Teraz jest 05 wrz 2025, 21:17



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  idź do strony:  1, 2  Następna strona
Anonim w prawie karnym skarbowym 
Autor Treść postu
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA09 lis 2006, 15:39

 POSTY        236
Post Anonim w prawie karnym skarbowym
Czy dostajecie tzw donosy , że np X nie nabija na kasę czegoś tam.
Zawiadomnienie jest nie podpisane lub podpisane tylko imieniem i nazwiskiem ( tylko jedna taka osoba w ewidencji Organu) , kilka osób o takim imieniu i nazwisku.
Co robicie z takimi sprawami w kks. Nie chodzi mi o zawiadomienia ( donosy) w których są pełne dane zawiadamiającego.


04 kwi 2013, 13:35
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA15 mar 2013, 07:08

 POSTY        20
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
Takie zawiadomienia trafiają do Działu AP i do kontroli podatkowej i dopiero po obróbce wstępnej mogą trafić do nas


04 kwi 2013, 14:00
Zobacz profil
Specjalista
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA25 lut 2008, 20:06

 POSTY        468
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
U mnie też trafiają do AP.


04 kwi 2013, 17:25
Zobacz profil
Znawca
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA08 sty 2010, 14:51

 POSTY        131
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
Donosy należy traktować jako "sygnał" dla organu podatkowego. U nas obowiązuje zasada, że tego typu listy  czytaj=--=== trafiają do AP. AP dokonuje wstępnej selekcji i bzdury wkłada ad acta a tam gdzie coś jest na rzeczy kieruje do kontroli. Do KS sprawa trafia dopierow jak wyjdzie, że istnieje uzasadnione .... bla bla bla.


11 kwi 2013, 07:24
Zobacz profil
Zaawansowany
Własny awatar

 REJESTRACJA16 mar 2007, 12:00

 POSTY        87
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
U nas donosy trafiały do kontroli. Dopiero po przeprowadzeniu kontroli u podatnika ewentualny wniosek o ukaranie mógł trafić do komórki karnej skarbowej


11 kwi 2013, 07:36
Zobacz profil
Amator

 REJESTRACJA09 cze 2009, 09:08

 POSTY        10
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
Ja niedawno dostałem mailem anonim o odmowie wystawienia rachunku przez pewnego przedsiębiorcę na sporą kwotę. Mimo moich próźb skarżący nie chciał opisać całej sytuacji, miejsca, czasu popełnienia, kwoty rachunku. Wkurzyłem się i po adresie mailowym ustaliłem jego tożsamość i wysłałem mu wezwanie w charakterze świadka. Jego mina, gdy stawił się na wezwanie była bezcenna. :lol:


11 kwi 2013, 15:03
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA09 lis 2006, 15:39

 POSTY        236
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
A jeśli zawiadomienie jest podpisane, z pełnymi danymi to też trafia do AP, które przeprowadza analizę i jeśli jest uzasadnione podejrzenie popełnienia czynu z kks przekazuje do KS, a jeśli nie robi notatkę (AP). Czy też w przypadku zawiadomienia z pełnymi danymi zawiadamiającego od razu do KS i KS albo odmowa wszczęcia, albo wszczęcie dochodzenia. Pozdrawiam


14 lip 2013, 14:00
Zobacz profil
Amator
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA09 sty 2008, 09:37

 POSTY        21
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
U nas donosy (wszystkie) trafiają do AP gdzie są tak długo obrabiane, aż szefostwo łaskawie zdecyduje co z opracowanym materiałem zrobić. Ponieważ trzęsą portkami przed podjęciem decyzji sprawy wloką się niemiłosiernie a informacje przekazywane są od urzędu do urzędu, od komórki do komórki, od anasza do kajfasza itd.


21 lip 2013, 17:00
Zobacz profil
Amator
Własny awatar

 REJESTRACJA25 cze 2013, 18:46

 POSTY        15
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
REJ... mam pytanko do Ciebie. Zdradź tajemnicę jak po adresie email ustalasz dane personalne osoby?


21 lip 2013, 21:08
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA09 lis 2006, 15:39

 POSTY        236
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
Ja mam zawsze problem z uzasadnionym podejrzeniem: 1/ z zawiadomienia podpisanego przez zawiadamiającego wynika, cyt . właściciel posesji przy ul zielonej w X od kilku lat wynajmuje mieszkanie.  koniec cyt. zawiadamiający mieszka w innym wojewodztwie niż US i rzekomy wynajmujący. czy tu jest uzasadnione podejrzenie , jakie pytania w ramach pomocy prawnej przesłać właściwemu  US  celem zebrania danych     od zawiadamiajæcego  2/ na dyskotece w Z nie wystawiają paragonów, niepodpisane zawiadomienie, 3/ zawiadamiający podpisany pisze w 2014 r. , że X nie wystawił faktury w 2011 r. na kwotę  2000zł.  U nas przyjęto ,że  jeśli  z podpisanego zawiadomienia wynika uzasadnione podejrzenie ...., wszczynać i prowadzić, jesli nie podpisane to w ramach 307 kpk dokonać sprawdzenia ( ale nie wiem kto KP, PP, KS)  i  w przypadku  ustalenia uzasadnionego ......wszczynać. Kiedy KS powinien złożyć wniosek do AP/KP , ew. PP o kontrolę czynności sprawdzające, a kiedy to jest niepotrzebne i sam powinien wyjaśniać, po wszczeciu oczywiście. Spotkałam sie z opinią, ze KS  idzie na łatwizne zlecając kontrole/ czynności, niech sam wyjasni sprawę w ramach  dochodzenia. Napiszcie więcej jak prowadzicie te dochodzenia , szczególna  prośba do LEIBOVITZA, bo zauważyłam, że pracuje najdłużej na kks.  4/ zawiadamiający podpisany podaje - x prowadzi usługi fryzjerskie  bez zarejestrowania,tzn. przyjmuje  czasami osoby i strzyże , jak to zweryfikować i czy powinna iść kontrola, czy ks.


16 kwi 2014, 18:34
Zobacz profil
Amator

 REJESTRACJA19 sty 2011, 22:04

 POSTY        21
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
Tu nie ma złotego środka. Model idealny (a zatem utopia) zakładać powinien, że komórka AP na zlecenie KS opracowuje materiał - zawiadomienie (w terminie zakreślonym i umożliwiającym odmowę wszczęcia w terminie miesiąca od wpływu zawiadomienia) w sposób umożliwiający stwierdzenie, czy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia wykroczenia/przestępstwa skarbowego. AP powinno również szybko sformułować wniosek o kontrolę lub o czynności sprawdzające, by możliwe było definitywne potwierdzenie w terminie zakreślonym na czas trwania dochodzenia okoliczności wskazanych w zawiadomieniu. Jak to wygląda w praktyce nie trzeba mówić. Nie jesteśmy prokuraturą, dla której materiał dowodowy zbiera policja, czy inne służby. Działamy w ramach urzędu skarbowego, gdzie każda komórka ma swój zakres obowiązków i nie powinno być tak, że to my jesteśmy jednocześnie sterem i okrętem, czyli kontrolą, wymiarem i konsekwencją karną.


16 kwi 2014, 19:34
Zobacz profil
Avatar użytkownika

 REJESTRACJA22 maja 2009, 15:37

 POSTY        969
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
Kodeks karny skarbowy:


Art. 53  
§ 27. Należność publicznoprawna uszczuplona czynem zabronionym jest to wyrażona liczbowo kwota pieniężna, od której uiszczenia lub zadeklarowania uiszczenia w całości lub w części osoba zobowiązana uchyliła się i w rzeczywistości ten uszczerbek finansowy nastąpił.
§ 28. Narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej czynem zabronionym jest to spowodowanie konkretnego niebezpieczeństwa takiego uszczuplenia - co oznacza, że zaistnienie uszczerbku finansowego jest wysoce prawdopodobne, choć nie musi nastąpić.


Ordynacja podatkowa:


Art. 21. § 1. Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem:
1)        zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania;
2)        doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania.
§ 2. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony w § 1 pkt 1, podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty, z zastrzeżeniem § 3.
§ 3. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego.
§ 3a. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że kwota zwrotu podatku lub kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa prawidłową wysokość zwrotu podatku lub nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.
§ 4. Przepisy § 3 i art. 53a stosuje się odpowiednio, gdy podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku, zaliczki na podatek lub raty podatku bez złożenia deklaracji, a obowiązku tego nie wykonał w całości lub w części.
§ 5. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, wysokość zobowiązania podatkowego, o którym mowa w § 1 pkt 2, ustala się zgodnie z danymi zawartymi w deklaracji, chyba że przepisy szczególne przewidują inny sposób ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego albo w toku postępowania podatkowego stwierdzono, że dane zawarte w deklaracji, mogące mieć wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, są niezgodne ze stanem faktycznym.


Komórka karna skarbowa nie jest organem podatkowym. Jest finansowym organem postępowania przygotowawczego – jako urząd skarbowy (art. 118 § 1 kks).
Organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego (art.13 § 1 Op).
Wielkość określoną w art. 53 § 27 Kks można określić wyłącznie w postępowaniu podatkowym, a uczynić to może wyłącznie organ podatkowy (art. 21 § 3 Op).

Absolutnie niedopuszczalnym jest określanie uszczuplenia w postępowaniu karnym skarbowym, bo nie ma ku temu podstaw prawnych.

W postępowaniu karnym skarbowym należy wykonać wyłącznie to, co określa Kodeks postępowania karnego, (na podstawie art.113 § 1 kks):


Art. 297. § 1. (229) Celem postępowania przygotowawczego jest:
1)        ustalenie, czy został popełniony czyn zabroniony i czy stanowi on przestępstwo,
2)        wykrycie i w razie potrzeby ujęcie sprawcy,
3)        zebranie danych stosownie do art. 213 i 214,
4)        wyjaśnienie okoliczności sprawy, w tym ustalenie osób pokrzywdzonych i rozmiarów szkody,
5)        zebranie, zabezpieczenie i w niezbędnym zakresie utrwalenie dowodów dla sądu.
§ 2. W postępowaniu przygotowawczym należy dążyć także do wyjaśnienia okoliczności, które sprzyjały popełnieniu czynu.

Ustalenie, czy został popełniony czyn zabroniony obejmuje wyłącznie ustalenie na podstawie dowodów, czy zostały wyczerpane wszystkie znamiona czynu zabronionego, stopień zawinienia sprawcy, itp. itd.
Nie obejmuje określania uszczuplenia, bo to jest domeną organu podatkowego.



1/ z zawiadomienia podpisanego przez zawiadamiającego wynika, cyt . właściciel posesji przy ul zielonej w X od kilku lat wynajmuje mieszkanie.  koniec cyt. zawiadamiający mieszka w innym województwie niż US i rzekomy wynajmujący. czy tu jest uzasadnione podejrzenie , jakie pytania w ramach pomocy prawnej przesłać właściwemu  US  celem zebrania danych     od zawiadamiającego  

W tym przypadku właściwy organ podatkowy może zbadać, czy zawiadomienie polega na prawdzie, i jeżeli tak, organ podatkowy powinien określić należny według przepisów prawa podatkowego podatek. Jeśli organ podatkowy stwierdzi, że od uiszczenia lub zadeklarowania uiszczenia w całości lub w części tego podatku osoba zobowiązana uchyliła się, wtedy zawiadamia komórkę karną skarbową o stwierdzonych nieprawidłowościach.



2/ na dyskotece w Z nie wystawiają paragonów, niepodpisane zawiadomienie,


anonimowe pismo nie jest wiarygodnym dowodem, dopóki nie zostanie potwierdzone innymi dowodami. I znowu kontrolę w tym zakresie powinien przeprowadzić organ podatkowy, nie finansowy organ postępowania przygotowawczego. Zaraz usłyszę larum: jak to? A dlaczego nie?

Ano dlatego, że oskarżyciel skarbowy ma dowody zbierać, a nie tworzyć.


Z uregulowań art. 40 § 1 pkt 4 Kpk wynika, że wyłączenie sędziego (również oskarżyciela publicznego) od udziału w sprawie obejmuje następujące sytuacje:
- gdy był świadkiem w sensie faktycznym (choćby nie przesłuchano go jeszcze w charakterze świadka), co oznacza, że był świadkiem zdarzenia, poczynił własne spostrzeżenia co do całości lub części zachowań składających się na czyn przestępny; trafne jest stwierdzenie, że intencją ustawodawcy było m.in. niepozbawianie stron procesowych ważnego dowodu w postaci naocznego świadka; sędziego lub oskarżyciela publicznego można zastąpić inną osobą, świadka zaś nigdy (E. Skrętowicz, Iudex inhabilis..., s. 27); trudno kwestionować tego rodzaju zabezpieczenie możliwości wykorzystania istotnego źródła dowodowego;
- gdy był przesłuchiwany w charakterze świadka w danej sprawie - świadek w sensie procesowym, niezależnie od okoliczności, co do których został przesłuchany; nie eliminuje sędziego ipso iure sam fakt złożenia wniosku o jego przesłuchanie w charakterze świadka, jeżeli do przesłuchania nie doszło, ponieważ umożliwiałoby, eliminację przez strony niewygodnego dlań sędziego;
- gdy sędzia "w tej samej sprawie" występował jako biegły.
[Jan Grajewski (red.), Sławomir Steinborn, Komentarz aktualizowany do art.40 Kodeksu postępowania karnego, Lex]


W sytuacji, gdy w US pracuje tylko jeden oskarżyciel skarbowy, i to on pojedzie do dyskoteki sprawdzić prawdziwość anonimowego donosu, złapie właściciela dyskoteki na nie wydawaniu lub niewystawianiu paragonów, a sprawca odmówi przyjęcia mandatu, to kto będzie popierał akt oskarżenia w tej sprawie przed Sądem? Naczelnik Urzędu? Karnista z sąsiedniego urzędu?



3/ zawiadamiający podpisany pisze w 2014 r. , że X nie wystawił faktury w 2011 r. na kwotę  2000zł.  U nas przyjęto ,że  jeśli  z podpisanego zawiadomienia wynika uzasadnione podejrzenie ..., wszczynać i prowadzić, jeśli nie podpisane to w ramach 307 kpk dokonać sprawdzenia ( ale nie wiem kto KP, PP, KS)  i  w przypadku  ustalenia uzasadnionego ....wszczynać.
Kiedy KS powinien złożyć wniosek do AP/KP , ew. PP o kontrolę czynności sprawdzające, a kiedy to jest niepotrzebne i sam powinien wyjaśniać, po wszczęciu oczywiście.


Jak wyżej: najpierw kontrola, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości postępowanie karne skarbowe, prowadzone na podstawie dowodów zebranych m.in. w toku kontroli.



Spotkałam się z opinią, że KS  idzie na łatwiznę zlecając kontrole/ czynności, niech sam wyjaśni sprawę w ramach  dochodzenia. Napiszcie więcej jak prowadzicie te dochodzenia , szczególna  prośba do LEIBOVITZA, bo zauważyłam, że pracuje najdłużej na kks.  


Dzięki za wywołanie do tablicy. Taki stary to znowu też nie jestem  ;)

Nigdy nie określałem sam uszczuplenia, zawsze robił to uprawniony organ podatkowy. Nie dlatego, że szedłem na łatwiznę. Dlatego, że nie mam w tym zakresie uprawnień. W dochodzeniu ustalam sprawcę, zbieram dowody jego winy, ustalam rozmiary szkody (nie zawsze pokrywa się ona z decyzją podatkową), i pozostałe elementy z art. 297. § 1 Kpk, niezbędne do skutecznego oskarżenia sprawcy.



4/ zawiadamiający podpisany podaje - x prowadzi usługi fryzjerskie  bez zarejestrowania, tzn. przyjmuje  czasami osoby i strzyże , jak to zweryfikować i czy powinna iść kontrola, czy ks.


Do niezgłoszonej działalności powinna iść Policja, bo jest to czyn z kodeksu wykroczeń, nie z Kks. Donos trzeba przekazać Policji.



USTAWA z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U.2013.482 j.t.)
Art. 60 index 1. § 1. Kto wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.

____________________________________
Osiem lat podstawówki, cztery liceum, potem pięć - bite! - studiów, dyplom z wyróżnieniem, dwadzieścia lat praktyki, i oto mi płacą, jakby ktoś dał mi w mordę


17 kwi 2014, 09:40
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA09 lis 2006, 15:39

 POSTY        236
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
Dzięki LEIBOVITZ. Co do obliczania przez KS uszczuplenia to się zgadzam, że powinien to zrobić organ podatkowy. Chodzi mi o art. 303kpk, jeśli zawiadomienie jest podpisane i zachodzi uzasadnione ... to niezwłocznie wszczyna się dochodzenie, ew. wydaje się postanowienie o odmowie wszczęcia, o czym przecież zawiadamia się zawiadamiającego. (temu ostatniemu przysługuje przecież zażalenie w ter. 6 tygodni). Nasz organ nadzoru uważa , że tam, gdzie trzeba obliczyć uszczuplenie to i owszem KP, PP, ale wtedy wszczęcie , wniosek o kontrolę, zawieszamy i po ustaleniach kontroli zarzuty lub umarzamy. Tam zaś gdzie sprawa dotyczy np. wystawienia nierzetelnej faktury , nie wystawienia faktury kontrola nie jest potrzebna, KS może przesłuchać zawiadamiającego, właściciela , który rzekomo nie wystawił faktury i w zależności od ustaleń podejmować dalsze czynności. Nie raz słyszałam, przecież może Pani ( KS) wezwać z ewidencją i sama sprawdzić, czy zaewidencjonował, jak wpisał itd.  Co do niewystawiania paragonów to ładnie to wyjaśniłeś dzieki, zgadzam się z tobą. Co do tego wynajmu, to wiem , że kontrola ma problem, bo jak ma to sprawdzić. Zapukać do mieszkania? Co do niezarejestrowanej działalności , to wiem ze policja z KW, ale wiem tez , że US chodzą na kontrolę. Tzn. KS wszczyna w kierunku 54 sporządza wniosek o kontrolę , i po kontroli w zależności od ustaleń stawia zarzuty.
Takie stanowisko jak opisałam wyżej wynika z  kontroli jednostki nadzorującej , która stwierdziła, że podpisane donosy powinny trafiać do KS, celem stosowania procedury z kpk.
Czy ja ciebie LEIBOVITZ dobrze zrozumiałam , że uważasz że samo zawiadomienie nawet podpisane nie stanowi uzasadnionego... , dopiero po kontroli / czynnościach powinno trafić do KS, ale z drugiej strony , w przypadku braku uzasadnionego ... należy zawiadamiającemu wydać postanowienie o odmowie wszczęcia.


21 kwi 2014, 18:00
Zobacz profil
Znawca
Własny awatar

 REJESTRACJA09 lis 2006, 15:39

 POSTY        236
Post Re: Anonim w prawie karnym skarbowym
bez odzewu?


23 kwi 2014, 17:07
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 23 ]  idź do strony:  1, 2  Następna strona

 Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
 Nie możesz odpowiadać w wątkach
 Nie możesz edytować swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron