Dziś (21.05.2014) miał zakończyć się pilotaż - według harmonogramu marcowego. Dziś (21.05.2014) miało dojść do wznowienia przerwanego pilotażu - według harmonogramu majowego.
Główny wykonawca intensywnie pracuje nad poprawą projektu. Tym niemniej miesięczne opóźnienie w harmonogramie z marca jest wysoce prawdopodobne.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
21 maja 2014, 10:27
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Dziękuję za info, zapytałam ponieważ słyszałam, że wprowadzenie Gentax-u zostało "zawieszone" do odwołania. Chyba coś się posypało.
21 maja 2014, 11:14
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Pilotaż to pierwsze wdrożenie gotowego produktu po przejściu testów akceptacyjnych ,gdzie bada się czy spełnia on założenia projektowe. Tymczasem nasz GW przesadził z tzw zwinna metodyką (agile) i wcisnął produkt , który nie przeszedł testów ( bo ich by nie spełnił) i w efekcie pilotaż zamienił się na Beta Testy niby gotowego produktu.
Nie wiadomo jak to długo potrwa i wszyscy bronią się przed podawaniem jakichkolwiek terminów i harmonogramów aby się więcej nie ośmieszać. A wydawało się,że mamy do czynienia z wdrożeniem aplikacji do obsługi tych najprostszych podatków. Nie śmiem zgadywać co będzie przy wdrożeniu Nowej Obsługi PIT zaplanowane od 01.01.2015.
Mamy wysyp aplikacji izbowych ( każdy Dyrektor IS chce dostać nagrode kwartalną ?). Wdrażaliśmy już aplikację katowicką,krakowską i kielecką. Czekamy co mają przygotowane kolejne IS?
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
08 cze 2014, 16:35
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Od 10 czerwca tj. dzisiaj ma zostać wznowiony pilotaż GENTAXU. Czy to oznacza, że błędy zostały poprawione a sytuacja opanowana?
10 cze 2014, 08:25
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Odpowiedzią na Twoje pytanie jest radosny cytat z intranetu MF:
"Przed nami trzeci etap pracy z nowym systemem. Jak się okazuje nawet diament wymaga oszlifowania, zanim stanie się brylantem."
Wciąż "szlifują te diamenty" , że nawet nie mają czasu na jakiekolwiek komentarze na intranecie. Nie chcą ich nawet pokazać trenerom trenerów od szkoleń kaskadowych. Po prostu olśnią nas blaskiem niespotykanych możliwości DZENTAX aż nam oczy zbieleją. A my wtedy oślepieni tym blaskiem i brakami dokumentacji jak ślepcy będziemy błądzili po bogactwie nowych opcji i wpadali w pułapki minowe zastawione przez twórcę , który chce nas przenieś z XXI wiecznego programu POLTAX działającej ONLINE do XX wiecznej aplikacji wsadowej gdzie w sekundzie zaniku napięcia na kompie można stracić cały dzień pracy przy stanowisku.
Aplikacja WEBowa działa niewątpliwie inaczej niż nasze dotychczasowe ale powinna zapewnić pewien poziom bezpieczeństwa dla wykonywanej pracy.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
21 cze 2014, 10:13
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
"nawet diament wymaga oszlifowania, zanim stanie się brylantem."
Genialny tekst - muszę zanotować!
22 cze 2014, 22:20
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Rząd o elektronicznych deklaracjach podatkowych płatników PIT i CIT
Płatnicy podatku PIT oraz niektórzy płatnicy CIT będą musieli składać elektroniczne deklaracje podatkowe - wynika z projektu zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, którym we wtorek ma zająć się rząd.
Porządek obrad rządu przewiduje, że przedmiotem posiedzenia będzie m.in. przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw.
W piśmie przewodnim do projektu resort poinformował, że celem zmian jest automatyczne gromadzenie w systemach informatycznych administracji podatkowej danych niezbędnych do uruchomienia w 2015 r. usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych (tzw. PFR, pre-filled tax return) dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ministerstwo wyjaśniło, że usługa ta będzie przygotowana przez administrację podatkową w oparciu o dane zawarte w informacjach oraz rocznych obliczeniach podatku sporządzanych przez płatników podatku PIT oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku. W pierwszym etapie usługa PFR będzie adresowana do podatników składających deklaracje PIT-37, a w kolejnych latach obejmie osoby rozliczające się deklaracjami PIT-36 i PIT-38.
"W konsekwencji projekt nakłada na płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku obowiązek przesyłania urzędom skarbowym wybranych deklaracji podatkowych wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej" - napisano. Chodzi o deklaracje PIT-8C, PIT-11, PIT-40, PIT-R, IFT-1.
Zaznaczono, że w sytuacji, gdy liczba podatników dla których płatnik musiałby przygotować deklaracje nie przekracza pięciu oraz gdy w przekazaniu tych informacji nie pośredniczy biuro rachunkowe, będzie możliwe ich złożenie w formie pisemnej do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.
Zgodnie z projektem podatnicy i płatnicy podatku CIT będą mieli obowiązek składania przez internet deklaracji CIT-8 oraz informacji IFT-2. Dokumenty w wersji papierowej będą mogli złożyć tylko ci podatnicy i płatnicy, którzy muszą dokonać rocznego obliczenia podatku dla nie więcej niż pięciu pracowników.
Usługa PFR ma zostać umieszczona na koncie podatnika utworzonym na specjalnym portalu podatkowym. Po zalogowaniu się na konto podatnik zdecyduje, czy akceptuje wypełnioną przez fiskusa deklarację, czy też chce wprowadzić do niej zmiany, np. związane z ulgami podatkowymi.
Według resortu wzrost liczby dokumentów podatkowych przesłanych drogą elektroniczną powinien pozytywnie wpłynąć na pozycję Polski w raporcie Banku Światowego "Doing Business".
Na początku stycznia minister finansów Mateusz Szczurek zapowiedział, że zeznanie podatkowe za 2013 rok będzie ostatnią deklaracją składaną po staremu, zaś PIT za 2014 r. wstępnie wypełni już administracja podatkowa. Szef resortu finansów poinformował, że od lipca ruszy portal podatkowy, który będzie kanałem komunikacji między administracją a podatnikiem. Będzie można w nim znaleźć informacje, które są w bazach danych administracji podatkowej, a także umożliwi zapłatę zobowiązań online.
Głównym celem projektu jest automatyczne gromadzenie w systemach informatycznych administracji podatkowej danych niezbędnych do uruchomienia w 2015 r. usługi wstępnie wypełnianych zeznań podatkowych dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (usługa PFR) oraz ograniczenie liczby dokumentów papierowych, jakie w chwili obecnej wpływają do administracji podatkowej i są przez nią przetwarzane.
Regulacja ta wpisuje się w dążenie do usprawnienia funkcjonowania administracji i poprawy komunikacji elektronicznej między urzędami a obywatelami, zapowiadane przez premiera D. Tuska w exposé z 2011 r.
Rozliczanie PIT
Projekt noweli ustawowej nakłada na płatników podatku PIT i podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku – obowiązek przekazywania administracji podatkowej informacji o dochodach podatników wyłącznie drogą elektroniczną. Zwolnienie z tego obowiązku, czyli możliwość przekazania informacji w formie papierowej, dotyczyłoby jedynie podmiotów, które dane o dochodach podatników, sporządzają dla nie więcej niż pięciu osób.
Każdy podatnik będzie miał konto w ramach nowego systemu informatycznego e-podatki, tworzonego przez Ministerstwo Finansów. Znajdzie tam wstępnie wypełnione zeznanie PIT, i jeśli uzna, że wszystko jest w porządku, to używając ikonki „wyślij”, prześle go do urzędu skarbowego i automatycznie uzyska poświadczenie jego odbioru. Usługa PFR nie pozbawi jednak podatnika prawa do wspólnego rozliczenia dochodów małżonków i ulg podatkowych, a także przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jednak w takich sytuacjach podatnik będzie musiał samodzielnie wypełnić odpowiednie rubryki w zeznaniu.
Zaproponowane rozwiązanie ułatwi dokonywanie rozliczeń podatkowych, ograniczy najczęściej popełniane błędy w rozliczeniach, a także zmniejszy liczbę dokumentów papierowych. Zyska podatnik, dla którego wstępne rozliczenie PIT przygotuje administracja podatkowa i płatnik, który nie będzie musiał wysyłać skarbówce osobnych informacji o pojedynczych podatnikach. Płatnicy będą mogli wysyłać urzędom skarbowym zbiorczą informację o dochodach wielu podatników, podpisaną jednym podpisem elektronicznym.
W przypadku płatników będących osobami fizycznymi, nie będzie wymagany bezpieczny podpis elektroniczny.
Płatnicy, którzy nie będą mieli dostępu do sieci, dane do uruchomienia usługi PFR, będą mogli wysłać internetowo w siedzibie urzędu skarbowego.
Założono, że od 2015 r. usługę PFR urzędy skarbowe udostępnią dla podatników rozliczających PIT-37 (składany głównie przez pracowników, zleceniobiorców, emerytów i rencistów), a od 2016 r. rozszerzą ją na PIT -36 (składany głównie przez przedsiębiorców) i PIT-38 (składany przez osoby osiągające dochody kapitałowe, np. z giełdy).
W 2014 r. Polacy wysłali 3,4 mln elektronicznych PIT-ów. Rozliczenia CIT-8 i IFT-2
Na podatników i płatników podatku dochodowego od osób prawnych nałożono obowiązek składania zeznania podatkowego CIT-8 oraz informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez zagranicznych podatników IFT-2 – wyłącznie elektronicznie. Złożone w ten sposób deklaracje podatkowe trzeba będzie opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym, tj. weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Zgodnie z projektem nowelizacji, prawo do złożenia zeznań podatkowych CIT-8 i IFT-2, w formie papierowej, przysługiwałoby jedynie podatnikom i płatnikom podatku dochodowego od osób prawnych, którzy są zwolnieni z obowiązku składania elektronicznych deklaracji w podatku PIT.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
26 cze 2014, 11:38
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
26.06.2014 Sejm przyjął nowelizację ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
Jak podaje Dziennik Internautów najważniejsze zmiany to:
Obecnie na rozpoczęcie działalności trzeba czekać ok. 25 dni, a po zmianach ten okres ma się skrócić do 7 dni. Wszystko dzięki temu, że identyfikator NIP oraz numer REGON będą nadawane automatycznie podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego. Odbędzie się to przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego.
Nadane identyfikatory będą także automatycznie zamieszczane w KRS bezpośrednio po ich nadaniu, bez konieczności wydawania przez sąd rejestrowy orzeczenia w tym zakresie. W praktyce moment wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego stanie się dniem, od którego będzie można rozpocząć działalność gospodarczą.
Z punktu widzenia nowej firmy działanie ograniczy się do złożenia wniosku o wpis podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego. Informacje zawarte w KRS będą stanowić podstawowy pakiet danych, z których korzystać będą inne instytucje – Urząd Skarbowy, GUS i ZUS. Urzędy będą między sobą wymieniać dane dotyczące przedsiębiorcy.
Czarno widzę te wymianę przy pomocy systemu teleinformatycznego. Czy ma być tak jak teraz wymiana z CEIDG poprzez "bio-interfejs" rękami pracownika US ? Na to wskazuje ostatnia "weryfikacja regonów" również wykonywana przez rękami pracowników rejestracji bez wspomagania jakiejkolwiek aplikacji.
Okazuje się, że pozostaną też formularze papierowe z dopuszczeniem elektronicznych. Oczywiście tylko w Urzędzie Skarbowym i oczywiście tylko po to by Minister Szczurek mógł się przechwalać ile to ton papieru przerzucili jego urzędnicy.
Obowiązek zgłoszeniowy po stronie przedsiębiorcy zostanie ograniczony do tzw. danych uzupełniających, które nie podlegają wpisowi do KRS, ale są istotne np. dla GUS lub ZUS. Chodzi o dane takie, jak numer rachunku bankowego, dane kontaktowe, przewidywana liczba zatrudnianych i in.
Przedsiębiorca będzie zamieszczał te dane na jednym formularzu i składał w ciągu 21 dni od wpisu do KRS w Urzędzie Skarbowym, który przekaże je do GUS i ZUS. Składanie danych uzupełniających w formie papierowej lub elektronicznej nie będzie wstrzymywało rozpoczęcia przez podmiot działalności gospodarczej.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
27 cze 2014, 19:40
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Przedsiębiorca będzie zamieszczał te dane na jednym formularzu i składał w ciągu 21 dni od wpisu do KRS w Urzędzie Skarbowym, który przekaże je do GUS i ZUS
Minister będzie się cieszył kolejne papierki do przerzucania i wysłania. Do tej pory trzeba było zawiadomić sąd o NIP teraz zamiast tego będziemy zawiadamiać GUS i ZUS o rachunkach i zatrudnionych pracownikach, bo jakoś nie wierzę aby odbywało się to za pomocą "systemów teleinformatycznych". Bajka.
27 cze 2014, 19:53
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Jak widać po współpracy CEIDG i KEP poznajemy kolejne WIZJE nie mające nic wspólnego z szarą rzeczywistością. Jest wysoce prawdopodobne , że przeważyło zdanie marketingowców politycznych z kręgu "jednego okienka" a informatyków praktyków z MF nikt się nawet nie zapytał. Bo dostali by odpowiedź, że to jest możliwe ale... na pewno nie od ZARAZ. A spodziewany efekt to kolejny 'Bio-Interfejs" w US pomiędzy KEP a KRS. A może już jest jakaś firma informatyczna , która zaproponuje swój wynalazek typu DŻENTAX co to wszystko załatwi od pstryknięcia palcem a potem będzie tak jak będzie. Skąd my to znamy ?
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
28 cze 2014, 08:40
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
Na intranetowej stronie IT MF pojawiła się informacja o zakończeniu pilotażu DŻENTAXu. Sporo w niej niepokojących informacji z pilotażowego wdrożenia gdzie mowa o wyeliminowaniu błędów krytycznych. Występowaniu problemów z integracją danych pomiędzy modułami nowego oprogramowania jak i w ymianie danych z aplikacją POLTAX. Na koniec w podsumowaniu taka myśl:
Przeprowadzony pilotaż skutkuje wnioskami, nad którymi należy się zastanowić przed wdrożeniem masowym.
Wniosków brak a to bardzo dyplomatyczne sformułowanie sugeruje wstrzymanie wdrożenia w oczekiwaniu na ulepszenie produktu i doszlifowanie procedur i organizacji US. Jedynie na przygotowanie sprzętowe możemy patrzyć z optymizmem bo w trakcie szkoleń potrzebne było jedynie " dopracowanie drobnych szczegółów". To nawet ciekawe bo skanerów do współpracy z nowym modułem Kancelaria nie ma w żadnym US. To pewnie ten drobny szczegół.
____________________________________ "Tylko zmiana jest niezmienna" - Heraklit
02 lip 2014, 19:53
Re: Nowości w informatyzacji MinFin
tranqilo
Na intranetowej stronie IT MF pojawiła się informacja o zakończeniu pilotażu DŻENTAXu. Sporo w niej niepokojących informacji z pilotażowego wdrożenia gdzie mowa o wyeliminowaniu błędów krytycznych. Występowaniu problemów z integracją danych pomiędzy modułami nowego oprogramowania jak i w ymianie danych z aplikacją POLTAX. Na koniec w podsumowaniu taka myśl:
Przeprowadzony pilotaż skutkuje wnioskami, nad którymi należy się zastanowić przed wdrożeniem masowym.
Wniosków brak a to bardzo dyplomatyczne sformułowanie sugeruje wstrzymanie wdrożenia w oczekiwaniu na ulepszenie produktu i doszlifowanie procedur i organizacji US. Jedynie na przygotowanie sprzętowe możemy patrzyć z optymizmem bo w trakcie szkoleń potrzebne było jedynie " dopracowanie drobnych szczegółów". To nawet ciekawe bo skanerów do współpracy z nowym modułem Kancelaria nie ma w żadnym US. To pewnie ten drobny szczegół.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników