Pytanie 1 - Kontrola dotyczy całych działów egzekucyjnych.
Pytanie 2
Oczywiście, że się należy prowizja za takie zajęcie ? czy przepis jakimś zapisem ogranicza takie naliczenie prowizji?! ? Nie ogranicza! - (Przepis nie precyzuje tego ? określa te czynności, jako ?egzekucję z ??) ? nawet, kiedy nie ma w dowodzie wpłaty sygnatury zajęcia ? wpłata zawierająca należności i opłaty egzekucyjne nie bierze się z sufitu?
Przepisy są tak skonstruowane, że pracodawcy zależy by pracownik jak najszybciej zastosował środek egzekucyjny (nie ważne czy skuteczny ? czy też nie), dzięki czemu będzie nawet przy wpłacie u wierzyciela mógł pobrać opłatę komorniczą w wysokości 5 %, a pracownikowi, dzięki któremu ją pobierze wypłaci prowizję w wysokości 1,85 %. Pobierze również koszty egzekucyjne od zobowiązanego lub wierzyciela (wszystko jedno, od kogo ? ktoś zapłaci), ? gdy zajęcie będzie skuteczne zgodnie z art., 64 § 9 pkt 2, gdy nie będzie skuteczne zgodnie z art. 64 § 9 pkt 3 ? wymienione przepisy stanowią o OBOWIĄZKU ZAPŁATY kosztów egzekucyjnych ? koszty razem 6%.
Ta zachęta do jak najszybszego stosowania środków egzekucyjnych przez pracowników nie tylko ma działać na pracowników poprzez wypłatę prowizji, ale również na dłużników, których tak szybkie działanie ma na celu zdyscyplinowanie do terminowych wpłat, dzięki którym można lepiej planować wydatki z budżetu - jak możemy przewidzieć wpłaty z podatków.
Tak wiec pracodawca pobierając 5 % opłaty komorniczej oraz 6 % opłaty za czynności- w sumie 11 % - wypłaca za czynności tylko 1,85 % + dodatkowe opłaty na ZUS, które musi ponieść przy wypłacie - to będzie jakieś 2,50 %, czyli zostaje pracodawcy 8,50 %.
Czy uważacie, że przepisy o wynagrodzeniu prowizyjnym są nieczytelne ?? ? Moim zdaniem wszystko jest jasne ? od lat chodzi o to by jak najszybciej ściągnąć należności i dać przy tym zarobić pracownikom ? pracownicy tylko z czasem się bardzo dobrze przystosowali do warunków pracy ? do tego doszły nowe technologie (oprogramowanie TAXI, EgaPoltax), które przyspieszyły jeszcze egzekucję, co przekładało się na coraz większe prowizje pracowników egzekucji. W 2004 roku drastycznie prowizje zostały zmniejszone z 3, 08 do 1,85. Zmiana wynagrodzenia oraz zwiększony wpływ tytułów i do tego wprowadzony system pochłaniania czasu pracownika na skuteczną egzekucję, (EgaPoltax) którego nie można porównać ? - nie wiem, do czego (totalna porażka ? banki jak by miały coś, choć w połowie tak działającego, to kryzys światowy byłby w miesiąc po wprowadzeniu takiego systemu [jeszcze niezgodny z zasadami pisania takich systemów oraz przepisów prawnych obowiązujących systemy komputerowe]) przełożyły się na tak drastyczny spadek wyników w całej Polsce.
Szykują się nowe przepisy ? może te przepisy, jeśli będą przemyślane i wprowadzą świeżość w działania organów egzekucyjnych ? przyczynią się do poprawienia skuteczności egzekucji, która oczywiście nie tylko zależy od prowizji, ale również od systematycznych poprawek systemu EgaPoltax lub wprowadzenia systemu, który będzie spełniał oczekiwania użytkowników. Ważne również jest wprowadzenie centralizacji danych, które wykorzystywane są w egzekucji (dane osobowe i adresowe, dane o hipotekach, bankach, w których zobowiązany posiada rachunek, dane ZUS o płatniku składek zobowiązanego i innych), które wykorzystywane by były według potrzeby i dostępu zarówno przez wierzycieli jak i organy egzekucyjne (Szczytem skuteczności jest jeden centralny system dla całego kraju).
Jest jeszcze wiele do napisania, ale myślę, że mogę już zakończyć swoją myśl. Jeżeli ktoś jeszcze ma wątpliwości, co do niektórych problemów poruszanych w mojej wypowiedzi zapraszam do czytania wielokrotnie przepisów ? nie do dopisywania do przepisów swoich myśli i sugestii, lecz tylko czytanie, czytanie, czytanie i zrozumienie. Wiemy, co może zdziałać użycie słów np.: ?lub? w zapisach ustawy, ? jeśli w rozporządzeniu miałyby być ograniczenia to byłyby one w nim zapisane!
Pozdrawiam
