W połowie września br email z IS w sprawie dostępu do EKW cyt: "zgodnie z przyjętymi ustaleniami, prace związane z występowaniem do Ministra Sprawiedliwości o zgodę, koordynowane są przez Ministerstwo Finansów. Wobec powyższego nie przewiduje się możliwości indywidualnego występowania wymienionych wyżej organów z wnioskami o zgodę na wielokrotne, nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych" . Tyle w temacie z Wielkopolski.
20 paź 2014, 07:12
Re: Elektroniczna Księga Wieczysta
Widziałem działający dostęp u komornika sądowego. Logowanie z certyfikatem imiennym z Min. Spraw. (kwalifikowany też potrzebny), dostęp identyczny jak kilka lat temu (mieli wtedy za darmo). Teraz za rekord zapytania opłata 20 zł . Dostęp do logów zapytań przez stronę. Z tym że rekord imię, nazwisko a rekord imię, nazwisko, pesel to dwa różne rekordy. I tym samym jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o ... ( o to czego mamy za mało, tylko już powoli nazwę zapominam
20 paź 2014, 19:06
Re: Elektroniczna Księga Wieczysta
Kontaktowałem się w tej sprawie z EKW oto jakiej treści dostałem odpowiedź. Pytanie dotyczyło kwestii technicznych i brzmiało "jakie są zasady i techniczne uwarunkowania niezbędne do dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych?": Odpowiedź otrzymałem e-mailem z takiego adresu: HPSM@ms.gov.pl
"Rozwiązanie: Wskazanie możliwego sposobu korzystania z uprawnienia wynikającego z art. 364 ust. 13 ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz wyjaśnienie warunków określonych w art. 364 ust. 13 pkt 1 i 2 ustawy. Brzmienie art. 364 ust. 13 ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U.2013.707 j.t. z późniejszymi zmianami): 13. Minister Sprawiedliwości wyraża zgodę, w drodze decyzji, na wielokrotne, nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych, bez konieczności każdorazowego składania wniosku do Centralnej Informacji o wyszukanie ksiąg wieczystych przez podmiot wymieniony w ust. 8, jeżeli: 1) posiada on urządzenia lub systemy teleinformatyczne umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z centralnej bazy danych ksiąg wieczystych, zakresu danych oraz daty ich uzyskania; 2) posiada on zabezpieczenia techniczne i organizacyjne chroniące przed wykorzystaniem uzyskanych danych niezgodnie z celem; 3) jest to uzasadnione specyfiką i zakresem realizowanych zadań ustawowych; 4) po stronie Centralnej Informacji istnieją odpowiednie warunki techniczne.
Wyjaśnienia: Podstawy prawne umożliwienia wyszukiwanie ksiąg wieczystych w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych (CBDKW): 1. Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2013 r. poz. 707 i 830), zwanej dalej „ustawą”; 2. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (Dz.U. poz. 1407 z poźn. Zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”. Art. 364 ust. 8 ustawy zawiera katalog podmiotów, które mogą wystąpić do Ministra Sprawiedliwości o zgodę na wielokrotne, nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych w CBDKW. Po uzyskaniu zgody Ministra Sprawiedliwości, Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych (Centralna Informacja) umożliwia wyszukanie ksiąg wieczystych na wniosek, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (art. 364 ust. 12 ustawy), utworzonego i utrzymywanego przez Ministra Sprawiedliwości, na mocy § 3 rozporządzenia. Wyszukiwanie ksiąg wieczystych w trybie art. 364 ust. 8 ustawy zakłada zatem, że uprawniony organ korzysta z systemu teleinformatycznego Centralnej Informacji (obecnie jest to system EKW), każdorazowo składając za pośrednictwem tego systemu wniosek o wyszukanie ksiąg wieczystych spełniających zadane kryteria. Taka forma korzystania z możliwości wyszukiwania ksiąg wieczystych wymaga uwierzytelnienia użytkownika (osoby fizycznej) reprezentującej uprawniony podmiot, w systemie teleinformatycznym EKW. Aby to było możliwe, podmiot zwracający się Ministra Sprawiedliwości o zgodę na wielokrotne, nieograniczone w czasie wyszukiwanie ksiąg wieczystych, zgodnie z § 18 rozporządzenia musi podać dane identyfikacyjne osób fizycznych działających z upoważnienia i na rzecz tego podmiotu (imię, nazwisko, numer PESEL). Dane te służą do założenia dla danego użytkownika konta w systemie teleinformatycznym. Podsumowując, korzystając z tej możliwości, podmiot mający zgodę Ministra Sprawiedliwości na wielokrotne, nieograniczone w czasie wyszukiwania ksiąg wieczystych, działa za pośrednictwem wskazanych przez siebie osób fizycznych, posiadający założone konta w systemie EKW. System EKW zapewnia uwierzytelnianie się tych osób, właściwą ich identyfikację oraz tzw. rozliczalność , czyli pamięta dla każdego użytkownika zakres uzyskanych przez niego danych oraz datę ich uzyskania. System EKW posiada także zabezpieczenia techniczne (uwierzytelnianie użytkowników) chroniące przez nieuprawnionym dostępem do danych. Wymagania rozliczalności i bezpieczeństwa systemu wynikają z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących działania publiczne (Dz.U.2014.1114 j.t.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Operacyjności (Dz.U.2012.526). Ponieważ sposób dostępu polegający na konieczności „ręcznego”, osobistego składania wniosków o wyszukanie ksiąg wieczystych oraz uzyskiwania wyników wyświetlanych na ekranie nie umożliwa dalszego przetwarzania uzyskanych danych, jest to sposób niewystarczający dla większości uprawnionych podmiotów. Przewidziano zatem także inny sposób uzyskiwania danych z CBDKW poprzez wyszukiwanie ksiąg wieczystych spełniających zadane kryteria. Jest to sposób określony w art. 364 ust. 13 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, Minister Sprawiedliwości może wydać zgodę na wielokrotne, nieograniczone w czasie wyszukiwania ksiąg wieczystych w CBDKW bez konieczności każdorazowego składania do Centralnej Informacji wniosku o wyszukanie. Podmiot korzystający z tej możliwości, wyszukuje i pobiera dane w CBDKW uwierzytelniając się certyfikatem dostępowym podmiotu, bez możliwości uwierzytelniania się konkretnego użytkownika – osoby fizycznej. Podmiot pobierający dane z CBDKW korzysta jedynie z usług sieciowych udostępnionych przez system EKW, biorąc jednocześnie odpowiedzialność za pobierane dane, oraz, ze swojej strony, musi zapewnić właściwe oprogramowanie umożliwiające jednoznaczną identyfikację osoby uzyskującej dane z CBDKW, zakres tych danych oraz datę ich pozyskania. System teleinformatyczny EKW na poziomie usług sieciowych nie jest w stanie zapewnić ani rozliczalności takich operacji na poziomie pracownika podmiotu – osoby fizycznej, ani właściwego bezpieczeństwa danych pobieranych za jego pośrednictwem wewnątrz infrastruktury teleinformatycznej połączonego podmiotu. Pobrane dane podmiot może przetwarzać w swoim systemie w ramach realizacji zadań ustawowych. Zatem w tym przypadku Minister Sprawiedliwości nie udostępnia podmiotom uprawnionym kompletnej aplikacji (dla użytkownika końcowego) umożliwiającej wykonanie wyszukania lub pobrania dokumentu poszczególnym pracownikom instytucji. MS udostepnienia usługi sieciowe (interfejsy typu webservice), które umożliwiają podłączenie się do CBDKW danego podmiotu, natomiast warunkiem wykorzystania tych usług sieciowych jest posiadanie przez podłączany podmiot odpowiedniego systemu informatycznego / aplikacji oraz odpowiedniej infrastruktury. MS nie dostarcza podmiotom ani gotowej aplikacji, ani wymaganej infrastruktury. Podmiot korzystający z możliwości określonej w art. 364 ust. 13 ustawy musi ze swojej strony posiadać system teleinformatyczny komunikujący się za pośrednictwem usług sieciowych z systemem EKW. W systemie informatycznym podmiotu będą uwierzytelniani użytkownicy (pracownicy) podmiotu .p. uzyskujący dane z CBDKW, oraz zapamiętane będą w nim informacje o zakresie i dacie uzyskania danych przez każdą osobę. Ponadto podmiot na podstawie § 11 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Operacyjności (Dz.U.2012.526) musi zapewnić poziom ochrony informacji nie mniejszy niż zastosowany w rejestrze CBDKW, zatem wszelkie potencjalne środki „ręcznego” zabezpieczenia uzyskanych danych (np. wydzielona strefa fizyczna w siedzibie podmiotu) oraz „ręcznego” prowadzenia ewidencji dostępów i wyszukań (np. papierowy lub „excelowy” dziennik wyszukań / udostępnień) bez implementacji dedykowanego systemu informatycznego nie może być zastosowany. Podmiot ten musi także zapewnić, że dane zostaną wykorzystane zgodnie z celem, w szczególności będą wykorzystywane jedynie przez osoby, które podmiot do tego upoważni. Wymogi powyższe narzucają zatem architekturę zcentralizowanego w ramach danego podmiotu systemu informatycznego umożliwiającego uwierzytelnianie użytkowników oraz przetwarzanie, gromadzenie i archiwizowanie informacji o dostępie do danych CBDKW. W szczególności zapis 364 ust. 13 ustawy należy interpretować jako ciążący na podmiocie występującym o dostęp do danych CBDKW obowiązek zaprojektowania, wykonania i uruchomienia systemu informatycznego (spełnienie przesłanki zawartej w art. 364 ust. 13 pkt 2 ustawy), który spełni łącznie wszystkie poniższe warunki: 1. Wykorzysta interfejsy webservice udostępnione przez CBDKW wg specyfikacji dostarczonej przez MS do zbudowania kanału komunikacyjnego pomiędzy podmiotem a MS (w sensie technicznym - będzie implementował interfejsy webservice), (spełnienie przesłanki zawartej w art. 364 ust. 13 pkt 4 ustawy). 2. będzie rejestrował każde zapytanie wysyłane do CBDKW (spełnienie przesłanki zawartej w art. 364 ust. 13 pkt 1 ustawy), w szczególności w danych rejestrowanych znajdą się: a. dane pracownika podmiotu, który zadaje określone zapytanie do CBDKW, umożliwiające jednoznaczną jego identyfikację, b. zakres wyszukiwanych danych (kryteria wyszukiwania, powód wyszukiwania lub pobrania dokumentu/ów), c. datę i czas uzyskania odpowiedzi System MS loguje i identyfikuje wszystkie zapytania rejestrując tylko system/podmiot, z którego zostało zadane pytanie. Dlatego dla zapewnienia rozliczalności podmiot zobowiązany jest do rejestracji danych szczegółowych pracowników korzystających z systemu usług sieciowych CBDKW. Podmiot jest zobowiązany archiwizować dane o dostępie użytkowników do danych CBDKW przez okres 2 lat (§ 21 ust. 4 rozporządzenia RM w sprawie KRI Dz.U.2012.526) i udostępnić je w każdym czasie na żądanie organów ścigania i/lub MS. 3. będzie połączony z systemem webservice CBDKW stałym łączem (o stałej konfiguracji) w jednej z sieci wydzielonych (TESTA, MEWA), zatem podmiot musi posiadać połączenie do jednej z tych sieci. Nie jest możliwe połączenie za pomocą ogólnodostępnej sieci Internet z wykorzystaniem rozwiązań typu VPN (spełnienie przesłanki zawartej w art. 364 ust. 13 pkt 4 ustawy). 4. będzie zabezpieczał dane CBDKW poprzez udostępnienie ich wyłącznie tym pracownikom podmiotu, którzy są zaangażowani w zadania związane z przetwarzaniem danych CBDKW (spełnienie przesłanki zawartej w art. 364 ust. 13 pkt 2 ustawy). System informatyczny podmiotu może zrealizować dowolny typ przetwarzania danych CBDKW (w sensie logiki biznesowej systemu, interfejsu użytkownika, wizualizacji danych, sposobu uwierzytelnienia użytkownika końcowego w systemie podmiotu) niezbędny do realizacji zadań ustawowych podmiotu. System informatyczny podmiotu może zostać zrealizowany w dowolnej technologii informatycznej (np. Java EE, C#, .NET itp.) umożliwiającej zaimplementowanie odpowiednich webservice po stronie podmiotu. Usługi sieciowe CBDKW są zaprojektowane i wykonane zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu RM w sprawie KRI (Dz.U.2012.526). MS zastrzega że udostępnia usługi sieciowe CBDKW w takiej postaci informacyjno-technicznej w jakiej są - podmiot może złożyć do MS wniosek o zmianę specyfikacji usług sieciowych, jednakże MS nie ma obowiązku ich dostosowania do ewentualnych ponadstandardowych czy nietypowych potrzeb podmiotu. Wszelkie koszty (organizacyjne, ludzkie, techniczne, finansowe) zbudowania systemu, jego późniejszej eksploatacji, utrzymania łącza wydzielonego oraz ewentualnej rozbudowy / modyfikacji (wynikającej ze zmian w prawie lub zmian warunków technicznych) ponosi podmiot wnioskujący o dostęp do CBDKW. Sposób procedowania kwestii technicznych pomiędzy podmiotem a MS: 1. MS udostępnia specyfikację interfejsu webservice CBDKW na prośbę podmiotu, który może uzyskać zgodę Ministra Sprawiedliwosci na dostępu do CBDKW. Podmiot opracowuje i uruchamia we własnym zakresie system informatyczny implementujący udostępnione wg przekazanej specyfikacji usługi sieciowe CBDKW. 2. MS posiada środowisko testowe, które jest udostępniane podmiotowi przygotowującemu się do podłączenia do CBDKW. Certyfikat dostępowy do środowiska testowego jest generowany w Centrum Certyfikacji MS i wysyłany drogą elektroniczną do wyznaczonego pracownika podmiotu. Podmiot wykorzystuje udostępnione przez MS środowisko testowe do zweryfikowania poprawności swojej implementacji usług sieciowych CBDKW. Dostęp do środowiska testowego odbywa się za pośrednictwem sieci wydzielonej. 3. Po złożeniu przez podmiot uprawniony wniosku o dostęp do danych CBDKW i pozytywnej decyzji Ministra Sprawiedliwości, podmiot uprawniony: a. składa wniosek o wystawienie certyfikatu dostępowego do systemu produkcyjnego webservice CBDKW, b. ustala ze służbami technicznymi MS sieć wydzieloną możliwą do wykorzystania oraz konfigurację połączenia pomiędzy podmiotem a MS, c. wygenerowany certyfikat przekazywany jest na nośniku CD/DVD osobiście wyznaczonemu we wniosku o wystawienie certyfikatu pracownikowi podmiotu za protokołem odbioru. Odbiór certyfikatu następuje w siedzibie DIRS MS (Warszawa, ul. Chopina 1) Końcową konfigurację połączenia po swojej stronie podmiot wykonuje we własnym zakresie (MS oferuje wsparcie w przypadku problemów w zastosowaniu wystawionego certyfikatu)."
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników