Jeżeli podatnik wpłaca kwotę, która nie pokrywa całości zobowiązania, to zaliczasz wpłatę na odsetki i (przy kwocie wpłaty powyżej 58,00zł) wydajesz postanowienie o zaliczeniu wpłaty. W takim przypadku odsetki nie podlegają zaokrągleniu.
Czy mógłbym prosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienie jakie są zasady zaokrąglania?
Dla uproszczenia posłużymy się fikcyjnym przykładem gdzie zadłużony jest wymiar 1000zł oraz na dzień wpłaty odsetki wynosza 99,75zł.
Jeżeli wpłata miałaby być pokryta w całości to należy zastosować zaokrąglanie, a więc do zapłaty pozostaje wymiar 1000zł i zaokrąglone odsetki w wysokości 100zł. Razem 1100zł.
Niestety życie nie jest takie proste i podatnik złośliwie robi przelew na 1099,76zł. Bo tak sobie policzył i dorzucił grosz na wszelki wypadek. Jeżeli przyjmiemy zasadę, że wpłata nie pokryje w całości zadłużenia bo przecież jest niższa niż wcześniej wyliczone 1100zł to nie będziemy zaokrąglać odsetek a więc od 1000zł będzie to 99,75zł.
Wpłata w wysokości 1099,76 podzieli się następująco: wymiar: 1000zł odsetki: 99,75zł nadpłata: 0,01zł
Mamy kuriozalną sytuację gdy wpłata niby nie pokrywającą w pierwszym obliczeniu całego zadłużenia nagle zostaje zaksięgowana z nadpłatą.
Jeżeli przyjmiemy, że przelane na konto przez podatnika 1099,76 jednak jest wystarczające do pokrycia wymiaru i odsetek do zaokrąglimy wyliczone odsetki 99,75zł do 100zł a po wpłacie powstanie nam zadłużenie. Gdy pozostało zadłużenie to jednak zaokrąglenie było niesłuszne.
Czy ktoś z Was wie jak wybrnąć z takiej sytuacji i jak potem sie wytłumaczyć na wypadek kontroli że tak zaksięgowałem a nie inaczej? Tylko nie piszcie żebym prosił podatnika o wpłatę dokładnej kwoty bo to fikcja.
09 mar 2016, 22:24
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
lwampir
qubap
Jeżeli podatnik wpłaca kwotę, która nie pokrywa całości zobowiązania, to zaliczasz wpłatę na odsetki i (przy kwocie wpłaty powyżej 58,00zł) wydajesz postanowienie o zaliczeniu wpłaty. W takim przypadku odsetki nie podlegają zaokrągleniu.
Czy mógłbym prosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienie jakie są zasady zaokrąglania?
Dla uproszczenia posłużymy się fikcyjnym przykładem gdzie zadłużony jest wymiar 1000zł oraz na dzień wpłaty odsetki wynosza 99,75zł.
Jeżeli wpłata miałaby być pokryta w całości to należy zastosować zaokrąglanie, a więc do zapłaty pozostaje wymiar 1000zł i zaokrąglone odsetki w wysokości 100zł. Razem 1100zł.
Niestety życie nie jest takie proste i podatnik złośliwie robi przelew na 1099,76zł. Bo tak sobie policzył i dorzucił grosz na wszelki wypadek. Jeżeli przyjmiemy zasadę, że wpłata nie pokryje w całości zadłużenia bo przecież jest niższa niż wcześniej wyliczone 1100zł to nie będziemy zaokrąglać odsetek a więc od 1000zł będzie to 99,75zł.
Wpłata w wysokości 1099,76 podzieli się następująco: wymiar: 1000zł odsetki: 99,75zł nadpłata: 0,01zł
Mamy kuriozalną sytuację gdy wpłata niby nie pokrywającą w pierwszym obliczeniu całego zadłużenia nagle zostaje zaksięgowana z nadpłatą.
Jeżeli przyjmiemy, że przelane na konto przez podatnika 1099,76 jednak jest wystarczające do pokrycia wymiaru i odsetek do zaokrąglimy wyliczone odsetki 99,75zł do 100zł a po wpłacie powstanie nam zadłużenie. Gdy pozostało zadłużenie to jednak zaokrąglenie było niesłuszne.
Czy ktoś z Was wie jak wybrnąć z takiej sytuacji i jak potem sie wytłumaczyć na wypadek kontroli że tak zaksięgowałem a nie inaczej? Tylko nie piszcie żebym prosił podatnika o wpłatę dokładnej kwoty bo to fikcja.
moim zdaniem wpłatę 1099,76 zł na zaległość 1000 zł i odsetki na dzień wpłaty 100 zł (odsetki zaokrąglamy do pełnych złotych!) księgujemy tak wg proporcji, nie możemy wtedy zaksięgować wszystkiego na należność główna lub odsetki, tylko na wszystko po trochę, i wtedy nie zaokrąglamy odsetek:
1100=1000+100 (NG +%)
należność główna 1099,76 x 1000/1100=999,78
odsetki 1099,76 x 100/1100=99,98
a więc pozostaje zaległość 0,22 zł
10 mar 2016, 07:37
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Bardzo dziękuje za szybką odpowiedź, ale nie daje ona jasne odpowiedzi. Dlaczego od razu założyłeś, że zaokrąglisz odsetki do 100zł? Przecież to nie była wpłata całkowita gdyż pozostało zadłużenie..
10 mar 2016, 12:19
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
lwampir
Bardzo dziękuje za szybką odpowiedź, ale nie daje ona jasne odpowiedzi. Dlaczego od razu założyłeś, że zaokrąglisz odsetki do 100zł? Przecież to nie była wpłata całkowita gdyż pozostało zadłużenie..
przy częściowej wpłacie, do obliczeń przyjmujemy odsetki zaokrąglone do pełnych złotych (takie jakie wynoszą jakby wpłata dotyczyła całości), ale już podział wpłaty na NG i % dokonujemy bez zaokrąglenia do pełnych złotych
10 mar 2016, 12:26
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
a czy jest jakaś sytuacja ze do obliczeń przyjmujemy odsetki niezaokrąglone do pełnych złotych?
10 mar 2016, 12:49
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
lwampir
a czy jest jakaś sytuacja ze do obliczeń przyjmujemy odsetki niezaokrąglone do pełnych złotych?
Wychodzi na to, że do wyliczenia kwoty odsetek na dzień wpłaty zawsze się zaokrągla a dopiero przy dzieleniu proporcjonalnym zostawia w groszach jeżeli wpłata nie pokrywa w całości wymiaru i odsetek. Czy też są od tego jakieś wyjątki lub coś zle napisałem?
Wychodzi na to, że do wyliczenia kwoty odsetek na dzień wpłaty zawsze się zaokrągla a dopiero przy dzieleniu proporcjonalnym zostawia w groszach jeżeli wpłata nie pokrywa w całości wymiaru i odsetek. Czy też są od tego jakieś wyjątki lub coś zle napisałem?
tak właśnie jest
10 mar 2016, 13:54
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
Pytań ciąg dalszy. Jeśli podatnik wpłacił 100 zł na podatek, z tego ja zabrałam 11,60 na stare koszty up. to powinnam wystawić postanowienie? Czy zapis art. 62 par.4a, pkt 3 "kwota wpłaty podlegającej zaliczeniu na poczet zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub kosztów upomnienia nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia" należy rozumieć, że gdy z wpłaconej kwoty np. 100 zł zabieram więcej niż te 58 zł na koszty upomnień, to wtedy wystawiam postanowienia, czy jeśli wpłacił ogólnie więcej niż 58, a z tego jeszcze rozliczam koszty nie ważne w jakiej wielkości
Cały czas się w tym "bujam"
11 mar 2016, 10:45
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
evelaina
Pytań ciąg dalszy. Jeśli podatnik wpłacił 100 zł na podatek, z tego ja zabrałam 11,60 na stare koszty up. to powinnam wystawić postanowienie? Czy zapis art. 62 par.4a, pkt 3 "kwota wpłaty podlegającej zaliczeniu na poczet zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub kosztów upomnienia nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia" należy rozumieć, że gdy z wpłaconej kwoty np. 100 zł zabieram więcej niż te 58 zł na koszty upomnień, to wtedy wystawiam postanowienia, czy jeśli wpłacił ogólnie więcej niż 58, a z tego jeszcze rozliczam koszty nie ważne w jakiej wielkości Cały czas się w tym "bujam"
Cała kwota wpłaty powyżej 58zł
lwampir
No to zle zrozumialem ten post viewtopic.php?f=8&t=2987&p=140236 gdzie piszą, że odsetek sie nie zaokrągla. Wychodzi na to, że do wyliczenia kwoty odsetek na dzień wpłaty zawsze się zaokrągla a dopiero przy dzieleniu proporcjonalnym zostawia w groszach jeżeli wpłata nie pokrywa w całości wymiaru i odsetek. Czy też są od tego jakieś wyjątki lub coś zle napisałem?
OP Art. 63. § 1. Podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, z zastrzeżeniem § 1a i 2. § 3. Przepisu § 1 nie stosuje się do zaliczenia wpłaty, zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku.
14 mar 2016, 10:38
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
US przesłał pismo, żeby wydać dalsze tytuły wykonawcze wystawione na dłużnika, celem przekazania ich Komornikowi Sądowemu, który jest właściwy do łącznego prowadzenia zbiegających się egzekucji. Ja mam w programie do wyboru opcje "przekazanie do innego organu egzekucyjnego" lub "zbieg egzekucji administracyjnej z egzekucją sądową". Co powinnam wybrać przy tworzeniu tych tytułów? Wydaje mi się, że drugą opcję, ale pewna nie jestem.
Ostatnio edytowano 14 mar 2016, 10:53 przez evelaina, łącznie edytowano 1 raz
14 mar 2016, 10:53
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
qubap dziekuję za odpowiedź, ale zacytowany przez Ciebie paragraf przewija sie tutaj już kilka razy i bez odpowiedniej analizy i argumentacji nic nie wnosi do dyskusji. Ja oraz moimi znajomi z różnych urzędów oraz Izby Skarbowej mamy dylemat jak to czytać.
14 mar 2016, 10:57
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
lwampir
qubap dziekuję za odpowiedź, ale zacytowany przez Ciebie paragraf przewija sie tutaj już kilka razy i bez odpowiedniej analizy i argumentacji nic nie wnosi do dyskusji. Ja oraz moimi znajomi z różnych urzędów oraz Izby Skarbowej mamy dylemat jak to czytać.
Moim zdaniem jeżeli wpłata nie pokrywa całości zobowiązania (należność główna plus odsetki na dzień dokonania wpłaty) w tym przypadku następuje jej zaliczenie z urzędu na podstawie art. 55 w związku z wyżej cytowanym.
evelaina
US przesłał pismo, żeby wydać dalsze tytuły wykonawcze wystawione na dłużnika, celem przekazania ich Komornikowi Sądowemu, który jest właściwy do łącznego prowadzenia zbiegających się egzekucji. Ja mam w programie do wyboru opcje "przekazanie do innego organu egzekucyjnego" lub "zbieg egzekucji administracyjnej z egzekucją sądową". Co powinnam wybrać przy tworzeniu tych tytułów? Wydaje mi się, że drugą opcję, ale pewna nie jestem.
Jak nie sprawdzisz to się nie dowiesz co programiści mieli na myśli. Sądząc po samych tytułach raczej opcja druga.
14 mar 2016, 11:26
Re: Egzekucja opłat za gospodarowanie odpadami
A jeśli musze wystawić dalsze tytuły dla trzech tytułów, to każdy dalszy tytuł będzie miał numer porządkowy 1, czy w kolejności 1, 2,3 ? Pierwszy raz to robię
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników