16.2.3 Zmiana terminu załatwienia sprawy
Ścieżka dostępu: SSP → Ekran główny → Szukaj → Teczka podmiotu → Konto podatkowe → Operacje → Sprawa
Wymagane uprawnienia/rola
Użytkownik może mieć nadane następujące uprawnienia:
• Kierownik CKR
• Pracownik CKR - zakres rozszerzony
• Kierownik zarządzania ryzykiem na poziomie regionalnym - Izba Skarbowa
• Pracownik zarządzania ryzykiem na poziomie regionalnym, Izba Skarbowa - zakres podstawowy
• Pracownik zarządzania ryzykiem na poziomie regionalnym, Izba Skarbowa - zakres rozszerzony
• Podpisywanie zaświadczeń
• Zastępca naczelnika
• Pracownik czynności sprawdzających - zakres podstawowy
• Pracownik czynności sprawdzających - zakres rozszerzony
• Naczelnik
• Kierownik komórki obsługi bezpośredniej
• Kierownik komórki postępowań podatkowych
• Pracownik komórki postępowań podatkowych - zakres podstawowy
• Pracownik komórki postępowań podatkowych - zakres rozszerzony
• Kierownik rachunkowości podatkowej
• Pracownik rachunkowości podatkowej - zakres podstawowy
• Pracownik rachunkowości podatkowej - zakres rozszerzony
• Kierownik komórki wierzycielskiej
• Pracownik do spraw wierzycielskich - miękka egzekucja
• Pracownik do spraw wierzycielskich - postępowania
Szczegółowy wykaz ról i uprawnień wraz z wskazaniem kryteriów przydziału zadań do poszczególnej kolejki zadań, oraz sposobu powstania zadania i jego realizacji, zamieszczony jest w module Pomoc Komponentu SSP.
Zmiana terminu załatwienia sprawy jest możliwa po utworzeniu sprawy (operacja Utworzenie sprawy).
1. W widoku sprawy należy wybrać odnośnik obok pola Termin zał.
Rysunek 407 Ekran sprawy – zmiana terminu załatwienia sprawy
2. Następnie należy uzupełnić pole właściwą datą.
Rysunek 408 Ekran sprawy – zmiana terminu załatwienia sprawy
Wyznaczenie nowego terminu załatwienia sprawy powinno nastąpić w formie postanowienia, na które nie służy zażalenie. Brak jest jednak przepisu, który ograniczałby możliwości przedłużania przez organ podatkowy terminu załatwienia spraw po raz kolejny. W sytuacji więc, gdy organ podatkowy dopełni formalnego obowiązku zawiadomienia o wydłużeniu terminu rozpoznania sprawy, postępowanie podatkowe może trwać o wiele dłużej, niż to określono w art. 139 Ordynacji podatkowej.
Przedłużenie terminu jest możliwe tylko dla spraw w toku. W ramach prowadzonego postępowania/sprawy poziom złożoności jest określany manualnie przez użytkownika zgodnie z art. 139 Ordynacji podatkowej. Przyjmuje wartości: Normalny (domyślnie) lub Szczególnie skomplikowany.
Domyślnie termin załatwiania wyznaczany jest na jeden miesiąc. W przypadku zmiany na szczególnie skomplikowany zmienia się na dwa miesiące.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie podatkowym również w przypadku, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu.
W przypadku zmiany terminu poprzez wydanie postanowienia na podstawie art. 140 o.p. konieczna jest wcześniej zmiana terminu w sprawie a dopiero późniejsze wydanie postanowienia. W przypadku niezachowania powyższej chronologii czynności termin nie zostanie zaktualizowany w szablonie postanowienia wydawanego w oparciu o art. 140.
Po zmianie złożoności sprawy na szczególnie skomplikowaną nie można przywrócić normalnej złożoności sprawy.