Do końca I kwartału organy podatkowe będą musiały wdrożyć nowe przepisy, przewidziane w zarządzeniu Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów. Jak twierdzą eksperci, zmiana zasad działania organów raczej nie poprawi funkcjonowania administracji podatkowej.
Autopromocja: Zobacz także - Ekspert Księgowy: Podatkowa księga przychodów i rozchodów - problemy praktyczne »
Nowe zarządzenie Ministra Finansów obowiązuje od 27 stycznia 2014 r. Na dostosowanie się do nowych regulacji organy podatkowe mają czas do końca marca.
„Głównym celem nowego zarządzenia jest usprawnienie procesu poboru należności podatkowych i podniesienie efektywności funkcjonowania administracji podatkowej. Zarządzenie uwzględnia wdrażany aktualnie w resorcie Program e-Podatki oraz konsolidację procesów pomocniczych wprowadzaną w izbach i urzędach skarbowych. Wprowadzone rozwiązania usprawniają funkcjonowanie administracji podatkowej” – czytamy w komunikacie resortu finansów.
Wzmocnieniu ulegnie m.in. nadzór oraz koordynacyjna rola izby skarbowej nad urzędami skarbowymi. Do zadań odpowiednich komórek dołączą np. nadzór i koordynacja (realizowanych przez urzędy skarbowe) procesów pomocniczych w obszarze kadr, logistyki, finansów, zamówień publicznych oraz IT.
W izbach skarbowych powstaną też nowe komórki organizacyjne, które mają się zająć zarządzaniem ryzykiem zewnętrznym. Utworzone zostaną również nowe piony organizacyjne.
Eksperci podchodzą do zmian raczej sceptycznie i zbytnio nie wierzą, że mogą one przynieść naprawdę korzystne efekty. Kontrowersje budzi m.in. utworzenie w izbie skarbowej komórki organizacyjnej ds. kontroli podatkowej.
– Zastanawiający wydaje się przepis mówiący o tym, że komórka ta będzie wydawała postanowienia w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku. W obecnym stanie prawnym postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu podatku wydaje organ prowadzący kontrolę podatkową czy czynności sprawdzające. Dlatego powstaje pytanie: w jaki sposób izba skarbowa ma zamiar realizować to zadanie, nie będąc do tego umocowana przepisami prawa zewnętrznego? – mówi ekspert Pracodawców RP, Mariusz Korzeb.
Zmiany wprowadza zarządzenie nr 5 Ministra Finansów z dnia 27 stycznia 2014 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów.
No i dobrze. Zwroty vat to przecież nie postępowania podatkowe. W niektórych us były w pp w innych w ob. Teraz może się zadania ujednolicą w komórkach wszystkich us.
29 sty 2014, 22:13
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Zwroty VAT jako czynności sprawdzające mogą również w uzasadnionych przypadkach za zgodą DIS pozostać w PP. tak samo jak część zadań AP można poprzenosić do innych komórek. Chyba nie można VZM zlokalizować w OB bo są to tzw. ułomne postępowania podatkowe które nie muszą zakończyć się decyzją, chociaż w MF-9Ps zaliczane są one do czynności sprawdzających.
30 sty 2014, 07:54
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Interesujący jest też zapis w OB-2: "prowadzenie postępowań w sprawach odmowy nadania NIP oraz unieważnienia NIP z urzędu". Wiem, że niektóre urzędy już prowadzą takie postępowania ale nie wszystkie. Największym problemem w tym przypadku jest brak konkretnych zapisów w ustawie nipowskiej lub Ordynacji. Obecne są zbyt nieprecyzyjne i bywają trudne do obrony.
Jednak najważniejsze jest, aby przy okazji obecnej reorganizacji doprecyzować i ujednolicić zakres zadań i podział na odpowiednie komórki w skali całego kraju, bo przy pierwszym podejściu po dokonanych ustaleniach pomiędzy NUS-ami a DIS to brak jednolitych zasad nawet w skali jednego województwa
30 sty 2014, 09:17
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
a czynności do zbycia nieruchomości przed 5 lat? niby w prost nie wynika w ani starym ani w nowym zarządzeniu (i niby zapis się nie zmienił) PP czy OB?
30 sty 2014, 18:30
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Stawiam na OB. W PP nie ma zapisu o CS ( jest określanie i ustalanie zobowiązań), natomiast w OB masz prowadzenie czynności (...) i nie wymieniono jakich - czyli wszelkich, w tym w zakresie sprzedaży nieruchomości. Popatrzcie gdyby faktycznie ujednolicić zadania to PP zajmuje się orzekaniem a OB wszelkimi czynnościami sprawdzającymi. Takie rozwiązanie uzasadnia też podział kadr - w moim us OB to ponad 130% załogi więcej niż w PP. A aktualnie chyba wszystkie PP zasypane są VZM-ami i niestety postepowaniami z "słupami" w roli głównej.
30 sty 2014, 20:07
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
a właśnie 99% VZM-ów są w OB u mnie, a czynności do nieruchomości w PP ...
30 sty 2014, 20:19
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Ciekawe czy to zarządzenie zmieni już utarty obecny podział zadań w różnych urzędach w PP i OB. Swoją drogą to SW może namieszać, tylko czy powstanie w każdym urzędzie, NUS może chyba go nie utworzyć?
30 sty 2014, 20:36
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
tutti
Interesujący jest też zapis w OB-2: "prowadzenie postępowań w sprawach odmowy nadania NIP oraz unieważnienia NIP z urzędu". Wiem, że niektóre urzędy już prowadzą takie postępowania ale nie wszystkie. Największym problemem w tym przypadku jest brak konkretnych zapisów w ustawie nipowskiej lub Ordynacji. Obecne są zbyt nieprecyzyjne i bywają trudne do obrony.
Jednak najważniejsze jest, aby przy okazji obecnej reorganizacji doprecyzować i ujednolicić zakres zadań i podział na odpowiednie komórki w skali całego kraju, bo przy pierwszym podejściu po dokonanych ustaleniach pomiędzy NUS-ami a DIS to brak jednolitych zasad nawet w skali jednego województwa :nonono:
Póki co nie ma zapisów bo ustawa będzie zmieniona chyba od października. Nasza IS mówiła o tym że jak wejdzie krs to będzie nowa ustawa NIP
30 sty 2014, 20:43
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
A które komórki obecnie u WAS zajmują się udostępnianiem informacji zawartych w aktach spraw w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach prawa, bo według nowego zarządzenia jest to w PP.
31 sty 2014, 08:44
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Mam pytanie, jaka komórka zajmuje się u Was decyzjami dot. zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej OB czy PP?
31 sty 2014, 15:49
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Bozka
Mam pytanie, jaka komórka zajmuje się u Was decyzjami dot. zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej OB czy PP?
OB
31 sty 2014, 16:41
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Bozka
Mam pytanie, jaka komórka zajmuje się u Was decyzjami dot. zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej OB czy PP?
OB
31 sty 2014, 18:16
Re: Nowe zarządzenie nr 39, o przepraszam - nr 5
Bozka
Mam pytanie, jaka komórka zajmuje się u Was decyzjami dot. zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej OB czy PP?
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników