 
W związku z wystąpieniem Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ ?Solidarność" w Warszawie z dnia 24 września 2009 r. nr SK/142/2009, w sprawie partycypacji emerytów i rencistów w funduszu świadczeń socjalnych, wypłaty premii kwartalnych i z tzw. oszczędności funduszu płac oraz finansowania zaległych wydatków, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:
1. Na mocy przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. nr 70, poz. 335 z późn. zm.) we wszystkich urzędach skarbowych są dokonywane coroczne odpisy podstawowe na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w ramach limitu środków finansowych przyznanych na działalność urzędów skarbowych. Przepis art. 5 ust. 5 nakładający możliwość zwiększania przez pracodawców sprawujących opiekę socjalną nad emerytami i rencistami Funduszu o 6,25 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2, na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki, jest zapisem fakultatywnym. Szczegóły korzystania z Funduszu w jednostkach resortowych, są określane w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zatwierdzanym przez kierownika danej jednostki. Według sprawozdania RB-28 - miesięcznego sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetu państwa, na koniec I półrocza 2009 r. w rozdziale 75009 -urzędy skarbowe został zaplanowany odpis na zakładowe fundusze socjalne w wysokości 40 843 tys. zł, a którego realizacja na koniec czerwca 2009 r. stanowiła 77,8 % planu.
2.Z dniem 1 stycznia 2005 r., ustawą z dnia 25 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 273, poz. 2703), została zmieniona regulacja art. 7 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. nr 121, poz. 1267 ze zm.). W konsekwencji tej zmiany zlikwidowane zostały środki specjalne, tworzone z 8% dodatkowych wpływów podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych uzyskanych w wyniku bezpośredniego działania urzędów skarbowych i izb skarbowych oraz urzędów kontroli skarbowej. Stąd też, wydane na podstawie zmienionego art. 7 ustawy o urzędach i izbach skarbowych zarządzenie nr 41 Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów wpływów budżetowych uznawanych za dodatkowe, sposobu ich rozdysponowania oraz zasad przyznawania premii (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 17, poz. 95) z dniem 1 stycznia 2005 r. utraciło swoją moc. Przepisy art. 85 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z późn. zm.) określają następujące składniki wynagrodzenia pracownika służby cywilnej: - wynagrodzenie zasadnicze, - dodatek specjalny, dodatek zadaniowy, - wysługa lat. Ponadto zgodnie z art. 93 w/w ustawy w dyspozycji dyrektorów generalnych jednostek pozostaje 3 % fundusz nagród naliczany od planowanych wynagrodzeń osobowych, który może być podwyższony w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Kwoty wynagrodzeń przyznane podległym jednostkom na 2009 rok nie zostały zmniejszone o ?dodatkowy fundusz nagród". Zgodnie z wymienionymi tytułami wynagrodzeń pracowników służby cywilnej ten element wynagrodzenia zwiększa 3 % fundusz nagród, a więc nadal pozostaje elementem motywacyjnym w jednostkach.
3. W izbach i urzędach zostały wypłacone w II półroczu 2009 r. nagrody zgodnie z przepisami art. 93 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej ( Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.), który przewiduje utworzenie w tym celu specjalnego funduszu w wysokości 3 % planowanych wynagrodzeń osobowych, a który może zostać podwyższony w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Przepisy dotyczące utworzenia 3 % funduszu nagród nie narzucają obowiązku ustalania szczegółowych zasad rozporządzania środkami funduszu, a jedynie określają iż funduszem dysponuje dyrektor generalny urzędu. Nagrody z 3 % funduszu nagród wraz z pozostałymi dodatkowymi środkami zwiększającymi fundusz nagród są w większości jednostek przyznawane i wypłacane na podstawie zarządzeń wewnętrznych odpowiednio Dyrektora Izby Skarbowej /Naczelnika Urzędu Skarbowego. Nowelizacja ustawy budżetowej na 2009 r. w części 19 nie objęła zmniejszenia 3 % funduszu nagród i w związku z tym w jednostkach podległych Ministrowi Finansów w 2009 r. będą mogły być dokonane wypłaty nagród wraz z pochodnymi również w IV kwartale zgodnie z zarządzeniami wewnętrznymi kierowników jednostek.
W obecnej sytuacji finansowej, nie ma możliwości przyznania dodatkowych środków na zwiększenie planu finansowego jednostek organizacyjnych resortu finansów. Określone w budżecie części 19 kwoty wynagrodzeń na 2009 r. (z uwzględnieniem nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r.) zostały podzielone na jednostki w pełnej wysokości. Ministerstwo Finansów nie dysponuje żadną rezerwą celową z której można sfinansować powstałe w 2008 r. zobowiązania. W związku z powyższym powstałe zobowiązania jednostki regulują ze środków budżetowych przyznanych jednostkom na 2009 rok.
Henryk Świniarski |