bardzo proszę napiszcie jak będziecie postępować z kosztami upomnienia w 2012r. po wykresleniu § 5 zarządzenia Ministra Finansów Nr 54 z dnia 23.12.2010r. w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych .... (Dz.Urz. MF Nr 15 poz. 62). Począwszy od 2012r. zniknął zapis o treści: Jeżeli realizacja zobowiązania podatkowego następuje po doręczeniu zobowiązanemu upomnienia lub po wszczęciu egzekcuji administracyjnej, w pierwszej kolejności pokrywa sie koszty upomnienia, a pozostałą kwotę dzieli się na pokrycie należności głównej i należnych odsetek zazwłokę, według zasad okreslonych w art. 55 § 2 OP.
17 sty 2012, 09:22
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Mamy pobierać po zaksięgowaniu kwoty głównej i odsetek. Tak jest na dzień dzisiejszy. Na dobrą sprawę w art. 55 § 2 OP nie ma wzmianki o kosztach upomnienia, więc na upartego możnabyłoby nie pobierać tej kwoty z wpłaty. Normalnie dobrowolność w płaceniu - kto chce płaci te 8,80 a kto nie - to ma odpuszczone grzechy.
17 sty 2012, 09:35
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Moim zdaniem zarządzenia nr 54 rozstrzyga sprawę niezrealizowanych kosztów upomnienia. Skoro konto 285 Ma (§37 ust 2)wykazuje saldo m.in. naleleżnych a niezrealizowanych z tytułu przypisu kosztów upomnienia, a § 2 ust 6 tegoż zarządzenia pozwala na przypisywanie lub odpisywanie kosztów upomnienia, to w przypadkach niezapłacenia przez Podmiot należnych kosztów upomnienia należy je przypisać na koncie szczegółowym Podatnika (dokument POLTAX: ODS-D rodzaj 6), gdyż korespondencja z kontem 271 i egzekwować w myśl ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Oczywiście jest pytanie o ekonomikę działania (8,80)??? Pozdrówko
18 sty 2012, 09:58
Księgowanie na koszty upomnień - RP
Witam, Pojawiła się u nas informacja, iż w jakimś rozporządzeniu MF uchylono artykuł, który mówił o tym, że księgując wpłaty, w pierwszej kolejności pobieramy koszty upomnienia. Znacie sprawe? U nas kierownik rzucił hasło, a my się głowimy Jeśli to prawda to może to doprowadzić do znacznego zmniejszenia poboru tychże kosztów, jeśli np będziemy księgować wpłatę podatnika (100,00 zł) na zaległość w kwocie 100,00 zł, gdzie koszty upomnienia są należne, a tutaj akurat nie wychodzą odsetki, to księgując najpierw na należność główną zlikwidujemy przypis wiążąc go w całości z wpłatą, tym samym koszty upomnienia pójdą w zapomnienie. I jak to się ma do prób osiągnięcia wzrostu ściągalności podatków?
przeczytać należy zapis art. 15 uopea - moim zdaniem koszty upomnienia są należne po skutecznym jego doręczeniu i można je dochodzić po dokonaniu przypisu - nie odpuszczałbym zaniechania poboru kosztów upomnienia, tym bardziej że stanowią dochody Budżetu Państwa. Słusznie zauważono, że funkcjonowanie konta syntetycznego 285 w księgach - potwierdza powstanie należności wobec Budżetu - skoro tak należałoby je zrealizować. Brak rozwiązania technicznego nie zwalnia od zaniechania poboru tych kosztów.
Proponuje przeanalizować przykład: - 1. doręczono upomnienie - wpłata po doręczeniu ale przed wystawieniem tytułu - koszty się nie wygenerują. -2. wpłata na konto RP po doręczeniu upomnienia i wystawieniu tytułu wykonawczego - RP urealnia do zera tytuł - a Egzekucja windykuje koszty upomnienia wykazane na drugiej stronie tytułu.
W obu przypadkach koszty są należne - problem jak je zwindykować w opisanym 1 pkt. - byłbym ostrożny żeby zaniechać ich poboru - dyscyplina finansów.....
21 sty 2012, 13:26
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Bardzo bym prosił o zaprezentowanie waszego obecnego sposobu postępowania w zakresie księgowania na poczet kosztów upomnień, a także, a może przede wszystkim poproszę o info skąd wiecie o tym, że ten zapis został wykreślony z rozporządzenia ? Nigdzie nie mogę znaleźć źródła.
31 sty 2012, 20:40
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Eh.............. jeżeli masz dostęp do lexa albo podobnego programu to sobie prześledź § 5 zarządzenia Ministra Finansów Nr 54 z dnia 23.12.2010r. w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych (Dz.Urz. MF Nr 15 poz. 62), jeżeli nie masz dostępu do owych dobrodziejstw, a podejrzewam, że raczej nie to wejdź na stronę Sejmu i tam też będzie powyższe zarządzenie, i jego nowelizacja.(o ile strona działa ). A jak postępować .....
31 sty 2012, 20:51
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Znalazłem tą nowelizację zarządzania, dzięki za info Otóż tak się składa, ze mam dostęp do Lexa, tylko, że jak sprawdzałem tam jeszcze wczoraj to zarządzanie nr 54 to stan obowiązujący na dzień 30.01.2011 r. zawierał § 5 więc stąd moje wątpliwości Cóż, albo Lex jest słabo aktualizowany, albo coś przeoczyłem
Pozostaje jednak nadal aktualne pytanie o sposób postępowania w tej kwestii, czy otrzymał ktoś może jakieś wytyczne? Słyszałem, że część urzędów z uwagi na brak owych wytycznych postępuje tak jak przed zmianą przepisów...
31 sty 2012, 21:28
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Radzę: Korzystaj w takich świeżych sprawach z lexa online , tam jest wszystko na bieżąco.
31 sty 2012, 21:34
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Witam! bardzo proszę o radę jak prawidłowo wprowadzić koszty upomnienia na formularzu ODS-D. problem jest w tym że po wprowadzeniu powodu 6 ( koszty upomnień ) i wpisaniu kwoty 8,80 system pokazuje błąd i chce kwoty 9,00 zl. O co chodzi, przeciez koszty upomnień nie podlegają zaokrągleniu. Proszę o informację czy mieliście takie przypadki. Dodam że chodzi o decyzję o przerzuceniu odpowiedzialności na spadkobiercę. Pozdrawiam!
04 kwi 2013, 07:18
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Szczerze powiedziawszy nie wiem, czy w któryś US została podjęta decyzja o wprowadzaniu kosztów upomnienia.
04 kwi 2013, 20:23
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Ale dlaczego, przecież zgodnie z ordynacją spadkobierca odpowiada również za koszty upomnienia!
05 kwi 2013, 07:53
Re: Koszty upomnienia w 2012 r.
Czy ktoś wie co teraz robimy z wpłatą jeśli nie pokrywa kosztów upomnienia? ekonomika działania uległa trochę zmianie z powodu zwiększenia kosztów upomnienia z 8,80 na 11,60, ale po co komu taka papierkowa robota jeśli można by po prostu załatwić sprawę postanowieniem o zarachowaniu wpłaty.
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników