Kolejne stanowisko MF niezgodne z linią orzecznictwa, które wyraźnie wskazuje że urząd gminy NIE JEST podatnikiem podatku od towarów i usług!!! Proszę zwrócić uwagę na to, jak Pani Choja - Duch dyplomatycznie odpowiada na pytanie
Interpelacja nr 2487 do ministra finansów w sprawie jednoznacznego określenia statusu podatnika podatku VAT
Szanowny Panie Ministrze! Gmina jako osoba prawna nie ma wyodrębnionych własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na gminę zadania wykonywane są przy pomocy urzędu gminy. Urząd gminy wykonuje wszelkie czynności wyłącznie na rzecz gminy lub w jej interesie i nie ma możliwości prowadzenia ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla gminy i urzędu odrębnie. Potwierdzają to miedzy innymi przepisy rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
W praktyce różne urzędy skarbowe i izby skarbowe uznają za czynnego podatnika VAT:
1) wyłącznie gminę albo
2) zarówno gminę, jak i obsługujący ją urząd gminy, albo
3) wyłącznie urząd gminy.
Brak jednoznacznego stanowiska w tej sprawie stwarza szereg trudności przy rozliczaniu przez gminy projektów zrealizowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Gminy jako osoby prawne są beneficjentami regionalnych programów operacyjnych i są zobowiązane do przedłożenia w urzędzie wojewódzkim zaświadczenia z właściwego urzędu skarbowego określającego, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy istnieje możliwość odliczania przez niego podatku VAT zapłaconego w ramach zrealizowanego projektu, co ma wpływ na wysokość przyznanej i wypłaconej dotacji.
Zdaniem instytucji pośredniczącej, przedmiotowe zaświadczenie powinno dotyczyć gminy, która jest beneficjentem, a nie jej urzędu, przy pomocy którego gmina realizuje projekt.
Wobec powyższego pytam Pana Ministra: Czy istnieje możliwość wprowadzenia takich zapisów ustawowych, które ujednolicą tę kwestię dla wszystkich urzędów w Polsce i wyjaśnią wątpliwości, czy status podatnika podatku VAT ma gmina jako samorządowa osoba prawna, czy urząd gminy jako jednostka organizacyjna, czy gmina i urząd ją obsługujący powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP, czy powinna być sporządzana jedna deklaracja dla celów VAT przy braku możliwości prowadzenia odrębnych ewidencji księgowych i podatkowych, czy faktury VAT powinny być wystawiane na gminę czy na urząd gminy?
Z poważaniem Poseł Jacek Bogucki
Wysokie Mazowieckie, dnia 7 kwietnia 2008 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – z upoważnienia ministra – na interpelację nr 2487 w sprawie jednoznacznego określenia statusu podatnika podatku VAT
Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem, znak: SPS-023-2487/08, z dnia 7 kwietnia 2008 r., przy którym przesłano interpelację pana posła Jacka Boguckiego w sprawie określenia statusu podatnika podatku VAT, uprzejmie wyjaśniam i informuję.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwanej NIP. Stosownie do ust. 2 i 3 w/w przepisu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują NIP. Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z w/w kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego.
Rozstrzygnięcie w postaci stwierdzenia istnienia lub nieistnienia obowiązku ewidencyjnego musi być zatem poprzedzone odpowiednią analizą stanu faktycznego w celu określenia, czy dany podmiot osiągnął status podatnika lub płatnika z konkretnego tytułu. W praktyce nie można zatem wykluczyć sytuacji, iż w konkretnym stanie faktycznym zostaną nadane odrębne numery identyfikacji podatkowej (NIP) gminie i urzędowi gminy. W tym kontekście należy rozróżnić wyżej omówioną szeroko rozumianą instytucję NIP, jako numeru identyfikacji podatkowej nadawanego danym podmiotom z różnych tytułów od dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku VAT oraz posługiwania się numerem NIP w związku z dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Zgodnie z art. 96 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 ust. 1, są obowiązane z dniem wykonania pierwszej czynności objętej obowiązkiem podatkowym w podatku VAT złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. W myśl ust. 4 art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 tego artykułu – jako podatnika VAT zwolnionego. W świetle natomiast ust. 11 art. 96 ww. ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej (NIP) na fakturach oraz w ofertach.
Niezależnie od powyższego, informuję, iż zgodnie z regulacjami zawartymi w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, z późn. zm.), adresatami faktur VAT powinny być, co do zasady, podmioty faktycznie nabywające towary i usługi.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu Elżbieta Chojna-Duch
Warszawa, dnia 29 kwietnia 2008 r.