Centralny Rejestr Danych Podatkowych (CRDP) będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym, zaś administratorem danych w nim zawartych będzie Minister Finansów. Rejestr ten będzie służył do gromadzenia i przetwarzania danych wynikających w szczególności z deklaracji składanych przez podatników, płatników i ich następców prawnych, jak również z decyzji, postanowień oraz innych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego. Ponadto w CRDP będą także gromadzone oraz przetwarzane dane wynikające z tytułów wykonawczych i innych dokumentów przekazanych naczelnikowi urzędu skarbowego do realizacji jego zadań. Przewiduje się także, że będzie on służył przetwarzaniu danych zgromadzonych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników. Zobowiązanymi do wprowadzania do ww. Rejestru przedmiotowych danych będą: Minister Finansów, dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej, dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej, dyrektor urzędu kontroli skarbowej, naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celnego (art. 14 ust. 3 projektu). Rejestr będzie wykorzystywany przede wszystkim do wykonywania ustawowych zadań przez organy administracji podatkowej.
Ponadto z danych zgromadzonych w CRDP będą mogły korzystać także inne organy, w tym w szczególności organy podległe i nadzorowane przez Ministra Finansów, na podstawie przypisanych tym organom uprawnień wynikających z odrębnych przepisów, z uwzględnieniem przepisów Ordynacji podatkowej. Zatem można wskazać, iż w przypadku organów kontroli skarbowej oraz wywiadu skarbowego podstawę do udostępniania danych z CRDP dają odpowiednio przepisy art. 7 ust. 2 i art. 36h ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r . Nr 41, poz. 214, z późn. zm.). Przepis art. 7 ust. 2 ww. ustawy stanowi bowiem, iż przy wykonywaniu swoich zadań organy kontroli skarbowej są uprawnione do nieodpłatnego korzystania z informacji gromadzonych w aktach spraw, zbiorach danych, ewidencjach i rejestrach przez organy administracji rządowej i samorządowej, sądy, państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz państwowe osoby prawne, w tym również z informacji zapisanych w formie elektronicznej, z zastrzeżeniem zachowania zasad określonych w odrębnych przepisach. W myśl natomiast art. 36h ust. 1 tej ustawy, wywiad skarbowy w zakresie koniecznym do wykonywania ustawowych zadań może uzyskiwać, gromadzić i przetwarzać informacje, w tym również dane osobowe, ze zbiorów danych prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów przez organy władzy publicznej, a w szczególności z Krajowego Rejestru Karnego oraz Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności. Z kolei organy Służby Celnej będą mogły wykorzystywać dane z CRDP na podstawie przepisu art. 7 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.) wskazującego, iż organy Służby Celnej, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań, są uprawnione do korzystania z informacji gromadzonych w systemach teleinformatycznych przez organy podatkowe, organy kontroli skarbowej oraz organy Straży Granicznej, które to organy umożliwiają dostęp do gromadzonych przez siebie informacji za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Także Generalny Inspektor Informacji Finansowej będzie mógł korzystać z CRDP na podstawie wniosku złożonego w trybie art. 15 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2014 r. poz. 455).
http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/ ... ienie.docx