Teraz jest 06 wrz 2025, 12:04



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 342 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Następna strona
Czy PESEL zastąpi NIP - projekt zmian ustawy o NIP na 2011 rok 
Autor Treść postu
Zaawansowany
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA17 lis 2006, 14:40

 POSTY        30

 LOKALIZACJApolska płd.
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
strzelec33                    



Nie wiem czy mi się uda zamieścić całość ma 21 stron  :wacko: jeśli mi się nie uda to wyślę i tak na maila


Sorki ale nie zamieszczę :(


12 sie 2010, 05:35
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Projektu zmian na próżno szukac na stronach BIP MinFin. Nie ma go też ujetego w harmonogramach prac legislacyjnych ministerstwa na pierwsze i drugie półrocze 2010. Wniosek nasuwa się sam. Zmiany wymyślili spece od wizerunku by ogłosić "wielką , wspaniałą" modyfikację przed wyborami w 2011 roku. Tylko to może być kolejna tym razem najwieksza porażka . Większa nawet od wprowadzenia "jednego okienka" co przyznaja sami przedstawiciele rządu.

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


12 sie 2010, 08:14
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA26 paź 2006, 08:26

 POSTY        107
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Nie uzasadnione czarnowidztwo. Kierunek proponowanych zmian jest wlaściwy i oczekiwany, byleby informatycznie był możliwy do zrealizowania.


12 sie 2010, 08:38
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA01 lip 2010, 12:31

 POSTY        118
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Elda                    



Nie uzasadnione czarnowidztwo. Kierunek proponowanych zmian jest wlaściwy i oczekiwany, byleby informatycznie był możliwy do zrealizowania.

Popieram. Osoby, które kontakt z urzędem mają tylko podczas składania PIT-37 czyli aż raz w roku, często nie wiedzą co to jest ten NIP (wiem co mówię) albo go zgubiły albo mylą z NIP płatnika. Dla nich to wymysł jakiś a obowiązek aktualizacji danych adresowych też jest zupełnie obcy - w trakcie wizyty w urzędzie z PIT-em beztrosko oznajmiają, że zmienili adres zamieszkania albo że zgłoszony rachunek do zwrotów jest już dawno nie aktualny.
Jeśli faktycznie urzędnik z jednego krańca Polski będzie widział na ekranie te same dane co drugi z innego krańca to jestem jak najbardziej za - problem przesyłania INF między urzędami jest znaczny (jedni szybko przesyłają, inni wolniej ale przesyłają, a jeszcze inni w ogóle bo jak mówią można sobie w SeRCu zobaczyć dane i o co chodzi...!).
Teraz wiele funkcji w POLTAX nie da się obsłużyć tylko przy użyciu nr PESEL więc potrzeba generowania "na własne potrzeby" NIP dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej - rowiązanie takie sobie ale...
Faktycznie po doświadczeniach z jednym okienkiem to  :( , no ale Ministerstwo Gospodarki (jak dobrze pamiętam) stwierdziło, przy wzrastającej fali niezadowolenia przedsiębiorców, że to urzędnicy niepotrzebnie biurokratyzują całą procedurę, która jest prosta i oczywista. To że nie uwzględniono "kilku" rozwiązań organizacyjnych i prawnych po drodze... "wszyscy tylko czepiać się potrafią" :zly1: Takiego scenariusza się też obawiam, że nasze uwagi pójdą w odstawkę a przecież coś będzie w nich wartego uwagi. Trzeba wziąć pod uwagę jednak czynnik czasu a raczej jego brak, bo jakoś to tak wygląda że musi być jak najszybciej zrobione pod publikę, tak jak z jednym okienkiem, a póżniej ludzie jak przyjdą do urzędu to oczy postawią bo w mediach to co innego mówili a Pani/Pan w okienku to coś ode mnie chce  :zly1:
Jeśli piszecie uwagi do projektu to piszcie sugestie co doprecyzować lub lekko zmienić bo negatywne opinie nie zostaną w ogóle rozpatrzone. Jest ciśnienie, że ma to wejść w życie i wejdzie, tym bardziej że w piśmie wskazują na możliwość zniesienia w przyszłości właściwości nus tak, żeby "ludziom żyło się lepiej"  <_<
Pytanie więc brzmi: co zrobić/napisać żeby złagodzić czekające nas "uderzenie" a nie co zrobić żeby to nie weszło bo na to szans żadnych nie ma :nonono:


12 sie 2010, 11:07
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 10:33

 POSTY        169
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Nie do końca akceptuję wprowadzane zmiany. W bazie PESEL mamy dane dotyczące zameldowania na pobyt stały, a nie miejsca zamieszkania. Tymczasem podatek dochodowy rozliczany jest według miejsca zamieszkania. Zmiana w tym zakresie wymaga dokonania zmian w szeregu innych przepisach i to nie tylko podatkowych. Należałoby  w ustawie o ewidencji ludności zapisać, że miejsce zamieszkania jest tożsame z miejscem zameldowania na pobyt stały. A co z zameldowaniem na pobyt czasowy trwający dłużej niż dwa miesiące? Jaki widać będzie to rodzić problemy z tym gdzie podatnik ma się rozliczać z podatku. W bazie PESEL nie ma numerów kont bankowych.  :P  :D

____________________________________
Akacja


12 sie 2010, 12:21
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Za rządów Balcerowicza w NBP wdrożono w bankach przesyłanie w systemie ELIKSIR przelewów do urzędów w oparciu o prosty schemat i NIP. To umożliwiło dalszą automatyzację pracy w księgowości i automatyczne księgowanie przelewów z VIDEOTELA. Firmy mają tez dostosowane do tego systemy księgowe.  Teraz po zmianie na PESEL (???) cofamy sie o 5 lat w informatyzacji i wypadało by zwiekszyć o 100% zatrudnienie w ksiegowości urzędu w okresie grudzień -czerwiec.

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


12 sie 2010, 15:56
Zobacz profil
Amator
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA15 mar 2010, 22:01

 POSTY        17
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Nowa ustawa o nip przewiduje aktualizację danych o miejsce zamieszkania i nr rachunku bankowego w urzędzie skarbowym.


12 sie 2010, 16:25
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
rakszasa                    



Nowa ustawa o nip przewiduje aktualizację danych o miejsce zamieszkania i nr rachunku bankowego w urzędzie skarbowym.

Czyli tu się nic nie zmieni ale zamiesznie bedzie i nowe druki , i nowe poradniki ....

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


12 sie 2010, 16:56
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA24 paź 2006, 19:15

 POSTY        570
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie niektórych innych ustaw

I.Syntetyczne przedstawienie zagadnień.
1.Aktualny stan stosunków społecznych w dziedzinie, której ma dotyczyć projektowana ustawa.
Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.), zwana dalej ?ustawą o NIP?, określa zasady ewidencji podatników, płatników podatków, a także płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne. Reguluje zasady i tryb nadawania oraz posługiwania się numerami identyfikacji podatkowej (NIP).
Identyfikator NIP, który aktualnie nadawany jest w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego, służy do identyfikacji podmiotów objętych ustawą o NIP.

W obecnym stanie prawnym obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, uzyskujące w rozumieniu odrębnych przepisów co najmniej jeden z trzech statusów:
1.podatnika lub

2.płatnika podatku
- w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz w rozumieniu przepisów materialnego prawa podatkowego, albo

3.płatnika składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach społecznych.
W obecnym stanie prawnym w obszarze ewidencji obserwuje się zdarzenia, które wymagają zmian zmierzających do poprawy sytuacji podatników oraz obsługującej ich administracji.

Do takich przypadków należy:
-konieczność wielokrotnego podawania tych samych danych ewidencyjnych (identyfikacyjnych) w kontaktach z administracją;
-brak uregulowania elektronicznej wymiany danych między rejestrami publicznymi;
-brak centralnego rejestru podatników i płatników, wykorzystywanego przez administrację podatkową;
-długotrwała procedura nadawania NIP w drodze decyzji, w postępowaniu prowadzonym w oparciu o przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa;
-obowiązek ewidencyjny skutkujący koniecznością dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych przez podatników i płatników;
-związanie terminów zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacji danych ze składaniem deklaracji na zaliczki (po zmianach w przepisach o podatku dochodowym powyższe spowodowało znaczne i niekorzystne odsunięcie w czasie tych terminów);
ograniczony dostęp do Krajowej Ewidencji Podatników;
-objęcie ?tajemnicą skarbową? NIP (powyższe budzi wątpliwości w przypadku powszechnego stosowania NIP jako identyfikatora w obrocie prawno-podatkowym i gospodarczym lub potrzebą ujawnienia go w rejestrach publicznych i ewidencjach).

W związku z dążeniem do ograniczenia zakresu danych niezbędnych do identyfikacji bądź zmiany sposobu ich pozyskiwania, konieczne jest podjęcie działań zmierzających do usprawnienia, ujednolicenia i uproszczenia systemu ewidencji podatkowej, co zaowocuje odciążeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, objętych rejestrem PESEL, od wielokrotnego podawania danych znanych już administracji oraz otrzymywania numeru NIP w długim i skomplikowanym procesie wydawania decyzji administracyjnej.

2.Aktualny stan prawny w dziedzinie, której ma dotyczyć projektowana ustawa.
Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, a także płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zasady i tryb nadawania numerów identyfikacji podatkowej oraz zasady posługiwania się tymi numerami są:
ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.),
ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.),
ustawa z dnia 10 września 1999 r. ? Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm.).

Akty wykonawcze:

-rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie trybu składania zgłoszeń identyfikacyjnych oraz aktualizacyjnych przez podatników podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości (Dz. U. Nr 111, poz. 1291),
-rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie określenia rodzajów zgłoszeń, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 1635),
-rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2008 r. w sprawie struktury logicznej zgłoszeń, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2009 r. Nr 2, poz. 10),
-rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 września 2009 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 161, poz. 1282).

3.Potrzeba i cel uchwalenia projektowanej ustawy.
Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie ewidencji i identyfikacji podatkowej wymagają dostosowania do obowiązujących regulacji prawnych oraz zmian jakie zaszły w związku z postępem technicznym, a przede wszystkim przyjętych kierunków rozwoju administracji publicznej.

Należy podkreślić, że projektowane propozycje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom społecznym.

Głównymi celami projektowanej ustawy są:
ograniczenie liczby identyfikatorów, którymi muszą posługiwać się osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej objęte rejestrem PESEL;
-usprawnienie i uproszczenie systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
-usprawnienie działania administracji poprzez odstąpienie od kilkukrotnego wprowadzania tych samych danych do różnych rejestrów;
-odciążenie obywateli objętych rejestrem PESEL od powtórnego i wielokrotnego podawania danych, które są już w posiadaniu administracji;
-zwiększenie efektywności przetwarzania danych identyfikacyjnych;
-zapewnienie ciągłej poprawy jakości danych identyfikacyjnych.

Powyższe zostanie osiągnięte poprzez:

przyjęcie numeru PESEL za identyfikator podatkowy dla osób objętych tym rejestrem, z wyłączeniem:
a)osób, które prowadzą działalność gospodarczą,
b)osób, które są podatnikami podatku od towarów i usług;
uruchomienie centralnej rejestracji i utworzenie Centralnego Rejestru Podmiotów KEP (CRP KEP), na bazie danych objętych Krajową Ewidencją Podatników, zwaną dalej ?KEP?; zmianę trybu nadawania NIP poprzez odstąpienie od wydawania decyzji admi­nistracyjnej i przyjęcie rozwiązań uproszczonych wykorzystujących współdziałanie administracji publicznej.
Ponadto w ramach projektowanej ustawy uregulowane zostaną kwestie wynikające ze zmieniającego się otoczenia prawnego i gospodarczego, również o charakterze dostosowawczym i porządkującym, a także wprowadzone zostaną zmiany usprawniające funkcjonowanie resortu finansów oraz organów i instytucji współpracujących (przekazywanie/wymiana informacji i danych), tj.:

zmiana terminów dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacji danych, które związane były ze składaniem ? niestosowanych już - deklaracji na zaliczki,

zmiana w zakresie obowiązku żądania i stosowania identyfikatorów,

doprecyzowanie zasad dostępności CRP KEP, celu i przeznaczenia tego rejestru,

zmiana zasad udostępniania danych z CRP KEP i katalogu podmiotów uprawnionych do żądania tych danych,

wyłączenie NIP z zakresu ?tajemnicy skarbowej?.

Niniejszy projekt dotyczący zmiany ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników został ujęty w planie prac Rządu na II półrocze 2010 r.

4.Możliwość podjęcia alternatywnych, w stosunku do uchwalenia projektowanej ustawy, środków umożliwiających osiągnięcie zakładanych celów.
Brak jest alternatywnych rozwiązań dla proponowanych zmian.

5.Podmioty, na które oddziaływać ma projektowana ustawa.
Podmiotami, na które oddziałuje projekt, ze względu na zakres regulacji, są:
-podatnicy, w tym przedsiębiorcy,
-płatnicy podatków,
-płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
-minister właściwy do spraw finansów publicznych,
-organy podatkowe (naczelnik urzędu skarbowego, dyrektor izby skarbowej, wójt, burmistrz/prezydent miasta),
-organy prowadzące ewidencję ludności,
-użytkownicy (tj. mający dostęp do CRP KEP): minister właściwy do spraw finansów publicznych, Generalny Inspektor Informacji Finansowej, Szef Służby Celnej, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy izb skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej, naczelnicy urzędów celnych, dyrektorzy izb celnych,
podmioty uprawnione do korzystania z danych w CRP KEP za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego lub prowadzącego CRP KEP,
-organy prowadzące ewidencję działalności gospodarczej (organ gminy/minister właściwy do spraw gospodarki),
-organy emerytalno?rentowe (ZUS/KRUS), pobierające składki ubezpieczeniowe /dokonujące rejestracji zgłoszeń płatników składek, w szczególności płatników nieobjętych rejestrem PESEL.

6.  Przewidywane skutki finansowe uchwalenia projektowanej ustawy i źródła ich pokrycia.
Modernizacje i modyfikacje systemów informatycznych niezbędne do realizacji koncepcji ustawy o NIP zostaną zrealizowane w resorcie finansów w ramach projektu e?Rejestracja, z wyj. zmian dotyczących niektórych uregulowań wynikających ze zmienionego otoczenia prawnego i gospodarczego oraz zmian dostosowawczych i porządkujących funkcjonowanie administracji podatkowej.
Zmiany, wynikające z projektowanej ustawy, realizowane będą w latach 2010-2013. Realizacja projektu e-Rejestracja finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007?2013, dla którego umowę o dofinansowanie podpisano 30 lipca 2010 roku. Wartość projektu ? 40.197.600,00 zł.

II.Zakres proponowanych zmian.
1.Zakres podmiotowy i przedmiotowy projektowanej ustawy, podmioty i sprawy wyłączone z zakresu jej regulacji, a także objaśnienia podstawowych określeń użytych w projektowanej ustawie:

-uruchomienie centralnej rejestracji podmiotów i stworzenie CRP KEP (zainicjowanie CRP KEP nastąpi poprzez przyjęcie zintegrowanych danych ewidencyjnych zawartych w Krajowej Ewidencji Podatników zasilanej obecnie danymi z Rejestrów Lokalnych 401 urzędów skarbowych);

-zmiana trybu nadawania numerów identyfikacji podatkowej, w tym odstąpienie od nadawania NIP w drodze decyzji administracyjnej;

-odstąpienie od konieczności składania dokumentów o nadanie NIP oraz posługiwania się nim przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące podatnikami podatku od towarów i usług (dla tej kategorii podatników identyfikatorem będzie numer PESEL);

-podmiotowe i przedmiotowe ograniczenie obowiązku ewidencyjnego;
-zmiana statusu numeru identyfikacji podatkowej.

2.Przepisy merytoryczne.
Najbardziej znaczącą w skutkach proponowaną zmianą jest przyjęcie numeru PESEL za identyfikator podatkowy dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku VAT oraz korzystanie przez administrację podatkową z danych z rejestru PESEL.

Planowane jest przyjęcie zasady, że osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, objęta rejestrem PESEL, jest identyfikowana w oparciu o jeden identyfikator PESEL, a pozostałe mogą mieć charakter wtórny i ich znajomość nie jest wymagana od podatnika w kontaktach z administracją podatkową. Wybrane dane zawarte w rejestrze PESEL staną się danymi referencyjnymi, które będą wykorzystywane przez administrację podatkową w celu identyfikacji osób fizycznych będących podatnikami i płatnikami. Obowiązek zgłoszenia i aktualizacji tychże danych identyfikacyjnych (osobowych) będzie realizowany w jednym miejscu, tzn. w rejestrze PESEL. Dla administracji podatkowej będą to wiążące i podstawowe dane, na których będzie oparta rejestracja podatników objętych wymienionym rejestrem. W związku z powyższym administracja podatkowa nie będzie wymagać dla celów ewidencyjnych danych identyfikacyjnych zawartych w rejestrze PESEL.

Przedstawione rozwiązanie będzie skutkować uwolnieniem osób fizycznych od konieczności posługiwania się w kontaktach z administracją publiczną kilkoma identyfikatorami. Dla realizacji czynności podatkowych lub dotyczących niepodatkowych należności budżetowych osoba objęta rejestrem PESEL, nieprowadząca działalności gospodarczej, niebędąca czynnym podatnikiem VAT, będzie się posługiwała numerem PESEL.

Proponowane rozwiązania wymagają równoczesnego wdrożenia zmian prawnych i organizacyjnych takich, aby osoba (obywatel) informowała państwo tylko jeden raz i za pośrednictwem jednego urzędu o zaistniałym zdarzeniu powodującym zmiany w obszarze danych ewidencyjnych z zakresu rejestru PESEL.

Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, objętych rejestrem PESEL, będzie jedynie obowiązek (w odniesieniu do niektórych danych wymaganych dla celów podatkowych i podmiotów podlegających obowiązkowi identyfikacyjnemu) zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego danych ewidencyjnych, nieobjętych rejestrem PESEL, w tym adresu zamieszkania lub rachunku bankowego.

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, objęta rejestrem PESEL, zostanie zarejestrowana w CRP KEP pod numerem identyfikacji podatkowej. Odbędzie się to bez jej udziału i nie będzie wymagało jej inicjatywy (zniesienie obowiązku zgłoszenia identyfikacyjnego). Informacja o nadanym NIP będzie udostępniana zainteresowanemu ?na wniosek?. Informacja o NIP takiej osoby będzie mogła być przekazywana w ramach administracji publicznej, w szczególności w przypadku podejmowania działalności gospodarczej.

Wobec osób nieobjętych rejestrem PESEL zostanie utrzymany dotychczasowy obowiązek ewidencyjny, przy zachowaniu warunku uzyskania statusu podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, w tym obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Informacja o nadanym NIP będzie przekazywana w formie potwierdzenia. NIP nadany takim osobom będzie identyfikatorem wykorzystywanym do kontaktów z administracją.

Projektowane przedsięwzięcie w połączeniu z celami i rozwiązaniami wskazanymi wyżej wymagają nowelizacji przepisów prawa w zakresie przedstawionym poniżej.
Obecny stan prawny

Zgodnie z art. 2. ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jed­nostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery iden­tyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP". Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podsta­wie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności za­kłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podat­ków; podmioty te również otrzymują NIP. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatni­kami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpie­cze­nia zdrowotne, zwane dalej "płatnikami składek ubezpie­czeniowych"; podmioty te również otrzymują NIP.

Uzasadnienie
Rezygnacja z obowiązków ewidencyjnych w zakresie NIP dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących czynnymi podatnikami VAT.
Dla pozostałych podmiotów identyfikatorem podatkowym pozostaje NIP.
Dane osób fizycznych objętych rejestrem PESEL, nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących czynnymi podatnikami VAT, zostaną w CRP KEP opatrzone identyfikatorem wtórnym, wykorzystywanym przez administrację podatkową wyłącznie
do celów wewnętrznych. W wyniku powyższego, zmianie uległby podmiotowy i przedmiotowy zakres obowiązku ewidencyjnego, w szczególności obowiązku identyfikacyjnego i posługiwania się identyfikatorem podatkowym (NIP/PESEL).
Propozycja
Z grupy podmiotów obecnie podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu proponuje się wyłączenie osób fizycznych objętych rejestrem PESEL, które:
nie prowadzą działalności gospodarczej,
nie są podatnikami podatku od towarów i usług.

Obecny stan prawny
Zgodnie z art. 3 ustawy o NIP, ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych dokonują naczel­nicy urzędów skarbowych.
Postępowanie w sprawie nadania NIP pro­wa­dzone jest na podstawie ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. - Or­dynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.),
z tym że w sprawach o stwierdzenie nieważności decyzji o nadaniu NIP nie stosuje się art. 249 i art. 338.
W przypadku umorzenia, na podstawie art. 338 § 1 Ordynacji podatkowej, postępowania w sprawie stwierdze­nia nieważności decyzji o nadaniu NIP, postę­powanie to wznawia się z urzędu.
Nadanie NIP następuje w drodze decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego.
W przypadku osób fizycznych rozpoczynają­cych działalność gospodarczą decyzję, o której mowa w ust. 2, wydaje się w terminie 3 dni roboczych. Decyzja zawiera numer PESEL, o ile osoba fizyczna taki posiada.
NIP nie może mieć ukrytego lub jawnego cha­rakteru znaczącego, określającego pewne cechy podat­nika, płat­nika podatku albo płatnika składek ubezpiecze­niowych.

Uzasadnienie
Art. 3 ustawy o NIP reguluje tryb nadania numeru identyfikacji podatkowej. Po złożeniu zgłoszenia identyfikacyjnego, na odpowiednim formularzu naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję administracyjną w sprawie nadania NIP. Postępowanie w sprawie nadania NIP jest prowadzone na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa. Decyzja o nadaniu NIP jest wydawana bez zbędnej zwłoki. Decyzja doręczana jest za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego. Zgłoszenia identyfikacyjnego, które jest podstawą dla nadania NIP, dokonuje się jednokrotnie. Od wydanej decyzji w sprawie nadania NIP służy prawo wniesienia odwołania do właściwego dyrektora izby skarbowej za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Z ustawowego obowiązku jednokrotnego składania zgłoszenia identyfikacyjnego wynika zasada, że dany podmiot nie może posiadać więcej niż jednego numeru identyfikacji podatkowej. W przypadku wydania wadliwej decyzji w sprawie nadania NIP zachodzi konieczność uchylenia lub unieważnienia decyzji wydanej z naruszeniem prawa. Obecnie najczęstszą przyczyną uzasadniającą stwierdzenie nieważności decyzji w sprawie nadania NIP jest konieczność wyeliminowania z obiegu prawnego decyzji ostatecznej, która dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją. Od powyższej normy nie przewidziano żadnych wyjątków.

Zmiana przepisów ustawy o NIP ma na celu uchylenie dublujących się obowiązków identyfikacyjnych i aktualizacyjnych wobec większości podatników i płatników objętych rejestrem PESEL oraz ograniczenie obowiązku ewidencyjnego do niezbędnego minimum wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą lub będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Dodatkowe korzyści wynikające z przedmiotowej zmiany to:
-prosta, krótka procedura związania z nadaniem NIP;
-skrócenie i ograniczenie pracochłonnych i czasochłonnych czynności rejestracyjnych i uwolnienie pracowników urzędów skarbowych, którzy zostaną skierowani do zadań analitycznych, a w konsekwencji przyczynią się do zwiększenia skuteczności poboru podatków;
-zmniejszenie zużycia materiałów, ponoszonego w związku z koniecznością druku formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych, ich przetwarzaniem oraz przechowywaniem dokumentacji rejestracyjnej;
-oszczędności czasowe i materialne, które przełożą się na obniżenie kosztów zarówno po stronie obywateli, przedsiębiorców i innych podmiotów objętych CRP KEP, a także po stronie resortu finansów, przy spodziewanej akceptacji społeczeństwa dla kierunku podejmowanych zmian.

Proponuje się, odstąpienie od konieczności nadawania NIP w drodze decyzji administracyjnej.
Nadanie NIP będzie czynnością materialno-techniczną, polegającą na wygenerowaniu identyfikatora. NIP - podobnie jak obecnie - nie będzie posiadał ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego, określającego cechy podmiotu.

Organem, upoważnionym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do przyjęcia danych i zgłoszeń identyfikacyjnych oraz aktualizacyjnych będzie naczelnik urzędu skarbowego. Dodatkowo, naczelnik urzędu skarbowego na wniosek zainteresowanego będzie upoważniony do potwierdzenia nadania NIP poprzez zastosowanie rozwiązania stosowanego obecnie z użyciem resortowego formularza NIP?5 lub w formie zaświadczenia potwierdzającego nadanie NIP (analogicznie jak art. 13 ust. 3 ustawy o NIP).

Propozycja
Proponuje się art. 3 ustawy o NIP nadać brzmienie uwzględniające następujące elementy:

1.Nadanie NIP jest czynnością materialno?techniczną.

2.Naczelnicy urzędów skarbowych są upoważnieni do wykonywania czynności z zakresu ewidencji i identyfikacji podmiotów, w szczególności:
do przyjmowania zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych,
rejestrowania danych ewidencyjnych w CRP KEP,
wydawania potwierdzeń o nadanym NIP,
przekazywania zwrotnej informacji o nadanym NIP do rejestrów publicznych.

3.Uchylić ust. 1a i 1b

Obecny stan prawny
Zgodnie z przepisami art. 5 ustawy o NIP, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfika­cyj­nego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podat­ków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje pro­wadzonej działal­ności gospodarczej oraz liczbę pro­wadzonych przedsię­biorstw.

Zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych za­wiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatel­stwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miej­sca zameldowania na pobyt stały lub cza­sowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL.

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebę­dą­cych osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten or­gan, wykaz rachunków banko­wych, adres miejsca prze­chowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązują­cych standardów klasyfi­kacyjnych, a ponadto:
       1)        w przypadku zakładów (oddziałów) osób praw­nych oraz innych wyodrębnionych jednostek we­wnętrz­nych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
       2)        w przypadku spółek cywilnych, jawnych, partner­skich, komandytowych oraz komandytowo-akcyj­nych - dane dotyczące wspólników, w tym rów­nież NIP nadany poszczególnym wspólnikom;
       3)        w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wyko­nu­jących działalność gospodarczą zawiera również infor­macje dotyczące tej działalności.

W przypadku dokonywania zgłoszenia iden­tyfi­kacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądo­wego do zgłoszenia dołącza się uwierzytelnioną lub poświad­czoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowie­nia sądu. W przypadku udzielenia pełno­mocnictwa wy­łącznie do dokonania zgłoszenia identy­fikacyjnego do zgłoszenia dołącza się oryginał pełno­mocnictwa.

Do osób fizycznych składających wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej stosuje się zgłoszenie według wzoru określonego na podsta­wie przepisów o działalności gospodarczej, uwzględ­niają­cego zakres danych objętych zgłoszeniem iden­tyfikacyj­nym.
Przepisy stosuje się od­po­wiednio do płatników podatków oraz płatników skła­dek ubezpieczeniowych.

Uzasadnienie
Projektowane zmiany w zakresie stosowania identyfikatora podatkowego i trybu nadawania NIP wymagają zmian dostosowawczych w przepisach ustawy o NIP.

Propozycja
Proponuje się w pkt 2 ust. 3 przedmiotowego przepisu zawrzeć zapisy stanowiące, że:
       2)        w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym odpowiednio NIP lub PESEL nadany poszczególnym wspólnikom.

Obecny stan prawny
Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o NIP, minister właściwy do spraw finansów publicz­nych, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych, określi, w drodze rozporządzenia, wzory for­mu­larzy zgłoszeń identyfikacyjnych, z wyjątkiem zgło­szeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami.

Z dniem 31 marca 2009 r., na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97) weszły w życie przepisy zmieniające możliwość w obowiązek dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego w przypadku rozpoczynania działalności gospodarczej lub aktualizacji danych objętych wpisem do ewidencji działalności gospodarczej lub wpisem do rejestru przedsiębiorców - odpowiednio - do organu gminy prowadzącego ewidencję działalności gospodarczej lub sądu rejestrowego (obligatoryjne stosowanie instytucji ?jednego okienka?). Dodatkowo dla osób fizycznych będących przedsiębiorcami, w miejsce dotychczasowych 4 formularzy kierowanych do różnych organów i instytucji w związku z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej, wprowadzono jeden zintegrowany wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (EDG-1), na którym przedsiębiorca dokonuje zgłoszenia działalności gospodarczej oraz zmian stanu faktycznego i prawnego w zakresie tej działalności. Zmieniając przedmiotowy przepis pozbawiono ministra właściwego do spraw finansów publicznych upoważnienia do określania wzoru formularza zgłoszenia identyfikacyjnego osób fizycznych będących przedsiębiorcami.

Ponadto w art. 5 dodano ust. 5a w brzmieniu: ?do osób fizycznych składających wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej stosuje się zgłoszenie według wzoru określonego na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, uwzględniającego zakres danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym określonym na podstawie ust. 5.?

Kolejna zmiana dotyczyła art. 9 ust. 6 pkt 2 ustawy o NIP, zgodnie z którym
do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się odpowiednio wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych ustalone na podstawie art. 5 ust. 5 albo wnioski określone na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.

Uzasadnienie
Wprowadzone zmiany pozostawiły lukę i wykazały, że instytucja ?jednego okienka? nie działa [/b]w pełnym wymiarze. W związku z powyższym konieczne jest zapewnienie możliwości aktualizacji danych przedsiębiorców będących osobami fizycznymi poprzez dokonanie zgłoszenia bez pośrednictwa organu ewidencyjnego, czyli bez pośrednictwa tzw. ?jednego okienka? i bez stosowania wniosku EDG?1.

[b]Propozycja

Proponuje się powrót do brzmienia przedmiotowego upoważnienia sprzed zmiany dokonanej wymienioną ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r., poprzez przywrócenie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych upoważnienia do określania wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych dla wszystkich podatników lub płatników, w tym będących przedsiębiorcami, czyli że minister właściwy do spraw finansów publicz­nych, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych, określi, w drodze rozporządzenia, wzory formu­larzy zgłoszeń identyfikacyjnych.

Obecny stan prawny
Zgodnie z art. 6 ustawy o NIP: 1. podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jed­nym z tych podatków. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyj­nego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od to­warów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o po­datku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11).

2. Podatnicy podatku dochodowego od osób praw­nych obowiązani są dokonać zgłoszenia identyfi­kacyj­nego nie później niż w terminie złożenia pierw­szej, od dnia wejścia w życie ustawy, deklaracji doty­czącej za­liczki na ten podatek.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do po­dat­ników, którzy na mocy odrębnych przepisów są zwolnieni z obowiązku składania deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych.

4. Jednostki organizacyjne niemające osobowo­ści prawnej, niebędące podatnikami podatku docho­dowego od osób prawnych, które:
       1)        zatrudniają pracowników - dokonują zgłoszenia iden­tyfikacyjnego nie później niż w terminie zło­żenia pierwszej, od dnia wejścia w życie ustawy, deklara­cji dotyczącej zaliczek na podatek docho­dowy od osób fizycznych;
       2)        nie zatrudniają pracowników - dokonują zgłosze­nia identyfikacyjnego w terminie miesiąca od dnia do­konania wpisu w ewidencji działalności gospo­dar­czej
lub we właściwym rejestrze.

5. Podatnicy, o których mowa w ust. 4 pkt 2, wpi­sani do ewidencji działalności gospodarczej lub wła­ści­wego rejestru przed dniem wejścia w życie ustawy, skła­dają zgłoszenie identyfikacyjne w terminie 5 mie­sięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

6. Podatnicy podatku dochodowego od osób fi­zycz­nych, którzy samodzielnie obliczają zaliczki na ten po­datek lub samodzielnie opłacają go w formach zry­czał­towanych, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie złożenia pierwszej, od dnia wejścia w życie ustawy, deklaracji dotyczącej tej za­liczki albo do­konania wpłaty zryczałtowanego podatku.

7. Podatnicy podatku dochodowego od osób fi­zycz­nych niewymienieni w ust. 6 dokonują zgłoszenia identy­fikacyjnego nie później niż wraz ze złożeniem pierw­szego, od dnia wejścia w życie ustawy, zeznania rocz­nego, w terminie przewidzianym do jego złożenia, z zastrzeżeniem art. 8.

8. Podatnicy będący wyłącznie podatnikami po­dat­ków stanowiących dochody budżetów gmin doko­nują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie:
       1)        złożenia pierwszej deklaracji na podatek rolny, le­śny lub od nieruchomości,
       2)        dokonania pierwszej wpłaty podatków wymienio­nych w pkt 1
- od dnia wejścia w życie ustawy.

9. Płatnicy podatków, niepodlegający obowiąz­kowi ewidencyjnemu jako podatnicy, dokonują zgło­szenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przekazania do organu podatkowego pierwszej dekla­racji podatkowej, do której składania obowiązani są płatnicy podatków.

10. Płatnicy składek ubezpieczeniowych, nie­podle­gający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podat­nicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfika­cyjnego nie później niż w terminach przewi­dzianych w odrębnych przepisach dotyczących termi­nów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdro­wotnego.

Uzasadnienie
Projektowane zmiany w zakresie stosowania numeru PESEL lub NIP jako identyfikatora podatkowego, danych referencyjnych z rejestru PESEL oraz zmiany trybu nadawania NIP wymagają zmian dostosowawczych w przedmiotowym przepisie ustawy o NIP. Zmieniany przepis będzie miał zastosowanie do podatników podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu.
Propozycja
Proponuje się w przedmiotowym przepisie zawrzeć zapis stanowiący, że podmioty podlegające obowiązkowi ewidencyjnemu dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego w jednym z dwóch terminów związanych:
ze złożeniem pierwszej deklaracji, zeznania bądź informacji;
z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki.
Terminy te mają również zastosowanie w stosunku do podatników, którzy na mocy odrębnych przepisów są zwolnieni od podatku.
Dodatkowo proponuje się uchylenie zapisów ust. 2-9.
Obecny stan prawny
Zgodnie z art. 7 ustawy o NIP w przypadku, gdy z przepisów art. 6 wynikają różne terminy dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, podatnik, płatnik podatku oraz płatnik składek ubezpieczeniowych dokonuje zgłoszenia jeden raz, w terminie najwcześniejszym.
Uzasadnienie
Zmiana przedmiotowego przepisu ma charakter dostosowawczy do zmian dotyczących terminów dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego (art. 6 ustawy o NIP i przepisy dotyczące ?jednego okienka?).
Propozycja
Proponuje się dostosować brzmienie przedmiotowego artykułu w związku ze zmianami przepisów dotyczących terminów dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego.
Obecny stan prawny
Zgodnie z art. 9 ustawy o NIP, podatnicy mają obowiązek aktualizo­wa­nia danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do wła­ściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4, z zastrzeżeniem ust. 1c:
       1)         wymienieni w art. 6 ust. 1 - nie później niż w termi­nie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana da­nych;
       2)        wymienieni w art. 6 ust. 2-7 - nie później niż w ter­mi­nie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana da­nych, z zastrzeżeniem ust. 1a;
       3)        wymienieni w art. 6 ust. 8 - wraz ze złożeniem pierw­szej w roku podatkowym deklaracji podat­kowej lub w terminie dokonania pierwszej w roku podat­kowym wpłaty podatku.

1a. Podatnicy podatku dochodowego od osób fi­zycznych, dla których płatnikiem jest organ emerytalny lub rentowy, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyj­nego za pośrednictwem tego płatnika. Płatnik jest obowiązany przekazać zgłoszenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w ter­minie 7 dni od dnia zło­żenia przez podatnika tego zgłoszenia.

1b. Podatnicy podatku dochodowego od osób fi­zycznych nieprowadzący działalności gospodarczej, dla których obowiązek aktualizowania danych wynika z faktu otrzymania dowodu osobistego, mogą dokonać zgłosze­nia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydają­cego dowód osobisty. Organ ten obowiązany jest do po­informowania podatnika o obowiązku złoże­nia zgłosze­nia aktualizacyjnego oraz do przekazania zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego właści­wemu dla podat­nika w terminie 7 dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia.

1c.  Przedsiębiorcy mają obowiązek aktualizowa­nia danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez do­konanie zgłoszenia aktualizacyjnego do wła­ściwego na­czelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

2.  Obowiązek dokonania zgłoszenia aktualiza­cyj­nego przez podatników, o których mowa w art. 6 ust. 1, występuje również w przypadku, gdy podatni­kom tym, w wyniku utraty prawa do zwolnienia od po­datku od towa­rów i usług lub rezygnacji z tego prawa, zmieniła się wła­ściwość naczelnika urzędu skarbo­wego; w tym przy­padku zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się naczel­nikowi urzędu skarbowego wła­ściwemu w sprawach po­datku od towarów i usług, wraz ze zgłoszeniem rejestra­cyjnym, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o po­datku od towarów i usług.

3. Aktualizacji danych ewidencyjnych dotyczą­cych podatkowych grup kapitałowych dokonuje wska­zana w umowie spółka reprezentująca grupę. Obo­wiązek ten jest niezależny od obowiązku aktualizacji danych, który ciąży na każdej ze spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

4. Płatnicy podatków, niepodlegający obowiąz­kowi aktualizacji danych ewidencyjnych jako podat­nicy, doko­nują zgłoszenia aktualizacyjnego nie później niż w - na­stępującym bezpośrednio po zaistnieniu zdarzenia po­wodującego obowiązek aktualizacji - ter­minie przekaza­nia do organu podatkowego pierwszej deklaracji podat­kowej, do składania której obowiązani są płatnicy podat­ków.

5. Do płatników składek ubezpieczeniowych sto­suje się odpowiednio tryb aktualizacji danych okre­ślony w ust. 1 pkt 1.

6.  Do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się odpowiednio:
       1)        przepisy art. 5 ust. 4a;
       2)        wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych usta­lone na podstawie art. 5 ust. 5 albo wnioski okre­ślone na podstawie przepisów o działalności go­spodarczej.

Uzasadnienie
Projektowane zmiany w zakresie stosowania numeru PESEL jako identyfikatora podatkowego, danych referencyjnych z rejestru PESEL oraz zmiany trybu nadawania NIP wymagają zmian dostosowawczych w przedmiotowym przepisie ustawy o NIP.

Propozycja
Proponuje się w przedmiotowym przepisie zawrzeć zapisy stanowiące, że podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego, w tym przedsiębiorcy w przypadku zmiany danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym mają obowiązek poinformowania o przedmiotowej zmianie właściwego naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W przypadku pozostałych podmiotów objętych obowiązek ewidencyjnym - również najpóźniej w terminie 7 dni.

Dodatkowo należy zawrzeć zapis dotyczący możliwości zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego innych danych ewidencyjnych, w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, objętych rejestrem PESEL.
Jednocześnie proponuje się uchylenie przepisów ust. 1a-1c oraz 4-5.

Obecny stan prawny
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o NIP, minister właściwy do spraw finansów pu­blicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb składa­nia zgłoszeń identyfikacyjnych oraz zgłoszeń aktualiza­cyjnych przez podatników, o których mowa w art. 6 ust. 8.

Uzasadnienie
Projektowane zmiany w zakresie stosowania numeru PESEL jako identyfikatora podatkowego i zmiany trybu nadawania NIP wymagają zmian dostosowawczych w  przedmiotowym przepisie ustawy o NIP. W dużym stopniu dotyczy to podatników będących wyłącznie podatnikami po­dat­ków stanowiących dochody budżetów gmin. Regulacje w tym zakresie odnoszą się do podatników podatku rolnego, leśnego lub od nieruchomości.

Propozycja
Proponuje się uchylić przedmiotowe upoważnienie.

Obecny stan prawny
Zasady posługiwania się numerami identyfikacji podatkowej określone są w rozdziale 3 ustawy o NIP, a w szczególności w art. 11. Zgodnie z przepisami podatnicy i płatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. W sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać NIP na żądanie: organów administracji rządowej i samorządowej, organów kontroli skarbowej, przedstawicieli NIK, banków, stron czynności cywilnoprawnych, płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych. Wymienieni płatnicy i inkasenci obowiązani są żądać od podatników podania NIP i przekazywać go organom podatkowym.

Uzasadnienie

Obecnie podatnicy i płatnicy są obowiązani do posługiwania się w życiu codziennym kilkoma identyfikatorami, w tym numerem identyfikacji podatkowej. Projektowana zmiana ma doprowadzić do sytuacji, w której osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, objęta rejestrem PESEL, będzie posługiwać się jednym identyfikatorem, którym będzie PESEL.

Potrzebne jest doprecyzowanie zakresu regulacji ustawowej o zasady identyfikacji wobec rozszerzenia o PESEL identyfikatorów stosowanych dla potrzeb identyfikacji podatkowej, przy jednoczesnym braku wymogu stosowania NIP w związku z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych w zamian za stosowanie identyfikatora PESEL przez osoby fizyczne mające nadany PESEL. NIP jest podstawowym identyfikatorem podatkowym dla przedsiębiorców i podatników podatku VAT, nawet wówczas, gdy mają nadany PESEL, a realizowane zobowiązania i należności budżetowe nie są związane ani z podatkiem VAT ani z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem podmioty te stosują NIP, w tym dokonując czynności wewnątrzwspólnotowych (realizacja art. 214 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Podmioty, które nie są objęte ani rejestrem PESEL, ani KRS, będą posługiwać się NIP na dotychczasowych zasadach. NIP będzie nadawany im na wniosek (zgłoszenie identyfikacyjne) podmiotu.

Propozycja
Proponuje się w art. 11 ująć regulacje dotyczące:

1. podawania identyfikatora podatkowego NIP na wszelkich do­kumentach związanych z wykonywaniem zobowią­zań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżeto­wych, do których poboru obowiązane są or­gany podat­kowe lub celne, z tym, że dla osób objętych rejestrem PESEL niebędących przedsiębiorcami lub podatnikami VAT identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL;

2. obowiązku podawania przez podatników odpowiednio NIP lub PESEL w sprawach dotyczących zobowiązań podat­ko­wych oraz niepodatkowych należności budżetowych, na żądanie:
       1)        organów administracji rządowej i samorządowej,
       2)        organów kontroli skarbowej,
       3)        przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli,
       4)        banków,
       5)        stron czynności cywilnoprawnych,
       6)        płatników oraz inkasentów podatków i niepodatko­wych należności budżetowych;

3. obowiązku żądania przez płatników i inkasentów, o których mowa wyżej, podania przez podatników odpowiednio NIP lub PESEL i przekazywania go organom podatkowym.

Obecny stan prawny

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o NIP, na wniosek podatnika naczelnik urzędu skarbowego, który wydał decyzję o nadaniu NIP, wydaje duplikat decyzji o nadaniu NIP.

Uzasadnienie
Uchylenie przepisu określającego obowiązek wydawania przez naczelników urzędów skarbowych duplikatów decyzji o nadaniu NIP - w świetle proponowanych w niniejszym projekcie zmian jest zasadne. Bardziej racjonalną formą uzyskiwania informacji o nadanym NIP jest potwierdzanie nadania NIP, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o NIP (w tym przypadku stosowany jest zestandaryzowany formularz resortowy, tzw. NIP?5) lub zaświadczenie o NIP nadanym podmiotowi, wydawane zgodnie z aktualnymi wartościami danych. Takie rozwiązanie dostarcza bądź potwierdza aktualne dane o podmiocie, którego identyfikatorem jest konkretny NIP, w tym również w przypadku przejścia NIP na następcę prawnego na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 i 1a ustawy o NIP, co oznacza istotne zmiany wartości danych identyfikacyjnych.

Propozycja

Uchylenie ust. 4 w art. 13 ustawy o NIP.

Obecny stan prawny

Zgodnie z art. 14 ustawy o NIP, tworzy się Krajową Ewidencję Podat­ni­ków, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Krajowa Ewidencja Podatników służy:
       1)        gromadzeniu i weryfikacji danych wynikających ze zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych po­dat­ników;
       2)        porównaniu danych wynikających ze zgłoszeń identy­fikacyjnych i aktualizacyjnych podatników z innymi rejestrami urzędowymi w celu ustalenia po­datników, którzy naruszyli przepisy ustawy.
Naczelnicy urzędów skarbowych obowiązani są niezwłocznie przekazywać do Krajowej Ewidencji Podat­ników dane zawarte w dokumentacji, o której mowa w art. 13 ust. 1.

Uzasadnienie

Art. 14 ustawy o NIP dotyczy utworzenia Krajowej Ewidencji Podatników, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Dane źródłowe dla KEP przekazują naczelnicy urzędów skarbowych z baz lokalnych prowadzonych w 401 urzędach skarbowych w ramach modułu Rejestracja w systemie POLTAX. KEP stanowi sumę logiczną (kopię) baz z 401 urzędów skarbowych w zakresie danych ewidencyjnych określonych w przepisach ustawy o NIP, w szczególności w art. 5 .
Udostępnienie danych zawartych w KEP, czyli dotyczących wszystkich podatników, wymaga stosowania przez podmioty enumeratywnie wymienione w art. 15 ust. 2 ustawy o NIP, w tym przez organy podatkowe, jednostki organizacyjne kontroli skarbowej i Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, trybu określonego w art. 15 ustawy o NIP.
Natomiast regulacje ujęte w art. 14 koncentrują się na tworzeniu KEP i jakości danych, natomiast pomijają istotę utworzenia ewidencji podatników o zasięgu krajowym.

Zmiana art. 14 ustawy ma na celu uwzględnienie w tym przepisie regulacji dotyczącej istoty tworzenia kompletnej i zintegrowanej w skali kraju ewidencji podatników i wprowadzenie dostosowań do obecnych warunków i potrzeb organów podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów poprzez utworzenie Centralnego Rejestru Podmiotów KEP, który:
zapewni identyfikację podatników w ramach całego kraju poprzez gromadzenie i weryfikację danych wynikających ze zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych podmiotów oraz danych z rejestrów referencyjnych,
zapewni spójność i poprawność dla całego systemu ewidencji podatników poprzez zintegrowanie w jednym miejscu pochodzących z różnych urzędów skarbowych danych ewidencyjnych podmiotów,odciąży podatników od wielokrotnego podawania niektórych danych w różnych urzędach skarbowych w związku ze zmianami właściwości w sprawach ewidencji,
usprawni i przyspieszy proces rejestracji podmiotów i nadawania NIP,
zapewni bezpośredni dostęp do Centralnego Rejestru Podmiotów KEP: Ministerstwu Finansów, Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, naczelnikom urzędów skarbowych, jest warunkiem wprowadzenia zmian w zakresie właściwości w sprawach ewidencji, zmierzających do przyjęcia bardziej dogodnych rozwiązań dla podatników, a w szczególności dla osób fizycznych, a nawet do zniesienia tej właściwości w możliwym zakresie, w tym dla obywateli zamieszkujących (przebywających z zamiarem stałego pobytu) na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Centralny Rejestr Podmiotów KEP zastąpi Krajową Ewidencję Podatników i zostanie zainicjowany zintegrowanymi danymi z rejestrów lokalnych, aktualnie rozproszonych w 401 urzędach skarbowych. Centralizacja baz danych ewidencyjnych z 401 urzędów skarbowych jest nieodzownym warunkiem jednoznacznej identyfikacji podmiotów i prawidłowej rejestracji i obsługi ich spraw, pozwoli na udostępnianie danych ewidencyjnych uprawnionym użytkownikom innych resortowych obszarów aplikacyjnych, kontrolowanie poprawności procesu rejestracyjnego, udostępnianie danych zgodnie ze zmienionymi w tym zakresie regulacjami ustawy o NIP, sprawniejsze zarządzanie i administrację systemem, polepszenie i usprawnienie obsługi kierowanych zapytań.

Nowy system będzie umożliwiał realizację kluczowych postulatów takich jak: wykorzystanie danych referencyjnych objętych rejestrami publicznymi, spójność i bezpieczeństwo systemu. Aby zapewnić spełnienie powyższych warunków, za najważniejsze założenia konstrukcji systemu należy uznać:

1.zapewnienie urzędom skarbowym uczestniczącym w procesie obsługi spraw podmiotów dostępu do Centralnego Rejestru Podmiotów KEP,

2.nadawanie NIP w oparciu o centralny system z uwzględnieniem identyfikowalności podmiotów w rejestrach referencyjnych,

3.zapewnienie utrzymania jednoznacznej identyfikacji poprzez NIP lub PESEL,

4.zapewnienie możliwie dogodnej dla podatników obsługi, włącznie z przyjęciem ? w optymalnym zakresie i w obszarze ewidencji podatkowej - rozwiązań umożliwiających obsługę obywatela (podatnika) w dowolnym urzędzie skarbowym na terenie kraju,

5.zapewnienie przepływu aktualnych danych z rejestru PESEL,

6.odrębność systemu informatycznego wykorzystywanego dla celów ewidencji podatników,

7.zapewnienie zachowania poufności, integralności i autentyczności danych przetwarzanych w systemie,

8.zapewnienie możliwości elektronicznego potwierdzania nadania NIP,

9.zachowanie w rejestrze danych historycznych.

Po zintegrowaniu (centralizacji) danych zostanie uruchomiona rejestracja centralna, która ma służyć do wspomagania administracji podatkowej dla realizacji jej zadań ustawowych. Centralny Rejestr Podmiotów KEP pozwoli na lepsze wykorzystanie zgromadzonych danych i dostęp resortu finansów do pełnej zbiorowości podatników i płatników.

Propozycja
Proponuje się dodanie w art. 14 przepisu wskazującego, że Centralny Rejestr Podmiotów KEP będzie dodatkowo wykorzystywany do realizacji celów i zadań ustawowych ministra właściwego do spraw finansów publicznych, dyrektorów izb skarbowych, naczelników urzędów skarbowych, Szefa Służby Celnej, dyrektorów izb celnych, naczelników urzędów celnych, jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej oraz Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Obecny stan prawny
Zgodnie z art. 15 ustawy o NIP:
1.         Dane zawarte w dokumentacji, o której mowa w art. 13 ust. 1, są objęte tajemnicą skarbową.

1a. Do przestrzegania tajemnicy skarbowej w za­kresie dokumentacji, o której mowa w art. 13 ust. 1, są obowiązane osoby wymienione w art. 294 § 1 pkt 1, 4 i 5 Ordynacji podatkowej oraz sędziowie i pracownicy orga­nów pośredniczących w składaniu zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych.

2.         Dane, o których mowa w ust. 1, udostępnia się wyłącznie:
       1)1        sądom, prokuratorom, organom podatkowym, or­ga­nom celnym, przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli, Policji, Agencji Bezpieczeństwa We­wnętrz­nego, Centralnego Biura Antykorupcyj­nego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Żandarmerii Wojsko­wej - w związku z prowadzonym postępowaniem;
       1a)        Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminal­nych w celu realizacji jego zadań ustawowych;
       1b)        jednostkom organizacyjnym kontroli skarbowej - w celu realizacji ich zadań ustawowych;
1c)         komornikom sądowym i organom egzekucyjnym wy­mienionym w odrębnych przepisach - w związku z prowadzonym postępowaniem egzeku­cyjnym lub zabezpieczającym;
       2)        naczelnym i centralnym organom administracji rzą­dowej - w związku z postępowaniem w spra­wie udzielenia koncesji bądź zezwolenia na pro­wadze­nie działalności gospodarczej;
       3)        podatnikowi - w zakresie dotyczącym jego nu­meru;
       4)        służbom statystyki publicznej w zakresie i dla po­trzeb wynikających z przepisów o statystyce pu­blicznej;
       5)        Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych oraz Pań­stwo­wemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Nie­peł­nosprawnych - do realizacji zadań i celów określo­nych w odrębnych ustawach;
       6)        Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej - w celu wykonywania obowiązków, wynikających z przepisów o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do ob­rotu finansowego wartości majątkowych po­chodzą­cych z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
       7)        organom prowadzącym urzędowe rejestry na ich wniosek zawierający dane niezbędne do identyfi­ka­cji podatników - w zakresie NIP - w związku z reali­zacją ich zadań ustawowych.

3.         Dane zgromadzone w Krajowej Ewidencji Po­dat­ników udostępniane są przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Uzasadnienie
- art. 15 ust. 1 ustawy o NIP - w świetle zaistniałych zmian formalno?prawnych, w tym w zakresie spraw i obsługi przedsiębiorców, nieracjonalne lub wręcz niemożliwe do dotrzymania są wyżej przytoczone przepisy. Zgodnie z art. 16 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji jest obowiązany umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym. Identyfikacja przedsiębiorcy w poszczególnych urzędowych rejestrach następuje na podstawie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Ponadto ze względu na art. 15 ust. 2 pkt 7 ustawy o NIP, zgodnie z którym dane udostępnia się organom prowadzącym urzędowe rejestry na ich wniosek zawierający dane niezbędne do identyfikacji podatników ? w zakresie NIP ? w związku z realizacją ich zadań ustawowych, a także w związku z art. 5a ust. 3 ustawy o NIP, zgodnie z którym naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany przekazać informacje zwrotną o NIP nadanym przedsiębiorcy rozpoczynającemu działalność gospodarczą niezwłocznie po nadaniu, sądowi prowadzącemu rejestr przedsiębiorców albo organowi prowadzącemu ewidencję działalności gospodarczej. W wielu przypadkach przekazanie tej informacji wiąże się z ujawnieniem NIP w rejestrze jawnym.

W związku z powyższym proponuje się doprecyzowanie regulacji ustawowych o wyłączenie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) z zakresu działania ?tajemnicy skarbowej?.

Propozycja

Proponuje się zmienić brzmienie wym. przepisu, tak aby dane ewidencyjne, w tym dane zawarte w dokumentacji związanej z nadaniem NIP oraz aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych, były nadal objęte tajemnicą skarbową z wyjątkiem numeru identyfikacji podatkowej.

Uzasadnienie
- art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o NIP - w związku ze zmianami proponowanymi w zakresie doprecyzowania zasad dostępności Centralnego Rejestru Podmiotów KEP, celu i przeznaczenia tego rejestru, opisanymi wyżej, powstaje sytuacja, w której należy zmodyfikować istniejącą obecnie możliwość i sposób udostępniania danych (z KEP) pozostałym podmiotom enumeratywnie wymienionym w tym artykule, tzw. ?zewnętrznym? w stosunku do wskazanych w propozycji do art. 14, organów podlegających lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.

Propozycja
Proponuje się w ust. 2 ? oprócz zmian wskazanych wyżej, w związku z utworzeniem (w art. 14) grupy podmiotów mających dostęp do CRP KEP poprzez przeniesienie ich
z art. 15 ust. 2, a skutkujących uchyleniem pkt 1b i 6 oraz pozostawieniem w pkt 1: sądów, prokuratorów, samorządowych organów podatkowych, przedstawicieli NIK, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Żandarmerii Wojskowej.

W ust. 3 określenie podmiotów (pkt 1, 1a, 2, 4, 5 i 7), którym minister właściwy do spraw finansów publicznych może udostępniać dane z CRP KEP, ze względu na charakter lub obszerność tych zapytań, co wiąże się ze specyficznym przygotowaniem żądanych danych.

3.Upoważnienia do wydania aktów wykonawczych.
Wymóg nowelizacji już istniejących aktów wykonawczych:
- w związku ze zmianą dotyczącą upoważnienia określonego w art. 5 ust. 5 ustawy o NIP,
na podstawie zmienionego przepisu - zmiana rozporządzenia (lub wydanie nowego rozporządzenia) przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych z uwzględnieniem kompletności przekazywanych danych.

3. Sprawy dotyczące odpowiedzialności karnej.
Na obecnym etapie prac nie przewiduje się zmian w zakresie przepisów regulujących odpowiedzialność za wykroczenia skarbowe. Kwestie te zostały uregulowane w art. 81 Kodeksu karnego skarbowego.

4.Sprawy dotyczące wpływu projektowanej ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustawy albo ustaw dotychczasowych (przepisy przejściowe).

5.Przepisy dostosowujące.

6.Przewidywany termin wejścia w życie ustawy lub jej poszczególnych przepisów.
Proponuje się, aby zmiany dotyczące art. 5 ust. 5, art. 6, art. 7, art. 9 ust. 1, art. 15 ust. 1 i ust. 3 weszły w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy,
a pozostałe zmiany z dniem 1 lipca 2011 r. Konieczny jest czas na przygotowanie do wprowadzenia nowych zasad pod względem technicznym, organizacyjnym i kadrowym, a także zapewnienie czasu, który pozwoli obywatelom, przedsiębiorcom i wszystkim zainteresowanym na zaznajomienie się z nowymi zasadami i wdrożenie ich (w tym w prowadzonych systemach informatycznych).

III.Ocena przewidywanych skutków (kosztów i korzyści) społeczno-gospodar­czych regulacji przed opracowaniem projektu założeń projektu ustawy.

1.Analiza wpływu projektowanej ustawy.

1.1.Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Projektowane zmiany przyniosą wielorakie oszczędności i korzyści społeczne, zarówno po stronie administracji podatkowej jak i w jej otoczeniu, które wystąpią w odpowiedzi na zachodzące zmiany:
-zwolnienie większości podatników z obowiązku składania, w tym wysyłania pocztą, zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych,
-zmniejszenie niezbędnych, a pracochłonnych i czasochłonnych czynności rejestracyjnych pracowników urzędów skarbowych. Dzięki temu możliwe będzie efektywne wyko­rzystanie czasu po stronie administracji podatkowej,
zmniejszenie kosztów kancelaryjnych; zmniejszenie kosztów korespondencji związanej ze sprawami z zakresu ewidencji podatników oraz zużycia materiałów tj. znaczne zmniejszenie ilości druków formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych oraz materiałów związanych z ich przetwarzaniem i przechowywaniem dokumentów w archiwach.

Projekt będzie miał korzystny wpływ na budżety jednostek samorządu terytorialnego na skutek likwidacji lub znacznego zmniejszenia kosztów przesyłania zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych w związku z art. 9 ust. 1b ustawy o NIP (i art. 9 ust. 1d ? art.78 z druku sejmowego nr 1371), z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
30 grudnia 1999 r. w sprawie trybu składania zgłoszeń identyfikacyjnych oraz aktualizacyjnych przez podatników podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości oraz w związku z przesyłaniem wniosków o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (EDG?1).

Niewielki spadek wpływów z opłaty skarbowej z tytułu wydawaniu duplikatu decyzji o nadaniu NIP, w związku z uchyleniem przepisu o wydawaniu takiego duplikatu, zostanie zrównoważony rekompensującym zainteresowaniem wydawaniem zaświadczeń potwierdzających nadanie NIP podmiotowi, podlegających opłacie skarbowej, stosownie do kształtowania się przyszłych potrzeb w tym zakresie.

1.2.Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy.

Projektowane zmiany będą miały wpływ na rynek pracy. Zostaną wyeliminowane trudności związane z żądaniem płatników podatków (pracodawców) podania NIP przez osoby niemające jeszcze nadanego NIP, co często skutkowało wydłużeniem procesu rekrutacji pracowników podejmujących pracę po raz pierwszy. Likwidacja kosztów przesyłania zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych przez płatników podatków ? art. 8, art. 9 ust. 1a ustawy o NIP.

1.3.Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Projektowane zmiany będą miały wpływ na gospodarkę i przedsiębiorczość. Zostaną wyeliminowane trudności związane z oczekiwaniem na nadanie NIP w drodze decyzji przez przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą i usprawnione zostanie przekazywanie informacji o nadanym NIP przedsiębiorcy oraz zainteresowanym organom i instytucjom (w ramach ?jednego okienka?).


1.4.Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny.


Nie przewiduje się wpływu proponowanych rozwiązań na sytuację i rozwój regionalny.

1.5.Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.


Proponowane rozwiązania nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

2.Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania przez organizacje przedsiębiorców, związki zawodowe, organizacje społeczne w celu umożliwienia jego oceny przez zainteresowanych. W ramach konsultacji projekt otrzymają:
1.Komisja Krajowa NSZZ ?Solidarność?,
2.Rada Sekcji Krajowej NSZZ ?Solidarność? Pracowników Skarbowych,
3.Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
4.Forum Związków Zawodowych,
5.Konfederacja Pracodawców Polskich,
6.Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych ?Lewiatan?,
7.Trójstronna Komisja ds. Społeczno?Gospodarczych,
8.Polska Izba Ubezpieczeń,
9.Business Centre Club,
10.Polska Rada Biznesu,
11.Krajowa Izba Gospodarcza,
12.Krajowa Rada Doradców Podatkowych,
13.Związek Banków Polskich,
14.Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo?Kredytowa,
15.Rzecznik Praw Obywatelskich,
16.Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
17.Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
18.Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,
19.Porozumienie Zielonogórskie Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Ponadto projekt założeń udostępniony zostanie w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów zgodnie ustawą z dnia 7 lipca 2005r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).

Informacja o podmiotach, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.

IV. Dodatkowe informacje.
Projektowana regulacja nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.

____________________________________
------------------------------------------------------------------------------------------------
" (...) i ujrzał Pan pracę naszą i był zadowolony, a potem zapytawszy o zarobki nasze, usiadł i zapłakał (...)"


12 sie 2010, 19:48
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA22 paź 2006, 15:04

 POSTY        3146

 LOKALIZACJAsamo centrum (no prawie)
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Czy aby "odciążyć" podatnika od podawania NIP-u na każdym dokumencie, nie wystarczy dać mu możliwość podania numeru NIP lub PESEL wg uznania? Przy nr PESEL urząd uzupełniał by brakujący NIP i po kłopocie (i tak często nie podają NIP-u). Podatnik zadowolony, media mają o czym pisać, PO zarabia kolejne punkty i bałaganu minimum.

____________________________________
Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę. Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę.  C.T.


12 sie 2010, 20:07
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
UFF. Trochę przeformatowałem tekst by był czytelniejszy. Teraz znamy całość projektu i... tak jak się spodziewałem nie zgadzam się z uzasadnieniami. To takie uzasadnienia na siłę  :excl:  nie poparte badaniami ani ankietami. Trywializując to ktoś sobie wymyślił i już - co będzie podpierał się faktami. :rolleyes:

Nasuwa się ogólny wniosek,że ustawa jak zwykle pisana na kolanie przez zapalonych prawników,którym tylko ochota psocić i robić wyjątki prawne w prostej strukturze, tak by każda ustawa składała się z kilku tomów. Gdzie tu UPRASZCZANIE PRAWA ?
A jakie pole na interpretacje ...?

Do tego kompletne fałszywe szacunki dotyczące skutków robione tak jakby to była wewnętrzna sprawa MInFin. A olbrzymie koszty tych zmian poniesie całe społeczeństwo. Uważam, że nas na to nie stać.

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


12 sie 2010, 22:47
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA29 lip 2010, 06:47

 POSTY        11
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
Szlag mnie trafia jak czytam te pirdoły w uzasadnieniu projektu, typu co jest źle:
- długotrwała procedura nadawania NIP - zdaje się że średnio 5,55 dnia wliczając dni wolne i konieczność weryfikacji danych w KEP)
- brak centralnego rejestru podatników - a KEP poprawiany przez nas od 55 weryfikacji???
- koniecznośc wielokrotnego podawania przez podatników tych samych danych - tzn. jakich NIP i PESEL, przecież to i tak nie zniknie
- konieczność aktualazacji danych - przecież można było wprowadzić obowiązek przesyłania przez gminy zmian w dowodach osobistych, żeby odciążyć ludzi, a poza tym przejście na pesel nie zakończy obowiązku aktualizowania danych


Mam wrażenie że z uzasadnieniem wad obecnych przepisów i propononowanych zmian to jest tak jak z reklamą masła i margaryny. Zależy kto sponsoruje badania to jego produkt jest lepszy. W naszym przypadku chcący wprowadzić zmiany za wszelką cenę (bo na tym zarobią za opracowania, ekpertyzy, badania kosztów, a potem za nadzór nad wdrożeniem), a całą resztę można na siłe wymyślić i byle dużo stron zapisać. Lepiej nie będzie.


13 sie 2010, 12:51
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA03 cze 2009, 20:19

 POSTY        14
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
To jest propagandowa akcja mająca odwrócić uwage od podwyżek podatków. Jak uczy doświadczenie np. jednego okienka, skutki będą odwrotne w stosunku do zamierzeń tj. bałagan, błędy i utrudnienia.


13 sie 2010, 14:24
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Sierpień 2010 - zmiana Ordynacji Podatkowej i ustawy o NIP
ivo23                    



To jest propagandowa akcja mająca odwrócić uwagę od podwyżek podatków. Jak uczy doświadczenie np. jednego okienka, skutki będą odwrotne w stosunku do zamierzeń tj. bałagan, błędy i utrudnienia.

IVO, uwaga celna ale po Tobie spodziewałem się bardziej merytorycznej oceny tego gniota propagandowego.

Może zróbmy to wspólnie zamiast narzekać jak będzie źle.  Bo będzie źle jak ten gniot przejdzie.

TRYTON słusznie zauważył, że na NIP praktycznie się już nie czeka jeśli wszystko jest wypełnione bezbłędnie.
Liczba 5,5 dnia to średnia ogólnopolska a w niej są i święta, i weekendy, i czas pracy poczty. Praktycznie na NIP czeka się 1-2 dni a na PESEL dłużej jakie to sa korowody przy tym.

Jak podały dzisiaj media Sejm zajął się PESELEM. W uchwalonej ustawie zabrano mu zęby bo od 2014 nie będzie się w nim odnotowywać adresów.


Senat poparł dziś ustawę o ewidencji ludności, zakładającą, że od 1 stycznia 2014 roku zniesiony zostanie obowiązek meldunkowy. Ustawa wprowadza ponadto ułatwienia w kwestii meldunku już od stycznia 2011 roku.

Poza zniesieniem obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2014 roku ustawa przewiduje, że z tym dniem zmieni się też zakres danych gromadzonych w rejestrze PESEL. Zgodnie z ustawą rejestr PESEL nie będzie gromadził informacji dotyczących adresów, kraju zamieszkania oraz danych dotyczących wjazdu na teren Polski oraz wyjazdu poza granice naszego kraju.

Rejestr PESEL pozostanie podstawowym narzędziem systemu ewidencji ludności; likwidowane zostaną rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców. Zgodnie z ustawą dane będą udostępniane jedynie z rejestru PESEL.

Ponadto do czasu całkowitego zniesienia obowiązku meldunkowego ustawa wprowadza znaczne uproszczenia w tej kwestii. Przewiduje m.in., że obywatel dokonując zameldowania w urzędzie, będzie mógł jednocześni złożyć dokumenty dotyczące wymeldowania z poprzedniego miejsca zamieszkania. Do tej pory musiał najpierw wymeldować w miejscu dotychczasowego zamieszkania i dopiero potem zameldować się w nowym miejscu pobytu. Wymagało to więc dwukrotnej wizyty w urzędach.

podał http://wiadomosci.onet.pl/2209630,11,senat_zniesienie_obowiazku_meldunkowego_od_2014_r,item.html

Świetna informacja  nieprawdaż ?

Czy teraz historia jak ta poniżej może się wydążyć?


http://www.rmf.fm/fakty/?id=127308

Pn, 2007-11-19 16:18 +01:00
Rostowski dopiero jutro złoży wniosek o PESEL
Minister finansów Jacek Rostowski dopiero jutro złoży wniosek o
nadanie mu numeru PESEL - dowiedział się reporter RMF FM. Okazało się
bowiem, że najpierw minister musi się zameldować.

Wszystko to opisałem, ale najpierw musi umiejscowić zagraniczny akt
urodzenia, a to trwa tydzień czasu. Do tego, potrzebna mu jest procedura
uznania obywatelstwa polskiego, a tego raczej nie jest w stanie przebić z
uwagi, że rodzice jego nie posiadali najprawdopodobniej obywatelstwa
polskiego w 1951 roku, kiedy urodził się Rostowski, w myśl obowiązującego
wówczas w Polsce i Angli prawa.
I jeszcze coś, nie ma czegoś takiego jak składanie wniosku o nadanie numeru
PESEL u dorosłych obywateli polskich. Numer PESEL nadaje się z urzędu
dzieciom po urodzeniu, a osobom dorosłym, które ze względu na długoletni
pobyt za granicą jego nie posiadają, po powrocie do ojczyzny przy składaniu
wniosku o wydanie Dowodu Osobistego też z urzędu. Nie można ubiegać się o
nadanie numeru PESEL, nie wykazując się posiadaniem polskiego dokumentu
tożsamości, jak Paszport RP lub DO. Meldując się czasowo na zagranicznym
paszporcie nie sposób uzyskać nadania numeru PESEL.

Ale jak on został ministrem RP bez meldunku w Polsce i bez polskiego
dokumentu tożsamości? No i czy on kiedykolwiek "doradzając" polskim Żydom,
jak mają kroić Polaków, dopełnił obowiązku meldunkowego? Bo chyba nikt nie
twierdzi, że min. Rostowski przez 18 lat działalności nigdy nie przebywał w
Polsce dłużej niz 4 doby.
Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy obywateli RP

Obowiązek meldunkowy powstaje najpóźniej przed upływem czwartej doby,
licząc od dnia przybycia osoby do lokalu. Zgłoszenia zameldowania na pobyt
czasowy trwający do 3 miesięcy dokonuje się ustnie w organie gminy w
obecności najemcy lub właściciela lokalu.
http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/362/4523/

Myślę, że on teraz zamelduje się w mieszkaniu słuzbowym, ale jak on to
zrobił, a raczej oni zrobili wraz z prezydentem RP, od *** strony?

http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/362/


boukun
http://msp.money.pl/grupa-pl_soc_prawo/jakim;cudem;minister;-;obywatel;obcego;panstwa;-;otrzyma;pesel,watek,578779.html

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


13 sie 2010, 21:54
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 342 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron