Carla

Już nie musisz się uczyć, bo wszystko wiesz
Zozolek: prawie dobrze.
Odpowiedzi do pytań 32-42
43. Konstytucja RP w Preambule posługuje się pojęciem Narodu w sensie:
a) etnicznym i w rozumieniu norm konstytucyjnych,
b) wspólnotowym,
c) politycznym i w rozumieniu norm konstytucyjnych,
d) obywatelskim.
44. Obowiązku działania sprzecznego z prawem nie może nałożyć na żaden organ państwowy:
a) Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, ani w drodze uchwały, ani w drodze ustawy,
b) Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w drodze uchwały, może to czynić jednak w drodze ustawy,
c) Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w drodze uchwały, dopuszcza się jednak takie działanie w zakresie ustawy,
d) Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w drodze ustawy, dopuszcza się jednak takie działanie w drodze uchwały.
45. Możliwość publikacji w prasie oraz innych środkach społecznego przekazu jest:
a) prawem zagwarantowanym konstytucyjnie,
b) prawem zagwarantowanym ustawowo,
c) prawem przedmiotowym i podmiotowym zagwarantowanym ustawowo,
d) wolnością zagwarantowaną konstytucyjnie.
46. Podstawę ustroju gospodarczego RP stanowi:
a) społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej,
b) społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych,
c) społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej z włączeniem własności prywatnej,
d) społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz współpracy.
47. Za grupę etniczną uznaje się:
a) grupę mająca odrębny język i swoistą kulturę,
b) grupę mająca odrębny język, i poczucie więzi grupowej,
c) grupę mająca odrębny język, swoistą kulturę, poczucie więzi grupowej i świadomość odrębności od innych grup,
d) grupę mająca odrębny język, swoistą kulturę, poczucie więzi grupowej i świadomość odrębności od innych grup oraz własną nazwę.
48. Tymczasowe aresztowanie to:
a) jeden ze środków zapobiegawczych przewidzianych przez polskie prawo,
b) jeden z oportunistycznych środków zapobiegawczych,
c) celowe ukaranie sprawcy przestępstwa,
d) najdotkliwszy środek zapobiegawczy należący do środków karnych nieizolacyjnych.
49. Ograniczenie prawa każdej osoby do dostępu do dotyczących jej urzędowych dokumentów i zbiorów danych jest:
a) zabronione,
b) dozwolone,
c) wykluczone,
d) dozwolone tylko w zakresie określonym ustawą.
50. Zgodnie z Konstytucją prawo do organizowania strajków pracowniczych i innych form protestu w granicach określonych w ustawie przysługuje:
a) pracownikom,
b) pracownikom i ich organizacjom,
c) związkom zawodowym,
d) obywatelom.
51. Parlament Europejski, Rada i Komisja wspomagane są przez organ doradczy Unii, którym jest:
a) Międzynarodowy Fundusz Walutowy,
b) Europejska Rada Doradcza (ERD),
c) Rada Powiernicza,
d) Komitet Regionów.
52. Zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej, Rada Europejska zwoływana jest przez jej przewodniczącego na posiedzenia zwyczajne:
a) raz na pół roku,
b) raz na rok,
c) dwa razy w ciągu półrocza,
d) dowolną liczbę razy w ciągu roku.
53. Za przygotowanie prac Rady odpowiada:
a) Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich,
b) przewodniczący Parlamentu,
c) przewodniczący Rady,
d) przedstawiciel Państwa Członkowskiego UE w Radzie, który sprawuje prezydencję.
54. Reprezentacja obywateli w Parlamencie Europejskim ma charakter degresywnie proporcjonalny, z minimalnym progiem:
a) 3 członków na każde Państwo Członkowskie,
b) 5 członków na każde Państwo Członkowskie,
c) 6 członków na każde Państwo Członkowskie,
d) 9 członków na każde Państwo Członkowskie.
55. Decyzję upoważniającą do podjęcia wzmocnionej współpracy Rada przyjmuje w ostateczności, jeżeli ustali, że cele takiej współpracy nie mogą być osiągnięte w rozsądnym terminie przez UE jako całość oraz pod warunkiem, że uczestniczy w niej co najmniej:
a) 7 Państw Członkowskich UE,
b) 9 Państw Członkowskich UE,
c) 10 Państw Członkowskich UE,
d) 15 Państw Członkowskich UE.
56. Rada Europejska nadaje UE impulsy niezbędne do jej rozwoju i określa ogólne kierunki i priorytety polityczne. Rada Europejska:
a) nie pełni funkcji prawodawczej,
b) pełni funkcję prawodawczą,
c) może pełnić funkcje prawodawczą,
d) pełni funkcje prawodawcza w granicach kompetencji przyznanych przez Państwa Członkowskie UE.
57. Granice kompetencji UE wyznacza zasada:
a) przyznania - wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i proporcjonalności,
b) pomocniczości – wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i przyznania,
c) proporcjonalności – wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i przyznania,
d) przyznania – wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom subsydiarności i unifikacyjności.
58. Trybunał Konstytucyjny sygnalizuje:
a) Sejmowi,
b) Sejmowi i Senatowi,
c) Sejmowi oraz innym organom stanowiącym prawo,
d) Sejmowi i Senatowi oraz innym organom stanowiącym prawo,
istnienie uchybień i luk w prawie, których usunięcie jest niezbędne do zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
59. Zgromadzenie Ogólne Trybunału Konstytucyjnego podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności
a) większej połowy,
b) kwalifikowanej większości
c) co najmniej 2/3 ogólnej,
d) co najmniej połowy,
liczby sędziów Trybunału, w tym Prezesa lub Wiceprezesa Trybunału, chyba że ustawa przewiduje inną większość.
60. Wiceprezes Trybunału:
a) wykonuje niektóre czynności wynikające z podziału obowiązków, ustalonego przez Prezesa Trybunału,
b) wykonuje czynności wynikające z podziału obowiązków, ustalonego przez Prezesa Przewodniczącego Sądu i Trybunału,
c) zastępuje Prezesa Trybunału w czasie jego nieobecności,
d) zastępuje Prezesa Trybunału w czasie jego nieobecności oraz wykonuje inne czynności wynikające z podziału obowiązków, ustalonego przez Prezesa Trybunału.
61. Sędziów Trybunału wybiera indywidualnie, na:
a) trzyletnią kadencje,
b) czteroletnią kadencje,
c) pięcioletnią kadencje,
d) dziewięcioletnie kadencje,
Sejm bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Ponowny wybór do Trybunału jest niedopuszczalny.
62. Sędzia Trybunału Konstytucyjnego:
a) nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej,
b) nie może być pozbawiony wolności,
c) nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności,
d) nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności bez zgody Zgromadzenia Ogólnego
e) Pytania dot. TFUE i Trybunału Konstytucyjnego
63. Organy administracji publicznej są obowiązane do informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Informowanie to winno być:
a) należyte i wyczerpujące,
b) niezwłoczne i wyczerpujące,
c) sugestywne i efektywne,
d) wyczerpujące i zrozumiałe dla stron.
64. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie:
a) dokładnie i szybko, posługując się odpowiednimi środkami prowadzącymi do jej załatwienia,
b) wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia,
c) wnikliwie i dokładnie, posługując się możliwie prostymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia,
d) skutecznie i dokładnie, posługując się odpowiednimi środkami reakcji prawno-karnej.
65. W rozumieniu ustawy – k.p.a. organami wyższego stopnia w stosunku do wojewodów jest (są):
a) właściwi ministrowie,
b) Prezes Rady Ministrów,
c) Regionalna Izba Obrachunkowa,
d) Minister Spraw Wewnętrznych.
66. Spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego w różnych województwach w sprawach należących do zadań z zakresu administracji rządowej rozstrzyga:
a) samorządowe kolegium odwoławcze,
b) Prezes Rady Ministrów,
c) minister właściwy do spraw administracji publicznej,
d) wojewoda.
67. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu:
a) uwzględnia się dzień, w którym zdarzenie nastąpiło,
b) nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło,
c) jest pełna swoboda w określaniu uwzględnienia tego dnia,
d) nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej.
68. Dołączenie do protokołu zeznania na piśmie, podpisanego przez zeznających, oraz innych dokumentów mających znaczenie dla sprawy jest:
a) obligatoryjne,
b) obligatoryjne ale z wyłączeniem pewnego zakresu czynności,
c) nieobligatoryjne – organ administracji publicznej może, ale nie musi na to zezwolić,
d) obligatoryjne w przypadku, gdy strona złożyła w tej sprawie wniosek pisemny.
69. Organ administracji publicznej jest obowiązany zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy w sposób:
a) wyczerpujący,
b) rzetelny,
c) efektywny,
d) wystarczający.
70. Postanowienia, na które nie służy zażalenie, strona:
a) może zaskarżyć tylko w odwołaniu od decyzji,
b) nie może zaskarżyć,
c) nie może zaskarżyć w I instancji w postępowaniu, ale może to zrobić w II instancji,
d) zgodnie z zasadą legalizmu nie istnieją takie postanowienia,