Od kilku miesięcy przebywam na zwolnieniu lekarskim. W związku ze zmianą pracodawcy ( UKS na IAS) od 1.06.2017 r. zostały mi zmienione warunki pracy i płacy (przyznawany na okresy roczne dodatek skarbowy został uwzględniony w podstawie wyn. zasadniczego). W związku z powyższym moje wynagrodzenie brutto nie uległo zmianie. Czy prawidłowo postąpił pracodawca obniżając mi podstawę naliczenia zasiłku chorobowego od 1.06.2017 r., poprzez wyłączenie z podstawy zasiłku dodatku skarbowego?
Czy ktoś na forum jest może w podobnej sytuacji? W księgowości tłumaczą, że od 1.06.2017 r. zostałem pozbawiony dodatku skarbowego i dlatego należało go wyłączyć z podstawy, natomiast wg mnie nastąpiła jedynie zmiana warunków pracy i płacy j.w. i podstawa zasiłku nie powinna ulec zmianie.
27 cze 2017, 22:37
Dodatki kontrolerskie dla pracowników komórek KS
Po nieco bardziej niż pobieżnej analizie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, wspólnie z kilkoma oskarżycielami doszliśmy do wniosku, że na postawie art. 148 ust. 1 pkt 1 lit. 3 w zw. z art. 133 ust. 1 pkt 6 Ustawy pracownikom upoważnionym do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe, jako podstawowe zadanie o charakterze ciągłym, od dnia 1 marca 2017 r. przysługuje dodatek kontrolerski w wysokości od 2% do 50% wynagrodzenia. Dla ułatwienia, wklejam dwa w/w przepisy:
Art. 148. 1. Osobie zatrudnionej w jednostce organizacyjnej KAS oraz funkcjonariuszowi przysługują odpowiednio do wynagrodzenia albo uposażenia: 1) dodatek kontrolerski w wysokości do 50% wynagrodzenia zasadniczego albo uposażenia zasadniczego za wykonywanie: a) kontroli podatkowej, b) kontroli celno-skarbowej, z wyłączeniem kontroli, o której mowa w art. 54 ust. 2 pkt 9, c) kontroli, o której mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2016 r. poz. 299 i 615), d) audytu, e) czynności, o których mowa w art. 113–117, art. 118 ust. 1–17, art. 119 ust. 1–10, art. 120 ust. 1–6, art. 122–126, art. 127 ust. 1–5, art. 128 ust. 1, art. 131 ust. 1, 2 i 5 i art. 133;
Art. 133. 1. Funkcjonariusze w związku z realizacją zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 13–16, art. 14 ust. 1 pkt 7 i 19 oraz art. 33 ust. 1 pkt 15, oprócz uprawnień określonych w art. 64 mają prawo do: 1) zatrzymywania i przeszukiwania osób, zatrzymywania rzeczy oraz przeszukiwania lokali mieszkalnych, pomieszczeń i innych miejsc, bagażu, ładunku i środków przewozowych w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego; 2) zatrzymywania i przeszukiwania urządzeń zawierających dane informatyczne lub systemów informatycznych, w zakresie danych przechowywanych w tych urządzeniach lub systemach albo na nośnikach, w tym korespondencji przesyłanej pocztą elektroniczną w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego; 3) zatrzymywania osób wskutek pościgu, o którym mowa w art. 20 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1997 r., w celu niezwłocznego przekazania ich funkcjonariuszom administracji celnej właściwego państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 4) zatrzymywania osób i przedmiotów, których dane wprowadzone zostały do systemów, o których mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1203 oraz z 2015 r. poz. 1607), w celu podjęcia wnioskowanych we wpisie działań albo do bezzwłocznego przekazania osoby lub przedmiotu uprawnionemu organowi; 5) konwoju, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. c–g ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628 i 1165, z 2014 r. poz. 24 i 1199 oraz z 2016 r. poz. 904); 6) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia i wykroczenia skarbowe, na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia i Kodeksie karnym skarbowym; 7) zwracania się o niezbędną pomoc do innych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców i organizacji społecznych, jak również zwracania się w nagłych wypadkach do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy, w ramach obowiązujących przepisów prawa. 2. Na sposób przeprowadzenia czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5, w terminie 7 dni od dnia ich dokonania, przysługuje zażalenie do prokuratora właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia czynności. Do zażalenia stosuje się przepisy Kodeksu postępowania karnego w zakresie dotyczącym postępowania odwoławczego.
Polecam zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW z dnia 26 kwietnia 2017 r. w sprawie dodatku kontrolerskiego dla osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz. U. z dnia 28 kwietnia 2017 r.), z którego dowiadujemy się m. in., że stawka dodatku wynosi od 2% do 50% wynagrodzenia zasadniczego albo uposażenia zasadniczego w przypadku, gdy nasze postępowania mandatowe są zadaniem o charakterze ciągłym albo w wymiarze co najmniej 25% miesięcznego czasu pracy.
Z przytoczonych przepisów wynika jednoznacznie, że dodatek kontrolerski przysługuje nam od dnia wejścia w życie ustawy, w przypadku spełnienia w/w warunków. Uznaniowa pozostaje jedynie jego wysokość. A nie da się ukryć, że mimo iż od marca już trochę czasu upłynęło, to nikt nie kwapi się z napełnieniem naszych sakiewek.
Czy wobec powyższego ktoś z Was przymierza się do wystąpienia o przyznanie dodatku kontrolerskiego? A może ktoś zdążył z takim pismem wystąpić?
28 cze 2017, 12:48
Re: Dodatki kontrolerskie
Lewanter
makaroniasz
Pytanie do osób świadczących pracę/pełniących służbę w UCS-ach, czy otrzymaliście już papier określający wysokość dodatku kontrolerskiego? Który UCS? Jaka wysokość?
UCS Dolny Śląsk - pracownicy 5-15%, były iks - 20%.
Czy ktoś zna uzasadnienie dlaczego przy przeliczaniu wynagrodzeń byłych uksiarzy w stosunku 1 : 1, byłe iksy mają 20% dodatku kontrolerskiego, a byli komisarze z uksu 5-15% dodatku kontrolerskiego? W pomorskim są jeszcze większe rozbieżności dla ludzi z uksu przy przeliczaniu wynagrodzeń 1:1. Byłe iksy 30% dodatku kontrolerskiego, a byli pracownicy z kontroli uksu 4-12%.
28 cze 2017, 21:42
Re: Dodatki kontrolerskie
nowy
Czy ktoś zna uzasadnienie dlaczego przy przeliczaniu wynagrodzeń byłych uksiarzy w stosunku 1 : 1, byłe iksy mają 20% dodatku kontrolerskiego, a byli komisarze z uksu 5-15% dodatku kontrolerskiego? W pomorskim są jeszcze większe rozbieżności dla ludzi z uksu przy przeliczaniu wynagrodzeń 1:1. Byłe iksy 30% dodatku kontrolerskiego, a byli pracownicy z kontroli uksu 4-12%.
Aby przeliczyć nieiksom wynagrodzenie w stosunku 1:1 i jednocześnie dać obiecany mnożnik 1,61 takie wychodziły dodatki. Pewnie DIASy chętnie rozbiliby wynagrodzenia nieiksów też na mniejsze zasadnicze, i więcej dodatku, który mozna jeszcze zmniejszyć, ale nie dało się, bo nie było z czego obniżyć zasadniczej. Żeby nieiksy miały 20% dodatku, to musieliby mieć zmniejszone zasadnicze do mnożnika ok. 1,4.
29 cze 2017, 10:50
Re: Dodatki kontrolerskie dla pracowników komórek KS
Gerwaz
Po nieco bardziej niż pobieżnej analizie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, wspólnie z kilkoma oskarżycielami doszliśmy do wniosku, że na postawie art. 148 ust. 1 pkt 1 lit. 3 w zw. z art. 133 ust. 1 pkt 6 Ustawy pracownikom upoważnionym do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe, jako podstawowe zadanie o charakterze ciągłym, od dnia 1 marca 2017 r. przysługuje dodatek kontrolerski w wysokości od 2% do 50% wynagrodzenia. Dla ułatwienia, wklejam dwa w/w przepisy:
Art. 148. 1. Osobie zatrudnionej w jednostce organizacyjnej KAS oraz funkcjonariuszowi przysługują odpowiednio do wynagrodzenia albo uposażenia: 1) dodatek kontrolerski w wysokości do 50% wynagrodzenia zasadniczego albo uposażenia zasadniczego za wykonywanie: a) kontroli podatkowej, b) kontroli celno-skarbowej, z wyłączeniem kontroli, o której mowa w art. 54 ust. 2 pkt 9, c) kontroli, o której mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2016 r. poz. 299 i 615), d) audytu, e) czynności, o których mowa w art. 113–117, art. 118 ust. 1–17, art. 119 ust. 1–10, art. 120 ust. 1–6, art. 122–126, art. 127 ust. 1–5, art. 128 ust. 1, art. 131 ust. 1, 2 i 5 i art. 133;
Art. 133. 1. Funkcjonariusze w związku z realizacją zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 13–16, art. 14 ust. 1 pkt 7 i 19 oraz art. 33 ust. 1 pkt 15, oprócz uprawnień określonych w art. 64 mają prawo do: 1) zatrzymywania i przeszukiwania osób, zatrzymywania rzeczy oraz przeszukiwania lokali mieszkalnych, pomieszczeń i innych miejsc, bagażu, ładunku i środków przewozowych w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego; 2) zatrzymywania i przeszukiwania urządzeń zawierających dane informatyczne lub systemów informatycznych, w zakresie danych przechowywanych w tych urządzeniach lub systemach albo na nośnikach, w tym korespondencji przesyłanej pocztą elektroniczną w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego; 3) zatrzymywania osób wskutek pościgu, o którym mowa w art. 20 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1997 r., w celu niezwłocznego przekazania ich funkcjonariuszom administracji celnej właściwego państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 4) zatrzymywania osób i przedmiotów, których dane wprowadzone zostały do systemów, o których mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1203 oraz z 2015 r. poz. 1607), w celu podjęcia wnioskowanych we wpisie działań albo do bezzwłocznego przekazania osoby lub przedmiotu uprawnionemu organowi; 5) konwoju, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. c–g ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628 i 1165, z 2014 r. poz. 24 i 1199 oraz z 2016 r. poz. 904); 6) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia i wykroczenia skarbowe, na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia i Kodeksie karnym skarbowym; 7) zwracania się o niezbędną pomoc do innych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców i organizacji społecznych, jak również zwracania się w nagłych wypadkach do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy, w ramach obowiązujących przepisów prawa. 2. Na sposób przeprowadzenia czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5, w terminie 7 dni od dnia ich dokonania, przysługuje zażalenie do prokuratora właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia czynności. Do zażalenia stosuje się przepisy Kodeksu postępowania karnego w zakresie dotyczącym postępowania odwoławczego.
Polecam zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW z dnia 26 kwietnia 2017 r. w sprawie dodatku kontrolerskiego dla osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz. U. z dnia 28 kwietnia 2017 r.), z którego dowiadujemy się m. in., że stawka dodatku wynosi od 2% do 50% wynagrodzenia zasadniczego albo uposażenia zasadniczego w przypadku, gdy nasze postępowania mandatowe są zadaniem o charakterze ciągłym albo w wymiarze co najmniej 25% miesięcznego czasu pracy.
Z przytoczonych przepisów wynika jednoznacznie, że dodatek kontrolerski przysługuje nam od dnia wejścia w życie ustawy, w przypadku spełnienia w/w warunków. Uznaniowa pozostaje jedynie jego wysokość. A nie da się ukryć, że mimo iż od marca już trochę czasu upłynęło, to nikt nie kwapi się z napełnieniem naszych sakiewek.
Czy wobec powyższego ktoś z Was przymierza się do wystąpienia o przyznanie dodatku kontrolerskiego? A może ktoś zdążył z takim pismem wystąpić? :piwo:
Również pracuję w Dziale DŚ UCS i też doszliśmy do takich samych wniosków, ale jak słusznie napisałeś: należy spełnić obie przesłanki. Żaden z dochodzeniowców z mojej komórki nie poświęca 25% czasu pracy na wykonywanie czynności z art. 133, w związku z czym dodatek nam nie przysługuje.
29 cze 2017, 17:36
Re: Dodatki kontrolerskie
Dziubas
Ktoś nazywając innych idiotami wystawia świadectwo jedynie sobie. Gratuluję poziomu i kultury. Poza tym art.40 ust.1 ustawy o kontroli skarbowej - inspektor nie mniej niż 50%(zwyczajowo było 100%), pozostali pracownicy ust.1a-nie więcej niż 50% (zwykle było 50%).
Nie innych tylko ciebie Dziubas. Ogarnij się. Trudno się dziwić SzOgunowi. Naprawdę czytając Twoje posty trudno zachować spokój. Powołujesz się na przepisy do których nawet nie zajrzałeś /łaś. Wszyscy, którzy temat znają tłumaczą Ci, jak wyglądały dodatki w UKS przed KAS, a ty dalej z uporem maniaka, żeby nie napisać po "SzOguńsku" upierasz się bez uzzsadnienia. Więc jeszcze raz : dodatki skarbowe dla iks wynikały z rozporządzenia Rady Ministrów wydanego na podstawie przywoływanego przez ciebie art. 40 ustawy o k.s. wynikało z niego, że określono cztery stopnie iks i każdy z nich miał dodatek skarbowy od 100% do - w zależności od stopnia - 120, 130, 140 i 150. Tak więc 100% to był dodatek minimalny, jaki należał się iksowi. W praktyce wyglądało to tak, że ustalano dla iksa taki wskaźnik, aby po dodaniu dodatku wyjść na pensję brutto. Natomiast w przypadku merytorycznych dodatek skarbowy był uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów, w którym ustalono 5 zakresów kwotowych od 123,02 zł do 615,08 zł. Tak więc merytoryczni mieli dodatki kwotowe w podanym zakresie. Teraz jasne?
Maddy
nowy
Czy ktoś zna uzasadnienie dlaczego przy przeliczaniu wynagrodzeń byłych uksiarzy w stosunku 1 : 1, byłe iksy mają 20% dodatku kontrolerskiego, a byli komisarze z uksu 5-15% dodatku kontrolerskiego? W pomorskim są jeszcze większe rozbieżności dla ludzi z uksu przy przeliczaniu wynagrodzeń 1:1. Byłe iksy 30% dodatku kontrolerskiego, a byli pracownicy z kontroli uksu 4-12%.
Aby przeliczyć nieiksom wynagrodzenie w stosunku 1:1 i jednocześnie dać obiecany mnożnik 1,61 takie wychodziły dodatki. Pewnie DIASy chętnie rozbiliby wynagrodzenia nieiksów też na mniejsze zasadnicze, i więcej dodatku, który mozna jeszcze zmniejszyć, ale nie dało się, bo nie było z czego obniżyć zasadniczej. Żeby nieiksy miały 20% dodatku, to musieliby mieć zmniejszone zasadnicze do mnożnika ok. 1,4.
No to nie do końca tak wygląda. Pytanie dotyczyło byłych pracowników UKS, a więc iks i merytorycznych. Ponieważ wynagrodzenia miały być przeliczone 1:1 to u pracowników merytorycznych nic się nie zmieniło oprócz zamiany dodatku kwotowego na procentowy, czyli zasadnicza została taka sama, a kwota dodatku została przeliczona na procenty, np. jak ktoś miał zasadniczą 3.500 i 420 zł dodatku, to teraz ma 3.500 i 12% dodatku. Natomiast w przypadku iks sytuacja była bardziej skomplikowana, ponieważ mieli oni niższe zasadnicze i 100% dodatek, co w sumie dawało pensję brutto. Po przeliczeniu z całej kwoty brutto wyłączono iksom część % jako dodatek kontrolerski. Z tego co piszą ludzie na forum to w różnych IAS różnie to wygląda. W niektórych ustalono dodatki na poziomie 10%, gdzie indziej 30%, a gdzieś chyba nawet 50%. Tak więc jak iks miał do tej pory np. 2.300 zasadniczej i 100% dodatku, więc razem 4.600 brutto, to teraz z tej kwoty wyłączono mu dodatek kontrolerski w zależności od IAS w w wysokości np. 30%. Więc ma zasadniczą 3.600 + 30% dodatku to ma razem 4.680. Tak to mniej więcej wygląda. Uff.
29 cze 2017, 20:20
Re: Dodatki kontrolerskie
Jestem ciekawa ile jest osób, którzy tak jak ja dostali 2% dodatku kontrolerskiego. Dajcie znać
30 cze 2017, 05:57
Re: Dodatki kontrolerskie
W jakim Urzędzie dostałeś te 2 % dodatku ?
30 cze 2017, 07:56
Re: Dodatki kontrolerskie
kamyczek
Jestem ciekawa ile jest osób, którzy tak jak ja dostali 2% dodatku kontrolerskiego. Dajcie znać
Nieważne jaki procent dodatku dostałaś. Ważne jest to czy masz brutto tyle samo co przed połączeniem. Każda cząstkowa informacja bez podania danych kluczowych nie jest rzetelną informacją. Klasyką na tym forum jest szerzenie defetyzmu. Pewnie to niestety norma po tych latach traktowania pracowników urzędów skarbowych jako "tych gorszych". Moje pobory pozostały bez zmian. Duży urząd skarbowy, kiedyś IKP teraz starszy ekspert skarbowy (byłoby miło gdyby to był główny ekspert (do 31.12.2003r. - IKS IV)).
30 cze 2017, 12:41
Re: Dodatki kontrolerskie
Czy to prawda, ze pracownikom komórek karnych skarbowch (niebędącymi funkcjonariuszami) też należy się dodatek kontrolerski w związku z wystawianiem mandatów i zwracaniem sie o niezbędną pomoc do innych jednostek, przedsiębiorców itd. na podstawie art.148 ust. 1 pkt 1 lit e w zw. z art. 133 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o KAS? Czy jakiś karnista będący "osobą zatrudnioną w jednostce organizacyjnej KAS" wszystko jedno czy w ucs czy us ma taki dodatek?
30 cze 2017, 13:50
Re: Dodatki kontrolerskie
babad
Czy to prawda, ze pracownikom komórek karnych skarbowch (niebędącymi funkcjonariuszami) też należy się dodatek kontrolerski w związku z wystawianiem mandatów i zwracaniem sie o niezbędną pomoc do innych jednostek, przedsiębiorców itd. na podstawie art.148 ust. 1 pkt 1 lit e w zw. z art. 133 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o KAS? Czy jakiś karnista będący "osobą zatrudnioną w jednostce organizacyjnej KAS" wszystko jedno czy w ucs czy us ma taki dodatek?
Jeśli poświęcasz co najmniej 25% miesięcznego czasu pracy na mandaty, to przysługuje dodatek
30 cze 2017, 15:13
Re: Dodatki kontrolerskie
Do Dzoana27. U mnie w Wyspecjalizowanym US jest identycznie a w urzędzie nie ma żadnego głównego eksperta. Też do końca 2003 r. byłam IV stopnia iks. Ale piszesz o rzetelnie podawanych informacjach a jakie u Was są dodatki i mnożniki?
30 cze 2017, 18:26
Re: Dodatki kontrolerskie
makaroniasz
babad
Czy to prawda, ze pracownikom komórek karnych skarbowch (niebędącymi funkcjonariuszami) też należy się dodatek kontrolerski w związku z wystawianiem mandatów i zwracaniem sie o niezbędną pomoc do innych jednostek, przedsiębiorców itd. na podstawie art.148 ust. 1 pkt 1 lit e w zw. z art. 133 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o KAS? Czy jakiś karnista będący "osobą zatrudnioną w jednostce organizacyjnej KAS" wszystko jedno czy w ucs czy us ma taki dodatek?
Jeśli poświęcasz co najmniej 25% miesięcznego czasu pracy na mandaty, to przysługuje dodatek
A w jaki sposób ktokolwiek jest w stanie zweryfikować, czy na postępowania mandatowe poświęcamy 25% czasu pracy czy 52% czasu pracy? Co wchodzi w "skład" postępowania mandatowego? Sama czynność technicznego wypisywania mandatu, czas poświęcony osobie ukaranej czy czas od momentu zarejestrowania wniosku, poprzez wysłanie wezwania, ponownego wezwania, telefoniczne przełożenie terminu spotkania? Mamy sobie zainstalować jakieś taksometry, z których będziemy się później rozliczać?
03 lip 2017, 06:31
Re: Dodatki kontrolerskie
Zgodnie z par. 4 rozp. MRiF w sprawie dodatku kontr. pracownikowi dodatek przyznaje się jeżeli wykonuje zadania kontrolne jako podstawowe zadania o charakterze ciągłym ALBO w wymiarze co najmniej 25% miesięcznego czasu pracy. W wypadku pracowników SKK moim zdaniem chodzi o podstawowe zadania, bo przecież każdy ma to w zakresie obowiązków. Ponawiam pytanie czy ktoś z SKK ma dodatek kontrolerski?
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników