Teraz jest 05 wrz 2025, 19:05



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 
Autor Treść postu
Site Admin
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA09 maja 2006, 21:23

 POSTY        2059

 LOKALIZACJARada Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej
Post 
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Co napisać w regulaminie funduszu socjalnego<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Wkrótce pracodawcy będą musieli wspólnie ze związkami lub reprezentantem załogi podjąć decyzję o tworzeniu bądź nietworzeniu w przyszłym roku funduszu socjalnego. Tam, gdzie do tej pory go nie było, teraz trzeba będzie opracować jego regulamin
- Do tej pory co roku rezygnowaliśmy z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Teraz mamy więcej środków i chcielibyśmy od przyszłego roku utworzyć taki fundusz. Zabraliśmy się za pisanie regulaminu, ale nie bardzo wiemy, jak i co w nim zawrzeć -pisze czytelniczka DF.

Każdy regulamin jest w zasadzie próbą pogodzenia możliwości finansowych pracodawcy z potrzebami socjalnymi załogi. Aby regulamin spełniał swoje zadanie i jak najlepiej służył załodze, pracodawca i związki zawodowe powinni mieć przynajmniej podstawowe i aktualne informacje o sytuacji socjalnej pracowników, byłych pracowników (emerytów i rencistów), o ich potrzebach i preferencjach socjalnych. Dopiero wówczas powinni próbować dostosować postanowienia regulaminu do możliwości finansowych funduszu i najpilniejszych potrzeb socjalnych załogi.
Oczywiście inna będzie treść regulaminu funduszu u pracodawcy, który zatrudnia kilkaset czy kilka tysięcy pracowników o zróżnicowanej sytuacji dochodowej, ma rozbudowaną infrastrukturę socjalną i jest w stanie dodatkowo zwiększać środki funduszu o odpis z zysku netto. Inna u pracodawcy zatrudniającego kilkudziesięciu młodych, samotnych pracowników, o relatywnie wysokich dochodach.

W tym drugim wypadku, jeśli pracodawca jest spoza sfery budżetowej i zatrudnia mniej niż 20 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty), bardziej zasadna wydaje się rezygnacja z funduszu i wypłacanie świadczenia urlopowego.


O CZYM PAMIĘTAĆ, OPRACOWUJĄC REGULAMIN

Opracowując regulamin, należy:
w miarę dokładnie zbadać sytuację życiową, rodzinną i materialną osób uprawnionych do korzystania z funduszu. Szczególnie należy zwrócić uwagę na ich sytuację dochodową; przy czym należy badać dochód na osobę w rodzinie, a nie wysokość wynagrodzenia pracownika u pracodawcy;
przestrzegać kryteriów o wyłącznie socjalnym charakterze. Nie są kryteriami socjalnymi w rozumieniu ustawy o zfśs: przynależność do określonej grupy zawodowej, ogólny lub zakładowy staż pracy, wymiar czasu pracy, jednoczesne zatrudnienie u innego pracodawcy, zatrudnienie współmałżonka;
przestrzegać przepisów ustawy o zfśs w zakresie wyboru świadczeń socjalnych finansowanych z funduszu i ich formy;
opracować jasne reguły ubiegania się o świadczenia socjalne;
współpracować z zakładowymi partnerami społecznymi, tj. z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy one nie działają - z reprezentantem załogi, najpierw przy uzgadnianiu treści regulaminu, a następnie przy kwalifikowaniu poszczególnych osób uprawnionych do przyznania świadczeń.


CO POWINIEN ZAWIERAĆ

W regulaminie zfśs należy ustalić w szczególności:

rodzaje i formy świadczeń socjalnych zaliczanych do działalności socjalnej w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.) i najwłaściwszych ze względu na potrzeby załogi, byłych pracowników oraz ich rodzin;

Należy pamiętać, że definicja działalności socjalnej zawiera wykaz dopuszczonych ustawą wydatków z funduszu, ale nie wszystkie one muszą być wprowadzone do regulaminu.

PRZYKŁAD
Jeśli z zfśs ma być finansowana pomoc w formie zwrotnej (pożyczki) na cele mieszkaniowe, należy w regulaminie określić:

przeznaczenie tej pomocy,
wysokość ewentualnego oprocentowania (pożyczki mogą być nieoprocentowane),
sposób zabezpieczenia i spłaty pożyczki,
warunki zawieszania spłaty pożyczki i ewentualnego jej umorzenia,
rodzaje i formy udzielania bezzwrotnej pomocy materialnej (zapomogi).

PRZYKŁAD
Jeśli z zfśs mają być finansowane różne formy krajowego wypoczynku, to w regulaminie należy ustalić:

czy zakład będzie dopłacać wyłącznie do usług wypoczynkowych realizowanych w formach stacjonarnych (wczasy rodzinne w obiektach wczasowych, kolonie dla dzieci pracowników, dostępne na rynku usług turystycznych jako tzw. wypoczynek zorganizowany na podstawie skierowania),
czy dopuszcza się alternatywną pomoc finansową z zfśs, uzależnioną od skorzystania przez pracownika z urlopu wypoczynkowego (tzw. wczasy pod gruszą).
plan przychodów i wydatków funduszu w danym roku (tzw. roczny preliminarz);

Należy określić w nim kwotowo lub procentowo przeznaczenie środków socjalnych na poszczególne cele, rodzaje i formy działalności socjalnej, przy założeniu że w razie konieczności ustalony na początku roku podział tych środków może być skorygowany.

grupy osób uprawnionych;

O przynależności do tych grup powinna decydować m.in. sytuacja dochodowa, i od niej powinna zależeć wysokość świadczeń socjalnych. Nie jest naruszeniem ustawy zapisanie w regulaminie zfśs zasady, że grupy uprawnionych osób o najwyższych dochodach w firmie (np. menedżerowie) nie otrzymują świadczeń ze względu na ograniczoną wielkość środków funduszu.

co rozumieć przez pojęcie "rodzina" pracownika;
zasady i sposób pozyskiwania przez pracodawcę informacji o sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób ubiegających się o świadczenia socjalne;

W praktyce najczęściej wymaga się, by osoba zainteresowana otrzymaniem pomocy złożyła oświadczenie o przeciętnym dochodzie na osobę w rodzinie (w gospodarstwie domowym). Przy tym w regulaminie powinny być wskazane: rodzaje i składniki wynagrodzenia, inne dochody mające wpływ na ustalenie faktycznej, bieżącej sytuacji dochodowej osoby uprawnionej.

częstotliwość, z jaką można ubiegać się o świadczenia danego rodzaju (raz w roku, kilka razy w roku, co kilka lat);
wiek dzieci pracowników, uprawniający do świadczeń socjalnych do nich adresowanych;

W praktyce przyjmuje się, że decyduje w tym zakresie momentosiągnięcia przez nie samodzielności finansowej lub ukończenie studiów.

zasady korzystania ze świadczeń socjalnych współmałżonków zatrudnionych u tego samego pracodawcy (patrz ramka);
tryb zgłaszania i wprowadzania zmian w regulaminie;
miejsce i terminy występowania z wnioskami o świadczenia socjalne przez osoby uprawnione;
tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o świadczenia z możliwością wprowadzenia wewnętrznej procedury odwoławczej w razie negatywnej decyzji o ich przyznaniu;
wzory dokumentów przydatnych w organizowaniu działalności socjalnej.

Mogą to być np. wnioski o świadczenia, oświadczenia o sytuacji dochodowej, umowy o udzielenie zwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe, karty ewidencyjne przyznawanych świadczeń poszczególnym pracownikom, emerytom i ich rodzinom, tabele dopłat z wyodrębnieniem grup dochodowych. Należy oznaczyć je jako kolejne załączniki do regulaminu, bo tylko wtedy dokumenty te mają status unormowań regulaminowych, do których stosuje się przepisy ustawy o regulaminie zfśs.


JAKICH BŁĘDÓW UNIKAĆ

W regulaminie zfśs nie powinny się znaleźć postanowienia o:

& #9632; wysokości i zasadach naliczania odpisu na fundusz; w tym zakresie obowiązują bezpośrednio regulacje ustawowe lub w wypadku pracodawców objętych układami zbiorowymi pracy lub regulaminami wynagradzania - regulacje dotyczące wysokości odpisu na zfśs wynikające z tych zakładowych przepisów;
& #9632; rodzajach i formie wydatków kwalifikowanych jako ustawowa działalność socjalna. Najczęściej spotykane nieprawidłowości w tym zakresie dotyczą finansowania z funduszu:
- szkoleń i dokształcania pracowników,
- dostępu do ponadstandardowej opieki medycznej w formie abonamentowej,
-różnego rodzaju szczepień,
- uprawnień do bezpłatnych przejazdów,
- tzw. zakładowych imprez integracyjnych lub okolicznościowych (święta branżowe, jubileusze zakładowe, pożegnania pracowników odchodzących na emeryturę),
-upominków i prezentów, które co do zasady nie są powiązane z sytuacją socjalną osób uprawnionych,
-dojazdów do pracy,
-różnych form żywienia zbiorowego,
-ubezpieczeń.
& #9632; wyłączeniu z kręgu uprawnionych rodzin pracowników lub emerytów zakładu, co nie oznacza, że mogą oni nie otrzymywać świadczeń ze względu na relatywnie dobrą sytuację dochodową;
& #9632; kryteriach decydujących o przyznaniu pomocy socjalnej innych niż sytuacja życiowa, rodzinna i materialna. Nie mogą być to zatem takie kryteria, jak: staż pracy, wymiar czasu pracy (patrz wyrok SN z 16 sierpnia 2005 r., I PK 12/05). <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

JADWIGA STEFANIAK
Autorka jest głównym specjalistą w Departamencie Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej


--------------------------------------------------------------------------------

Regulamin musi być dostępny
Regulamin zfśs powinien być ogólnie dostępny. Pracownicy i inne osoby uprawnione, jako adresaci świadczeń socjalnych, muszą mieć zapewniony bieżący wgląd do regulacji zakładowych (np. w intranecie). Powinni wiedzieć, o jaką pomoc i na jakich zasadach mogą ubiegać się w swoim zakładzie.


Czytelnicy pytają, ekspert odpowiada
- Jesteśmy pracownikami przedsiębiorstwa, w którym zatrudnieni są również nasi małżonkowie. Od 1 stycznia br. obowiązuje w naszej firmie nowy regulamin zfśs, zaakceptowany przez zarząd firmy i związki zawodowe. Zawiera on między innymi zapis: "każda osoba uprawniona może raz na dwa lata ubiegać się i skorzystać z dofinansowania wczasów lub wypoczynku". Pracodawca interpretuje ten zapis w następujący sposób: jeśli w firmie są zatrudnieni oboje małżonkowie, to mogą skorzystać z dofinansowania tylko raz na dwa lata. W naszej opinii taka interpretacja powoduje wykluczenie jednego z zatrudnionych małżonków. Naszym zdaniem zapis ten powinien umożliwić małżonkom korzystanie ze świadczeń (w zależności od sytuacji socjalnej) w ten sposób, że w jednym roku wniosek o świadczenie składa jeden z zatrudnionych małżonków (i skorzystają z tego świadczenia uprawnieni członkowie jego rodziny) i, analogicznie, w następnym roku wniosek składa drugi z małżonków. Czy interpretacja stosowana przez pracodawcę jest poprawna?

Obiektywnie biorąc, nie ma uzasadnienia do przyznawania świadczeń tego samego rodzaju, w podwójnej wysokości, tylko z tego powodu, że współmałżonkowie są pracownikami tego samego zakładu. Dotyczy to zwłaszcza świadczeń na rzecz dzieci. Jeśli świadczenie (np. w formie dopłaty do kolonii) jest adresowane do dzieci, to nie ma uzasadnienia, żeby przyznać je dwa razy. Co do zasady uprawnienie do korzystania z pomocy socjalnej ma pracownik i jego rodzina. Świadczenia socjalne nie są jednak roszczeniem ze stosunku pracy, a to oznacza, że samo uprawnienie do korzystania z funduszu nie gwarantuje otrzymania świadczenia. Jeśli więc jeden ze współmałżonków otrzymuje, zgodnie z regulaminem, świadczenie dla siebie i rodziny, to tym samym zostaje zrealizowane - w rozumieniu ustawy - uprawnienie tej rodziny. Jednak ostatecznie o zasadach korzystania ze świadczeń socjalnych przez pracowników współmałżonków powinni rozstrzygać pracodawcy właśnie w regulaminie.


REGULAMIN ZAKŁADOWEGO FUNDUSZU ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH (ZFŚS)
I. Podstawa prawna wydania regulaminu
1. Art. 8 ust. 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.)

2. Art. 27 i art. 30 ustawy z23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 z późn. zm.)

II. Postanowienia ogólne
§ 1

1. Podstawę prawną gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych stanowią przepisy ustawy o zfśs oraz niniejszy regulamin, w tym zatwierdzony coroczny plan wydatków z funduszu (plan rzeczowo-finansowy).

2. Administratorem zfśs, zapewniającym obsługę funduszu oraz odpowiedzialnym za realizację ustawy ozfśs i regulaminu, jest pracodawca (w rozumieniu art. 3 kodeksu pracy) lub osoba (organ) upoważniona do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy (kierownik kadr, dyrektor departamentu zarządzania zasobami ludzkimi itp.). § 2

1. Regulamin i projekt jego zmiany, coroczny preliminarz wydatków z funduszu oraz projekt jego zmiany wymagają uzgodnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi lub z przedstawicielem pracowników wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów - jeżeli u danego pracodawcy pracownicy nie są zrzeszeni w związki zawodowe.

2. W celu usprawnienia ustawowej formuły współstanowienia w zakresie zfśs pracodawca i zakładowe organizacje związkowe mogą powołać -w drodze i na zasadach porozumienia -wspólną reprezentację (roboczy zespół socjalny). Gdy działa więcej niż jedna organizacja związkowa, art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych stosuje się odpowiednio.

3. Wyjaśnianie postanowień regulaminu oraz rocznego preliminarza wydatków należy do wspólnych kompetencji pracodawcy oraz zakładowych organizacji związkowych (a w razie ich braku - reprezentanta pracowników).

§ 3

1. Wnioski dotyczące przyznania świadczeń socjalnych, przewidzianych w regulaminie, należy składać w wydziale socjalnym lub innym, właściwym do załatwiania spraw pracowniczych.

2. Treść regulaminu funduszu jest ogólnie dostępna i podawana do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u pracodawcy (tablica ogłoszeń, intranet). Regulamin jest wydawany na każde żądanie osoby uprawnionej.

§ 4

1. W razie odmowy przyznania świadczenia osoba zainteresowana ma prawo odwołać się do pracodawcy. Rozpatrzenie odwołania następuje niezwłocznie. Ponowna negatywna decyzja pracodawcy i zakładowych organizacji związkowych jest ostateczna.

2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy.

III. Przeznaczenie funduszu
§ 5

Środki zfss przeznacza się na finansowanie:

1. Wypoczynku w formie:

a) zorganizowanych wczasów, kolonii dla dzieci i obozów dla młodzieży, realizowanych wyłącznie na terenie Polski;

b) dopłat do krajowego wypoczynku organizowanego przez pracowników i inne osoby uprawnione -we własnym zakresie, tzw. wczasy pod gruszą, za okres nie krótszy niż 14 kolejnych dni kalendarzowych wypoczynku w rozumieniu art. 162 kodeksu pracy.

2. Działalności kulturalno-oświatowej, sportowej i turystycznej w formie:

a) dopłat do ceny biletów: do kina, teatru, na występy estradowe, koncerty, wystawy, imprezy sportowe i rekreacyjne oraz na basen i do siłowni;

Udostępnianie tych usług odbywa się odpłatnie z zastosowaniem kryteriów dochodowych.

b) dopłat do krajowych wycieczek turystyczno-krajoznawczych - według zasad określonych dla odpłatności za wczasy zorganizowane.

3. Pomocy materialnej w formie rzeczowej i finansowej (zapomogi) dla osób dotkniętych wypadkami losowymi lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej - przyznawanej jednorazowo lub okresowo, w zależności od potrzeb oraz możliwości finansowych funduszu. Pomoc rzeczowa może być udzielona w formie zakupu: lekarstw, artykułów żywnościowych, niektórych niezbędnych sprzętów domowych, podręczników szkolnych dla dzieci, odzieży; może być realizowana także w formie zakupu bonów towarowych.

4. Udzielanie pomocy mieszkaniowej w formie pożyczek na:

a) uzupełnienie własnego wkładu budowlanego na mieszkanie spółdzielcze przydzielane na warunkach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub w TBS;

b) pokrycie kosztów wykupu lokalu na własność;

c) uzupełnienie wkładu własnego na budowę domu jednorodzinnego bądź lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość;

d) przystosowanie mieszkań do potrzeb osób niepełnosprawnych;

e) adaptację pomieszczeń (np. strych, suszarnia) na cele mieszkalne;

f) remonty i modernizacje mieszkań i domów jednorodzinnych.

5. Okresową, bezzwrotną pomoc finansową na zmniejszenie miesięcznych wydatków mieszkaniowych, przyznawaną w indywidualnych przypadkach utrzymującej się dłuższy czas i udokumentowanej, trudnej sytuacji dochodowej osoby uprawnionej.

V. Osoby uprawnione do korzystania z funduszu
§ 7

1. Z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą korzystać:

a) pracownicy zatrudnieni na podstawie: umowy o pracę na czas określony i nieokreślony, na okres próbny, na czas wykonania określonej pracy, na zastępstwo, na podstawie powołania, mianowania, wyboru, spółdzielczej umowy o pracę -w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, pracownicy przebywający na urlopach wychowawczych, pracownicy młodociani, osoby, z którymi pracodawca zawarł umowę o wykonywanie pracy nakładczej, osoby zatrudnione na podstawie umowy agencyjnej, wykonujący pracę nieprzerwanie co najmniej 30 dni w miesiącu.

2. Ze świadczeń socjalnych mogą korzystać także członkowie rodzin pracowników, w tym współmałżonkowie oraz dzieci.

3. Emeryci i renciści - byli pracownicy, dla których pracodawca był ostatnio zatrudniającym przed uzyskaniem przez nich statusu emeryta lub rencisty oraz członkowie ich rodzin.

4. Osoby, którym pracodawca przyznał prawo do korzystania z funduszu (np. członkowie rodziny po zmarłym pracowniku lub emerycie czy renciście, jeżeli osoby te były na utrzymaniu zmarłych, dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych, objętych opieką pracodawcy, emeryci i renciści ze zlikwidowanych zakładów, dzieci z terenów dotkniętych przez powódź, konkubenci, byli pracownicy pobierający świadczenie przedemerytalne itp).

5. Za członków rodziny, o których mowa w ust. 2 i 3, uważa się:

a) pozostające na utrzymaniu i wychowaniu dzieci własne, dzieci przysposobione oraz przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej - do lat 18, a jeżeli kształcą się w szkole - do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat, osoby niepełnosprawne - bez względu na wiek,

b) współmałżonkowie,

c) w szczególnie uzasadnionych przypadkach - rodzice prowadzący z pracownikiem wspólne gospodarstwo domowe.

§ 8

Świadczenia socjalne w pierwszej kolejności przysługują osobom uprawnionym:

a) o niskim dochodzie na osobę w rodzinie,

b) wychowującym samotnie dzieci, wykazującym niski dochód na osobę w rodzinie,

c) posiadającym rodziny wielodzietne o niskim dochodzie na osobę w rodzinie,

d) mającym dzieci, które ze względu na stan zdrowia wymagają specjalnej, kosztownej opieki i leczenia, oraz wychowującym dzieci częściowo lub całkowicie osierocone - o niskim dochodzie na osobę w rodzinie.

VI. Tryb i zasady ubiegania się oświadczenia socjalne
§ 9

1. Dopłata do wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów lub we własnym zakresie przysługuje jeden raz wdanym roku kalendarzowym.

2. Z dofinansowania letniego lub zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży rodzice mogą korzystać corocznie.

3. Osoby ubiegające się o dopłatę do wypoczynku składają wnioski do 31 marca danego roku kalendarzowego lub w innym terminie podanym do powszechnej wiadomości. Wnioski o dopłaty do skierowań wczasowych lub dofinansowanie wypoczynku indywidualnie organizowanego przez osoby uprawnione powinny być zgodne z planem urlopów ustalonym na dany rok kalendarzowy w zakładzie.

4. Dopłata z funduszu do skierowań wczasowych i kolonijnych lub innych świadczeń socjalnych zakupionych u innych organizatorów będzie rozpatrywana po wcześniejszym powiadomieniu pracodawcy o takim zamiarze.

5. Zapomogi rzeczowe lub finansowe mogą być przyznawane na wniosek zainteresowanych osób uprawnionych. W indywidualnych przypadkach z wnioskiem o przyznanie zapomogi osobie uprawnionej może wystąpić także z własnej inicjatywy pracodawca, grupa pracowników lub zakładowa organizacja związkowa, z tym że osoba, której wniosek będzie dotyczyć, jest obowiązana wypełnić odpowiedni wniosek i potwierdzić odbiór przyznanego świadczenia. W wyjątkowych, niezależnych od niej sytuacjach odbioru świadczenia może dokonać inna, upełnomocniona przez nią osoba.

VII. Uznaniowy charakter świadczeń socjalnych
§ 10

1. Decyzja o przyznaniu i wysokości dopłat z funduszu do wszystkich rodzajów usług i świadczeń socjalnych dla osób uprawnionych jest uzależniona od ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej, a w wypadku pomocy mieszkaniowej -również od ich aktualnej sytuacji mieszkaniowej.

2. Podstawę do ustalenia ulgowych usług (z dopłatą z funduszu) stanowi dochód przypadający na osobę w rodzinie, wykazany w oświadczeniu pracownika.

3. Pracownik ma obowiązek wykazać w oświadczeniu faktyczną wysokość wszystkich dochodów uzyskiwanych przez wspólnie zamieszkujące i prowadzące wspólne gospodarstwo domowe osoby.Średnią oblicza się z sumy dochodów rodziny z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o świadczenie, podzielonej przez trzy i podzielonej przez liczbę członków rodziny pracownika pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym. W razie powzięcia wątpliwości co do prawdziwości danych zawartych w oświadczeniu osoba uprawniona może być poproszona o dostarczenie dokumentów potwierdzających podane informacje.

4. Pracownik ubiegający się o pełnopłatną usługę (bez dopłaty z funduszu) nie ma obowiązku wykazywania dochodu.

5. Tabele odpłatności za wczasy zorganizowane, kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży, dofinansowania wypoczynku organizowanego przez osoby uprawnione we własnym zakresie będą ustalane corocznie w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi w formie załącznika do regulaminu.

6. Współmałżonkowie zatrudnieni u tego samego pracodawcy korzystają z dopłat do wypoczynku dla dzieci i młodzieży tylko z tytułu zatrudnienia jednego z nich.

POMOC NA CELE MIESZKANIOWE
VIII. Zasady udzielania pomocy w formie pożyczek
§ 11

1. Pożyczka na remont mieszkania może być udzielona raz na dwa lata, pod warunkiem całkowitej spłaty uprzednio zaciągniętej pożyczki na ten cel.

2. W wypadku zatrudnienia udanego pracodawcy współmałżonków zamieszkujących w tym samym lokalu i prowadzących wspólne gospodarstwo domowe pożyczka na remont może być przyznana tylko jednemu z nich.

3. Zasada określona w ust. 2 będzie stosowana także do pożyczki na budowę domu jednorodzinnego.

4. Wysokość pożyczek oraz ich oprocentowanie jest ustalane corocznie w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi - w zależności od ilości środków funduszu przeznaczonych w danym roku na ten cel.

5. Zaciągnięcie pożyczki wymaga poręczenia co najmniej dwóch osób - pracowników pożyczkodawcy.

6. Osoba ubiegająca się o pomoc na cele mieszkaniowe składa odpowiedni wniosek uzupełniony o:

a) kopię dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do zajmowanego lokalu lub domu (własność, najem, użyczenie) przy ubieganiu się o pożyczkę na remont,

b) kopie pozwolenia na budowę oraz kosztorysu przy ubieganiu się o pożyczkę na budowę domu,

c) zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej lub TBS o przydziale lokalu przy ubieganiu się o pożyczkę na uzupełnienie wkładu mieszkaniowego lub wkładu budowlanego,

d) umowę kupna lokalu mieszkalnego zawartą z deweloperem.

IX. Spłata pożyczek
§ 12

1. W odniesieniu do pożyczki na remont okres spłaty ustala się na dwa lata, z możliwością wcześniejszej spłaty.

2. Na pozostałe rodzaje pożyczek mieszkaniowych okres spłaty ustala się maksymalnie do czterech lat, z możliwością krótszego okresu spłaty, określonego w indywidualnie zawieranych umowach.

3. Ustalone w umowie wysokości rat pożyczki będą regulowane z bieżącego wynagrodzenia za pracę pożyczkobiorcy, łącznie z otrzymywanymi nagrodami, premiami, zasiłkiem chorobowym, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 91 kodeksu pracy.

4. Spłata ustalonych rat pożyczki następuje od następnego miesiąca po podpisaniu umowy.

5. W razie rozwiązania umowy o pracę z winy pracownika niespłacona część pożyczki podlega natychmiastowej spłacie. Zasada ta nie dotyczy pracowników przechodzących na emeryturę lub rentę bądź przechodzących do innej jednostki w strukturze organizacyjnej pracodawcy.

X. Warunki zawieszenia i umorzenia pożyczek
§ 13

1. W wypadkach losowych, takich jak zalanie mieszkania, pożar i kradzież oraz bezrobocie współmałżonka, powodujących utratę zdolności obsługi spłaty pożyczki, pożyczkobiorca może ubiegać się o:

a) zawieszenie spłaty pożyczki na rok przy pożyczce na remont mieszkania,

b) częściowe lub całkowite umorzenie pożyczki zaciągniętej na uzupełnienie wkładu mieszkaniowego (budowlanego), remont.

2. Niespłacona pożyczka lub jej część może być umorzona także w razie śmierci pożyczkobiorcy.

3. Wniosek o zawieszenie lub umorzenie niespłaconej części pożyczki powinien być uzupełniony o dokumenty potwierdzające zaistniały wypadek losowy (np. zaświadczenie z policji lub administracji spółdzielni).

4. Decyzję o zawieszeniu lub umorzeniu pożyczki podejmuje pracodawca w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi (z przedstawicielem załogi).

§ 14

Regulamin wchodzi w życie po podpisaniu przez strony i ogłoszeniu przez pracodawcę.

(podpis pracodawcy lub osoby uprawnionej) (podpisy uprawnionych przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych lub przedstawiciela załogi) )

Rzeczpospolita, 5.12.2006r.

____________________________________
Mów otwarcie i otwarcie działaj, gdy w kraju dobre panują rządy.Otwarcie działaj, lecz mów ostrożnie, gdy rządy są złe...


06 gru 2006, 06:11
Zobacz profil WWW
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 wrz 2006, 10:33

 POSTY        313
Post 
Będą wyższe odpisy podstawowe na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Odpis podstawowy na fundusz świadczeń socjalnych, a także świadczenie urlopowe będą w tym roku wyższe niż w 2006 roku.
Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych do końca maja muszą odprowadzić na konto funduszu 75 proc. równowartości ustalonych na ten rok odpisów podstawowych. Pozostałą część muszą wpłacić na konto do 30 września.
Odpisy na ZFŚS ustala się, biorąc pod uwagę przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej. W 2006 roku wyniosło ono 2059,92 zł, a w jego drugim półroczu – 2145,59 zł. Skoro jednak było ono wyższe w drugim półroczu niż w całym roku, to zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 2004 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.) bierze się pod uwagę wyższą kwotę.

KTO OBOWIĄZKOWO TWORZY FUNDUSZ SOCJALNY
• pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 20 osób (w przeliczeniu na pełne etaty) na dzień 1 stycznia każdego roku
• pracodawcy z jednostek sektora finansów publicznych tworzą fundusz niezależnie od liczby zatrudnionych
• pracodawcy, u których w firmach pracuje mniej niż 20 pełnoetatowców, mogą tworzyć ZFŚS lub wypłacać pracownikom świadczenie urlopowe

Odpis podstawowy w 2007 roku wyniesie więc;
• na jednego zatrudnionego – 37,5 proc. przeciętnego wynagrodzenia, czyli 804,60 zł (w 2006 roku – 764,25 zł),
• na jednego pracownika zatrudnionego w szczególnie uciążliwych warunkach pracy – 50 proc. przeciętnej pensji, tj. 1072,80 zł (w 2006 roku – 1019 zł),
• na jednego pracownika młodocianego w pierwszym roku nauki – (5 proc.), czyli 107,28 zł, w drugim roku nauki – (6 proc.) 128,74 zł oraz w trzecim roku nauki (7 proc.) – 150,19 zł.

Pracodawcy, którzy nie tworzą funduszu socjalnego, ale wypłacają swoim pracownikom świadczenie urlopowe, muszą pamiętać, że jego wysokość w tym roku (podobnie, jak w poprzednim) nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego, odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika. Jeśli więc pracownik zatrudniony jest w szczególnie uciążliwych warunkach, to otrzymane przez niego świadczenie urlopowe w tym roku nie może być wyższe niż 1072,80 zł.
Skoro w przepisach ustawy o ZFŚS jest mowa o świadczeniu urlopowym nie wyższym niż podstawowa wysokość odpisów, oznacza to, że pracodawcy, którzy na początku tego roku wypłacili takie świadczenie swoim pracownikom za urlop w 2007 roku na podstawie wysokości obowiązujących w 2006 roku, nie muszą im go wyrównywać.
Izabela Rakowska-Boroń<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Gazeta Prawna 21.02.2007 r.


22 lut 2007, 07:05
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Ograniczenie dopłat z ZFŚS tylko do wypoczynku w kraju jest niezgodne z Konstytucją

<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
28 marca 2007 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Trybunał orzekł, że art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w zakresie, w jakim przepisy te uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju, jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji.

Kwestionowanymi przepisami ustawodawca wprowadził dodatkowe kryterium korzystania z ulgowych usług i świadczeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jakim jest miejsce korzystania ze świadczeń - Polska. Wprowadzenie takiego kryterium prowadzi do sytuacji, że osoby, które były uprawnione do korzystania z dopłat ze względu na swoją sytuację życiową i materialną nie będą mogły z nich skorzystać jedynie z tego powodu, że spędzają urlop poza granicami Polski. W praktyce prowadzi to do znacznego ograniczenia wolnego wyboru miejsca spędzania wypoczynku. Ponadto, zdaniem Trybunału, ograniczenie to jest szczególnie dotkliwe w przypadku cudzoziemców pracujących na terenie Polski. Uniemożliwia bowiem tym osobom korzystanie z usług i świadczeń Funduszu, jeśli wypoczynek urlopowy spędzają w ojczystym kraju. Nosi to znamiona dyskryminacji ze względu na obywatelstwo, co narusza konstytucyjną zasadę niedyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.

Rozprawie przewodniczył sędzia TK Marek Kotlinowski, a sprawozdawcą był prezes TK Jerzy Stępień.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

(K 40/04, źródło: www.trybunal.gov.pl)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Pracownicy dostaną dofinansowanie z ZFŚS także do wczasów za granicą



28 marca 2007 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) dotyczący zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Trybunał orzekał w sprawie zgodności art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w zakresie, w jakim uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji.

W obowiązującym do końca 2002 r. stanie prawnym korzystający z funduszu świadczeń socjalnych mieli w pełni zagwarantowany wolny wybór miejsca spędzania wypoczynku. Ustawodawca nie uzależniał bowiem prawa do dopłaty do wypoczynku od miejsca jego spędzania. Zakwestionowany przez Rzecznika Praw Obywatelskich przepis wprowadził dodatkowe kryterium korzystania z usług i świadczeń funduszu, którym jest miejsce korzystania ze świadczeń - Polska. Powoduje to, że osoby, które byłyby uprawnione do korzystania z dopłat funduszu do wypoczynku urlopowego ze względu na swoją sytuację rodzinną i materialną, nie będą mogły skorzystać dopłat jedynie dlatego, że wypoczywają poza granicami Polski. Zdaniem RPO takie kryterium znacznie ogranicza wolny wybór miejsca spędzania wypoczynku przez pracowników i inne osoby objęte funduszem. Ponadto z krajowego rynku tego typu usług czyni swoistego monopolistę, co może odbić się na podniesieniu cen. Ograniczy to lub uniemożliwi korzystanie z nich przez osoby słabiej sytuowane, pomimo otrzymywania dopłat.

Po przeprowadzeniu rozprawy Trybunał Konstytucyjny orzekł, że zakwestionowany art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji.

W ocenie Trybunału, wprowadzone dodatkowe kryterium korzystania z ulgowych usług i świadczeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, polegające na tym, że musi być to wypoczynek wyłącznie w kraju prowadzi do sytuacji, że osoby, które były uprawnione do korzystania z dopłat ze względu na swoją sytuację życiową i materialną nie będą mogły z nich skorzystać jedynie z tego powodu, że spędzają urlop poza granicami Polski. W praktyce prowadzi to do znacznego ograniczenia wolnego wyboru miejsca spędzania wypoczynku. Ponadto, zdaniem Trybunału, ograniczenie to jest szczególnie dotkliwe w przypadku cudzoziemców pracujących na terenie Polski. Uniemożliwia bowiem tym osobom korzystanie z usług i świadczeń Funduszu, jeśli wypoczynek spędzają w ojczystym kraju. W ocenie Trybunału jest to dyskryminacja ze względu na obywatelstwo, naruszająca konstytucyjną zasadę niedyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.

Wyrok jest ostateczny.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 marca 2007 r., sygn. akt K 40/04

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Ostatnio edytowano 02 cze 2007, 12:57 przez melon, łącznie edytowano 1 raz



29 mar 2007, 17:41
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 wrz 2006, 10:33

 POSTY        313
Post 
Czy dofinansowanie z zfśs trzeba konsultować z przedstawicielami załogi
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->EKSPERT WYJAŚNIA

Przedstawiciel załogi zwrócił się do pracodawcy z prośbą o uwzględnianie jego opinii przy przyznawaniu dopłat do wypoczynku z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W zakładzie tym nie działa organizacja związkowa. Czy pracodawca jest zobowiązany do uzgadniania z przedstawicielem załogi przyznawania dofinansowania do wypoczynku z zfśs dla konkretnego pracownika?

Każdy zakład pracy prowadzący działalność socjalną określa jej zasady i warunki, w tym ewentualne dopłaty do wypoczynku, w odpowiednim regulaminie. W sytuacji jeżeli na terenie zakładu pracy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca ustala treść tego regulaminu w porozumieniu z nią. Sąd Najwyższy, w wyroku z 11 maja 1999 r. (I PKN 664/98, OSNP 2000/14/540) stwierdził, iż warunkiem obowiązywania regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest uzgodnienie jego treści ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, działającymi na terenie zakładu pracy. Pracodawca nie może wydatkować środków z funduszu niezgodnie z regulaminem. Ponadto jest obowiązany uzgadniać z organizacją związkową przyznanie poszczególnych świadczeń, w tym m.in. dopłaty do wypoczynku.

Jeżeli na terenie zakładu pracy nie działa żadna organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Nie przewidziano jednak konieczności uzgadniania z przedstawicielem załogi prawa do świadczeń z zfśs. Oznacza to, że pracodawca może uzgadniać z przedstawicielem załogi przyznanie dofinansowania pracownikowi, składającemu wniosek o dopłatę do wypoczynku, ale nie jest to jego obowiązek.

Kryteriami przyznania dofinansowania do wypoczynku są: sytuacja rodzinna, życiowa i materialna pracownika. Przy ocenie sytuacji materialnej należy wziąć pod uwagę nie tylko wynagrodzenie otrzymywane przez pracownika w danym zakładzie, ale również dochody członków rodziny, pozostających we wspólnym gospodarstwie z pracownikiem. Godne podkreślenia jest, iż na pracodawcy ciąży podwójna odpowiedzialność: z tytułu wydatkowania środków z funduszu zgodnie z regulaminem, ale także zapewnienia zgodności zapisów samego regulaminu z przepisami prawa. To pracodawca jest odpowiedzialny za wydanie i treść regulaminu zfśs, pomimo uzgadniania jego treści ze związkami zawodowymi, albo przedstawicielem załogi. W przypadku przyjęcia propozycji, dotyczącej podziału środków z zfśs, niezgodnej z przepisami prawa, odpowiedzialność za naruszenie prawa ponosi administrator funduszu (pracodawca), a nie wnioskodawcy (związki zawodowe albo przedstawiciel załogi).

WNIOSEK

Gdy w firmie nie działają związki zawodowe, pracodawca jest zobowiązany do uzgodnienia z przedstawicielem załogi treści regulaminu ZFŚS. Może także uzgadniać z tą osobą przyznanie konkretnemu pracownikowi dopłaty do wypoczynku z funduszu, ale nie musi. Jeżeli w firmie działają związki zawodowe, to pracodawca ma bezwzględny obowiązek uzgadniania z nimi zarówno treści regulaminu, jak i przyznawania na jego podstawie konkretnej dopłaty.

PODSTAWA PRAWNA
■  Art. 8, art. 10 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
■  Art. 27 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 z późn. zm.).
Tomasz Dróżdż - ekspert z zakresu prawa pracy<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Gazeta Prawna 02.08.2007 r.


02 sie 2007, 14:52
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Paczki i bony na święta a ZUS i podatek
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Jak najkorzystniej rozliczać bony i paczki świąteczne dla pracowników? Kiedy płacimy od nich składkę ZUS, a kiedy podatek dochodowy?

W grudniu 2007 r. pracownik otrzyma bon towarowy o wartości 700,00 zł oraz paczki świąteczne dla dzieci o wartości 300,00 zł. Świadczenia te zostały sfinansowane w połowie z ZFŚS i w połowie ze środków obrotowych firmy.


Regulamin gospodarowania środkami ZFŚS przewiduje taką pomoc dla pracowników, biorąc pod uwagę ich sytuację życiową i materialną. Jak dokonać rozliczenia pensji pracownika za grudzień, jeśli jest on wynagradzany według stałej stawki miesięcznej 3.000,00 zł brutto?

Czy od wartości bonów i paczek odprowadzić składki na ZUS?

Wartość bonów towarowych oraz paczek świątecznych, finansowanych ze środków ZFŚS korzysta ze zwolnienia z oskładkowania w pełnej wysokości (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego).

Natomiast wartość bonów i paczek, finansowanych ze środków obrotowych pracodawcy stanowi podstawę wymiaru składek.

W przypadku, gdy pracodawca ze środków ZFŚS sfinansuje tylko częściowo wartość bonu towarowego i paczek, ze zwolnienia z oskładkowania korzysta tylko część sfinansowana z ZFŚS. Część sfinansowana ze środków obrotowych firmy podlega oskładkowaniu.

A zatem w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne należy uwzględnić tę część wartości bonów i paczek, która jest finansowana ze środków obrotowych pracodawcy, tj.:

-połowę wartości bonu towarowego - 350,00 zł,
-połowę wartości paczek świątecznych - 150,00 zł.


Czy wartość bonów i paczek przekazanych pracownikowi stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, który należy opodatkować?

Otrzymane przez pracownika bony towarowe sfinansowane ze środków ZFŚS stanowią przychód ze stosunku pracy i tym samym, niezależnie od ich wartości, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Do bonów towarowych nie stosuje się bowiem zwolnienia od opodatkowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, który stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł.

Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W podstawie opodatkowania należy uwzględnić oprócz bonu towarowego również całą wartość paczek.

Z art. 21 ust. 1 pkt 67 updof wynika bowiem, iż wolne od podatku są świadczenia w całości sfinansowane z ZFŚS.

Przekazane pracownikowi bony towarowe oraz paczki świąteczne możecie rozliczyć na dwa sposoby:
1) na dwóch listach płac: dodatkowej i podstawowej,
2) tylko na jednej liście płac.



I. ROZLICZENIE NA DWÓCH LISTACH PŁAC

1. Dodatkowa lista płac


Rozliczenie wartości przekazanych pracownikowi bonów towarowych oraz paczek świątecznych na dodatkowej liście płac powoduje dodanie ich do przychodu pracownika ze stosunku pracy. Na liście dodatkowej obliczacie należne składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki na podatek.

W przypadku dodatkowej listy płac należy jednak pamiętać, aby przy ustalaniu wysokości zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie stosować ani kosztów uzyskania przychodów ani ulgi podatkowej.

Zostaną one bowiem uwzględnione przy naliczaniu miesięcznej pensji pracownika na podstawowej liście płac. Nie stosujecie również przepisów dotyczących sytuacji, gdy wartość składki na ubezpieczenie zdrowotne jest większa od naliczonej zaliczki na podatek.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi kwota:
350,00 zł + 150,00 zł = 500,00 zł.

1. Obliczacie składki na ubezpieczenia społeczne:

-składka emerytalna:
500,00 zł x 9,76% = 48,80 zł,
-składka rentowa:
500,00 zł x 3,5% = 17,50 zł,
-składka chorobowa:
500,00 zł x 2,45% = 12,25 zł,


Łączna kwota składek na ubezpieczenia społeczne:
48,80 zł + 17,50 zł + 12,25 zł = 78,55 zł.

2. Obliczacie składkę na ubezpieczenie zdrowotne:


-podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne (podstawę składek na ubezpieczenia społeczne pomniejszacie o te składki):
500,00 zł - 78,55 zł = 421,45 zł,
-składka na ubezpieczenie zdrowotne:
421,45 zł x 9% = 37,93 zł,
-część składki na ubezpieczenie zdrowotne odliczana od zaliczki na podatek:
421,45 zł x 7,75% = 32,66 zł.

3. Ustalacie zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Opodatkowaniu podlega w całości wartość bonu oraz paczek, tj.:
700,00 zł + 300,00 zł = 1.000,00 zł.

-przychód pracownika z tytułu przekazanych mu bonów oraz paczek świątecznych pomniejszacie o składki na ubezpieczenia społeczne:
1.000,00 zł - 78,55 zł = 921,45 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 921,00 zł,

-obliczacie 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):
921,00 zł x 19% = 174,99 zł,

-otrzymaną kwotę pomniejszacie o część składki na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:
174,99 zł - 32,66 zł = 142,33 zł;
po zaokrągleniu do pełnych złotych: 142,00 zł.

Po dokonaniu rozliczenia na dodatkowej liście płac wartości przekazanych pracownikowi bonów oraz paczek świątecznych, należy pamiętać, aby z najbliższej pensji pracownika potrącić sumę składek na ubezpieczenia społeczne, składki na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczki na podatek, które zostały naliczone od wartości tych bonów i paczek, ale nie były pobrane:
78,55 zł + 37,93 zł + 142,00 zł = 258,48 zł.

II. Podstawowa lista płac

Na podstawowej liście płac rozliczacie pensję pracownika za grudzień.

1. Obliczacie składki na ubezpieczenia społeczne.

Podstawą składek na ubezpieczenia społeczne jest kwota wynagrodzenia za grudzień, tj. 3.000,00 zł.

-składka emerytalna:
3.000,00 zł x 9,76% = 292,80 zł,
-składka rentowa:
3.000,00 zł x 3,5% = 105,00 zł,
-składka chorobowa:
3.000,00 zł x 2,45% = 73,50 zł,
Razem składki na ubezpieczenia społeczne:
292,80 zł + 105,00 zł + 73,50 zł = 471,30 zł.

2. Obliczacie składkę na ubezpieczenie zdrowotne:

-podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne (wynagrodzenie za grudzień pomniejszacie o składki na ubezpieczenia społeczne):
3.000,00 zł - 471,30 zł = 2.528,70 zł,
-składka na ubezpieczenie zdrowotne:
2.528,70 zł x 9% = 227,58 zł,
-część składki na ubezpieczenie zdrowotne odliczana od zaliczki na podatek:
2.528,70 zł x 7,75% = 195,97 zł.

3. Ustalacie zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:


-od pensji pomniejszonej o składki na ubezpieczenia społeczne odejmujecie koszty uzyskania przychodu (zakładamy, że pracownik mieszka i pracuje w tej samej miejscowości), a wynik zaokrąglacie do pełnych złotych:
2.528,70 zł - 108,50 zł = 2.420,20 zł;
po zaokrągleniu do pełnych złotych: 2.420,00 zł,
-wyliczacie 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w pierwszym przedziale skali podatkowej):
2.420,00 zł x 19 % = 459,80 zł,
-od otrzymanej kwoty odejmujecie kwotę wolną od podatku (47,71 zł) i część składki na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:
459,80 zł - 47,71 zł - 195,97 zł = 216,12 zł;
po zaokrągleniu do pełnych złotych: 216,00 zł.

4. Ustalacie kwotę do wypłaty:


-pensję pracownika pomniejszacie o składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne (9%) oraz zaliczkę na podatek dochodowy:
3.000,00 zł - 471,30 zł - 227,58 zł - 216,00 zł = 2.085,12 zł,
-otrzymaną kwotę pomniejszacie o sumę składek na ubezpieczenia społeczne, składkę na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczkę na podatek, które zostały naliczone na dodatkowej liście płac od wartości bonów i paczek przekazanych pracownikowi z okazji świąt, ale nie były pobrane:
2.085,12 zł - 258,48 zł = 1.826,64 zł.

Kwota 1.826,64 zł jest pensją pracownika za grudzień po rozliczeniu przekazanych pracownikowi bonów i paczek.


II. ROZLICZENIE NA JEDNEJ LIŚCIE PŁAC


W przypadku rozliczania przekazanych pracownikowi bonów i paczek świątecznych oraz pensji pracownika za grudzień 2007 r. na jednej liście płac, wszystkich naliczeń dokonujecie od sumy świadczeń bożonarodzeniowych i pensji pracownika.

W takim przypadku musicie jednak pamiętać, aby wartość bonów i paczek nie została pracownikowi wypłacona. W tym celu po dokonaniu wszystkich obliczeń pensję netto pracownika należy pomniejszyć o ich wartość.

Wynagrodzenie brutto pensji pracownika za grudzień 2007 r. to 3.000 zł.

1. Obliczacie składki na ubezpieczenia społeczne.


Podstawą składek na ubezpieczenia społeczne jest suma połowy wartości paczek świątecznych i bonów oraz kwota wynagrodzenia za grudzień, tj. 3.500,00 zł.

-składka emerytalna:
3.500,00 zł x 9,76% = 341,60 zł,
-składka rentowa:
3.500,00 zł x 3,5% = 122,50 zł,
-składka chorobowa:
3.500,00 zł x 2,45% = 85,75 zł,
Razem składki na ubezpieczenia społeczne:
341,60 zł + 122,50 zł + 85,75 zł = 549,85 zł.

2. Obliczacie składkę na ubezpieczenie zdrowotne:


-podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne (podstawę składek na ubezpieczenia społeczne pomniejszacie o te składki):
3.500,00 zł - 549,85 zł = 2.950,15 zł,

-składka na ubezpieczenie zdrowotne:
2.950,15 zł x 9% = 265,51 zł,


-część składki na ubezpieczenie zdrowotne odliczana od zaliczki na podatek:
2.950,15 zł x 7,75% = 228,64 zł.

3. Ustalacie zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Opodatkowaniu podlega suma wartości bonów towarowych, paczek świątecznych oraz płacy zasadniczej za grudzień, tj.:
700,00 zł + 300,00 zł + 3.000,00 zł = 4.000,00 zł.

-przychód pracownika pomniejszacie o składki na ubezpieczenia społeczne i o koszty uzyskania przychodu (zakładamy, że pracownik mieszka i pracuje w tej samej miejscowości):
4.000,00 zł - 549,85 zł - 108,50 zł = 3.341,65 zł;
po zaokrągleniu do pełnych złotych: 3342,00 zł,

-wyliczacie 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w pierwszym przedziale skali podatkowej):
3.342,00 zł x 19 % = 634,98 zł,


-od otrzymanej kwoty odejmujecie kwotę wolną od podatku (47,71 zł) i część składki na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:
634,98 zł - 47,71 zł - 228,64 zł = 358,63 zł;
po zaokrągleniu do pełnych złotych: 359,00 zł.

4. Ustalacie kwotę do wypłaty:


-od wynagrodzenia brutto odejmujecie składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne (9%) oraz zaliczkę na podatek dochodowy:
3.000,00 zł - 549,85 zł - 265,51 zł - 359,00 zł = 1.825,64 zł,

Kwota 1.825,64 zł jest pensją pracownika za grudzień po rozliczeniu przekazanych pracownikowi bonów i paczek.

Autorka jest specjalistą ds. kadr i płac,
Audyt Doradztwo Finanse Lidmar

Money pl. Dorota Twardo <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Czy szef może pytać o zarobki męża?
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Pomoc z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przydzielana jest w zależności od sytuacji materialnej pracownika. Ustalając ją pracodawca może zażądać danych o zarobkach współmałżonka.

Fundusz świadczeń socjalnych tworzony jest przez pracodawcę w celu zaspokajania potrzeb kulturalno-oświatowych, sportowo-rekreacyjnych pracownikom i ich rodzinom oraz udzielania pomocy socjalnej najbardziej potrzebującym pracownikom.


Nie wolno dawać "po równo"

Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu powinna być uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu. Kryterium socjalne przyznawania świadczeń z funduszu wskazuje, iż wykluczone jest przyznawanie ulgowych usług i świadczeń z Funduszu wszystkim zatrudnionym osobom w tej samej wysokości, według zasady ,,każdemu po równo".

Zasady i warunki korzystania przez pracowników i inne uprawnione osoby z usług i świadczeń finansowanych z funduszu socjalnego, jak też zasady przeznaczania środków z funduszu socjalnego na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa regulamin.

Regulamin ustalany jest przez pracodawcę ze związkami zawodowymi działającymi w zakładzie pracy, bądź w razie braku organizacji związkowej- z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Na sytuację materialną mają wpływ zarobki członków rodziny

Z uwagi na to, iż przyznawanie świadczeń socjalnych oraz ich wysokość uzależnia się od spełniania przez osobę uprawnioną kryteriów socjalnych, z których najważniejszym jest sytuacja materialna, w regulaminie socjalnym pracodawcy powinny być określone zasady dokumentowania sytuacji materialnej, rodzinnej i życiowej pracowników.

Przepisy prawa pracy nie określają, w jaki sposób należy dokumentować taką sytuację pracownika. Najczęściej jednak wymaga się złożenia przez pracownika oświadczenia o sytuacji dochodowej członków jego rodziny. Zdarza się, iż oświadczenie pracownika w tym zakresie powinno być uzupełnione o zaświadczenie o zarobkach współmałżonka bądź osób z nim mieszkających.

Wynika to z faktu, iż o sytuacji materialnej pracownika decydują nie tylko jego zarobki w firmie, ale także sytuacja dochodowa osób, które wraz z pracownikiem prowadzą wspólne gospodarstwo domowe.

Mąż za granicą bez "taryfy ulgowej"

Ponieważ jedną z podstawowych zasad prawa pracy jest równouprawnienie pracowników, zasady ustalania sytuacji materialnej życiowej pracowników powinny być jednakowe dla wszystkich. Dlatego też nie powinny być różnicowane zasady dokumentowania sytuacji rodzinno-materialnej pracownika w zależności od tego, czy jego współmałżonek nie pracuje, czy też pracuje i gdzie.

Nieuzasadnione jest również różnicowanie wymaganych od pracowników dokumentów dot. zatrudnienia i wynagradzania ich współmałżonków od tego czy pracują w Polsce, czy za granicą.

Skoro od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej podejmowanie zatrudnienia za granicą stało się powszechne, współpraca międzynarodowa rozwija się coraz bardziej i nie stanowi znacznego problemu uzyskanie zaświadczenia o zarobkach u pracodawcy zagranicznego, brak jest podstaw do innego ,,ulgowego" traktowania pracowników, których członkowie rodziny świadczą pracę za granicą.

Agata Okorowska.
Autorka jest radcą prawnym i wspólnikiem BSO Prawo & Podatki - Bramorski Szermach Okorowska Kancelaria Prawna sp.k. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


22 lis 2007, 18:32
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post 
Od świątecznych prezentów dla pracowników należą się niekiedy podatki i składki
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Ostrożnie z hojnym obdarowywaniem podwładnego z okazji świąt talonami czy paczkami. Musi on bowiem zapłacić czasami od takich bonusów słone podatki i składki

A te mogą skonsumować sporą część ich grudniowych pensji. Pracodawcy często pytają przed świętami, czy od bożonarodzeniowych prezentów dla zatrudnionych muszą naliczać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatek dochodowy. Odpowiedź zależy od źródła sfinansowania prezentów.


Z funduszu socjalnego

Do podstawy wymiaru składek nie wchodzą świadczenia pokryte ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Przesądza o tym § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia. Obowiązek tworzenia funduszu spoczywa na:

- jednostkach budżetowych i ich gospodarstwach pomocniczych oraz zakładach budżetowych niezależnie od liczebności załogi,

- zatrudniających 1 stycznia co najmniej 20 osób w przeliczeniu na pełny etat.

Ci ostatni mogą jednak odstąpić od tworzenia funduszu, zmieniając układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania. Oczywiście przy przekazywaniu pomocy z funduszu obowiązują zasady określone w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – przyznanie i wysokość świadczeń musi zależeć od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej zainteresowanego pracownika. Jeśli tak jest, są one wyłączone od składek w pełnej wysokości. Dotyczy to również świątecznych talonów czy bonów. Od wartości tych sfinansowanych z funduszu socjalnego nie naliczamy zatem składek na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne, bez względu na ich wysokość.


Z funduszu socjalno-bytowego

Z preferencji korzystają też talony pochodzące z funduszu utworzonego na cele socjalno-bytowe zgodnie z obowiązującym w firmie układem zbiorowym. Nie potrącamy z nich żadnych składek do wysokości odpisu podstawowego określonego w art. 5 ust. 2 ustawy na pełnozatrudnionego w normalnych warunkach pracy, czyli rocznie do 804,60 zł. Zastrzegam jednak, że dotyczy to wyłącznie funduszy socjalno-bytowych utworzonych na podstawie układu zbiorowego ewentualnie u pracodawców, którzy nie tworzą funduszu socjalnego. A więc u większych, zatrudniających 1 stycznia przynajmniej 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty, którzy zrezygnowali z funduszu socjalnego, jak i u mniejszych. Szef, wypłacając pracownikowi świadczenie z takiego funduszu socjalnego-bytowego, musi więc ustalić, czy w tym roku otrzymał on już pomoc z tego źródła. Od składek jest bowiem zwolnione tylko wsparcie do wysokości odpisu podstawowego. Przewyższające ten pułap wchodzi do podstawy wymiaru składek.


przykład

Prezes przyznał pani Magdalenie, zatrudnionej na pełny etat, talon świąteczny o wartości 300 zł ze środków funduszu socjalno-bytowego. W 2007 r. otrzymała już ona z tego funduszu 700 zł dofinansowania do wypoczynku. Wobec tego do podstawy wymiaru składek wliczamy 195,40 zł (1000 zł – 804,60 zł), czyli nadwyżkę ponad odpis podstawowy.


Ze środków obrotowych

Jeśli pracodawca zdecyduje się przekazać pracownikom talony, które nie są finansowane ze środków zfśs lub funduszu utworzonego na cele socjalno-bytowe, ich wartość stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Zamiast talonów część pracodawców funduje paczki świąteczne. Wówczas o tym, czy od ich wartości należy płacić składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, decyduje to, z jakiego funduszu zostały sfinansowane. Należy więc postępować tak samo jak przy talonach i bonach. Gdy szef finansuje paczki z innych środków niż wymienione (np. z obrotowych), to ich wartość stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wartość pieniężną świadczeń w naturze pracodawca ustala wówczas według cen ich zakupu.


Trzeba czasem zapłacić podatek

Jeśli szef przekazuje talony lub bony, pracownik musi się liczyć z koniecznością zapłaty podatku dochodowego. Świadczenia te są bowiem przychodem z jego stosunku pracy.

Za przychody ze stosunku pracy uważamy wszelkie wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło ich finansowania. W szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, za godziny nadliczbowe, różne dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, oraz świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika i wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Z podatku zwolniona jest tylko wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, pokryta w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Rzeczowymi świadczeniami nie są jednak bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Stąd otrzymane przez pracowników bony towarowe podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą.


Liczymy krok po kroku, ile ująć z pensji

Pan Michał otrzymuje wynagrodzenie w stałej stawce miesięcznej 1000 zł. Złożył PIT-2 i ma prawo do podstawowych kosztów uzyskania przychodu. W grudniu dostał od pracodawcy talon do supermarketu o wartości 500 zł. W firmie jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz fundusz socjalno-bytowy założony dobrowolnie na podstawie układu zbiorowego. Ustalamy w kilku wariantach, ile pracownik musi dostać na rękę w grudniu w zależności od tego, z jakiego źródła bon został sfinansowany.

WARIANT PIERWSZY – bon sfinansowany z własnych funduszy zatrudniającego (opodatkowany i oskładkowany)

- składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy 1500 zł: 235,65 zł (15,71 proc.)

- podstawa składki zdrowotnej: 1500 zł – 235,65 zł = 1264,35 zł

- składka zdrowotna:

– cała: 1264,35 zł x 9 proc. = 113,79 zł

– odliczana od zaliczki: 1264,35 zł x 7,75 proc. = 97,99 zł

– finansowana z dochodu pracownika: 113,79 zł – 97,99 zł = 15,80 zł

- podstawa opodatkowania: 1500 zł – 235,65 zł – 108,50 zł = 1155,85 zł, po zaokrągleniu 1156 zł

- zaliczka na podatek: 1156 zł x 19 proc. – 47,71 zł = 171,93 zł– przekazywana do urzędu skarbowego:171,93 zł – 97,99 zł = 73,94 zł, po zaokrągleniu 74 zł

- wynagrodzenie netto do ręki pana Michała:1000 zł – 235,65 zł – 113,79 zł – 74 zł = 576,56 zł

WARIANT DRUGI – bon sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (opodatkowany, bez składek)

- składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy 1000 zł: 157,10 zł (15,71 proc.)

- podstawa składki zdrowotnej: 1000 zł – 157,10 zł = 842,90 zł

- składka zdrowotna:

– cała: 842,90 zł x 9 proc. = 75,86 zł

– odliczana od zaliczki: 842,90 x 7,75 proc. = 65,32 zł

– finansowana z dochodu pracownika: 75,86 zł – 65,32 zł = 10,54 zł

- podstawa opodatkowania: 1500 zł – 157,10 zł – 108,50 zł = 1234,40 zł, po zaokrągleniu 1234 zł

- zaliczka na podatek: (1234 zł x 19 proc.) – 47,71 zł = 186,75 zł– przekazywana do urzędu skarbowego:186,75 zł – 65,32 zł = 121,43 zł, po zaokrągleniu 121 zł

- wynagrodzenie netto do ręki pana Michała:1000 zł – 157,10 zł – 75,86 zł – 121 zł = 646,04 zł

WARIANT TRZECI – bon finansowany ze środków funduszu socjalno-bytowego (opodatkowany i oskładkowany, bo opisany pracodawca ma zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Rachunki w tym wariancie wyglądają zatem tak samo jak w wariancie pierwszym. Pan Michał powinien więc dostać na rękę 576,56 zł.


Od czego ZUS

- Składki na ubezpieczenia społeczne za pracowników odprowadzamy od ich przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jaki otrzymują ze stosunku pracy. Chodzi zarówno o wynagrodzenie w gotówce, jak i świadczenia rzeczowe oraz talony i bony, którymi zatrudniony płaci za zakupy.

- Do podstawy wymiaru składek nie wchodzą jednak: wynagrodzenie chorobowe, zasiłki oraz wypłaty wymienione w rozporządzeniu z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).


Gdzie szukać przepisów

- art.18 ust.1 ustawy z 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz.74 ze zm.) - § 2 ust.1 pkt 19 i pkt 20 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

- art. 12, art. 21 ust. 1 pkt 38 i 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.)
Michał Jakubowski 07-12-2007

Źródło : Rzeczpospolita<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


07 gru 2007, 17:39
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 wrz 2006, 10:33

 POSTY        313
Post 
Konsekwencje przyznawania świadczeń niezgodnie z regulaminem
<!--quoteo--><div class='quotetop'></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Czy pracodawca jako administrator zakładowego funduszu świadczeń socjalnych może, poza zapisami obowiązującego regulaminu Funduszu, rozporządzać środkami Funduszu według własnego uznania? Chodzi przede wszystkim o udzielanie pożyczek mieszkaniowych pracownikom, którzy nie spełniają wymogu stażu pracy, który to warunek zgodnie z regulaminem musi być spełniony, aby ubiegać się o taka pożyczkę.

Każdy pracodawca prowadzący działalność socjalną określa jej zasady i warunki w regulaminie Funduszu wydanym na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Jeżeli w zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca ustala treść regulaminu w porozumieniu z nią, jak również ma bezwzględny obowiązek uzgodnić z tą organizacją przyznanie pracownikom poszczególnych świadczeń, w tym pożyczek na cele mieszkaniowe. Tak wynika z art. 27 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 z późn. zm.).

Jeżeli w firmie nie działa żadna zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ani też inne przepisy obowiązującego prawa nie przewidują jednak konieczności uzgadniania z przedstawicielem załogi, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS, przyznawania świadczeń z Funduszu. W praktyce pracodawca może uzgodnić z przedstawicielem załogi udzielenie np. pożyczki mieszkaniowej pracownikowi, ale nie jest to jego obowiązek.

Postanowienia regulaminu Funduszu powinny uwzględniać zasadę przyznawania świadczeń według kryterium socjalnego. Przyznanie bowiem ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (art. 8 ust. 1 ww. ustawy). Staż pracy w rozumieniu tego przepisu nie jest kryterium socjalnym, a zatem pracodawca nie może uzależniać przyznawania świadczeń (pożyczek mieszkaniowych) od stażu pracy pracownika.

Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 16 sierpnia 2005 r., sygn. akt I PK 12/05, OSNP 2006/11-12/182, w którym SN stwierdził, iż wydatkowanie środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z zastosowaniem kryterium stażu pracy, bez uwzględniania kryterium socjalnego, jest niezgodne z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Istotny w omawianej sprawie jest też wyrok Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 2001 r., sygn. akt I PKN 579/00, OSNP/14/331. W wyroku tym SN uznał, iż:

„Pracodawca administrujący środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie może ich wydatkować niezgodnie z regulaminem zakładowej działalności socjalnej, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne z zasadą przyznawania świadczeń według kryterium socjalnego, to jest uzależniającego przyznawanie ulgowych usług i świadczeń wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.”

W świetle omówionych przepisów i orzecznictwa sądowego postanowienie regulaminu Funduszu warunkujące udzielenie pożyczki na cele mieszkaniowe od stażu pracy pracownika - jako kolidujące z warunkami, na jakich jest przyznawana pomoc z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - powinno zostać uchylone.

Zgodnie z art. 10 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, środkami funduszu administruje pracodawca. W rozumieniu tej ustawy przepis ten oznacza wykonywanie obowiązków i uprawnień określonych dla pracodawcy w ustawie, a w szczególności: zapewnienie obsługi technicznej, kadrowej i finansowej niezbędnej do funkcjonowania funduszu oraz odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów ustawy.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 13 z dnia 2009-05-01


01 maja 2009, 09:49
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA23 wrz 2006, 10:33

 POSTY        313
Post Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Można finansować imprezy okolicznościowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych


Finansowanie przez pracodawców imprez okolicznościowych dla wszystkich pracowników (np. przyjęć świątecznych, pikników itp.) ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, choć wydaje się uzasadnione z praktycznego punktu widzenia, pozostaje przedmiotem kontrowersji.
Przepisy ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.) ograniczają bowiem przypadki wykorzystania środków funduszu do tzw. działalności socjalnej, mającej na względzie wyłącznie interes pracowników. Te działania, które również służą pracownikom, ale podejmowane są przede wszystkim ze względu na interes pracodawcy i wiążą się z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą (a za takie można uznać imprezy okolicznościowe, których celem jest wzmocnienie motywacji pracowników i ich wzajemna integracja), nie można więc zaliczyć do działalności socjalnej. Ponadto ustawa wymaga, aby przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu była uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu (art. 8 ust. 1 ustawy). Wydatkowanie środków z funduszu nie może być dokonywane na podstawie innych kryteriów. Organizacja imprezy okolicznościowej dla wszystkich pracowników, bez względu na ich sytuację życiową, stałaby zatem w sprzeczności z warunkami, na jakich może być przyznawana pomoc z funduszu.

Był to dotychczas dominujący pogląd w orzecznictwie sądów administracyjnych (rozstrzygających spory pracodawców z organami skarbowymi), jak również Sądu Najwyższego (por. wyrok SN z 20 sierpnia 2001 r., I PKN 579/00, OSNAPiUS 2003/14/331).

W jednym z nowszych orzeczeń Sąd Najwyższy zaprezentował jednak odmienne stanowisko. Wskazał, że działalność w postaci imprez masowych jak pikniki, andrzejki, organizowanie wycieczek ? mieści się w pojęciu działalności socjalnej jako rodzaj działalności rekreacyjnej, względnie działalności w postaci różnych form krajowego wypoczynku. Sąd zaznaczył przy tym, że w przypadku tego rodzaju działalności nie jest konieczne stosowanie kryterium socjalnego, a zatem możliwe jest finansowanie ze środków funduszu imprez organizowanych na zasadzie powszechnej dostępności (każdemu po równo), o ile wyraźnie przewiduje to regulamin wydatkowania środków funduszu (II PK 74/08, niepublikowany).

Sąd odniósł się również do dotychczasowego orzecznictwa, które wykluczało taką możliwość. Wyjaśnił, że w judykaturze niejednokrotnie utożsamia się pojęcie działalności socjalnej z przyznawaniem pomocy ze środków funduszu, co nie ma uzasadnienia w przepisie art. 2 ust. 1 (definiującym działalność socjalną) w związku z art. 8 ust. 1 ustawy (określającym zasady przyznawania usług i świadczeń). Wbrew powszechnemu przekonaniu art. 8 ust. 1 ustawy nie odnosi się do całości działalności socjalnej zakładu pracy. Według wyraźnego brzmienia dotyczy wyłącznie przyznawania ulgowych usług i świadczeń. Natomiast nie jest wykluczone, aby regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przewidywał, że środki funduszu wydatkowane są również na jeszcze inne cele, o ile mieszczą się one w ramach działalności socjalnej. Dlatego może on ustalać inne zasady korzystania z tych form działalności, np. powszechną dostępność na równych zasadach imprez integracyjnych. Zdaniem Sądu Najwyższego takie stanowisko uzasadnia porównanie ust. 1 i 2 art. 8 ustawy. W ust. 2 mowa jest o tym, że regulamin określa zasady korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, co jest pojęciem szerszym od ulgowych usług i świadczeń, o których mowa w ust. 1. Zatem tylko w tym węższym zakresie należy stosować kryterium socjalne.

Należy pamiętać, że wyrażone w tym wyroku stanowisko nie jest wiążące dla innych składów orzekających Sądu Najwyższego. Co więcej, wyrok ten nie został dotychczas oficjalnie opublikowany. Dlatego nie należy traktować tego stanowiska jako trwałej zmiany w poglądach judykatury na tę sprawę.

Przemysław Stobiński radca prawny, CMS Cameron McKenna

DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 17.09.2009 r.


19 wrz 2009, 09:06
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA30 kwi 2006, 13:31

 POSTY        905

 LOKALIZACJAUS Polska
Post Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Wczasy pod gruszą" z ZFŚS


Pytanie od czytelnika: W moim zakładzie pracy został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Przepracowałam tam 25 lat na 3/4 etatu. Z dniem 31 marca zwalniam się za porozumieniem stron. Wykorzystałam przysługujące mi 40 godzin urlopu wypoczynkowego (7 dni roboczych po 6 godzin). Czy należy mi się świadczenie pieniężne z ZFŚS, tzw. "wczasy pod gruszą"?W przedstawionej wyżej sytuacji świadczenie pieniężne nie przysługuje. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie zawiera przepisów, które kreowałyby roszczeniowy charakter ulgowych usług, dopłat i świadczeń, w tym również tzw. "wczasów pod gruszą". Świadczenia te mają charakter uznaniowy i socjalny. Wszyscy pracownicy mają prawo ubiegania się o przyznanie świadczenia z ZFŚS, ale pomoc czy dofinansowanie uzyskują tylko te osoby, które spełniają kryteria socjalne.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z takiej pomocy. Natomiast zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania jego środków na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa (...) pracodawca w regulaminie (...) (art. 8 ust. 2 ustawy).Jeżeli pracownik, który spełnia kryteria socjalne, zwróci się do pracodawcy o przyznanie świadczenia z ZFŚS i zostanie mu ono przyznane, wówczas świadczenie to zmienia swój uznaniowy charakter, a pracownikowi przysługuje roszczenie o wypłatę takiej pomocy. Innymi słowy, od chwili zindywidualizowania i skonkretyzowania świadczenia socjalnego, zainteresowany pracownik ma prawo dochodzić jego spełnienia na drodze sądowej. Jeżeli jednak pracownik nie wystąpił do pracodawcy z wnioskiem o udzielenie takiego świadczenia i nie zostało ono mu przyznane, nie może on skutecznie domagać się jego wypłaty.

Paszowski & Wspólnicy Kancelaria Prawna Spółka Komandytowa

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 26.06.1974 r. Kodeks pracy - tekst jedn. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.
Ustawa z dn. 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.



03 cze 2010, 09:09
Zobacz profil
Fachowiec
Własny awatar

 REJESTRACJA20 paź 2006, 18:38

 POSTY        1181
Post Re: Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych


Za firmową imprezę integracyjną zapłacisz podatek.

Takie spotkania mają swoją cenę i to nie tylko dla organizatora. Teraz za obiad czy seans filmowy w gronie kolegów z pracy zapłacą także pracownicy.

Fiskus od lat domagał się opodatkowania uczestników imprez integracyjnych.
Teraz w sukurs pospieszył mu Naczelny Sąd Administracyjny, który rozpatrywał skargę kasacyjną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie interpretującego przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych.

W pierwszej instancji (sprawą zajmował się także sąd w Poznaniu) zapadły nieprawomocne wyroki korzystne dla podatnika, czyli pracowników firm organizujących imprezy integracyjne.
- Teraz wyrok jest ostateczny i nie ma od niego odwołania - wyjaśnia Szczepan Borowski, asystent sędziego-rzecznika NSA. - W przeciwieństwie do orzeczeń wojewódzkich sądów jest zdecydowanie niekorzystny dla podatnika.

Jak dodaje Borowski, orzeczenie sądu jest już znane (można je przeczytać na stronie internetowej NSA), ale na uzasadnienie trzeba będzie jeszcze poczekać.
Niemniej już teraz wyrok można zrozumieć jako jednoznaczne przyznanie racji ,,skarbówce". NSA uznał, że każde spotkanie integracyjne jest przychodem pracownika i to niezależnie od tego, z jakich atrakcji czy programu rzeczywiście skorzystał.

Dla sądu i ,,skarbówki" ważny jest fakt, że pracownik miał możliwość odniesienia korzyści (np. zjedzenia obiadu, uczestniczenia w spektaklu teatralnym, seansie filmowym), a czy z niej skorzystał - nie liczy się.
Właśnie z taką interpretacją nie zgadzały się wojewódzkie sądy administracyjne, twierdząc że nie sposób stwierdzić, czy pracownik obecny na imprezie faktycznie otrzymał oferowane tam świadczenia. W takich okolicznościach nie można ustalić wartości świadczeń przez niego skonsumowanych.
Po wyroku NSA każdy pracownik będzie obciążony równo podatkiem od uczestnictwa, jako przychodem wynikającym ze stosunku pracy.

http://www.regiopraca.pl/portal/prawo/z ... sz-podatek


http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/34EE83D871


29 sty 2012, 17:11
Zobacz profil
Zawodowiec
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA21 paź 2006, 19:09

 POSTY        7731

 LOKALIZACJATriCity
Post Re: Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Były pracownik, obecnie emeryt - prawo do świadczeń byłego pracownika, który ma status emeryta (art. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz. U. z 1996r. Nr 70 poz.335 )
viewtopic.php?p=94905#p94905

____________________________________
Nie jesteś tym, kim myślisz, że jesteś - lecz tym, kim się stajesz, gdy myślisz kim jesteś.


30 sty 2012, 07:30
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 11 ] 

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: