Teraz jest 06 wrz 2025, 07:20



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1069 ]  idź do strony:  1, 2, 3, 4, 5 ... 77  Następna strona
Reorganizacja 
Autor Treść postu
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA13 cze 2009, 15:40

 POSTY        25
Post Reorganizacja
Min.Fin. udostępniło projekt zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych:

http://fzzps.pl/userfiles/file/Zarz%C4% ... i%20US.rtf

Podobno zmiany od września.


26 lip 2010, 23:23
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA26 paź 2006, 07:46

 POSTY        788

 LOKALIZACJAEuropa Środkowa z lekką północnowschodnią aberracją
Post Reorganizacja
Tja, załącznik nr 1 obrazuje, tak przy okazji, listę powiatów do likwidacji.


26 lip 2010, 23:34
Zobacz profil WWW
Site Admin
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA09 maja 2006, 21:23

 POSTY        2059

 LOKALIZACJARada Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej
Post Reorganizacja
Projekt z dnia 8 lipca 2010 r.
ZARZĄDZENIE NR ?? MINISTRA FINANSÓW z dnia ?............?. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów
Na podstawie art. 5 ust. 10 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, z późn. zm. )) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Organizacja urzędów skarbowych
§ 1. 1. Urzędy skarbowe są jednostkami organizacyjnymi obsługującymi naczelników urzędów skarbowych.
2. Urzędy skarbowe prowadzą gospodarkę finansową jako samodzielnie bilansujące się jednostki budżetowe.
3. W urzędach skarbowych funkcjonują stałe punkty obsługi podatników w miejscowościach będących siedzibami powiatu a niebędącymi siedzibą urzędu skarbowego. Wykaz siedzib stałych punktów obsługi podatników stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 2. 1. Urzędem skarbowym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, przy pomocy zastępcy (zastępców) naczelnika, głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
2. Naczelnik urzędu skarbowego może upoważnić osoby zatrudnione w urzędzie do podpisywania pism i wyrażania opinii.
3. Dyrektor izby skarbowej, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego, może utworzyć:
1)        dwa stanowiska zastępcy naczelnika - przy zatrudnieniu powyżej 100 pracowników;
2)        trzy stanowiska zastępcy naczelnika - przy zatrudnieniu powyżej 200 pracowników.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra Finansów, dyrektor izby skarbowej, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego, może utworzyć dwa lub trzy stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego bez spełnienia warunków dotyczących liczby zatrudnionych pracowników, określonych w ust. 3.
5. Szczegółowy zakres kompetencji zastępcy (zastępców) naczelnika urzędu skarbowego ustala naczelnik urzędu skarbowego.
§ 3. 1. W urzędach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
       1)        działy - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;
       2)        samodzielne referaty ? zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego referatu;
       3)        referaty stanowiące komórki organizacyjne wydzielone w ramach działów lub samodzielnych referatów - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
       4)        wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
       5)        jednoosobowe stanowiska pracy.
2. Struktura organizacyjna urzędu skarbowego może być najwyżej dwustopniowa.
§ 4. Urzędom skarbowym nadaje się statut stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
Rozdział 2
Organizacja izb skarbowych
§ 5. 1. Izby skarbowe są jednostkami organizacyjnymi obsługującymi dyrektora izby skarbowej.
2. Izby skarbowe prowadzą gospodarkę finansową jako samodzielnie bilansujące się jednostki budżetowe.
§ 6. 1. Izbą skarbową kieruje dyrektor izby skarbowej, przy pomocy wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
2. Dyrektor izby skarbowej może upoważnić osoby zatrudnione w izbie do podpisywania pism i wyrażania opinii.
3. Ustala się liczbę stanowisk wicedyrektorów, nie większą niż:
       1)        dwa w izbie skarbowej w: Białymstoku, Kielcach, Olsztynie, Opolu i Zielonej Górze;
       2)        trzy w izbie skarbowej w: Gdańsku, Lublinie, Rzeszowie i Szczecinie;
       3)        cztery w izbie skarbowej w: Bydgoszczy, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu;
       4)        pięć w Izbie Skarbowej w Katowicach;
       5)        sześć w izbie skarbowej w: Poznaniu i Warszawie.
4. Szczegółowy zakres kompetencji wicedyrektora (wicedyrektorów) ustala dyrektor izby skarbowej.
§ 7. 1. W izbach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
       1)        wydziały - zatrudniające co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;
       2)        samodzielne oddziały ? zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego oddziału;
       3)        oddziały stanowiące komórki organizacyjne wydzielone w ramach wydziałów lub samodzielnych oddziałów - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem oddziału;
       4)        samodzielne referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego referatu;
       5)        referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
       6)        wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
       7)        jednoosobowe stanowiska pracy.
2. Struktura organizacyjna izby skarbowej może być najwyżej dwustopniowa.
§ 8. 1. W izbach skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Warszawie funkcjonują biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wykaz siedzib biur Krajowej Informacji Podatkowej stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
2. Biurem Krajowej Informacji Podatkowej kierują wicedyrektorzy izb skarbowych wyznaczeni przez Ministra Finansów.
§ 9. 1. W Izbie Skarbowej w Poznaniu funkcjonuje Biuro Wymiany Informacji Podatkowych.
2. Biurem Wymiany Informacji Podatkowych kieruje wicedyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyznaczony przez Ministra Finansów.

§ 10. Izbom skarbowym nadaje się statut stanowiący załącznik nr 4 do zarządzenia.
Rozdział 3
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 11. Regulaminy organizacyjne urzędów skarbowych i izb skarbowych nadane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 12, zachowują moc do czasu wejścia w życie regulaminów organizacyjnych nadanych na podstawie niniejszego zarządzenia, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2010 r.
§ 12. Traci moc zarządzenie Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 55, z późn. zm. )).
§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

MINISTER FINANSÓW

............................................................
(podpis dyrektora lub zastępcy dyrektora
departamentu projektującego)

Akceptuję
..............................................
(podpis członka Kierownictwa Ministerstwa
nadzorującego departament projektujący)




STATUT URZĘDU SKARBOWEGO

§ 1. 1. W skład urzędu skarbowego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
       1)        obsługi bezpośredniej (OB);
       2)        postępowań podatkowych (PP);
       3)        analiz i planowania (AP);
       4)        kontroli podatkowej (KP);
       5)        rachunkowości podatkowej (RP);
       6)        egzekucji administracyjnej (EA);
       7)        organizacji i logistyki (OL);
       8)        rachunkowości budżetowej (RB);
       9)        spraw karnych skarbowych (KS);
10)        obsługi prawnej (OP).
2. W skład urzędu skarbowego, właściwego wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych, wchodzi komórka do spraw handlu wewnątrzwspólnotowego.
3. Naczelnik urzędu skarbowego, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może w ramach komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 7, wydzielić:
       1)        w ramach komórki obsługi bezpośredniej komórkę:
a)        obsługi bieżącej (OB-1),
b)        identyfikacji i rejestracji podatkowej (OB-2),
c)        przetwarzania danych (OB-3),
d)        czynności sprawdzających (OB-4);
       2)        w ramach komórki postępowań podatkowych komórkę:
a)        orzecznictwa podatkowego (PP-1),
b)        udzielania ulg w spłacie zobowiązań (PP-2),
c)        zabezpieczeń i odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe (PP-3);
       3)        w ramach komórki organizacji i logistyki komórkę:
a)        administracyjno ? organizacyjną (OL-1),
b)        kadr i szkolenia (OL-2),
c)        informatyki (OL-3).
4. Naczelnik urzędu skarbowego, w zależności od zakresu i rozmiaru realizowanych zadań, tworzy niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 3, oznaczając je odpowiednimi symbolami, dodając do symbolu literowego kolejną cyfrę rzymską.
5. W urzędach skarbowych, w których jest zatrudnionych do 60 pracowników, naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może łączyć komórki organizacyjne, określone w ust. 1.
6. W urzędach skarbowych, w których jest zatrudnionych powyżej 100 pracowników, tworzy się komórkę bezpieczeństwa i higieny pracy właściwą do realizacji zadań określonych w § 2 ust. 2 pkt 7 lit. b tiret siódme i ósme.
7. W urzędzie skarbowym właściwym wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych i w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa Śródmieście, naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może:
       1)        łączyć lub dzielić komórki organizacyjne, określone w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań;
       2)        utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar zadań lub inne ważne względy.
8. W urzędzie skarbowym:
       1)        właściwym w zakresie niektórych zadań, o których mowa w art. 5 ust. 9a pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych, nie funkcjonuje komórka egzekucji administracyjnej;
       2)        właściwym w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskiwanych przez podatników mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, może być utworzona komórka organizacyjna do rozliczania tej kategorii podatników (PP-1Z).
9. Naczelnik urzędu skarbowego tworzy komórkę audytu wewnętrznego (AW) w przypadkach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych  (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
10. Do realizacji stałych lub okresowych zadań naczelnik urzędu skarbowego może powołać pełnomocników, zespoły lub komisje, określając odpowiednio: osobę lub skład, cel powołania, zakres zadań i tryb pracy.
11. Naczelnik urzędu skarbowego, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może powierzyć pracownikom urzędu skarbowego dodatkowe wydzielone zadania, które będą realizowane pod jego bezpośrednim nadzorem. Dotyczy to w szczególności spraw z zakresu:
       1)        koordynowania realizacji kontroli zarządczej w urzędzie skarbowym;
       2)        zarządzania jakością;
       3)        administrowania bezpieczeństwem informacji;
       4)        ochrony informacji niejawnych;
       5)        służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 2. 1. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy, w szczególności:
       1)        podejmowanie działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
       2)        wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością;
       3)        współdziałanie przy realizacji zadań z innymi podmiotami na podstawie i w granicach prawa;
       4)        zgłaszanie uwag do projektów aktów prawnych oraz propozycji zmian w przepisach;
       5)        przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
       6)        ochrona informacji niejawnych;
       7)        ochrona danych osobowych;
       8)        sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań;
       9)        udzielanie informacji publicznej;
10)        prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów;
11)        ewidencjonowanie dokumentów źródłowych w systemach informatycznych;
12)        archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
13)        informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego o naruszeniu przepisów ustaw podatkowych,
a w szczególności o podejrzeniu popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego;
14)        informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego o ujawnieniu transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają związek z popełnieniem przestępstwa, o którym mowa w art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.).
2.  Do zakresu zadań komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy, w szczególności:
1)        komórki organizacyjnej obsługi bezpośredniej, w zakresie:
a)        obsługi bieżącej:
?        udzielanie niezbędnych informacji z zakresu właściwości rzeczowej urzędu,
?        przyjmowanie deklaracji podatkowych, wniosków, informacji i innych dokumentów, w tym w formie elektronicznej,
?        identyfikowanie i rejestrowanie w systemie informatycznym przyjętych dokumentów,
?        wydawanie zaświadczeń niezastrzeżonych do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,
?        prowadzenie spraw związanych z kasami rejestrującymi,
b)        identyfikacji i rejestracji podatkowej:
?        prowadzenie ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych,
?        prowadzenie postępowań w sprawach nadania numerów identyfikacji podatkowej (NIP),
?        przekazywanie danych z dokumentacji stanowiącej podstawę nadania NIP do Krajowej Ewidencji Podatników (KEP),
?        rejestrowanie i wykreślanie z rejestru podatników podatku od towarów i usług (VAT)
i podatników VAT UE,
?        weryfikacja danych w rejestrach lokalnych w oparciu o raporty niezgodności zgłaszane przez system centralnej weryfikacji (SCW) zgodnie z wcześniej przekazanymi wytycznymi Ministerstwa Finansów,
c)        przetwarzania danych:
?        wprowadzanie do systemu informatycznego danych szczegółowych z deklaracji podatkowych oraz innych dokumentów,
?        przetwarzanie danych przesłanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
?        tworzenie rejestrów przypisów i odpisów,
d)        czynności sprawdzających:
?        dokonywanie czynności sprawdzających niezastrzeżonych do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,
?        przekazywanie wniosków o dokonanie zwrotu podatku od wartości dodanej do właściwych państw członkowskich,
?        realizacja zadań związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi,
?        obsługa systemu wymiany informacji o podatku VAT (VIES);
2)        komórki organizacyjnej postępowań podatkowych, w zakresie:
a)        orzecznictwa podatkowego:
?        prowadzenie postępowań podatkowych, w tym w sprawach zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków  związanych z budownictwem mieszkaniowym,
?        określanie wysokości dochodu, wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości zaliczek na podatek, wysokości nadpłaty, wysokości straty poniesionej przez podatnika, wysokości odsetek za zwłokę, wpłat z zysku, kwoty zwrotu różnicy podatku, kwoty zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
?        ustalanie zobowiązań podatkowych,
?        stwierdzanie nadpłaty,
?        badanie zasadności zwrotu podatku,
?        wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku,
?        orzecznictwo w sprawach cen,
?        wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
?        udostępnianie informacji zawartych w aktach spraw w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach prawa,
?        prowadzenie postępowań z zakresu nieujawnionych źródeł przychodów,
?        rozstrzyganie o odpowiedzialności spadkobierców, a także odpowiedzialności podatkowej wspólników spółek, o których mowa w art. 115 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.),
b)        udzielania ulg w spłacie zobowiązań:
?        prowadzenie postępowań w sprawach udzielania ulg w spłacie zobowiązań i innych ulg przewidzianych przepisami prawa,
?        prowadzenie postępowań w sprawach zwolnienia płatnika z obowiązku pobrania podatku,
?        prowadzenie postępowań w sprawach ograniczenia poboru zaliczek na podatek,
?        prowadzenie postępowań w sprawach odraczania terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego,
?        monitorowanie pomocy publicznej,
?        prowadzenie postępowań w sprawach przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych,
c)        zabezpieczeń i odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe:
?        prowadzenie postępowań w sprawach sukcesji praw i obowiązków następców prawnych i podmiotów przekształconych,
?        prowadzenie postępowań w sprawach odpowiedzialności podatkowej osób trzecich oraz płatników,
?        wydawanie decyzji w sprawach zabezpieczeń na poczet zobowiązań podatkowych,
?        wydawanie zarządzeń w sprawach zabezpieczenia na majątku zobowiązanego,
?        rozpatrywanie wniosków w sprawie przyjęcia zabezpieczenia,
?        sporządzanie wniosków o ustanowienie hipoteki przymusowej,
?        prowadzenie rejestru zastawów skarbowych,
?        prowadzenie ewidencji wpisów hipotek przymusowych do ksiąg wieczystych,
?        prowadzenie czynności związanych z wygaśnięciem zobowiązań z powodu przedawnienia,
?        prowadzenie czynności związanych z  postępowaniem naprawczym, upadłościowym i likwidacyjnym,
?        nadawanie decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności;
3)        komórki organizacyjnej analiz i planowania:
a)        pozyskiwanie informacji, mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego oraz ustalenie zobowiązania podatkowego, w tym także z tytułu nieujawnionych źródeł dochodu,
b)        analizowanie oświadczeń majątkowych,
c)        analizowanie informacji o wydatkach i wartości zgromadzonego mienia,
d)        analizowanie realizacji zadań w podstawowych obszarach działalności urzędu,
e)        analizowanie ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego,
f)        typowanie podmiotów do kontroli,
g)        sporządzanie projektów planów kontroli podatkowej,
h)        podejmowanie działań zmierzających do przeciwdziałania powstawaniu zaległości zagrożonych przedawnieniem,
i)        współpraca z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
4)        komórki organizacyjnej kontroli podatkowej:
a)        prowadzenie kontroli podatkowej,
b)        prowadzenie czynności sprawdzających u kontrahenta podatnika w zakresie objętym kontrolą,
c)        prowadzenie postępowań w zakresie sprzeciwu przedsiębiorcy na działania organu kontroli,
d)        wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
e)        zawiadamianie właściwych organów dochodzenia o ujawnionym w toku kontroli naruszeniu przepisów ustaw podatkowych, a w szczególności o przestępstwach skarbowych i wykroczeniach skarbowych,
f)        współpraca z urzędami kontroli skarbowej oraz izbami i urzędami celnymi, a także z innymi organami w zakresie ujawniania nieprawidłowości podatkowych,
g)        współpraca z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
h)        wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku;
5)        komórki organizacyjnej rachunkowości podatkowej:
a)        prowadzenie ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków,
b)        bieżące podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych,
c)        dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat, zaległości oraz zwrotów podatku,
d)        rozliczanie i przekazywanie wpływów uprawnionym podmiotom,
e)        prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy oraz przekazywanie gotówki z kasy urzędu skarbowego na rachunek bankowy,
f)        kontrola prawidłowości potrąceń wynagrodzeń dokonywanych przez płatników i inkasentów,
g)        dokonywanie czynności sprawdzających w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,
h)        koordynowanie działań zmierzających do przeciwdziałania przedawnianiu zaległości podatkowych,
i)        przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego poborców skarbowych, jeżeli te czynności nie zostały powierzone innej komórce organizacyjnej;
6)        komórki organizacyjnej egzekucji administracyjnej:
a)        badanie prawidłowości otrzymanych tytułów wykonawczych i dopuszczalności egzekucji administracyjnej,
b)        prowadzenie egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych i innych należności pieniężnych,
c)        zabezpieczanie należności podatkowych i innych należności podlegających egzekucji administracyjnej,
d)        orzekanie w sprawach egzekucji administracyjnej,
e)        wykonywanie majątkowej represji karnej,
f)        wykonywanie postanowień prokuratora i sądu o zabezpieczeniu kar majątkowych,
g)        prowadzenie składnicy zajętych ruchomości,
h)        wnioskowanie do sądu o wyjawienie przez dłużnika majątku,
i)        zgłaszanie wniosków o wpis do krajowego rejestru sądowego (KRS) dłużników niewypłacalnych,
j)        podejmowanie działań zmierzających do przeciwdziałania powstawania zaległości zagrożonych przedawnieniem;
7)        komórki organizacyjnej organizacji i logistyki w zakresie:
a)        administracyjno-logistycznym:
?        prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym zarządzania jakością,
?        obsługa kancelaryjna urzędu,
?        prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,
?        administrowanie składnikami majątkowymi urzędu,
?        wykonywanie zadań z zakresu spraw obronnych i wojskowych,
?        prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej,
?        ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej, z zastrzeżeniem §1 ust. 11 pkt 4,
?        zapewnienie ochrony fizycznej osób, obiektu i mienia,
?        prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych oraz inwestycyjnych,
?        prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych,
?        rejestracja skarg i wniosków oraz sposobu ich rozpatrzenia,
?        prowadzenie składnicy akt lub archiwum urzędu,
b)        kadr i szkolenia:
?        realizowanie polityki kadrowej, szkoleniowej, zatrudnienia i płac,
?        prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy osób zatrudnionych w urzędzie,
?        prowadzenie akt osobowych pracowników,
?        kierowanie  przebiegiem służby przygotowawczej,
?        prowadzenie spraw socjalnych,
?        sporządzanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników oraz członków rodzin dla potrzeb ZUS,
?        wykonywanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej i spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
?        zapewnienie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników,
?        orzecznictwo w pierwszej instancji w sprawach wyłączenia pracownika,
c)        informatyki:
?        administrowanie systemami informatycznymi,
?        pomoc użytkownikom w zakresie wdrożenia i eksploatacji systemów informatycznych i obsługi urządzeń komputerowych,
?        nadzór nad sprzętem komputerowym,
?        wdrażanie procedur dotyczących bezpieczeństwa komputerowych baz danych,
?        ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
8)        komórki organizacyjnej rachunkowości budżetowej:
a)        prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,
b)        planowanie dochodów oraz wydatków urzędu,
c)        realizowanie planu finansowego,
d)        prowadzenie rachunku sum depozytowych,
e)        przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego pracowników komórki egzekucji administracyjnej,
f)        dokonywanie rozliczeń związanych z obowiązkami urzędu jako płatnika,
g)        realizacja zadań wierzyciela określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229 poz. 1954 z późn. zm.),
h)        prowadzenie ewidencji księgowej grzywien i grzywien nałożonych w postępowaniu karnym skarbowym,
i)        prowadzenie ewidencji księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
j)        prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania,
k)        rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych;
9)        komórki organizacyjnej spraw karnych skarbowych:
a)        prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe,
b)        sporządzanie i wnoszenie aktów oskarżenia do sądu oraz popieranie ich przed sądem,
c)        wykonywanie zadań oskarżyciela publicznego,
d)        opracowywanie i wnoszenie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia,
e)        występowanie przed sądem w postępowaniu wykonawczym w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe,
f)        prowadzenie dochodzeń w sprawach z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.),
g)        prowadzenie postępowań mandatowych zgodnie z przepisami Kodeksu karnego skarbowego,
h)        przekazywanie informacji do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych (KCIK);
10)        komórki organizacyjnej obsługi prawnej:
a)        opracowywanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
b)        informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym,
c)        wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania naczelnika urzędu skarbowego i urzędu skarbowego w postępowaniu sądowym i administracyjnym;
11)        komórka do spraw handlu wewnątrzwspólnotowego, w szczególności:
a)        wymiana informacji o podatku od towarów i usług z państwami Unii Europejskiej w zakresie i na zasadach określonych w ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,
b)        prowadzenie kampanii informacyjnej dla podatników na temat podatku od towarów i usług w handlu wewnątrzwspólnotowym,
c)        analiza informacji o transakcjach oraz podatnikach podatku od towarów i usług dostępnych w systemie wymiany informacji o podatku VAT (VIES),
d)        bieżąca obsługa i analiza informacji podsumowujących VAT-UE.
3. Naczelnik urzędu skarbowego, za zgodą dyrektora izby skarbowej, może w uzasadnionych przypadkach przesunąć niektóre zadania w następującym zakresie:
1)        czynności sprawdzających do komórki postępowań podatkowych;
2)        analiz i planowania do innych komórek organizacyjnych.
§ 3. 1. Naczelnik urzędu skarbowego nadaje, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny urzędu skarbowego w drodze zarządzenia.
2. Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego powinien określać:
1)        strukturę organizacyjną urzędu skarbowego, w tym stałego punktu obsługi podatników;
2)        zakres zadań komórek organizacyjnych;
3)        zasady organizacji pracy urzędu skarbowego;
4)        zakres nadzoru sprawowanego przez naczelnika i zastępcę (zastępców) naczelnika;
5)        zakres stałych uprawnień - zastępcy (zastępców) naczelnika, głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania stanowiska w określonych sprawach;
6)        zakres zadań stałego punktu obsługi podatników.
§ 4. Naczelnik urzędu skarbowego ustala zakresy czynności pracowników urzędu skarbowego.
§ 5. 1. Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego podlega zatwierdzeniu przez dyrektora izby skarbowej.
2. Zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego jest równoznaczne z wyrażeniem zgody, o której mowa w § 1 ust. 5 i 7 oraz w § 2 ust. 3.
3. Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego nadania.
§ 6. Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego podlega udostępnieniu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.


Załącznik nr 3
WYKAZ SIEDZIB BIUR KRAJOWEJ INFORMACJI PODATKOWEJ
       1)        Izba Skarbowa w Bydgoszczy
-        Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu;
       2)        Izba Skarbowa w Katowicach
-        Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej;
       3)        Izba Skarbowa w Łodzi
-        Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim;
       4)        Izba Skarbowa w Poznaniu
-        Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie;
       5)        Izba Skarbowa w Warszawie
-        Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.




STATUT IZBY SKARBOWEJ
§ 1. 1. W skład izby skarbowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
       1)        podatków dochodowych;
       2)        podatku od towarów i usług;
       3)        podatków majątkowych;
       4)        orzecznictwa egzekucyjnego i pozaegzekucyjnego;
       5)        ulg w spłacie zobowiązań;
       6)        odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe;
       7)        nadzoru nad urzędami skarbowymi;
       8)        analiz i sprawozdawczości;
       9)        współpracy międzynarodowej;
10)        audytu wewnętrznego;
11)        kontroli wewnętrznej;
12)        spraw ogólnych;
13)        rachunkowości budżetowej;
14)        obsługi prawnej;
15)        informatyki;
16)        ochrony informacji niejawnych;
17)        komunikacji;
18)        kadr i szkolenia.
2. Dyrektor izby skarbowej może łączyć lub dzielić komórki organizacyjne, wymienione w ust. 1, a także, za zgodą Ministra Finansów, utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w ust. 1, jeżeli przemawia za tym zakres i rozmiar zadań lub inne szczególne względy.
3. Dyrektor izby skarbowej, w zależności od zakresu i rozmiaru realizowanych zadań, tworzy niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1.
4. W izbach skarbowych, w których jest zatrudnionych powyżej 100 pracowników tworzy się komórkę bezpieczeństwa i higieny pracy właściwą do realizacji zadań określonych w § 2 ust. 2 pkt 18
lit. d oraz e.
5. Do realizacji stałych lub okresowych zadań dyrektor izby skarbowej może powołać pełnomocników, zespoły lub komisje, określając odpowiednio: osobę lub skład, cel powołania, zakres zadań i tryb pracy.
6. Dyrektor izby skarbowej, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, może powierzyć pracownikom izby skarbowej dodatkowe wydzielone zadania, które będą realizowane pod jego bezpośrednim nadzorem. Dotyczy to w szczególności spraw z zakresu:
1)        koordynowania kontroli zarządczej;
2)        zarządzania jakością;
3)        administrowania bezpieczeństwem informacji;
4)        służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 2. 1. Do zadań komórek organizacyjnych izby skarbowej należy w szczególności:
1)        podejmowanie ogółu działań dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
2)        sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością podległych urzędów skarbowych w zakresie właściwości komórki;
3)        wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością;
4)        współdziałanie przy realizacji zadań z innymi podmiotami na podstawie i w granicach prawa;
5)        zgłaszanie uwag do projektów aktów prawnych oraz propozycji zmian w przepisach;
6)        przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
7)        ochrona informacji niejawnych;
8)        ochrona danych osobowych;
9)        sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań;
10)        prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów;
11)        archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Do zadań komórek organizacyjnych izby skarbowej w zakresie ich właściwości należy,
w szczególności:
1)        komórki organizacyjnej podatków dochodowych:
a)        orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:
?        podatków dochodowych,
?        podatku tonażowego,
?        wpłat z zysku,
?        zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,
?        nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,
b)        orzecznictwo w sprawach wstrzymania wykonania decyzji,
c)        orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)        rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)        przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
2)        komórki organizacyjnej podatku od towarów i usług:
a)        orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:
?        podatku od towarów i usług,
?        cen,
?        zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,
?        nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,
b)        orzecznictwo w sprawach wstrzymania wykonania decyzji,
c)        orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)        rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)        przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
3)        komórki organizacyjnej podatków majątkowych:
a)        orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:
?        podatku od czynności cywilnoprawnych,
?        podatku od spadków i darowizn,
?        zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,
?        nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,
b)        orzecznictwo w sprawach wstrzymania wykonania decyzji,
c)        orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)        rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)        przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
4)        komórki organizacyjnej orzecznictwa egzekucyjnego i pozaegzekucyjnego:
a)        orzecznictwo w pierwszej i drugiej instancji w sprawach wynikających ze stosowania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz w sprawach majątkowej represji karnej,
b)        orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:
?        numerów identyfikacji podatkowej,
?        odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści,
?        potrąceń zobowiązań podatkowych oraz w sprawach zaliczeń na poczet zaległości podatkowych,
c)        orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)        rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych,
e)        przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
5)        komórki organizacyjnej ulg w spłacie zobowiązań:
a)        orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i innych ulg przewidzianych przepisami prawa,
b)        planowanie, analiza i orzecznictwo w sprawach dotacji przedmiotowych,
c)        orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
d)        przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
6)        komórki organizacyjnej odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe:
a)        orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach odpowiedzialności płatników, następców prawnych i osób trzecich za zobowiązania podatkowe,
b)        orzecznictwo dotyczące uchylenia lub zmiany decyzji i postanowień ostatecznych, stwierdzenia ich nieważności oraz wznowienia postępowania,
c)        przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
7)        komórki organizacyjnej nadzoru nad urzędami skarbowymi:
a)        monitorowanie wykonywania przez podległe urzędy skarbowe zadań oraz ustalanie i analizowanie przyczyn niewłaściwego wykonywania zadań we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi,
b)        przeprowadzanie i koordynowanie kontroli w urzędach skarbowych,
c)        załatwianie oraz koordynowanie załatwiania skarg i wniosków,
d)        rozpatrywanie środków zaskarżenia na niezałatwienie sprawy w terminie przez naczelnika urzędu skarbowego,
e)        koordynowanie działań w zakresie realizacji strategii zarządzania ryzykiem zewnętrznym,
f)        wykonywanie uprawnień organu nadrzędnego nad finansowymi organami postępowania przygotowawczego,
g)        orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach kar porządkowych;
8)        komórki organizacyjnej analiz i sprawozdawczości:
a)        sprawozdawczość z wykonania zadań realizowanych przez dyrektora izby skarbowej i naczelników urzędów skarbowych w zakresie realizacji polityki finansowej państwa,
b)        analiza wykonywania zadań w zakresie realizacji polityki finansowej państwa;
9)        komórki organizacyjnej współpracy międzynarodowej:
a)        nadzór i koordynowanie współpracy z administracjami innych krajów, w tym wymiany informacji podatkowych,
b)        nadzór i wykonywanie zadań z zakresu handlu wewnątrzwspólnotowego;
10)        komórki organizacyjnej audytu wewnętrznego:
prowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych;
11)        komórki organizacyjnej kontroli wewnętrznej:
a)        przeprowadzanie kontroli wewnętrznej, której celem jest badanie prawidłowości wykonywania zadań należących do zakresu komórek organizacyjnych izby skarbowej, przestrzegania zasad etyki zawodowej, bezstronności i obiektywizmu działania pracowników izby skarbowej i urzędów skarbowych oraz właściwego wykorzystywania czasu pracy,
b)        rozpatrywanie skarg na pracowników izby skarbowej i urzędów skarbowych;
12)        komórki organizacyjnej spraw ogólnych:
a)        prowadzenie spraw organizacyjnych,
b)        obsługa administracyjno-kancelaryjna,
c)        prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,
d)        administrowanie składnikami majątkowymi izby skarbowej,
e)        prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych i inwestycyjnych izby skarbowej,
f)        prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych;
13)        komórki organizacyjnej rachunkowości budżetowej:
a)        prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,
b)        wykonywanie czynności dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia,
c)        planowanie budżetowe,
d)        analiza budżetowa,
e)        sprawozdawczość w zakresie rachunkowości budżetowej izby skarbowej i urzędów skarbowych;
14)        komórki organizacyjnej obsługi prawnej:
a)        opracowywanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
b)        informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym,
c)        wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania dyrektora izby skarbowej i izby skarbowej w postępowaniu sądowym i administracyjnym,
d)        sporządzanie skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego;
15)        komórki organizacyjnej informatyki:
a)        nadzór nad wdrażaniem, rozwojem oraz eksploatacją systemów informatycznych izby i urzędów skarbowych,
b)        szkolenie pracowników izby i urzędów skarbowych w zakresie eksploatacji systemów informatycznych oraz obsługi urządzeń komputerowych,
c)        administrowanie systemem informatycznym izby skarbowej,
d)        koordynowanie i wspomaganie wdrażania nowych wersji aplikacji w urzędach skarbowych,
e)        wdrażanie usług elektronicznej administracji,
f)        utrzymanie ciągłości działania infrastruktury i eksploatowanych systemów informatycznych oraz udział w realizacji nowych centralnych projektów teleinformatycznych,
g)        pomoc informatyczna dla użytkowników końcowych systemów informatycznych izby i urzędów skarbowych;
16)        komórki organizacyjnej ochrony informacji niejawnych:
a)        ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie postępowań sprawdzających oraz prowadzenie kancelarii tajnej,
b)        nadzór nad fizyczną ochroną jednostki,
c)        nadzór nad ochroną danych osobowych,
d)        nadzór nad ochroną tajemnicy skarbowej,
e)        prowadzenie spraw obronnych, obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej,
f)        realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa informacji,
g)        kontrola ochrony systemów i sieci teleinformatycznych izby skarbowej;
17)        komórki organizacyjnej komunikacji:
a)        kreowanie wizerunku izby i urzędów skarbowych przez m. in. popularyzowanie przepisów podatkowych wśród podatników i współpraca z ich organizacjami, redagowanie stron internetowych izby skarbowej i koordynowanie zawartości stron internetowych urzędów skarbowych,
b)        wykonywanie zadań rzecznika prasowego;
18)        komórki organizacyjnej kadr i szkolenia:
a)        prowadzenie spraw osobowych,
b)        prowadzenie spraw socjalnych,
c)        organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników izby skarbowej oraz podległych urzędów skarbowych,
d)        wykonywanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej i spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
e)        zapewnienie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników,
f)        orzecznictwo w pierwszej instancji w sprawach wyłączenia organu lub pracownika organu.
3. Dyrektor izby skarbowej, w uzasadnionych przypadkach, może przesunąć zadania pomiędzy komórkami organizacyjnymi.
§ 3.  Do zadań biura Krajowej Informacji Podatkowej należy w szczególności:
1)        udzielanie ogólnej informacji podatkowej drogą telefoniczną lub elektroniczną;
2)        przygotowywanie i udostępnianie broszur podatkowych;
3)        przygotowywanie programów edukacyjnych i przeprowadzanie szkoleń podatkowych dla podatników;
4)        opracowywanie publikacji podatkowych i zamieszczanie ich na stronie internetowej;
5)        współdziałanie z Ministerstwem Finansów i izbami skarbowymi w monitorowaniu jednolitości stosowania prawa podatkowego;
6)        opracowywanie pisemnych interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego na wniosek zainteresowanego.
§ 4.  Do zadań Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie należy w szczególności:
1)        realizacja wniosków polskich podatników o potwierdzenie numerów identyfikacyjnych VAT ich kontrahentów z Unii Europejskiej;
2)        wymiana informacji o podatnikach VAT oraz podatku VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym z państwami członkowskimi Unii Europejskiej;
3)        wymiana informacji o podatkach bezpośrednich z państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz z państwami spoza UE;
4)        analiza danych uzyskanych w ramach wymiany informacji podatkowych w kontekście zwalczania oszustw podatkowych.
§ 5. 1. Dyrektor izby skarbowej nadaje, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny izby skarbowej w drodze zarządzenia.
2. Regulamin organizacyjny izby skarbowej powinien określać:
1)        strukturę organizacyjną izby skarbowej;
2)        zakres zadań komórek organizacyjnych;
3)        zasady organizacji pracy izby skarbowej;
4)        zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektora (wicedyrektorów);
5)        zakres stałych uprawnień - wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania opinii w określonych sprawach.
§ 6. Dyrektor izby skarbowej ustala zakresy czynności pracowników izby skarbowej.
§ 7. 1. Regulamin organizacyjny izby skarbowej podlega zatwierdzeniu przez Ministra Finansów.
2. Zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego jest równoznaczne z wyrażeniem zgody, o której mowa w § 1 ust. 2.
3. Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego nadania.
§ 8. Regulamin organizacyjny izby skarbowej podlega udostępnieniu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.


UZASADNIENIE
Aktem prawnym, który aktualnie reguluje funkcjonowanie jednostek administracji podatkowej jest zarządzenie Nr 13 Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 55 z późn. zm.) wydane na podstawie art. 5 ust. 10 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.). Z uwagi na fakt, iż zarządzenie zawiera zdezaktualizowane przepisy i nie uwzględnia wszystkich zadań realizowanych przez urzędy i izby skarbowe, powstaje konieczność wprowadzenia nowej regulacji, która dostosuje przepisy określające organizację urzędów i izb skarbowych oraz ich statuty do zadań faktycznie realizowanych. Nowa regulacja będzie miała na celu przede wszystkim poprawę efektywności funkcjonowania służb podatkowych poprzez przyjęcie takich rozwiązań, które w możliwie największym stopniu pozwolą na płynne przegrupowanie zasobów kadrowych oraz zadań i dostosowanie ich do aktualnych potrzeb z uwzględnieniem realizowanych celów strategicznych, wpisując się tym samym w sferę działań organizacyjnych wdrażanego Programu
e-Podatki. Efektywne i racjonalne wykorzystanie zasobów ludzkich i technicznych zagwarantuje realizację głównego zadania organów podatkowych, jakim jest zapewnienie wpływów do budżetu państwa na poziomie wyższym od obecnego. Projekt nowego zarządzenia określającego organizację izb i urzędów skarbowych wprowadza następujące zmiany:
1.        Stworzenie katalogu aktualnych zadań realizowanych przez jednostki administracji podatkowej.
Pomimo, iż zarządzenie Nr 13 jest stosunkowo nowym aktem prawnym, to występują w nim jednak pewne niedostosowania do aktualnego stanu prawnego a także do potrzeb zdeterminowanych koniecznością realizacji celów strategicznych administracji podatkowej. Z uwagi na powyższe, projekt nowego zarządzenia regulującego organizację izb i urzędów skarbowych uwzględnia m.in.:
1)        dostosowanie proponowanych rozwiązań do zmian legislacyjnych wprowadzonych m.in. przez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych  (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) dotyczących, w szczególności, prowadzenia kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, zniesienia obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego w urzędach skarbowych przez audytorów izb skarbowych oraz likwidacji gospodarstw pomocniczych;
2)        konieczność określenia realizowanych zadań na tym samym poziomie szczegółowości i przy wykorzystaniu jednolitej terminologii poprzez wyeliminowanie przypadków niejednolitego nazewnictwa zadań o podobnym charakterze realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne urzędu skarbowego lub izby skarbowej, czy też niejednolitego nazewnictwa podobnych komórek organizacyjnych i stanowisk osób kierujących pracą komórek organizacyjnych w urzędach i izbach;
3)        konieczność eliminacji zdezaktualizowanych przepisów dotyczących m.in. właściwości rzeczowej w zakresie opłat, która uległa zmianie z dniem 1 stycznia 2001 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.). Obecnie obowiązuje w tym zakresie ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
2.        Stworzenie zaktualizowanego katalogu komórek organizacyjnych urzędu skarbowego uwzględniającego podział na dwie sfery działalności: bezpośrednio związaną z klientem i niezwiązaną bezpośrednio z klientem oraz przypisanie im odpowiednich zadań w celu efektywnego i racjonalnego zagospodarowania posiadanych zasobów do realizacji zadań zmierzających do zwiększenia wpływów do budżetu państwa.

Aktualne zarządzenie Nr 13 w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów daje kierownikom jednostek szerokie możliwości w zakresie modyfikowania struktury organizacyjnej i przesuwania zadań pomiędzy komórkami. Efektem wykorzystywania tych możliwości jest sytuacja, w której zostały przyjęte i zatwierdzone, w postaci regulaminów organiacyjnych, rozwiązania organizacyjne w izbach i urzędach skarbowych z całą ich różnorodnością w zakresie nazw komórek organizacyjnych i zakresów realizowanych przez te komórki zadań.
Z uwagi na powyższe, projekt proponuje stworzenie jednolitego modelu struktury organizacyjnej dla urzędów i dla izb skarbowych. Projekt przewiduje także utworzenie nowych komórek organizacyjnych, które będą realizowały zadania organów podatkowych w zakresie:
?       
  • bezpośredniej obsługi podatnika,
    ?       
  • ulg z spłacie zobowiązań podatkowych,
    ?       
  • odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe,
    ?       
  • analiz i planowania.
Propozycja zmian zakłada utrzymanie dotychczasowej dwustopniowej organizacji izb skarbowych i urzędów skarbowych rozumianej jako podporządkowanie komórek stanowiskom koordynującym, przez wyeliminowanie szczebli pośrednich.
3.        Przekształcenie ośrodków zamiejscowych izb skarbowych, które w zależności od indywidualnych uwarunkowań oznaczać może w niektórych przypadkach faktyczną likwidację ośrodków zamiejscowych poprzez skupienie całej struktury organizacyjnej izby skarbowej w jednej siedzibie, a w innych przypadkach polegać będzie na bezpośrednim podporządkowaniu organizacyjnym komórek funkcjonujących w ośrodku zamiejscowym wicedyrektorowi lub wicedyrektorom w izbie skarbowej. Propozycja przekształcenia ośrodków zamiejscowych izb skarbowych ma swoje uzasadnienie między innymi z punktu widzenia zapewnienia jednolitości orzecznictwa w drugiej instancji, zmniejszenie kosztów funkcjonowania izby skarbowej związanych zarówno z utrzymaniem budynków ośrodków zamiejscowych (koszty rzeczowe), jak też z wynagrodzeniem osób zajmujących stanowiska kierownicze w strukturze ośrodka zamiejscowego (koszty osobowe). Przyjmuje się, że w skali całego kraju liczba stanowisk kierowniczych w izbach skarbowych bez ośrodków zamiejscowych będzie mniejsza niż w obecnych strukturach, w których ośrodki zamiejscowe funkcjonują. Podkreślić jednak należy, że z przekształceniem ośrodków nie będzie wiązała się redukcja zatrudnienia. Ponadto, w przypadku tych jednostek, które będą mogły skupić całą strukturę organizacyjną izby skarbowej w jednej siedzibie redukcja kosztów obejmie również wydatki rzeczowe. Nie bez znaczenia jest również większa sprawność zarządzania ?scentralizowaną? izbą skarbową.
W związku z potrzebą rozbudowania sieci biur Krajowej Informacji Podatkowej szczególnym przypadkiem przekształceń ośrodków zamiejscowych izb skarbowych stanie się utworzenie na bazie Ośrodka Zamiejscowego w Piotrkowie Trybunalskim kolejnego, piątego Biura Krajowej Informacji Podatkowej podlegającego Izbie Skarbowej w Łodzi.
4.        Pozostałe zmiany proponowane w projekcie:
?        ujednolicenie rozwiązań dotyczących delegowania uprawnień przez dyrektora izby skarbowej i przez naczelnika urzędu skarbowego,
?        określenie stanowiska osoby kierującej wieloosobowym stanowiskiem pracy w izbie skarbowej i w urzędzie skarbowym,
?        uwzględnienie zadań realizowanych przez Biuro Wymiany Informacji Podatkowych oraz przez urzędy i izby skarbowe na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 468 z późn. zm.),
?        szczegółowe uregulowanie zasad nadawania i wprowadzania w życie regulaminów organizacyjnych jednostek podatkowych.
Zakres przedmiotowy wprowadzanych zmian
I        Zakres przedmiotowy zmian w zarządzeniu w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów.
1.        Projekt nowego zarządzenia wprowadza w § 2 ust. 2 przepis, na podstawie którego naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł upoważniać osoby zatrudnione w urzędzie do podpisywania pism, podejmowania rozstrzygnięć i wyrażania opinii, co stanowi przeniesienie na grunt urzędu skarbowego zapisu § 6 ust. 2 zarządzenia Nr 13, zgodnie z którym dyrektor izby skarbowej może upoważnić osoby zatrudnione w izbie do podpisywania pism, podejmowania rozstrzygnięć i wyrażania opinii w imieniu izby skarbowej. Wprowadzenie tego przepisu umożliwi naczelnikowi urzędu skarbowego delegowanie uprawnień do podpisywania pism, podejmowania rozstrzygnięć i wyrażania opinii i jednocześnie zapewni ujednolicenie uprawnień osób kierujących urzędami i izbami skarbowymi. W celu nadania bardziej uniwersalnego charakteru ww. przepisowi projekt, w odniesieniu zarówno do urzędu skarbowego jak i do izby skarbowej, nie przejmuje zawartych w § 6 ust. 2 zarządzenia Nr 13 wyrazów: ?w imieniu izby skarbowej?, bowiem wyrażanie opinii odbywa się nie tylko w imieniu izby skarbowej, ale również w imieniu dyrektora izby skarbowej.
2.        § 2 w ust. 4 zarządzenia Nr 13 zawiera upoważnienie naczelnika urzędu skarbowego do ustalania szczegółowego zakresu kompetencji zastępcy/zastępców naczelnika urzędu skarbowego oraz głównego księgowego. W § 2 w ust. 5 projektu nie wymienia się głównego księgowego z uwagi na odrębność źródeł powołania na te stanowiska. Zastępcę naczelnika powołuje dyrektor izby skarbowej na wniosek naczelnika, natomiast główny księgowy zatrudniany jest na to stanowisko przez kierownika jednostki. Analogiczne rozwiązano tą kwestię w § 6 ust. 4 projektu w odniesieniu do izby skarbowej.
3.        § 3 zarządzenia Nr 13 określa, jakie komórki organizacyjne mogą funkcjonować w urzędzie skarbowym (ust. 1), stopnie struktury organizacyjnej (ust. 2) oraz kto kieruje działami i urzędami
(ust. 3). W projekcie nowego zarządzenia proponuje się uzupełnienie katalogu komórek o samodzielne referaty (§ 3 ust. 1 pkt 2) oraz kierownika samodzielnego referatu zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 211, poz. 1630) - Tabela III w załączniku Nr 1. Samodzielne referaty w urzędach skarbowych będą komórkami organizacyjnym podlegającymi bezpośrednio naczelnikowi lub zastępcy naczelnika, natomiast samodzielne referaty i samodzielne oddziały w izbach skarbowych (§ 7 ust. 1 pkt 2 i 4 projektu) - dyrektorowi lub wicedyrektorowi izby. Doprecyzowanie  nazw stanowisk, o których mowa powyżej powoduje, iż zbędny staje się przepis § 3 ust. 3 z zarządzenia Nr 13, w którym mowa, że działami i referatami kierują kierownicy.
4.        W obecnym stanie prawnym, zgodnie z § 5 ust. 3 zarządzenia Nr 13, w izbach skarbowych mogą funkcjonować ośrodki zamiejscowe, którymi kierują pracownicy izby skarbowej wyznaczeni przez dyrektora izby skarbowej (ust. 4). Katalog zadań, jakie mogą być realizowane przez ośrodki zamiejscowe określony został w § 3 aktualnego statutu izby skarbowej. W związku z tym, iż istotnym elementem projektu nowego zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych jest propozycja przekształcenia ośrodków zamiejscowych, projekt nie przejmuje zarówno ww. przepisów jak i wykazu siedzib ośrodków zamiejscowych izb skarbowych stanowiącego załącznik Nr 3 do zarządzenia Nr 13.
5.        W § 6 ust. 3 zarządzenia Nr 13 ustalona została liczba stanowisk wicedyrektorów w poszczególnych izbach skarbowych, łącznie z kierującymi biurami Krajowej Informacji Podatkowej. W projekcie analogicznego przepisu w nowym zarządzeniu proponuje się, dla przejrzystości zapisu, wykreślenie zwrotu dotyczącego biur Krajowej Informacji Podatkowej.
6.        Analogicznie jak w przypadku urzędów skarbowych proponuje się, aby w odniesieniu do izb skarbowych określić nazwy stanowisk osób kierujących oddziałami (§ 7 ust. 1 pkt 2 projektu) oraz referatami (ust. 1 pkt 3), a także, po uzupełnieniu katalogu komórek o samodzielne oddziały (ust. 1 pkt 2), kierujących samodzielnymi oddziałami, zgodnie z przepisami cyt. wyżej rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych. Doprecyzowanie  nazw stanowisk, o których mowa wyżej spowoduje, iż uzasadnionym staje się pominięcie przepisu § 7 ust. 3 zarządzenia Nr 13 ust. 3, w którym mowa jest, iż wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, a referatami, samodzielnymi referatami, oddziałami i samodzielnymi oddziałami - kierownicy. Skreślenie tego przepisu wyeliminuje również powtórzenie w odniesieniu do naczelników wydziałów.
7.        W związku z przekształceniem Ośrodka Zamiejscowego w Piotrkowie Trybunalskim w kolejne, piąte Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, wyliczenie izb skarbowych, w których funkcjonują biura KIP zostało w projekcie uzupełnione o Izbę Skarbową w Łodzi.
II        Zakres zmian w wykazie siedzib stałych punktów obsługi podatników urzędów skarbowych stanowiącym załącznik Nr 1 do projektu zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów
Załącznik nr 1 do zarządzenia Nr 13, stanowiący wykaz siedzib stałych punktów obsługi podatników urzędów skarbowych, w części dotyczącej województwa śląskiego, przewiduje funkcjonowanie Punktu Obsługi Podatników w Bieruniu i Punktu Obsługi Podatników w Świętochłowicach. Podlegający Urzędowi Skarbowemu w Chorzowie Punkt Obsługi Podatników w Świętochłowicach oddalony jest od siedziby Urzędu Skarbowego o 3 km, a ponadto usytuowanie Urzędu Skarbowego w Chorzowie na granicy miast Chorzowa i Świętochłowic sprawia, że mieszkańcy obu miast korzystają z dogodnych warunków dojazdu do siedziby Urzędu Skarbowego miejskimi środkami komunikacji. Dlatego też utrzymywanie stałego Punktu Obsługi Podatników w Świętochłowicach jest, z uwagi na wysokie koszty utrzymania, nieuzasadnione. Wniosek Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie o likwidację ww. Punktu Obsługi Podatników został poparty przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Z uwagi na powyższe projekt nowego załącznika nr 1 nie zawiera, w części dot. województwa śląskiego, pozycji dotyczącej Punktu Obsługi Podatnika w Świętochłowicach. Ponadto, z projektu została usunięta występująca dotychczas część dot. województwa świętokrzyskiego, w której pozycja dot. Stałego Punktu Obsługi Podatnika we Włoszczowie została wcześniej uchylona w związku z utworzeniem Urzędu Skarbowego we Włoszczowie.
III        Zakres zmian w statucie urzędu skarbowego stanowiącym załącznik Nr 2 oraz w statucie izby skarbowej stanowiącym załącznik nr 4 do projektu zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów
1.        Bezpośrednia obsługa podatnika w urzędzie skarbowym.
Projekt Statutu urzędu skarbowego wyodrębnia w strukturze urzędu skarbowego komórkę ds. bezpośredniej obsługi podatnika, która będzie realizować zadania związane z bieżącą obsługą podatnika w sali obsługi bądź wyodrębnionym sektorze urzędu skarbowego przeznaczonym do tej obsługi a także zadania z zakresu czynności sprawdzających, identyfikacji i rejestracji podatników oraz przetwarzania danych. Utworzenie takiej komórki pozwoli na wyspecjalizowanie określonej grupy pracowników do wykonywania zadań w zakresie bezpośredniego kontaktu z klientem. Wyeliminuje to przypadki nieżyczliwej i nieprofesjonalnej obsługi, będące przedmiotem skarg ze strony podatników. Pozytywne nastawienie podatnika do służb skarbowych i świadomość profesjonalizmu tych służb może w dalszej perspektywie wpłynąć na zwiększenie skali dobrowolnego i prawidłowego wywiązywania się z obowiązków podatkowych m.in. dzięki poprawie wizerunku administracji podatkowej. Wyspecjalizowanie zespołu pracowników, a w szczególności ich szkolenie w zakresie aktualnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego przyczyni się do zapewnienia zadowalającej i kompetentnej obsługi zdecydowanej większości podatników odwiedzających salę obsługi. Jeżeli uzasadniać to będzie zakres i rozmiar realizowanych zadań, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł, w ramach obsługi bezpośredniej, wydzielić organizacyjnie obsługę bieżącą, identyfikację i rejestrację podatkową, przetwarzanie danych oraz czynności sprawdzające.
2.        Postępowania podatkowe w urzędzie skarbowym.
Istotną modyfikacją struktury organizacyjnej urzędów skarbowych jest propozycja utworzenia komórki organizacyjnej, w ramach której skupione zostaną postępowania podatkowe obejmujące orzecznictwo podatkowe, udzielanie ulg w spłacie zobowiązań oraz sprawy zabezpieczeń i orzekania o odpowiedzialności za zobowiązania. Jeżeli uzasadniać to będzie zakres i rozmiar realizowanych zadań, naczelnik urzędu skarbowego posiadający odpowiednie zasoby kadrowe będzie mógł, w ramach komórki postępowań podatkowych, wydzielić organizacyjnie orzecznictwo podatkowe, udzielanie ulg i sprawy zabezpieczeń i orzekania o odpowiedzialności za zobowiązania.
3.        Udzielanie ulg.
Projekt zarządzenia przewiduje wyłączenie zadań związanych z udzielaniem ulg i pomocą publiczną z różnych komórek orzeczniczych, w których są obecnie wykonywane w izbach i urzędach skarbowych i powierzenie ich jednej komórce organizacyjnej. Zapewni to nie tylko jednolitość orzecznictwa w tym zakresie, ale także podniesie poziom wydawanych decyzji. Wejście w życie proponowanej zmiany przyczyni się ponadto do zmniejszenia kosztów związanych z powielaniem wniosków i dokumentów składanych przez strony postępowania oraz kosztów sporządzania i wysyłki korespondencji do podatnika. Tą samą sprawę prowadzoną dotychczas przez kilku pracowników w jednostce prowadzić będzie jeden pracownik, co znacząco usprawnił obsługę podatnika oraz pracę jednostki.
Projekt statutu izby skarbowej przewiduje, iż komórka ulg w spłacie zobowiązań będzie wyodrębnioną komórką podstawową, natomiast w projekcie statutu urzędu skarbowego zadania te zostały przypisane do komórki postępowań podatkowych z możliwością ich organizacyjnego wyodrębnienia, jeżeli uzasadniać to będzie zakres i rozmiar realizowanych zadań.
4.        Analizy i planowanie.
W zakresie realizacji zadań wspomagających pracę komórek organizacyjnych w urzędach skarbowych brakuje aktualnie wyodrębnionej, wyspecjalizowanej komórki zajmującej się szeroko rozumianą analizą i planowaniem. Projekt zarządzenia wprowadza takie rozwiązania wyodrębniając w urzędach skarbowych komórki analiz i planowania. Właściwe typowanie podmiotów do kontroli w celu ujawnienia obowiązku podatkowego, czy ustalanie danych o zobowiązanym w celu zapewnienia realizacji obowiązku podatkowego jest obszarem, który znacząco wpływa na poziom efektywności kontroli podatkowej. Utworzenie takiej komórki wychodzi naprzeciw szczególnym potrzebom związanym z przeciwdziałaniem oszustwom podatkowym i przyczyni się do podniesienia poziomu wykrywalności oszustw podatkowych oraz stworzenia pełniejszych i bardziej efektywnych form wymiany informacji zarówno wewnątrz, jak i z otoczeniem administracji podatkowej.
Zadaniem komórki analiz i planowania będzie m. in. monitorowanie wywiązywania się podatników z obowiązków podatkowych we wszystkich tytułach podatkowych, określenie ryzyka uchylania się od opodatkowania w poszczególnych rodzajach działalności gospodarczej. Wszechstronna analiza podmiotów gospodarczych oraz pozostałej grupy podatników pozwoli na wyselekcjonowanie grupy podatników, która dobrowolnie w sposób rzetelny wywiązuje się z regulowania zobowiązań podatkowych oraz pozwoli na wyodrębnienie tych podatników, którzy powinni być objęci szczególnym nadzorem ze strony organu podatkowego.
5.        Orzekanie o odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.
Projekt zarządzenia przewiduje wyłączenie zadań związanych z orzekaniem o odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe z różnych komórek orzeczniczych w izbach i urzędach skarbowych, w których są obecnie wykonywane i powierzenie ich jednej komórce organizacyjnej. Zapewni to nie tylko jednolitość orzecznictwa w tym zakresie, ale także podniesie poziom wydawanych decyzji. Wprowadzenie tego rozwiązania zlikwiduje ?sezonowość? podejmowanych przez organy podatkowe działań w powyższym zakresie oraz w znaczący sposób przyczyni się do rozwiązania problemu niezadowalającego poziomu ściągalności zobowiązań. Specjalizacja wpłynie pozytywnie na poziom wydawanych decyzji. Powyższa zmiana przyczyni się ponadto do zmniejszenia kosztów związanych z powielaniem wniosków i dokumentów składanych przez strony postępowania, kosztów sporządzania i wysyłki korespondencji do podatnika. Tą samą sprawę prowadzoną dotychczas przez kilku pracowników w jednostce prowadziłby jeden pracownik, co znacząco usprawniłoby obsługę podatnika oraz pracę jednostki.
Projekt statutu izby skarbowej przewiduje, iż komórka odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe będzie wyodrębnioną komórką podstawową, natomiast w projekcie statutu urzędu skarbowego zadania te zostały przypisane do komórki postępowań podatkowych z możliwością ich organizacyjnego wyodrębnienia, jeżeli uzasadniać to będzie zakres i rozmiar realizowanych zadań.
6.        Określenie zasad regulujących nadawanie regulaminów organizacyjnych urzędom i izbom skarbowym oraz ich udostępniania
Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 Statutu urzędu skarbowego stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 13, naczelnik urzędu skarbowego nadaje, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny urzędu. Analogiczne rozwiązanie występuje w § 6 ust. 1 Statutu izby skarbowej stanowiącego załącznik Nr 5 do ww. zarządzenia. Zgodnie z § 7 Statutu urzędu skarbowego oraz § 8 Statutu izby skarbowej, regulaminy organizacyjne powinny być wywieszone na tablicy ogłoszeń. Brakuje jednakże szczegółowego określenia trybu i zasad nadawania ww. regulaminów organizacyjnych, co budzi liczne wątpliwości interpretacyjne.
Do projektów nowych statutów urzędów i izb skarbowych wprowadzone zostały doprecyzowania, zgodnie z którymi naczelnik urzędu skarbowego / dyrektor izby skarbowej nadaje w drodze zarządzenia, na podstawie statutu, regulamin organizacyjny zatwierdzany odpowiednio przez dyrektora izby skarbowej lub Ministra Finansów. Wprowadza się ponadto nowe przepisy, z których wynikać będzie, iż zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego urzędu/izby skarbowej jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody, o której mowa odpowiednio w przepisach § 1 zarówno Statutu urzędu skarbowego, jak i Statutu izby skarbowej, tj. na odstępstwa od wzorcowej struktury organizacyjnej.
W kwestii udostępnienia regulaminu organizacyjnego projekt wprowadza zmianę redakcyjną cyt. wyżej przepisów polegającą na określeniu, iż regulamin organizacyjny urzędu skarbowego / izby skarbowej podlega udostępnieniu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
7.        Dostosowanie do zmian legislacyjnych.
?        Wyeliminowanie zdezaktualizowanych przepisów.
Z dniem 1 stycznia 2001 r. uległa zmianie właściwość rzeczowa w sprawach opłaty skarbowej w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej, zgodnie z którą organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Zmiana została utrzymana przez obowiązującą aktualnie w tym zakresie ustawę z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Uregulowania ww. ustaw nie zostały dotychczas przeniesione do zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, gdzie nadal, w § 1 ust. 1 pkt 1 Statutu urzędu skarbowego oraz w § 1 ust. 1 pkt 3 Statutu izby skarbowej wymieniane są komórki ?podatków majątkowych i opłat? oraz zadania związane z realizacją opłat. W projekcie nowych statutów urzędów i izb skarbowych ww. zapisy zostały wyeliminowane.
?        Zmiany w zakresie audytu wewnętrznego.
Projekt zarządzenia określa zadania komórki audytu wewnętrznego na podstawie zadań audytu wewnętrznego wymienionych w Dziale VI ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W określonym w art. 274 ust. 1 ww. ustawy katalogu jednostek, w których prowadzi się audyt wewnętrzny, nie zostały wymienione urzędy skarbowe, natomiast w myśl art. 274 ust. 2 pkt 1, audyt wewnętrzny prowadzi się także w państwowych jednostkach budżetowych, jeżeli kwota ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej dochodów lub kwota wydatków przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł. Ponadto, stosownie do brzmienia art. 274 ust. 4, audyt wewnętrzny prowadzi się również w jednostkach sektora finansów publicznych, których kierownicy podejmą decyzję o prowadzeniu audytu wewnętrznego. Przeprowadzenie audytu w jednostkach w dziale wskazanych przez właściwego ministra kierującego działem dopuszcza również art. 274 ust. 5 ww. ustawy.
?        Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.
W aktualnych statutach izb i urzędów skarbowych brakuje uregulowań w zakresie prowadzenia kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, należy do obowiązków kierownika jednostki, tj. naczelnika urzędu skarbowego i dyrektora izby skarbowej. Z uwagi na powyższe, do projektu nowych statutów urzędów i izb skarbowych wprowadzone zostały przepisy uwzględniające kontrolę zarządczą w tych jednostkach.
?        Likwidacja gospodarstw pomocniczych.
W § 5 aktualnego Statutu izby skarbowej przewidziana jest możliwość tworzenia gospodarstw pomocniczych przy izbach skarbowych. Określony został także zakres zadań, które powinny być realizowane przez ww. gospodarstwa. Przepisy te oparte zostały o treść art. 26 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W związku z tym, iż ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241 z późn. zm.) dopuszcza obowiązywanie art. 26 ust. 1-9 uchylanej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych do dnia 31 grudnia 2010 r., w nowym statucie izby skarbowej nie przewiduje się funkcjonowania tej formy gospodarki budżetowej.
8.        Uwzględnienie faktycznie realizowanych zadań.
?        Określenie zadań Biura Wymiany Informacji Podatkowych.
W aktualnym statucie izby skarbowej brakuje katalogu zadań realizowanych przez Biuro Wymiany Informacji Podatkowych. W związku z tym, projekt wprowadza przepisy określające zadania realizowane przez Biuro Wymiany Informacji Podatkowych, które jest jednostką działającą z upoważnienia Ministra Finansów realizującą zadania związane z wymianą informacji podatkowych z państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz innymi państwami. Jednostka ta została utworzona w 2004 r. w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Od 2004 r. do 20 czerwca 2006 r. biuro funkcjonowało w strukturach Ministerstwa Finansów, natomiast od dnia 21 czerwca 2006 r. Biuro Wymiany Informacji Podatkowych funkcjonuje w strukturach Izby Skarbowej w Poznaniu.
?        Uwzględnienie zadań związanych ze zwrotem osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Zarządzenie Nr 13 w katalogu zadań dla izb i urzędów skarbowych nie zawiera zadań związanych z realizacją przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. W związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) z dniem 1 stycznia 2008 r. i przedłużeniem obowiązywania ulgi na czas nieokreślony przy jednoczesnej zmianie limitów odliczeń z jednorazowych do limitów okresowych ? pięcioletnich, zadanie to zostało uwzględnione w katalogu zadań komórki obsługi bezpośrednie w urzędzie skarbowym.
IV        Zakres zmian w wykazie siedzib wykaz siedzib biur krajowej informacji podatkowej stanowiącym załącznik Nr 3 do projektu zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów.
W związku z propozycją przekształcenia Ośrodka Zamiejscowego w Piotrkowie Trybunalskim w Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, wykaz siedzib biur krajowej informacji podatkowej stanowiący załącznik nr 3 do projektu zarządzenia, uzupełniony został o Izbę Skarbową w Łodzi, której podlegać będzie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.
Projekt nowego zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów zakłada, iż regulaminy organizacyjne urzędów i izb skarbowych nadane na podstawie zarządzenia Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. będą obowiązywały do czasu wejścia w życie regulaminów organizacyjnych nadanych na podstawie zarządzenia projektowanego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r. Zarządzenie wejdzie w życie z dniem podpisania dając naczelnikom urzędów i dyrektorom izb skarbowych wystarczający okres czasu na podjęcie działań dostosowawczych tak, aby proponowane zmiany w zakresie struktur organizacyjnych urzędów i izb skarbowych mogły wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

____________________________________
Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...


27 lip 2010, 03:02
Zobacz profil WWW
Specjalista
Własny awatar

 REJESTRACJA23 paź 2006, 16:51

 POSTY        692
Post Reorganizacja
koncepcja nie jest zła; wywraca jednak organizację US do góry nogami...no i mówi się o szkoleniach...kiedy? w maju 2011? kto posiada wiedzę aby byc kierownikami takich działów?


27 lip 2010, 05:52
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA26 wrz 2007, 12:22

 POSTY        103
Post Reorganizacja
paranoja  uzasadnienie przeczy rozporządzeniu np. postepowania w zakresie zwrotu dla osób fizycznych niektórych wydatków z budownictwa mieszkaniowego w uzasadnieniu przypisano obsłudze bezpośredniej a w rozporządzeniu komórce postepowań podatkowych a jak podzielić ludzi w małych i średnich urzędach  w których wszyscy robili wszystko VAT a Dochodowy lub podatki majątkowe( a na marginesie gdzie one są)toż to nie to samo :za2: niech żyje chaos i oszuści podatkowi :piwo:


27 lip 2010, 11:06
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 sie 2009, 07:34

 POSTY        3657
Post Reorganizacja
Dzięcioł                    



Min.Fin. udostępniło projekt zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych:

http://fzzps.pl/userfiles/file/Zarz%C4% ... i%20US.rtf

Podobno zmiany od września.

No to już niedługo zacznie się cyrk   :wacko:

____________________________________
Videtur et hoc mihi Platforninem non debere esse
Poza tym uważam że Platformę należy zniszczyć
/Katon starszy/


27 lip 2010, 11:53
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 paź 2006, 14:43

 POSTY        252
Post Reorganizacja
Badman                    



Dzięcioł                    



Min.Fin. udostępniło projekt zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych:
Podobno zmiany od września.

No to już niedługo zacznie się cyrk   :wacko:


Cyrk to już jest od jakiegoś czasu ze względu na brak informacji.

____________________________________
"Kto cały czas ciężko pracuje, nie ma czasu zarabiać pieniędzy" - J. D. Rockefeller


27 lip 2010, 13:39
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA02 lut 2010, 21:46

 POSTY        22
Post Reorganizacja
Ktoś się przestraszył że w Obsłudze Bezpośredniej będzie pół urzędu i poutykał co się dało do Postępowań Podatkowych dla równowagi bez ładu i składu.


27 lip 2010, 17:49
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA02 lut 2010, 21:46

 POSTY        22
Post Reorganizacja
i jeszcze w PP-1 (orzecznictwo) jest przenoszenie odpow. za zobowiązania na wspólników spółek osobowych (art. 115 par. 1 OP) a w PP-3 (zabezpieczenia i przenosz. odpow.) przenoszenie odpow. za zobowiązania na osoby trzecie. O co tu chodzi...


27 lip 2010, 17:55
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 cze 2009, 22:31

 POSTY        210
Post Reorganizacja


STARUSZEK - " niech żyje chaos i oszuści podatkowi "

Tak się zastanawiam komu zależy na tym chaosie , zamiast usprawniać pracę urzędu to się ją pogarsza. Dlaczego decyzje o nas zapadają w Min.Fin. które nie ma zielonego pojęcia o pracy w US. W Min.Fin. pracują młodzi kreatywni wprowadzający chaos i zamieszanie. Zmieniają się tam na stołkach i mają zero pojęcia o ściąganiu podatków i żmudnej, mrówczej pracy na dole. Najpierw uprościć podatki, podać jednolite i jednoznaczne przepisy podatkowe, zapewnić jeden powtarzam jeden wspólny program komputerowy do pracy na każdym stanowisku w urzędzie i dopiero wówczas wprowadzić reorganizację. No cóż takie życzenia to tylko w Erze ;)


27 lip 2010, 18:10
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA24 sie 2007, 09:05

 POSTY        142

 LOKALIZACJASto(L)yca
Post Reorganizacja
Dzięcioł                    



Min.Fin. udostępniło projekt zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych:

http://fzzps.pl/userfiles/file/Zarz%C4% ... i%20US.rtf

Podobno zmiany od września.


A ten wrzesień to na ile pewny? I czy na pewno to wrzesień 2010?
:za2:

____________________________________
"Chciałem, by Warszawa była wielka. (...) I Warszawa jest wielka. (...) dziś widzę wielką Warszawę.
                                                                                       S. Starzyński. 23.09.1939r.


27 lip 2010, 18:37
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA17 maja 2009, 07:47

 POSTY        20
Post Reorganizacja
U Nas w podkarpackim już wszyscy wiedzą w jakim są dziale a nawet gdzie i z kim siedza . Zmiany najpóżniej od 1 października 2010 r! Bez względu czy i kiedy wejdzie to rozporządzenie!


27 lip 2010, 19:04
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post zobowiązania a zaległości
Leonsio                    



i jeszcze w PP-1 (orzecznictwo) jest przenoszenie odpow. za zobowiązania na wspólników spółek osobowych (art. 115 par. 1 OP) a w PP-3 (zabezpieczenia i przenosz. odpow.) przenoszenie odpow. za zobowiązania na osoby trzecie. O co tu chodzi...

Może chodzi o to, że odpowiedzialność za zaległości (nie zobowiązania!)
- wspólników spółek osobowych wynika  z art. 115 par. 1 OP, a
- zarządu spółek kapitałowych  - z art. 116 par. 1 OP?

Jestem na urlopie, więc w ogóle "nie jestem w temacie" :)

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


27 lip 2010, 19:32
Zobacz profil
Fachowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA16 maja 2006, 21:36

 POSTY        2772

 LOKALIZACJAz MEKKI
Post Reorganizacja
Do tego chaosu dołączą się reorganizowani informatycy, którzy będą właśnie realizowali swoje największe od 15 lat zadanie przejścia na nowy serwer, nową bazę i dostosowany do nich - ale jeszcze nie przetestowany program POLTAX w wersji 2010.
Program oczywiście w żaden sposób nie jest dostosowany do zmian organizacyjnych bo został zamrożony w wersji wrzesień 2009 i będzie wpierw naprawiany a potem dopiero modernizowany.

Co z tego wyniknie ? Zobaczymy po 1 października.

W prognozach należy uwzględnić fakt osiągnięcia aż !!! 3% volumenu deklaracji składanych elektronicznie i brak sal obsługi klienta w wielu urzędach. I rażący brak środków na reorganizację, dostosowanie lokali i ich wyposażenie oraz jakikolwiek fundusz i czas na zmiany oprogramowania. Jak dodamy że to już trzeci rok obniżania płacy realnej to wyjdzie jak chętnie pracownicy będą się dostosowywali do zmian. O szkoleniach też się nic nie mówi jedynie o tych dla czapki korporacyjnej.

____________________________________
"Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit


27 lip 2010, 21:31
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1069 ]  idź do strony:  1, 2, 3, 4, 5 ... 77  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: