 |  |  |
 | ja mam więcej pytań  1. Czy samo doręczenie odpisu tytułu wkonawczego powoduje obowiązek doliczenia opłaty manipulacyjnej? 2. W jaki sposób wypełnić część I tytułu jeżeli: a) zobowiązany zapłacił na konto wierzyciela - wierzyciel poinformował o zapłacie b) zobowiązany zapłacił do organu egzekucyjnego. 3. Co oznaczają terminy używane w egapoltaxie stosowanym w urzędach skarbowych oznaczające przed wszczęsciem i po wszczęciu jeżeli wierzyciel jest organem egzekucyjnym. Jakie czynności mogę zakwalifikować do tych już po wszczęsciu postępowania? Zapytanie do US czy już wystawienie zajęcia. Mam już troche tytułów popłaconych przed wysłaniem i po doręczeniu jednak bez zajęcia jedne na konto wierzyciela jedne na konto egzekucyjne i nie mam pojęcia w jaki sposób takie postępowania zakańczać i dostosować to do mojego programu. 4. Czy wycofanie tytułu to zwykłe pismo do wierzyciela (przed wszczęciem i po)? 5. Jaka jest możliwość że wzory wycofania/umorzenia/zakończenia postępowania stosowane w powyższym programie krążą po sieci albo że ktoś będzie tak miły i je udostępni z kodami zamknięcia nazwą oraz paragrafem  choćby zrzut ekranu?  6. Czy w części H obowiązkowe jest wpisanie doręczenia pocztą/gońcem jeżeli jest do tego zwrotka? 7. Kiedy wypełnia się część J - po piśmie od wierzyciela czy też po każdorazowej wpłacie? 8. Cześć Ł służy tylko dla poborcy? 9. Jeżeli wystawiono tytuł wykonawczy i nie wysłano nawet odpisu w jaki sposób zakańcza się postępowanie? przez wycofanie? 10. Jeżeli doręczono odpis tytułu to w jaki sposób zakańcza się postępowanie? Rozumiem że kluczowym tu będzie zrozumienie terminów przed i po wszczęciu postępowania. Za odpowiedź i wytłumaczenie z góry dziękuje. |  |
 |  |  |
ad. 1.
Tak doręczenie odpisu tytułu powoduje obowiązek naliczenia opłaty manipulacyjnej.
ad. 2
Napisze tak. Pytanie czysto teoretyczne, bo jeszcze nie wiedziałem tytułu z wpisanymi danymi w części I
Ale jeśli masz czas to wydaje się że:
przypadek "a" wypełniasz rubryki 74, 77, 75 (zwykle podpis osoby reprezentującej wierzyciela, jeśli jesteś też wierzycielem to możesz się tam podpisać)
przypadek "b" rubryki 72,75
ad. 3.
Wszczęcie postępowania następuje kiedy:
1. w dacie doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego
2. zawiadomienia o zajeciu wraz z odpisem tytułu
3. zawiadomienia o zajęciu do dłużnika zajętej wierzytelności.
Przez wpłatę wierzycielowi przed wszczęciem rozumiemy sytuację kiedy zobowiązany wpłaca całość lub cześć zobowiązania na rachunek wierzyciela (do kasy urzędu też) przed datą faktycznego wszczęcia postępowania. Oczywistym jest też że wtedy nie są należne lub należne tylko w części koszty egzekucyjne.
Wpłata po wszczęciu jest chyba kwestią jasną.
Informacja o wpłacie dokonanej u wierzyciela powoduje albo "zamknięcie" tytułu wykonawczego albo jego ograniczenia do wskazanej przez wierzyciela kwoty. Czasami nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie czy wszczęcie nastąpiło a otrzymujemy już informację od wierzyciela o spłacie zobowiązania.
Należy postępowań zdroworozsądkowo i generalnie iść "na rękę" zobowiązanemu.
Np. wydajesz zajęcie z dniem (pomijam czy są to dni wolne itp. to tylko przykład)10-01-2014,
wysyłasz pocztą do banku w dniu 11-01-2014,
odpis tytułu wysyłasz do zobowiązanego wraz z zajęciem w dniu 13-01-2014 (albo jeszcze nie wysłałeś).
Informację o wpłacie zaległości od wierzyciela otrzymujesz w dniu 14-01-2014 (fizycznie), a w treści jest napisane np. że xy wpłacił zaległość w całości w dniu 13-01-2014r.
Nie masz pewności kiedy faktycznie doręczono zajęcie wysłane do banku (masz wysyłkę priorytetem czy zwykłym?) i czy należne są jakiekolwiek koszty.
Myślimy trochę. Wysłałem do banku zwykłym listem zajęcie w dniu 11-01-2014 czy miało ono szansę wpłynąć do siedziby banku przed dniem wpłaty przez zobowiązanego tj. 13-01. Jeśli tak to naliczasz koszty, ograniczasz zajęcie do samych kosztów lub do pomniejszonej przez wierzyciela należności kosztów. Jeśli stwierdzisz że nie ma szansy aby postępowania było wszczęte przez datą (a nawet w dacie) wpłaty do wierzyciela, to pozostaje tylko uchylić zajęcie.
Co do samego fakty zakończenia postępowania. Jeśli wpłatę dokonano na rachunek wierzyciela i nastąpiło to przez wszczęciem postępowania to należy zmienić stan zaległości na tytule "do zera" (oczywiście mowa o odnotowaniu tej zmiany w systemie elektronicznym) i zamknąć tytuł. To właśnie ma kod wpłata wierzycielowi przez wszczęciem.
W przypadku informacji o wpłacie do wierzyciela po wszczęciu, odnotowuje się ten fakt poprzez odpowiednie zmniejszenie należności głównej "do zera" bądź do innej kwoty, kodem wpłata wierzycielowi po wszczęciu i prowadzisz dalej egzekucję do pomniejszonej należności lub samych kosztów.
W przypadku wpłaty przez zobowiązanego kwoty na rachunek organu egzekucyjnego przed lub po wszczęciem postępowania, wpłatę taką odnotowuje się z kodem " wpłata przez zobowiązanego". Jeśli postępowanie jest już wszczęte to z wpłaty zaspokajasz w pierwszej kolejności koszty, upomnienie i co zostanie na należność. Jeśli wpłata zaspokoi całość zobowiązania zamykasz tytuł kodem "zapłata" i odprowadzasz pieniążki do wierzyciela.
Jeśli nie jest wszczęte do identycznie tylko nie potrącając kosztów. Ewentualną nadpłatę zaliczasz na inne tytuły lub zwracasz zobowiązanemu.
ad. 4
Tak zwykłe pismo. W jednym urzędzie może łatwiej e-mailem. Oczywiście wydrukować i dołączyć do tytułu.
ad. 5
Nie wydaje się postanowienia o zakończeniu postępowania w przypadku zapłaty. Nie wiem czy gdziekolwiek praktykowane jest też wydania takich postanowień w przypadku wpłaty po wszczęciu. Po prostu nie ma czasu na takie pierdoły. Uchylasz zajęcie i koniec.
ad. 6
Tak w części H odnotowuje się takie doręczenie. Jak masz na to czas. Zwrotki dopina się zwyczajowo do pisma którego dotyczy. Zwrotki dot. zajęć do kopi zajęcia a/a.
Goniec raczej nie doręcza samego tytułu tylko wraz z jakimś pismem.
ad. 7
Część J służy wierzycielowi do wpisywania zmian w stanie należności. Odbywa się to tak, że księgowa tam właśnie wpisuje zmiany w stanie zaległości spowodowane wpłatą przez zobowiązanego, zaliczeniem jakiejś nadpłaty itp. Jeśli jednocześnie jesteś wierzycielem to możesz tam dokonować takich adnotacji. Jak masz na to czas.
ad 8
Części L i Ł służą zarówno poborcy jak i innemu pracownikowi prowadzącemu postępowanie egzekucyjne. W cześci L wpisuje się obciążenie kosztami (kiedy stają się należne) i ich uznanie ( w chwili wyegzekwowania).
W części Ł odnotowuje się każdą wpłatę pobraną przez organ egzekucyjny w czasie postępowania. Czyli zarówno pobrania w gotówce przez poborcę jak i wpłaty przez zobowiązanego (dokonane na rachunek egzekucyjny) i wyegzekwowane z zajęć.
ad 9.
To zależy od powodu zakończenia. Może to być wpłata przez wszczęciem.
ad. 10
Jeśli wyegzekwowałeś koszty to przez "zapłatę".
Można. Tylko jeśli doliczasz za takie zapytanie (za wysyłkę) wydatki, to powinno się dzielić koszt na kilku zobowiązanych. Nie na tytuł, tylko zobowiązanych.
Wszystko ok. Zajęcie jest skuteczne, koszty są należne, brak możliwości realizacji z braku środków na rachunku.
Zgadza się bank nie ma obowiązku udzielania "negatywnej" odpowiedzi. Tak robi np. BZ WBK SA.
Gwarantuję Ci, że w 99% przypadków banki nie odpowiadają w ciągu 7 dni. Jeśli kasa jest na rachunku i nie ma przeszkód do realizacji to zwykle dostaniesz pieniążki zanim przyjdzie jakiekolwiek pismo. A czasami nawet zwrotka nie zdąży wrócić.
Sprawę naliczania kosztów można też rozwiązywać inaczej. Zobowiązani często po dokonaniu zajęcia "pojawiają" się w siedzibie organu i chcą uregulować zaległości, bo zajęcie rachunku powoduje różne komplikacje. Wystarczy zapytać czy ma mają rachunki w bankach gdzie wysłaliśmy zajęcia. W 100% przypadków przyznają się gdzie mają rachunki bo jak nie to mówisz im, że uchylisz tylko te zajęcia które są skuteczne.
Jeśli nie na kasy i pisma, masz dwa wyjścia. Czekać na pismo do skutku lub np. po miesiącu wysłać ponaglenie. Centrale dużych banków otrzymują dziennie kilka tysięcy zajęć z całej polski, tak więc wyrozumiałość też trzeba mieć.
Podchodziłbym do sprawy następująco. Zapewne doręczyciel ma płacone za doręczoną korespondencję bo chyba nie ryczałtowo. Tak więc w jego interesie jest doręczenie naszego zajęcia czy OT.
Jeśli nie jest w stanie doręczyć osobiście za pierwszym lub drugim razem, to nie ma co się oglądać na treść 44 Kpa bo jak już wcześniej pisałem zgodnie z art. 64 § 2 upea "Organ egzekucyjny pobiera opłaty za czynności egzekucyjne, jeżeli nie później niż po upływie 14 dni od dnia dokonania pierwszego zajęcia nieruchomości, rzeczy lub prawa majątkowego nadał w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) za pokwitowaniem lub doręczył zobowiązanemu odpis tytułu wykonawczego lub zawiadomienie o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego."
Tak więc za doręczenie zastępcze realizowanie za pośrednictwem urzędu gminy nie można naliczyć kosztów. Musicie wypracować jakiś plan na takie sytuacje. Doręczyciel nie może chodzić do zobowiązanego 20 razy, bo nie zdążycie nadać przesyłki na poczcie.