
Re: Kara pieniężna z UCS a zaświadczenie o niezaleganiu
Tak, zanim Tobie odpowiedziałem wczoraj, czytałem ten wyrok NSA. Jednak kara pieniężna nie jest podatkiem, więc sprawa odsetek - na pierwszy rzut oka - wygląda tak jak przedstawiono w tym wyroku (choć gdyby wziąć pod uwagę art. 2 § 1 pkt 1 oraz art. 3 pkt 3 lit. c) oraz pkt 8 Op to można próbować wyprowadzić wniosek przeciwny; proszę też zauważyć, że art. 2 § 2 Op pozwala na stosowanie przepisów Działu III Op, a więc art. 21-119, do opłat nakładanych przez inne podmioty niż organy podatkowe).
Trzeba pamiętać, że art. 91 ugh mówi o odpowiednim stosowaniu przepisów Op.
Jeśli nie budzi żadnych wątpliwości sądów administracyjnych to, że do kary pieniężnej można stosować przepisy Op w zakresie udzielania ulg - przykłady poniżej - to dlaczego taka kara nie miałaby być zaległością podatkową?
W tym wyroku WSA we Wrocławiu z 12.12.2018 r., III SA/Wr 366/18 -
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/6FE365162B (orzeczenie prawomocne) - nie zanegował, że kara pieniężna stała się zaległością podatkową. Gdyby nią nie była, to organy podatkowe nie mogłyby rozważać rozłożenia jej na raty jako zaległości podatkowej, prawda?
Fragm. uzasadnienia:
"Organ odwoławczy przywołał na wstępie treść art. 67a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Podkreślił, że przy analizie zajścia w sprawie przesłanki ważnego interesu podatnika winna być rozpatrzona w pierwszej kolejności kwestia okoliczności powstania zaległości z tytułu kary pieniężnej, w odniesieniu do której został złożony wniosek o udzielenie ulgi w spłacie".
NSA wyrokiem z 07.06.2019 r., II FSK 681/19, oddalił skargę kasacyjną od ww. wyroku -
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/CB13821982.
Również WSA w Krakowie w wyroku z 21.06.2018 r., I SA/Kr 446/18 -
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5D24539ACA - w uzasadnieniu przedstawił pośrednio stanowisko, z którego wynika, że kara pieniężna może być zaległością podatkową (podkr. moje):
"W ocenie sądu organ prawidłowo doszedł do przekonania, że ewentualne przyznanie skarżącej ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego w postaci rozłożenia na raty, ewentualnie odroczenia terminu płatności zaległości z tytułu kary pieniężnej za urządzanie gier na automatach poza kasynem gry nie będzie stanowić pomocy publicznej w rozumieniu art. 67b § 1 pkt 1 o.p.. Ponadto kwestia istnienia przesłanek uzasadniających rozłożenie wskazanej zaległości na raty, określonych w art. 67a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej została prawidłowo przeanalizowana przez organy podatkowe". Zatem jeśli sąd oceniał prawidłowość analizy przesłanek rozłożenia na raty to tym samym uznał, że zaległość podatkowa istniała w tej sprawie.
A proszę zobaczyć na ten wyrok WSA w Warszawie z 01.02.2018 r., V SA/Wa 351/17 -
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/AAAF09842F (orzeczenie prawomocne) - w którym sąd nie tylko zgadza się, że mogą powstać zaległości podatkowe z tytułu niezapłaconej kary porządkowej, ale także z tym - poprzez odpowiednie stosowanie Op - że można wydać decyzję o zabezpieczeniu.
Fragm. uzasadnienia:
"Z notorii urzędowej wynika, że wobec Strony były prowadzone i nadal są postępowania w sprawie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach poza kasynem gry.
Organ wskazał również na dane księgowe Izby Celnej w [...] z których jednoznacznie wynika, że Spółka posiada niezapłacone zaległości z tytułu wymierzonych kar pieniężnych i na dzień 22 listopada 2016r. są to zaległości w łącznej kwocie 348.000,00 zł".
I dalej sąd stwierdził (podkr. moje):
"Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, karze pieniężnej podlega urządzający gry na automatach poza kasynem gry. Wysokość kary pieniężnej wymierzanej w tym przypadku wynosi 12.000 zł od każdego automatu (ust. 2 pkt 2 art. 89). Natomiast zgodnie z art. 91 ustawy o grach hazardowych, do kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Jak trafnie wskazał organ odwoławczy, odesłanie to nie zostało zawężone do określonych tylko przepisów Ordynacji podatkowej, lecz dotyczy Ordynacji podatkowej w ogólności, a tym samym oznacza to również objęcie kar pieniężnych reżimem ich zabezpieczania na warunkach określonych tą ustawą. W tej sytuacji, w przypadku kar pieniężnych, o których mowa w art. 91 ustawy o grach hazardowych, mają zastosowanie także m.in. te przepisy Ordynacji podatkowej, które umożliwiają zabezpieczenie takich przyszłych kar na majątku podatnika w razie spełnienia przesłanek wskazanych w art. 33 tej ustawy (Ordynacji podatkowej). Kary pieniężne winny być w tym zakresie traktowane jak podatki (art. 3 pkt 3c w związku z pkt 8 Ordynacji podatkowej)".
Więc jak to jest - do zaświadczenia niezapłacona kara pieniężna nie jest (nie byłaby) zaległością podatkową, a do zastosowania ulgi jest (byłaby) nią?