Teraz jest 09 wrz 2025, 16:52



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5295 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353 ... 379  Następna strona
Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami 
Autor Treść postu
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 sty 2016, 09:49

 POSTY        198
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
skarbek13                    



Przypomnę, art. 62 OP:
Art. 62. § 1. Jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, dokonaną wpłatę, z zastrzeżeniem § 2, zalicza się na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności, chyba że podatnik wskaże, na poczet którego zobowiązania dokonuje wpłaty.

§ 1a. Jeżeli na podatniku ciążą koszty doręczonego upomnienia, dokonaną wpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet tych kosztów.


Tyle to ja wiem, ale problem pojawił się, ponieważ w tytule podatnik pisze te nieszczęsne 2016, ale w kontekście upomnienia. Ale rozliczyłam mu zaległość z 2016 na którą było upomnienie wystawione i koszty tego upomnienia. Kosztów z 2012,2013 i 2015 nie rozliczyłam. I postanowienia nie wystawiłam


06 lip 2016, 06:52
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 sty 2016, 09:49

 POSTY        198
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
A teraz kolejne pytanie. Czy teraz jako podstawę prawną podaje się ust. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji Dz.U. 2016, poz. 599?
I jak wstrzymać postępowanie egzekucyjne kiedy już tytuł trafił do US, ale chcę go wstrzymać. Jakieś konkretne powody trzeba podać? Jaką podstawę prawną?


06 lip 2016, 07:08
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA06 mar 2009, 20:02

 POSTY        73
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
"evelaina " nie czytaj przepisów wybiórczo. § 1a art. 62 OP jest odnosi się do całego § 1 tego artykułu, a nie do jego części, jak to interpretujesz. Oznacza to, że nie ma znaczenia przy upomnieniu to, co wskaże podatnik. Zawsze ma znaczenie uregulowanie § 1a. Inaczej, § 1a miałby wyłączenia.


17 lip 2016, 16:47
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 sty 2016, 09:49

 POSTY        198
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
skarbek13                    



"evelaina " nie czytaj przepisów wybiórczo. § 1a art. 62 OP jest odnosi się do całego § 1 tego artykułu, a nie do jego części, jak to interpretujesz. Oznacza to, że nie ma znaczenia przy upomnieniu to, co wskaże podatnik. Zawsze ma znaczenie uregulowanie § 1a. Inaczej, § 1a miałby wyłączenia.

To może ja czegoś nie rozumiem. Czyli jeśli wpłata dotyczy upomnienia, to nie należy zwracać uwagi na to co jest napisane w tytule? Na szkoleniu mówiono, że jeśli w tytule wpłaty jest napisane " decyzja nr 1111.2016" to mogę rozliczyć tylko koszty upomnień z 2016r. mimo że na koncie są też z 2015r. Czy jeśli w tytule wpłaty jest napisane "upomnienie 111.2016" to nie traktuje tego opisu tak jak wyżej, czyli mogę rozliczyć tylko koszty z 2016r a starsze nie? Dla mnie nie ma to różnicy, ale może faktycznie jest :)


Ostatnio edytowano 18 lip 2016, 09:05 przez evelaina, łącznie edytowano 1 raz



18 lip 2016, 09:04
Zobacz profil
Amator

 REJESTRACJA16 lip 2016, 13:33

 POSTY        19
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Gdybym kierował się tym, co wskaże podatnik, to nigdy nie zaliczyłbym wpłaty na same koszty upomnień z lat ubiegłych. A chyba nie o to chodziło ustawodawcy wprowadzając do art. 62 § 1a. Pewności nie mam, ale jeżeli podatnik wskaże np. że płaci za I kw. 2016 r., a ma niezapłacone koszty z 2014 r., zaliczam wpłatę na te koszty w pierwszej kolejności i zgodnie z art. 62 § 4a pkt 2) zaliczenie wpłaty następuje w całości zgodnie z żądaniem podatnika (chodzi o postanowienie na wniosek), nie następuje więc wydaję postanowienie o zarachowaniu wpłaty z urzędu. Poprawcie mnie jeżeli się mylę.


18 lip 2016, 12:30
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA10 cze 2015, 11:45

 POSTY        30
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Witam,
Mam pytanie dotyczące decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Burmistrz wydał decyzję dla nieruchomości niezamieszkałej. Właściciel nieruchomości prowadził działalność gospodarczą od stycznia 2015 r. W czerwcu 2016 r. zakończył działalność i pomimo wezwania nie złożył deklaracji wygaszającej obowiązek ponoszenia opłaty. Czy w związku z tym, należy ponownie wszcząć postępowanie i wydać decyzję określającą wysokości opłaty w kwocie 0,00 zł od czerwca 2016 r? Jaka powinna być podstawa prawna?


18 lip 2016, 12:43
Zobacz profil
Fachowiec
Własny awatar

 REJESTRACJA04 lut 2014, 11:30

 POSTY        1396
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
kompstar                    



Założenie:
Mamy następujące zadłużenie w opłacie śmieciowej:

01/2011  należność główna 100 zł odsetki 16 zł koszty up. 11,60 zł
01/2012 – należność główna 100 zł odsetki 9 zł koszty up. 11,60 zł
I/2013 – należność główna 100 zł odsetki 3 zł koszty up. 76,80 zł

Oczywiście powyżej dużo upraszczam – gdyż nie powinny pojawić się odsetki w kwocie 3 zł oraz tak duże koszty up. i oczywiście w 2012 nawet jeszcze opłaty śmieciowej nie było ale nie w tym rzecz.

Następnie załóżmy, że w dniu 31.12.2016 r. dokonana zostanie wpłata w kwocie powiedzmy 100 zł w tytule przelewu mamy tylko „opłata za śmieci”. Jak prawidłowo zaksięgować taką wpłatę?

Gdyby wpłata miała miejsce przed nowelizacją op. (przed 01.01.2016) sprawa byłaby prosta - ponieważ ciążą na podatniku zobowiązania z różnych tytułów (mamy dwie zaległe raty), wpłatę zaksięgowalibyśmy na poczet zobowiązania o najwcześniejszym terminie 01/2011 rozksięgowując ją proporcjonalnie na należność główną i odsetki (kosztów up. nie „ruszalibyśmy” w ogóle, oddalibyśmy co najwyżej do egzekucji).

Obecnie powinniśmy natomiast taką wpłatę również zaliczyć na najstarsze zobowiązanie tj. na 01/2011 bo art. 62 par. 1 op. pozostał w zasadzie bez zmian, z tymże wcześniej powinniśmy pobrać koszty up (bo dodano par. 1a) jeżeli na tą należność up zostało wysłane, czyli księgujemy koszty 11,60 zł i pozostała kwotę rozliczamy proporcjonalnie na należność główną i odsetki.


Dlaczego tak uważam? Jak wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej celem wprowadzenia par. 1a było doprowadzenie do tego by nie wszczynano egzekucji celem wyegzekwowania tylko i wyłącznie kosztów upomnienia, gdyż jak wskazuje ustawodawca „jest to uciążliwe dla podatnika i nieekonomiczne” dlatego jak dalej zauważa „właściwsze jest zaspokajanie tych kosztów wraz z wpłatą na należność główną”

Księgując tak jak wskazałem powyżej nie doprowadzimy do tego, że zostanie wszczęta egzekucja na same koszty upomnienia, i tak jak wskazuje ustawodawca przy poborze należności głównej pobieramy koszty upomnienia.

Nie prawidłowe byłoby moim zdaniem w takiej sytuacji księgowanie całej kwoty 100 zł na koszty upomnienia, bo po pierwsze nie o to chodziło ustawodawcy, a po drugie dopuścilibyśmy do przedawnienia raty 01/2011.

Natomiast gdyby te wszystkie raty znajdowały się „u komornika” to jak najbardziej on rozliczając kwotę 100 zł pobraną od zobowiązanego mógłby ją rozliczyć tylko i wyłącznie na koszty upomnienia bo u.p.e.a jak najbardziej na to pozwala, a ponadto co też nie jest bez znaczenia organ egzekucyjny pobierając 100 zł robi to zazwyczaj w ramach zastosowanego środka egzekucyjnego, a więc przerywa bieg terminu przedawnia raty 01/2011.

„Nowe rozwiązanie, z uwagi na postanowienia art. 115 § 1 pkt 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, będzie miało zastosowanie tylko w przypadku dokonania wpłaty przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.” <- chodzi o to, że art. 62 par. 1a ma zastosowanie tylko do dobrowolnych wpłat dokonywanych przez podatników; bo w przypadku przymusowego ściągnięcia należności w trybie egzekucji administracyjnej do rozliczania wpłat znajdzie zastosowanie art. 115 u.p.e.a.  – w przypadku wpłat u komornika nigdy nie można mówić o wpłacie dobrowolnej.


Z uzasadnienia do ustawy nowelizującej:
Zgodnie z art. 115 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji dopiero po wszczęciu egzekucji zaspokojenie kosztów upomnienia następuje w pierwszej kolejności. W takim przypadku przepisy art. 115 § 1 ww. ustawy mają charakter lex specialis w stosunku do przepisów art. 55 i art. 62 Ordynacji podatkowej. Obecne rozwiązanie polegające na konieczności egzekwowania samych kosztów upomnienia jest uciążliwe dla podatnika i nieekonomiczne. Wszczęcie postępowania egzekucyjnego na same koszty upomnienia generuje dalsze koszty egzekucyjne, dlatego właściwsze jest zaspokajanie tych kosztów wraz z wpłatą na należność główną. Wobec tego proponuje się wprowadzenie obowiązku zaliczania przez organy podatkowe dokonanej wpłaty w pierwszej kolejności na poczet kosztów doręczonego upomnienia (art. 62 § 2 Ordynacji podatkowej). Proponowana zmiana rozwiąże techniczno-rachunkowy problem zaspokajania kosztów upomnienia z dokonanej przez podatnika wpłaty i jednocześnie zlikwiduje problem konieczności egzekwowania samych kosztów upomnienia. Nowe rozwiązanie, z uwagi na postanowienia art. 115 § 1 pkt 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, będzie miało zastosowanie tylko w przypadku dokonania wpłaty przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.

Przed nowelizacją:
Art.  62.  [Zaliczenie wpłat dokonanych przez podatnika]
§  1.  Jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, dokonaną wpłatę zalicza się na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności, chyba że podatnik wskaże, na poczet którego zobowiązania dokonuje wpłaty.

Po nowelizacji:
Art.  62. [Zaliczenie wpłat dokonanych przez podatnika]
§  1. 112 Jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, dokonaną wpłatę, z zastrzeżeniem § 2, zalicza się na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności, chyba że podatnik wskaże, na poczet którego zobowiązania dokonuje wpłaty.
§  1a. 113 Jeżeli na podatniku ciążą koszty doręczonego upomnienia, dokonaną wpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet tych kosztów.


19 lip 2016, 08:55
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 sty 2016, 09:49

 POSTY        198
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Videk                    



Gdybym kierował się tym, co wskaże podatnik, to nigdy nie zaliczyłbym wpłaty na same koszty upomnień z lat ubiegłych. A chyba nie o to chodziło ustawodawcy wprowadzając do art. 62 § 1a. Pewności nie mam, ale jeżeli podatnik wskaże np. że płaci za I kw. 2016 r., a ma niezapłacone koszty z 2014 r., zaliczam wpłatę na te koszty w pierwszej kolejności i zgodnie z art. 62 § 4a pkt 2) zaliczenie wpłaty następuje w całości zgodnie z żądaniem podatnika (chodzi o postanowienie na wniosek), nie następuje więc wydaję postanowienie o zarachowaniu wpłaty z urzędu. Poprawcie mnie jeżeli się mylę.


Ja bym się z tym nie zgodziła. Jeśli wpisał, że płaci za I kw. 2016 r. to mogłabym rozliczyć tylko te k.up. które dotyczą i raty 2016 (jeśli takie były). W tym przypadku kosztów z 2014r. niestety nie mogę rozliczyć.


19 lip 2016, 10:16
Zobacz profil
Amator

 REJESTRACJA16 lip 2016, 13:33

 POSTY        19
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
W zasadzie to co księgowy to inna opinia na temat tych kosztów. Przydałoby się stanowisko jakiegoś RIO, albo chociaż orzeczenie sądu.
Jednakże uwzględniając w całości wskazanie podatnika, przepis § 1a jest martwy w stosunku do kosztów przed 2016 r. i należy wystawiać tytuły wykonawcze na koszty z tamtego okresu - skarbówki już skaczą z radości :lol:


19 lip 2016, 11:30
Zobacz profil
Specjalista
Własny awatar

 REJESTRACJA27 mar 2014, 14:50

 POSTY        310
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Videk                    



Przydałoby się stanowisko jakiegoś RIO


z oficjalnym stanowiskiem wyrażonym na piśmie jeszcze się nie spotkałem, nie oficjalnie RIO Poznań dopuszcza, a raczej dopuszczało obie możliwości, byle konsekwentnie je stosować do wszystkich podatników

Videk                    



albo chociaż orzeczenie sądu.


tu też zapewne stanowiska będą rozbieżne, ale nieoficjalne w poznańskiem interpretują to tak - w przypadku wpłaty pobieramy upomnienie i połączoną z upomnieniem należność podatkową, następnie jeżeli zostają środki kolejne upomnienie i połączoną z up należność podatkową itd.

Videk                    




Jednakże uwzględniając w całości wskazanie podatnika, przepis § 1a jest martwy w stosunku do kosztów przed 2016 r. i należy wystawiać tytuły wykonawcze na koszty z tamtego okresu - skarbówki już skaczą z radości :lol:


słuszna uwaga - koszty sprzed 2016 r. powinny już być w postępowaniu egzekucyjnym


19 lip 2016, 13:29
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA07 sty 2016, 09:49

 POSTY        198
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
To też fakt, że już powinny być w skarbówce. Tylko nikt jakoś do tej pory się tym nie przejął, a ja jako świeżak próbuję po trochu jakoś doprowadzić to do porządku :) Na razie delikatniejszymi sposobami. Będzie kontrola, to może RIO się określi czy moje sposoby rozliczania są ok.


21 lip 2016, 12:43
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA23 cze 2014, 09:58

 POSTY        69
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
witam,
mam pytanie odnośnie pobranych odsetek.
Dłużnik miał zaległość podatkową 148 zł.Miał naliczone 15 zł odsetek powiedzmy na 01.07.2016r. wpłaca częściowo w tym dniu  i z wpłaty proporcjonalnie wychodzi 10 zł odsetek do pobrania.

Czy te 5 zł powinien zapłacić przy okazji kolejnej wpłaty czy należy naliczać odsetki od pozostałej kwoty głównej które nie przekraczają 8,70 zł i nie są należne?
Wydaje mi się że powinien zapłacić bo jak chciałby zapłacić całość od razu to by musiał te 15 zł odsetek też. A tak na raty wyjdzie lepiej ale faktycznie zapłaci później i w ratach.
Proszę o wasze opinie.


22 lip 2016, 11:54
Zobacz profil
Fachowiec
Własny awatar

 REJESTRACJA04 lut 2014, 11:30

 POSTY        1396
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Odsetki to przekichany temat. Będąc na dwóch szkoleniach usłyszałem dwa rożne stanowiska więc chyba jednego nie ma.
Jedno mówi, że odsetki każdorazowo wylicza się na dzień wpłaty i jeżeli przekraczają 8,70 to się pobiera (można pobrać mniej niż 8,70 licząc proporcjonalnie), jeżeli nie to się nie pobiera, drugie mówi, że raz naliczone odsetki pobiera się do końca.
Moim zdaniem nie ma w przepisach rozróżnienia, że progu nie stosuje się dla wpłat częściowych a jak widać niektórzy szkolący się na takie stanowisko powołują.
BTW odsetki przy wpłatach częściowych pobierasz bez zaokrąglenia  ;)


22 lip 2016, 12:49
Zobacz profil
Specjalista
Własny awatar

 REJESTRACJA05 gru 2006, 08:01

 POSTY        396
Post Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap                    



Odsetki to przekichany temat. Będąc na dwóch szkoleniach usłyszałem dwa rożne stanowiska więc chyba jednego nie ma.
Jedno mówi, że odsetki każdorazowo wylicza się na dzień wpłaty i jeżeli przekraczają 8,70 to się pobiera (można pobrać mniej niż 8,70 licząc proporcjonalnie), jeżeli nie to się nie pobiera, drugie mówi, że raz naliczone odsetki pobiera się do końca.
Moim zdaniem nie ma w przepisach rozróżnienia, że progu nie stosuje się dla wpłat częściowych a jak widać niektórzy szkolący się na takie stanowisko powołują.
BTW odsetki przy wpłatach częściowych pobierasz bez zaokrąglenia  ;)


Może tu będzie jakaś odpowiedź?

http://epodatkilokalne.pl/odsetki-za-zw ... mieciowej/


22 lip 2016, 14:06
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 5295 ]  idź do strony:  Poprzednia strona  1 ... 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353 ... 379  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do: