalizacji zatrudnienia poprzez:
-        nieobsadzanie wakatów zwalniających się w wyniku dobrowolnych odejść z pracy;
-        nieprzedłużanie umów zawartych na czas określony;
-        niezwiększanie zatrudnienia w komórkach, w których jest to merytorycznie uzasadnione;
-        ew. proporcjonalną redukcję zatrudnienia lub wymiaru czasu pracy w pozostałych komórkach organizacyjnych.
Taki sposób przeprowadzenia redukcji zatrudnienia byłby sposobem przynoszącym większe oszczędności dla jednostki w roku 2011, w związku z brakiem konieczności wypłacania odpraw dla tej części pracowników, którzy odejdą z własnej inicjatywy. Jednak może to prowadzić do zmniejszenia efektywności realizacji zadań publicznych jak również stopnia ich zaspokojenia. Należy bowiem zakładać, że decyzję o indywidualnym odejściu podejmują przede wszystkim osoby bardziej konkurencyjne na rynku pracy, co z punktu widzenia administracji może oznaczać utratę pracowników o wysokich kompetencjach i zmniejszenia jakości realizowanych zadań publicznych. Ponadto w ustawie przewidziano mechanizmy zapewniające:
-        wyłączenie - co do zasady - stosowania przepisów ustaw innych niż kodeks pracy, które przewidują szczególną ochronę pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy, co zwiększa elastyczność postępowania kierowników jednostek organizacyjnych,
-        możliwość redukcji ustawowego wymogu zmniejszenia zatrudnienia wybranych jednostek w drodze rozporządzenia PRM w tym między innymi w oparciu o szczególny charakter zadań jednostek , a także efektywność w wykonywaniu powierzonych zadań.
Wprowadzenie obowiązku racjonalizacji zatrudnienia oznacza konieczność poniesienia nakładów związanych z analizami a także wypełnieniem obowiązków informacyjnych, w tym w szczególności polegających na sporządzeniu i przekazaniu raportów początkowego, z realizacji i końcowego. Tryb przekazywania oraz szczegółowy wzory tych raportów określi rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów. Należy oczekiwać, że koszty związane ze sprawozdawczością w latach 2011 - 2013 nie przekroczą łącznej kwoty 1,5 min zł (przy ok. 2900 jednostek zobowiązanych do racjonalizacji zatrudnienia).
b.        Wpływ na Kancelarie Prezesa Rady Ministrów lub inny podmiot dokonujący analizy oraz ew. weryfikacji i kontroli danych dla wybranych jednostek
Ustawa spowoduje powstanie kosztów związanych z analizą efektywności działań podejmowanych przez wybrane jednostki, a także z ew. weryfikacją oraz kontrolą podmiotów zobowiązanych do racjonalizacji zatrudnienia. Przy założeniu, że określone w ustawie raporty będą przekazywane w formie elektronicznej, można oszacować, że koszty te w latach 2011-2013 wyniosą około 0,35 mln zł (w tym około 0,17 mln w roku 2011).

c.        Wpływ na komisje prowadzące postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy będzie rozpatrywana w trybie przewidzianym dla odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przy założeniu, że procedurze tej będzie podlegać ok. 5% podmiotów zobowiązanych do racjonalizacji zatrudnienia, koszty te wyniosą ok. 0,35 min zł.


4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
Samo wprowadzenie proponowanej regulacji nie będzie miało wpływu na wydatki sektora finansów publicznych ani budżetu państwa, spowoduje ono jednak powstanie oszczędności w jednostkach sektora finansów publicznych zobowiązanych do racjonalizacji zatrudnienia.
W tabeli 1 przedstawiono symulację maksymalnego wpływu wymaganej ustawowo racjonalizacji zatrudnienia na sytuację finansową jednostek sektora finansów publicznych objętych obowiązkiem jego redukcji. Choć zgodnie z projektem ustawy obowiązek utrzymania zmniejszonego zatrudnienia będzie dotyczył lat 2011- 2012, założono, że w porównaniu ze scenariuszem przewidującym brak wprowadzenia ustawy przyniesie on efekty również w latach 2013-2014, co odpowiada przyjęciu założenia, że w latach tych nie nastąpi wzrost zatrudnienia rekompensujący dotychczasowe spadki.
Zmniejszenie kosztów wynagrodzeń w związku z mniejszą liczbą zatrudnionych oszacowano na podstawie danych o wynagrodzeniach za rok 2009 przyjmując 1% wzrostu wynagrodzeń w roku 2010 (w stosunku do 2009 r.) i brak wzrostu wynagrodzeń w latach 2011 i 2012, natomiast w latach 2013-14 wzrost wynagrodzeń o 1%.
Tabela 1. Wpływ maksymalnej wymaganej ustawowo redukcji zatrudnienia na sytuację finansową państwowych jednostek budżetowych (PJB) oraz państwowych funduszy celowych i agencji w porównaniu z 2010 rokiem (w tys. PLN)


Załącznik:
ScreenShot009.jpg



Powyższe obliczenia zakładają, że zwolnienia będą dotyczyć 10% pracowników. Jest to scenariusz maksymalnych kosztów bowiem:
?        wszystkie etaty zwalnianych w drodze ?naturalnej" fluktuacji będą zapełniane w drodze naboru, co oznacza, że zwolnienia będą dotyczyć 10% pracowników nie podlegających wyłączeniom,
?        kierownicy komórek organizacyjnych nie skorzystają z możliwości zmniejszenia wymiaru czasu pracy dla części czasu pracy lub zmiany warunków pracy, co pozwoliłoby zrealizować cele ustawowe bez konieczności wypłaty odpraw.
Poza tym przyjęto, że pracownik z którym rozwiązano stosunek pracy za wypowiedzeniem na skutek wejścia w życie ustawy otrzyma odprawę w przeciętnej wysokości 2,73 miesięcznego wynagrodzenia (analiza KPRM na podstawie danych o strukturze zatrudnienia w Korpusie Służby Cywilnej). Jak przedstawiono w tabeli, wymagane ustawą zmniejszenie zatrudnienia (bez uwzględnienia ewentualnych zwolnień i zmniejszeń o których mowa w art. 18 ust. 3 ustawy), spowodowałoby zwiększenie środków pozostających do dyspozycji państwowych jednostek budżetowych i innych podmiotów objętych ustawą o:
?        0,43 mld zł w 2011 r. oraz
?        ok. 1,4 mld zł rocznie w kolejnych latach.

5. Wpływ na rynek pracy
Tabela 2 przedstawia dane dotyczące liczby etatów, które powinny zostać zredukowane w związku z wejściem w życie ustawy.
Wdrożenie ustawy oznaczałoby wzrost liczby osób zmieniających lub poszukujących pracy o maksymalnie 28 tysiące. Zakładając, że wszystkie te osoby stałyby się osobami bezrobotnymi (wariant pesymistyczny) spowodowałoby to wzrost stopy bezrobocia o maksymalnie 0,15 pkt. proc. Należy jednak podkreślić, że nawet tej skali wzrost stopy bezrobocia jest wzrostem mało prawdopodobnym, a ew. wzrost liczby osób bezrobotnych w związku ze zwolnieniami w administracji publicznej dotyczył będzie przede wszystkim Warszawy , która jest rynkiem najbardziej chłonnym i charakteryzuje się najniższą stopa bezrobocia (w lipcu 2010 r. wynosiła ona 3,5% wobec 11,4% w całym kraju).
Tabela 2.     Zatrudnienie w latach 2009 - 2012 i poziom jego maksymalnej wymaganej ustawowo redukcji (w etatach)


Załącznik:
ScreenShot010.jpg


6.        Wpływ    na    konkurencyjność    gospodarki,    przedsiębiorczość    i    funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
Funkcjonowanie administracji przekłada się na jakość otoczenia biznesu, przez co jest istotne dla konkurencyjności gospodarki. Wpływ proponowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki będzie zależał od sposobu przeprowadzenia procesu racjonalizacji zatrudnienia zależnego w dużym stopniu od decyzji i sposobu postępowania kierowników. Wpływ ten może być pozytywny pod warunkiem, że racjonalizacja będzie dotyczyć pracowników o najniższej efektywności, a uwalniane środki zostaną przeznaczone na wspieranie pracowników o najwyższej efektywności.
7.        Wpływ na sytuację i rozwój regionalny: brak wpływu
8.        Wpływ na środowisko: brak wpływu


Projekt z 14.10.2010 r.



ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia w sprawie raportów przekazywanych w związku z przeprowadzaną racjonalizacją
zatrudnienia


Na podstawie art. 21 ustawy z dnia        2010 r. o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011 i 2012 (Dz. U. Nr   , poz.   ) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1)        wzór raportu początkowego, raportu z realizacji i raportu końcowego, o których mowa w art. 15 ust. 1, art. 18 ust. 1 i art. 20 ustawy z dnia 2010 r. o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011 i 2012, zwanych dalej ?raportem";
2)        sposób i tryb sporządzania, weryfikacji i przekazywania raportu;
3)        okres przechowywania raportu w j edno stce.


§ 2. 1. Wzór raportu jest określony w załączniku do rozporządzenia.
2. Prezes Rady Ministrów ustala format raportu, służący do przekazywania raportu w formie elektronicznej, i udostępnia go w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

§ 3. 1. Raport sporządza kierownik jednostki lub pracownik jednostki przez niego upoważniony, zgodnie z formatem, o którym mowa w § 2 ust. 2.
2. Poszczególne części raportu wypełnia się jednorazowo przy sporządzaniu danego rodzaju raportu.
§ 4. Kierownik jednostki lub pracownik jednostki pisemnie przez niego upoważniony przekazuje sporządzony raport Prezesowi Rady Ministrów, w formie elektronicznej przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 5. 1. Przed przekazaniem, raport opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.1'), kierownika jednostki lub pracownika jednostki przez niego upoważnionego.
2. Raport zawierający informacje niejawne przekazuje się w formie pisemnej z zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.

§ 6. Kierownik jednostki podległej lub nadzorowanej lub pracownik tej jednostki pisemnie przez niego upoważniony przekazuje raport, sporządzony zgodnie z § 3, organowi, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana, w formie elektronicznej, na adres poczty elektronicznej wskazany przez ten organ. Przepisy § 5 stosuje się odpowiednio.

§ 7. 1. Organ, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana sprawdza raport, przekazany przez kierownika tej jednostki zgodnie z § 6, pod względem formalno-rachunkowym dokonując w nim stosownych korekt lub uzupełnień.
2. Organ, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana przekazuje sprawdzony i poprawiony raport Prezesowi Rady Ministrów, w formie elektronicznej przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

§ 8. Kierownicy jednostek zachowują na dowolnym nośniku elektronicznym kopie przekazanych raportów i przechowują je przez okres trzech lat od dnia przekazania Prezesowi Rady Ministrów.


§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.




Uzasadnienie
1.        Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia dla Prezesa Rady Ministrów zawartego w art. 21 ustawy z dnia        2010 r. o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr , poz. ). Upoważnienie dotyczy określenia wzoru raportu początkowego, raportu z realizacji i raportu końcowego o stanie zatrudnienia w jednostce oraz sposób i tryb sporządzania, weryfikacji i przekazywania tych raportów.
2.        Celem rozporządzenia jest takie określenie wzoru raportów oraz procedury ich sporządzania i przekazywania, aby spełnione zostały założenia ustawy, tj. zwiększenie efektywności wykonywania zadań przez jednostki sektora finansów publicznych.
3.        Rozporządzenie wprowadza skonsolidowaną formę raportu w jednym arkuszu, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia. W poszczególnych wierszach formularza zostały wyodrębnione rodzaje stanowisk w danej jednostce według celu funkcjonowania w podziale na stanowiska merytoryczne (np. legislacja, kontrola i nadzór), stanowiska wsparcia (np. zamówienie publiczne, obsługa kadrowa) oraz obsługę techniczną (np. sprzątanie, remonty). Załącznik zawiera 16 kolumn, w których wykazuje się m.in. dynamikę zatrudnienia w latach 2007-2009 łącznie dla wszystkich typów stanowisk oraz poziom zatrudnienia i fundusz wynagrodzeń dla każdego wyodrębnionego typu stanowiska w danej jednostce i dla poszczególnych okresów raportowania.
4.        Na podstawie danych przesyłanych w jednostkowych raportach możliwa będzie analiza zatrudnienia w jednostkach pod kątem efektywności na podstawie metody benchmarkingu (analizy porównawczej).
5.        Na podstawie raportów początkowych określona zostanie:
a.        lista jednostek, które przekazały raporty zawierające błędy rachunkowe (bez weryfikacji),
b.        wysokość wynikającego z ustawy wymogu ograniczenia zatrudnienia.
6.        Dla jednostek określone zostaną na podstawie raportów początkowych na tle podobnych jednostek m.in. następujące wskaźniki efektywnościowe:
a. dane dotyczące relacji różnych grup stanowisk względem siebie, np. stanowisk wsparcia do stanowisk merytorycznych, stanowisk obsługi technicznej do stanowisk merytorycznych,
b.        dane dotyczące relacji różnych rodzajów stanowisk względem siebie (np.liczba stanowisk sekretarskich do stanowisk kierowniczych),
c.        dane dotyczące przeciętnego wynagrodzenia na wybranych rodzajach stanowisk,
d.        liczba zatrudnionych w przeliczeniu na etaty na rożnych typach stanowisk (np.liczba legislatorów w poszczególnych ministerstwach, liczba analityków),
e.        informacje o potencjale dla racjonalizacji zatrudnienia.
7.        Rozporządzenie wprowadza elektroniczny tryb przekazywania raportów. Wprowadzenie trybu elektronicznego i wyłączenie ?papierowego" obiegu raportów umożliwia szybkie przekazywanie, gromadzenie i analizę raportów i ogranicza koszty (np. fizycznego przesłania raportów, papieru). W celu zapewnienia bezpieczeństwa danych rozporządzenie wprowadza obowiązek opatrywania raportów w momencie przekazania bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Obowiązek ten nie będzie generował dodatkowych kosztów dla jednostek objętych obowiązkiem raportowania, bowiem został on już wprowadzony dla wszystkich podmiotów, które są płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne zatrudniającymi powyżej 5 osób, jeśli chodzi o dokumenty przesyłane w formie elektronicznej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 47a ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.).
8.        Raporty będą przekazywane w formie załącznika przez elektroniczną skrzynkę podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w terminie określonym w ustawie (za wyjątkiem raportów zawierających informacje niejawne, które przekazuje się z zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych).
9.        W celu weryfikacji raporty przekazywane będą także organowi, któremu podlega jednostka lub przez którego jest nadzorowana, w ustawowo określonym terminie. Organ, któremu jednostka podlega lub przez którego jest nadzorowana, sprawdza raport pod kątem formalno-rachunkowym i przekazuje sprawdzony i poprawiony raport w formie załącznika przez elektroniczną skrzynkę podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministra. Weryfikacja raportów ma na celu zapewnienie odpowiedniej jakości danych przekazywanych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
10. Obowiązki sprawozdawcze nakładane przez rozporządzenie (zebranie i analiza danych, weryfikacja wewnętrzna oraz wypełnienie formularza) będą generować koszty związane z zaangażowaniem pracowników jednostek zobowiązanych do sporządzania i przekazywania raportów. Poniesienie tych kosztów jest niezbędne do realizacji celu określonego w art. 1 ust. 2 ustawy jakim jest ograniczenie zatrudnienia w części jednostek wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej oraz stworzenie warunków do zwiększenia efektywności wykonywania zadań poprzez zmiany w strukturze zatrudnienia.

Ocena skutków regulacji
Cel wydania rozporządzenia
Celem  rozporządzenia jest  takie  określenie  wzoru  raportów  oraz  procedury  ich przekazywania, aby spełnione zostały założenia ustawy, tj. zwiększenie efektywności wykonywania zadań przez jednostki sektora finansów publicznych. Procedura przekazywania raportów musi zapewniać bezpieczeństwo oraz jednolity sposób przekazywania informacji. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem
Kierownicy oraz pracownicy jednostek, o których mowa w art. 2 ustawy, tj.: państwowych jednostek budżetowych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Narodowego Funduszu Zdrowia,
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Agencji Mienia Wojskowego, Agencji Nieruchomości Rolnych, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rezerw Materiałowych, Agencji Rynku Rolnego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
3.      Wpływ regulacji na podmioty nią objęte
Oszacowanie kosztów analizy zatrudnienia oraz wypełnienia obowiązków informacyjnych
Wypełnienie przewidzianych w rozporządzeniu obowiązków informacyjnych przez ok. 2 900 podmiotów w ramach projektowanej procedury oznaczać będzie konieczność poniesienia dodatkowych nakładów pracy w stosunku do bieżącej działalności jednostek. W przypadku raportu początkowego oszacowano, że czas niezbędny na wykonanie analiz niezbędnych w celu racjonalizacji zatrudnienia oraz prawidłowe wypełnienie obowiązku informacyjnego przez podmiot podlegający ustawie (zebranie i analiza danych, weryfikacja wewnętrzna oraz wypełnienie formularza, przesłanie) wyniesie, w zależności od wielkości podmiotu:
-  w jednostkach do 20 etatów - do 4 roboczogodzin;
-        w jednostkach od 20 do 50 etatów- do 6 roboczogodzin;
-        w jednostkach powyżej 50 etatów - do 6 roboczogodzin na każde kolejne 50 pracowników.
W przypadku pozostałych obowiązków sprawozdawczych (raport z realizacji i końcowy) wykonywanych przez podmioty objęte rozporządzeniem koszty można szacować w wysokości:
-        w jednostkach do 20 etatów - do 2 roboczogodzin;
-        w jednostkach od 20 do 50 etatów- do 3 roboczogodzin;
-        w jednostkach powyżej 50 etatów - do 3 roboczogodzin na każde kolejne 50 pracowników.
Łączny czas poświęcony na realizację obowiązków informacyjnych oszacowano na poziomie 75 tys. roboczogodzin. Zatem należy szacować, że koszt obowiązków informacyjnych dla podmiotów objętych ustawą wyniesie ok. 1,5 min. zł.
4.        Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
Wpływ rozporządzenia na jednostki sektora finansów publicznych nim objęte został opisany powyżej. Rozporządzenie nie ma bezpośredniego wpływu na budżet państwa i jednostki samorządu terytorialnego.
5.        Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
6.        Wpływ   na   konkurencyjność   gospodarki,   przedsiębiorczość   i   funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu
7.        Wpływ na sytuację i rozwój regionalny Brak wpływu
8.        Wpływ na środowisko Brak wpływu


 Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

____________________________________
Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...


16 paź 2010, 07:05
Zobacz profil WWW
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post nóż się w kieszeni otwiera...


4. W obowiązującym stanie prawnym problematyka szczególnych zasad rozwiązywania stosunków pracy w ramach tzw. ?zwolnień grupowych" jest unormowana w przepisach ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. (...)  Mając to na uwadze art. 8 projektu stanowi, iż do racjonalizacji zatrudnienia nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
(....)
W celu rozstrzygnięcia wątpliwości dotyczących stosowania przepisów innych ustaw, w których są zawarte przepisy ustanawiające szczególną ochronę lub zamknięte katalogi przesłanek umożliwiających rozwiązywanie stosunków pracy określonych kategorii pracowników, art. 10 ust. 1 wyklucza możliwość stosowania tych przepisów.
Nadto wyklucza on także przepisy innych ustaw ustalających szczególne warunki lub przesłanki rozwiązywania lub nawiązywania stosunku pracy.

Przy racjonalizacji zatrudnienia nie będzie więc miał zastosowania np. przepis art. 66 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) zobowiązujący Szefa Służby Cywilnej do przeniesienia urzędnika służby cywilnej do innego urzędu w przypadku reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie urzędnika.


Z wrodzonej delikatności nie skomentuję tego....

UWAGA!
Jeśli komuś sprawia kłopot czytanie przytoczonego tekstu w wersji "WERSALICZNEJ" proponuję kliknąć [cytuj] i skopiować sobie tekst projektu ustawy do notatnika, który będzie wówczas w wersji "normalnej".

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


16 paź 2010, 09:34
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 939 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 68  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron